Ik ben een totale newbie op dit gebied. Ik wil graag ehm... hoe zal ik het zeggen: "leuke dingetjes doen met elekronica", zoals ontvangers of zenders maken, schakelingen voor verlichting (lichtpatronen met LEDjes en dergelijke). Ik zou dus echt niet weten waar ik naar moet zoeken. Ik kom wel dingetjes tegen, maar daarin wordt met termen gesmeten die ik niet ken. Daarom zou ik graag wat links krijgen naar sites waar de basis wordt uitgelegd en vanwaaruit ik verder zou kunnen gaan. Het liefst natuurlijk onder het mom van: al doende leert men. Hebben jullie wat nuttige links voor mij?
Had ik al tussen gekeken ja, maar door de bomen zie ik het bos niet meerOp donderdag 11 juli 2002 21:47 schreef Notehouteladekast het volgende:
www.elektronica.pagina.nl
Heeft heel veel links, ook wel naar tutorials geloof ik
Veel succes

www.circuitsonline.net gebruik ik vooral. Anders kijken of er in een oude elektuur wat staat. Het enige wat ik zelf nog niet ben tegen gekomen is hoe je bijvoorbeeld een potmeter moet aansluiten. Die dingen vraag ik dan aan m'n vader. Dus probeer simpele dingentjes van circuitsonline te maken en vraag eventuele hulp aan iemand die er "iets" verstand van heeft. Doe ik ook en het werkt perfect.
* blackangel denkt dat dit eigenlijk wel een search/google vraag is
Ja is het ook. Ik vind ook van alles, inclusief wat jij nu noemt, namelijk: http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=72Op donderdag 11 juli 2002 21:49 schreef blackangel het volgende:
www.circuitsonline.net gebruik ik vooral. Anders kijken of er in een oude elektuur wat staat. Het enige wat ik zelf nog niet ben tegen gekomen is hoe je bijvoorbeeld een potmeter moet aansluiten. Die dingen vraag ik dan aan m'n vader. Dus probeer simpele dingentjes van circuitsonline te maken en vraag eventuele hulp aan iemand die er "iets" verstand van heeft. Doe ik ook en het werkt perfect.
bijvoorbeeld.
Maar zo'n tekening die daarbij zit of de onderdelen lijst etc... behalve de + en - pool van de voeding snap ik er de ballen van...
Overigens denk ik dat alles wel een "google" vraag is, want alles is wel te vinden op die manier. Dan kan je net zo goed het forum sluiten...
Kijk anders even in de bibliotheek (ja, naast Internet bestaat er nog meer). Daar staan vaak (weliswaar verouderde) boeken over electronica, waar je leuke dingen uit kunt halen
(Opa spreekt:
"Toen ik jong was (ca. 1986), heb ik ooit een 2x EEN watt stereo-versterker gemaakt, met ik geloof een AC127/AC128 of AC187/AC188 combinatie als eindtrap, gekoeld met een zelfgemaakte heatsink. (Was zelfs toen al verouderd..., maar gaf voor mijn idee een geweldig geluid icm mijn zelfgebouwde speakerset en Pioneer platenspeler van Fl. 25,-) Sjonge, dat was lachen. Een en ander werd gevoed door een auto-accu, waarvan de spanning d.m.v. een levensgevaarlijke, zelf verzonnen schakeling naar 6 V werd omlaaggetuned. Het voordeel van die accu was: geen brom! Verder draaide er ook een antieke kortegolf-scheepsradio met buizen (model !1944!) op (kosten: FL. 10,-), die ik helaas wegens financiële problemen in 1995 moest verkopen.
Al die tijd had ik GEEN computer, man, wat heb ik het achteraf gemist.. ;(" )
Tipje: zoek op de plaatselijke afval'stort' of gewoon op de 'ophaaldag' aan de straat naar oude apparatuur...
(Opa spreekt:
"Toen ik jong was (ca. 1986), heb ik ooit een 2x EEN watt stereo-versterker gemaakt, met ik geloof een AC127/AC128 of AC187/AC188 combinatie als eindtrap, gekoeld met een zelfgemaakte heatsink. (Was zelfs toen al verouderd..., maar gaf voor mijn idee een geweldig geluid icm mijn zelfgebouwde speakerset en Pioneer platenspeler van Fl. 25,-) Sjonge, dat was lachen. Een en ander werd gevoed door een auto-accu, waarvan de spanning d.m.v. een levensgevaarlijke, zelf verzonnen schakeling naar 6 V werd omlaaggetuned. Het voordeel van die accu was: geen brom! Verder draaide er ook een antieke kortegolf-scheepsradio met buizen (model !1944!) op (kosten: FL. 10,-), die ik helaas wegens financiële problemen in 1995 moest verkopen.
Al die tijd had ik GEEN computer, man, wat heb ik het achteraf gemist.. ;(" )
Tipje: zoek op de plaatselijke afval'stort' of gewoon op de 'ophaaldag' aan de straat naar oude apparatuur...
Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.
Ik kan helaas niet meer overdag naar school, maar zou hobbymatig wel graag wat meer dingen willen weten/leren. Buiten dat, is het zo dat ik hier juist kom om om hulp te vragen. D.w.z. anderen vraag mij te helpen, makkelijker te maken dus. Een goed begin is het halve werk nietwaar? Het spreekt voor zich dat boeken daarbij een rol spelen, maar goed, iemand nog nuttige links/tips voor me?Op donderdag 11 juli 2002 21:55 schreef bavariaboy het volgende:
begin een mts studie, zijn er van 1 a 2 jaar al.
leer je veel van
Moet je nu de elektuur kopen. Deze handige dubbeldikke nummer staat vol met allerlij simpele schakelingen.
Heeft de v & d dat ofzo want dan sta ik daar morgen nog.Op donderdag 11 juli 2002 22:01 schreef Sinclair het volgende:
Moet je nu de elektuur kopen. Deze handige dubbeldikke nummer staat vol met allerlij simpele schakelingen.
Ok tnx. Ga ik zeker even doen. Maar waar vind ik een goede uitleg c.q. samenvatting van al die tekentjes en dingen? En hoe stel ik het samen? Printplaat? waar haal ik het vandaan?Op donderdag 11 juli 2002 22:11 schreef CS-AlCoHoLiC het volgende:
Vast wel, als ze er tenminste tijdschriften verkopen. Anders een bruna oid.
Gevind: http://www.twysted-pair.com/downloads.htmOp donderdag 11 juli 2002 22:15 schreef LinuxAap het volgende:
[..]
