3 speakers opgeblazen na boom cd

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een pioneer 7400mp met een next compo setje voor,een ovale jbl t545 en een jbl subwoofer in kist.iets van een cb300e ofzo.de next en de sub zijn versterkt met een caliber 4*80watt.de witte versterker en de jbl achter is door een magnat traxx 600 versterkt gebrugd naar 2kanaals.
nou kreeg ik een "boom cd te leen van een vriend om ff te testen wat ik nou heb draaien.het klonk allemaal zeer goed en kon ook gewoon draaien maar nadat ik ff naar binnen ging en weer terug kwam om weer de cd aan een vriend te laten horen bleken mn rechter tweeter van next en de rechter jbl+ sub kapot te zijn. roken verbrand.
nou is mn sub net 2mnd oud en de rest +- 8 mnden.
heeft iemand dit al eerder meegemaakt en valt dit onder garantie??
ben benieuwd wie de oplossing heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:12

wij

Misschien toch een beetje verbrand?
Of is de versterker naar de klote? dat ie een stroom schok gaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08-2024
Valt onder garantie gok ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 01 juli 2002 15:22 schreef zmn het volgende:
Valt onder garantie gok ik :)
Lijkt mij ook. Ik zou iig gewoon teruggaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 01 juli 2002 15:21 schreef wij het volgende:
Misschien toch een beetje verbrand?
Of is de versterker naar de klote? dat ie een stroom schok gaf?
nope versterker doet het prima.de kabels geven nog gewoon signaal.maar kan de winkelier niet zeggen dat ik heb gewoon heb overbelast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NuKeFaCe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-06 10:50
Op maandag 01 juli 2002 15:13 schreef knightrider het volgende:
ik heb een pioneer 7400mp met een next compo setje voor,een ovale jbl t545 en een jbl subwoofer in kist.iets van een cb300e ofzo.de next en de sub zijn versterkt met een caliber 4*80watt.de witte versterker en de jbl achter is door een magnat traxx 600 versterkt gebrugd naar 2kanaals.
nou kreeg ik een "boom cd te leen van een vriend om ff te testen wat ik nou heb draaien.het klonk allemaal zeer goed en kon ook gewoon draaien maar nadat ik ff naar binnen ging en weer terug kwam om weer de cd aan een vriend te laten horen bleken mn rechter tweeter van next en de rechter jbl+ sub kapot te zijn. roken verbrand.
Kut cd's :(
Een vriend van mij had ook een of andere BASS test cd in z'n autoradio gestopt ... en die blaast zo z'n 400 watt SUB van FL 800,- naar de eeuwigúh jachtvelden :(
DUS NIET UITPROBEREN ZO'N CD !!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je je speakers opblaast heb je meestal geen garantie (is bij het geval) je ken het altijd proberen, maar ik ben bang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja dat ga je krijgen met dat soort cd's .
De versterker gaat clippen de woofers en zelfs de tweeters gaan stuk.
Je zou IDD kunnen proberen om je op de garantie te beroepen maar ik weet niet of dat wel gaat lukken.
Je hebt gewoon teveel power die woofer en tweeter ingejaagd.
Als een versterker van ik doe maar een gooi 70 watt RMS gaat clipen dan kan deze versterker een woofer van 400 watt RMS met gemak vernielen hoe vreemd dat ook klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-07 14:30
Op maandag 01 juli 2002 15:26 schreef knightrider het volgende:

