Polariteit speakers ?

Pagina: 1
Acties:
  • 795 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoGoHaRrY
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik ben erg hard bezig het zo goed mogeljik neerzetten en aansluiten van mijn speakers. voor de plaatsing heb ik een uitvoerige placing guide gevolgd dus dat zit wel ok. Maar er is een ding wat ik niet 100% zeker weet, en dat lijkt mij een erg belangrijk punt.

Ik heb nameljik een paar oude (zeker 30 jaar oud) Jamo speakers. Deze hebben een goed geluid maar er zit een vast aansluitsnoer aan. Dus geen klemmetjes of aansluitingen op de achterkant. En ik weet niet met zekerheid te zeggen welke pool de plus (+) is en welke de min (-) is. Er iswel een ader gemerkt, maar wat dit aangeeft weet ik niet. Het kan zijn dat ie gemerkt is om de plus (+) aan te geven. Maar wat ook kan is dat die zwarte streep op de draad erop staat om de min (-) aan te geven. Het gaat om Jamo Speakers type J-70, weet iemand met zekerheid te vertellen wat de plus en de min is.

Murphy was an optimist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twopack
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-03 20:06
Op donderdag 16 mei 2002 17:29 schreef GoGoHaRrY het volgende:
Ik ben erg hard bezig het zo goed mogeljik neerzetten en aansluiten van mijn speakers. voor de plaatsing heb ik een uitvoerige placing guide gevolgd dus dat zit wel ok. Maar er is een ding wat ik niet 100% zeker weet, en dat lijkt mij een erg belangrijk punt.

Ik heb nameljik een paar oude (zeker 30 jaar oud) Jamo speakers. Deze hebben een goed geluid maar er zit een vast aansluitsnoer aan. Dus geen klemmetjes of aansluitingen op de achterkant. En ik weet niet met zekerheid te zeggen welke pool de plus (+) is en welke de min (-) is. Er iswel een ader gemerkt, maar wat dit aangeeft weet ik niet. Het kan zijn dat ie gemerkt is om de plus (+) aan te geven. Maar wat ook kan is dat die zwarte streep op de draad erop staat om de min (-) aan te geven. Het gaat om Jamo Speakers type J-70, weet iemand met zekerheid te vertellen wat de plus en de min is.
Maakt toch niet uit als je ze maar allebei gelijk op je versterker aansluit. :?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51195

Met een batterij 1.5V , erop kan je testen , gaat de konus naar voor dan komt de plus v/d luidspreker overeen met de plus van de batt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

Op donderdag 16 mei 2002 17:37 schreef twopack het volgende:

[..]

Maakt toch niet uit als je ze maar allebei gelijk op je versterker aansluit. :?
Idd, gewoon bij beide speakers hetzelfde aansluiten, dan zit het goed imho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51195

maar nee!
Dat speelt wel een rol!
Metje auto rij je toch ook niet achteruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-06 09:06

Mad_Demon

de dokter

Op donderdag 16 mei 2002 17:47 schreef Anthrax het volgende:
maar nee!
Dat speelt wel een rol!
precies, als je ze niet goed plus-plus en min-min aansluit krijg je problemen met fase.
De methode met het batterijtje lijkt mij goed. (doe het wel snel, de conussen zullen het niet echt fijn vinden)

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
Op donderdag 16 mei 2002 18:23 schreef Mad_Demon het volgende:

[..]

precies, als je ze niet goed plus-plus en min-min aansluit krijg je problemen met fase.
De methode met het batterijtje lijkt mij goed. (doe het wel snel, de conussen zullen het niet echt fijn vinden)
1.5v zullen ze niet eens merken ;) Nee, normaal gesproken teste ik dit altijd met of 4.5v of 9v. Dan zit er wel schot in zullen we maar zeggen.....

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-06 20:43
check hiero: [topic=478543]
search functie??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46320

De zwarte streep geeft als het goed is de min pool aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 21:39
Op donderdag 16 mei 2002 19:57 schreef Dingz0r het volgende:
De zwarte streep geeft als het goed is de min pool aan
Klopt, en dat is overal gelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 08:34

Jag

maar nee!
Dat speelt wel een rol!
Afgezien dat je met een auto wel achteruit rijdt, maakt het niks uit, zo lang je links en rechts maar hetzelfde doet. Ik neem natuurlijk wel aan dat je maar twee speakers hebt.

Overigens is het niet plus en min, maar fase en nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:59

remco_k

een cassettebandje was genoeg

maar nee!
Dat speelt wel een rol!
Neem even een sinusvormig voorbeeld, jij zegt:
Sinus op z'n kop klinkt anders... Toch is ie hetzelfde...
Knappe jongen die daar verschil tussen hoort (zonder te meten).
Een lamp gaat toch ook gewoon branden als je hem andersom aansluit. Stel je voor dat het licht anders is wat eruit komt. :)
Overigens maakt het aansluiten van speakers idd niet uit, als je ze allemaal maar hetzelfde aansluit.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GdeKeijzer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-04 04:11

GdeKeijzer

Asjemenou?

