Ik heb een 486 met defecte voeding gekregen, dus ik schroef de kast open om die voening te vervangen, en wat zie ik daar: de 486 CPU met ernaast een lege socket. Ik heb de 486SX25 in de eerste socket vervangen door een 486DX33 en dit werkt prima. Als ik nou de 486SX25 in de 2e socket zet kan ik het dan gebruiken als dual SX25? Of is die 2e Socket voor een Overdrive of Coprocessor? (487) Wat ook vreemd is is dat het (erg grote) bord 8 geheugen banken (!!!) heeft terwijl de meeste borden uit die tijd er 4 hebben. Zou dit een serverbord kunnen zijn? De sockets zijn alle 2 het zelfde. Het zijn niet van die sockets met een hendeltje er aan maar je moet de CPU er gewoon in drukken. (Socket1 ???)
Ik denk toch dat dit een coprocessor is, die lijken heel veel op elkaar iig, maar ik kan het mis hebben
Waarschijnlijk is het voor coProcessor, moet je ff kijken wat er bij staat iets van 487 ofzoiets. En 8 geheugenbanken is niet bijzonder heb er een met 16. De socket is grooter als de meeste coProcessoren, tenminste je kan er een in zetten die bij een 386 hoort die is grooter of een die bij een 486 hoort die is kleiner.
I, for one, like Roman numerals
Op een ander 486 bord dat ik heb zit een coprocessor maar die is veel kleiner. Er past gewoon een 486 in de 2e socket. Ik zal kijken of ik een fototje van de sockets kan maken met mijn webcam misschien is het dan wat duidelijker.Op dinsdag 18 juni 2002 20:46 schreef Terw_Dan het volgende:
Ik denk toch dat dit een coprocessor is, die lijken heel veel op elkaar iig, maar ik kan het mis hebben
Wat doen? een foto maken of die proc erin doen? Hier alvast een foto. Sorry voor de brakke kwaliteit.Op dinsdag 18 juni 2002 20:52 schreef Dannyke het volgende:
DOEN/me ==> interested
Typenummers die onderaan het POST Scherm van de BIOS staan? Als ik hem weer heb aangesloten zal ik eens kijken en die getalletjes opschrijven.Op dinsdag 18 juni 2002 21:04 schreef GA!S het volgende:
typenummers zoeken met google misschien een idee...
Edit:
Uw zoekbewerking - 40-0100-DI1283-00101111-070791-AMI-F - heeft geen overeenkomstige documenten opgeleverd
Er bestaan toch helemaal geen 486 mobo's met dual processor, dat is gewoon de coprocessor.
Verwijderd
idd, dual cpu bestond niet voor de gewone gebruiker.Op dinsdag 18 juni 2002 21:12 schreef Notehouteladekast het volgende:
Er bestaan toch helemaal geen 486 mobo's met dual processor, dat is gewoon de coprocessor.
Waarom 2 sockets?
486DX is een cpu met coprocessor.
486SX is de uitgeklede 486DX. Zonder coprocessor en het was goedkoper. Als je toch wilt upgraden dan kon je een coprocessor 487 bijsteken.
Is die socket niet bedoeld voor een Weitek coprocessor? Dat is volgens mij toch een ander soort coprocessor die vroeger voor andere doeleinden werd gebruikt.
MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7
Hee, er staat in de BIOS een optie genaamd Weitek Processor, die op absent staat en ook op present kan worden gezet! Wat is een Weitek processor? Of is het gewoon een ander woord voor coprocessor. Wat is het nut er van in geval van een 486DX? en wat in het geval van een SX?Op dinsdag 18 juni 2002 21:22 schreef budi het volgende:
Is die socket niet bedoeld voor een Weitek coprocessor? Dat is volgens mij toch een ander soort coprocessor die vroeger voor andere doeleinden werd gebruikt.
Verwijderd
Weitek = Co processor... dus toch voor een co-processor en zeker niet voor een andere 486SX/DX processor.. als je dit wel doet, zal je mobo naar de klote gaan..
ik meede dat de wietek veel kleiner was....
Wat staat er nou percies in het 2e socket??
Wat staat er nou percies in het 2e socket??
Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Ik heb nog even naar die 2e socket zitten kijken, er staat in het midden: "Upgrade Socket for 80487 or P23T" Wat is een P23T? Is dat een Pentium Overdrive oid?
ff zoeken in google....
http://www.google.nl/search?hl=nl&ie=UTF8&oe=UTF8&q=P23T+486&lr=
http://www.google.nl/search?hl=nl&ie=UTF8&oe=UTF8&q=P23T+486&lr=
Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Dat heb ik al gedaan maar ik kon niets vindenOp dinsdag 18 juni 2002 21:46 schreef The_Greater het volgende:
ff zoeken in google....
