Topzware Open GL extensies

Pagina: 1
Acties:

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:00
De hele draad is een beetje topzwaar aan het worden. Er staan ook nog een aantal reacties te laag met een paar zuivere flames en trolls.

Wie wil en doet >:)

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• korenwolf
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
draadje done :)

Never stop seeking what seems unobtainable...

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Done :P

Verwijderd

Je kan daar bezig blijven....

Verwijderd

Here he comes to save the daaaaaaaay!!

/me heeft gewandeld het draadje door :P

Verwijderd

De grootste troll staat overigens bovenaan, nl. de newsposting zelf. Why oh why laat men dit soort nepnieuws verzorgen door nitwitts die niet eens weten hoe je OpenGL spelt, laat staan weten wat een extensie is en al helemaal niet weten hoe vendors aan hun OpenGL driversource komen (goh, betalen aan SGI, joh... en nu aan MS. something changed? nope.)

• Felicia
Op zaterdag 13 juli 2002 16:00 schreef Otis het volgende:
De grootste troll staat overigens bovenaan, nl. de newsposting zelf. Why oh why laat men dit soort nepnieuws verzorgen door nitwitts die niet eens weten hoe je OpenGL spelt, laat staan weten wat een extensie is en al helemaal niet weten hoe vendors aan hun OpenGL driversource komen (goh, betalen aan SGI, joh... en nu aan MS. something changed? nope.)
Euh, Netman is geen nitwit. En wat is er dan precies verkeerd geschreven?

Verwijderd

Op zaterdag 13 juli 2002 16:13 schreef wauske het volgende:

[..]

Euh, Netman is geen nitwit. En wat is er dan precies verkeerd geschreven?
MS claimt OpenGL helemaal niet, dat suggereert de titel al. Verder blijkt nergens uit dat de schrijver ook maar de balle verstand heeft van het licentiebeleid van o.a. SGI, de patenthouder voordat MS het patent kocht (die ook geld vroeg voor hetzelfde patent!). Je kunt wel The Register quoten maar doorgaans staat daar sproeipoep, dus eigen kennis van de materie is dan wel gewenst. Als ik de thread zo doorlees zijn er nauwelijks mensen die uberhaupt snappen wat OpenGL is, wat een cardvendor moet doen om opengl drivers mee te leveren en wie waarvoor betaald aan wie. De schrijver van de newstroll had daar zeker 2 regels aan kunnen wijden en daarmee ellenlange zeurthreads over de dood van OpenGL, de machtswellustige MS-policy, hoe het nu verder moet met Linux etc... kunnen voorkomen.

Ooit afgevraagd waarom nVidia geen Open Source OpenGL drivers leverde voor Linux? Nu heb je het antwoord: ze betalen aan SGI voor de patents en de implementatie. Er verandert dus geen ruk, wellicht dat nVidia en bv ATi minder betalen aan SGI en iets aan MS, who knows.

• Felicia
Op zaterdag 13 juli 2002 16:19 schreef Otis het volgende:

[..]

MS claimt OpenGL helemaal niet, dat suggereert de titel al. Verder blijkt nergens uit dat de schrijver ook maar de balle verstand heeft van het licentiebeleid van o.a. SGI, de patenthouder voordat MS het patent kocht (die ook geld vroeg voor hetzelfde patent!). Je kunt wel The Register quoten maar doorgaans staat daar sproeipoep, dus eigen kennis van de materie is dan wel gewenst. Als ik de thread zo doorlees zijn er nauwelijks mensen die uberhaupt snappen wat OpenGL is, wat een cardvendor moet doen om opengl drivers mee te leveren en wie waarvoor betaald aan wie. De schrijver van de newstroll had daar zeker 2 regels aan kunnen wijden en daarmee ellenlange zeurthreads over de dood van OpenGL, de machtswellustige MS-policy, hoe het nu verder moet met Linux etc... kunnen voorkomen.

Ooit afgevraagd waarom nVidia geen Open Source OpenGL drivers leverde voor Linux? Nu heb je het antwoord: ze betalen aan SGI voor de patents en de implementatie. Er verandert dus geen ruk, wellicht dat nVidia en bv ATi minder betalen aan SGI en iets aan MS, who knows.
Heel duidelijk maar niets dat ik nog niet wist.

Wat mensen toch wel zullen denken of het er nu staat of niet is dat microsoft heel erg veel geld gaat vragen voor dezelfde patenten.