Dit maakt zeker wel uit. Als een bass-drum uit je speakers komt dan slaat (bij goede polariteit) de conus eerst naar voren. Als dit verkeerd om zou zijn, dan zou de conus eerst naar achteren slaan.
Als getrainde luisteraar hoor je dit.

Niet omdat het moet, maar omdat het kan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-06 10:49

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op vrijdag 17 mei 2002 08:35 schreef DutchBoy2000 het volgende:
Dit maakt zeker wel uit. Als een bass-drum uit je speakers komt dan slaat (bij goede polariteit) de conus eerst naar voren. Als dit verkeerd om zou zijn, dan zou de conus eerst naar achteren slaan.
Precies dit voorbeeld maakt dat ik toch altijd maar even controleer of de plus echt op de plus zit aangesloten. 't Is een kleine moeite, en ook al is de geluidsverbetering misschien 0, je krijgt er een beter gevoel bij.

[zeurmode1]
Er schijnen best veel cd's op de markt te zijn waarvan in de studio de polariteit al is omgedraaid...

[zeurmode2]
De drummer heeft z'n klopper (hoe heet zo'n ding?) tegen de bassdrum aan in rust. Als hij een mep gaat geven moet ie 'm dus eerst loslaten -> vel gaat naar achteren.

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoGoHaRrY
  • Niet online
Ik eigenwijs als ik ben had ook een mailtje gestuurd aan Jamo over de aansluiting van de speakers, en kreeg een reply.
Van Jamo kreeg ik de volgencde reply: "just connect the wire with the black strip to the red connection ( + ) onthe receiver and the one without on the minus."
De zwarte lijn op de draad is dus een merkteken voor de + en niet de kleur van de klem waar die in moet.
Op vrijdag 17 mei 2002 04:00 schreef Jag het volgende:

Ik neem natuurlijk wel aan dat je maar twee speakers hebt.

Overigens is het niet plus en min, maar fase en nul.
Bij m'n specs staat m'n setje, ik heb inderdaad meer speakers. En de andere heb ik natuurljik wel keurig aangesloten. Ik ben namelijk bezig alle afstanden en speaker instellingen in m'n versterker te zetten zodat ie optimaal gebruik van de ruimte en speakers kan maken. Niet dat het echt goed kan met een scheef dak (Zolder) maar toch wil ik het best haalbare hebben.

Murphy was an optimist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55726

het testen of je speaker goed is aangesloten kan je op de volgende manier doen:
zet de speakers 15 cm van elkaar af en laat ze naar elkaar toe wijzen.
draai muziek met veel bas.
draai van 1 van de 2 speakers de kabel om.. het geluid zal beter of slechter klinken.. je begrijpt wel dat je de beter klinkende moet hebben..
je speakers staan nu in fase.

grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:24

JvS

Ik heb hem zelf ook

Soms ben ik zo blij dat ik alleen maar kritisch ben, goed geluid wil, maar geen getrainde oren heb he!

Ik durf er vij veel geld op te zetten dat jij er geen reet van merkt als ik van jouw set de + en de - van alle speakers omdraai...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-05 15:16

Mary Wana

keyboard nut

Op donderdag 16 mei 2002 17:42 schreef pelican het volgende:

[..]

Idd, gewoon bij beide speakers hetzelfde aansluiten, dan zit het goed imho
Maakt echt wel uit! :D ik heb een keer stage gelopen bij een bedrijf die Proffesionele geluids installaties verkocht/verhuurde. Op de 2e dag mocht ik een 18` subwoofer Reconen , toen ik vroeg wat ermee gebeurd was werd er mij verteld dat hij verkeerd was aangesloten :S Polariteit verkeerd om dus, hij zei ook dattie bestwel veel rookte :P

maarja das een 18` subwoofer :)

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46320

Op vrijdag 17 mei 2002 13:07 schreef GoGoHaRrY het volgende:
Ik eigenwijs als ik ben had ook een mailtje gestuurd aan Jamo over de aansluiting van de speakers, en kreeg een reply.
[..]

De zwarte lijn op de draad is dus een merkteken voor de + en niet de kleur van de klem waar die in moet.
[..]