maar kan de winkelier niet zeggen dat ik heb gewoon heb overbelast?
Dat is afhankelijk van waar je 'm hebt gehaald, hoe je er uit ziet en wat je verhaal is. Ben jij iemand die valt onder de catagorie 'petjesvolk' met een VW Golf zelf enhanced met dikke uitlaat, spoiler, en blauwe lampen. Dan weet iedere verkoper meteen wat er aan de hand is. Dan hoef je niet aan te komen met een lulverhaal van, het gebeurde zomaar.
Het is maar net een beetje hoe je het speelt, wie 'm terugbrengt (waar heb je 'm gekocht?) en wat je verhaal is.
Je kunt ook vertellen dat je 'm net pas hebt ingebouwd, aangesloten op een leuk klein versterkertje, en het deed gewoon helemaal niks, de draden heb je al gechecked en een andere speaker doet het wel. Tenslotte kom je met de briljante opmerking dat je denk dat er van binnen misschien iets kapot is |:( :z en verder houd je je van de domme. Dan zijn je kansen weer een stuk groter.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-06 16:44
als je het wil testen moet je een DB drag cd nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 21-07 16:59

JT

VETAK y0

Op maandag 01 juli 2002 15:26 schreef NuKeFaCe het volgende:

[..]

Een vriend van mij had ook een of andere BASS test cd in z'n autoradio gestopt ... en die blaast zo z'n 400 watt SUB van FL 800,- naar de eeuwigúh jachtvelden :(
Ach ja, tis maar net hoe goed je je stereo kent en nog meer, hoe goed je ermee om kan gaan :X

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-02-2023
Op maandag 01 juli 2002 16:33 schreef ShittyOldMan het volgende:

[..]

Dat is afhankelijk van waar je 'm hebt gehaald, hoe je er uit ziet en wat je verhaal is. Ben jij iemand die valt onder de catagorie 'petjesvolk' met een VW Golf zelf enhanced met dikke uitlaat, spoiler, en blauwe lampen. Dan weet iedere verkoper meteen wat er aan de hand is. Dan hoef je niet aan te komen met een lulverhaal van, het gebeurde zomaar.
Het is maar net een beetje hoe je het speelt, wie 'm terugbrengt (waar heb je 'm gekocht?) en wat je verhaal is.
Je kunt ook vertellen dat je 'm net pas hebt ingebouwd, aangesloten op een leuk klein versterkertje, en het deed gewoon helemaal niks, de draden heb je al gechecked en een andere speaker doet het wel. Tenslotte kom je met de briljante opmerking dat je denk dat er van binnen misschien iets kapot is |:( :z en verder houd je je van de domme. Dan zijn je kansen weer een stuk groter.
uitstraling is op dat moment inderdaad wel belangrijk ja.. en vooral niet zeggen dat je 'm op 'n een of andere testcd verkracht hebt.. Gewoon Direstraits zeggen, da's geaccepteerd denk :)
En verder sloop je heus je stereo niet zomaar met die bassrommel, gewoon 'n beetje normaal doen met de volumeknop, en in de buurt blijven bij extreme volumes is misschien ook niet onhandig :)

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabian
  • Laatst online: 15-11-2023
Op maandag 01 juli 2002 15:26 schreef NuKeFaCe het volgende:

[..]

Kut CD's,

Wat d8 je van kut installatie....
Als je een goede installatie heb die goed is afgesteld.
Kan je alles draaien, dus ook boom cd's.

Een 400watt sub zegt nix.
Laten we beginnen was dit RMS of PEAK vermogen.
Als je een 400watt sub heb moet je er geen 100watt versterker op zetten en dan het volume helemaal open draaien. Hier kan een versterker/sub van gaan clippen. Dit wil in het kort zeggen dat de speaker geen flooiende op en neer beweging meer maakt, maar naar beide uiterste positie's schiet en daar even blijft staan. Hierdoor krijg de spool geen koeling meer en zal deze verbranden.

En wil je dan een boom cd draaien begin rustig en niet gelijk voluit.

En ik blaas ook wel eens speaker op, maar hoor je mij klagen. (en nee, dat komt niet door boom cd's)

Time is that quality of nature which keeps events from happening all at once.
Lately it doesn't seem to be working.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die cd's zijn het niet hoor idd gewoon eerst zachtjes beginnen en dan het volume voluit draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-07 18:17
hehehe, je instalatie kan ut niet aan he?

