[EL] Elektronica leren...

Pagina: 1
Acties:
  • 969 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eegee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 22:27
Hoi,

Allereerst hoop ik dat dit topic niet afgebrand en/of snel gesloten wordt. Ik hoop dan liever dat het iets voor in de FAQ kan worden... een gerichte verzameling van boeken, informatie en links over elektronica, componenten en schema's, etc.

Waar ik namelijk mee zit: Ik snap zelf maar weinig van elektronica. Ik vind het echter wel erg interessant en zou daarom graag dingen willen leren. En er zijn er denk ik hier meer die er weinig van snappen, maar meer willen weten. Het 'magische' ligt voornamelijk in het begrijpen van schema's: hoe weet je precies wat voor componentje je nu moet gebruiken en waarom het wordt gebruikt (en dus precies wat het doet, hoe het werkt, hoe het samen werkt met andere componenten en waarom het schema dus uberhaupt werkt).

Dan kan ik natuurlijk een elektronicacursus of opleiding doen. Dat wil ik dan ook weer niet meteen doen qua geld en tijd, maar ik zou best wel bijvoorbeeld in m'n vrije tijd een paar boeken willen doorlezen die goed uitleggen wat een bepaalde chip of diode of transistor etc. doet.

Ik heb natuurlijk ook al de search gebruikt en daarin wordt naar de bieb en de elektuur verwezen.

Als ik naar de bibliotheek ga, dan vind ik voor mijn gevoel vaak nogal oude boekjes of boeken waar al uitgegaan wordt van een bepaalde kennis van de diverse componenten. Waarschijnlijk zoek ik niet goed of weet ik gewoon niet de goede boeken te vinden.

Ik heb natuurlijk ook de Elektuur wel eens bekeken, maar dan ook kan ik vaak niet goed begrijpen waarom nu een schema iets doet zoals het bedoeld is. Er wordt voor mijn gevoel al vanuit gegaan dat je weet hoe bepaalde componenten werken.

Het zou dus leuk zijn als iemand bijvoorbeeld de goede boeken van een elektronicaopleiding kan opnoemen zodat ik daar eventueel naar kan zoeken. Gewoon de ISBN nummers of titels dus, oftewel de leermiddelen. Dit zodat ik gerichter in de bieb of boekenwinkel kan zoeken.

Als er websites zijn die de basiszaken uitleggen, maar niet meteen (alleen) met moeilijke schema's komen, dan ben ik daar ook benieuwd naar. Kijk, schema's zijn natuurlijk mooi, maar zo'n schema doet iets en dan zou ik graag willen weten hoe die componenten van dat schema tezamen die functie verwezenlijken.

Ik heb bijvoorbeeld al een keer wat in mekaar gesoldeerd om een IR-afstandsbediening-zender van m'n PC te maken (aan de parallelle poort), maar ik snap zelf niet waarom ik nu precies die weerstandjes en diodes zo aan elkaar heb gesoldeerd en waarom/waardoor het nu werkt :) En ik denk dat er wel meer dat gevoel hebben...

Zoiets als de http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/452051/ is dus mooi, maar die is 'alleen' voor transistoren en ik zou zo'n soort FAQ voor andere componenten ook handig vinden.

Er zijn best een aantal topics te vinden, maar het staat allemaal zo verspreid dat ik hoop dat dit een centraal topic kan worden. Een request voor een FAQ dus :D

Ik hoop dat bijv. iemand als exter wil reageren, want volgens mij weet ie wel aardig wat op elektronicagebied :) al is het maar dat ie(mand) zegt hoe hij aan al die kennis komt...

Ik bedoel niet zaken zoals P = U * I en andere dingen die je bij Natuurkunde krijgt, maar dus meer richting de schema's en componenten. Dus tussen "P = U * I" en "kant-en-klare schema's" in, zeg maar.

Op hoop van zegen... "Verstuur"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben het helemaal met je eens, voor de gevorderde tweaker, maak svp een how to of faq oid :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ghehe nou ik ben 14 vind het allemaal ook vet interessant maar krijg dit jaar eerste keer nat-schijkunde dus ik heb eerst dat nog te verwerken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goed idee ja, aangezien ik nog 1 jaar naar school moet en dan pas op een school kom waar ik dat leer. ( ik wil het nu weten :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-10-2024
is idd een idee mike knows :? about electra.
op school van alles in elkaar gezet maar ja onder het motto van DAT weerstandje moet je DAARAAN solderen...
maar waarom :?
kzie veel van die schema's voorbij komen maar heb nooit enig idee hoe dit te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjobke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-03-2023

zjobke

dus.....

goed plan.....:)

realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan alcohol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-07 09:37

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

ik ben het er helemaal mee eens en ik zou het graag ook allemaal willen leren

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HOT TIP: ga gewoon es op internet kijken en bouw schema's na op een breadboard, en ga eraan meten... kijken wat er gebeurd als je een componentje weghaalt enzo..

