Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] Bizar idee voor op LAN's

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 689 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Ik heb een vet idee, heb echter geen idee hoe ik het moet realiseren...
Stel je voor:
Je komt aan op het terrein, pakt je spullen uit, zet je PC en monitor neer, sluit alles aan[power=off], gaat ff bij iemand staan kletsen, en pakt je afstandbediening uit je zak, wijst naar je pc, en PJIEP PJIEP, bzzzzzzz Power on.. 8-)

Nou denk ik dus aan iets van een radiozendertje, handheld, en in de pc iets van een ontvanger die een relais schakelt waar je POWER ON kabeltje parallel op staat. dus zo

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/061602/cz.jpg
Waarbij dus die |\| dat relais is. Zodat je je pc ook zonder AB aan kunt zetten.

Tips? Hints?

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Dat gaat ingewikkeld worden.

Om te beginnen dient de infrarood ontvanger een eigen krachtbron te hebben, laten we zeggen een batterij. Daarnaast dien je de ontvanger het signaal + bijbehorende actie te leren. En dat laatste zou ik bij god niet weten hoe je dat moet realiseren. Ik denk dat DaBit daar meer over weet te vertellen dan ik.

• Keesr
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08-2017
Gaaf idee!!

Zou ut alleen niet weten, ff wachten op de rest maar dan :)

Death is nothing; but to live defeated and without glory is to die every day - Emperor Napoleon I

• Robino
  • Laatst online: 20:21
Je zou dan iig de "aan/uit knop lijn" of moeten kopieren in een lijn met een relait ertussen of moeten vervangen. Daar bedoel ik dus mee dat je of moet kiezen voor aan/uit knop of via afstandbediening of dat je moet kiezen voor altijd afstandbediening. En dan moet je dus die relait gaan aansturen via de IR ontvanger. Geen flauw idee hoe dat zou moeten :D ;) :+

• insan1ty
Op zondag 23 juni 2002 12:00 schreef Rave17 het volgende:
Je zou dan iig de "aan/uit knop lijn" of moeten kopieren in een lijn met een relait ertussen of moeten vervangen. Daar bedoel ik dus mee dat je of moet kiezen voor aan/uit knop of via afstandbediening of dat je moet kiezen voor altijd afstandbediening. En dan moet je dus die relait gaan aansturen via de IR ontvanger. Geen flauw idee hoe dat zou moeten :D ;) :+
Zie dus mijn "schema" ahum. :)
Op zondag 23 juni 2002 11:56 schreef SONiCB00M het volgende:
Dat gaat ingewikkeld worden.

Om te beginnen dient de infrarood ontvanger een eigen krachtbron te hebben, laten we zeggen een batterij. Daarnaast dien je de ontvanger het signaal + bijbehorende actie te leren. En dat laatste zou ik bij god niet weten hoe je dat moet realiseren. Ik denk dat DaBit daar meer over weet te vertellen dan ik.
Ik wil geen infrarood, maar radio. En conrad heeft vast wel zo'n 3-kanaals zend/ontvanger dingetje. Maar ik zoek gewoon iets simpels, 1 kanaal is dus zat.
De ontvanger kan dus op zowel 12V als 230V neem ik aan.

Verwijderd

de reciever van je afstandbediening moet zorgen voor de kortsluiting van die anders je aanknop zou leveren. Dus die zou je paralel kunnen schakelen en dan een relais? (Natuurkunde is lang geleden :) (

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

hmmm, lijkt me het proberen waard! Stel dat je nog zo'n nikko rc wagentje hebt, dan sloop je dat kreng gewoon, pak je de ontvanger, sluit je het relais aan op de plek waar eerst het motortje zat. Dan moet je nog ff een leuke afstandsbediening maken mbv van de elektronica die je hebt van het slopen van de originele afstanddbediening en klaar is kees

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 07:50
de aan/uit knop is een maak-contact.
Je kunt dus prima meerdere schakelaars parallel plaatsen.
(bij een verbreek-schakelaar, moet je de schakelaars in serie zetten)
D'r zijn zat kant-en-klare oplossingen te koop die dmv een afstandsbediening een relais kunnen schakelen.
Een LEDje zou in dit geval al voldoende zijn, want dan kun je een gewone optocoupler gebruiken (eventueel met een extra transistor voor de versterking)

wanneer je toch een relais gebruikt, kun je bijvoorbeeld ook een extra schakelaar van het relais gebruiken om een geluids-chip te activeren die het bekende "bleep-beep" geluid geeft van een auto-alarm, wat aangezet wordt :)
Eventueel ook een setje lampjes wat dan tegelijk ff een paar keer knippert,

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

zou wel zwaar relaxed zijn als dat mogelijk zou zijn. denk alleen dat je met het probleem komt te zitten als je ene raliase gebruikt dat als je een maal drukt je hem in gedrukt moet houden want een relaise heeft spanning nodig om op de zelfde stand te blijven staan anders gaat ie weer uit maar laat eve weten als het gelukt is ik ben erg geintresseerd en denk meerdere hier >:)

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Misschien een domme opmerking, maar kan er geen begruik gemaakt worden van eventuele wol op het mobo ? :?
De nieuwe mobotjes hebben deze er bijna standard opzitten. En als je de pc via het netwerk kan aansluiten moet er toch op één of andere manier een mogelijkheid zijn het mobo een klein pulsje te geven op de wol-connectortjes ?!
Of "klets ik maar koek" zoals jullie dat zeggen ? ;)

