laser aansturen deel 2

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 3.274 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 08 juli 2002 22:45 schreef Viper3.5 het volgende:
Okee, ik heb nu :

Een 5 mw laser... 660-680 Nm
2 Stappen motoren ( Uit oude 5,25" Floppy drive`s )
Een hele spiegelbol vol met spiegels...
Audio kaart met direct audio out. ( Direct om speakers op aan te sluiten... )

Wat moet ik nou nog meer?

Ik ben dus van plan het op de pc aan te sluiten...
nou dan heb je alles

ok ff wat tips
1 660nm - 680 nm is wel heel erg donker dus zal je dr snel niks meer van zien
2 spiegelbol spiegels zijn niet echt geschikt voor lasers omdat deze een dubbele reflectie opleveren voor lasers kan je het beste front surface mirros gebruiken waarby dus de spiegellaag boven op het glas ligt ipv dr onder
3 pas op dat je je geluidskaat niet opblaast want die is dr niet op gemaakt om regstreeks 2 stappen motors te sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
dus die 45 euro voor 20 mwatt is incl driver?

Ikzelf denk meer aan iets als 10 mwatt, wat is nou het verstandigst? de 635 of de 650nm ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 08 juli 2002 22:49 schreef laserguy het volgende:

[..]

nou dan heb je alles

ok ff wat tips
1 660nm - 680 nm is wel heel erg donker dus zal je dr snel niks meer van zien
2 spiegelbol spiegels zijn niet echt geschikt voor lasers omdat deze een dubbele reflectie opleveren voor lasers kan je het beste front surface mirros gebruiken waarby dus de spiegellaag boven op het glas ligt ipv dr onder
3 pas op dat je je geluidskaat niet opblaast want die is dr niet op gemaakt om regstreeks 2 stappen motors te sturen
Okee, Thanx... Heb ik de vakantie weer wat te puzzelen...

Die laser had ik nog liggen, Kan daarna altijd worden vervangen door een andere...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 08 juli 2002 22:50 schreef _-= Erikje =-_ het volgende:
dus die 45 euro voor 20 mwatt is incl driver?

Ikzelf denk meer aan iets als 10 mwatt, wat is nou het verstandigst? de 635 of de 650nm ?
635 is het felste dus zou voor die gaan en nee das nog zonder driver drivers kosten iets van 12 euro ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 08 juli 2002 22:50 schreef Viper3.5 het volgende:

[..]

Okee, Thanx... Heb ik de vakantie weer wat te puzzelen...

Die laser had ik nog liggen, Kan daarna altijd worden vervangen door een andere...
ahh je kan in iedergeval ff expirimenteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 08 juli 2002 22:51 schreef laserguy het volgende:

[..]

ahh je kan in iedergeval ff expirimenteren
Inderdaad. Laser komt uit zo`n crab ding... En daarvan zijn de motortjes dood... Dus ach... Dan de laser er maar uit slopen...

Nog ff een vraagje, Die laser trekt 3 volt... Is dat nou standaart 3 volt, Of is het een speciale spanning die erop komt te staan???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-09 12:24
Al iemand zijn ogen er uit gefikt met zijn net verworven laser? Ik zit eerlijk gezegd nog steeds te wachten op de eerste meldingen van 'ongelukjes'

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 08 juli 2002 22:53 schreef koffercomputer het volgende:
Al iemand zijn ogen er uit gefikt met zijn net verworven laser? Ik zit eerlijk gezegd nog steeds te wachten op de eerste meldingen van 'ongelukjes'
Ik heb al vaak zat rechtstreeks in mijn 5 Mw gekeken... Das nog niet schadelijk neem ik dus aan... Want mijn ogen zijn nog perfect ( ook volgens huisarts / schooldokter... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 08 juli 2002 22:52 schreef Viper3.5 het volgende:

[..]

Inderdaad. Laser komt uit zo`n crab ding... En daarvan zijn de motortjes dood... Dus ach... Dan de laser er maar uit slopen...

Nog ff een vraagje, Die laser trekt 3 volt... Is dat nou standaart 3 volt, Of is het een speciale spanning die erop komt te staan???
ahh de laserdiode zelf trekt maar iets van 2.2 volt maar die driver die dr by zit zorgt er voor dat die ook op een bapaalde spanning blijft en nooit hoger komt normaal gesproken kunnen de meeste standaard driver tot 6 volt hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 08 juli 2002 22:53 schreef koffercomputer het volgende:
zo vaak :P ben slecht zient en doof (3,6KW 4x 15inch sub)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 08 juli 2002 22:54 schreef Viper3.5 het volgende:

[..]

