Toon posts:

Eerste Server, Wat allemaal voor Software nodig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
K ga binnenkort een Server in het Netwerk Thuis plaatsen, een server die draait onder Windows 2000 Server Family edition.

Nu wil ik graag weten of er nog speciale, benodigde of handige software is om op de Server te zetten om hem gowed en handig te laten werken in het netwerk!!??????

K neem Deze Server in Gebruik om Het internet te delen, Office te Delen, Files op de Server te laten opslaan, Winzip enz te laten delen< kortom, om software, printer en Files te delen.

En een kleine uitleg voor de werking van de Server zou k handig vinden, zoals bijvoorbeeld hoe de andere PC's in t netwerk gebruik kunne maken van MS OFFICE bijv. /??/?!!!

Kunnen julli hier nu wel wat MEE???

Alvast bedankt

groeten,

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-04 16:43

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

of WOS?

Met welk doel ga je een server plaatsen?

Internet delen
printer delen
gegevens centraal opslaan (shares)
domeintje inrichten
webservertje bouwen (of FTP, RDP, VPN whatever).

Kortom wat is je doel, dan zijn er hier zat mensen die je kunnen vertellen hoe je dat moet doen of waar je de juiste informatie kunt vinden.

Je zult trouwens versteld staan hoeveel informatie er op de site van Microsoft te vinden is (op Technet).

Verwijderd

wat ben je allemaal van plan met de server???
en de help functie van windows 2000 server wil ook wel eens helpen

Verwijderd

Ik vraag me eigenlijk af waarom je een server gaat draaien, Office kan je ook zonder server draaien...

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-03 11:47
Ik zit zelf ook wat te kloten met servertjes maar ik weet niet of ik een 233mhz pc met 32mb sdram (pc 100 of 66) goed kan laten functioneren als fileserver, ik wil der graag 2 grote hd's in proppen om daar al me albums en divxjes enzo opgooien, dan kan ik die pc op andere kamer gooien in verband met geluid.

Ik ben beetje aant experimenteren met linux, alleen samba wil niet zo. Iemand die daar een leuke link voor heeft?

Verwijderd

Op zaterdag 13 juli 2002 03:57 schreef Novah het volgende:
Ik zit zelf ook wat te kloten met servertjes maar ik weet niet of ik een 233mhz pc met 32mb sdram (pc 100 of 66) goed kan laten functioneren als fileserver, ik wil der graag 2 grote hd's in proppen om daar al me albums en divxjes enzo opgooien, dan kan ik die pc op andere kamer gooien in verband met geluid.

Ik ben beetje aant experimenteren met linux, alleen samba wil niet zo. Iemand die daar een leuke link voor heeft?
webmin downloaden

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-03 11:47
thx :D

Verwijderd

Mother Board Monitor

Weet je tenminste wat wanneer fout gaat, en waarom... :)

Verwijderd

Op zaterdag 13 juli 2002 12:02 schreef _Brake_ het volgende:
Mother Board Monitor

Weet je tenminste wat wanneer fout gaat, en waarom... :)
Ik zou zo min mogelijk van dat spul draaien, kost allemaal weer geheugen en als er een probleem is, kan je het alsnog installeren.

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 09:22

Dreamer

Foutje

windows 2000 server en voor de rest helemaal niks.

daar zit bijna alles al in wat je nodig hebt (is zo uitgebreid dat het eigenlijk gewoon overkill maar goed dat is een server sowieso voor jou, tenzij je nog meer van plan bent dan wat je opschreef!)

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

Verwijderd

topicstarter wil MS Office,.. op een share installeren en dat delen met alle pcs op het netwerk

ikzelf draai hier een elcheapo 166mhz servertje met linux + samba op en paar hd'tjes in, behalve voor die hd's kostte het me helemaal niets(EN ALLES IS LEGAAL! :))

dus, als je niet te veel geld wilt besteden raadt ik je aan om naar zo'n setup over te stappen, zoveel extra configuratiewerk is het niet hoor.

masq howto + samba howto en misschien nog een kernel howto
en dat is al wat je moet raadplegen ;)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-04 16:34
Uh... 32Mb en Win2k server???

nuh :)

En verder.. tja, welke software? Moet je zelf weten, 't is maar net wat dat ding moet doen.