• insan1ty
Op zondag 23 juni 2002 12:12 schreef TD-er het volgende:
de aan/uit knop is een maak-contact.
Je kunt dus prima meerdere schakelaars parallel plaatsen.
(bij een verbreek-schakelaar, moet je de schakelaars in serie zetten)
D'r zijn zat kant-en-klare oplossingen te koop die dmv een afstandsbediening een relais kunnen schakelen.
Een LEDje zou in dit geval al voldoende zijn, want dan kun je een gewone optocoupler gebruiken (eventueel met een extra transistor voor de versterking)

wanneer je toch een relais gebruikt, kun je bijvoorbeeld ook een extra schakelaar van het relais gebruiken om een geluids-chip te activeren die het bekende "bleep-beep" geluid geeft van een auto-alarm, wat aangezet wordt :)
Eventueel ook een setje lampjes wat dan tegelijk ff een paar keer knippert,
JIJ begrijpt mij :)

dit is wat ik bedoel mensen:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/061602/cz.jpg

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ghehe... dit doe mij enorm veel denken aan die vette Mustang die ik afgelopen dinsdag in Praag zag staan. We (ik en een stel leerlingen) stonden die fraaie cabrio te bewonderen... en ineens VROEM.... motor ging draaien :9 (nooit eerder gezien; ik schrok me wezenloos... dit duurde niet lang; ging over in bewondering en genieten van het gebrom van die motor)

Maar dat verhaal van die nikko-wagentjes zou best een optie zijn.

Om het helemaal eenvoudig te houden, kan je overwegen om niet een relais te gebruiken maar gewoon met een servomotor de schakelaar in te laten drukken (voor mijn part een extra schakelaar die je IN je pc inbouwt en dus parallel aan je originele powerknop)

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 07:50
Op zondag 23 juni 2002 12:02 schreef insan1ty het volgende:

[..]

Ik wil geen infrarood, maar radio. En conrad heeft vast wel zo'n 3-kanaals zend/ontvanger dingetje. Maar ik zoek gewoon iets simpels, 1 kanaal is dus zat.
De ontvanger kan dus op zowel 12V als 230V neem ik aan.
Je ATX-voeding levert altijd een aantal spanningen, ookal staat de PC uit. (mits de 220V aangesloten is uiteraard ;) )

Daar kun je een licht schakelingetje wel mee voeden. Eventueel gebufferd met een paar grote elco's.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Op zondag 23 juni 2002 12:12 schreef Woolfy het volgende:
zou wel zwaar relaxed zijn als dat mogelijk zou zijn. denk alleen dat je met het probleem komt te zitten als je ene raliase gebruikt dat als je een maal drukt je hem in gedrukt moet houden want een relaise heeft spanning nodig om op de zelfde stand te blijven staan anders gaat ie weer uit maar laat eve weten als het gelukt is ik ben erg geintresseerd en denk meerdere hier >:)
een relais ja........Het relais hoeft niet op die stand te blijven staan (tenzij het een AT computer is), bij atx is het even sluiten van het relais genoeg (zodat het power on signaal doorkomt), het mobo zorgt dat de comp aanblijft als het signaal gegeven is

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

ik heb hier nog een complete modelbouw kit liggen: servo's, ontvanger, remote control.....zal vanmiddag eens gaan klooien (ff relais ergens uit slopen)

edit:
met deze kit zou ik zo'n 300 meter bereik hebben

Verwijderd

bestaat er bij Velleman zo geen kit (met mooie zenden voor aan sleutelbos) waarin een zender en ontvanger zit ?

momenteel zie ik niet echt het probleem in om dit te maken, alleen dat je dus een zender en ontvanger met hebben op batterijen.
Die ontvanger moet dan aan zijn uitgang (bij het ontvangen van een signaal) een relais kortstondig aanzetten op de Power-On lijn van je PC en klaar

moet zeker te doen zijn dus
ff verder zoeken

Verwijderd

aaah ik begin het nu te snappen denk ik :P

• Petzl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-11 19:30
de velleman ontvanger werkt volgens mij op 5 of 9V (ingangs spanning is wel hoger maar word omgevormd) enkel het relais werkt op 12V

dus relais vervangen door 5 of 6V modelleke en spannings stabilisator er uithalen en dit op permanente 5V hangen van pc ...

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Woei, dat is opzich wel kewl :7

* GGS_206 houdt dit topic in de gaten

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• insan1ty
Op zondag 23 juni 2002 12:22 schreef Petzl het volgende:
de velleman ontvanger werkt volgens mij op 5 of 9V (ingangs spanning is wel hoger maar word omgevormd) enkel het relais werkt op 12V

dus relais vervangen door 5 of 6V modelleke en spannings stabilisator er uithalen en dit op permanente 5V hangen van pc ...
Waar zijn die te krijgen? ik ga ff kijken op velleman.be
We hebben in tilburg hier wel een velleman dealer..
Maar dan moet ik nog een zender hebben...

Verwijderd

zendertje in blauw of grijs :+
http://www.velleman.be/Product.asp?lan=1&id=343922

ontvangertje die bij de zender hoort
http://www.velleman.be/Product.asp?lan=1&id=9342

[stukje van velleman site]
easy to build : no coils to be made
LED on / off and receive indication
relays output : 10A toggle or momentary contact
separate output to switch on / off an car alarm K3504
power supply : 2 x 9VAC or 12 to 16VDC / 100mA max.
[/stukje van velleman site]

zo goed ben ik niet in deze technische dingen, maar ik ben wel zeker dat je met deze 2 schakelingen (en misschien nog ergens een omvormertje om de receiver te voeden) er wel komt.

die 2x9VAC of 12 tot 16VDC kom ik nog niet uit, is dat de output of input die nodig is voor de schakeling ?