Ik heb al vaak zat rechtstreeks in mijn 5 Mw gekeken... Das nog niet schadelijk neem ik dus aan... Want mijn ogen zijn nog perfect ( ook volgens huisarts / schooldokter... )
ja probleem is naar paar jaar krijg je er wel last van. schijnt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 08 juli 2002 22:54 schreef laserguy het volgende:

[..]

ahh de laserdiode zelf trekt maar iets van 2.2 volt maar die driver die dr by zit zorgt er voor dat die ook op een bapaalde spanning blijft en nooit hoger komt normaal gesproken kunnen de meeste standaard driver tot 6 volt hebben
Als de laser niet is aangesloten geeft ie inderdaad 5,** volt... Zodra die aangesloten is een volt of 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
5 mw 635 nm 5.6 mm 6,44 euro
10 mw 635 nm 5.6 mm 31.05 euro
15 mw 635 nm 5.6 mm 144.71 euro

5 mw 650 nm ` 5.80
10 mw 650 nm 15.51
15 mw 650 nm 22.74
20 mw 650 nm 45.48

driver kost max iets van 12 euro

en je moet ook nog een behuizing hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 08 juli 2002 22:55 schreef Egberttheone het volgende:

[..]

ja probleem is naar paar jaar krijg je er wel last van. schijnt
Hoe lang gaat dat duren???

Voor mij is het al 2 jaar geleden dat ik erin gekeken heb... Hij is nou eindelijk weer eens uit de kast gekomen...

Helaas zijn de motortjes nu ook helaas overleden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 08 juli 2002 22:56 schreef Viper3.5 het volgende:

[..]

Voor mij is het al 2 jaar geleden dat ik erin gekeken heb... Hij is nou eindelijk weer eens uit de kast gekomen...

keertje in mijn laser's kijken is meteen blind dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 08 juli 2002 22:56 schreef Viper3.5 het volgende:

[..]

geen idee ik zeg ook schijnt iemand vertelde het me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 08 juli 2002 22:57 schreef laserguy het volgende:

[..]

keertje in mijn laser's kijken is meteen blind dan
Ach ja, Iedereen zo zijn eigen spullen ( En geld... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 08 juli 2002 22:58 schreef Viper3.5 het volgende:

[..]

is geen kwestie van geld hebben is een kwestie van goed zoeken en weten waar je moet zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 08 juli 2002 22:58 schreef Viper3.5 het volgende:

[..]

ja, ik vind een laser ook wel leuk en heb dus zoon buis gekocht voor prikkie natuurlijk :P maare nu zet je hem aan komt een straal uit nou ben ik ff blij >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 08 juli 2002 22:59 schreef Egberttheone het volgende:

[..]

ja, ik vind een laser ook wel leuk en heb dus zoon buis gekocht voor prikkie natuurlijk :P maare nu zet je hem aan komt een straal uit nou ben ik ff blij >:)
ja je moet dr ook wel wat fatsoenlijks mee doen natuurlijk anders is het pure geld verspilling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 08 juli 2002 22:59 schreef laserguy het volgende:

[..]

is geen kwestie van geld hebben is een kwestie van goed zoeken en weten waar je moet zoeken
Okee, Zoeken... Waarnaar ??? Ben erg geintreseerd... Heb je het uit bepaalde apparatuur ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 08 juli 2002 23:00 schreef Viper3.5 het volgende:

[..]

Okee, Zoeken... Waarnaar ??? Ben erg geintreseerd... Heb je het uit bepaalde apparatuur ofzo?
nope mijn laser's zijn allemaal splinternieuw

mijn groene dpss kost zelfs minder dan een 8 mw hene op marktplaats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 08 juli 2002 23:02 schreef laserguy het volgende:

[..]

nope mijn laser's zijn allemaal splinternieuw

mijn groene dpss kost zelfs minder dan een 8 mw hene op marktplaats
Aha, op marktplaats dus maar eens gaan struinen...

Nog 1 vraagje, Mijn laser heeft een metalen behuizing, Daarin zit een heel klein printje, En de echte laser... Is dat de driver al in mijn laser??? Of kan je dat niet met zekerheid zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 08 juli 2002 23:11 schreef Viper3.5 het volgende:

[..]

Aha, op marktplaats dus maar eens gaan struinen...

Nog 1 vraagje, Mijn laser heeft een metalen behuizing, Daarin zit een heel klein printje, En de echte laser... Is dat de driver al in mijn laser??? Of kan je dat niet met zekerheid zeggen?
nou op marktplaats zal je geen dpss vinden maar wel veel hene's

en ja das inderdaad de driver meestal gewoon een printje met 2 of 3 smd transistors en wat klein grut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 08 juli 2002 23:13 schreef laserguy het volgende:

[..]

nou op marktplaats zal je geen dpss vinden maar wel veel hene's

en ja das inderdaad de driver meestal gewoon een printje met 2 of 3 smd transistors en wat klein grut
Aha. Okee... Kan er dus 3 tot 5 volt opzetten ??? Zonder risico`s voor mijn laser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guvner
  • Laatst online: 05-04-2022
wat ik nou nog niet helemaal begrijp is het nut van zo'n behuizing, is dat om verbranding te voorkomen of voor vevelende zusjes met natte vingers ofzow?
of hebben ze ook nog nut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 08 juli 2002 23:15 schreef Viper3.5 het volgende:

[..]