Ik weet ook wel dat het geld kost voor licenties van OpenGL maar wat ik wel zie en veel mensen niet is dat het voordeel wat je met OpenGL hebt tenopzichte van Direct3D dat het dus platform onafhankelijk is (of in ieder geval werkt dat WEL oplinux in plaats van alleen windows).

Het nadeel hiervan is wel als microsoft dus wel kwaad wil is dat ze kunnen verbieden het voor linux te gebruiken maar dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk omdat ze dus zichzelf in de vingers snijden. Wat mij meer aannemelijk lijkt is dat deze patenten door MS gebruikt gaan worden in Direct 3D (kweet niet wat ze precies doen hoor).

Wat er in the register staat is doorgaans in de juiste richting maar slecht verwoord. Maar dat is helaas het risico wat je hebt :)

• ErectionJackson
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06-2017

ErectionJackson

Ff testen hoe lang een onderti

Op zaterdag 13 juli 2002 16:19 schreef Otis het volgende:

[..]

Jongens jongens, dit kun je toch ook wel iets normaler zeggen? Al dat geflame is nergens voor nodig. Als je commentaar hebt op dit nieuwsbericht kun je dat kwijt als reactie bij het nieuwsbericht. Maar zo ongegeneerd flamen is absoluut niet nodig!

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

• Felicia
Op zaterdag 13 juli 2002 17:21 schreef ErectionJackson het volgende:

[..]

Jongens jongens, dit kun je toch ook wel iets normaler zeggen? Al dat geflame is nergens voor nodig. Als je commentaar hebt op dit nieuwsbericht kun je dat kwijt als reactie bij het nieuwsbericht. Maar zo ongegeneerd flamen is absoluut niet nodig!
Correctie, reactie over de kwaliteit van de nieuwspost kan je kwijt in TFF en NIET op de frontpage. Dat is namelijk een overbodige reactie en zal daar ook op terecht komen...

• Renegade
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10-2020
Ik heb de neiging om richting TFF te gaan met deze discussie, maar ik wacht nog ff met moven, aangezien dit draadje in de eerste instantie over de moderatie ging. Gaat het verder in die richting, dan mag ie wat mij betreft hier blijven, maar discussieren jullie liever verder over de kwaliteit van de post, dan zal ik deze ff een schopje geven richting TFF :)

Overigens vind ik de discussie over de kwaliteit van de posting wel interessant, alhoewel ik me kan herinneren dat daar al eens een soortgelijk verhaal over geweest is.

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

Verwijderd

Op zaterdag 13 juli 2002 18:54 schreef Renegade het volgende:
Ik heb de neiging om richting TFF te gaan met deze discussie, maar ik wacht nog ff met moven, aangezien dit draadje in de eerste instantie over de moderatie ging. Gaat het verder in die richting, dan mag ie wat mij betreft hier blijven, maar discussieren jullie liever verder over de kwaliteit van de post, dan zal ik deze ff een schopje geven richting TFF :)

Overigens vind ik de discussie over de kwaliteit van de posting wel interessant, alhoewel ik me kan herinneren dat daar al eens een soortgelijk verhaal over geweest is.
Verschikkelijk offtopic:

Maar heb jij wel mod rechten? Ongetwijfeld, maar is nergens aan te zien :7

• Renegade
[topic=543499] ;)

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op zaterdag 13 juli 2002 18:59 schreef HPE het volgende:

[..]

Verschikkelijk offtopic:

Maar heb jij wel mod rechten? Ongetwijfeld, maar is nergens aan te zien :7
* Rennie is 007 :7

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zaterdag 13 juli 2002 19:01 schreef Renegade het volgende:
[topic=543499] ;)
Hey, ik ben je titel vergeten... *oeps* :)

Verwijderd

Op zaterdag 13 juli 2002 19:24 schreef ACM het volgende:

[..]

Hey, ik ben je titel vergeten... *oeps* :)
Aha renegade is nu mooi rood. Wel zo duidelijk als ie dreigt met het moven van een topic :+

Verwijderd

Wat mij betreft gaan al die reacties van "microsoft is de grote schurk" meteen naar -50 niet ter zake doende. Het moet zo langzamerhand eens afgelopen zijn met die anti microsoft hype. Mensen die niet van MS houden kunnen toch perfect terecht met Linux????

• Renegade
Op zaterdag 13 juli 2002 21:17 schreef HPE het volgende:

[..]

