Toon posts:

RGB Composite S-Video etc..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik ben me aan het orienteren op een homecinema set.
Toen ik de feature "progressive scan" aan het bekijken was kwamen er allemaal termen langs die ik wel van naam ken, maar waarvan ik niet weet wat ze precies inhouden.
Bij het progressive scan verhaal komt vaak naar voren dat op dit moment alleen voor projectoren en zo gebruikt kan worden. Dit omdat deze alleen een RGB input hebben. Het kwaliteits verschil tussen wel of geen progressive scan schijnt enorm te zijn. Nu las ik toevallig dat bv toshiba met RGB input tv's op de markt komt. Is dit een te verwachte ontwikkeling voor de tv of niet? Maw moet ik deze feature zowieso op een dvdplayer nemen?
Ook wordt deze term vaak in de context van NTSC dvd's genoemd kunnen dvdplayers met progessive scan ook PAL dvd op deze wijze weergeven?

Zo iemand mij wat verheldering kunnen bieden in deze vragen en mischien kort kunnen uitleggen wat met de genoemde termen bedoeld wordt.
Het gaat mij niet zo zeer om het technische verhaal maar ik ben meer geinteresseerd in dit alles met het oog op beeld kwaliteit.

Bij voorbaat dank!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-03 14:37
Ik ga het proberen :)
Toen ik de feature "progressive scan" aan het bekijken was kwamen er allemaal termen langs die ik wel van naam ken, maar waarvan ik niet weet wat ze precies inhouden.
Even simpel uitgelegd, progressive scan houdt in dat het beeld in één keer wordt opgebouwd. Interlaced bouwt een frame op d.m.v. twee losse fields, waarbij de eerste alle oneven aantal beeldlijnen bevat en de tweede alle even beeldlijnen. Interlaced maakt dus van twee halve frames (fields) één frame. (er gaan er 25 in één seconde). Bij progressive wordt het frame echter in één keer opgebouwd. Zo heb je geen last meer van 'interlaced-artifact' welke er uit zien als horizontale lijntjes (zichtbaar bij snelle bewegingen)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~itc/images/combing1.jpg
met dan aan frankD voor dit plaatje
Nu las ik toevallig dat bv toshiba met RGB input tv's op de markt komt. Is dit een te verwachte ontwikkeling voor de tv of niet? Maw moet ik deze feature zowieso op een dvdplayer nemen?
RGB betekend niet meteen progressive scan. Sterker nog, op tv's komt het zelden voor, hoewel RGB wel zeer regelmatig voorkomt. Progressive scan heb ik eigenlijk alleen nog gezien op enkele modellen van Hitachi (28", 32" 16.9 en ik dacht zelfs ook een 4.3 tv). Echter is het voor een TV niet zo heel interessant daar je het verschil niet zo duidelijk ziet. Op een projector is dit wel weer duidelijker.
Progressive scan op een DVD speler is ook lastig te krijgen. Een zeer goeie en tevens goedkope oplossing is om via de PC te spelen. Anders kom je uit op een Skyworth of Nintaus speler (of soortgelijken). Dit zijn in de basis niet de duurste spelers. Relatief goedkoop zelfs. Maar er is nog geen importeur in NL en omstreken (mocht iemand anders hier een andere mening over hebben hoor ik dat zeeeer graag btw), dus de shipping en andere kosten komen er nog eens bovenop. Denk aan rond de 1000,- gulden / 450 euro in totaal. (dan zit je echter ook nog met garantie).
Afbeeldingslocatie: http://www.gaborverhoeven.nl/got/nintaus.gif
achterkant van een Nintaus, vind ik persoonlijk altijd veel interessanter dan de voorkant :)
Ook wordt deze term vaak in de context van NTSC dvd's genoemd kunnen dvdplayers met progessive scan ook PAL dvd op deze wijze weergeven?
