polariteit...

Pagina: 1
Acties:
  • 1.586 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-02-2023
Wanneer je een van je speakers je polariteit omdraait, heb je geen bassen meer.. Maar maakt het nu ook nog uit of je van beide speakers de plus en de min omdraait, oftewel: allebei gelijke polariteit maar dan in de versterker de min op de plus en de plus op de min?

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46060

Je hoort het wel als je boxen in fase staan, maar dan moet je wel goed luisteren. Maarja meestal hebben hebben de draden ook wel verschillende kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

eeuuh..
min x min = plus?
et gaat niet om et snoer.. maar om je polariteit... je keert zijn fase om..
gewoon in normale fase houden die handel.. krijg je het beste geluid.. mocht je 1 in andere fase zetten en je zet ze tegen elkaar, moet je er dan eens tussen gaan luisteren.. hoor je bijna niets !! :P

eeuh..verder weet ik niet waar je heen wilt..
als jij een zwarte draad in de rode stopt.. moet je dat dan ook op de speakers doen.. klaar :)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:02
Het is natuurlijk altijd het beste voor het geluid en de speakers om de kabels juist te polen. Speakers zijn gemaakt om bij diepe bassen flink naar buiten te komen en dan vanzelf weer naar binnen te veren. Als je ze ompoolt gaat het fout: de speaker moet keihard naar binnen trekken om (iets langzamer/zachter) naar buiten te veren.

Het zal alleen niet gek veel uitmaken.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04 18:06

[ash]

Cookies :9

Het is niet zo dat als je de polateit van 1 speaker omdraait dat je ineens de bassen kwijt bent.

Theoretisch kan het geluid in tegenfase komen en elkaar opheffen, maar let wel, het gebied waarin dit gebeurt is zo klein je oor is daar al te groot voor.

De polariteit is van groot belang als je meerdere speakers parallen of serieel aan elkaar wilt schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6302

Ik denk dat het voor de speaker zelf wel wat uitmaakt, wij zijn er zelf wel eens mee bezig geweest en het verschil is minimaal. Er zit wel wat verschil in geluid maar horen welke polariteit (van beide speakers) juist was was verschillend tussen twee personen dus dat is geen referentie.

Ik zou in ieder geval de speakers gewoon goed aansluiten.
Er is nog een draadje over Polariteit Speaker ? Hierin staat ook het een en ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op woensdag 10 juli 2002 19:44 schreef DiMension het volgende:
Het is natuurlijk altijd het beste voor het geluid en de speakers om de kabels juist te polen. Speakers zijn gemaakt om bij diepe bassen flink naar buiten te komen en dan vanzelf weer naar binnen te veren. Als je ze ompoolt gaat het fout: de speaker moet keihard naar binnen trekken om (iets langzamer/zachter) naar buiten te veren.

hij moet zowel ver naar buiten als naar binnen.. anders heb je wel hele slechte speakers!!
ken je het isbaric systeem?
zitten 2 bass units tegenover(of iets anders.. kan..daar nu niet over) elkaar.. 1 in tegenfase.. 1 in normale fase..
zo krijg je constant een diepe strakke bas (mits alles goed is gebouwd :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [ash]
  • Laatst online: 05-04 18:06

[ash]

Cookies :9

Op woensdag 10 juli 2002 19:44 schreef DiMension het volgende:

Een zuivere bass is een sinus, die gaat dus net zo hard naar buiten als naar binnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

well.. je kan het horen wel hoor..
met fase verschillen (net als met q-sound) komt er een beetje druk op je oren te staan.. het luisterd vermoeiender...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:01
Maar, als ik bij mn (oude) pioneer versterker die ik hier nog heb staan op zolder de polaritiet verander, hoor ik wel duidelijk verschil, wnat mn speakers bewegen heel snel en ver maar je hoort geen bas.

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-02-2023
Op woensdag 10 juli 2002 21:44 schreef dave01 het volgende:
Maar, als ik bij mn (oude) pioneer versterker die ik hier nog heb staan op zolder de polaritiet verander, hoor ik wel duidelijk verschil, wnat mn speakers bewegen heel snel en ver maar je hoort geen bas.

da's inderdaad als je maar aan een kanaal je polariteit veranderd

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38063

Op woensdag 10 juli 2002 21:44 schreef dave01 het volgende:

Dat komt omdat je ene speaker nu anti-geluid ten opzichte van de andere speaker aan het produceren is :)

Bij hoge frequenties hoor je dit niet omdat de golflengte veel kleiner is dan voor basfrequenties.

Als je bij beide speakers de polen omwisselt, klinkt het theoretisch gezien nagenoeg hetzelfde, of dit verschil te horen is, is discutabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:01
Op woensdag 10 juli 2002 22:21 schreef Blerk_NKK het volgende:

[..]

