Toon posts:

[Slackware] USB muis doet het amper

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik zit met een een probleem. Het zit als volgt:

Ik heb na 30 minuten met x te kloten eindelijk KDE werkend gekregen. Opzich al hele prestatie voor mij aangezien ik gigantisch n00b ben op het gebied van Linux. Slackware gaf dan ook een grote voldoening.

Nu heb ik een logitsch USB dual optical mouse. Deze ziet Slack wel maar het punt is dat de muis in de rechterhoek blijft staan. Beweeg ik de muis dan komen er allemaal menus in beeld en verder dan de helft van mn scherm komt die niet. Ik vermoed dat dit komt door gpm. Ik heb geprobeert op gpm te killen maar zonder restultaat.

Kan iemand mij vertellen wat ik nu nog kan doen (Welke configfile moet ik editten en wat moet er in ed).

Alvast bedankt voor de replys. :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:28
Ja, het gaat om /etc/X11/XF86Config.

Je moet daar even zoeken naar het deel waar het geblaat over de muis staat, zoiets als dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Section "InputDevice"
    Identifier  "Mouse1"
    Driver  "mouse"
    Option "Protocol"    "IntelliMouse"
    Option "Device" "/dev/mouse"
    Option "ChordMiddle"
    Option "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection

Dit is van mijn draadloze Logitech iDesktop (wheelmouse, maar dus PS/2).

Op mijn andere computer heb ik een Logitech Optical Wheelmouse (de goedkope OEM versie, met 1 optische camera dus). Wanneer ik daar als protocol 'IMPS/2' neerzette, werkte het wel naar behoren. Of dat met USB ook zo moet, weet ik niet zeker, maar probeer het eens?

Verder: die ZAxisMapping zorgt ervoor dat je scrollwheel werkt in KDE en Mozilla enzo, ook wel iets waar je blij van wordt :)

Edit: En heb je de XFree86 docs al gecheckt?

Nog meer edit: de volgende keer mag je de begroeting bovenaan je post wel achterwege laten (zie ook de FAQ waarom dat is enzo). HAH!! Eindelijk een keer deadinspace te vlug af!! >:)

Verwijderd

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
# **********************************************************************
# Core Pointer's InputDevice section
# **********************************************************************

Section "InputDevice"

# Identifier and driver

Identifier  "Mouse1"
    Driver  "mouse"
    Option "Protocol"    "IMPS/2"
    Option "Device" "/dev/input/mouse0"
    Option "Buttons"     "5"
    Option "ZAxisMapping" "4 5"

Dit is mijn single optical mouse van Logitech op USB. Dit komt uit /etc/X11/XF86Config . GPM voordat je X start killen met 'gpm -k' of '/etc/rc.d/rc.gpm stop'.

• Wilke
Wel vaag op zich dat je op een USB poort een 'PS/2' protocol gebruikt. Die IM in 'IMPS/2' staat voor IntelliMouse trouwens, mocht je het je af zitten te vragen.

Topicstarter: hiermee moet het dus lukken, en de scrollwheel support krijg je er dus gratis bij vandaag...is het niet geweldig :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het morgenochtend gelijk proberen. Heb nu iemand aan het downe dus kan het nu niet proberen. Ben er in ieder geval zeker van dat het zaterdag ook op mn server komt.

Hartstikke bedankt voor de reacties en de groeten aan Jotti :P

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb het even geprobeert. Volgens deze config:

# Section "InputDevice"
# Identifier "Mouse1"
# Driver "mouse"
# Option "Protocol" "IMPS/2"
# Option "Device" "/dev/input/mouse0"
# Optien "Chordmiddle"
# Option "ZAxisMapping" "4 5"
# EndSection

Dit werkt niet en heb toen maar besloten om Slack even opnieuw te installeren maar dan zonder gpm. Had geen effect en de muis tript nog steeds. Wat doe ik dan fout :?

Ik dacht namelijk dat de antwoorden hier wel goed waren maar blijkbaar kan ik het niet goed instellen.

Verwijderd

Wat is de output van lsmod ?
Deze zijn voor de muis bij mij geladen:
code:
1
2
3
4
5
evdev            4096   0 (unused)
mousedev            3768   1
usbmouse            1784   0 (unused)
input            3264   0 [evdev mousedev usbmouse]
usb-uhci           20940   0 (unused)

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Lees dit ook eens door. Beetje algemene howto voor USB-muizen.

http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=79

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb m nu zelf al. Heb even wat zitten rondneuzen in de config. Ben dr achter dat ik nu gewoon zelf moet puzzelen ipv jullie hier lastig te gaan vallen. Ik heb er namelijk zelf niks aan als ik het niet leer.

Maar alsnog bedankt voor de goede antwoorden.

Hier mijn config file voor als mensen nog een x een probleem hebben:

Section "InputDevice"

# Identifier and driver

Identifier"Mouse1"
Driver"mouse"
Option "Protocol" "IMPS/2"
Option "Device" "/dev/mouse"

• Wilke
Nou ik heb het even geprobeert. Volgens deze config:

# Section "InputDevice"
# Identifier "Mouse1"
[...]
# EndSection
Als je het eerst letterlijk zo in je config had staan, dan zijn die hekjes (#) voor de regels het probleem. Die zeggen namelijk dat het commentaar is dus dan doet het niet zo bijster veel he ;) !
Dit werkt niet en heb toen maar besloten om Slack even opnieuw te installeren maar dan zonder gpm. Had geen effect en de muis tript nog steeds. Wat doe ik dan fout :?
Nog een tip: je moet echt SERIEUS kloten met Linux wil je het zo vernaggelen dat een reinstall echt nodig (of iig makkelijker) is. Mits je er genoeg van weet natuurlijk :)
Nog sterker: je moet ook serieus rotzooi trappen wil je dat een reboot het enige is dat een bepaald probleem gaat verhelpen (ook hier: soms is het wel de makkelijkste oplossing, maar zelden *echt* nodig, als je weet wat je doet).

Nu kun je het natuurlijk zo doen (en de volgende keer dat je een prob hebt weer), maar je zou ook even kunnen uitzoeken hoe je gpm uitzet of verwijdert (tip: kijk eens rond in /etc/rc.d, en check het 'removepkg' commando eens..). Met andere woorden: het probleem niet op de 'windows'-manier oplossen, in Linux werkt dat namelijk zelden tot nooit. Als iets niet werkt is daar i.h.a. een aanwijsbare reden voor :)

Op die manier leer je ook nog 'es hoe het intern werkt allemaal.

Succes met Linux leren kennen verder!
Pagina: 1