[Linux] Is het wat voor mij?

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-04 19:35

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Ik weet alleen dat Linux een alternatief besturingssysteem is voor PC's ten opzichte van DOS en Windows. Verder is het mij helemaal onbekend.

Nu zag ik zaterdag bij het boodschappen doen bij de plaatselijke Dirk een magazine met cd-rom voor 6 euro (geloof ik). Op de cd-rom zou een comnplete linux install staan en de plaatjes lieten Windows look-a-like screenshots zien.

Nu vraag ik mij af; heb ik wat aan Linux? Ik gebruik mijn PC voor kabelinternet, Kazaa lite download, divx, mp3 en cd's kopieeren (voor eigen gebruik natuurlijk). ;)

Wat zou voor een gebruiker als ik de voordelen van Linux zijn tov. Windows? Is het zo dat je met Linux met een minder krachtige processor/minder geheugen af kan? Is het stabieler? Als ik een installatie zou doen van een linux versie die uiterlijk lijkt en werkt zoals windows, tegen welke problemen kan/ga ik dan aanlopen?

Verwijderd

Als je jezelf deze vragen nog moet stellen, dan ben ik bang dat je:
a. Nog niets in NOS gelezen hebt
b. Geen Search hebt gebruikt
c. Beter bij Windows kunt blijven..
(Meerdere keuzes zijn mogelijk)

Problemen waar je tegenaan zult lopen:
- Je Windows programma's draaien niet meer, er zijn gelukkig voor jou wel vaak varianten voor linux gemaakt.
- Het is wat moeilijker om te installeren, maar das vaak een uitdaging (Ok, ik weet dat er van die prachtige NOOB distro's zijn)
- Het is stabieler >:)
- Je hebt minder hoge systeemeisen nodig voor XFree4 met KDE3/GNome2 dan voor Windows XP >:)

En verder zou ik es hard gaan lezen in NOS, vooral de FAQ, en het welke distro zal ik nemen topic zijn erg goed voor beginnende linux gebruikers...

En last but not least, welcome to the stable world called Linux ;)

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Probeer het nou maar gewoon, veel lezen en doen.

Als je dan problemen tegenkomt, kan je altijd nog om hulp vragen. Het is een beetje onzinnig om het niet te doen omdat het misschien niet iets voor je is.

Verwijderd

Allereerst een paar draadjes met meer info over Linux:
- [topic=163843] (oa programma's als alternatief voor bekende Windows progsels)
- [topic=395099] (overzicht van de belangrijkste Linux distributies)

Welke distributie zat er bij dat blad ? Dat maakt nogal wat uit voor wat betreft installatiegemak en configuratiegemak.

In het algemeen kun je stellen dat Linux een stuk stabieler is dan Windows en het is vaak legaal GRATIS, net als de meeste software voor Linux. Een desktop omgeving met X en bijvoorbeeld KDE is niet erg lastig te bedienen, de knop die toegang geeft tot het menu met alle programma's staat op dezelfde plek als in Windows.
Als je Linux als desktop gebruikt kun je volstaan met een lichtere machine, echter zijn er ook desktop omgevingen die ook flinke eisen stellen aan geheugen en cpu wil je het een beetje normaal kunnen gebruiken. Maar er zijn ook desktopomgevingen die met minder tevreden zijn. Je hebt de keuze en je bent zelf de baas over je machine (als je Linux een beetje begrijpt althans).
Dus keuze , controle en stabiliteit zijn voor mij belangrijke kenmerken van Linux.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Overigens: als je kabelinternet hebt zou ik ff een recente versie downen, de gebruikersvriendelijkheid gaat met sprongen vooruit, het laatste jaar. Bij oom Dirk ligt geheid een verouderde versie. Probeer bijvoorbeeld eens RedHat (7.3) (en lees je vooral alvast in mbt diskpartities >:))

Maar inderdaad, gewoon gaan. Anders kom je d'r overhoofd toch nooit achter of het wat voor jou is.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• MokerHamer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07-2025
ik ben ook net een paar dagen aan het NooBBen met linux
en ik heb gekoosen voor mandrake 8.2 met gnome
setup en alles wijst voor zig
het is een aanradertje
je moet wel ff de 3 cd's downloaden (ik had de laatste niet nodig...)