Dat komt omdat je ene speaker nu anti-geluid ten opzichte van de andere speaker aan het produceren is :)

Bij hoge frequenties hoor je dit niet omdat de golflengte veel kleiner is dan voor basfrequenties.

Als je bij beide speakers de polen omwisselt, klinkt het theoretisch gezien nagenoeg hetzelfde, of dit verschil te horen is, is discutabel.
ik d8 zoiets dus al, maar bedank, weer wat geleerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:14

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Op woensdag 10 juli 2002 19:48 schreef [ash] het volgende:

[..]

Een zuivere bass is een sinus, die gaat dus net zo hard naar buiten als naar binnen ;)
Gelukkig, iemand die hetzelfde denkt als ik...
Polariteit maakt niets uit, zolang je alle speakers maar hetzelfde aansluit.
Je mag gerust + op - en - op + doen.
Voor die mensen die verschil horen: Klopt! ...
huh? ja klopt... Het verschil zal echt heel minimaal zijn, voor de meeste niet hoorbaar.
Immers word audio andersom gepresenteerd, je klankkast en omliggende muren zal daar enig effect op hebben. Maar het is niet slechter of beter voor je spulletjes.

Oh ja, stel dat het "slecht" zou zijn voor je bas (of andere) speakers, waarom hebben audio techneuten van bands dan 180° fade draai knopjes? en nog erger: ze gebruiken ze nog ook. Voor allerlei verschillende doelen wel, maar 180° fase draaien betekend: speaker (voor die bron) andersom aansluiten. Wat zou dat een hoop defecte speakers opleveren... Gelukkig is de werkelijkheid anders... :)

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Wat wordt er hier weer een hoop onzin verteld.

1. Bij een diepe bastoon waarover hieroven gesproken wordt gaat nog altijd (50Hz bijvoorbeeld) 50 keer per seconde je conus heen en weer en zal het dus geen r**t uitmaken of hij eerst naar achter of eerst naar voren gaat. Het is ook echt niet zo (grote misvatting) dat je pas wat hoort bij de postieve helft van een geluidsvorm. Je oor hoort zowel de compressie van de lucht als de uitrekking. Er zit sowieso bij 50Hz maar 10ms verschil tussen de opgaande en de neergaande beweging van een sinus, dat hoor je dus echt niet. Daar komt bij dat dus al het geluid, dus de complete samengestelde geluidsgolf van de muziek uit je luidspreker op dezelfde manier je oor binnenkomt.

2. Dat je minder bas hoort, komt omdat luidsprekers in tegenfase in principe (theorie) monogeluid precies uitdoven (mits je even ver van beide speakers staat). De meeste basinstrumenten worden in een produktie in het midden gezet, dus zullen die het meest lijden onder tegenfase.

3. Antwoord op je vraag: Het maakt dus niks uit hoe je ze bedraad, als het maar links/rechts gelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-11-2023
Het maakt dus helemaal niets uit.

Als beide luidsprekers maar opdezelfde manier aangesloten zitten. En dus netjes in fase spelen.

Je luidspreker heeft een spreekspoel, en die zit omsloten door een magneet met een uitsparing waar de spreekspoel dus langs kan bewegen. Het principe van een electromagneet dus. Je zet nu wisselspanning op de spreekspoel. En afhankelijk van je polariteit beweegt de spreekspoel bij een stroompje naar buiten of naar binnen. Door de magneet wordt de spreekspoel weer naar binnen of naar buiten getrokken in de neutrale positie. Als je je speakers in tegenfase aansluit zal de ene spreekspoel bij een stroompje naar binnen (richting de magneet) bewegen en de andere naar buiten (van de magneet af) bewegen. Wat vaak als resultaat oplevert dat de door de ene speaker opgewekte toon "uitgedoofd" wordt door de andere speaker. Dit merk je het meeste in lage tonen, omdat deze een grotere afstand af moeten leggen, en omdat de sinussen van lage tonen gewoon veel verder van elkaar af liggen.

Dus het maakt niet uit of allebei de speakers nou van de magneet af bewegen of naar de magneet toe bewegen, als ze dit allebei maar hetzelfde op het hetzelfde moment doen.