Ok tnx. Ga ik zeker even doen. Maar waar vind ik een goede uitleg c.q. samenvatting van al die tekentjes en dingen? En hoe stel ik het samen? Printplaat? waar haal ik het vandaan?
da's een goeie, laatst nog een versterker+cd-speler+boxen gevonden (we mochten ze meenemen van de persoon die het aan straat zette)Op donderdag 11 juli 2002 21:55 schreef pinockio het volgende:
cd-speler+versterker doen het goed en de boxen waren de speakers niet helemaal lekker meer dus die heb ik vervangen met speakers die ik nog had liggen (en veeeel beter waren
Ik ben een tijdje geleden begonnen met velleman-kitjes, daar leer je toch ook wel het een en ander van. Duidelijke handleiding met wat waar moet en in welke volgorde, en je leert de symbolen ook nog kennen 
Verkrijgbaar bij álle electroboeren. Maar het mag duidelijk zijn dat ik niet voor dit soort dingen geboren ben
Verkrijgbaar bij álle electroboeren. Maar het mag duidelijk zijn dat ik niet voor dit soort dingen geboren ben
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Maar wel een erg leuke en goede tip. Tnx.Op donderdag 11 juli 2002 22:49 schreef Prammenhanger het volgende:
Ik ben een tijdje geleden begonnen met velleman-kitjes, daar leer je toch ook wel het een en ander van. Duidelijke handleiding met wat waar moet en in welke volgorde, en je leert de symbolen ook nog kennen
Verwijderd
hele goeie nederlandse tutorial, heb ik zelf ook al veel van geleerd:
http://library.thinkquest.org/C0111209/parse.php?f=mainnl
http://library.thinkquest.org/C0111209/parse.php?f=mainnl
verders heeft de Elektuur ook verzamelbundels met handige kleine schema'tjes.:
- 300 schakelingen
- 301 schakelingen
- 302 schakelingen
etc.
Kijk anders voor hun boeken ook bij www.elektuur.nl
- 300 schakelingen
- 301 schakelingen
- 302 schakelingen
etc.
Kijk anders voor hun boeken ook bij www.elektuur.nl
Ga naar de bieb... "De wat?" De bieb, het analoge internet
Ik ben ooit mijn glansrijke carriére als electronicus begonnen in de bieb. Pak een boek met simpele schakelingen en bouwen maar. Ik weet nog wel dat als een guppie van 15 jaar de electronicashop kwam binnenlopen: "verkopen jullie ook weerstanden?".
Van het bouwen leer je het meeste.
Als je nou goed wilt beginnen, koop dan een simpele regelbare voeding (of gebruik een ouwe AT-voeding) en een simpele multimeter om spanningen mee te kunnen meten. Schaf gelijk een "breadboard" aan, daar kan je de componenten zo insteken, dan hoef je niet te solderen, ideaal voor experimenteren. Ik gebruik hem zelf ook nog wel eens. Suc6.
Als je nou goed wilt beginnen, koop dan een simpele regelbare voeding (of gebruik een ouwe AT-voeding) en een simpele multimeter om spanningen mee te kunnen meten. Schaf gelijk een "breadboard" aan, daar kan je de componenten zo insteken, dan hoef je niet te solderen, ideaal voor experimenteren. Ik gebruik hem zelf ook nog wel eens. Suc6.
Wauw. Tnx voor de tips en links allemaal. Ik heb ondertussen de eerste pakketjes in elkaar gezet en boeken bij de bieb gehaald en natuurlijk de elektuur gekocht 
Maar ik heb meteen een andere vraag. Die schema's zijn heel leuk om te bekijken en in elkaar te zetten. Ook snap ik dat een bepaalde weerstand iets doet met de stroom die er doorheengaat. Maar stel nou dat ik opeens het idee heb om een LED te laten knipperen. Vrij simpel toch? Maar hoe weet ik nou welke onderdelen ik ervoor nodig heb en hoe die op elkaar inwerken? Waar moet ik me vooral op concentreren om dat te leren? Dus zonder een bestaand schema van een ander te gebruiken.
Ik vergelijk het met een ikea meubel. "Leuk" om inelkaar te zetten, maar toch niet helemaal van jezelf. Ik weet dat ik nog een lange weg te gaan heb, maar als iemand me hier antwoord op kan geven dan ben ik wederom weer erg geholpen.
P.S. Dus nog ff voor de duidelijkheid. Ik koop een velleman kitje en zet het inelkaar. Leuk. Ik snap nu meteen wat meer van die tekeningen. Het dingetje werkt ook. Maar hoe kom ik er nou achter WAAROM het werkt, welk onderdeeltje doet wat?
Maar ik heb meteen een andere vraag. Die schema's zijn heel leuk om te bekijken en in elkaar te zetten. Ook snap ik dat een bepaalde weerstand iets doet met de stroom die er doorheengaat. Maar stel nou dat ik opeens het idee heb om een LED te laten knipperen. Vrij simpel toch? Maar hoe weet ik nou welke onderdelen ik ervoor nodig heb en hoe die op elkaar inwerken? Waar moet ik me vooral op concentreren om dat te leren? Dus zonder een bestaand schema van een ander te gebruiken.
Ik vergelijk het met een ikea meubel. "Leuk" om inelkaar te zetten, maar toch niet helemaal van jezelf. Ik weet dat ik nog een lange weg te gaan heb, maar als iemand me hier antwoord op kan geven dan ben ik wederom weer erg geholpen.
P.S. Dus nog ff voor de duidelijkheid. Ik koop een velleman kitje en zet het inelkaar. Leuk. Ik snap nu meteen wat meer van die tekeningen. Het dingetje werkt ook. Maar hoe kom ik er nou achter WAAROM het werkt, welk onderdeeltje doet wat?
Verwijderd
Vroeger had je het blad "Elex" , het kleine broertje van Elektuur. Daar stonden relatief eenvoudige schakelingen met een zeer uitgebreide uitleg in.
Na een jaar of tien zijn Elex en Elektuur bijeengevoegd en nu is er alleen weer Elektuur.
Ik weet niet of er op dit moment een hobbyblad ala Elex bestaat, maar dat zou de oplossing zijn.
Ook kun je overwegen om een schriftelijke cursus electronica te gaan volgen, bv bij Dirksen Opleidingen.
De opleiding "Basis Elektronicus" is een de(r)gelijke opleiding, als je die met goed gevolg doorlopen hebt ben je als een heel eind. Leer je de werking van veel componenten, formules, schakelingen maken en nog veel meer.
Ik heb het indertijd zo gedaan, abonnement op Elex en een opleiding bij Dirksen.
Na een jaar of tien zijn Elex en Elektuur bijeengevoegd en nu is er alleen weer Elektuur.
Ik weet niet of er op dit moment een hobbyblad ala Elex bestaat, maar dat zou de oplossing zijn.
Ook kun je overwegen om een schriftelijke cursus electronica te gaan volgen, bv bij Dirksen Opleidingen.
De opleiding "Basis Elektronicus" is een de(r)gelijke opleiding, als je die met goed gevolg doorlopen hebt ben je als een heel eind. Leer je de werking van veel componenten, formules, schakelingen maken en nog veel meer.
Ik heb het indertijd zo gedaan, abonnement op Elex en een opleiding bij Dirksen.
Tnx for the tip. Dat is iets waar ik inderdaad weleens naar kan gaan kijken.Op zaterdag 13 juli 2002 14:41 schreef exter het volgende:
Vroeger had je het blad "Elex" , het kleine broertje van Elektuur. Daar stonden relatief eenvoudige schakelingen met een zeer uitgebreide uitleg in.
Bij de bieb zijn ook een aantal boekjes te halen met de titel "Hoe zit dat" (geloof ik)
ze gaan over:
1) gelijkstroom
2) wisselspanning
3) digitale electronica
4) optische electronica
5) programmeerbare logica (eprom en zo)
Gewoon bij de bieb kijken.
ze gaan over:
1) gelijkstroom
2) wisselspanning
3) digitale electronica
4) optische electronica
5) programmeerbare logica (eprom en zo)
Gewoon bij de bieb kijken.
Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02
O ja, de Elex, is het bij mij via een school-abbo ook mee begonnen. Volgens mij heb ik alle afleveringen ooit eens weggegeven. Je kunt altijd een advertentie ergens plaatsen of zoeken betreffende Elex jaargangen.Op zaterdag 13 juli 2002 14:47 schreef LinuxAap het volgende:
[..]
Tnx for the tip. Dat is iets waar ik inderdaad weleens naar kan gaan kijken.
Dat ga ik ff doen... en ik ga NU ff kijken of de elektraboer hier in de buurt iets is. Dan hoef ik niet voor alles de stad in steeds....Op zaterdag 13 juli 2002 15:03 schreef Sinclair het volgende:
[..]
O ja, de Elex, is het bij mij via een school-abbo ook mee begonnen. Volgens mij heb ik alle afleveringen ooit eens weggegeven. Je kunt altijd een advertentie ergens plaatsen of zoeken betreffende Elex jaargangen.
Zie ook m'n eerdere topic voor hetzelfde probleem...
Ik heb nu een "breadboard" (zo heet het geloof ik) gekocht. Hij is van plastic en er zitten allemaal gaatjes in waarin je weertstanden etc. vastklemt. Voor een testopstelling dus. Maar begrijp ik het goed dat je je testopstelling dan met draadjes aan elkaar moet maken? Of is het de bedoeling dat je alle onderdelen zo plaatst dat ze een aansluitend geheel vormen?
Antwoord op mijn vraag: http://www.iguanalabs.com/breadboard.htm
Verwijderd
'k heb hier een boekje, het heet "Wat is gelijkstroom".
Is ietwat gedateerd, jaartje of 25 maar wat er in staat is nog steeds niet veranderd.
't is precies wat jij nodig hebt, de basis.
Mail je adresgegevens maar even, dan stuur ik het naar je toe.
Is ietwat gedateerd, jaartje of 25 maar wat er in staat is nog steeds niet veranderd.
Om de werking van sommige onderdelen je dusdanig eigen te maken dat je bijvoorbeeld zelf versterkers kan klussen of knipper lichten kan maken is een bepaald niveau van wiskunde en natuurkunde wel nodig. Niet onbeleefd bedoelt, maar op welk niveau zit je nu?Op zaterdag 13 juli 2002 14:10 schreef LinuxAap het volgende:
Wauw. Tnx voor de tips en links allemaal. Ik heb ondertussen de eerste pakketjes in elkaar gezet en boeken bij de bieb gehaald en natuurlijk de elektuur gekocht
Verder is een breadboard met een hoop standaard onderdelen zekers handig als je eigenhandig de boel wil verkennen.
Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64
Haal eens wat boeken. Floid heeft veel beginnersboeken geschreven.
Ik vind het wel raar dat niemand hier al aan gedacht heeft:
leen gewoon de oude cursussen elektriciteit en electronica van iemand die in die richting heeft gestudeert. Als je de werking van een transistor wil begrijpen jal je toch wel door een hoop leerstof moeten wroeten hoor.
(Ik heb ElectroMechanica gedaan, ben eeen Belg, dus mijn cursussen zijn misschien iets te ver weg
)
leen gewoon de oude cursussen elektriciteit en electronica van iemand die in die richting heeft gestudeert. Als je de werking van een transistor wil begrijpen jal je toch wel door een hoop leerstof moeten wroeten hoor.
(Ik heb ElectroMechanica gedaan, ben eeen Belg, dus mijn cursussen zijn misschien iets te ver weg
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Done. Tnx a lot!Op zaterdag 13 juli 2002 22:29 schreef exter het volgende:
'k heb hier een boekje, het heet "Wat is gelijkstroom".
Hmmm... mijn kennis van wis- en natuurkunde is nihil. Ik pik dingen wel makkelijk op over het algemeen en ben niet te beroerd om te lezen/leren. Was ik op school maar minder lui geweest...... dus... trek hieruit lering luie kindertjes die dit ook lezenOp zaterdag 13 juli 2002 22:40 schreef Terror het volgende:
[..]
Om de werking van sommige onderdelen je dusdanig eigen te maken dat je bijvoorbeeld zelf versterkers kan klussen of knipper lichten kan maken is een bepaald niveau van wiskunde en natuurkunde wel nodig. Niet onbeleefd bedoelt, maar op welk niveau zit je nu?
Verder is een breadboard met een hoop standaard onderdelen zekers handig als je eigenhandig de boel wil verkennen.
En ik heb een breadboard, maar geen standaard onderdeeltjes. Wel wat dingetjes die ik bij velleman-achtige kitjes heb gekregen... ga ik morgen proberen het schema op dat boardje te maken ipv mbv het printplaatje.
Dat kan natuurlijk ook....
Ga eens bij een DeSlegte langs en zoek wat MTS niveau electronica schoolboeken, die zijn daar 2e hands te vinden.
www.deslegte.nl
Als je in Leiden gaat kom je op die afdeling mijn vriendin tegen
Ga eens bij een DeSlegte langs en zoek wat MTS niveau electronica schoolboeken, die zijn daar 2e hands te vinden.
www.deslegte.nl
Dat kan ik maandag ook nog even doen inderdaad. Maar leiden wordt me even te gek. Amsterdam is wat dichterbij voor meOp zaterdag 13 juli 2002 23:05 schreef Sinclair het volgende:
Dat kan natuurlijk ook....
www.deslegte.nl
De reeks 'Electronica, echt niet moeilijk' (Elektuur)(3 delen of als bundel) leert je alles wat je moet weten. Lekkere simpele, goedkope herbruikbare schakelingen die ze in bepaalde hoofdstukken simpel beginnen maar steeds uitbreiden. Echt een tip!
Ik zou adviseren om toch wat MTS - electronica boeken te kopen.
Je doet dan wel niet de opleiding, maar die boeken verduidelijken alles prima.
Als je niet weet wat een weerstand doet en hoe "stroom door en spanning over" werkt, heeft het toch meer zin om zo'n boek eens door te lezen dan om zelf schemaatjes te gaan kopen en in elkaar zetten.
Het enige wat je daarmee bewijst is dat je mbv een handleiding een electronisch componentje op een aangewezen plaats kan solderen.
Dat lijkt me niet de bedoeling, je wilt weten waarom het werkt en hoe.
Bij de Slegte kun je tweedehands schoolboeken voor weinig kopen en er staat echt heel veel in.
Toen ik de MTS deed hadden we van die boeken met een licht blauwe kaft (geen idee meer hoe dat heette).
Succes.
Je doet dan wel niet de opleiding, maar die boeken verduidelijken alles prima.
Als je niet weet wat een weerstand doet en hoe "stroom door en spanning over" werkt, heeft het toch meer zin om zo'n boek eens door te lezen dan om zelf schemaatjes te gaan kopen en in elkaar zetten.
Het enige wat je daarmee bewijst is dat je mbv een handleiding een electronisch componentje op een aangewezen plaats kan solderen.
Dat lijkt me niet de bedoeling, je wilt weten waarom het werkt en hoe.