Verwijderd

bij de gamma praxis en de beeter electrozaak zijn er van die dingen te koop waar mee je op afstand bediening iets kanschakelen meestal lampen ed. is ook te koop in het conrad boek.

Verwijderd

ahh kom op zeg als dr iets makkelijk te maken is dan is het dat we joh

• insan1ty
Op zondag 23 juni 2002 12:31 schreef laserguy het volgende:
wattes? :?

Maar goed, ik had ook die velleman AB gevonden:
Afbeeldingslocatie: http://www.velleman.be/images/0/k6706b.jpg

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Op zondag 23 juni 2002 12:31 schreef laserguy het volgende:
vind ik ook, maar niet iedereen heeft het inzicht om een correcte uitvoering teweeg te brengen. Ben ondertussen zelf even bezig geweest met een modelbouw afstandsbediening + ontvanger en het werkt! Kan er dus alleen geen pics van maken omdat ik geen webcam of digitale camera heb... :'( .Als je dus 2 kanalen gebruikt en je hebt een digitale snelheidsregelaar (uit een rc-kit, heb er ook nog eentje liggen) kan je traploos het toerental van je casefans regelen, voorwaarde hiervoor is dat je wel eerst je pc aan hebt staan voor de benodigde stroom

• defl8te
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09-2024

defl8te

weetikkût

Op zondag 23 juni 2002 12:29 schreef Remizon het volgende:
bij de gamma praxis en de beeter electrozaak zijn er van die dingen te koop waar mee je op afstand bediening iets kanschakelen meestal lampen ed. is ook te koop in het conrad boek.
hier dacht ik ook meteen aan, hier kan je bijv. ook je bel (van je deur jah ;)) mee schakelen, dussss, je pc moet dan ook lukken... is wel stukkie goedkoper ;)

Chriet Titulaer is de man

Verwijderd

Echt het eerste wat in me op komt: Waarom in godsnaam?

je komt binnen, zet je computer neer, drukt op power on en gaat met iemand kletsen.

toch?

Verwijderd

en wat gaat dit geintje kosten ? :7

• insan1ty
Op zondag 23 juni 2002 12:37 schreef uzer het volgende:

[..]

hier dacht ik ook meteen aan, hier kan je bijv. ook je bel (van je deur jah ;)) mee schakelen, dussss, je pc moet dan ook lukken... is wel stukkie goedkoper ;)
Maar dan schakel je ten eerste 230V, en ten tweede is dat zo'n loeigrote zender die daar bij hoort, met 8 kanalen ofzo. En goedkoper zal het niet zijn.

• n00b | IA
  • Laatst online: 12-02-2003

n00b | IA

multislet

je kan zo'n allarm ding kopen waar een afstandbediening bij zit. en die gebruiken. :Z

multisync is gebanned dat was hard nodig :D

Verwijderd

ach kan toch allemaal een heel stuk goedkoper al dat moeilijk gedoe van voor 2 tientjes nog hendig iets inelkaar zetten maakt niet uit voor wat of het nou ir is of rf

• insan1ty
Op zondag 23 juni 2002 12:40 schreef laserguy het volgende:
ach kan toch allemaal een heel stuk goedkoper al dat moeilijk gedoe van voor 2 tientjes nog hendig iets inelkaar zetten maakt niet uit voor wat of het nou ir is of rf
Nou laat maar eens zien dan.
Op zondag 23 juni 2002 12:39 schreef firoz het volgende:
je kan zo'n allarm ding kopen waar een afstandbediening bij zit. en die gebruiken. :Z
Ja kosten? €250 voor zoiets lijkt me dan ook weer een beetje overdreven. Plus dat je er allerlei ultrasoon sensors/startblokkering crap bijkrijgt, niet nodig. :Z

Verwijderd

mischien dat je wat kan doen met de WOL

• insan1ty
Op zondag 23 juni 2002 12:12 schreef Blizard het volgende:
Misschien een domme opmerking, maar kan er geen begruik gemaakt worden van eventuele wol op het mobo ? :?
De nieuwe mobotjes hebben deze er bijna standard opzitten. En als je de pc via het netwerk kan aansluiten moet er toch op één of andere manier een mogelijkheid zijn het mobo een klein pulsje te geven op de wol-connectortjes ?!
Of "klets ik maar koek" zoals jullie dat zeggen ? ;)
Ja maar ik wil m onafhankelijk van het netwerk aan kunnen zetten. Dus gewoon van een afstandje of 5-10 meter.

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

grappig, ik heb de oplossing al gevonden, uitgevoerd en getest(werkt) maar het schijnt niemand op te vallen, maar goed.
Koop gewoon het goedkoopste rc-wagentje bij de speelgoedwinkel (zal niet meer dan 10 euro kosten) en sloop daar de elektronica uit, dan ben je er al, want je hoeft maar 5 tot 10 meter bereik te hebben zei je net.

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 12:50 schreef dr.lowtune het volgende:
grappig, ik heb de oplossing al gevonden, uitgevoerd en getest(werkt) maar het schijnt niemand op te vallen, maar goed.
Koop gewoon het goedkoopste rc-wagentje bij de speelgoedwinkel (zal niet meer dan 10 euro kosten) en sloop daar de elektronica uit, dan ben je er al, want je hoeft maar 5 tot 10 meter bereik te hebben zei je net.
en dan gaat je pc rijden :?

>:)

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Op zondag 23 juni 2002 12:52 schreef _Robzilla_ het volgende:

[..]

en dan gaat je pc rijden :?

>:)
nee, vliegen: 4 casefans....