Uw zoekbewerking - 40-0100-DI1283-00101111-070791-AMI-F - heeft geen overeenkomstige documenten opgeleverd
Verwijderd
het is waarschijnlijk niet je co processor socket maar een upgrade socket en dat staat er vast ook op, op je mobo zitten ook nog jumpers voor de busspeed.
in het socket kun je de processor upgrade plaatsen en met een jumper de andere socket disablen.
zo heb ik ooit mijn 486 sx25 ge-upgrade naar een 486 dx 50 mhz
in het socket kun je de processor upgrade plaatsen en met een jumper de andere socket disablen.
Verwijderd
niewaar! die waren er wel degelijk! ik heb er hier zelfs nog eentje gehad met scsi en alles onboard! (hele lange stekker....) kwam uit een vreemd kassie weet zo niet meer tulip ofzo zaten 2x33 mhz inOp dinsdag 18 juni 2002 21:12 schreef Notehouteladekast het volgende:
Hier zat ook een SX25 in, de jumper was ingesteld op DX/DX2 en niet op SX maar hij deed het wel gewoon. Ik heb die SX25 vervangen door een DX33 (dus gewoon in de eerste socket) en het werkt prima. Er zijn geen jumpers voor de busspeed of om een socket te disablen. (of die zijn er wel maar niet aangegeven) Ik ben erachter gekomen dat een P23T een 486 Overdrive is maar kan ik die er gewoon bij zetten, bij die DX33? en Kan er ook (bijvoorbeeld) een DX4 120 in ofzo?Op dinsdag 18 juni 2002 21:47 schreef beek402 het volgende:
het is waarschijnlijk niet je co processor socket maar een upgrade socket en dat staat er vast ook op, op je mobo zitten ook nog jumpers voor de busspeed.
ik heb hier zo net een 486 Mainbord User Guide gevonden...
Hier staat bij mij in dat hij ook 487 ondersteunt.
487SX-25 om percies te zijn...
Is dat een Wietek of nou een 486 variant???
Hier staat bij mij in dat hij ook 487 ondersteunt.
487SX-25 om percies te zijn...
Is dat een Wietek of nou een 486 variant???
ff googled...
Een 487 is een coprocessor
i487SX(Coprocessor)
http://www.google.nl/search?q=P23T+487&ie=UTF8&oe=UTF8&hl=nl&lr=
Een 487 is een coprocessor
i487SX(Coprocessor)
http://www.google.nl/search?q=P23T+487&ie=UTF8&oe=UTF8&hl=nl&lr=
ik heb ook nog een "dual" 486 staan, bij mij zitten er ook jumper op het mobo op hewm op 2 cpu's te zetten.
Maar ik heb op de 2e plaats geen socket op het mobo zitten, er zit wel een aansluiting voor ??
Mijne was een 486 DX2 50
Maar ik heb op de 2e plaats geen socket op het mobo zitten, er zit wel een aansluiting voor ??
Mijne was een 486 DX2 50
Verwijderd
Check ff of d'r een jumper voor overdrive of FPU naast zitOp dinsdag 18 juni 2002 21:03 schreef Erik1 het volgende:
[..]
Wat doen? een foto maken of die proc erin doen? Hier alvast een foto. Sorry voor de brakke kwaliteit.
[afbeelding][/url]
Verwijderd
stamp er een proc in
kijk als die werkt..
/me denkt overegins wel dat je 2 identieke moet
Ik heb er hier ook een staan als server 2x 486 66mhzEr bestaan toch helemaal geen 486 mobo's met dual processor, dat is gewoon de coprocessor.
Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get
Desondanks is het waarschijlijker dat er een 487 in moet dan een tweede 486.
Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot
Ik had gedacht dat als je er 2 onidentieke in stopte dat het dan op de snelheid van de langzaamste ging. Ik denk dat ik er niet meteen een CPU bij stamp want dat zou een beetje zonde zijn van het Mobo/proc als het stuk ging. Zo'n PC is altijd nuttig als server ed.Op dinsdag 18 juni 2002 22:20 schreef Dannyke het volgende:
stamp er een proc inkijk als die werkt..
Edit: Dit heb ik nog gevonden in mijn oude-zooi-bak:

Dit is dus een 486-40 (geen intel) met bijbehorende coproc. Deze is toch beduidend kleiner als de hoofdproc.