Bij de Slegte kun je tweedehands schoolboeken voor weinig kopen en er staat echt heel veel in.
Toen ik de MTS deed hadden we van die boeken met een licht blauwe kaft (geen idee meer hoe dat heette).
Succes.
MSX 2 rulez more
Zoek ook dan op MTS niveau iets over digitale techniek. Heb je direct een boek die ook deze dingen beschrijft zoals: AND, NAND, OR, NOR, Flipflop, JK-Flipflop, schuifregisters, inverter etc.Op zaterdag 13 juli 2002 23:06 schreef LinuxAap het volgende:
[..]
Dat kan ik maandag ook nog even doen inderdaad. Maar leiden wordt me even te gek. Amsterdam is wat dichterbij voor me
Verwijderd
ik denk dat ik het topic maar eens bij ga houden velleman kitjes waren nooit een probleem maar wil inderdaad zelf ook wel weten WAAROM iets werkt
zal straks eens naar de bieb gaan (als ik nog ergens zn pasje heb) e die boeken gaan halen
dan maandag ook nog is naar piet kennis (alle elektroboeren hier zijn verdwenen)
ff zon breedboard scoren en wat klein grut
zal straks eens naar de bieb gaan (als ik nog ergens zn pasje heb) e die boeken gaan halen
dan maandag ook nog is naar piet kennis (alle elektroboeren hier zijn verdwenen)
ff zon breedboard scoren en wat klein grut
Ik doe nu HTS-electronica, hiervoor MTS gedaan. Ik zal even vertellen hoe ik geleerd heb wat wat doet in een schakeling. Je begint simpel: met een weerstand. Je leert de eerste en belangrijkste formule: spanning = stroom * weerstand (U=I*R). Als je bijvoorbeeld een spanning van 12V hebt en een weerstand van 12 kilo-ohm, dan is de stroom die door de weerstand loopt: U=I*R -> I=U/R -> I=12/12000= 1mA. Simpel... 
Je leert op school alleen maar basisschakelingen. Aan de hand van die basisschakelingen leer je schema's begrijpen. Je ziet delen in een schema wat je herkent als een basisschakeling. Een schema bestaat dus uit allemaal kleine basisschakelingen.
Qua boeken zijn idd de reeks van "electronica echt niet moeilijk" goed.
Om je even op weg te helpen zal ik ff snel en zeer globaal uitleggen wat voor soort componenten er allemaal zijn:
Weerstand: wordt gebruikt als spanningsverdeler
Condensator: vergelijkbaar met een zeer kleine oplaadbare batterij. Bij een condensator heb je een bepaalde RC-tijd. Dit is de tijd waarin de condensator wordt opgeladen. Een condensator kun je dus mooi gebruiken om intervallen te creëren, om bijvoorbeeld een LED te laten knipperen.
spoel: hetzelfde als een condensator, maar een condensator houdt spanning vast, en een spoel houdt stroom vast (erg vage dingen, hoef je nog niet te weten).
transistor: een transistor is een soort electronische schakelaar. Deze heb je ook nodig om een LED te laten knipperen.
Nou, dat waren zo'n beetje de hoofdcomponenten. Als je vragen hebt, stel ze! Ik vind het wel lachen...
Je leert op school alleen maar basisschakelingen. Aan de hand van die basisschakelingen leer je schema's begrijpen. Je ziet delen in een schema wat je herkent als een basisschakeling. Een schema bestaat dus uit allemaal kleine basisschakelingen.
Om je even op weg te helpen zal ik ff snel en zeer globaal uitleggen wat voor soort componenten er allemaal zijn:
Condensator: vergelijkbaar met een zeer kleine oplaadbare batterij. Bij een condensator heb je een bepaalde RC-tijd. Dit is de tijd waarin de condensator wordt opgeladen. Een condensator kun je dus mooi gebruiken om intervallen te creëren, om bijvoorbeeld een LED te laten knipperen.
spoel: hetzelfde als een condensator, maar een condensator houdt spanning vast, en een spoel houdt stroom vast (erg vage dingen, hoef je nog niet te weten).
transistor: een transistor is een soort electronische schakelaar. Deze heb je ook nodig om een LED te laten knipperen.
Nou, dat waren zo'n beetje de hoofdcomponenten. Als je vragen hebt, stel ze! Ik vind het wel lachen...
U=I*R -> I=U/R -> I=12/12000= 1mA. Simpel...
Leg die eens uit svp...
U=I*R dat snap ik, is gewoon een gegeven... maar waarom ga je opeens U/R en dan I=12/12000=1mA?
Ik ben zelf nog niet helemaal bij de tijd hoor... misschien zie ik het daarom niet... hoop dat ik vandaag nog wat wakkerder wordt... maar vrees het ergste
Leg die eens uit svp...
U=I*R dat snap ik, is gewoon een gegeven... maar waarom ga je opeens U/R en dan I=12/12000=1mA?
Ik ben zelf nog niet helemaal bij de tijd hoor... misschien zie ik het daarom niet... hoop dat ik vandaag nog wat wakkerder wordt... maar vrees het ergste
hmm... ok... got it.Op zondag 14 juli 2002 12:40 schreef LinuxAap het volgende:
U=I*R -> I=U/R -> I=12/12000= 1mA. Simpel...
Leg die eens uit svp...
Ik ben zelf nog niet helemaal bij de tijd hoor... misschien zie ik het daarom niet... hoop dat ik vandaag nog wat wakkerder wordt... maar vrees het ergste![]()
![]()
Dat is een condensator waar wel een plus en een min poot aan zitten(vaak op 1 zijde van de condensator zie je een donkerbalkje met plusjes erin), bij normale condensator maakt het niet uit hoe je hem aansluitOp zondag 14 juli 2002 13:00 schreef LinuxAap het volgende:
Wat doet een ELCO? En is dat een merknaam of is het echt de naam van dat onderdeel?
ELectroCOndensator, voor de volledigheid
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Misschien is het wat, de GoT online electronica-cursus?
--- de aftrap is al gegeven
--- de aftrap is al gegeven
Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.
Dat is een afkorting van ELektrolytische COndensator.Op zondag 14 juli 2002 13:00 schreef LinuxAap het volgende:
Wat doet een ELCO? En is dat een merknaam of is het echt de naam van dat onderdeel?
als nou ff iemand een simpel schemaatje post (zonder ic, gewoon analoog het liefste) dan kan ik of iemand gewoon uitleggen hoe het werkt, daar leer je echt veel van, ik weet niet precies hoe ik nou begonnen ben, maar dat was iig op men 8e dat ik al naar de electronica shop (boonstra, in leuwarden (ik ben ondertussen verhuist
)): kunt u mij een simpele transistor geven??? waarvoor dan? om te kijken hoe die werkt... laagspanning?? ja, doe maar
okee, dan geef ik je een paartje mee (pnp en npn), op dit papiertje zet ik hoe et werkt, suc6!
ondertussen (ik ben nu 15) heb ik al een serie digitale schakelingen en een enkele analoge ontworpen, dat gaat steeds beter...
maar ik vind het leuk om andere mensen te helpen, omdat ik ook zo begonnen ben, met proberen!
ondertussen (ik ben nu 15) heb ik al een serie digitale schakelingen en een enkele analoge ontworpen, dat gaat steeds beter...
maar ik vind het leuk om andere mensen te helpen, omdat ik ook zo begonnen ben, met proberen!