Verwijderd

he he eindelijk eens iemand die wel na denkt damm zeg

• insan1ty
Sorry, ik had er overheen gelezen...
Ik dacht dat je bijv Futaba* zenders en ontvangers bedoelde van €300/stuk.
Ik zal es kijken bij de Bart Smit ofzo...

* insan1ty is ook thuis in de RC wereld :)

• insan1ty
Op zondag 23 juni 2002 12:52 schreef laserguy het volgende:

[..]

he he eindelijk eens iemand die wel na denkt damm zeg
Oh ja die 'bijdrages' van jou waren zeer waardevol. Hieronder staan ze nog eens op een rijtje:
  • ahh kom op zeg als dr iets makkelijk te maken is dan is het dat we joh
  • ach kan toch allemaal een heel stuk goedkoper al dat moeilijk gedoe van voor 2 tientjes nog hendig iets inelkaar zetten maakt niet uit voor wat of het nou ir is of rf
  • he he eindelijk eens iemand die wel na denkt damm zeg
Als de thread je niet bevalt, reageer dan niet :{

Edit:
[url="http://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/56291]http://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/56291[/url]
Tis alweer te zien op wat voor niveau deze user post. |:(
Overal commentaar op en posts op HK-niveau in de techfora.

• Gaius
  • Niet online
Ik vroeg mij af: Een ir-ontvanger gaat toch in geleiding zodra hij dat signaal krijgt?
Lijkt mij dat dat met een radioontvang-geval ook is, toch?

Dan heb je toch geen relais nodig, je powerswitch is toch ook een terugverende schakelaar. Een korte puls is voldoende lijkt mij.

• insan1ty
Ik heb alleen geen idee hoe dat zit met een RF ontvanger.
Ik denk dat daar wel wat elektronica aan te pas komt...

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Op zondag 23 juni 2002 13:09 schreef Thufir_Hawat het volgende:
Ik vroeg mij af: Een ir-ontvanger gaat toch in geleiding zodra hij dat signaal krijgt?
Lijkt mij dat dat met een radioontvang-geval ook is, toch?

Dan heb je toch geen relais nodig, je powerswitch is toch ook een terugverende schakelaar. Een korte puls is voldoende lijkt mij.
een radiosignaal geeft een puls af, in de vorm van spanning(vanaf de ontvanger) en dit is niet echt bevorderlijk voor je mobo. Het relais dient om de stroomkring te sluiten tussen de 2 pinnetjes op je mobo die voor de "power-on" zorgen, ik weet niet of een ir-ontvanger geleidt bij een signaal, maar als dat het geval is, zou dat ook werken. Een NTC-weerstand zou bijvoorbeeld ook best werken, zodat bij bepaalde temperatuur je computer aanspringt.

Toch denk ik dat de oplossing met het radiosignaal, wat ik aandroeg tot nu toe het beste is, omdat het praktisch kant-en-klaar is, niet te duur is, en prima doet wat het moet doen.

Het is trouwens(bedacht ik me net) ook mogelijk om mbv diodes, een op afstand bedienbare reset te maken terwijl je maar een 1-kanaals rc-systeem uit zo'n speelgoedwagentje gebruikt.

• FabiandJ
  • Niet online
Moeten ze dan ook niet allemaal een andere frecuentie (hoe schrijf je dat) hebben want straks zet je alle pc's aan. >:)

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Op zondag 23 juni 2002 13:29 schreef Dutch3men het volgende:
Moeten ze dan ook niet allemaal een andere frecuentie (hoe schrijf je dat) hebben want straks zet je alle pc's aan. >:)
Dat wel, dat is het risico als je zo'n elcheapo systeem gebruikt

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:36

PoweRoy

funky!

strak idee. wel pics als ie klaar is :7

[This space is for rent]

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:55

Duinkonijn

Huh?

Op zondag 23 juni 2002 12:57 schreef insan1ty het volgende:

[..]

Oh ja die 'bijdrages' van jou waren zeer waardevol. Hieronder staan ze nog eens op een rijtje:
  • ahh kom op zeg als dr iets makkelijk te maken is dan is het dat we joh
  • ach kan toch allemaal een heel stuk goedkoper al dat moeilijk gedoe van voor 2 tientjes nog hendig iets inelkaar zetten maakt niet uit voor wat of het nou ir is of rf
  • he he eindelijk eens iemand die wel na denkt damm zeg
Als de thread je niet bevalt, reageer dan niet :{

Edit:
[url="http://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/56291]http://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/56291[/url]
Tis alweer te zien op wat voor niveau deze user post. |:(
Overal commentaar op en posts op HK-niveau in de techfora.
voor dit soort opmerkingen hebben we SM

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-11 09:24
Cool idee !!.....

Wat je nodig heb is gewoon een ontvanger en ab die een signaal afgeeft en iets wat het omzet....

K zal is gaan denken :)

• Flake
Zow ik heb zin om een verhaaltje te tikken dus dat ga ik dan maar ook even doen :).

