Waarom geen merk-computer?

Pagina: 1
Acties:

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Veel hoor ik om mij heen dat je beter geen "a-merk" computer kunt kopen. Denk dan aan

- Comprak
- IBM
- Laser
- Packerd Bell
- Etc....

Waarom vind jij het ook niet verstandig om zo'n computer te kopen? Graag goede argumenten..

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 06-07 14:29
Als bedrijf: Koop merkcomputers, meestal 3 jaar garantie (on-site), heb je hun hele levensduur garantie (afschrijven pc is meestal 3 jaar)

Voor thuisgebruikt, NIET DOEN

Vaak moeilijk uit te breiden en wannabee merken als Pak & Bel (Packard Bell) gebruiken vaak goedkopere onderdelen (dus micro atx mobo's met alles geintegreerd. Dus merkpc's zijn vaak moeilijker uit te breiden

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:49
argumenten tegen:

*duurder
*niet makkelijk uit te breiden
*je kunt ze niet zelf samenstelling (of je bent beperkt daarin)

Vrij belangrijke argumenten dacht ik zo.

Verwijderd

Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij is het zo dat je merk-computers vaak niet of niet goed kan upgraden later, omdat alle componenten (Bijv packard hell) precies op elkaar afgestemd zijn, en als je dus wilt upgraden, problemen gaat krijgen met je andere troep die in die pc zit..

Barracuda

• SpeedyG
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-08 14:52

SpeedyG

Say Cheese !!

Ligt eraan. Als je een beetje kennis van software hebt is het inderdaad beter geen A-merk te kopen. Waarom?? Simpel bij A-merk betaal je vooral voor het merkje en voor support. Vooral de support is een kostbare zaak voor een fabrikant en daar betaal je dus flink voor. Terwijl de support vaak is voor vragen als: Mijn PC wil niet starten? Antw: Zit de stekker er wel in. :? (beetje sarcastisch...). Het geld hiervoor kun je bij een klonenbouwer besteden aan extra hardware. Terwijl zij bovendien ook support leveren, maar dan tegen een lagere prijs.
Ik zelf heb tot nu toe altijd mijn PC bij een klonenbouwer laten bouwen. Alleen mijn laatste aanwinst heb ik zelf in elkaar gezet.

Runs on tequila, much cheaper than petrol.....

Verwijderd

ZIJN JULLIE NOU TWEAKERS??

je kunt ze niet oc'en ofcourze

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 07:59
Inderdaad ze hebben weinig overclock mogelijkheden.
1. meestal maar wazige self made moederborden
2. meestal is de hardeware nou niet de beste in zijn soort, daarmee bedoel ik dat ze gewoon eerder aan hun top zitten qwua overclocken dan losse sjit
3. Heel veel hardware in A-merk computers is al tweedehands ( dus ooit terug gebracht door garantie enzo ) of gewoon gerepareerd ( bij packard bell de monitoren meer als de helft daarvan is ooit slecht terug gekomen weer opgelapt en een stickertje met nieuwe datum erop en klaar weer een nieuwe monitor voor bij een A-merk pc ) sorry maar als ik iets koop als nieuwd zijnde wil ik ook een nieuwe en geen opgelapte
4. De meeste hardware is al verouderd
5. weinig keus qwua opties

.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Voor het merendeel ben ik het wel met jullie eens, alleen dit niet :<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>1. meestal maar wazige self made moederborden[/quote]Da's niet helemaal juist... Meestal zit er een Intel-moederbord in, en dat zijn prima bordjes, alleen overklokken is er niet bij. Maar kwalitatief is dat meestal wel OK.

Virussen? Scan ze hier!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-08 13:31

Tjark

DON'T PANIC

grootste probleem: je kan je pc niet zelf samenstellen: dat mobo, die vidkaart, die netwerkkaart etc.

Ik zag laatst bv nog zo'n A-merk (Dell, of Packard Hell oid): een "vette" P3-800 erin en dan als vidkaart een TNT2......

*insert signature here

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 07:59
Dan zou dat tegenwoordig zo zijn
1 jaar geleden en daarvoor ook maakte PB en Compaq zelf moederborden waarop van alles geintergreerd was en het sloeg nergens op die bordjes ze zorgden zelfs voor prestatieverlies !

.