Kun je even kijken wat voor chipset? Ik heb eens van een Dual 486 gehoord met 2 Chipsets op het mobo. Omdat de 486 Architectuur officieel geen Multiprocessor ondersteunt. Op mijn mobo zitten 2 Symphony chips als chipset ik weet niet of dit 1 chipset is samen of dat het er 2 zijn. Ik denk overigens dat het gewoon 1 chipset is. Btw, het mainboard is waarschijnlijk van het merk DTK.Op dinsdag 18 juni 2002 22:24 schreef Koenzie het volgende:
[..]
Ik heb er hier ook een staan als server 2x 486 66mhz
Kan dit dual 486 ook in de FAQ, heel veel mensen trappen erin....
Het is geen dual, het is een upgrade socket voor 486SX;jes (die zonder co-proc dus) hiermee kun je ze van een co-processor te voorzien. Verder kan hij gebruikt worden om een overdrive processor in te zetten die de originele processor uitschakeld en het zelf overneemt (vooral bij mobo's met een onboard 486SX...)
Het is geen dual, het is een upgrade socket voor 486SX;jes (die zonder co-proc dus) hiermee kun je ze van een co-processor te voorzien. Verder kan hij gebruikt worden om een overdrive processor in te zetten die de originele processor uitschakeld en het zelf overneemt (vooral bij mobo's met een onboard 486SX...)
Ik heb hier zelf een Dual Pentium 133 met een i430NX op mn moederbord en nog een extra intel chipset op mn CPU riserboard.
Ook heb ik nog een 486 riserboard voor dat moederbord, zit ook een losse chipset op. Lijkt me dat als je maar genoeg chipsets bijelkaar stopt, je zomaar een dual 486 in handen hebt
BTW: Die dual systeempjes, ook toevallig een Digital Prioris?
Ook heb ik nog een 486 riserboard voor dat moederbord, zit ook een losse chipset op. Lijkt me dat als je maar genoeg chipsets bijelkaar stopt, je zomaar een dual 486 in handen hebt
Ik kan zelfs op die brakke foto van je lezen dat er Upgrade processor staat ...
-
Wat kan ik beter doen, een Overdrive erin, Of een DX4 120. En Past een Dx4 er wel in? En hoeveel MHz zijn die overdrives te krijgen? Is een overdrive een opgefokte 486 die doet alsof hij pentium is?
Er staat Upgrade Socket for 80487SX or P23T, ik dacht eerst dat ze met P23T gewoon een 2e 486 bedoelden maar ik ben erachter gekomen dat het een overdrive betekent.Op dinsdag 18 juni 2002 22:48 schreef Juicy het volgende:
Ik kan zelfs op die brakke foto van je lezen dat er Upgrade processor staat ...
Edit:
Als ik er gewoon die SX25 bij zet en kijk of het werkt, kan ik dan iets beschadigen of niet? ALs er kans is dat er iets stuk gaat probeer ik het liever niet.
De 486 architectuur ondersteund geen multiprocessor opstelling... Er zijn (naar ik gehoord heb) wel dual mobo's voor 486'ers, maar dan hebben ze elk een eigen memorycontroler (northbridge) en eigen geheugen, in feite zijn het dan dus 2 486'ers die samen een I/O bus delenOp dinsdag 18 juni 2002 22:43 schreef _JGC_ het volgende:
Ik heb hier zelf een Dual Pentium 133 met een i430NX op mn moederbord en nog een extra intel chipset op mn CPU riserboard.
Dat is geen is echte 486, deze hebben een symbolische stukje 486 architectuur in de proc verwerkt waardoor ze als 486'ers verkocht mochten worden. Maar ze presteren gelijk aan een 386 en worden ook op een 386 mobo gezet. De enige producent die erin geslaagd is om een enigsinds fatsoenlijke 486'er te bouwen voor een 386 mobo werkt is IBM met hun blue-lightning (die overgens gewoon met een 387 co-proc samenwerkte...) voor die 4c87 op de foto geldt hetzelfde verhaalk als voor die 486 proc...Op dinsdag 18 juni 2002 22:27 schreef Erik1 het volgende:
[..]
Ik had gedacht dat als je er 2 onidentieke in stopte dat het dan op de snelheid van de langzaamste ging. Ik denk dat ik er niet meteen een CPU bij stamp want dat zou een beetje zonde zijn van het Mobo/proc als het stuk ging. Zo'n PC is altijd nuttig als server ed.
Edit: Dit heb ik nog gevonden in mijn oude-zooi-bak:
[afbeelding]
Dit is dus een 486-40 (geen intel) met bijbehorende coproc. Deze is toch beduidend kleiner als de hoofdproc.