Ik heb hier NT4 server.

Eigen M$ DHCP server -> goh, wat zou die doen :)
Winroute -> DNS caching en lokale dns namen
Norton AV Corporate -> duh :)
Arcserv 2000 -> Voor de tapestreamer
Apache + PHP + mySQL -> voor de site-tjes
Serv-U -> FTP server
Remote Admin -> Remote control

Bestanden/printers delen enz kan je gewoon met win zelf doen, ff shares en permissies goed, en gaan

Lees trouwens ook ff
[topic=309815]

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-04 22:21

ripexx

bibs

Welkom bij de helpdesk van GOT NT, dit gesprek is gelukkig gratis...

man samba
man smb.conf
http://www.samba.org/
http://www.google.com/
Zo kan ik er nog wel tien bedenken...

En met betrekking op die w2k server, bedenk eerst een wat je wil en wat er mogelijk is. Dus als je file wil serveren even zoeken op w2k en fileserver etc etc. Dan is er nog altijd de help en lang leve google.

buit is binnen sukkel

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Windows2000 server family edition ... LOL :P

Verwijderd

Op zondag 14 juli 2002 14:14 schreef DJSmiley het volgende:
Eigen M$ DHCP server -> goh, wat zou die doen :)
Winroute -> DNS caching en lokale dns namen
Norton AV Corporate -> duh :)
Arcserv 2000 -> Voor de tapestreamer
Apache + PHP + mySQL -> voor de site-tjes
Serv-U -> FTP server
Remote Admin -> Remote control
DHCP, DNS, MS-Backup, IIS en terminal services

Alles zit al in w2k :)
Al ben ik het wel met je eens dat 32mb te weinig is voor w2k en dat topicstarter dan beter nt4 kan draaien.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:30

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Een goede proxy/caching server voor Windows is SquidNT. De configuratie is wat spartaans (met config files, vergelijkbaar als de Unix versies), maar als het eenmaal draait werkt het ook probleemloos. Ik heb wel eens de caching van Winroute geprobeerd maar dat werkt voor geen meter (houdt zich niet aan expiry time in HTTP headers).

Ik heb hier SquidNT met een cache van 3,5GB draaien waarvan inmiddels 750MB gevuld. Wanneer je een trage verbinding met meerdere mensen moet delen is het een goede methode om de bandbreedte efficiënter te gebruiken, vooral als de verschillende pc's in het netwerk vaak dezelfde sites bezoeken.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Zelfs in NT Server zit alles ingebakken wat ie wil, onze huisserver is een NT4 machine, P75, 64MB Ram, 4GB SCSI schijffie, draait als PDC, Fileserver, Webserver (IIS4), FTP-Server (IIS4), Database-server (MSSQL7), Mailserver (Exchange 5.5SP4), Mirosoft DNS Server en DHCP Server.
Alleen voor Routing gebruik ik sygate, omdat de NT4 RRAS een hel is.

Onder Win2k server is het helemaal handig, dan heb je met drie klikjes een NAT-Router.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Voor een server wil je alleen installeren wat je ook daadwerkelijk NODIG hebt. Alles wat er meer staat is overkill, vertraagd je processen, vreet schijf en geheugenruimte, geeft meer kansen op conflicten en verlaagt je uptime. Daarnaast kunnen buitenstaanders met voldoende hack-kennis juist gebruik maken van alle programma's die jij teveel installeerd en de openingen die deze creeeren.

Dus: "Eerste Server, Wat allemaal voor Software nodig?"
Niks meer dan strikt noodzakelijk.

Kortom je hebt alleen Windows 2000+SP2 nodig (voor wat jij beschrijft voldoet NT4 ook). Daarnaast heb je natuurlijk nog tools etc nodig om je server dicht te timmeren/te beveiligen. Maar dat wordt een compleet ander topic/vraag...

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
http://gathering.tweakers.net/forum/faq
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je post te plakken. Als je perse zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken (zie latere uitleg).

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Verwijderd

Beheer : www.remotelyanywhere.com of Terminal Server Client !!
Pagina: 1