Mandrake Website & Download Site

Op bovenstaande tekst rust ©copyright,
niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver

• sirdupre
  • Laatst online: 27-04-2025
Kazaa Lite aan de gang krijgen is wel lastig, is wel een topic hier ergens met een link naar een site waar staat wat je in je config file moet pleuren bij wine zodat je het kunt draaien. Wat ik hier mee bedoel begrijp je nu nog niet waarschijnlijk maar tegen de tijd dat je het begrijpt heb je er wat aan :P.

Idd goed faqs lezen, howto's, een gebruiksvriendelijke distro nemen als Redhat, SuSE of Mandrake, of zelfs eens een beetje kloten met DemoLinux als je die kunt regelen, die hoef je niet te installeren namelijk, en dat scheelt ook weer wat kopzorgen op die manier.

Ik vraag me af of het iets voor je is, maar ik ben momenteel weer een beetje aan het prutsen voor desktop-toepassing van linux, omdat ik steeds meer begin te walgen van die spyware/adware/yahaa virus shit van windows en wat minder afhankelijk zijn van die kereltjes van dat ene microsoft dingetje.

Als je nieuwschierig bent naar een ander besturingssysteem, bereid bent om er voor te lezen en zelf onderzoek te doen is het wel verschrikkelijk leuk om te doen, hoewel je redelijk kans zult hebben dat je windows blijft gebruiken.

Verwijderd

Als je besluit om eens te gaan kijken of het wat voor je is, doe dat dan niet op je standaard computer! Gebruik bv. een tweede harde schijf, je zal nl. ongetwijfeld vele malen "hulp" pagina's op moeteen zoeken om verder te komen!

Want op zich mandrake bv, is helemaal niet zo moeilijk te installeren en op het i-net te komen, maar waar je files blijven na een download is een tweede :o

• sirdupre
  • Laatst online: 27-04-2025
Op maandag 08 juli 2002 13:38 schreef didaaf het volgende:
Als je besluit om eens te gaan kijken of het wat voor je is, doe dat dan niet op je standaard computer! Gebruik bv. een tweede harde schijf, je zal nl. ongetwijfeld vele malen "hulp" pagina's op moeteen zoeken om verder te komen!

Want op zich mandrake bv, is helemaal niet zo moeilijk te installeren en op het i-net te komen, maar waar je files blijven na een download is een tweede :o
/home/<username> ?
Op maandag 08 juli 2002 13:36 schreef MokerHamer het volgende:
ik ben ook net een paar dagen aan het NooBBen met linux
en ik heb gekoosen voor mandrake 8.2 met gnome
setup en alles wijst voor zig
het is een aanradertje
je moet wel ff de 3 cd's downloaden (ik had de laatste niet nodig...)

Mandrake Website & Download Site
voeg hier maar ff http://www.linuxiso.org aan toe.
En ik zou eens even ispell met een nederlandse dictionary ofzo loslaten op die post :P.

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Ik denk dat ik vanavond dan nog even langs Dirk ga, aan die paar eurootjes kan ik me geen bult vallen.

Hoeveel schijfruimte zal ik nodig hebben?

Verwijderd

Op maandag 08 juli 2002 14:24 schreef neanderthaler het volgende:
Ik denk dat ik vanavond dan nog even langs Dirk ga, aan die paar eurootjes kan ik me geen bult vallen.

Hangt weer van de distributie af en wat je allemaal gaat installeren. Een GB of 5 zal wel voldoende zijn in eerste instantie :)

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
neem een gig, heb je zat

800meg voor linux en 200meg voor swap oid zou ik nemen

je kunt dan geen superuitgebreide installatie doen, maar wel een normale met niet teveel zooi :)

je kan btw misschien beter ff gewoon een distro downloaden, dan heb je alles up2date enzo :)

Verwijderd

Op maandag 08 juli 2002 14:24 schreef neanderthaler het volgende:

Met minder dan 1Gb kan je goed een basissysteem opzetten... Wil je straks echt onder linux gaan werken, dan kan je altijd nog uitbreiden. Het meeste ruimte gaat toch in je home-dir. zitten ;) (Zeker met al je MP3tjes)

• veldmuis
  • Niet online
Op maandag 08 juli 2002 14:26 schreef janjanjansen het volgende:

[..]