Bij m'n specs staat m'n setje, ik heb inderdaad meer speakers. En de andere heb ik natuurljik wel keurig aangesloten. Ik ben namelijk bezig alle afstanden en speaker instellingen in m'n versterker te zetten zodat ie optimaal gebruik van de ruimte en speakers kan maken. Niet dat het echt goed kan met een scheef dak (Zolder) maar toch wil ik het best haalbare hebben.
Ik heb altijd geleerd zwart = - dus ook de zwarte draad = -, is dit nu echt andersom?! Vink flink vaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoGoHaRrY
  • Niet online
Op vrijdag 17 mei 2002 15:52 schreef Dingz0r het volgende:

Ik heb altijd geleerd zwart = - dus ook de zwarte draad = -, is dit nu echt andersom?! Vink flink vaag
Meestal sta ik er ook niet bij stil maar toe ik ging denken dat het misschien het merkteken voor de plus kon zijn wist ik het niet meer zeker.

Murphy was an optimist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49850

Op donderdag 16 mei 2002 17:39 schreef Anthrax het volgende:
Met een batterij 1.5V , erop kan je testen , gaat de konus naar voor dan komt de plus v/d luidspreker overeen met de plus van de batt.
1.5V is OK, maar neem GééN NiCD (=1.2V)!!!
Met een NiCD kun je sommige luidsprekers namelijk doorfikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:34

Part

Helemaal niets.....

Ik vraag me af hoe iemand kan horen of een conus naar binnen of naar buiten gaat.

De conus brengt de lucht aan het trillen, via de lucht komt het bij je oor en in je oor gaat een haartje met dezelfde resonantie frequentie mee trillen. Een zenuw detecteert dit trillen van het haartje maar kan niet waarnemen of het eerst naar links of rechts gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 19:24

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 17 mei 2002 15:52 schreef Dingz0r het volgende:

[..]

Dat maakt natuurlijk al helemaal geen zier uit. Als jij van een draad degene met het ribbeltje als min wil gebruiken, dan maakt dat niets uit, als je dat op de speaker ook doet.

Ikzelf heb altijd: Zwart=min, rood=plus en als het anders is: Het afwijkende draadje is plus (of fase), dus het ribbeltje of de tekst of het streepje is de plus.. Maar net wat je zelf lekker vindt :)
Op vrijdag 17 mei 2002 15:45 schreef Mary Wana het volgende:

[..]

Maakt echt wel uit! :D ik heb een keer stage gelopen bij een bedrijf die Proffesionele geluids installaties verkocht/verhuurde. Op de 2e dag mocht ik een 18` subwoofer Reconen , toen ik vroeg wat ermee gebeurd was werd er mij verteld dat hij verkeerd was aangesloten :S Polariteit verkeerd om dus, hij zei ook dattie bestwel veel rookte :P

maarja das een 18` subwoofer :)
Een speaker gaat alles behalve roken van verkeerdom aansluiten. Als jij met de filters ofzo het een en ander verkeerdom hebt aangesloten is het wat anders. Dat het een 18" sub is maakt ook niets uit.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Op vrijdag 17 mei 2002 16:18 schreef Part het volgende:

[..]

Ik vraag me af hoe iemand kan horen of een conus naar binnen of naar buiten gaat.

De conus brengt de lucht aan het trillen, via de lucht komt het bij je oor en in je oor gaat een haartje met dezelfde resonantie frequentie mee trillen. Een zenuw detecteert dit trillen van het haartje maar kan niet waarnemen of het eerst naar links of rechts gaat.
het haartje kan wel niet merken of het eerst naar links of rechts gaat, maar 3d stromingen en trillingen van de lucht in je kamer hoeven zich niet hetzelfde te gedragen met lucht die de ene of de andere kant opgaat. neem een bassreflex kanaal. stel dat daar continu lucht uit wordt geblazen, zo hard, dat je de luchtstroom op een halve meter afstand nog voelt. nu ga je de lucht naar binnen zuigen, en wel met dezelfde snelheid als dat je blies. ik weet zeker dat dan de wervelingen in de lucht voor het kanaal niet precies het omgekeerde zullen zijn van als je blaast. en op een halve meter zal je geen luchtstroom meer voelen.

ik denk ook dat het bijzonder weinig uitmaakt hoe je je speakers polariseert, maar ik sluit het dus theoretisch niet uit dat bij bassdrums er toch enig verschil is. ik sluit mn speakers dus op de 'nette' manier aan. vooral omdat het natuurlijk toch niet meer moeite kost om het zo te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoGoHaRrY
  • Niet online
Mij gaat het namelijk vooral om het Dolby Digital / DTS geluid bij films, ik heb in de FAQ van THX gelezen dat er gebruikt gemaakt wordt van wisselwerking tussen voor en achter speakers, bij dat zelfde stukje staat ook dat de polariteit van de speakers allemaal goed moet staan voor dit effect. Vandaar dat ik de polariteit zeker wou weten, ik ben al een tijdje bezgi met het anders aansluiten en luisteren en ik hoor het verschil niet. Nu kan je denken als je het verschil niet hoort waarom dan anders aansluiten, ik wil het gewoon goed aangesloten hebben ook al hoor ik het verschil niet.

