Wanneer wordt bandbreedte van RDRAM vollop benut?

Pagina: 1
Acties:

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 15:07
Ik ben zelf ook erg druk bezig met een nieuw systeem, echter loop ik nog gigantisch te kloten met het geheugen. Of pc1066 rdram met een mooi gigabyte bordje, of de asus p4b533-e met 266DDR ram. De tweede scheelt me in totaal 470 gulden (ja, ik denk nog in guldens :) ).
Maar nou vraag ik me eigenlijk af, wanneer wordt die bandbreedte van rdram zou veel gebruikt? Ik zie vaak wel leuke sisoft benches, maar wat blijft daar in de praktijk van over? Ik bedoel, AGP8x is in de praktijk ook niet merkbaar sneller dan 4x, gezien het gewoon (nog?) niet gebruikt wordt.

Ik gebruik mijn systeem vooral voor 3D software (3dmax, maya, enz), video editting, audiobewerking, grafische apps. Nou zie ik met winbar wel dat met bijv. cooledit pro mijn 512mb sdram vol loopt tot z'n max, maar de bottleneck is dan toch echt de harddisk die een kwartier staat te laden om 20 wavjes te verwerken (preview). Kan die extra bandbreedte dan wel tot z'n recht komen? (net als downloaden met 300MB/s terwijl je HD dit niet aankan). Bij het renderen van een 3d foto (kan soms uren duren) is het de cpu die tot z'n limiet gaat, bij 3dmax renderbenchmarks of videorender benches heb ik het geheugen dan ook nog nooit invloed zien uitoefenen.

Ofwel, kan iemand mij dus vertellen wanneer er beroep wordt gedaan op het extra bandbreedte van RDRAM t.o.v. DDR266 ?

(te kopen systeem is overigens een P4 2,4 GHz, niet overclocken, 512mb ram, udma133 enz)

De search leverde mij alleen topics uit 2001 op en de faq alleen de technische werking van geheugen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Juist bij videobewerking, audiobewerking, grafisch werk en dat soort dingen wordt de bandbreedte van RDRAM volop benut. Zoals je het al zelf aangeeft, het geheugen wordt ook gebruikt wanneer de harddisk hoge transfersnelheden niet aankan. In combinatie met de relatief grote bestandsgrootten bij video, audio en grafisch werk heb je zeker profijt bij RDRAM :)

Sla er maar een paar reviews met betrekking tot de Pentium4 in combinatie met DDR vs RDRAM op na en dan zul je merken dat er inderdaad meer benchmarks zijn dan alleen maar SiSoft Sandra grafiekjes :Y)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
De volle bandbreedte zoals wordt voorgespiegeld door o.a. de leuke Sisoft benches wordt alleen gehaald in het geval van burst-mode, dus wanneer er sprake is van opeenvolgende page-hits en er o.a. niet van bank hoeft te worden gewisseld. Dat betekend dus niet veel kris kras/random geheugenbenaderingen maar 'aaneengesloten' words die uit het geheugen worden gehaald (lees: die in dezelfde page staan) dus bijvoorbeeld grotere bestanden. Als je dus met veel grote bestanden werkt en daar bewerkingen op uitvoert zal een snelle geheugeninterface daadwerkelijk effect hebben :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.