Lang niet alle spelers kunnen dit. Sterker nog, die Nintaus is naar mijn weten de enige of een van de weinige die geen moeite heeft met PAL.
Wellicht heb je de term PSM-1 ook als eens voorbij zien komen. Dit is een extra printplaat voor 'gewone' DVD spelers, om deze zo ook om te toveren tot een progressive speler. Kosten van het bord en dacht ook inbouwen ligt ook zo rond de 1000 gulden. Maargoed, dan heb je wel nog de dvdspeler zelf nodig.
Een probleem (vind ik) met een PSM-1 bord is dat deze wat moeite heeft met PAL DVD's en deze niet helemaal lekker doorgeeft. Met NTSC heeft 'ie echter geen moeite.
Het gaat mij niet zo zeer om het technische verhaal maar ik ben meer geinteresseerd in dit alles met het oog op beeld kwaliteit.
Tja, wat voor de één goeie kwaliteit is, is voor de ander weer een stuk anders. Met een leuke goeie breedbeeld tv en een normale fatsoenlijke DVD speler kom je al een heel eind. Wil je echter nog een stap verder gaan dan kun je een mooie projector kopen. Het beste hiervoor is een zogeheten CRT projector, echter zitten hier ook weer meteen een flinke berg nadelen aan (niet qua kwaliteit, maar qua indeling van de ruimte, transport, afstelling, afstelling en afstelling, gebruikersgemak, enz) en hiermee kun je spelen via een PC DVD. Of je gaat nog wat verder en je neemt i.p.v. een pc dvd een losse progressive speler of PSM-1 upgrade. Deze laatste scheelt qua kwaliteit vrijwel niks vergeleken met een pc, echter qua gebruikersgemak is het wat lekkerder.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-03 10:34
Op woensdag 19 juni 2002 01:42 schreef ShittyOldMan het volgende:
[..]
Zo heb je geen last meer van 'interlaced-artifact' welke er uit zien als horizontale lijntjes (zichtbaar bij snelle bewegingen)
De meest gebruikte term voor dit artifact is comb-artifact, vanwege het kam achtige effect. In goede tv's (Philips tv's met natural motion) wordt dit effect weggeprocessed. Helaas creert de processing zelf ook wat artifacts (vnl. halo).
Echter is het voor een TV niet zo heel interessant daar je het verschil niet zo duidelijk ziet.
Het verschil tussen 60Hz interlace en progressive is op een tv wel degelijk goed zichtbaar. Het beste kun je het verschil zien door je hoofd 90 graden te draaien. Dan zie het scherm gewoon knipperen.
Tja, wat voor de één goeie kwaliteit is, is voor de ander weer een stuk anders. Met een leuke goeie breedbeeld tv en een normale fatsoenlijke DVD speler kom je al een heel eind. Wil je echter nog een stap verder gaan dan kun je een mooie projector kopen. Het beste hiervoor is een zogeheten CRT projector en hiermee kun je spelen via een PC DVD. Of je gaat nog wat verder en je neemt i.p.v. een pc dvd een losse progressive speler of PSM-1 upgrade.
Elk persoon stoort zich in meer of mindere maten aan de verschillende soorten artifacts die er zijn. Voor een betaalbare oplossing raad ik een goede breedbeeld tv aan (mijn voorkeur voor philips zal de gemiddelde bezoeker van dit forum wel duidelijk zijn), met een middenklasse dvd-speler. Dat levert echt al iets leuks op waar je dagelijk plezier van hebt. Heb je wat meer te besteden dan ga je voor de projector. Het vervelende daarvan is dat je zo'n ding eigenlijk alleen voor dvd goed kunt gebruiken, omdat de kwaliteit van een tv signaal gewoon te gering is (dat ziet er gewoon niet uit). En dan moet je ook nog een manier vinden om het tv-signaal progressief te maken (digitale tuner of pc met tvkaart), tenzij je een model koopt dat interlaced signalen accepteert(maar ook dan heb je nog een tuner nodig).