Aha renegade is nu mooi rood. Wel zo duidelijk als ie dreigt met het moven van een topic :+
Ik dreig nooit... >:)

:+ :P

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

Verwijderd

Op zondag 14 juli 2002 00:07 schreef aad123 het volgende:
Wat mij betreft gaan al die reacties van "microsoft is de grote schurk" meteen naar -50 niet ter zake doende. Het moet zo langzamerhand eens afgelopen zijn met die anti microsoft hype. Mensen die niet van MS houden kunnen toch perfect terecht met Linux????
Het punt is: een discussie over OpenGL IS een discussie over MS vs Linux. Dat is het al een tijdje overigens. Het trieste alleen is, dat er niet inhoudelijk wordt gediscussieerd mbt FEITEN en over dingen die er werkelijk toe doen (nl. een open source opengl implementatie van SGI, die er nog steeds niet is. Je kunt de source wel downloaden maar daar mag je niets mee doen). Al waar over gezeken wordt is wat MS fout doet en dat projecteren op Linux. Terwijl het MS' schuld niet is wanneer nVidia besluit geen open source drivers mee te leveren voor Linux. Dat was nl. al zo 2 jaar geleden en dat is nu nog zo.

Dit punt is genegeerd door de newsposter en juist uitgebuit door The Register (duh). En dat terwijl discussies in bv de OpenGL newsgroups al 3 jaar veelal over MS gezeik gaan ipv over inhoudelijke zaken mbt OpenGL. (bv waarom er uberhaupt nog een extensie ARB_vertex_programming is en geen algehele API waar het een gewone functie van is zoals in DX). Almetal is de nieuwswaarde van de posting nihil, maar werkt wel als een rode lap op het 'domme volk'...

• Renegade
Op zondag 14 juli 2002 11:33 schreef Otis het volgende:

[..]

dat er niet inhoudelijk wordt gediscussieerd mbt FEITEN en over dingen die er werkelijk toe doen Al waar over gezeken wordt is wat MS fout doet en dat projecteren op Linux. Terwijl het MS' schuld niet is wanneer nVidia besluit geen open source drivers mee te leveren voor Linux. Dat was nl. al zo 2 jaar geleden en dat is nu nog zo.
Dat zal denk ik niet alleen komen door de nieuwsposting, maar ook door het feit dat mensen slecht lezen, vaak lezen wat ze willen lezen (vragen die in het artikel beantwoord worden bijvoorbeeld), en vaak geen zin hebben om zich meer in de materie te verdiepen.
Dit punt is genegeerd door de newsposter en juist uitgebuit door The Register (duh). En dat terwijl discussies in bv de OpenGL newsgroups al 3 jaar veelal over MS gezeik gaan ipv over inhoudelijke zaken mbt OpenGL. (bv waarom er uberhaupt nog een extensie ARB_vertex_programming is en geen algehele API waar het een gewone functie van is zoals in DX). Almetal is de nieuwswaarde van de posting nihil, maar werkt wel als een rode lap op het 'domme volk'...
Met die laatste opmerking (het rode lap gedeelte) ben ik het eens, maar een probleem wat hierbij van toepassing is, is dat de nieuwsposters niet omnipotent zijn ofzo. Wil je hier een inhoudelijk goede _en_ correcte nieuwsposting over schrijven, dan zul je waarschijnlijk dat artikel van the register niet als referentie moeten gebruiken, maar zelf de links moeten natrekken, je in de materie moeten verdiepen, en dan een stuk gaan schrijven.

Het vermoeden bestaat bij mij dat wanneer T.net deze vorm van nieuwsposten zou gaan hanteren, dit zou betekenen dat het een aantal dagen (of misschien zelfs $aantal weken) zou duren voordat er een artikel zou staan, afgezien van het feit dat iemand dan full time tijd aan een artikel zou moeten besteden.
Hierbij ga ik ervan uit dat iemand werkelijk geen verstand heeft van het artikel waar over geschreven wordt. Zou je dit hele proces willen inkorten qua tijdscurve, dan zul je zo'n aantal mensen moeten aannemen die van de verschillende onderwerpen verstand hebben. Dit zal denk ik dan echter weer niet kostendekkend werken (lange termijn laat ik even achterwege).

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

• Netman768
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-12-2025
*knip*

Hoi, ik ga hier even een reactie doen. Voor de duidelijkheid: Ik ben dus de nieuwsposter.