Verwijderd

Ik heb een Packard Bell Platinum 7500 en heb m'n Voodoo3 3000 vervangen voor een Elsa Gladiac 32 mb, ik heb ook nog 128 mb geheugen en een cd-brander toegevoegt. Heb tot zover geen problemen gehad. Ga binnenkort een nieuw moederbord ( Asus A7V )+ Duron 700 kopen en kijken of ik dat zonder problemen kan inbouwen.:)

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 08 oktober 2000 15:31 schreef Malfeidor het volgende:
Ik heb een Packard Bell Platinum 7500 en heb m'n Voodoo3 3000 vervangen voor een Elsa Gladiac 32 mb, ik heb ook nog 128 mb geheugen en een cd-brander toegevoegt. Heb tot zover geen problemen gehad. Ga binnenkort een nieuw moederbord ( Asus A7V )+ Duron 700 kopen en kijken of ik dat zonder problemen kan inbouwen.:)[/quote]Anders gezegd heb je een Packard Bell gekocht voor een duur prijsje en de meeste onderdelen vervangen... hmmm dan had je net zo goed gewoon zelf een pc in elkaar kunnen zetten.

Verwijderd

Weet ik maar m'n vader wou liever een merk computer kopen omdat die merken een betere service hebben. Toen we die computer kochten had ik er ook nog niet zo'n verstand van. Ik ging me er later pas in interesseren en heb toen wat vervangen en hem wat aangevuld.

Verwijderd

De hardware die er inzit is meestal wel van een bekend merk maar dan op maat gemaakt (qua vorm) voor die compu en inderdaad meestal van alles geintegreerd. Gaat je mobo bijvoorbeeld stuk dan kan er alleen zo'n zelfde mobo in terug en dat moet je laten doen bij diezelfde compubouwer. Kost dan meestal veel pieken als de garantie al over is.

Verwijderd

Je betaald dus gewoon TE VEEL voor wat je krijgt.

• pasajo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10-2021
uhhmmm als je bij packard bell bijvoorbeeld wat in wil bouwen is je garantie voorbij...
dus waarom duur doen, en alsnog geen garantie op de volledige pc hebben

Verwijderd

Ik ben het met iedereen die tegen merk computers is eens
A-merken zuigen!!!
Zelf Doen!!!
is cheaper en veel cooler!!
Jouw configuratie en niet een configuratie die duizenden mensen hebben.
Jij wil dit van je PC?
Hoppa! dan bouw je gewoon jouw PC! :D

• Diamon
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Is niet helemaal eerlijk, maar geeft je toch een indicatie waarom je NIET een merk pc moet kopen.

Wil je weten waar ik het over heb, tjek deze link.

And The Only One

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Veelal is het ook zo dat als je wat wil toevoegen, dat je allerlei extra brackets en andere kleine onderdelen nodig hebt, omdat je het anders helemaal niet in een kast kan vastzetten. Zo heb ik eens voor een zacht prijsje een CD-rom speler in een Compaq gezet:

CD-rom speler: 100,-
Bracket: 100,-

Dus voor een CD-rom speler van 100,- had ik ook nog 100,- nodig voor een paar stukjes metaal. :(

Verwijderd

Ik lees hier vaak de merknaam Packard Bell. Een paar keer in positieve, maar veel vaker in enigszins negatieve zin. Het volgende wil ik erover kwijt:
De Packard Bell moederborden zijn (over het algemeen) van Gigabyte of MSI(Micro Star International). Deze hebben vaak audio/video onboard. Echter, het is, als je dat wilt, heel goed mogelijk deze (dmv jumpers of in het bios) uit te zetten. Je kunt dan wel andere apparaten toevoegen. Daarnaast is het niet zo, dat je garantie vervalt wanneer je andere apparaten installeert. Het is wel zo dat PB deze apparaten niet support. Op het moment dat er een probleem is met de pc, en er moet geremastered worden (een proces van PB dat FDISK, format en windows opnieuw installeert) dan moet de pc in originele staat zijn. Daarna mogen de andere apparaten gewoon weer toegevoegd worden zonder garantieverlies. Ook zijn de onderdelen van deze pc's niet van slechte kwaliteit, hoewel bij sommige producten 'known issues' zijn. Maar dat zal overal het geval zijn. Bij een dergelijk defect product wordt het trouwens in de garantietermijn geheel kostenloos omgeruild.
Het is natuurlijk wel zo, dat er een aantal PB-specifieke eigenschappen zijn, die niet altijd even leuk zijn voor de thuisknutselaar. Hiermee doel ik op de zogenaamde hidden sector waarin een aantal hardwaregegevens wordt vastgelegd. Deze bevind zich zowel op de HDD als in het CMOSgeheugen.
Als laatste wil ik nog wel zeggen, dat het zeker klopt dat je voor de naam PB betaald, en voor de daaraan verbonden service. Maar dat is een overweging die je zelf moet maken.

