Toon posts:

Kunnen mijn pc's met elkaar uitwisselen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Ik heb thuis @home en wil nu een 2e pc'tje aan mn internet hangen. Ik wil uitgaan van de legale (braaf he ;)) opstelling (zie plaatje) van mn netwerk maar ik hoor van een kennis dat mn pc's dan niet meer onderling kunnen communiceren & uitwisselen en alleen nog maar via internet.
Wat klopt hiervan?

Afbeeldingslocatie: http://blob.home.nl/dynamic/NL_HOME/ABONNEE/SOFTWARE/DOWNLOADS/opzetthuisnetwerk.gif

Alvast bedankt voor een antwoord, nu nog hopen dat ik het snap.

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zoals de pc's op het plaatje met elkaar verbonden zijn kunnen ze elkaar nog perfect zien in het lokale netwerk hoor.
Of het legaal is hangt ook af van je abbo uiteraard.

Verwijderd

Topicstarter
Blizard, je doet je naam eer aan.
Een reply binnen 3 minuten!

Thx, ik kom er nu wel uit hoop ik

• leonardo1504
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
Zoals in het plaatje kan het, maar het zal bij de meeste abonnementjes niet werken. Zet tussen je kabelmodem en je hub een oude pc-tje neer dat je als gateway laat draaien, met NAT en een DHCP server voor je interne netwerk, en je hebt geen problemen meer.

• Francois
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-04 16:49

Francois

Dus...

Op maandag 24 juni 2002 13:14 schreef leonardo1504 het volgende:
Zoals in het plaatje kan het, maar het zal bij de meeste abonnementjes niet werken.
Onzin

Het kan wel. Enige "probleem": Je clients krijgen allemaal een ip adres van @home. Indien deze adressen niet in hetzelfde subnet liggen loopt het verkeer via de @home router (=traag). En dat is dan weer op te lossen met een persistant route :)

• desmoquattro
  • Laatst online: 24-03-2025

desmoquattro

Duwgatie

Neh dit gaat niet werken.
Als je bij @home een 2e of 3e ip aanvraagt kunnen de pc's elkaar onderling niet zien mede omdat @home netbios heeft uitgeschakeld over hun hele netwerk. Anders zou je in netwerkomgeveing heeeeel veel PCtjes zien staan en dat is vast niet de bedoeling

LOL

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
Zoals in het plaatje kan het, maar het zal bij de meeste abonnementjes niet werken. Zet tussen je kabelmodem en je hub een oude pc-tje neer dat je als gateway laat draaien, met NAT en een DHCP server voor je interne netwerk, en je hebt geen problemen meer.
maar dan is het toch niet meer op de "brave" manier?

want als ik het goed heb 'verbied'@home het toch een server te hebbben?

ik heb trouwens ook een 'brave' opstelling en betaal dus ook een beetje meer daarvoor, maar ben ook wel erg benieuwd of ik kan communiceren met de ander pc en helemaal of ik dat ook met de printer kan die op de andere pc zit.

• Markao2000
  • Laatst online: 04-01 21:33

Markao2000

it's all about the beats

Of ipv een hub een router gebruiken.
Dan regelt de router het ip-beheer van je pc's en ziet je abbo niet dat je meerdere pc's connect, tevens fungeert een router als firewall.
Je moet wel een router met ingebouwde hub hebben, of een hub aan je router knopen, dus is wel iets duurder.

Oerbrood!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Oh? Hier gaat het (met ADSL, geen ervaring met @home) anders prima. Als de PC's IP-adressen in dezelfde range als je kabelmodem hebben (10.0.0.X), kan je eventueel alle PC's (om beurten) het internet op helpen, en als je 1 PC met WinRoute oid uitrust, kunnen de anderen via die PC het internet op, en ondertussen blijft lokaal alles bereikbaar.

De oplossing die in *alle* gevallen werkt is om de PC die aan het internet hangt van twee NIC's te voorzien. 1'tje die het modem benaderd (mag via de hub/switch!), en 1'tje voor het interne netwerk. Voor de internetNic is een 10Mbps kaartje van 10 euro meer dan voldoende (voorlopig :P). Uitgaande van jouw plaatje lijkt me dat legaal (hoewel ik dus niet weet wat @home allemaal goed vindt).

Onder Linux is het ook mogelijk om 1 NIC 2 IP-adressen te laten hebben, maar dat is geloof ik niet de bedoeling, hier :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• leonardo1504
  • Niet online
Op maandag 24 juni 2002 13:18 schreef OliverBB het volgende:

[..]

maar dan is het toch niet meer op de "brave" manier?
tja, ik heb daar een eigen mening over. Als je dit geintje in een studentenflat zou uithalen is het niet zo netjes. Maar ik heb bijvoorbeeld een laptop, en die wil ik thuis ook in kunnen pluggen, naast mijn gewone PC. Daarvoor weiger ik dan een extra dienst af te nemen. En de kabelboer kan het op geen enkele manier zien, tenzij je bijv. je interne netwerk niet goed configged.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het dus goed begrijp kan het niet zoals in het plaatje en moet ik of een router + hub gebruiken en anders gewoon de internet pc als server instellen en de rest met een hubje eraan vast knopen?