Je zegt in deze draad dat ik een beperkte kennis over het onderwerp hebt: daar kan ik je niet geheel ongelijk in geven, echter ik denk dat ik toch wel weet waar ik over praat. Feit is dat ik in de nieuwsposting alleen heb verteld wat er op The Register gezegd wordt en praktisch geen eigen kennis heb toegevoegd. Misschien heb ik een paar puntjes weggelaten (Omdat ik bang was voor flamewars of omdat er in de samenvatting gewoon niks meer paste).

Oftewel: Ik denk dat je een beetje voorbarig bent met het rondstrooien als 'nitwitts', 'nihil' enzovoort. Ik post het nieuws zoals het binnenkomt. Als ik een review of column had geschreven, dan was het een probleem geweest. Nu moet ik helaas concluderen dat deze woorden niet echt 'overtuigend' werken bij lezers en al zeker niet bij mij.

Als er echter grove fouten in mijn artikel staan ben ik uiteraard zeer bereid die aan te passen. Dit draadje is helaas een beetje onoverzichtelijk voor dat doel. Zou je me een ICQ'tje willen droppen? Mijn ICQ-nummer staat in al mijn profielen. :)

• Renegade
Ok, dit is het punt waarop ik deze discussie naar TFF gooi.
Ik zie deze discussie veranderen in een discussie over de kwaliteit van de nieuwspost, en over de verantwoordelijkheden van de nieuwsposter (zoals die ook te vinden is in http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/413142), vandaar dat ik van mening ben dat dit in TFF thuishoort :)

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

Verwijderd

Op zondag 14 juli 2002 13:13 schreef Netman867 het volgende:
[..]
Je zegt in deze draad dat ik een beperkte kennis over het onderwerp hebt: daar kan ik je niet geheel ongelijk in geven, echter ik denk dat ik toch wel weet waar ik over praat.
Daarover verschillen we van mening :)
Feit is dat ik in de nieuwsposting alleen heb verteld wat er op The Register gezegd wordt en praktisch geen eigen kennis heb toegevoegd. Misschien heb ik een paar puntjes weggelaten (Omdat ik bang was voor flamewars of omdat er in de samenvatting gewoon niks meer paste).
Mja, 'The Register' zou al genoeg moeten zijn eigenlijk. Het is nl. echt een storm in een glas water maar omdat MS betrokken is bij het geheel is 'The Register' bereid daar een troll over te plaatsen. Op zich is de bron 'The Register' al genoeg reden voor scepsis, en je moet IMHO dan met gedegen feitenkennis op de proppen kunnen komen wil je de gebruikelijke lulkoek aldaar op waarde kunnen schatten. Zoals ik ook een in reactie meldde in de thread: het opnoemen van de patenten is een gebruikelijk iets bij de ARB meetings, nVidia en ATi bv doen dat ook, die hebben bv ook patenten op technologie die achter extensies zit verstopt (eerst vendorspecific en later overgenomen als ARB extensies).
Oftewel: Ik denk dat je een beetje voorbarig bent met het rondstrooien als 'nitwitts', 'nihil' enzovoort. Ik post het nieuws zoals het binnenkomt. Als ik een review of column had geschreven, dan was het een probleem geweest. Nu moet ik helaas concluderen dat deze woorden niet echt 'overtuigend' werken bij lezers en al zeker niet bij mij.
C'est la vie.
Als er echter grove fouten in mijn artikel staan ben ik uiteraard zeer bereid die aan te passen. Dit draadje is helaas een beetje onoverzichtelijk voor dat doel. Zou je me een ICQ'tje willen droppen? Mijn ICQ-nummer staat in al mijn profielen. :)
Ik gebruik geen ICQ en mn kritiek staat in de thread onder je posting. Je newscoordinator had moeten aangeven in welk kader dit 'nieuws' geplaatst moest worden. Je titel 'Microsoft claimt OpenGL' spreekt echt boekdelen mbt je kennis van de materie. Omdat ik beide elementen van de discussie, Microsoft en OpenGL, nog altijd een warm hart toedraag leek me een zekere mate van tegengas niet ongepast, maar de reacties lezende zijn er echt weinig die snappen waar het om gaat, met de newsposter voorop. Ik ben zelf ook nieuwsposter geweest, ik weet de criteria waarom je wel en waarom je NIET een bepaald topic zou moeten kiezen. Je hebt helaas nu de plank wat misgeslagen, wellicht volgende keer beter. :)
Pagina: 1