Aha. Okee... Kan er dus 3 tot 5 volt opzetten ??? Zonder risico`s voor mijn laser?
normaal gesproken wel ja maar is altijd verstandig om ff een multi meter op de laserdiode te hangen de meeste kunnen makkelijk tot 5 volt maar dr zijn dr ook die maar tot 3 kunne dus toch altijd op passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 08 juli 2002 23:19 schreef laserguy het volgende:

[..]

normaal gesproken wel ja maar is altijd verstandig om ff een multi meter op de laserdiode te hangen de meeste kunnen makkelijk tot 5 volt maar dr zijn dr ook die maar tot 3 kunne dus toch altijd op passen
Standaart komt er 6 volt uit, Dus dat komt wel goed. Thans voor de info, Ik gaat lekker puzzelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 08 juli 2002 23:19 schreef Guvner het volgende:
wat ik nou nog niet helemaal begrijp is het nut van zo'n behuizing, is dat om verbranding te voorkomen of voor vevelende zusjes met natte vingers ofzow?
of hebben ze ook nog nut?
nee das om de lens en de laserdiode op zijn plek te houden en om te koelen by 10 mw +
dus hoger vermogen alles vanaf 10 mw moet goed gekoeld worden deste koude ie is deste feller ie is en ja laserdiodes kan je dus ook feller maken met een peltier
maar das wel extreem allemaal

zoiets voldoet dus niet voor een 10 mw diode en zowiezo glazen lensen zijn aan te raden omdat dit de kwalitijd van de straal sterk verbeterd

Afbeeldingslocatie: http://www.mavin.com/pictures/laser_diode_2_3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guvner
ken ik dat dus mooi gelijk combineren met mijn water projectje voor mijn pc >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 08 juli 2002 23:20 schreef Viper3.5 het volgende:

[..]

Standaart komt er 6 volt uit, Dus dat komt wel goed. Thans voor de info, Ik gaat lekker puzzelen...
graag gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 08 juli 2002 23:21 schreef laserguy het volgende:

[..]

nee das om de lens en de laserdiode op zijn plek te houden en om te koelen by 10 mw +
dus hoger vermogen alles vanaf 10 mw moet goed gekoeld worden deste koude ie is deste feller ie is en ja laserdiodes kan je dus ook feller maken met een peltier
maar das wel extreem allemaal

zoiets voldoet dus niet voor een 10 mw diode

[afbeelding]
Zo zit mijn laser dus ook deels ingepakt, Daarachter zit de schakeling, En dat geheel zit in een metalen kokertje. Maargoed, Ik gaat lekker klote... Mocht er iets uitgekomen zijn, Post ik het op GOT natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 08 juli 2002 23:24 schreef Viper3.5 het volgende:

[..]

Zo zit mijn laser dus ook deels ingepakt, Daarachter zit de schakeling, En dat geheel zit in een metalen kokertje. Maargoed, Ik gaat lekker klote... Mocht er iets uitgekomen zijn, Post ik het op GOT natuurlijk :)
ja precies das by de meeste laserpointers zo ongeveerd opgebouwd
maar wil dus een alu behuizing gaan bouwen zie op pagina 2 van deze thread
deze kan in iedergeval 1 watt laserdiodes nog fatsoenlijk koelen en ziet dr ook meteen cool uit en goed stevig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guvner
misschien snap ik er wel geen moer van, maar waar prop je de lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 08 juli 2002 23:27 schreef Guvner het volgende:
misschien snap ik er wel geen moer van, maar waar prop je de lens?
ergens voor de laserdiode deze moet precies afgesteld worden want anders is het net een zaklamp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman81
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Postman81

Belt normaal maar 1 keer.

Ik zit deze draad ook met spanning te lezen, maar wat was de link van deel 1?