Zulke cd's zijn bedoeld voor professionele doeleinden... Dus geen "fake" 1000wat versterkers maar echte Amerikaanse 200watt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:24

Part

Helemaal niets.....

Op maandag 01 juli 2002 19:21 schreef Sabian het volgende:

[..]

Kut CD's,

Wat d8 je van kut installatie....
Als je een goede installatie heb die goed is afgesteld.
Kan je alles draaien, dus ook boom cd's.

Een 400watt sub zegt nix.
Laten we beginnen was dit RMS of PEAK vermogen.
Als je een 400watt sub heb moet je er geen 100watt versterker op zetten en dan het volume helemaal open draaien. Hier kan een versterker/sub van gaan clippen. Dit wil in het kort zeggen dat de speaker geen flooiende op en neer beweging meer maakt, maar naar beide uiterste positie's schiet en daar even blijft staan. Hierdoor krijg de spool geen koeling meer en zal deze verbranden.

En wil je dan een boom cd draaien begin rustig en niet gelijk voluit.

En ik blaas ook wel eens speaker op, maar hoor je mij klagen. (en nee, dat komt niet door boom cd's)
toon volledige bericht
Niet alleen het RMS of PEAK vermogen is van belang maar ook de frequentie.
Een luidspreker die een RMS vermogen heeft van bv 100 watt kan over het algemeen niet bij 20Hz 100Watt verwerken.
Daarbij zijn er test cds die het ook nog eens leuk vinden om signalen van ver onder de 20Hz te produceren.

Mijn luidsprekers zouden 240watt RMS moeten kunnen verwerken volgens de specs.
Bij 15Hz zitten ze met 10watt al ruim aan het einde van de ophanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
Op maandag 01 juli 2002 15:13 schreef knightrider het volgende:
Opblazen valt nooit onder garantie, is gewoon je eigen domme schuld.

A: Het staat op de cd (de waarschuwing)
B: Ongeacht wat voor cd oid altijd oppassen

De leverancier kan zien dat er sprake is van overbelasting en géén fabrieksfout. En dus géén garantie.

Daarnaast denk ik (net zoals hierboven is aangegeven) dat je instellingen flink k*t waren ingesteld. Te hoge gain oid, ik heb flinke collectie bass cd's en zolang je er met beleid mee omgaat blijft het goed gaan.

OK, die CD's zijn vaak net iets harder opgenomen (+3db) en niet alle tonen (vooral sweeps) zijn niet prettig voor luidsprekers (bv 20/30 hz). Maar zolang je met beleid met het spul omgaat en de instellingen niet te "boomy" hebt ingesteld kun je deze CD's gerust draaien.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:52
Ruikt lekker he? Opgefohnde spreekspoel.... :)

Maar eigen schuld dikke bult he, dit soort grappen valt nooit onder garantie. Gewoon een kwestie van te lang buiten de limieten draaien en flink lachen als de sub begint te vervormen.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabian
  • Laatst online: 15-11-2023
Op maandag 01 juli 2002 19:37 schreef Part het volgende:

[..]

Een luidspreker die een RMS vermogen heeft van bv 100 watt kan over het algemeen niet bij 20Hz 100Watt verwerken.
Daarbij zijn er test cds die het ook nog eens leuk vinden om signalen van ver onder de 20Hz te produceren.

Mijn luidsprekers zouden 240watt RMS moeten kunnen verwerken volgens de specs.
Bij 15Hz zitten ze met 10watt al ruim aan het einde van de ophanging.
Kijk eindelijk iemand die het begrijpt..... *D

Time is that quality of nature which keeps events from happening all at once.
Lately it doesn't seem to be working.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:19

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

ik denk toch dat de versterkers iets te hard ingestuurd werden.

Geluid is wisselspanning.
Zodra je te hard instuurd gaat je versterker clippen.
Hierdoor vlakt je versterker de sinus af en komt er dus gelijkspanning op de speaker te staan. En daar houden ze echt niet van...