Hangt weer van de distributie af en wat je allemaal gaat installeren. Een GB of 5 zal wel voldoende zijn in eerste instantie :)
isdat niet bestwel veel? :?

Verwijderd

Mijn root heeft nu al zo'n 2,7 GB in gebruik. Dan heb ik wel Gnome + KDE geinstalleerd. Mijn home is al 3,7 GB. Dus 5 GB veel voor / + home + swap ? Lijkt me niet :)

• veldmuis
  • Niet online
Op maandag 08 juli 2002 14:30 schreef janjanjansen het volgende:
Mijn root heeft nu al zo'n 2,7 GB in gebruik. Dan heb ik wel Gnome + KDE geinstalleerd. Mijn home is al 3,7 GB. Dus 5 GB veel voor / + home + swap ? Lijkt me niet :)
mjah je home van 3.7 is grotendeels pr0n ofzo :? :+

* veldmuis heeft 5gig partitie voor debian...KDE3 staat erop en nog eenhoop meuk en nog 3 gig vrij...

dus mjah 1gig is wat krap dan...maar kvind 5 vrij veel om mee te frutten zeg maar :P

Verwijderd

Op maandag 08 juli 2002 14:27 schreef veldmuis het volgende:

[..]

is dat niet best wel veel? :?
Ik denk het niet, ik adviseer ook altijd 4 gig.
Je hoeft je dan niet druk te maken over een eventueel tekort aan ruimte maar kan gewoon installen wat je wilt.

Download bijvoorbeeld maar effe een nieuwe RedHat distro ofzo, dan moet je wel effe 2 gig vrij hebben anders wordt het niks

En met de huidige afmetingen van HD's is 4 of 5 gig toch niet echt veel meer.

(maar het kan natuurlijk ook wat minder)

Verwijderd

Je zult op mijn pc geen pr0n en films aantreffen. Wel een boel progsels die ik download. En een boel sources die ik zelf heb gecompileerd op dit systeem. Muziek staat op een andere drive. En mijn meelbox is ook redelijk groot.
Maar 5 GB veel? Het kan natuurlijk wel kleiner en als ik mijn systeem zou opschonen zou ik met 3 GB het wel redden (zonder swap). Dus ik vind 5 een veilige keuze om te beginnen en niet al gelijk op dat vlak problemen te introduceren vanwege schijfruimte tekort.

En wat stelt 5 GB nou voor met die moderne schijven van 60-120 GB.

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
OK, ik laat mijn eerste ervaringen vanavond of morgen nog wel even weten.

• veldmuis
  • Niet online
u heeft mij overtuigd ;)

5gig is idd gewoon goed jah als ik het zo lees...t lijkt eigelijk best veel voor een besturingssysteempje...maar 't is toch best nodig idd :)

Verwijderd

Bedenk dat je in eerste instantie je helemaal scheel gaat downloaden om alle proggies te vinden die je wilt hebben. Vier verschillende ICQ programma's, zeven browsers, twee gnutella proggies, etc.. Allemaal om te kijken welke je het lekkerste vindt werken.. En dat gaat allemaal ruimte vreten in eerste instantie... Later als je weet wat lekker werkt, dan ga je opruimen en kom je met 1-2 GB heel leuk uit..

• Noedelsupke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-07-2023
sorry maar ik zie geen voordelen in het gebruik van Linux
alleen maar nadelen
en ja ik heb er mee gewerkt omdat het moest (op school, al was het dan niet lang)

ik zou zeggen blijf fijn bij je windows of misschien leuk om een keer te testen en na 5 min. weer te verwijderen :{

PIII 800@804 Mhz

• veldmuis
  • Niet online
Op maandag 08 juli 2002 14:49 schreef ViperGTS het volgende:
alleen maar nadelen
en ja ik heb er mee gewerkt omdat het moest (op school, al was het dan niet lang)
wat voor nadelen dan :?
ik vind het leuk om wat bij te leren bijvoorbeeld...'t is weer eens wat anders...'t is geen microsoft product
leuk om het allemaal aan de praat te krijgen enzo...
ik zie het een beetje als een uitdaging om het zo goed mogelijk werkend te krijgen :)

en dan KDE3 is ook gewoon leuk om mee te werken...lekker wat spelen met de instellingen enzo :)
ik zou zeggen blijf fijn bij je windows of misschien leuk om een keer te testen en na 5 min. weer te verwijderen :{
mjah...da's jou mening...
wat zijn dan de nadelen die jij ziet in linux :?