[edit 1]
laat maar, al gevonden > search :+
[/edit 1]

toch bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 08 juli 2002 23:28 schreef DPC-Postman het volgende:
Ik zit deze draad ook met spanning te lezen, maar wat was de link van deel 1?
das deze

[topic=535498/28/25]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok ff snelle uitleg nog
laser diodes werken dus zo geld voor alle laserpointers / lasermodules

Afbeeldingslocatie: http://www.repairfaq.org/sam/lsrptr1.gif

en als jullie willen weten hoe een groene dpss laser werkt dan kijk ff hier

http://www.telusplanet.net/public/dolby/yag.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
volgens my ligt iedereen al te pitten het is zo rustig lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guvner
nix daarvan, heb alleen nix meer te vragen 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm tja... mijn laser voor mijn sud-gun is ook zo groot na dat ik hem met een hammer uit die pen had gehaalt kan ik dit weer goed krijgen? volgens mij is ie gaar nu >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 00:07 schreef Guvner het volgende:
nix daarvan, heb alleen nix meer te vragen 8-)
das nog beter natuurlijk hihih

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 00:09 schreef Egberttheone het volgende:
hmm tja... mijn laser voor mijn sud-gun is ook zo groot na dat ik hem met een hammer uit die pen had gehaalt kan ik dit weer goed krijgen? volgens mij is ie gaar nu >:)
hih ja lasers en hamers werken nou eenmaal niet samen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 09 juli 2002 00:29 schreef laserguy het volgende:

[..]

hih ja lasers en hamers werken nou eenmaal niet samen
hij zat echt vast na dat ie ge-vaporized was had ik hem er uit. en hij dee het ook nog maar wel een gaare grote stip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:45
Ik heb inmiddels begrepen dat stappenmotoren eigenlijk niet snel genoeg zijn om complexe figure mee te maken, zijn speakers wel snel genoeg?
Hoeveel kost een goedkope (rood dus) laser van ongeveer 10mw helemaal compleet? Dus diode, lens, behuizing en driver.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 01:03 schreef ice-T het volgende:
Ik heb inmiddels begrepen dat stappenmotoren eigenlijk niet snel genoeg zijn om complexe figure mee te maken, zijn speakers wel snel genoeg?
Hoeveel kost een goedkope (rood dus) laser van ongeveer 10mw helemaal compleet? Dus diode, lens, behuizing en driver.
nee zijn geen van 2e snel genoeg speakers normaal gezien wel maar niet meer als dr ook nog een spiegel moet meebewegen

als je hem kant en klaar moet kopen ?
al gebouwd of als bouwpakketje ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zo goeie morgen kijken of dr vandaag nog wat zinnigs by komt lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-08 19:49
Op dinsdag 09 juli 2002 10:13 schreef laserguy het volgende:
zo goeie morgen kijken of dr vandaag nog wat zinnigs by komt lol
Goeiemorgen idd. Voor het bouwen van een 10nw 635nm, is dus nog een geschikte behuizing nodig. Voor de focus van dat ding moet die lens natuurlijk wel goed staan, liefst instelbaar. D'r is wel iets uit Alu te bouwen maar hoe bepaal je maten enzo? wat zou een kant en klare behuizing gaan kosten?
Een paar post hierboven gaat het over glazen lenzen, wat kost zo'n lensje?

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 10:17 schreef Geronimoos het volgende:

[..]

Goeiemorgen idd. Voor het bouwen van een 10nw 635nm, is dus nog een geschikte behuizing nodig. Voor de focus van dat ding moet die lens natuurlijk wel goed staan, liefst instelbaar. D'r is wel iets uit Alu te bouwen maar hoe bepaal je maten enzo? wat zou een kant en klare behuizing gaan kosten?
Een paar post hierboven gaat het over glazen lenzen, wat kost zo'n lensje?
ja ben zelf al bezig met een goed ontwerp voor een behuizing zie op pagina 2 van deze thread
en een beetje fatsoenlijke behuizing kost best wat geld nou zullen die kleintjes wel voldoen voor de meeste mensen maar ik wil dr ook percee hoogvermogen in kunnen zetten me driver kan tot 1.2 amp max dus laserdiodes van 1 watt zijn geen probleem en een 1 watt laserdiode met een plastice lens dr voor werkt ook niet want die smelt dan gewoon

nou zijn de onderdelen niet zo gek duur allemaal maar een fatsoenlijke behuizing kost echt veel geld dus zelf maken is waarscijnlijk beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderdijk
  • Laatst online: 09:45
Ik volg dit topic (+ deel 1) al een aantal dagen en het ziet er allemaal leuk uit. Nu heb ik thuis nog 2 laser(tjes) liggen uit laserpointers. Maar deze geven geen straal (mits je rook gebruikt) alleen een puntje op het einde van de straal (duhh). Mijn eerste laserpointer die ik ging kopen bij conrad kon ik kiezen tussen 1 met straal en zonder, nu heb ik helaas voor zonder gekozen! Maar hoe kan ik dit nu onderscheiden, dus wat zijn de kenmerken van 1 MET straal, en 1 ZONDER straal?? Wat zijn de kosten van een laser MET straal? Ik geloof dat ik thuis nog een paar stappenmoteren liggen, dus ga ook zelf wat proberen te rommelen en hopen op een goed eindresultaat. Ik heb nog schema's thuis hoe ik die stappenmoter aan kan sturen via de LPT poort. Dat lijkt me :9~