Nieuwe (en betere) speakertjes kopen dan maar beter je gain afregelen ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
er is nog hoop!! :D
want waarschijnlijk is er van binnenin een draad losgeraakt, door die spanningsklap
check it out, zou ik zeggen..
tis mij op feestjes ook overkomen omdat toen (heel stom) de draden instak terwijl de cd afspeelde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:08

GaMeOvEr

Is een hork.

Als het verbrand ruikt, is er geen draadje los hoor. ;)

Gewoon lekkere kleffe spreekspoelen.

Zoals al eerder gezegd, dit is echt geen garantie, ga maar vast sparen ben ik bang.

En ook zoals al eerder gezegd, altijd _luisteren_ als je zo'n geintje gaat uithalen en zorgen dat je installatie goed afgeregeld is (filtering, levels) en uit goede hardware bestaat.

Dit was gewoon niet zo'n handige actie van je.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-07 08:07

JvS

Ik heb hem zelf ook

trouwens, ook dure en heftige installaties met grote high-end speakers en marklevinson eindbakken kan je met een 'test' cd'tje makkelijk stuk krijgen hoor.... Dus dat "kut installatie" mag ook wel een beetje achterwege blijven :o.

ALLES kan stuk, als je er maar een ranzig signaal ingooit

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
offtopic:
Hej JvS coole sig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:46
grappig dat sommige cds ook echt als titel woofer-killers heten,
helaas berust dit op de werkelijkheid

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:47

Exirion

Gadgetfetisjist

Op maandag 01 juli 2002 19:37 schreef Part het volgende:
Sterker nog: dit soort tests worden meestal gedaan met testsignalen van 1KHz. Volkomen belachelijk dus.

Specs zeggen mij dan ook geen enkele ruk, want de gemiddelde '1000 Watt' versterker uit de winkel verbleekt bij een goed gevoede high-end versterker die 40Watt in klasse A levert, en bij belastingen van 2 Ohm nog geen krimp geeft.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:54

Boss

+1 Overgewaardeerd

Nou, ik heb nooit probs gehad met zo'n BOOM cd. Alleen maar een hoop lol. Bleek dat mn sub best wel laag ging. Ik hoorde echt niets, maar er begonnen wel wat dingen op mijn kamer te resoneren :)
En dan zo hard zetten dat je merkt dat je ogen een beetje beginnen te trillen en je niet meer scherp kan kijken als je je ogen een beetje ontspand. Echt :9~

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb ook al menig boom cd'tje door mijn systeempjes gejaagd. Zoals met vele zaken: overdaad schaadt. Als je niet weet hoever je (technisch) kan gaan, moet je zelf maar op de blaren zitten.

Ik ken ook wel gasten die een luid vervormende bas nog heftiger vinden om aan te horen, dan een mooie bas. Harder, harder, alsof 't nooit ophoudt .. :'( Dan smoke je de boel uiteraard wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
Op dinsdag 02 juli 2002 13:03 schreef Martinus het volgende:
grappig dat sommige cds ook echt als titel woofer-killers heten,
helaas berust dit op de werkelijkheid
Als je dom bent is zelfs Mozart een woofer-killer :+

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-07 17:33
Op dinsdag 02 juli 2002 15:07 schreef Wekkel het volgende:
Ik ken ook wel gasten die een luid vervormende bas nog heftiger vinden om aan te horen, dan een mooie bas. Harder, harder, alsof 't nooit ophoudt .. :'( Dan smoke je de boel uiteraard wel een keer.
offtopic:
Herkenbaar.. Vandaag kwam er nog een cabrio met zo'n mooi leren dakje met plexi achterruit voorbij Boomen. De achterruit klapperde helemaal op de bas, en toch gewoon doorgaan. Enorm, als ik buiten al last van mijn oren kreeg van dat geklapper, wat moet de persoon in die auto dan wel niet?

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10loser10
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:30
Heya kut voor je man

Maar had je wel filters tussen je twieters zitten...?
Die zijn er voor om de bas te filteren, als je die er niet tussen had zitten verbaast het me nix dat je ze opgeblazen hebt.......