[topic=516412/1/50]Op zondag 14 juli 2002 13:00 schreef LinuxAap het volgende:
Verwijderd
hier, leg uit, ik ga fietsen...Op zondag 14 juli 2002 13:27 schreef 3lmowww het volgende:
als nou ff iemand een simpel schemaatje post (zonder ic, gewoon analoog het liefste) dan kan ik of iemand gewoon uitleggen hoe het werkt, daar leer je echt veel van
ik vind het leuk om andere mensen te helpen, omdat ik ook zo begonnen ben, met proberen!

Wat ik er van denk:Op zondag 14 juli 2002 13:46 schreef exter het volgende:
[..]
hier, leg uit, ik ga fietsen...
[afbeelding]
D1 = LED
R2 = Weerstand 560K ? (K wat?)
R1 = Weerstand 4K7 je ne comprends pas (4007K ?).
T1 = NPN Transistor... wat die 547B betekent mag joost weten, maar deze transistor functioneert waarschijnlijk als switch om het ledje aan en uit te doen.
Dit zal denk ik een ledje laten knipperen, maar waarom die weerstanden daar zitten en die specifieke hoeveelheid weerstand hebben en ze op elkaar inwerken, dat volg ik niet helemaal... Maar goed, heb ook nog maar weinig gelezen vergeleken bij wat ik moet weten denk ik.
Ik zal eerst ff de algehele werking uit leggen en dan per component.
Dit is een electronische schakelaar, die bij inschakeling een lampje laat branden.
In detail:
eerst de componenten...
D1 = LED
is een lampje, met wat bijzondere eigenschappen. De stroom kan er namelijk maar in šŜšŜn richting doorheen. Wanneer je de LED omdraait, zal 'ie in dit geval dan ook niet meer gaan branden. De hoeveelheid stroom die door het lampje gaat moet beperkt worden, anders brandt 'ie door. (max. ongeveer 0,020 A oftewel 20 mA)
R1 & R2 = Weerstand
De weerstand heeft een waarde, uitgedrukt in Ohm (Ŝž). Deze weerstand beperkt de hoeveelheid stroom, afhankelijk van de spanning die erover staat (in het geval van weerstand 2 (R2) is dat 12V)
ik weet dat een LED een spanningsval heeft, maar daar hebben we het hier nog ff niet over
T1 = Transistor
Dit is een schakelaar. Een transistor heeft 3 pootjes, genaamd B (basis), C (Collector) en E (emitter)
In het plaatje zit de B vast aan R1 en de E aan de "-"-pool (van bijv een batterij). De C zit aan R2 vast.
Als de spanning (aantal Volt) tussen de B en de E boven een bepaald niveau komt, dan gaat het "poortje" tussen de C en de E open, zodat daar een stroompje kan lopen.
Uitleg van de schakeling:
De spanning die nodig is om T1 open te gooien is ongeveer 0,7 Volt. Waarschijnlijk is het schema bedoeld om aangestuurd te worden door een hogere spanning (bijv 5V uit een printerpoort van een computer), daarom zit er een weerstandje voor (R1) om de spanning lager te krijgen, om er zeker van te zijn dat 'ie ook weer uit gaat wanneer er een logische 0 op de ingang komt.
Ik houd expres nog eventjes formules erbuiten, dat mogen anderen doen (want ik weet de interne weerstand van de Transistor niet uit het hoofd)
R2 zorgt ervoor dat de stroom door D1 (de LED) niet te hoog wordt, wanneer de transistor (T1) schakelt.
De stroom door de LED is (U=I*R dus I=U/R) I=12 / 560 = 0,021 A.
Dus de LED gaat netjes branden en brandt niet door.
Kort samengevat: zet een logische "1" links op de schakeling en het lampje gaat branden. Een logische "0" zorgt ervoor dat 'ie weer uit gaat.
zo duidelijk genoeg?
Dit is een electronische schakelaar, die bij inschakeling een lampje laat branden.
In detail:
eerst de componenten...
D1 = LED
is een lampje, met wat bijzondere eigenschappen. De stroom kan er namelijk maar in šŜšŜn richting doorheen. Wanneer je de LED omdraait, zal 'ie in dit geval dan ook niet meer gaan branden. De hoeveelheid stroom die door het lampje gaat moet beperkt worden, anders brandt 'ie door. (max. ongeveer 0,020 A oftewel 20 mA)
R1 & R2 = Weerstand
De weerstand heeft een waarde, uitgedrukt in Ohm (Ŝž). Deze weerstand beperkt de hoeveelheid stroom, afhankelijk van de spanning die erover staat (in het geval van weerstand 2 (R2) is dat 12V)
ik weet dat een LED een spanningsval heeft, maar daar hebben we het hier nog ff niet over
T1 = Transistor
Dit is een schakelaar. Een transistor heeft 3 pootjes, genaamd B (basis), C (Collector) en E (emitter)
In het plaatje zit de B vast aan R1 en de E aan de "-"-pool (van bijv een batterij). De C zit aan R2 vast.
Als de spanning (aantal Volt) tussen de B en de E boven een bepaald niveau komt, dan gaat het "poortje" tussen de C en de E open, zodat daar een stroompje kan lopen.
Uitleg van de schakeling:
De spanning die nodig is om T1 open te gooien is ongeveer 0,7 Volt. Waarschijnlijk is het schema bedoeld om aangestuurd te worden door een hogere spanning (bijv 5V uit een printerpoort van een computer), daarom zit er een weerstandje voor (R1) om de spanning lager te krijgen, om er zeker van te zijn dat 'ie ook weer uit gaat wanneer er een logische 0 op de ingang komt.
Ik houd expres nog eventjes formules erbuiten, dat mogen anderen doen (want ik weet de interne weerstand van de Transistor niet uit het hoofd)
R2 zorgt ervoor dat de stroom door D1 (de LED) niet te hoog wordt, wanneer de transistor (T1) schakelt.
De stroom door de LED is (U=I*R dus I=U/R) I=12 / 560 = 0,021 A.
Dus de LED gaat netjes branden en brandt niet door.
Kort samengevat: zet een logische "1" links op de schakeling en het lampje gaat branden. Een logische "0" zorgt ervoor dat 'ie weer uit gaat.
zo duidelijk genoeg?
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
de eenheden zijn volgens mij nog niet helemaal duidelijk.Op zondag 14 juli 2002 14:25 schreef LinuxAap het volgende:
[..]
Wat ik er van denk:
D1 = LED
R2 = Weerstand 560K ? (K wat?)
R1 = Weerstand 4K7 je ne comprends pas (4007K ?).
T1 = NPN Transistor... wat die 547B betekent mag joost weten, maar deze transistor functioneert waarschijnlijk als switch om het ledje aan en uit te doen.
Dit zal denk ik een ledje laten knipperen, maar waarom die weerstanden daar zitten en die specifieke hoeveelheid weerstand hebben en ze op elkaar inwerken, dat volg ik niet helemaal... Maar goed, heb ook nog maar weinig gelezen vergeleken bij wat ik moet weten denk ik.
er worden letters gebruikt om duidelijk te maken in welke orde van grootte ze liggen en niet heel veel nullen op te hoeven schrijven.