Stel ik maak gebruik van de K6706B sleutelhanger en de K6727 ontvanger (2 kanaals). Ik heb de handleiding even doorgelezen en ik ben achter het volgende gekomen:
By using the jumpers JM1 or JT1, channel 1 of the receiver can be set up for two output possibilities:
  • Output channel 1 is on while the transmitter is pressed (MOMENT), this is mostly used for operating a lock, garage door, etc.<li>Output channel 1 switches (on/off) every time the transmitter is pressed (TOGGLE), this setting is mostly used for switching alarms in and out, for operating central door locking systems, for switching a lamp on and off, etc.
In dit geval moet je dus MOMENT hebben. Een lange druk op de knop zou zelfs een power-out kunnen regelen >:). Voor kanaal twee geldt hetzelfde (reset). Een toggle zet eerder je systeem vast en dus moet je twee keer rammen, niet goed dus.</li>
Connection (DC Supply):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Channel two  / -- NC2   (reset 1)
relay   <   -- COM2
output: \ -- NO2   (reset 2)
Channel one /  -- NC1   (power 1)
relay     <    -- COM1
output:     \  -- NO1   (power 2)
           -- VB
           -- GND    -
           -- VA     + 12VDC
Beetje zeer onduidelijke ASCII art (>:)) Maar in principe kun je dus zien waar de kabeltjes aan aangesloten moeten worden als je het tweede knoppie voor de reset wil gebruiken. Dit apparaat werkt van 12VCD tot 16VDC. Ik weet zo gauw niet waar je die stroom vandaan krijgt als het apparaat uit staat. Er staat niets bij over vermogen dus ik weet ook niet of batterijen een oplossing vormen. Heeft iemand hier ideeën over?

edit:
Twee typo's

Verwijderd

cool Idee!! maar je kan het dus heus wel realiseren want als je dat ding zo aansluit dat als hij wat ontvangt een singaal geeft (maakt niet uit watvoor) ipv een lampje dat brand als hij een singaal krijgt een relai aansluit die dat power cabletje weer door verbind zit je al gebakken of je plaatst een oude busser in je kast en ipv het trilmotortje sluit je daar je relai op aan en je belt naar je buzzer (zijn genoeg mensen die die oude krengen nog hebben ik ook dus) en Vwolla je pc gaat aan :)

maar suc6 ik lees wel weer de veranderingen (of je pakt een ontvangen van een rc auto??¿¿)

• pietah
  • Laatst online: 09-03 08:54
leuk idee.
voor verdere uitwerkingen heb ik geen bijdrages,
maar een aantal ideeën vooor verdere uitbreiding kan ik wel geven.

wat dacht je van een paar KITT effectjes?(Knightrider :P )

of een aanvulling op wat eerder genoemd is:
1 keer klikken aan,
2 keer klikken afmelden en uit.

veel succes

• Flake
Op zondag 23 juni 2002 14:27 schreef tha_pietah het volgende:
of een aanvulling op wat eerder genoemd is:
1 keer klikken aan,
2 keer klikken afmelden en uit.
Dat zal bij deze kit niet mogelijk zijn. Dan mag je een aanvulling gaan maken wat de moeite niet is. Want als je WinXP draait komt het hier op neer: Druk! Aan... Druk! Zelf afmelden en uitzetten.

Verwijderd

ATX voedingen hebben een aansluiting die altijd stroom geeft, deze kan je gebruiken voor je radio/IR ontvanger.
hoet lijkt me niet eens zo heel moeilijk, sloop een oude tv uit elkaar en haal de IR ontvanger eruit, of een radiografisch autootje...

• Flake
Op zondag 23 juni 2002 14:38 schreef RoadRunner84 het volgende:
ATX voedingen hebben een aansluiting die altijd stroom geeft, deze kan je gebruiken voor je radio/IR ontvanger.
hoet lijkt me niet eens zo heel moeilijk, sloop een oude tv uit elkaar en haal de IR ontvanger eruit, of een radiografisch autootje...
Dus jij wil met de afstandsbediening van het autootje je PC starten?!?!? Heb je die dingen ooit in je handen gehad (8>

Verwijderd

Ik ben benieuwd of het allemaal lukt, post ff je bevindingen als je het eenmaal voorelkaar hebt... .. Maar dan niet met zo'n radio grafisch auto afstandsbesturing

/me houdt dit topic nog ff fijn in de gaten

• insan1ty
Op zondag 23 juni 2002 14:39 schreef SONiCB00M het volgende:

[..]

Dus jij wil met de afstandsbediening van het autootje je PC starten?!?!? Heb je die dingen ooit in je handen gehad (8>
Idd. Daarom zie ik op tegen een RC auto AB, ik wil liever een klein sleutelhangerdingetje.

Er zijn in de posts zeker wel een paar goede ideeën naar voren gekomen, die zeker het proberen waard zijn :)
Dat wordt morgen ff langs de elektroboer, om te kijken wat de mogelijkheden zijn...

• Criminelis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-11 09:26
Een vriend van mij zijn vader heeft een Compaq en als je een Compaq hebt... als je die dan op een stekkerblok aansluit en je zet op het stekkerblok stroom... gaat die compaq automatisch aan. Ik weet niet of dat een instelling is ofzo want mijn PC (geen merk PC) doet dat niet.

Maar hij heeft dus gewoon een stekkerblok + afstandsbediening gekocht en die kan dus met de afstandsbediening de PC aanzetten :)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:05

Epsilon

Op zondag 23 juni 2002 14:44 schreef insan1ty het volgende:

[..]

Idd. Daarom zie ik op tegen een RC auto AB, ik wil liever een klein sleutelhangerdingetje.

Er zijn in de posts zeker wel een paar goede ideeën naar voren gekomen, die zeker het proberen waard zijn :)
Dat wordt morgen ff langs de elektroboer, om te kijken wat de mogelijkheden zijn...
laat mij het ff weten :)
want das natuurlijk wel flex :)

• Flake
Op zondag 23 juni 2002 14:50 schreef M3ga_Man het volgende:
Een vriend van mij zijn vader heeft een Compaq en als je een Compaq hebt... als je die dan op een stekkerblok aansluit en je zet op het stekkerblok stroom... gaat die compaq automatisch aan. Ik weet niet of dat een instelling is ofzo want mijn PC (geen merk PC) doet dat niet.