Voor de rest sluit ik mij bij ShittyOldMan aan.

Verwijderd

bedankt dit was weer smullen voor mij

Verwijderd

[..]

Even simpel uitgelegd, progressive scan houdt in dat het beeld in één keer wordt opgebouwd. Interlaced bouwt een frame op d.m.v. twee losse fields, waarbij de eerste alle oneven aantal beeldlijnen bevat en de tweede alle even beeldlijnen. Interlaced maakt dus van twee halve frames (fields) één frame. (er gaan er 25 in één seconde). Bij progressive wordt het frame echter in één keer opgebouwd. Zo heb je geen last meer van 'interlaced-artifact' welke er uit zien als horizontale lijntjes (zichtbaar bij snelle bewegingen)
[afbeelding]
met dan aan frankD voor dit plaatje
[..]

RGB betekend niet meteen progressive scan. Sterker nog, op tv's komt het zelden voor, hoewel RGB wel zeer regelmatig voorkomt. Progressive scan heb ik eigenlijk alleen nog gezien op enkele modellen van Hitachi (28", 32" 16.9 en ik dacht zelfs ook een 4.3 tv). Echter is het voor een TV niet zo heel interessant daar je het verschil niet zo duidelijk ziet. Op een projector is dit wel weer duidelijker.
Progressive scan op een DVD speler is ook lastig te krijgen. Een zeer goeie en tevens goedkope oplossing is om via de PC te spelen. Anders kom je uit op een Skyworth of Nintaus speler (of soortgelijken). Dit zijn in de basis niet de duurste spelers. Relatief goedkoop zelfs. Maar er is nog geen importeur in NL en omstreken (mocht iemand anders hier een andere mening over hebben hoor ik dat zeeeer graag btw), dus de shipping en andere kosten komen er nog eens bovenop. Denk aan rond de 1000,- gulden / 450 euro in totaal. (dan zit je echter ook nog met garantie).
[afbeelding]
achterkant van een Nintaus, vind ik persoonlijk altijd veel interessanter dan de voorkant :)
[..]

Lang niet alle spelers kunnen dit. Sterker nog, die Nintaus is naar mijn weten de enige of een van de weinige die geen moeite heeft met PAL.
Wellicht heb je de term PSM-1 ook als eens voorbij zien komen. Dit is een extra printplaat voor 'gewone' DVD spelers, om deze zo ook om te toveren tot een progressive speler. Kosten van het bord en dacht ook inbouwen ligt ook zo rond de 1000 gulden. Maargoed, dan heb je wel nog de dvdspeler zelf nodig.
Een probleem (vind ik) met een PSM-1 bord is dat deze wat moeite heeft met PAL DVD's en deze niet helemaal lekker doorgeeft. Met NTSC heeft 'ie echter geen moeite.
[..]

Tja, wat voor de één goeie kwaliteit is, is voor de ander weer een stuk anders. Met een leuke goeie breedbeeld tv en een normale fatsoenlijke DVD speler kom je al een heel eind. Wil je echter nog een stap verder gaan dan kun je een mooie projector kopen. Het beste hiervoor is een zogeheten CRT projector, echter zitten hier ook weer meteen een flinke berg nadelen aan (niet qua kwaliteit, maar qua indeling van de ruimte, transport, afstelling, afstelling en afstelling, gebruikersgemak, enz) en hiermee kun je spelen via een PC DVD. Of je gaat nog wat verder en je neemt i.p.v. een pc dvd een losse progressive speler of PSM-1 upgrade. Deze laatste scheelt qua kwaliteit vrijwel niks vergeleken met een pc, echter qua gebruikersgemak is het wat lekkerder.
Gij staat toch altijd klaar met info en zo!
Cool van u!

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

[..]
lol mooi geprobeerd... zeg maar gerust heel mooi geprobeerd... zeg maar helemaal geweldig geprobeerd... Mijn pet gaat af (zoek je nog werk >:) )

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

Pagina: 1