Verwijderd

alleen maar nadelen

Altijd leuk zo'n goed gefundeerde mening.. :{

Sommige mensen zeggen wel eens "kijk eens verder dan je neus lang is"
Zou jij ook moeten doen..

• Noedelsupke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-07-2023
ok in dat opzicht zijn jullie dan meer tweaker dan mij, ik heb nl niet zoveel zin om me daarin te verdiepen

maar de meeste dingen zijn gewoon simpeler in windows dat is toch zo :?
zoals gebruikers enzo aanmaken
en beveiligingen instellen, dan moet je eerst boekwerken van tig blz gaan doorlezen om dat een beetje te snappen
maargoed ik heb het misschien te snel opgegeven......

PIII 800@804 Mhz

Verwijderd

Sja of gewoon veel proberen, net zolang tot je het door hebt ...

Hoe je een joeser moet adden? als je het niet weet zit er toch zo'n handig search functie op dit forum. En anders sja word het toch howto's door lezen maar dit hoeven echt geen tig blz's te zijn.

Gewoon veel proberen en pielen dan kom je er vanzelf wel.

Verwijderd

Op maandag 08 juli 2002 15:06 schreef ViperGTS het volgende:
ok in dat opzicht zijn jullie dan meer tweaker dan mij, ik heb nl niet zoveel zin om me daarin te verdiepen

en beveiligingen instellen, dan moet je eerst boekwerken van tig blz gaan doorlezen om dat een beetje te snappen
Da's nu net iets wat naar mijn mening eenvoudiger is dan op windows! Men opene de user manager in KDE of GNOME, en voila.. En anders kun je het ook nog via een redelijk duidelijk cli proggie. Onder windows kan het nauwelijks op een knappe manier via cli, en ook het windows programma is niet op alle punten even duidelijk..

Ik zeg niet dat linux altijd eenvoudiger is dan windows, want dan zou ik uit mijn nek zwetsen, maar dit is toevallig een erg slecht voorbeeld..

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 10:45

Wekkel

De downloadkoning

Ik vind windows ook een stuk makkelijker dan Linux, maar Linux wordt ook niet als makkelijk gepresenteerd. Het is gratis, uitdagend en ook nog gratis. Als je het leuk vond om in DOS te prutsen, vind je dat in Linux ook wel leuk. Beetje schimmige .txt files uitprinten en van alles proberen, logfiles afschuimen voor errors, vage tutorials doorspitten met een gare browser etc.

Het heeft gewoon charme en eens in de zoveel keer gaat 't flink mis. Niet is leuker om in textmode je videokaartinstellingen voor X handmatig aan te passen en daarna weer vrolijk grafisch in te loggen. Leuker dan een 60 Hz bug in Windows aanpakken...

Ik zou eigenlijk een kleine (30gb?) HD erbij kopen en daar apart je linux op kwakken. Mandrake of Red Hat (veel gebruikt, dus veel info op Inet) zullen leuke beginners zijn. Voordeel van een eigen HD is het niet hoeven inpikken van schijfruimte van Windows en een dualboot kan je zonder problemen zo weer weghalen mocht je je tweede HD toch voor al die DivX'en onder windows willen gebruiken.

Verwijderd

Hm, de software die ik nu draai onder Linux is allemaal nog harstikke beta, maar veel daarvan is al gebruiksvriendelijker dan de Windows varianten hoor..

Dus het ziet er erg goed uit voor de komende jaren.. ik zou zeggen proberen het over een jaartje nog eens :)

en het leuke van Linux is dat de software steeds gebruiksvriendelijker wordt zonder dat de mogelijkheid om zelf alles in te stellen enzo verloren gaat (itt Windows)

En daar komt ook nog eens bij dat het er allemaal ook (eindelijk) veel beter uit gaat zien kwa looks :)

Ik geloof eigenlijk best wel dat IBM gelijk gaat krijgen met wat ze hebben gezegd.. (over 18 maanden zou Linux gebruiksvriendelijk genoeg wezen voor de computerleken die alleen maar willen surfen, documentjes typen en pr0n downloaden)
Vooral als je ziet hoeveel vooruitgang er is geboekt de laatste paar jaar.