Het is heel simpel.
k = kilo = 1000 = 103
M = Mega = 1000000 = 106
G = Giga = 1000000000 = 109
m = mili = 1/1000 = 0,001 = 10-3
enz.
1k wil dus zeggen 1000
1k2 is 1200
1k02 is 1020
10M2 is 10200000 (en geen 10 vierkante meter
4k7 is dus 4700 .
een uitbreiding hierop is...
1<Ohm-symbool>2 wat betekend 1,2 Ohm
Die cijfertjes bij de transistor wil alleen maar zeggen welke transistor het is (er zijn > 100000 verschillende transistoren) De BC547B is een vrij standaard ding.
Het is inderdaad een NPN-transistor.
een ezelsbruggetje is Pijl-naar-plaat, voor PNP en niet-pijl-naar-plaat voor NPN (gaat om het pijltje in de transistor)
Deze geeft aan in welke richting de stroom door de transistor heen moet en welk pootje de E (emitter) is . Het pootje waar het pijltje het dichtste bij staat is de emitter.
Of de transistor schakelt hangt altijd af van de spanning tussen de Basis en de Emitter.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Tnx voor de uitleg. Hier kan ik wat mee. Mooi zou zijn een boek die het op deze manier ook beschrijft.... morgen even naar de slegte toe.Op zondag 14 juli 2002 14:52 schreef TD-er het volgende:
[..]
Uitleg
ik lees niet, zeg je dan....Op zondag 14 juli 2002 18:29 schreef commodore het volgende:
Dit is een mooie elektronica site: http://www.circuitsonline.net

OK, als je op het puntje links van R1 een spanning aansluit welke hoger is dan 0,6 volt zal de transistor in geleiding komen.Op zondag 14 juli 2002 13:46 schreef exter het volgende:
[..]
hier, leg uit, ik ga fietsen...
Als de transistor in maximale geleiding is zal er een stroom van +/- (12-2)/560= 18 mA door de LED (D1) stromen.
De LED zal dan op volle sterkte branden.
De transistor model BC547B heeft (zo uit mijn hoofd) een versterkingsfactor van 200, dit is een stroomsverhouding tussen de B en de C op de transistor.
Uitgaande van die 18 mA is dus een stroom op de B van 18/200= 90 uA nodig om die 18mA te halen.
De bijbehorende spanning om de led voluit te laten branden is (R1x90uA)+0.6 = +/- 1 volt.
Zal je de spanning tussen 0.6 en 1 volt regelen zal de LED in helderheid varieren van niets tot vol. Als de spanning op R1 groter dan 1 volt wordt zal de LED niet meer in lichtsterkte veranderen.
Zo goed
Nee.Op zondag 14 juli 2002 19:00 schreef Sinclair het volgende:
[..]
Uitleg
Wat is uA?
Hoe weet je dat de transistor bij > 0,6V in geleiding komt? (of zie ik iets over het hoofd)?
Waarom doe je 12-2?
Hoe weet je dat de LED op 1 volt voluit brand? Verschilt dat niet per type LED?
Als je het voltage > 1V laat oplopen, fikt dat ding dan niet gewoon door?
Meer uitleg, meer vragen
Verwijderd
Dit leer je ook op 4VWO?Op zondag 14 juli 2002 12:35 schreef almightyarjen het volgende:
Ik doe nu HTS-electronica, hiervoor MTS gedaan. Ik zal even vertellen hoe ik geleerd heb wat wat doet in een schakeling. Je begint simpel: met een weerstand. Je leert de eerste en belangrijkste formule: spanning = stroom * weerstand (U=I*R). Als je bijvoorbeeld een spanning van 12V hebt en een weerstand van 12 kilo-ohm, dan is de stroom die door de weerstand loopt: U=I*R -> I=U/R -> I=12/12000= 1mA. Simpel...
Ik las dit ergens:
B=vol
C=Buis/draad
De inhoud van B wil dus naar A toe stromen. De electronen dus. Maar als stroom in precies de tegenovergestelde richting loopt, wat is stroom dan? Iets loopt van links naar rechts door een buis, dan gaat er niet tegelijkertijd iets van rechts naar links want er zat niets aan de rechterkant. Toch
A=leegOmdat elektronen een negatieve lading hebben is afgesproken dat wat in de elektronica 'Stroom' genoemd wordt in precies de tegenovergestelde richting loopt als de stroom elektronen. Dit kan verwarrend zijn in het begin, maar van nu af aan hebben we het eigenlijk alleen nog maar over de afgesproken stroom.
B=vol
C=Buis/draad
De inhoud van B wil dus naar A toe stromen. De electronen dus. Maar als stroom in precies de tegenovergestelde richting loopt, wat is stroom dan? Iets loopt van links naar rechts door een buis, dan gaat er niet tegelijkertijd iets van rechts naar links want er zat niets aan de rechterkant. Toch
uA = micro Ampere....Op zondag 14 juli 2002 19:52 schreef LinuxAap het volgende:
[..]
Nee.![]()
Wat is uA?
Hoe weet je dat de transistor bij > 0,6V in geleiding komt? (of zie ik iets over het hoofd)?
Waarom doe je 12-2?
Hoe weet je dat de LED op 1 volt voluit brand? Verschilt dat niet per type LED?
Als je het voltage > 1V laat oplopen, fikt dat ding dan niet gewoon door?
Meer uitleg, meer vragen
O.6 volt is de Basis-Emitterspanning die eerst overbrugt moet worden voordat er stroom gaat vloeien, er zit hier een denkbeeldige diode. Bij die 0,6 volt zit dus een 0-punt waar de boel pas begint te werken.
12v voeding - 2 volt LED = spanning over de weerstand (C-E spanning even verwaarloosbaar bij volle aansturing van de transistor)
Zoals uitgerekend met de versterkingsfactor van de transistor en de standaard te nemen waardes van de componenten Zal bij 1 volt op de aansturing een dusdanige basisstroom lopen die de collectorstroom tot die 18mA brengt. Een transistor is eigenlijk niets anders dan een stroomversterker.
Uiteraard zijn in de specs van de transistor maximale waardes opgenomen. Ik weet effe niet zeker maar volgens mij kan de genoemde transistor maximaal 200mA collectorstroom aan. Stel je neemt die factor 200 kan je dus tot een 1 mA Basisstroom gaan, uiteraad zal dit volgens de specs best nog wel meer mogen zijn maar meer is niet meer nodig !
1mA x 4k7 = 4,7 volt + 0,6 (BE) = 5,3 volt
Meer stroom dan die 18mA bij de LED kan niet mer vloeien dus als je de BASIS overstuurd zal de transistor in verzadiging blijven zonder defect te raken (tot bep grenzen opgenomen in de specs)
Uiteraard moet je aan de hand van de aangeboden ingangs spanning en de CE stroom de basisweerstand bepalen.
Uiteraard hebben transistoren en LED's een grote spreiding qua specs maar daar hoef je met dit soort schakelingen geen rekening mee te houden.....
