Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

AMD of Intel?!?

Pagina: 1
Acties:
  • 218 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Okee hier komt ie dan. Wat is verstandiger om te kopen een PIII 800 of een Athlon 900.
Volgens mij is de Athlon (metname die shit via borden) instabieler en heeft slechts 12 maanden garantie. De intel is (denk ik) stabieler heeft 36 maanden garantie, maar heeft slecht 32Kb L1 cache tov de 128Kb van de Athlon!! Maakt dit veel uit, wie kan mij overtuigen.

Btw die Athlon is ook echt niet over te clocken he, of zie ik het nou verkeerd! Op 109fsb loopt dat ding al vast op een A7V.
Alvast bedankt

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-10 10:22
maar de L2 cache van de intel is dacht ik weer 512 of 256 en dat is weer super relaxed!

Verwijderd

Athlon THUNDERBIRD heeft toch 512kb Cache?

Verwijderd

Topicstarter
L2 is van beiden 256

Verwijderd

Tsjah fsb overclocken willen die dondervogeltjes niet graag nee.

Daarom heeft AMD iets wat intel niet heeft: multiplier mogelijkheden.

Gebruik de search voor meer info.

Persoonlijk zou ik voor amd kiezen omdat die veel goedkoper is, dezelfde prestatie heeft en leverbaar is. (iets waar intel soms nogal moeilijk over doet)

Dat van die stabiliteit slaat nergens op, misschien dat dat met de eerste athlons een probleem was maar ik hoor nu nooit meer klachten (behalve van die hard intel fans)

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat hier niet om de prijs...stabiliteit is eigenlijk nog het meest belangrijk. Ik ben niet direct een Intel fan, maar hoor veel negatieve verhalen over de moederborden.
Ligt het feit dat een Thunderbird sneller is voornamelijk aan die L1 cache?

Verwijderd

AMD = Veel CPU, weinig geld
intel = Veel CPU, veel geld

AMD is net zo goed als intel, de borden zijn alleen ietsje duurder, de cpu maakt dit prijsverschil ruimschoots goed. Met athlons zijn absoluut geen problemen meer, de eerste borden hadden wat grapjes, maar dat is nu echt over. Abit en Asus zijn de beste moboplankenmakers (voor normale consumenten) en die weten echt wel waar ze aan beginnen.

Verwijderd

Ik ga als ik mijn cash money brothers weer binnen heb ook een nieuwe cpu kopen. Ik heb nu een p3 500 en ga een thunderbird 950 mhz kopen (ik wacht nog steeds tot deze week de AMD prijzen omlaag gaan). Een vriend van mij heeft een Thunderbird 800 en die heeft helemaal nergens problemen mee, nooit instabiel en lekker snel. Dus de keuze leukt me simpel -> AMD die's goedkoper en heeft dezelfde prestaties (zelfs iets sneller als ik moet geloven wat er allemaal geschreven en gebenchmarkt wordt).

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Zolang je geen profijt hebt van SMP cq geen geld uit wil geven aan een SMP systeem zou ik voor een Athlon kiezen (betere price/performance). Als er geen haast is dan zou ik ook ff wachten tot de 760 borden met DDR support er zijn (~10-14% snelheidswinst met hogere busspeed en sneller geheugen).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Effe ter verduidelijking, want er staat me toch een lading vaags hierboven:

Pentium III Katmai (0.25 Micron):
L1 Cache: 32KB
L2 Cache: 512KB inclusief cache (heeft kopie van L1) op 1/2 danwel 1/3 van CPU speed

Athlon (Classic 0.25 micron en A 0.18 micron):
L1 Cache ?
L2 Cache: 512KB exclusief (geen kopie L1) op 1/2 danwel 1/3 van CPU speed

Pentium III Coppermine (0.18 Micron):
L1 Cache: 32KB
L2 Cache: 256KB inclusief full speed cache

Athlon Thunderbird (0.13 micron):
L1 Cache: 128KB
L2 Cache: 256KB exclusief full speed cache

Inclusief cache is in principe minder handig want dan moet je de hoeveelheid L1 eigenlijk van je L2 aftrekken.

De chips ontlopen elkaar (PIII Katmai vs. Athlon en PIII Coppermine vs. Thunderbird) qua performance nauwelijks als je per MHz kijkt, waarbij FPU intensieve dingen veel beter draaien op de Athlon, maar SSE geoptimaliseerde dingen beter op de PIII.
Kijk je echter naar performance per gulden, springt de Athlon er kilometers vooruit.