Leuke site: www.epanorama.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 07:34
Op zondag 19 mei 2002 23:27 schreef mr_knuppel het volgende:
HOT TIP: ga gewoon es op internet kijken en bouw schema's na op een breadboard, en ga eraan meten... kijken wat er gebeurd als je een componentje weghaalt enzo..

Leuke site: www.epanorama.net
Zo dan geen schema's voor op de pc gaan gebruiken, want als je dan een componentje weg haalt kan het nog wel eens link worden. Maar effe ontopic ik vind dit ook wel interessant, kan oom wel wat schakelingen van papier in elkaar solderen maar hoe werkt het nou??? Ken wel die forpules zoals U=V*I maar daar schiet je het ook niet echt mee op. Ben blij als ik volgende jaar in 4 VWO natuur/techniek zit met natuurkunde 1en2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 19 mei 2002 23:34 schreef robbertkrebbers het volgende:

[..]

Zo dan geen schema's voor op de pc gaan gebruiken, want als je dan een componentje weg haalt kan het nog wel eens link worden. Maar effe ontopic ik vind dit ook wel interessant, kan oom wel wat schakelingen van papier in elkaar solderen maar hoe werkt het nou??? Ken wel die forpules zoals U=V*I maar daar schiet je het ook niet echt mee op. Ben blij als ik volgende jaar in 4 VWO natuur/techniek zit met natuurkunde 1en2
kom je niet heel ver mee hoor, met na1,2 :D zit nu voor examen met na1,2 en er word niet veel aandacht besteed aan solderen en electronica, je komt niet veel verder dan U=I*R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat leer je daar echt niet...het enige wat op het vwo aan electronika wordt gedaan is een beetje kloten met een systeembord...maar wat een diode, een condensator, een transitor of noem maar op doet leer je niet en al helemaal niet hoe je ze zo combineert en achter elkaar zet zodat ze doen wat jij in je hoofd hebt...

misschien is er in de tweede fase wat veranderd, maar voor zover ik weet zijn er voor wat betreft natuurkunde alleen nog maar onderdelen geschrapt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 19 mei 2002 23:45 schreef coredump het volgende:
dat leer je daar echt niet...het enige wat op het vwo aan electronika wordt gedaan is een beetje kloten met een systeembord...maar wat een diode, een condensator, een transitor of noem maar op doet leer je niet en al helemaal niet hoe je ze zo combineert en achter elkaar zet zodat ze doen wat jij in je hoofd hebt...
Met wat je van zo'n systeembord leert kan je dus wel zelf dat KnightRider schema maken waar iedereen zo wild van is.. Ik wel tenminste, en ik heb nog nie eens VWO gehad (wel hts elektro trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-08 19:08
Nou, ga gewoon een opleiding elektrotechniek volgen :)
Je leert er de basis (afhankelijk van wel niveau je doet is het natuurlijk dieper). Daarbij horen natuurlijk ook de formule's e.d.
Je kan dan al schema's goed begrijpen.
Ik doe nu nu 1e jaar elektrotechniek. Ik snap echt nog niet alles, kan ook nog geen schema ontwerpen ofzo, maar eenvoudige schema's of het gemiddelde schema kan ik wel al meestal begrijpen wat het doet (ok, sommige componten nog niet, maar soms ligt 't ook zoooo complex allemaal).