Oja, en over windows gesproken.. sinds ik de shell van Linux ken (bash) heb ik een ongelooflijke hekel gekregen aan die veel te beperkte console van Windows.. hoezo 'gebruiksvriendelijk'? :7

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Megastoer dat je kan multitasken vanaf de commandline. Overigens was mijn ervaring met Red Hat 7.3 een fantastische vooruitgang vergeleken met RH6.1 een tijdje geleden. Ik vind ook dat de ontwikkelingen de goede kant opgaan. Zodra Linux nog even wat meer standaarddingen op orde heeft (3D altijd werkend, goede DivX player standaard geinstalleerd met tv-out mogelijkheid, nog betere 'windows'like installers) de nOObs (zoals ik) steeds beter aan hun trekken komen met Linux.

Verwijderd

Op maandag 08 juli 2002 17:02 schreef Wekkel het volgende:
Het heeft gewoon charme en eens in de zoveel keer gaat 't flink mis.
Eens in de zoveel keer gaat 't flink mis??

Ik vind het goeie aan Linux juist dat het stabiel blijft! In tegenstelling tot windows, waar na een paar maanden zoveel bagger op je systeem staat dat er niet meer normaal mee te werken valt...

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Mijn ervaring is toch dat windows (in mijn geval) stabieler is dan Linux. Dit zou je af kunnen schuiven op mijn nOObisme, maar voor mij is het een feit. Niet dat het me stoort overigens.

Met misgaan bedoel ik even de NVidia driver voor mijn TNT2 installeren omdat ik RTCW wilde spelen onder Linux. Lekker makkelijk, zo'n RPM pakket, maar vervolgens boot ie met text een een niet al te frisse foutmelding. Na zeker 2,5 uur schuimen voor oplossingen weer grafische login (yippie) en daarna even de GLX driver handmatig 'maken'. Nu heerlijk RTCW met prima FPS, maar het was wel even schrikken toen die textmode verscheen na opstarten..

Verwijderd

Op maandag 08 juli 2002 15:06 schreef ViperGTS het volgende:

Ik denk dat je te vlug hebt opgegeven. Ikzelf ben ook niet zo'n Linux kenner maar ik heb hier nu inmiddels wel een flitsend (en mooier dan windows vind ik) systeem staan. Ik game ermee, ik browse ermee en hang er de hele dag mee op irc en icq. In wezen niet veel anders dan op mn oude windows computer. Kortom ik ben niks kwijt. Als je dan ook nog eens kijkt naar KDE en wat je allemaal voor Prachtige office pakketen meekrijgt. Echt om je vingers bij af te likken. Het presentations pakket is ruim voldoende om wat inelkaar te zetten en je kunt er meteen een html presentatie mee maken. Het spreadsheet programma is super gelikt. Ik heb er voor de gein laatst wat mee gemaakt waar lui op GoT over aan het discuseren waren en ik vond het progje geweldig en zeker van vergelijkbaar niveau als Excel. Naja er wordt nog veel meer meegeleverd waar ik nog niet echt mee heb gewerkt, Publishing enzo.

Daarnaast is het geweldig leuk om s een programma te downen en te kijken of je de source kunt compileren. Het gaat niet altijd vaneen lijen dakje maar het is wel super leuk om te doen. Als je dan lekker zit te browsen met een bakje koffie of thee of een biertje en op de achtergrond staat je systeem een programma te compileren. Prachtig is dat.

Voor de rest kunt je met wine nog windows programma's draaien. Niet dat je dat echt nodig hebt maar het is wel superleuk om aan je vrienden te laten zien van he kijk mij hier nou s blah progje van windows native op mn linux bakje draaien..Ok ok ook dat is niet altijd rozengeur en zonneschijn maar t werkt wel en t wordt steeds beter ook !

Nou succes ermee. Kijk als je niet houd van een klein beetje uitzoeken en rommelen dan moet je geen Linux nemen. Zelfs de meest makkelijke distro's (Mandrake of Suse ofzo) daar zul je uiteindelijk wel s wat meer mee willen doen. Als je die behoefte nou helemaal niet voelt dan kun je overigens met bijvoorbeeld een Mandrake in een uurtje een werkend systeem bouwen met alles erop en eraan. Installatie doet niet onder voor Windows. Eigenlijk is Mandrake nog simpeler ook. Ikzelf heb nu sinds afgelopen zaterdag Debian. *kiss* *kiss*. Nou succes 8-)

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:51

B2

wa' seggie?