Murphy was an optimist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammus
  • Niet online

brammus

PATGOD

Wat een hoop beterweters zeg ;)

Het maakt toch werkelijk geen snars uit, zolang je maar consequent aansluit ??
(dus merkje altijd op de plus/min, wat je wil, als je dat met de andere speaker ook maar zo doet)

Je oren/harses merken geen conusbeweging op in een bepaalde richting; Ze merken drukverschillen op, en die worden vertaald naar geluiden in je hersenen...
Conus naar binnen = drukverschil; Conus naar buiten = drukverschil... Maakt dus geen reet uit...

Zolang je maar consequent links en rechts (bij 5.1 ook de rest) gelijk aansluit...

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
Op vrijdag 17 mei 2002 08:56 schreef Varienaja het volgende:

[..]

Precies dit voorbeeld maakt dat ik toch altijd maar even controleer of de plus echt op de plus zit aangesloten. 't Is een kleine moeite, en ook al is de geluidsverbetering misschien 0, je krijgt er een beter gevoel bij.

[zeurmode1]
Er schijnen best veel cd's op de markt te zijn waarvan in de studio de polariteit al is omgedraaid...

[zeurmode2]
De drummer heeft z'n klopper (hoe heet zo'n ding?) tegen de bassdrum aan in rust. Als hij een mep gaat geven moet ie 'm dus eerst loslaten -> vel gaat naar achteren.
zeurmode1:
Dit doen ze om de opname ruimtelijker te maken; een luisteraar hoort wel of de luidspreker in fase is aangesloten. En anders moet je het maar eens bij jezelf testen.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25011

Bullshit.

Dan moet je die basdrum maar eens opnemen en het signaal in CoolEdit (of een soortgelijk programma) eens flink uitvergroten.
Zie je meteen dat je onzin zit uit te kramen.
Het maakt sowieso geen zier uit of die conus eerst naar buiten (0 graden fasedraaiing) of eerst naar binnen (180 graden fasedraaiing) gaat.
Het menselijk oor kan nl. geen fase horen, alleen faseverschillen. Daarom is het wél van belang dat links en rechts op dezelfde wijze zijn aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25231

Gaat het er hier niet om dat ie de aansluitingen op de speakers niet kan zien zonder ze open te slopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Grappig dat zo'n simpele vraag over speaker polariteit uitmondt in de fysiologie van het oor.

Overigens vind ik dat sommige hier iets te heftig reageren. Is dat nou "dualisme" :)

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6302

is inderdaad allemaal niet zo makkelijk, ben het met de uitspraak consequent zijn eens... bij de terratec sixpack controlpannel speaker(ruis)test hoor ik de speaker die verkeerd gepoold zit NIET... kan toeval zijn geweest, maar de polariteit van de linker- stond niet hetzelfde als de rechterspeaker... Verder weet ik dat als je het nummer Bohemian Rhapsody van Queen draait en de polariteit staat verkeerd.. dan hoor je in dat stereostukje een kant niet... Iemand ervaring met dat laatste of iets soortgelijks? (was overigens zonder PC)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21749

Op vrijdag 17 mei 2002 15:35 schreef JvS het volgende:

[..]

Soms ben ik zo blij dat ik alleen maar kritisch ben, goed geluid wil, maar geen getrainde oren heb he!

Ik durf er vij veel geld op te zetten dat jij er geen reet van merkt als ik van jouw set de + en de - van alle speakers omdraai...
Je hoort het pas na verloop van tijd, je hebt misschien weleens gezien bij een box zonder frotnje dat de speaker elke keer naar voren dreunt, draai je de draatjes om dan gaat die ipv naar voren naar achteren, na een jaartje muziek kluisteren scheurt die dan uit want het "ophangsysteem" is gemaakt voor naar voren te veren en niet naar achteren en dan krijg je een lelijk geluid,
Dit hoor je heel vaak in auto's dat de luidspeakers uitgescheurd zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-06 10:22
dames en heren let op :

het zal GEEN LEKKERE KONT uitmaken als je fase op nul doet en nul op fase als je ze maar gelijk houd!!

en wat die schaamhaarkapper zei is ook niet helemaal waar.....

dat ligt namelijk aan de grote van je woofer af maar ik denk dat het bes wel makkelijk is om erachter te komen welke fase en welk nul is het staat er vast wel ergens op en meestal is rood + en zwart - :D :+

het verschil zou je al helemaal niet merke want dat is misschien 1 of 2 Hertz als je de polen omdraait kortom ik zou eerst ff met batterijen testen liefst 3-6 volt anders vinde je boxe het NIET fijn.....

en anders heb ik nog wel boxen te koop van 450 watt of 200 watt.....(8ohm) :P suc6
Pagina: 1