Maar als je daarna echt veel wilt leren, is het beste gewoon klooien ermee (al heb je daar dus wel basiskennis bij nodig).
Dus als je het echt wilt leren kan ik je aanraden gewoon een opleiding te gaan volgen, hoe hoger hoe beter natuurlijk :) En als je daarbij ook nog veel hobby't eraan weet je er toch al wel aardig veel van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Professor_Botje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-09 00:01

Professor_Botje

Administrator

[OFF Topic]
Op zondag 19 mei 2002 23:24 schreef enriqueeeee het volgende:
ik ben het er helemaal mee eens en ik zou het graag ook allemaal willen leren
Let op met je logo baasje

Intel is niet beroerd maar voorde rechter ook niet te flauw met betrekking tot je logo, icontje...
Op intels logo staat en © en of TM...

er is hier op god al eens door AMD mee gedrijcht dus ik denk dat daar de moderators miet blij van zullen worden zeker omdat volgensmij Tweakers.net een bedrijf is...

kijk maar achter hun naam staat Bv.
©1998-2002 Tweakers.net B.V.
jou opzich zullen ze niet uitkleden maar bedrijven doen ze de nek af...

[/OFF Topic]

Intel 80486 Dx4, 100@158MHz 4x 32Mb EDO FP mem, Quantum Bigfoot 8Gb 3200RPM 256KB/cach VESA-Localbus 2Mb Tseng Labs ET4000 Windows95usb www.Professor-Botje.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eegee
Op zondag 19 mei 2002 23:51 schreef RooT het volgende:
Ik doe nu nu 1e jaar elektrotechniek. Ik snap echt nog niet alles, kan ook nog geen schema ontwerpen ofzo, maar eenvoudige schema's of het gemiddelde schema kan ik wel al
Welke leermiddelen (boeken) m.b.t. electronica moet je kopen/gebruiken bij je opleiding ? Titels, ISBN nummers en zo... of misschien zijn 't allemaal stencils, aantekeningen en kopietjes, dan kan je 't niet zeggen natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 20 mei 2002 00:02 schreef Eegee het volgende:

[..]

Welke leermiddelen (boeken) m.b.t. electronica moet je kopen/gebruiken bij je opleiding ? Titels, ISBN nummers en zo... of misschien zijn 't allemaal stencils, aantekeningen en kopietjes, dan kan je 't niet zeggen natuurlijk :)
tip: probeer ff te googlen, je hebt best kans dat je aardig wat handige info tegenkomt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.electronics2000.com/page2.html
http://www.epanorama.net/links/componentinfo.html

ff uitprinten.. een leren maar..
Je moet altijd beginnen met simpele componenten kennis als je schema's wil begrijpen.

(8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSharky
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Je kan inderdaad het beste op internet zoeken. Daar vind je heel veel informatie over elektroyevhniek. Ik akn het weten want heb vaak genoeg hele websites gekopieerd en geplakt voor mijn werkstuk :p doe nl hts elektro.

Het beste is dan om met de basis te beginnen zoals simpele schakelingetjes te begrijpen en de bijbehorende formules.
Zo ga je stap voor stap verder. Daarna leer je hoe je componenten kan herkennen en wat voor functies ze hebben.

Ik zou zeggen koop een soldeerbout en ga lekker klooien ermee.
Veel succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:31

M14

Kijk eens op www.circuitsonline.net Daar staan niet alleen schema's, maar ook hoe je aan bepaalde dingen moet rekenen enz (Staat onder 'Electronica Info' of link: http://www.circuitsonline.net/info )

In boeken zoals Elektuur kun je heeeeeeel veeeeeel vinden. Of volg zoals ik MBO Elektrotechniek (is wel pittig)

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Wat denk je van dit boek :
Elektronica echt niet moeilijk 1,2,3 en 4

ff kijken onder het hoofdstukje elektronica. Staan leuke makkelijke beginners boeken bij!
Ook die boeken met 303,304 en 305 schaklingen zijn erg leuk om te leerprojectjes uit te halen.

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je wilt weten hoe ik aan mijn elektronica-kennis kom?
Het is begonnen als hobby, en ik had het geluk dat ik een kennis had die elektronicus is. Hij heeft mij wat wegwijs gemaakt en ik heb mij toen geabonneerd op het blad "Elex", het kleine broertje van Elektuur.
Dagen en nachten was ik bezig om schakelingetjes te maken, het ging echt niet altijd van een leien dakje.
Na een paar jaar hobbyen ben ik toen een schriftelijke cursus gaan volgen bij "Dirksen", een goed opleidingsinstituut. Daar heb ik toen mijn diploma Basiselektronicus gehaald.
Tien jaar heb ik elektronica als hobby gehad, uiteindelijk ben ik ermee gestopt.
Een jaar geleden ben ik met computeren begonnen en op Tweakers terecht gekomen.
Omdat er regelmatig vragen over elektronica kwamen, en ik die zoveel mogelijk probeerde te beantwoorden ben ik weer een beetje met componentjes aan het rommelen.
Als je een beetje thuis wilt raken op elektronicagebied, dan raad ik je aan om er zoveel mogelijk over te lezen, en wat nog belangrijker is, veel in de praktijk te brengen, want daar leer je eigenlijk nog het meest van.
Dat daar erg veel tijd in gaat zitten moge duidelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chapter 1 - Contains: What is electricity, basic atom structure, charge fundamentals, COULOMB'S LAW OF ELECTROSTATIC FORCES, more laws, Source of Electricity and Common acceptable units of measurement used in Electronics, What is VOLT, EMF, AMP, OHM, WATT, CONDUCTORS, SEMICONDUCTORS and INSULATORS, RESISTANCE, How to measure Gauge in wire, Resistor basics.