Voor mij is vooral de reden dat ik Linux(Gentoo) gebruik eigenlijk het portage systeem.
Lekker simpel opgeven wat voor programma ik wil installeren en daar gaat ie.
Verder vindt ik het licentie systeem van Microsoft (het nieuwe) echt nergens op slaan, en de kwaliteit is de laatste 2 jaar echt met sprongen vooruit gegaan (vooral dankzij kernel 2.4, alhoewel het MM nog wel een hekel puntje was/is).

USB is tegenwoordig geen enkel punt meer (zelfs met bepaalde dingen beter in het herkennen van hardware dan Windows).
Een voorbeeld: Ik heb een Kodak DC4800 camera. In windows moet ik eerst de drivers installeren, camera aanpluggen, camera aan, en daarna nog weer een hoop drivers installeren.
Doe je het niet in deze volgorde, kun je het vergeten. De camera installeert niet meer.

In Linux (Gentoo dus) download ik rechtstreeks de nieuwste versie van gphoto, ik geef m'n type camera op (hij was al door de kernel herkent) en klaar werkt. Desnoods download je nog ff een leuk GUI-tje om gphoto.

Je moet alleen wel ff kijken met hardwarespecs. De tijd dat een volledige linux installatie lekker op een 486 draaide is voorbij. (Console en simpele wm natuurlijk nog wel.) KDE3 en Gnome2 (incl themes e.d.) vergen toch wat meer van je computer. Een distro als Mandrake heeft wat meer CPU power nodig dan een distro als Gentoo of Slack. (natuurlijk ook weer afhankelijk van wat je ermee gaat doen.)
Gentoo heeft het grote voordeel dat je alles precies optimaliseert voor jou systeem (dingeldong totzover de Gentoo reclame :) ).

Verwijderd

Wekkel, bedoel je met stabiel soms dat het wel min of meer werkt?

Ik kan me voorstellen dat men dergelijke zaken onder stabiel verstaat als men windows gewend is: je installeert wat, en dat doet het. (na een herstart ;) )

In mijn ogen betekent stabiel dat het het blijft doen.
En dat dingen consistent hetzelfde gedrag vertonen.
En dat is veel belangrijker dan dat je gemakkelijk iets geinstalleerd krijgt.

Bij windows was mijn ervaring dat je als je teveel dingen installeert, je registry zo vervuilt dat je wel moet herinstalleren.

Bij linux kan je zaken installeren en er weer vanaf kicken, etc, en je hebt niet het idee dat het na verloop van tijd langzamer en instabieler van wordt (in de zin van dat het na een paar maanden soms zomaar crasht enzo), wat ik bij windows wel had...

Mijn grote voordeel met linux: ik heb alle software legaal en gratis.

Veel mensen hebben bv bij windows veel shareware software, daar moet je na x dagen eigenlijk voor betalen (winzip, clone-cd, paint shop pro etcetcetc), en (bijna) niemand doet dat.

Bij linux heb je als voordeel dat je legaal al je zaken kunt regelen.

Als nadeel heb je dat soms dingen niet (gemakkelijk) werken/kunnen.
Sinds kort hebben we OpenOffice.org, maar ook daar kan je niet zonder tekortkomingen .doc, .xls, .ppt documenten inlezen, al gaat het wel behoorlijk goed.

Nou ik het er toch over heb: maak onder windows maar een .pdf file van je document, zodat je het wel kunt laten zien, maar men jouw dingen niet kan jatten (bv grafische dingen kan je wel cut-en-pasten, maar alleen op schermresolutie, die je vervolgens niet meer mooi kunt uitprinten).
Zal je merken dat dat niet gaat zonder het (dure) acrowriter. Met OpenOffice.org onder linux gaat dat in 1x en gratis/legaal. (of met ps2pdf, maar dan moet je typen en dat is alweer wat verder-van-mijn-windows-gespreide-bedje-show)

Er zijn genoeg voordelen voor windows tov linux (voornamelijk games, maar ook andere programma's), maar linux heeft ook een aantal voordelen tov windows, bv het filesystem (je moet ervoor lezen, maar wie er geen moeite voor wil doen moet maar bij windows blijven; dat vind ik een voordeel van linux, geen nadeel....), en dat het een echt multiuser multitasking OS is. (Ja, zelfs WinXP is niet zo echt multitasking en zeker niet zo echt multiuser...)