Zo, iets duidelijker
Hahahaha, Nee, nu even niet. Maar als ik weer geslapen heb zal het ongetwijfeld wel tot me doordringen. Maar op dit moment wil het gewoon even niet meer.Op zondag 14 juli 2002 20:25 schreef Sinclair het volgende:
[..]
Uitleg
Zo, iets duidelijker
Tnx though
Verwijderd
Maak je geen zorgen, in het boekje dat je dinsdag krijgt, staat daar het antwoord op al dit soort vragen verhelderend in beschreven.Op zondag 14 juli 2002 20:25 schreef LinuxAap het volgende:
Ik las dit ergens:
[..]
A=leeg
B=vol
C=Buis/draad
Zie je verkeerd....Op zondag 14 juli 2002 20:25 schreef LinuxAap het volgende:
Ik las dit ergens:
[..]
A=leeg
B=vol
C=Buis/draad
In het verleden heeft iemand bepaalt dat de stroom van positief naar negatief loopt. Toen dit eenmaal ingeburgerd was en de mens slimmer is geworden op het gebied van atomen blijkt de electronenstroom juist van negatief naar positief te lopen, de oude stelling was dus fout.
Voor het gemak hebben we de oude wetenschap maar zo gelaten.
Hetzelfde als vandaag iemand bewijst dat het gras toch blauw is zullen we het maar bij groen houden....
Aaaaahhh.... dat zou mooi zijnOp zondag 14 juli 2002 20:31 schreef exter het volgende:
[..]
Maak je geen zorgen, in het boekje dat je dinsdag krijgt, staat daar het antwoord op al dit soort vragen verhelderend in beschreven.
Kort samengevat:Op zondag 14 juli 2002 20:29 schreef LinuxAap het volgende:
[..]
Hahahaha, Nee, nu even niet. Maar als ik weer geslapen heb zal het ongetwijfeld wel tot me doordringen. Maar op dit moment wil het gewoon even niet meer.
Tnx though
Als je op de ingang een spanning van minimaal 1 volt zet zal het ledje voluit gaan branden
Hmmm... wat raar. Als een electron een negatief geladen deeltje is dan snap ik dat een positief en negatief deeltje naar elkaar toestromen. Maar waarom bovenstaande nou zo is, dat is me een raadsel.Op zondag 14 juli 2002 20:32 schreef Sinclair het volgende:
[..]
Zie je verkeerd....
In het verleden heeft iemand bepaalt dat de stroom van positief naar negatief loopt. Toen dit eenmaal ingeburgerd was en de mens slimmer is geworden op het gebied van atomen blijkt de electronenstroom juist van negatief naar positief te lopen, de oude stelling was dus fout.
Voor het gemak hebben we de oude wetenschap maar zo gelaten.
Hetzelfde als vandaag iemand bewijst dat het gras toch blauw is zullen we het maar bij groen houden....
Vage en beperkte uitleg op sommige punten...Op zondag 14 juli 2002 12:35 schreef almightyarjen het volgende:
Weerstand kan een spanningsdeler zijn in combinatie met andere componenten. Maar weerstanden worden ook gebruikt als stroomverdelers of stroombegrenzers.
Condensator is gewoon een soort kleine accu. Het kan lading opnemen en afstaan. De capaciteit bepaalt de maximale inhoud en idd in combinatie met een weerstand kan je laad en ontlaad tijden bepalen.
Transistor een electronische schakelaar
De transistor is een stroomversterker, aan de hand van de soort schakeling en de componenten er omheen bepaal je als het stroom moet regelen/versterken, spanning moet regelen/versterken of gewoon moet schakelen.
En je hebt niet specifiek een transistor nodig om een led te laten knipperen
En hoe gaat dat dan in zijn werk?Condensator is gewoon een soort kleine accu. Het kan lading opnemen en afstaan. De capaciteit bepaalt de maximale inhoud en idd in combinatie met een weerstand kan je laad en ontlaad tijden bepalen.
is het overigens vreemd als ik zeg dat ik meer dan 65% wat in dit topic staat (nog) niet begrijp?
Positief en negatief trekken elkaar aan, dat klopt maar nu moet ik even diep in mijn geheugen spitten....Op zondag 14 juli 2002 20:41 schreef LinuxAap het volgende:
[..]
Hmmm... wat raar. Als een electron een negatief geladen deeltje is dan snap ik dat een positief en negatief deeltje naar elkaar toestromen. Maar waarom bovenstaande nou zo is, dat is me een raadsel.
Een atoom heeft in de kern Neutronen en Protonen, de Electronen draaien daar omheen. Een tekort aan Electronen betekent dat het atoom positief geladen is (meer protonen dan electronen) en wilt dus Electronen opnemen totdat het geneutraliseerd is (evenveel protonen als electronen). Aangezien Electronen de enige deeltjes zijn die zich kunnen verplaatsen zal er dus een stroom onstaan van negatief naar positief.
Pfew... dit is stof van een 17 jaar terug voor mij
Deze materie kan je ook gebruiken op het laden en ontladen van Condensatoren, gewoon 2 platen waar tijdens het laden electronen van de ene plaat bij de andere wordt gepompt en bij het ontladen dat weer terug stroomt.
Maar nu je het zegt, heb ik dit idd ooit op school met natuurkunde gehad... Klopt ja, zo was hetOp zondag 14 juli 2002 20:59 schreef Sinclair het volgende:
[..]
Positief en negatief trekken elkaar aan, dat klopt maar nu moet ik even diep in mijn geheugen spitten....
Een atoom heeft in de kern Neutronen en Protonen, de Electronen draaien daar omheen. Een tekort aan Electronen betekent dat het atoom positief geladen is (meer protonen dan electronen) en wilt dus Electronen opnemen totdat het geneutraliseerd is (evenveel protonen als electronen). Aangezien Electronen de enige deeltjes zijn die zich kunnen verplaatsen zal er dus een stroom onstaan van negatief naar positief.
Pfew... dit is stof van een 17 jaar terug voor mij
Nee, De kern van het atoom is vast dus overal zitten evenveel protonen.Op zondag 14 juli 2002 21:01 schreef LinuxAap het volgende:
[..]
Maar dan is een plus pool dus altijd protonen en een min pool altijd electronen?
Bij de plus is er een tekort aan electronen en bij de min is er een overschot aan electronen.
Nu er toch over de spanningsval van de LED ed. is gesproken, zal ik maar ff proberen het iets duidelijker te formuleren.
Halfgeleiders, zoals diodes (een LED is een diode) en transistoren hebben een bepaalde minimum spanning nodig om te geleiden (= stroom doorlaten)
Deze spanning staat over de component, dus de spanning over de rest van de componenten (die er in serie mee staan) neemt daardoor iets af.
Per componenten-soort varieert die spanningsval.
bepaalde diodes hebben een spanningsval van +/- 0,3V (bijv de 1N4148, een germanium diode) en weer anderen zo'n 0,6 - 0,7 V (bijv de 1N4001, een silicium diode)
Vaak zijn dit soort spanningen te verwaarlozen, wanneer je met 5 - 12 V en hoger werkt. (5 - 10% afwijking, wat de componenten meestal zelf ook al hebben)
Voor LED's is dit iets hoger, namelijk 2 - 3,6 V. Dit is afhankelijk van de kleur LED en kan per exemplaar uiteraard ook wat schelen. Dit zijn dus waarden die je wel zult merken, vandaar dat er eerder in de berekening rekening werd gehouden met (12-2)V
Verder zul je merken dat de wet van Ohm heel vaak terug komt (U = I*R) en een enkele keer ook de formule voor het uitrekenen van vermogen (P = U*I)
Uiteraard zijn er de afleidingen (I = U/R en P = I2*R , enz.)