Chapter 2 - Contains: Understanding Basic Circuits, and studying the relationships between resistance, volts and amperes. More on WATTAGE. Conductance/MHOS/Siemens, more laws, series and parallel circuits and more.

Chapter 3 - Contains: The theory behind a Wheatstone Bridge Circuit, Switching, magnetism, permeability, magnetic induction and shielding, ANGLE of DECLINATION or VARIATION, magnetic laws, retentivity, residual magnetism, FERROMAGNETIC materials, PARAMAGNETIC materials, DIAMAGNETIC materials, FLUX, and much more...., RELAYS, Introduction to A/C.

Chapter 4 - Contains: A/C Frequency Information, laws and some History flashbacks, wavelength calculation table, RF/Microwave Terminology - Glossary of Wireless, RF and Microwave Terms, and lot's of terms and some formulas and pictures. GENERATORS, ALTERNATORS AND DYNAMO.

Chapter 5 - Contains: METERS AND INSTRUMENTS, OSCILLOSCOPE (what is rectification, briefly), MEASUREMENT OF AC AND DC, DIGITAL MULTIMETERS.

Chapter 6 - Contains: INDUCTANCE/what it is, the Theory of how a diode works.

Chapter 7 - Contains so far: Continuation of INDUCTANCE related component explanations (TRANSFORMER) and other information. Explained what MUTUAL INDUCTION is, how induction is measured in the unit of H = HENRYS. Named the coil windings parts. What COUPLING is.
http://www.electronics2000.com/page2.html

Dis een goeie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
Op maandag 20 mei 2002 00:02 schreef Eegee het volgende:

[..]

Ik kan je zo wel wat ISBN nummers geven van boeken, maar 't zijn toch boeken waar je een leraar bij nodig hebt. Ik heb ook nog een stencil over condensators en nog wat andere schakelingen.
Als je er meer over wilt weten contact je maar via ICQ of E-mail :) Kan misschien wel paar stencil's inscannen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eegee
Op maandag 20 mei 2002 00:39 schreef RooT het volgende:
Ik kan je zo wel wat ISBN nummers geven van boeken, maar 't zijn toch boeken waar je een leraar bij nodig hebt. Ik heb ook nog een stencil over condensators en nog wat andere schakelingen.
Als je er meer over wilt weten contact je maar via ICQ of E-mail :) Kan misschien wel paar stencil's inscannen
Tnx. ISBN nummers stel ik op prijs, kan ik altijd zien of het toch niks is, of wel. Kga nu naar bed, misschien dat ik morgen (vandaag dus) wel even contact opneem via ICQ of e-mail :)

Nog twee GoT-linkjes die ik wel interessant en 'magisch' vind :D en waar exter gelukkig heel wat dingen over de componenten uitlegt...
[topic=496219]
[topic=491882]

Ik zal zelf nog wel verder kijken of ik nog wat tips voor dit topic kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 16:31

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

zeker een goed id, ik heb misschien de mazzel gehad dat ik een electrofanaat als natuurkunde docent heb gehad en die heeft veeeel uitgelegd over condensatoren etc etc. dit soort dingen staan vaak of te simpel/vaag uitgelegd of er wordt enige kennis van je verwacht zoals in Electuur.

dit topic als soort FAQ aanvulling is dus zeker een goed idee!

ik zal ns ff kijken of ik ook een bijdrage kan leveren hierin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Waar ik het vooral mee heb geleerd is zo'n set,met een breadboard en waar je dan componentjes bij kreeg met schakelingen en uitleg.
(ben ffkes de naam kwijt)