Gezien wat de topicstarter wil met zijn compu, denk ik zeker dat het wel kan met linux, dus als je de tijd en de zin hebt, zou ik het zeker erop wagen.

Persoonlijk raad ik altijd Mandrake8.2 aan voor windowsgebruikers die linux eens willen proberen.

En ja, ook ik denk dat binnen een jaartje ofzo linux klaar is voor de desktop als vervanger voor windows, zeker als het preinstalled verkocht gaat worden (zoals nu al bij de Walmart).

Verwijderd

alleen maar nadelen

Zelf zie ik alleen maar nadelen aan het werken met een proprietary OS, maar da's mijn mening (geen zin om verder uit te weiden, de redenen zouden duidelijk moeten zijn)....

En het is maar net hoe het loopt. Op mijn ex-school liep een leraar rond te verkondigen dan UNIX de alpha, de beta en de gamma was, en dat MS daarachteraan liep. Toen is de interesse in UNIX ontstaan. Aarzelend heb ik de 1e stapjes genomen, en toen ik er eenmaal vertrouwd mee was, bleek alles een heel stuk makkelijker en sneller te gaan als onder windows. Nix meer tig keer klikken om een user toe te voegen, gewoon ff useradd/adduser draaien, gevolgt door passwd en de user kon werken.

Net zoals met al deze (imo waardeloze) discussies komt het erop neer dat je gewoonweg tijd moet steken om linux/unix onder de knie te krijgen. Er is niet zoiets als een "orakel" boek voor lnx, waardoor je guru word. Het is oefenen, oefenen en nog meer oefenen voordat je ook maar enigzinds iets leuks wilt doen met lnx/unix. (als je verder gaat dan kde/gnome menu-items selecteren)

Zolang jij blijft oefenen, proberen, op je bek gaan en weer opstaan, maar vooral niet opgeeft zul je uiteindelijk lnx/unix de baas zijn, en kun je eindelijk zeggen dat je "verlost" bent van het M$ juk....

"Linux is only free if your time is worthless"

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:51

B2

wa' seggie?

Op maandag 08 juli 2002 18:32 schreef r3b00t het volgende:
Zolang jij blijft oefenen, proberen, op je bek gaan en weer opstaan, maar vooral niet opgeeft zul je uiteindelijk lnx/unix de baas zijn.
Maar was dat net niet zo toen je net begon met DOS? vooral als je overstapte van je ouwe vertrouwde commodore 64.
Als je terug kijkt wat je toen allemaal hebt moeten leren. Eerste versies van Windows precies zo. Tot 3.11/95 heb ik thuis nog echt windows gedaan, daarna niet echt meer.

Redhat 4 (of wat was het waarmee ik begon) was eerst ook weer knap wennen hoor.
Gelukkig (voor sommige mensen dan :) ) zijn er tegenwoordig een hoop GUI tools die die dingen wegnemen.

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
neanderthaler schreef op 08 juli 2002 @ 13:12:
Ik weet alleen dat Linux een alternatief besturingssysteem is voor PC's ten opzichte van DOS en Windows. Verder is het mij helemaal onbekend.

Wat zou voor een gebruiker als ik de voordelen van Linux zijn tov. Windows? Is het zo dat je met Linux met een minder krachtige processor/minder geheugen af kan? Is het stabieler? Als ik een installatie zou doen van een linux versie die uiterlijk lijkt en werkt zoals windows, tegen welke problemen kan/ga ik dan aanlopen?
Inmiddels heb ik op Sourceforge een Linux versie genaamd 'Phat Linux' gezien die daar blijkbaar ook als ISO-file te downloaden is. Volgens de makers is het te installeren naast en vanuit een huidige Windows installatie.

Ze claimen dat het ook voor Linux-n00bs een fijn alternatief OS is.

Iemand ervaring?