• Diamon
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 09 oktober 2000 15:21 schreef Herman het volgende:
Veelal is het ook zo dat als je wat wil toevoegen, dat je allerlei extra brackets en andere kleine onderdelen nodig hebt, omdat je het anders helemaal niet in een kast kan vastzetten. Zo heb ik eens voor een zacht prijsje een CD-rom speler in een Compaq gezet:

CD-rom speler: 100,-
Bracket: 100,- :?

Dus voor een CD-rom speler van 100,- had ik ook nog 100,- nodig voor een paar stukjes metaal. :([/quote]Huhhhh, een tweaker lost dat probleem toch zelf op.
Stukjes metaal, effe in een correcte positie buigen, en klaar is Herman.

And The Only One

Verwijderd

wat is dat nou voor onzin natuurlijk kan je wel OC'en alleen of het systeem het dan trekt is een tweede...trouwens je kan ook die koeler erafslopen en een andere erop zeten maar met openmaken ben je vaak de garantie kwijt .. je kan btw ook samenstellen uit a-onderdelen...doe ik zelf altjid want dan heb je eigenlijk de ultieme a-pc met de ultieme ondersteuning...

• teuni
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 16:18

teuni

shit happends.... every day.

Bij een compaq kun je ook heel weinig veranderingen aanbrengen in het BIOS. Verder kan je er wel alles inbouwen zonder problemen. (tenminste als er nog sloten e.d. vrij zijn maar das logisch)
verder neemt het moederbord van een compaq 15 tot 20 % in prestatie af en das echt verrot. Ik heb helaas zelf ook zo'n klote ding. Naar veel aanpassingen werkt het wel redelijk maar niet optimaal.

ach ja.

• akakiwi
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-03 11:13

akakiwi

I believe in the ruling class.

Lekker zelf alles kopen, van verschillende merken die allemaal goed op elkaar passen.
Dan alles in elkaar tweaken en klaar is Kees. :)

Nooit problemen met zo'n systeem, en nog goedkoop ook. :)

| Life is a game (and games are fun) | homepage |

Verwijderd

Roffel werkt zeker voor Packerd Bell?
:r

Verwijderd

Argumenten tegen:
*Niet tot nauwelijks uit te breiden/up the graden.
*Vaak slechte onderdelen die outdated zijn, denk aan oudere videokaarten waarmee je gamen al helemaal kan vergeten, maar ook slechte geluidskaarten en HDDs
*Geen echte windows bundel: vaak is de windows die erbij zit gemodificeerd door het bedrijf, en niet te installeren op non-merknaam PC's.

Argumenten voor:
*Garantie, maarja dat heeft de tweaker niet nodig, want wat je ook waar koopt er zit altijd wel garantie op.

Ik raad het ten zeerste af om merk te kopen.

Wel wil ik erbij zeggen dat Dell niet echt een merknaam is, omdat die er wel kwaliteit onderdelen in zetten (kan je zelf kiezen)en goed upgrade-baar zijn.

Als je een newbie bent met PC Hardware, stel dan zelf je pc/laat je pc samenstellen bij MyCom ofzo, dan heb je iniedergeval nog iets wat je kan upgraden :)

Verwijderd

Het grootste voordeel mis ik hier nog steeds.
Bedrijfmatig koop je een merk systeem vanwege de continuiteit.

Veel bedrijven hebben speciale images die ze over hun systeen heen fietsen. Aangezien images maken voor een bedrijf redelijk prijzig is, kiest men voor continuiteit (lees beschikbaarheid) van een bepaald model.
Dus valt de keuze snel op Compaq, IBM, HP e.d.

Twekaers hebben inderdaad weinig aan zulke grappen, en kiezen altijd voor het nieuwste :)

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-08 22:59
Ik denk dat als je een systeem wilt dat je aanzet om te internetten, office te gebruiken en waar de kids af en toe eens een spel op spelen een A merk helemaal geen slecht idee is. Die meneer bij Dixons, V&D of Dunnet heeft je precies verteld dat je dat allemaal met dit systeem kunt doen, je kunt een standaard minimum kwaliteit verwachten, dus je bent tevreden.
Maar als je regelmatig verschillende fora (forums?) leest wordt je vanzelf aangestoken door een soort competitiedrang/groepsgevoel. Er zijn dan een heleboel mensen om je heen die je raad kunnen geven tav een bepaalde configuratie of bepaalde inbouw onderdelen. Er gaat zich dan een bepaald gevoel van je meester maken. Ik wil wil wil wil wil! Je kunt mbv je vriendjes en vriendinnetjes die ook in het forum zitten bepalen wat je precies wilt (versie, bouw ed) en dan kopen en zelf inbouwen. (echt waar, er zijn mensen die dat niet durven. Daar moet je ook respect voor hebben)
En dan kun je bepalen wat je nu wilt.