Maar goed, ik ben nu einde 2de jaar HTS elektro, en mijn kennis komt vooral uit PDF-jes van philips en andere producenten.
Als je de basis kent, dus weerstanden, condensatoren en transistors (en halfgeleiders), dan ben je echt halverwege.
Het wordt wel complexer, maar nooit veel moeilijker.

maar goed, vergeet niet dat electronica redelijk uitgebreid is, om een goede basis te krijgen ben je zo een uurtje of 20 zoet, daarna snap je de meeste schema's wel. Als je eenmaal de schema's snapt, dan is het makkelijk.
(Overigens bouw ik ook niet zomaar even een 1KW zender om met 100Mbit naar de andere kant van Nederland te surfen)

Maar, begin met een weerstand, condensator, diode, led en transistor te begrijpen, snap je die dingen (ook als ze in een schema staan), dan heb je eigenlijk voldoende basis om 95% van de schema's te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ben ik blij dat ik het volgensjaar allemaal op school krijg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

mmzzz ik meld me aan om dingen uit te leggen, je kan mailen als je wilt naar <elmar@jongerius.org>, of hier wat posten...

ikzelf heb erg veel geleerd uit de boeken:
-elektronica echt niet moeilijk, deel 1, 2 en 3 (is 1 boek)
-de hele serie 300 schakelingen van elektuur (bv, 301, 302 schakelingen)
-en het meeste van gewoon als ik een onderdeel niet snap, het schema goed bekijken, en als ik het dan nog niet snap bij men elektronica handelaar (destijds Boonstra in leeuwarden) het onderdeel kopen en proberen (met hulp van de elektronicazaakmedewerker (mmz,galgje?))

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Proberen en veel lezen is idd een goed begin, wat ook wel handig is als je iemand kent die veel verstand heeft van electronica. Ik zelf heb bijvoorbeeld noch boeken gelezen of cursussen oid gevolgd, maar mij pa die repareert tv's en ander huishoudelijk spul. Gewoon door te prutsen en help te vragen kom je geleidelijk steeds meer te weten.

Electronica is als zoveel niet iets wat je meteen kan. De basis van electronica is de basis componenten kennen en de formules(!!!). (op bijvoorbeeld HTS eletronica wiskunde als een toch wel heel belangrijk vak gezien alleen omdat het rekenen aan schakelingen zo belangrijk is :) ).

De basiscomponenten die je toch wel mag kennen zijn weerstand, diode, transistor, ledje :+, lampje, pot(entio)meter, ic's is minder belangrijk deze kun je wel met de datasheets erbij gebruiken :). Als je deze kent met de nodig formules om bijv. weerstanden uit te rekenen kun je al wel een redelijk circuitje in mekaar zetten (proberen :) ). Er zijn al redelijk wat bronnen gegeven dus no need to give more :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb nog een 10 delige curses liggen daar leer je elektronica van a-tot-z mischien kan je die voor een zacht prijsje overkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 23:04
veel lezen, en beginnen met HELE simpele schemaatjes.

Probeer eerst bijvoorbeeld eens een led te maken, die een aansluiting heeft voor 12V WISSEL stroom.

Je htb dan dus een gelijkrichter nodig (of zelf maken) en een weerstandje.
Eventueel een kleine condensator om het af te vlakken.
(het voltage stabiel maken)

je krijgt dan zoiets als schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2310288652

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grapje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel ff een trafotje d'r voor. Lukt wel op 230V maar is een beetje gevaarlijk voor de newbies :)

edit:

Oh, 12V... ok |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
Op maandag 20 mei 2002 11:26 schreef Cutebritney het volgende:
je krijgt dan zoiets als schema:
[afbeelding]
Je hebt die led verkeerd om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 20 mei 2002 11:53 schreef RooT het volgende:

[..]

Haha, ja klopt.. niet eens gezien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
Op maandag 20 mei 2002 11:56 schreef MagicMagicM het volgende:

[..]

Haha, ja klopt.. niet eens gezien :)
Ik ben LED freak!!
tssssk :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 20 mei 2002 11:57 schreef RooT het volgende:

[..]

[..]

tssssk :P ;)
Het is nog vroeg he B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 23:04
Op maandag 20 mei 2002 11:53 schreef RooT het volgende:

[..]

* Xandrios heeft al een tijdje niets meer met electronica gedaan, zoals je ziet :P

zo moet ie dus zijn:

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1791847668
Pagina: 1