Stabiliteit was een probleem op de Via KX133 chipset, maar de KT133 is in ieder geval zo stabiel als de Apollo133Pro (meest verkochte PIII chipset). Kies een goede mobo (MSI K7T Pro is beroerd om mee te tweaken :( maar is stabiel als een rots), zorg voor betrouwbare componenten en een goede OS (geen Win9x dus >:) ) en je hebt een koetje die tot in de eeuwigheid kan grazen.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Athlon (Classic 0.25 micron en A 0.18 micron):
L1 Cache ?
L2 Cache: 512KB exclusief (geen kopie L1) op 1/2 danwel 1/3 van CPU speed[/quote]nog ff paar dingen invullen:
de ? achter L1 Cache = 128KB
3e mogenlijkheid L2 Cache 2/5 processorsnelheid.

edit:

hihi... :D die 130nm bij de T-Bird was me niet eerder opgevallen :o

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De Tbird is nog steeds 0,18micron en niet 0,13.

Verwijderd

Dion_b,

De Katmai was alleen met 1/2 speed L2 en de T-bird is ook nog gewoon 0,18 micron de rest klopt wel aardig.

Verwijderd

Ik zou op dit moment AMD nemen. De chips zijn net zo goed of zelfs beter dan die van Intel en ze kosten stukken minder. De borden zijn stabiel. Ik draai nu heel relaxed een Duron 600@950 op een Abit KT7. Echt een prachtcombinatie. AMD heeft de goeie ouwe dagen van de Celeron 300A weer geheel doen herleven met hun Duron.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 10 oktober 2000 02:11 schreef BrassMonkey het volgende:

De Katmai was alleen met 1/2 speed L2 en de T-bird is ook nog gewoon 0,18 micron de rest klopt wel aardig.[/quote]Dankje, ja- was ik ff vergeten- 0.13 zou wel mooi zijn geweest;) en wordt het trouwens nog.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 09 oktober 2000 19:11 schreef Femme het volgende:
Zolang je geen profijt hebt van SMP cq geen geld uit wil geven aan een SMP systeem zou ik voor een Athlon kiezen (betere price/performance). Als er geen haast is dan zou ik ook ff wachten tot de 760 borden met DDR support er zijn (~10-14% snelheidswinst met hogere busspeed en sneller geheugen).[/quote]Wat schuift zo'n aanbeveling nou, Femme? ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ehh...jongens het gaat hier nou niet om de prijs...uiteindelijk zal het misschien wel niet zo heel veel uitmaken. Is het echt helemaal over met de problemen van VIA?!?

Heeft AMD het probleem met de floating point en alles eigenlijk opgelost?

Verwijderd

De FPU van de Athlon/Duron is triple pipelined, en een stuk sneller dan die van de PIII en veel sneller dan de P4.
De Duron700 houdt zelfs een 1GHz PIII bij in 3D Studio MAX (zegt genoeg denk ik).

VIA heeft alleen nog wat geheugenproblemen zover ik weet, maar dat is ook al veel beter dan voorheen.

• Elteor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-12-2021

Elteor

doet wat met computers ....

De problemen met floating point van AMD zijn idd helemaal opgelost, sterker nog de huidige AMD processoren hebben een betere floating point aktie dan die van Intel.

BTW ook Intel is in het verleden met floating point aardig in de problemen geraakt (denk aan de P-classic .... )

Distributed Computing - TEB - Elteor-statspage

Verwijderd

y0 dennieboy
het ligt eraan wat je ermee gaat doen eigenlijk ..
stabiel zijn ze wel beide
maar wat doe je er zoal mee?
ze zijn allebei even goed de ene is soms wat sneller dan de ander
dus je kan nie zeggen wie beter is..
ikzelf heb een p3 700@984 mhz
op een Abitje be6-2
loopt superlekker en stabiel
30 graden in windows..:)
maarja je moet maar ff zeggen wat je er vooral mee gaat doen
gamen/inetten/office shit enzo

adios :)

Verwijderd

Voor Gamen in het algemeen zou ik zeggen: Athlon dondervogel, met een Asus/abit/MSI mamaplank, voor allen maar Q3-en zou ik zeggen: PIII/PIV

Voor Officen/internetten zou ik zeggen:
AMD Duron

Voor tekstverwerken in office zoou ik zeggen:
Intel Celeron

Voor tekstverwerken met Wordperfect zeg ik:
VIA Cyrix M3 of een 386 (ongeveer even snel)

Duidelijk?

Verwijderd

nee, niet echt. leg is uit... :)

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Overwin je angt en koop, wat elke tweaker hier zou kopen. AMD 900 en schop die ook goede, maar VEEELS te dure Intel je consumentendeur uit!

Verwijderd

Als je nog meer adviezen wilt moet je hier kijken: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/53061

Veel suc6

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-11 15:14
Hmmmm, via borden geven geen stabilteits problemen bij nu zowel KT (thunderbird) als Appolo 133a (p3) laatste heb ik en de boel is knetterstabiel (niet ge-oc's ivm katmai 500Mhz proc die haast niet te oc-en zijn), (stabieler dan op me oude bh6, en dat was voor die tijd een van de stabielste mobo's)

Ik zou zeggen, go for AMD veel betere prijs prestieverhouding... ik zou eigenlijk nog ff w8en totdat je een DDR combo kan halen...
Pagina: 1