Maar hij heeft dus gewoon een stekkerblok + afstandsbediening gekocht en die kan dus met de afstandsbediening de PC aanzetten :)
Dat staat in je BIOS instellingen... last-state dacht ik oid

• insan1ty
Op zondag 23 juni 2002 15:18 schreef SONiCB00M het volgende:

[..]

Dat staat in je BIOS instellingen... last-state dacht ik oid
Klopt, Power State after AC loss ofzo

En martijn, aka epsilon, geef ff je mobiel nr dan of kom een keer online :)

Verwijderd

Ik heb thuis een oude Apple macintosh performa 630 staan ik denk een jaar of 5 oud daar zit de functie standaard op. Met een druk op de knop gaat ie aan en kan ik tv besturen vanuit mijn luie stoel. Ik heb weinig verstand van elektro enzo naar misschien zijn er ergens op internet schema's van te vinden.

• SmidsY
  • Laatst online: 30-11 11:41

SmidsY

hallo!?.............

ik heb nog een externe modem op een com poort op mijn pc en heb mijn bios ingesteld dat de pc aangaat op activiteit op de comporrt, oftewel als ik mijn modem aanzet gaat mijn pc aan, deze activiteit is gemakkelijk te simuleren met een soort dongle aan je compoort.

Het probleem is gelokaliseerd, het bevindt zich tussen het keyboard en de rugleuning.

Verwijderd

gewoon klik aan klik uit systeem halen en die openhalen

(ik werk bij elro en meot die dingen af en toe fixe en hij schakeld via een relais van 220v
die relais eruitslopen en vervangen door 12v versie)

en de stroomvoorziening van da ding gebeurt via knoopcell die zichzelf oplaad via 220)

zonder 220v gaat da knoopcelletje niet opgeladen worden mar dan kun je er nog wel vaak zat mee schakelen

• Kama
  • Laatst online: 15-11 11:19

Kama

Game Coordinator

Mijn mobo kan ook poweruppen (als dat woord bestaat) als ie een RING ontvangt op een compoort... Dat moet toch heel simpel te doen zijn??

drs. Kama

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Op zondag 23 juni 2002 14:39 schreef SONiCB00M het volgende:

[..]

als je zo'n elcheapo rc-wagentje gebruikt, sloop je uit de afstandsbediening het printje en maak je daar een nieuwe kleinere behuizing voor. ik denk dat het wel mogelijk is om iets te maken ter grootte van een cassettebandje, misschien ook nog wel kleiner....

Verwijderd

dit bestaat al:

http://users.skynet.be/sky50985/

deze ir transreceiver schakelt de pc aan via wol

Verwijderd

Hmm waarom moeilijk doen als je het zo kan kopen check
http://www.marmitek.nl

gewoon alles remote hehehe *D

GreetZ

Verwijderd

kun je dan niet een delay tussen die knightrider leds en het starten van je pc zetten? zeg 3 seconden? en dan zo'n begroetend bliepje? :P

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11 22:36
Ik zal jullie vertellen hoe ik het heb gedaan:

van me oude trust muis het ontvangertje afgeslopen. Me muis van de Comp op de USB. ps/2 staat stroom op . daar op dat ontvangertje.
op dat ontvangertje ff het ledje vervangen door de 2 draadjes van je power knop. parralel zodat de powerknop zelf ook nog werkt. Hoppa zet de ontvanger op je ps/2.

Klaar :) (atx voeding)

owja dat met usb/ps2 was een idee. want ik heb hem gewoon op een batterij .. maar het is een idee :)

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:16
Als je nu in je BIOS instelt dat hij na stroomstoring inschakelt, en een start-stopschakeling maakt op het stopcontact kun je dat ook maken denk ik.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

ik dacht dat oxigun dat ook had gedaan maar dat was met een gewoon tv afstandsbediening. moet je anders maar een keer naar #oce komen weet je het zo :D

• insan1ty
Op zondag 23 juni 2002 21:49 schreef Orion het volgende:
ik dacht dat oxigun dat ook had gedaan maar dat was met een gewoon tv afstandsbediening. moet je anders maar een keer naar #oce komen weet je het zo :D
Klopt, oxigun had en IR ontvanger gemaakt om bijvoorbeeld winamp aan te sturen. Zoiets heb ik dus ook [Hij heeft dat ding namelijk gemaakt n.a.v. mijn topic :) (toch?)]
Maar zoiets moet ik dus nie hebben
Ik moet een software-onafhankelijk iets hebben.

• Memendo
  • Laatst online: 30-11 09:32

Memendo

V4-power/Team BSD

waarom niet iets over de USB poort, in de bios staat als het goed is de optie waardoor je met een usbdivice je pc kan opstarten. En als je dat aan heb staan staat er gelijk spanning op je poort. Ontvangertje op je usb poort en klaar. Moet je alleen nog weten welk singaal je over de usbpoort moet sturen (welke draden ff kontact moeten maken)

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 22:04 schreef memendo het volgende:
waarom niet iets over de USB poort, in de bios staat als het goed is de optie waardoor je met een usbdivice je pc kan opstarten. En als je dat aan heb staan staat er gelijk spanning op je poort. Ontvangertje op je usb poort en klaar. Moet je alleen nog weten welk singaal je over de usbpoort moet sturen (welke draden ff kontact moeten maken)
afstandbediening mèt draad, cool >:)

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

Op zondag 23 juni 2002 22:59 schreef chihokwok het volgende:

[..]

afstandbediening mèt draad, cool >:)
Ok het staat er niet super duidelijk maar het staat er wel:
ontvanger op je usb poort.
En die ontvanger moet dan via een relais twee draden sckakelen.