Maar ik denk dat het handiger is om dat boekje wat je thuis gestuurd krijgt eerst ff door te nemen, voor de basis kennis.
Mag ik vragen wat voor opleiding je hebt gedaan, want "in mijn tijd"Goh ik wordt oud kregen we in Havo-2 al boven genoemde formules bij natuurkunde.
Kan zijn (lees: is waarschijnlijk) dat je tegenwoordig met dat nieuwe systeem dat soort dingen veel later krijgt. Ik heb mijn ene broertje vlak voor zijn Havo-examens er pas voor het eerst over gehoord en mijn andere broertje heeft ze ook gehad op het Mavo examen, al wist 'ie dat zelf niet meer.
Halfgeleiders, zoals diodes (een LED is een diode) en transistoren hebben een bepaalde minimum spanning nodig om te geleiden (= stroom doorlaten)
Deze spanning staat over de component, dus de spanning over de rest van de componenten (die er in serie mee staan) neemt daardoor iets af.
Per componenten-soort varieert die spanningsval.
bepaalde diodes hebben een spanningsval van +/- 0,3V (bijv de 1N4148, een germanium diode) en weer anderen zo'n 0,6 - 0,7 V (bijv de 1N4001, een silicium diode)
Vaak zijn dit soort spanningen te verwaarlozen, wanneer je met 5 - 12 V en hoger werkt. (5 - 10% afwijking, wat de componenten meestal zelf ook al hebben)
Voor LED's is dit iets hoger, namelijk 2 - 3,6 V. Dit is afhankelijk van de kleur LED en kan per exemplaar uiteraard ook wat schelen. Dit zijn dus waarden die je wel zult merken, vandaar dat er eerder in de berekening rekening werd gehouden met (12-2)V
Verder zul je merken dat de wet van Ohm heel vaak terug komt (U = I*R) en een enkele keer ook de formule voor het uitrekenen van vermogen (P = U*I)
Uiteraard zijn er de afleidingen (I = U/R en P = I2*R , enz.)
Maar ik denk dat het handiger is om dat boekje wat je thuis gestuurd krijgt eerst ff door te nemen, voor de basis kennis.
Mag ik vragen wat voor opleiding je hebt gedaan, want "in mijn tijd"Goh ik wordt oud kregen we in Havo-2 al boven genoemde formules bij natuurkunde.
Kan zijn (lees: is waarschijnlijk) dat je tegenwoordig met dat nieuwe systeem dat soort dingen veel later krijgt. Ik heb mijn ene broertje vlak voor zijn Havo-examens er pas voor het eerst over gehoord en mijn andere broertje heeft ze ook gehad op het Mavo examen, al wist 'ie dat zelf niet meer.
Verwijderd
Bijna goed, TD-er, ook een 1N4148 is een (kleinsignaal) siliciumdiode.
De spanningsval over een diode hangt van de stroom af die door de diode vloeit, en kan bij vermogensdioden oplopen tot 2V.
De spanningsval over een diode hangt van de stroom af die door de diode vloeit, en kan bij vermogensdioden oplopen tot 2V.
En dit wilde ik nu ook effe zeggen !Op maandag 15 juli 2002 00:51 schreef exter het volgende:
Bijna goed, TD-er, ook een 1N4148 is een (kleinsignaal) siliciumdiode.
Germanium diodes zijn (even spitten in mijn geheugen maar volgens mij) meestal te herkennen aan een A in de codering..
Mijn opleiding: LTS en MTS Electronica.
Dat zegt nog niet veel, ik had mensen in mijn klas die perfect de boeken kenden en daardoor door de examens kwamen maar een ander schema amper konden lezen. In die tijd was ik ook zwaar hobbyïst waardoor je ook veel leert.
Mijn opleiding is mavo. Pretpakket op D-niveau. Nog wat andere cursussen op MBO niveau gedaan en bezig met MCSE en nog een paar certificaties voor in de IT. Heb het bovenop werk al vrij druk dus, zeker met sport erbij gerekend. Maar ja, daar heb je allemaal niets aan op dit gebied natuurlijk. Behalve werk en sport had ik eigenlijk geen hobby meer en dit vond ik wel aardig. Ik wil eerst wat hobbyen en als ik denk dat ik er wat van snap en er voor mijn gevoel iets uit mijn handen komt, dan ga ik waarschijnlijk wel proberen de MTS opleiding alsnog te doen. Misschien om er in mijn werk iets mee te doen, misschien niet. Voorlopig doe ik het omdat ik het leuk vind om te doen. Alle hulp is daarbij welkom.Op maandag 15 juli 2002 09:34 schreef Sinclair het volgende:
[..]
En dit wilde ik nu ook effe zeggen !
Germanium diodes zijn (even spitten in mijn geheugen maar volgens mij) meestal te herkennen aan een A in de codering..
Mijn opleiding: LTS en MTS Electronica.
Dat zegt nog niet veel, ik had mensen in mijn klas die perfect de boeken kenden en daardoor door de examens kwamen maar een ander schema amper konden lezen. In die tijd was ik ook zwaar hobbyïst waardoor je ook veel leert.
Spanningsval is dus gewoon zoals het woord al aangeeft, een afname van de spanning (nadat het door een bepaald component heen is gestroomd)?
De LOI ed. heeft ook Electronica cursussen, misschien interessant om daar eens te kijken....
Ach... het is een leuk centje verdienen met allerlij autoradio's, video's etc uit je kennissenkring
Spanningsval is idd iets wat optreed over een component als er een STROOM gaat vloeien (spanning stroomt niet). Een weerstand is meestal de oorzaak. Bedoeld dmv. een serieweerstand om bv. een ledje op een hogere spanning te krijgen of onbedoeld door weerstand in oa. bekabeling, connectoren, printsporen en/of de weerstand in de spanningsbron zelf.
Ach... het is een leuk centje verdienen met allerlij autoradio's, video's etc uit je kennissenkring
Spanningsval is idd iets wat optreed over een component als er een STROOM gaat vloeien (spanning stroomt niet). Een weerstand is meestal de oorzaak. Bedoeld dmv. een serieweerstand om bv. een ledje op een hogere spanning te krijgen of onbedoeld door weerstand in oa. bekabeling, connectoren, printsporen en/of de weerstand in de spanningsbron zelf.
Bedankt, ik heb hem binnen. Lijkt inderdaad precies datgene te bevatten wat ik moet weten, ik ga er zo in beginnen. Heb ook electronica a la carte van electuur op de kop weten te tikken en electrotechniek, kunst en kunde deel 1 moet ik nog halen, lijkt me ook goed. Nogmaals bedankt, zo is het begin er.Op zondag 14 juli 2002 20:31 schreef exter het volgende:
[..]
Maak je geen zorgen, in het boekje dat je dinsdag krijgt, staat daar het antwoord op al dit soort vragen verhelderend in beschreven.
Pagina: 1