En in hoevere kan @home deze 2e optie detecteren?

• leonardo1504
  • Niet online
Op maandag 24 juni 2002 13:22 schreef DekuTree het volgende:
Als ik het dus goed begrijp kan het niet zoals in het plaatje en moet ik of een router + hub gebruiken en anders gewoon de internet pc als server instellen en de rest met een hubje eraan vast knopen?
of toch @home bellen voor een uitgebreider abo :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik meen dat die optie er bij @home niet is, ik ga dus maar voor de internet pc met 2 nics optie, maar merkt @home dit?

• leonardo1504
  • Niet online
nee als je je interne netwerk, en je gateway goed configged (dus bijv niet vanaf je interne netwerk de dhcp-clients de dhcp-server van @home laten gebruiken , maar er zelf 1 draaien) en je NAT't gewoon alles, zien ze er niks van.

• Sanchezzz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-04 14:59
bij @home kan het zeker wel..

@home gebruikt toch authentication op hostname en kun je op een speciale pagina meerdere hostnames aan laten maken.

Ze hebben er een speciale pagina voor waar je die aan kunt vragen.
(koste volgens mij wel 10 piek per ip meer per maand, maarja rekening nog nooit gezien :? )

• Francois

Francois

Dus...

Op maandag 24 juni 2002 13:22 schreef DekuTree het volgende:

Je begrijpt het niet goed want het kan wel :) Lees mijn post hierboven.

• Markao2000
  • Laatst online: 04-01 21:33

Markao2000

it's all about the beats

In principe niet omdat er voor de verbinding maar 1 pc is verbonden met de kabelmodem, je moet wel echter altijd de pc aanhebben waar die 2 nics in zitten.
Een router blijf ik de netste oplossing vinden, maar ook de duurste.....

Oerbrood!

Verwijderd

Topicstarter
Sanchezz heeft eerste post zeker niet gelezen....
Ik wil niet alleen internet delen maar de pc's moeten onderling ook nog kunnen communiceren...

Ik ben er verder wel uit, gewoon interNIC wordt 10Mbps en dan 2 nicjes van 100 en een crosslink om de pc's te koppelen... of is een hub beter als een crosslink? (Ik ben niet van plan een 3e eraan te koppelen, tegen de tijd dat ik daar geld voor heb zit ik op kamers :D)

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
Op maandag 24 juni 2002 13:27 schreef DekuTree het volgende:
Ik meen dat die optie er bij @home niet is, ik ga dus maar voor de internet pc met 2 nics optie, maar merkt @home dit?
nee volgens mij niet

ik ken namelijk iemand die het al tijden zo heeft draaien,
en die heeft hhet laten checken door iemand die bij @home werkt(e) en die kon het niet zien!! >:)

• dread
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-04 17:23

dread

Sluwe vlaming

jongens jongens wat zijn jullie roomser dan de paus.

gewoon een pc'tje inhangen die je als gateway laat draaien.

niets duurder abo, al duur genoeg zo.

die bedrijven bedriegen je toch altijd.
Ik heb een adsl abo van de uva
1024 512 met 2 ipadressen.
blijkt nu dat die snelheid verdeelt is over elk ip adres
dus 512 256 hou ik nog over per ip-adres maar daar betaal ik dus niet voor.
En daar zit ik dus 2 jaar lang mee opgescheept. :(

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

• Francois

Francois

Dus...

|:(

Zoals in het plaatje staat werkt perfect!!!!

1 HUB: kabelmodem in de uplink
2 Voor alle extra pc's een extra ip aanvragen op http://start.home.nl
3 Indien die extra IP's van een ander subnet zijn even een persistant route naar de andere pc toevoegen op alle pc's

Klaar, werkt perfect

Verwijderd

Topicstarter
ikke ben niet rooms hoor, mn moeder is het :S... en die freakt als de pc het weer es niet doet... heeft blijkbaar net zoveel verstand van pc's als dat de paus heeft...

Maar tot slot nog ff, wat is handiger? Crosslink tussen mn internet pc en mn client of een hubje?

• Blizard
  • Niet online
Als het maar een paar pc's zijn crosslink, anders een hubje!?