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 10:25 schreef Polderdijk het volgende:
Ik volg dit topic (+ deel 1) al een aantal dagen en het ziet er allemaal leuk uit. Nu heb ik thuis nog 2 laser(tjes) liggen uit laserpointers. Maar deze geven geen straal (mits je rook gebruikt) alleen een puntje op het einde van de straal (duhh). Mijn eerste laserpointer die ik ging kopen bij conrad kon ik kiezen tussen 1 met straal en zonder, nu heb ik helaas voor zonder gekozen! Maar hoe kan ik dit nu onderscheiden, dus wat zijn de kenmerken van 1 MET straal, en 1 ZONDER straal?? Wat zijn de kosten van een laser MET straal? Ik geloof dat ik thuis nog een paar stappenmoteren liggen, dus ga ook zelf wat proberen te rommelen en hopen op een goed eindresultaat. Ik heb nog schema's thuis hoe ik die stappenmoter aan kan sturen via de LPT poort. Dat lijkt me :9~
dr is niet zoiets als een laser zonder straal alleen zul je hem by de ene beter zien dan by de andere zowiezo geld eigenlijk voor de meeste laser's dat je echt rook nodig hebt om ze echt te zien al kan ik mijn groene dpss en me rode laser overdag ook prima zien lopen alleen die hebben ook wat meer vermogen dus hoe meer vermogen hoe feller de straal deste beter je hem ziet logische toch
maar goed hangt ook erg van de golflengte af

rode laser op 670 nm van 5 mw zie je byna niet lopen terwijl je een 635 nm 5 mw laser wel ziet lopen zonder rook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://piazza.iae.nl/users/martyn3d/laser/1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://piazza.iae.nl/users/martyn3d/laser/2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://piazza.iae.nl/users/martyn3d/laser/3.jpg

de plek waar de diode in komt te liggen
Afbeeldingslocatie: http://piazza.iae.nl/users/martyn3d/laser/7.jpg

de focus komt aan deze kant dus
Afbeeldingslocatie: http://piazza.iae.nl/users/martyn3d/laser/9.jpg

met deze ben ik op het moment bezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 08 juli 2002 13:38 schreef commodore het volgende:
Een lasercrab hoeft niet duur te zijn, ik heb er één gemaakt met materiaal die ik nog liggen had en ie werkt heel goed, fotootje:
[afbeelding]
Klik op het plaatje voor een grotere versie.
Wa sta der op die asskes van die motorkes??? Ik zou da graag willen wete want ik zou da ook wel is wille probere
:7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 10:31 schreef Gamerke het volgende:

[..]

Wa sta der op die asskes van die motorkes??? Ik zou da graag willen wete want ik zou da ook wel is wille probere
uhh spiegeltjes he zo dus
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/j.vandezand/DSC01961.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderdijk
Op dinsdag 09 juli 2002 10:28 schreef laserguy het volgende:

[..]

dr is niet zoiets als een laser zonder straal alleen zul je hem by de ene beter zien dan by de andere zowiezo geld eigenlijk voor de meeste laser's dat je echt rook nodig hebt om ze echt te zien al kan ik mijn groene dpss en me rode laser overdag ook prima zien lopen alleen die hebben ook wat meer vermogen dus hoe meer vermogen hoe feller de straal deste beter je hem ziet logische toch
maar goed hangt ook erg van de golflengte af

rode laser op 670 nm van 5 mw zie je byna niet lopen terwijl je een 635 nm 5 mw laser wel ziet lopen zonder rook
Eigenlijk logish ja! Ga eens zoeken of ik er een paar goedkoop op de kop kan tikke. Maar ik kan alvast wel gaan beginne met de aansturing, dan kan ik een mindere kwaliteit laser gebruiken om te testen! Ben weer vrijgezel dus heb weer tijd zat om aan zulke dinge te knutsele :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 10:35 schreef Polderdijk het volgende:

[..]

Eigenlijk logish ja! Ga eens zoeken of ik er een paar goedkoop op de kop kan tikke. Maar ik kan alvast wel gaan beginne met de aansturing, dan kan ik een mindere kwaliteit laser gebruiken om te testen! Ben weer vrijgezel dus heb weer tijd zat om aan zulke dinge te knutsele :7
hihi precies dat moet wel lukken hou je ook weer geld over lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderdijk
Op dinsdag 09 juli 2002 10:36 schreef laserguy het volgende:

[..]

hihi precies dat moet wel lukken hou je ook weer geld over lol
En voor dat geld kan je toch wel een leuk lasertje voor kope :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 10:37 schreef Polderdijk het volgende:

[..]

En voor dat geld kan je toch wel een leuk lasertje voor kope :o
daaromm !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-08 19:49
Op dinsdag 09 juli 2002 10:31 schreef Gamerke het volgende:

[..]

Welkom op GoT :)

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 10:49 schreef Geronimoos het volgende:

[..]