MVG
10loser10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Op dinsdag 02 juli 2002 20:24 schreef 10loser10 het volgende:
Heya kut voor je man

Maar had je wel filters tussen je twieters zitten...?
Die zijn er voor om de bas te filteren, als je die er niet tussen had zitten verbaast het me nix dat je ze opgeblazen hebt.......

MVG
10loser10
jazekers.er zaten filters tussen.ik heb gister nog ff mn subkist open gemaakt.deze rook niet verbrand maar er kwam geen leven uit.het "grappige" is dat alleen mn rechterkant van mn setje stuk is.alleen mn compo woofer rechtsvoor doet het nog.trouwens ook nog de winkel gebeld maar er zit dus geen garantie op.dus wordt het waarschijnlijk verzekerings werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 21:52
Op woensdag 03 juli 2002 06:34 schreef knightrider het volgende:
jazekers.er zaten filters tussen.ik heb gister nog ff mn subkist open gemaakt.deze rook niet verbrand maar er kwam geen leven uit.het "grappige" is dat alleen mn rechterkant van mn setje stuk is.alleen mn compo woofer rechtsvoor doet het nog.trouwens ook nog de winkel gebeld maar er zit dus geen garantie op.dus wordt het waarschijnlijk verzekerings werk.
Verzekeren tegen opfohnen? Da's nieuw.... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De boel aan stront draaien is je eigen schuld.

Een te lichte versterker is ook vragen om problemen. De versterker gaat clippen en daardoor harmonische produceren die pieken tot het maximum van de voedingsspanning.

Die harmonische lopen zo op tot een wattje of 200 (en het is nog lekkere gelijkspanning ook). Dat vinden je tweeters niet leuk.

Met je eigen schuld bedoel ik dat je het wel kan horen dat de boel staat te clippen. Dan draai je gewoon de boel wat zachter. Klaar!

Een goede boom cd heeft ook fluittoontjes om de 5 seconden. Zodat je kan herkennen of er niks staat de clippen. (voorbeeld, de dynaudio phase test cd)

Ga gewoon eens fatsoenlijk spul halen :-), of tweeterbeveiligingen aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FF tussendoor een domme vraag, waar haal ik zo'n boom-cd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Op woensdag 03 juli 2002 19:39 schreef Pascal het volgende:
FF tussendoor een domme vraag, waar haal ik zo'n boom-cd ?
Zoek eens op THX op kazaa... KRijg je wel wat leuke geluids files!

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Op maandag 01 juli 2002 19:49 schreef Jivecar het volgende:
Opblazen valt nooit onder garantie, is gewoon je eigen domme schuld.
Autosetjes weet ik niet, maar voor echte sets geld dit niet.
Als zowel je versterk als je boxen beveiligd zijn voor overbelasting, krijg je dit zeker vergoed.

Maar luisteren werkt vaak veel beter. Je hoort het duidelijk als je installatie het niet meer aan kan. (maar ik kon vaak op feestjes (zit bij mensen in de auto) die dat dus niet kunnen schijnbaar)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

trouwens
waren die jbl niet beveiligt tegen overbelasting?

zo ja dan kan je wel gerantie krijgen omdat de beveileging niet heeft gewerkt

ik zelf heb hier jamo speakers staan met beveileging
ook de versterker is er voor beveiligt tegen overbelasting en clipping van de speaker.

zet ik het dus te hard dan gaat de versterker gewoon uit
deze systeem zit ook in mijn auto

je kan het ook zelf bouwen met een sper diode en een letje .

kosten totaal 5euro per speaker

let wel op als je dit gaat doen moet je wel een versterker hebben die beveilegt is op zijn eindtrappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beveiliging is beter ja. Laatst bij iemand thuis de versterker opengedraaid tot er geen geluid meer uit de speakers kwam. Gelukkig deden ze het even later weer. Toen zijn ze er nog 3 keer mee gekapt :P .
Pagina: 1