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:01
ok, ik heb dit ooit gemaakt toen ik 7 was
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~keirs001/ir3.jpg

tis een IR ontvanger dat als er iets ontvangen word een relais aan zet en er gaat een lampje branden
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~keirs001/ir1.jpg

er zit een zender bij, maar werkt ook met een willekeurige afstandsbediening

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~keirs001/ir2.jpg

ik weet niet of t werkt, maar je zou dit tussen je powerknop kunnen zetten, zodat je comp dan aan zou moeten springen.

tis btw een Kemo kit dingetje

(sorry voor de brakke pics, heb hier ff nix beters)

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Op zondag 23 juni 2002 23:07 schreef DrNizeGuy het volgende:
ok, ik heb dit ooit gemaakt toen ik 7 was
[afbeelding]

tis een IR ontvanger dat als er iets ontvangen word een relais aan zet en er gaat een lampje branden
[afbeelding]

er zit een zender bij, maar werkt ook met een willekeurige afstandsbediening

[afbeelding]

ik weet niet of t werkt, maar je zou dit tussen je powerknop kunnen zetten, zodat je comp dan aan zou moeten springen.

tis btw een Kemo kit dingetje

(sorry voor de brakke pics, heb hier ff nix beters)
heb je hier een schemaatje van?

• DrNizeGuy
  • Laatst online: 20:01
Op zondag 23 juni 2002 23:26 schreef dr.lowtune het volgende:

[..]

heb je hier een schemaatje van?
hmmz deze lijkt erop..

• StalieN
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-09-2024
vet idee!
Op zondag 23 juni 2002 13:29 schreef Dutch3men het volgende:
Moeten ze dan ook niet allemaal een andere frecuentie (hoe schrijf je dat) hebben want straks zet je alle pc's aan.
toch handig? dan kom je daar aan, moet je alle pc's aanzetten om de }:O's te laten draaien, dan is een afstandbediening de oplossing :) alle pc's tegelijk draaien =)
kijken welke het eerste is opgestart :)
(ook leuk om bij elke pc geluid aan te zetten en allemaal dezelfde windows... hoor je 30 keer hetzelfde microsoft muziekje :P)

www.stevelock.nl

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Op zondag 23 juni 2002 23:32 schreef StalieN het volgende:
vet idee!
[..]

toch handig? dan kom je daar aan, moet je alle pc's aanzetten om de }:O's te laten draaien, dan is een afstandbediening de oplossing :) alle pc's tegelijk draaien =)
kijken welke het eerste is opgestart :)
(ook leuk om bij elke pc geluid aan te zetten en allemaal dezelfde windows... hoor je 30 keer hetzelfde microsoft muziekje :P)
....stel je eens voor dat je ze ook allemaal tegelijk kan laten resetten......
btw: dank u voor het schema

• ShockRaver
  • Laatst online: 29-11 16:23
bij praxis enzo hebbie van die stekker dingen voor je lamp aan te kunne doen met afstand bediening 8-) die in stopcontact en daar je velengsnoer op en dan hebbie het zelfde....

makkelijk te realiseren ( afstand bediening enzo zit erbij is alleen wel duur die bende )

AMD 7800X3D - DDR5 64GB Dominator - AMD RADEON RX6800 XT MB - OD11

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Op zondag 23 juni 2002 23:38 schreef LaMaGRa het volgende:
bij praxis enzo hebbie van die stekker dingen voor je lamp aan te kunne doen met afstand bediening 8-) die in stopcontact en daar je velengsnoer op en dan hebbie het zelfde....

makkelijk te realiseren ( afstand bediening enzo zit erbij is alleen wel duur die bende )
is al meerdere malen genoemd in dit topic :)

• Petzl
  • Laatst online: 29-11 19:30
heb hier eens schema van velleman ding bekeken en dat werkt dus op 9V en niet 5V zoals ik eerder zei

misschien werkt de IR gestuurde wel op 5V

• Denhomer
  • Laatst online: 12-10 13:06

Denhomer

Doh !

Nou ik hoop dat je dan wel beseft dat eender welke idioot die op dezelfde frequency kan zenden met een apparaatje je pc kan afzette (8sec power button = pc of)

Have fun crashing zou ek zo zeggen.

• Alnitak
  • Laatst online: 20-12-2021
dit lijkt me dus niet echt handig om er zo'n simpel IR ontvangertje tussen te zetten die op bijna alle frequenties schakelt.
dan kun je namelijk niet eens meer gewoon tv kijken want als je de zender verzet gaat je pc uit of aan (heb daar zelf geen last van mijn remote van de tv geeft geen enkel signaal meer :+ )

Little known fact about Middle Earth: The Hobbits had a very sophisticated computer network! It was a Tolkien Ring...

• insan1ty
Op maandag 24 juni 2002 00:12 schreef Denhomer het volgende:
Nou ik hoop dat je dan wel beseft dat eender welke idioot die op dezelfde frequency kan zenden met een apparaatje je pc kan afzette (8sec power button = pc of)

Inderdaad. Ik wil oa. daarom geen IR en omdat ik dan altijd moet richten op mn pc, bereik is minder etc. Ook videocamera's met nightshot zouden dus mijn pc uitzetten.
8 sec = power off is geen optie, als je 1x erop duwt gaat windows afmelden en uit, meer dan 4 secs = OFF.

• insan1ty
Ff een schopje, ben bij de elektroboer geweest, en die velleman kits zijn nogal duur. Het totaal zou op ongeveer 40 euro komen. Dus ik denk dat dat ff een bezoekje aan de Bart Smit wordt.