Welkom op GoT :)
ja inderdaad lol
first post ik zie het ook net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kheb nog een vraagske.

Ik heb ier e laserke ligge uit zo'n pointerke maar der staan 3 pinnekes op: waarvoor dient het derde en op welk voltage werkt het laserke??? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 11:31 schreef Gamerke het volgende:
Kheb nog een vraagske.

Ik heb ier e laserke ligge uit zo'n pointerke maar der staan 3 pinnekes op: waarvoor dient het derde en op welk voltage werkt het laserke??? :?
Afbeeldingslocatie: http://www.roithner-laser.com/Pictures/samsung.jpg
klopt elke laserdiode heeft 3 pinnetjes zit meestal zo
Afbeeldingslocatie: http://www.roithner-laser.com/Pictures/LDBELEG1.jpg

1 laserdiode
3 photodiode
2 massa

maar dr moet zowiezo een driver tussen anders doet ie poef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klopt elke laserdiode heeft 3 pinnetjes zit meestal zo
laserdiode
. . photodiode

. massa
Ok, ma op welk pinneke moet na welk voltage kome en op welk de massa :? :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 19:02

Corn

Raar jongetje

Je hebt een driver nodig zodat de stroom door de diode door de fototransistor wordt geregeld. Anders zou de diode direct doorbranden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 11:47 schreef Cornholio2001 het volgende:
Je hebt een driver nodig zodat de stroom door de diode door de fototransistor wordt geregeld. Anders zou de diode direct doorbranden
psies of je moet een driver hebben net als de mijne die kan je gewoon afregelen op de specs van de diode maar als je geen specs hebt dan houd het op

kan je trouwens wel opvragen moet je ff kijken wel nummer dr op de diode staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffercomputer
  • Laatst online: 06-09 12:24
Op dinsdag 09 juli 2002 11:45 schreef Gamerke het volgende:
Ok, ma op welk pinneke moet na welk voltage kome en op welk de massa :? :? :?
1) Je kunt vast en zeker ook wel gewoon nederlands typen
2) je hebt een driver nodig om een laser-diode aan te sturen

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK :) tnx to Cornholio en laserguy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 11:51 schreef Gamerke het volgende:
OK :) tnx to Cornholio en laserguy
anytime :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 13:45
Op dinsdag 09 juli 2002 01:10 schreef laserguy het volgende:

[..]
als je hem kant en klaar moet kopen ?
al gebouwd of als bouwpakketje ?
En bouwpakketje is wel goed, ik kan ook solderen als dat nodig is. Of het moet gebouwd natuurlijk goedkoper zijn >:).
offtopic:
gamerke kom je soms uit gameren?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 12:33 schreef ice-T het volgende:

[..]

En bouwpakketje is wel goed, ik kan ook solderen als dat nodig is. Of het moet gebouwd natuurlijk goedkoper zijn >:).
offtopic:
gamerke kom je soms uit gameren?
hih nee gebouwd kost een 10 mw 650nm versie al byna 200 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Specialist
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-06 21:36
Op dinsdag 09 juli 2002 12:43 schreef laserguy het volgende:

[..]

hih nee gebouwd kost een 10 mw 650nm versie al byna 200 euro
Das wel prijzig eigenlijk :D

Programming is like sex, one mistake, and you have to support it for life
my software never has bugs....it just develops random features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 12:50 schreef ~X-Treme~ het volgende:

[..]

Das wel prijzig eigenlijk :D
daarom en voor een goeie 60 euro bouw je dr zelf een en dan nog een 635 nm 10 mw versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Laatst online: 15-09 19:41

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Nou zo tussen de 50 en 60 euro heb ik er nog wel voor over voor een goed werkende laser. Er komen dan natuurlijk nog zat kosten bij om een beetje mooie scanner te maken en een behuizing en zo voor alles.

Vergeef me voor als het al een keer gevraagd is :P maar hoe duur was die groene laser van jou laserguy?
Want voor zo'n vette groene laser heb ik wel wat meer over.

Als je eens voor ons uit zo kunnen zoeken waar je een leuk bouwpaketje kan kopen voor een leser zou wel heel fijn zijn.

Ow en nog iets anders. Op je site staat dat je een printplaat hebt laten maken voor die dac. Zou die nog bijbesteld kunnen worden of zo want dat staad natuurlijk wel eens stuk netter als zelf alles op een test printje te planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 13:21 schreef Tweak-Freak het volgende:
Nou zo tussen de 50 en 60 euro heb ik er nog wel voor over voor een goed werkende laser. Er komen dan natuurlijk nog zat kosten bij om een beetje mooie scanner te maken en een behuizing en zo voor alles.

Vergeef me voor als het al een keer gevraagd is :P maar hoe duur was die groene laser van jou laserguy?
Want voor zo'n vette groene laser heb ik wel wat meer over.