Verwijderd

neanderthaler schreef op 15 November 2002 @ 15:13:
Inmiddels heb ik op Sourceforge een Linux versie genaamd 'Phat Linux' gezien die daar blijkbaar ook als ISO-file te downloaden is. Volgens de makers is het te installeren naast en vanuit een huidige Windows installatie.

Ze claimen dat het ook voor Linux-n00bs een fijn alternatief OS is.

Iemand ervaring?
Phat Linux is de eerste Linux distro die ik ooit heb geinstalleerd (toen zat er nog KDE1 bij, the horror..) en je hoeft er idd geen partities voor aan te maken :)

Het heeft mij toen een goede indruk gegeven..

Zonder Phat Linux had ik nu waarschijnlijk niet fulltime met Linux gewerkt :)
(daarna ging ik trouwens over naar Mandrake en daarna Red Hat, wat ik nu nog steeds gebruik (en tussendoor een paar anderen als SuSE en Gentoo))

Verwijderd

Als je gewoon eens wil kijken of het je aanstaat kun je van oa. suse.com een eval-live cd downloaden, dit is een bootable linux distro waarmee je dan wat kunt uitproberen. Zo weet je zonder enige installatie ofwat of het iets voor je is.

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 November 2002 @ 15:38:
Als je gewoon eens wil kijken of het je aanstaat kun je van oa. suse.com een eval-live cd downloaden, dit is een bootable linux distro waarmee je dan wat kunt uitproberen. Zo weet je zonder enige installatie ofwat of het iets voor je is.
Ik ben niet van plan heel diep in het Linux-gebeuren te duiken, het gaat mij louter om een alternatief OS voor internetten/e-mail en multimedia als mpg/divx en mp3 zonder Windows te bruiken bijvoorbeeld op oud bakkie.

Indien dit voor de standaardgebruiker van de pc als ontspannings- en office-tool een goedkoop (of beter gratis?) alternatief is voor Microsoft programma's, zou dit voor veel mensen een uitkomst zijn, ook nog eens goed te draaien op een ouwe pc (minima/3e wereld?)

• TheBigBug
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-01-2022

TheBigBug

Erg groot voor een insect!

Om eens een keertje rond te kijken in wat Linux allemaal is en kan, kan ik je Knoppix aanbevelen, daarover loopt hier een draadje, met daarin alle informatie over hoe en wat het is. Hiermee kun je experimenteren zonder dat je moeilijk moet gaan doen met installeren e.d.

Daarna, mocht er interesse bestaan en mocht je je erin willen verdiepen, dan kan je altijd nog Linux echt op je harddisk installeren. Zelf zou ik beginnende gebruikers (n00bs) Mandrake Linux aanraden, maar de keuze hierin is vrij. Zie het grote distro OS-topic voor meer informatie hierover.

[ Voor 0% gewijzigd door TheBigBug op 15-11-2002 15:57 . Reden: typo... ]

Peace cannot be kept by force - it can only be achieved by understanding - Albert Einstein

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-05 14:03
Zodra Linux nog even wat meer standaarddingen op orde heeft (3D altijd werkend, goede DivX player standaard geinstalleerd met tv-out mogelijkheid, nog betere 'windows'like installers) de nOObs (zoals ik) steeds beter aan hun trekken komen met Linux.
Deze zaken die je noemt zijn meer distro specifiek

Als ik een media speler installer (in gentoo) werkt mn divx meteen, en de meeste andere formaten ook (en dat slechts met 1 handeling), idem voor 3d support, met 1 commando (kan ook in een GUI) installeert hij het benodigde en na het aanpassen van mn X config (als zijn er vast wel gui progjes die dat voor je kunnen doen, in kde 3.1 bijvoorbeeld) werkt alles prima, er zijn ook zat installers die net zo makkelijker zijn als bijv. install shield (loki installer bijvoorbeeld), dat laatste is de keus van degene die de software verpreid en heeft niets met linux te maken

Ik raad je persoonlijk xandros of redhat/mandrake aan om te beginnen, of idd knoppix (gebaseerd op debian, zeer makkelijk wat betrfet software management), knoppix is een zgn live-cd die gewoon wordt geboot zonder de noodzaak van een hd-partitie

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Mja, maar dit is een ouwe thread en voor je vraag waarmee je em omhoog trapt is er een 'welke distro moet ik nemen' topic, zie ook de FAQ ;)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.