Mijn 2 centen ;)

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

het is wel zo.. ook al hoor je hetzelfde.. in tegenfase is het geluid niet echt fijn om te horen... er zijn meerdwerre mensen die het horen..en ook sommige niet.. maar dat merk je als je een tijdje luisterd.. meestal hoor je namleijk de compressie van de lucht.. en neit de intrekking..
maar als je de hele tijd intrekking hoort is dat een 'raar vershcijnschel' voor je hersenen,.. en krijg je een beetje raar soort druk om je oren.. wat de hersenen dan 'waarbemen'
daarom zou ik het nog steeds in positieve fase houden.. omdat het 'lekekrder lusiterd'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Laatst online: 17-11-2023
Op donderdag 11 juli 2002 12:23 schreef gitaarwerk het volgende:
het is wel zo.. ook al hoor je hetzelfde.. in tegenfase is het geluid niet echt fijn om te horen... er zijn meerdwerre mensen die het horen..en ook sommige niet.. maar dat merk je als je een tijdje luisterd.. meestal hoor je namleijk de compressie van de lucht.. en neit de intrekking..
maar als je de hele tijd intrekking hoort is dat een 'raar vershcijnschel' voor je hersenen,.. en krijg je een beetje raar soort druk om je oren.. wat de hersenen dan 'waarbemen'
daarom zou ik het nog steeds in positieve fase houden.. omdat het 'lekekrder lusiterd'
Waar basseer je dat nou allemaal op ? Want imo is het larie.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Nee dus, lees dan eerst even goed. |:(

Tegenfase is iets anders dan luidsprekers negatief bedraden.

Tegenfase klinkt erg naar, dat zal niemand ontkennen. Je luidsprekers allebei negatief bedraden klinkt dus gewoon prima, en ik durf er mijn pc om te verwedden dat niemand het in een blinde test zou horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoGoHaRrY
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GoGoHaRrY

ik Hier ?

Op donderdag 11 juli 2002 12:43 schreef TheLemon het volgende:
Nee dus, lees dan eerst even goed. |:(

Tegenfase is iets anders dan luidsprekers negatief bedraden.

Tegenfase klinkt erg naar, dat zal niemand ontkennen. Je luidsprekers allebei negatief bedraden klinkt dus gewoon prima, en ik durf er mijn pc om te verwedden dat niemand het in een blinde test zou horen.
Ik heb het een keer getest, je hoort verschil MAAR als je niet weet hoe het setje klonk toen het goed aangesloten was dan kan je idd niet horen wat de goede was.

Wel lijkt het me beter voor de speaker om 'm goed aan te sluiten.

Murphy was an optimist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:14

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Op donderdag 11 juli 2002 12:49 schreef GoGoHaRrY het volgende:
Wel lijkt het me beter voor de speaker om 'm goed aan te sluiten.
|:( nog 1 keer: het maakt voor je speaker helemaal niets uit of de polariteit goed is.
Geen enkele speaker gaat anders klinken en geen enkele speaker gaat er defect door en geen enkele speaker zal het zelf merken.
Zolang de polariteit van alle speakers maar hetzelfde is, blijft het geluid goed klinken.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 16:37

JvS

Ik heb hem zelf ook

yep, het enige verschil wat er is, zit in je hoofd, omdat je denkt dat het anders moet klinken.

Overigens is het wel slim om alles gewoon met de plus op de plus aan te sluiten, anders kom je misschien in de knoop als je je subwoofer aansluit, waar geen faseknop op zit (zoals de mijne :o), dan heb je opeens geen laag meer, terwijl je alles verder hetzelfde hebt aangesloten :P.

Maar verschil hoor je niet.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik hou me er maar buiten..
want ik weet wat ik goed doe en niet..en misschien leg ik het anders uit dan zou moeten..dus ik zeg liever niets meer.. :)

(edit.. : ik geef toe dat ik het verkeerd heb.. zat met wat heel anders in gedachte |:( |:( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Laatst online: 17:20
Ik heb na kritisch luisterwerk geconstateerd dat mijn stereo mooier klinkt als ik één van de twee speakers uit fase schakel. Voor de kenners: het zijn Tannoy Mercury MX boxen geloof ik.

Het verschil is dat de bas op andere plekker in de kamer tot zijn recht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op donderdag 11 juli 2002 16:33 schreef Matsu_matsu het volgende:
Ik heb na kritisch luisterwerk geconstateerd dat mijn stereo mooier klinkt als ik één van de twee speakers uit fase schakel. Voor de kenners: het zijn Tannoy Mercury MX boxen geloof ik.

Het verschil is dat de bas op andere plekker in de kamer tot zijn recht komt.
aanpassing op de acoustiek :) niet onaardig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:02
Op woensdag 10 juli 2002 19:48 schreef [ash] het volgende:

[..]

Ligt aan je definitie van zuiver. Een sinustoon klinkt erg 'normaal', 'gepolijst' zo je wil. Bassdrums enzo zijn een stuk grilliger.

Je hebt wel gelijk dat de speaker bij bijna alle geluiden even hard naar buiten gaat als naar binnen, maar dat is BIJNA. En hoeveel moeite is het nou om je speakers correct te polen?

Dato DUO synth voor twee

Pagina: 1