Als je eens voor ons uit zo kunnen zoeken waar je een leuk bouwpaketje kan kopen voor een leser zou wel heel fijn zijn.

Ow en nog iets anders. Op je site staat dat je een printplaat hebt laten maken voor die dac. Zou die nog bijbesteld kunnen worden of zo want dat staad natuurlijk wel eens stuk netter als zelf alles op een test printje te planten.
ja hoor ik zal wel eens ff wat lijstjes voor jullie samen stellen met van alles en nog wat dr op

en ja dr was inderdaad een printje in de maak voor me dac's maar die gast heeft niks meer laten horen :(
mijn test versie werkt inmiddels wel had in het begin veel storing maar bleek aan de pc voeding te liggen waar die aanhing terwijl deze normaal heel stabiel zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Future
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-07 19:20
Ik weet dat er een aantal mensen zijn die via Laserguy scanners hebben gekocht, waaronder ik. :)

Ik ben opzoek gegaan naar informatie / data sheets. Via de nederlandse importeur van GSI-Lumonics (was General Scanning) ben ik er achter gekomen dat deze scanner al jaren niet meer gemaakt worden. Hij had dus ook geen data meer over de scanner. Verder is mij toegezegd dat er nog in oude archiefkast gezocht zal worden, maar dat de kans op schema's e.d. erg klein is.
Verder zal de performance van de scanners niet erg hoog liggen zonder de juiste drivers (dacs / amps) :'(

Maar als ik wat meer weet dan horen jullie het snel genoeg.

Blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 13:57 schreef Future het volgende:
Ik weet dat er een aantal mensen zijn die via Laserguy scanners hebben gekocht, waaronder ik. :)

Ik ben opzoek gegaan naar informatie / data sheets. Via de nederlandse importeur van GSI-Lumonics (was General Scanning) ben ik er achter gekomen dat deze scanner al jaren niet meer gemaakt worden. Hij had dus ook geen data meer over de scanner. Verder is mij toegezegd dat er nog in oude archiefkast gezocht zal worden, maar dat de kans op schema's e.d. erg klein is.
Verder zal de performance van de scanners niet erg hoog liggen zonder de juiste drivers (dacs / amps) :'(

Maar als ik wat meer weet dan horen jullie het snel genoeg.
klopt het zijn inderdaad al oudjes en schema's heb ik wel hoor das geen probleem verder kwa snelheid zijn ze zeker nog 300 % sneller dan jullie stappen motors dus rap zat voor simpele graphics huisjes blokjes sterretjes en dat soort dingen tot en met woorden van max 8 letters moeten te halen zijn zonder problemen natuurlijk is dit vergeleken met nieuwe scanners natuurlijk helemaal niks maar nog steeds stukken sneller dan de budget oplossing

dit is de pinout van de scanners

60deg. max. optical
full excursion current (stativ) 230mA

red = drive coil +
yellow = drive coil -

brown = osc. ground
blue = osc power (negative power required)
orange = position out -
white = position out +

goeie amps en een dac controller zijn voor de meeste mensen met electronica kennis zonder problemen te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.laspro.de/body.htm
is dit nix om zelf een dpss laser te maken >:) of zijn die 808 nm diodes ook zo duur??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 14:17 schreef Me_Myself_and_i het volgende:
http://www.laspro.de/body.htm
is dit nix om zelf een dpss laser te maken >:) of zijn die 808 nm diodes ook zo duur??
ja kan je ook makkelijk maken ben je ongeveer 400 euro kwijt en daar koop ik 2 10 mw versies voor byna 3 zelfs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmmzz ietsjes duurder als ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 14:20 schreef Me_Myself_and_i het volgende:
hmmzz ietsjes duurder als ik dacht...
inderdaad 808 nm diodes zijn kei duur en je hebt minstends een 500 mw of 1 watter nodig om dr fatsoenlijk wat groen uit te krijgen

258 euro voor een 1 watt
154 euro voor een 500 mw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-08 02:14

Koenzie

Never leave, just go

Indeed, erg klote dus

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 14:27 schreef Koenzie het volgende:
Indeed, erg klote dus
ik zal wel een keer een 500 mw versie bestellen en een dpss module van casix kijken of dat simpel te bouwen is
maar goed je kan nog beter een groene module kopen en daar het pomp vermogen van opschroeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik kan eventueel wel een keer groene dpss gaan bestellen maar niet met 4 tegelijk ofzo hoogstends 1 of 2 maar meer echt niet daar zijn ze te duur voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm uit een 500 mw 808 nm kan ik max 43 mw 532 nm krijgen met coliminator lens en zonder 29 mw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 14:58 schreef Me_Myself_and_i het volgende:
hmmtt uit een 500 mw 808 nm kan ik max 31 mw 532 nm krijgen met coliminator lens en zonder 29 mw
yep inderdaad maar zonder columilator lens doet ie helemaal niks
dan heb je een hele duren groene zaklamp lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 09 juli 2002 15:03 schreef laserguy het volgende:

[..]

yep inderdaad maar zonder columilator lens doet ie helemaal niks
dan heb je een hele duren groene zaklamp lol
nee hangt er van af hoe je dat kristal plaatst
is zon progje om zelf dpss lasers te ontwerpen
kan heel goed en heb btw ook een pic van een die GEEN columilator heeft en dat werkt gewoon goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 15:07 schreef Me_Myself_and_i het volgende:

[..]

nee hangt er van af hoe je dat kristal plaatst
is zon progje om zelf dpss lasers te ontwerpen
kan heel goed en heb btw ook een pic van een die GEEN columilator heeft en dat werkt gewoon goed
ja maar dat progje klopt voor geen meter das virtual dpss
en een dpss zonder columilator is gewoon een zak lamp groen komt dr wel uit maar dan is ie op 10 meter al wel 40 cm breed
dus dat schiet niet echt op
en dat plaatje wat jij hebt daar staat 10 cm van de laser een blaadje waar ie op schijnt ja zo ken ik het ook lol
maar goed als jij denkt dat dat gaat werken probeer het uit lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
voorlopig lijst van

dpss lasers ex verzend kosten

2mW US$220 euro 220,94
3mW US$225 euro 225.99
5mW 235 euro 236.03
10mW 240 euro 241,06

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
  • Laatst online: 14:05
als er op een stappenmotor 18 deg staat is dit dan 18 graden of 1.8 ofzo?

is die motor goed? 18 deg..
5v dac ennuh 4 aansluitingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 15:46 schreef jackel7007 het volgende:
als er op een stappenmotor 18 deg staat is dit dan 18 graden of 1.8 ofzo?

is die motor goed? 18 deg..
5v dac ennuh 4 aansluitingen
normaal gesproken wel ja maar staat dr niet een punt voor toevallig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
Hmm ik wilde zeggen kijk zelf ff, want ik ben nu niet thuis
maar

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/jackel/pics/motor.JPG
hierop is ook niet echt veel van het etiket te sien :D
HAHA

maar ik kan me geen puntje herinneren :s

en die dac's hebben ze die bij de conrad?
en moet je met een schame werken? of kan je ook gewoon solderen? met draadjes tussen je dac's enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 15:54 schreef jackel7007 het volgende:
Hmm ik wilde zeggen kijk zelf ff, want ik ben nu niet thuis
maar

[afbeelding]
hierop is ook niet echt veel van het etiket te sien :D
HAHA

maar ik kan me geen puntje herinneren :s

en die dac's hebben ze die bij de conrad?
en moet je met een schame werken? of kan je ook gewoon solderen? met draadjes tussen je dac's enzo...
ohh is het die ja dan kan dat wel kloppen van die 18 graden
nee die dac's hebben ze niet by de conrad wel by stuut en de bruin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
Dus ehr.. die motor is goed/niet* goed

* wegstrepen wat niet van toepassing is

ennuh gaan we nog een faq/tutorial maken voor de tweakerz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 15:58 schreef jackel7007 het volgende:
Dus ehr.. die motor is goed/niet* goed

* wegstrepen wat niet van toepassing is

ennuh gaan we nog een faq/tutorial maken voor de tweakerz?
hangt dr vanaf of dr speling op de as zit
omdat by deze motortjes de ass wordt vastgehouden in de floppy drive maal als ie dr uit is kan je hem meesta, bewegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
Ik ga het stukje waar de as in draait ook eruit halen :)
maar tis meer die 18 deg dat ik afvraag of het goed is.....

laserguy heb jij nietmeer 2 simpelere stappenmotortjes voor ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 16:15 schreef jackel7007 het volgende:
Ik ga het stukje waar de as in draait ook eruit halen :)
maar tis meer die 18 deg dat ik afvraag of het goed is.....

laserguy heb jij nietmeer 2 simpelere stappenmotortjes voor ik?
ja hoor heb dr nog wel ergens een paar volgens my zelfs met spiegels en mounts dr op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
Hmm mail even naar jackel@zeelandnet.nl
kunnen we ff prijs enzo afspreken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 16:18 schreef jackel7007 het volgende:
Hmm mail even naar jackel@zeelandnet.nl
kunnen we ff prijs enzo afspreken :?
das goed zal ik zo ff doen volgens my staat dr zelfs in deel 1 ergens een foto van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
helemaal toppie, strax word ik als nualwatmindernoob nog slim met die dingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was net in de bieb en daar zag ik in het boek 307 schakelingen een schakeling staan om een stappenmotor op een computer aan te sluiten en zo via de computer te laten werken. Ik weet niet of jullie daar wat aan hebben.
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.