Verwijderd

Topicstarter
het zijn maar 2 pc's. crosslink dus!?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:04

job

het werkt prima. heb het hier ook draaien.

je gebruikt gewoon tpc/ip voor de internet verbinding. en voegt voor het interne verkeer ook nog een ander protocol toe als ipx/spx of netbeui.

niet vergeten om de de bindingen van tcp/ip met bestandsdeling uit te vinken

• job

job

Op maandag 24 juni 2002 13:35 schreef Francois het volgende:

3 Indien die extra IP's van een ander subnet zijn even een persistant route naar de andere pc toevoegen op alle pc's
je zegt dus bij punt drie dat ik die route toe moet voegen op alle pc's. weet jij hoe ik dat doe met win98 en xp??
ik heb nu dus draaien door gebruik te maken van 2 protocollen. tcp/ip voor internet en ipx/spx voor intern gebruik.

• Francois

Francois

Dus...

Op maandag 24 juni 2002 13:56 schreef damster het volgende:je zegt dus bij punt drie dat ik die route toe moet voegen op alle pc's. weet jij hoe ik dat doe met win98 en xp??
Jep, kijk hier maar ff.

• job

job

bedankt
hmm, ik heb hier ongeveer elke dag een ander ip.
ze zitten hier een groningen een beetje te kloten.
dus dan moet ik het elke keer weer veranderen.

ik denk maar dat ik het laat zoals het nu is.

ik gebruik nu dus ipx/spx voor het interne netwerk. is het misschien handiger om netbeui te gebruiken??

• Blizard
  • Niet online
Heb misschien niet goed gevolgt maar damster, waarom intern ook geen tcp/ip ?! .. is toch net iets handiger ?!
Ben beetje te moe om de situatie voor te stelle maar volgens mij is dat toch een betere opstelling ?!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Op maandag 24 juni 2002 13:37 schreef DekuTree het volgende:
(...)wat is handiger? Crosslink tussen mn internet pc en mn client of een hubje?
Hubje! wel een 10/100 hubje :-) Switch is nog beter (switching hub==hub en geen switch, denk 'r om). Crosslink is dus vooral goedkoper.

Wat @home kan detecteren weet ik niet, maar als je wil voorkomen dat ze iets kunnen zien moet je de internetnic niet over je hub gooien. Kan iemand ff melden of @home een private subclass (zoals adsl, 10.x.x.x) of publieke ip-adressen gebruikt? In de meeste gevallen komt het iig wel goed als je je lokale PC's over TCP/IP (NetBEUI? IPX/SPX?Sure, het werkt, maar daar is dan ook alles mee gezegd - meeste spelletjes zullen het ter plekke opgeven, behalve Carmageddon I dan natuurlijk, die werkt zonder IPX zelfs helemaal niet - en ik was ook bijna de mogelijkheid van een Novellserver bij je thuis vergeten >:)) laat draaien, met een 192.168.x.x range.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• job

job

Op maandag 24 juni 2002 17:14 schreef Blizard het volgende:
Heb misschien niet goed gevolgt maar damster, waarom intern ook geen tcp/ip ?! .. is toch net iets handiger ?!
Ben beetje te moe om de situatie voor te stelle maar volgens mij is dat toch een betere opstelling ?!
waarom niet?
tja, ten eerste: ik weet niet zo heel veel af van netwerken.
ten tweede omdat @home een beetje zit te kloten met ip's het is nou zo erg dat elke keer als ik mn pc weer reboot dat ik weer een nieuw ip heb. dus dan zou ik elke keer weer de nieuwe ip's moeten toevoegen. omdat we in huis verschillende subnet adressen hebben.

• Francois

Francois

Dus...

Op maandag 24 juni 2002 14:28 schreef damster het volgende:
hmm, ik heb hier ongeveer elke dag een ander ip.
Tja, dan is het inderdaad lastig
ik gebruik nu dus ipx/spx voor het interne netwerk. is het misschien handiger om netbeui te gebruiken??
netBEUI is sneller, maar of je dat in de praktijk merkt... denk het niet. Dus als je spellen over IPX/SPX draait gewoon zo laten.

Verwijderd

De opstelling wat je nu hebt gaat een beetje traag naar mijn idee al het verkeer gaat naar 1 ding (de hub dus) en dan gaat het net als een file dan moeten mensen gaan w8en en w8en en gaat het ook heeeeeeel traag wat je kan doen is een switch kopen gaat een stukje sneller tussen pc's

om antwoord op je vraag te geven:
Op maandag 24 juni 2002 13:10 schreef DekuTree het volgende:
mn pc's dan niet meer onderling kunnen communiceren & uitwisselen en alleen nog maar via internet.
Wat klopt hiervan?
nee hoor je pc's zullen elkaar gewoon kunnen vinden mits je dezelfde werkgroep invoerd ;) hehehe..

Verwijderd

Op maandag 24 juni 2002 13:34 schreef OliverBB het volgende:

[..]

nee volgens mij niet

ik ken namelijk iemand die het al tijden zo heeft draaien,
en die heeft hhet laten checken door iemand die bij @home werkt(e) en die kon het niet zien!! >:)
Ze kunnen het wel zien, met een packetsniffer kunnen ze dat zo zien.
Pagina: 1