Verwijderd

ik heb een afstandsbediening op me server zitten, gewoon een condensator in serie zetten met het contact van de ontvanger zorgt er voor dat de pc wel in maar niet uitgeschakeld kan worden (wel ff dat afmelden bende uitzetten...)

verder heb ik alles netjes in de voeding geplaatst.

Ik heb er geen pix van, zal van de week ff kijken of ik er een paar kan maken :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
--------------------------------------
            |             |
           ---condensator     |
           ---            \normale schakelaar
Mobo        |             |
             \contact ontv. |
            |             |
--------------------------------------

de ontvanger die ik heb gebruikt had gewoon 230 nodig en daarim hangt ie in de voeding.

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 17:21 schreef PlaceR het volgende:
gewoon klik aan klik uit systeem halen en die openhalen

(ik werk bij elro en meot die dingen af en toe fixe en hij schakeld via een relais van 220v
die relais eruitslopen en vervangen door 12v versie)

en de stroomvoorziening van da ding gebeurt via knoopcell die zichzelf oplaad via 220)

zonder 220v gaat da knoopcelletje niet opgeladen worden mar dan kun je er nog wel vaak zat mee schakelen
PRECIES

die heb ik ook gebruikt :)

werk bij de karwei :P

/edit

Ik ga het nu nog veel leuker doen :)

Een apparaatje aan de compoort hangen wat ziet of de pc is gecrashed en dan gaat resetten :)

SIM-PEL

• Hexyl
  • Laatst online: 28-09 21:27
is het mogelijk om met zo'n afstandbediening + printplaatje waar je normaal gesproken een elektrisch hek mee opent je pc op te starten??? dat ding heeft een bereik van 25 meter dus zou wel erg 8-)zijn als dat zou werken, ik zal als ik thuis ben *zit nu op werk* wel ff een pic posten in dit topic van het printplaatje

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-11 10:37
Op maandag 24 juni 2002 10:50 schreef insan1ty het volgende:

[..]
Ook videocamera's met nightshot zouden dus mijn pc uitzetten.
Dat is dus niet zo, een IR ontvanger werkt met een gemoduleerd signaal (in iedergeval een draaggolf), gewoon infrarood licht wordt dan gegengeerd. Het zou wat zijn dat je televisie ineens uitgaat als de zon achter een wolkje vandaan komt. (zonlicht bevat een grote hoeveelheid infrarood)

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• Kr3Kr
  • Laatst online: 27-11 18:29

Kr3Kr

Melpomene

wat zit iedereen btw met IR te pielen! voor IR heb je direct zicht nodig, en het is veel vetter als je m ook buiten aan kunt zetten!

misschien is een pager [pieper] [via telefoon aanzetten] veel leuker.
dan kun je, als je kabel hebt, ook als je ergens anders zit [op school] via WinVNC je computer besturen als deze nog uit staat.

Gregor van Egdom Krekr

• Hexyl
  • Laatst online: 28-09 21:27
Op donderdag 27 juni 2002 14:50 schreef krekrrr het volgende:
wat zit iedereen btw met IR te pielen! voor IR heb je direct zicht nodig, en het is veel vetter als je m ook buiten aan kunt zetten!

misschien is een pager [pieper] [via telefoon aanzetten] veel leuker.
dan kun je, als je kabel hebt, ook als je ergens anders zit [op school] via WinVNC je computer besturen als deze nog uit staat.
dat is mijn bedoeling helemaal niet ik wil um gewoon vanuit me bed aan kunnen zetten zodat ik er niet uit hoef om te internetten

Verwijderd

Euhm?

Ik zie de moeite niet hoor, gewoon bij de gamme "klik aan klik uit" halen , is radiografisch. Zet je gewoon tussen je stopcontact in en klaar..

Groeten,
Rf

• Quinie
  • Laatst online: 29-07 14:53

Quinie

.nl

heb ergens ook eens een IRRA voor ps2 gezien die kon je aansluiten op wake up lan.

zal wel ff zoeken voor je
was een belgische site

http://www.Quinie.nl
http://soundcloud.com/quinie
https://www.wereoutthere.nl

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

Op maandag 24 juni 2002 00:12 schreef Denhomer het volgende:

uhm als je een USB poort gebruikt heb je dat probleeem niet en in de meeste biosen van tegenwoordig zit een optie dat je kunt starten vanaf een usbapparaat zoals een muis (met een klik). Als je dus ff een ontvanger op je usb poort zet die via een relais de zelfde scakeling als bijvoorbeeld een muisklik start je pc op. Als er dan al iemand op de zelfde freq. zit heb je alleen ff last van een muisklikje.

Verwijderd

toen je 7 was?

• GGS_206
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Op donderdag 27 juni 2002 15:55 schreef MasterOverdrive het volgende:
toen je 7 was?
Jong geleerd is oud gedaan :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Verwijderd

Op donderdag 27 juni 2002 15:58 schreef GGS_VR6 het volgende:

[..]

Jong geleerd is oud gedaan :)
ow ik lees nu dat het een zelfbouw pakketje was ;)

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-11 13:47
Op donderdag 27 juni 2002 15:17 schreef rf het volgende:
Euhm?

Ik zie de moeite niet hoor, gewoon bij de gamme "klik aan klik uit" halen , is radiografisch. Zet je gewoon tussen je stopcontact in en klaar..

Groeten,
Rf
1: Dit is al een paar keer (10 ongeveer) genoemd |:(
2: ATXen gaan niet aan als je er spanning opzet |:(
3: Begroetingen onder posts en replys
Pagina: 1 2 Laatste