Het proces van orienteren en discussieren in fora kost tijd. Niet iedereen wil die tijd nemen.

Net als het feit dat niet iedereen bij een klonenbouwer naar binnen wil, en als 'ie binnen is binnen wil blijven. Het gebeurt namelijk regelmatig dat daar een sfeer hangt (niet alleen een sfeer trouwens, vaak de vriendjes van die jongetjes ook) van jongetjes van 17 of 18 jaar die jou daar totaal ongeinteresseerd te woord staan, of niet. (of heb ik gewoon slechte ervaringen)
De tegenstelling met Dunnet of een andere computerboer waar (over het algemeen) heren in nette pakken je te woord staan in een rustige omgeving, is groot.

Voor een boel mensen is het dus niet alleen het A-merk dat ze kopen, maar ook de snelheid en de sfeer bij het kopen dat de keuze bepaald.

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Wij hebben een Gateway computertje staan en ik heb er nog nooit problemen mee gehad, alles doet het goed enzo....vorige week nog een ZIPdrive erin gezet

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 10 oktober 2000 09:55 schreef Thetallguy het volgende:
Wij hebben een Gateway computertje staan en ik heb er nog nooit problemen mee gehad, alles doet het goed enzo....vorige week nog een ZIPdrive erin gezet[/quote]Ja maar dat kan je nauwelijks 'uitbreiden' of upgraden noemen, zet er es een nieuwe videokaart in, of een nieuwe HDD, en nieuwe geluidskaart etc. :)

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08 10:57
miles, ik denk dat jij misschien een paar slechte ervaringen hebt gehad, maar dit is echt niet wat je bij de gemiddelde klonenbouwer ziet. De grotere klonenbouwers (funprice, computerland etc.) zien er van binnen weer net zo uit als de dixonsen en dynabytes en vobissen, alleen ze leveren betere spullen tegen een betere prijs.

De verkopers in de dixons hebben misschien een pak aan, maar hebben ze verstand van computers? nee. wel van verkopen, en daarom heeft de gemiddelde leek misschien nog een positief beeld van deze heren. Ze kunnen je perfect om de oren slaan met mooie termen, maar juist de leek kent daar het nut niet van. en als je ze vraagt: kan ik daar ook wel een paar spelletjes mee doen? zeggen ze natuurlijk ja. kom jij even bedrogen uit als je buurman langskomt met niet eens zo'n zwaar 3d spel, en jouw gloednieuwe stateoftheart computer trekt het niet omdat er toch wel een erg verrotte videokaart inzat.

misschien dacht de verkoper dat jij met 'een paar spelletjes' lemmings 1 en pacman bedoelde?
of dacht hij misschien: 'hier staat weer een leek, ik heb geen verstand van computers maar ik zuig zijn portemonnee toch wel leeg'??

vraag bij de vobis/dynabyte maar eens naar geheugen van een goed merk.
'meneer/mevrouw, we hebben hier alleen maar a-merk geheugen'. en als je het dan wil zien, staat er toch verrassend weinig merk op.

of vraag eens naar een nieuw moederbord.
'moederborden? oh ja, dat zijn die dingen in de systeemkast. nee, die verkopen we niet los'

wat je als leek het beste kan doen als je een computer wil hebben en je wil niet belazerd worden, is een kennis het systeem laten samenstellen bij een klonenbouwer. iedereen kent wel een of andere nerd. vaak zal dat een neefje van 16 zijn. en die bakt echt een betere computer dan de verkopers-in-pak bij de dixons.

daarnaast zijn er ook klonenbouwers die je kunnen helpen met het samenstellen van een systeem. de meeste niet natuurlijk, ook zij zijn op geld uit. maar er zijn er een paar die echt kijken naar wat je nodig hebt en voor jou een prachtig systeem bouwen.

Verwijderd

Nadelen:

1. Vaak duur, je betaalt voor merknaam, vaak overbodige software en gebrekkige support.
2. Support bestaat meestal vooral uit een helldesk a fl 1,25 per minuut met aan de andere kant een callcenter met een standaard vraag-antwoord lijstje en geen diepere info/kennis. En carry-in garantie.
3. Veel geintegreerde onderdelen van vaak een middelmatige kwaliteit. En wanneer deze onderdelen niet goed meer functioneren moet je gelijk je hele systeem inleveren.
4. Vaak addertjes onder het gras zoals videogeheugen wat gewoon van je intern wordt afgepikt.

Voordeel:
Handig voor de gewone consument die er alleen een beetje mee officed en af en toe gamed. Compleet werkend systeem met alle software geinstalleerd...
Pagina: 1