Dit was een van de vuilste marketing truuq's ooit (vooral cyrix was op dit gebied actief, die jij daar hebt is ook een cyrix...
Blue Lightning een 386 proc? Ehm, ik heb hier eentje toch duidelijk uit een Socket3 gehaald, en in mn Digital server op dat 486 bordje zegt ie duidelijk dat het een 486DX3-50 is (ja, dat ding kent alleen intels)
Verwijderd
Ja hoor, TMC had bijvoorbeeld een dual bordje voor standaard 80486 proc's, en later zelfs een Quad bordje voor 4 procs. Was helemaal geweldig!Op dinsdag 18 juni 2002 21:12 schreef Notehouteladekast het volgende:
Kan ik in dit bord nou een DX4 stampen? Of is een Overdrive beter en in wat voor snelheden zijn die er?
Ik ga nu slapie slapie doen
Ik kijk morgen morgen wel weer naar de replies 
Edit:
Ik ga nu slapie slapie doen
Edit:
Ik zal morgen het mainboard er eens uithalen en een hele zooi fotos van maken.Op dinsdag 18 juni 2002 23:36 schreef Dannyke het volgende:
als we nou PICS krijgenen pics van dat her werkt
De DX4's draaien volgens mij allemaal op een spanning vna 3,3V. De oudere 486 mobo's ondersteunen dit niet, zodat je een voltage converter nodig hebt. Het ontbreken van officiële support op de moederplank zou geen probleem moeten zijn. Ik heb wel eens een DX2 op een plank gestopt die niet wist van een DX2 was en dat werkte allemaal prima. Als je een plank hebt die 40MHz bus ondersteund (voor de AMD DX/40, DX2/80 en DX4/120) kun je ook proberen om te overclocken (120MHz voor de DX4/100 of 160MHz voor de AMD DX5/133).
dual 486 zou wel mogelijk moeten zijn..
maarre een p166 is toch veeel sneller dan een 2x486dx2/66 ?
of zie ik dat verkeerd
of zie ik dat verkeerd
Echte mannen die eten geen honing, die kauwen op bijen.
De edelmoedigste GOT'er ooit!!
Verwijderd
Computer-geschiedenis is moeilijk, vroeger was niet alles zo gebruiks(lees: n00b)vriendelijk.
486DX = 486SX + 487 (cpu met coprocessor, duur)
486SX = 486DX - 487 (zonder coprocessor, goedkoper)
487 = een coprocessor
Weitek = een andere merk van coprocessor
upgrade socket = socket om je 486SX met een 487 up te graden
cpu-wiskunde
Dual 486 is uiterst zeldzaam.
487 = een coprocessor
cpu-wiskunde
Niet allemaal, die van AMD en Cyrix/IBM wel maar volgens mij zijn er nog Intel's die wel op 5V draaien...De DX4's draaien volgens mij allemaal op een spanning vna 3,3V.
AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!
en een 487 is vaak gewoon een complete 486DX ...Op woensdag 19 juni 2002 07:55 schreef algabra het volgende:
Computer-geschiedenis is moeilijk, vroeger was niet alles zo gebruiks(lees: n00b)vriendelijk.
487 = een coprocessor
AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!
Verwijderd
487 is de coprocessor van Intel, coprocessor betekent hulp-processor, het zijn allemaal wiskundige coprocessors (drijvende komma berekeningen.en een 487 is vaak gewoon een complete 486DX ...
tsja en toevallig zat die ook gewoon in een 486DX vandaar dat 486SX vaak een 486DX was met een uitgeschakeld 487 gedeelte, en een 487 vaak gewoon een complete 486DX die de originele 486SX compleet uitschakelde.Op woensdag 19 juni 2002 08:06 schreef algabra het volgende:
487 is de coprocessor van Intel, coprocessor betekent hulp-processor, het zijn allemaal wiskundige coprocessors (drijvende komma berekeningen.
Was er laatst ook al niet zoiets langsgekomen hier op GOT, toe ging het geloof ik een coprocessor wat in de 2e socket moest.
Idd!Op woensdag 19 juni 2002 08:27 schreef limoentje het volgende:
tsja en toevallig zat die ook gewoon in een 486DX vandaar dat 486SX vaak een 486DX was met een uitgeschakeld 487 gedeelte, en een 487 vaak gewoon een complete 486DX die de originele 486SX compleet uitschakelde.
De 486SX werd (automatisch doch volledig) uitgeschakeld zodra je er een 487 in stopte. En een 487 was idd niet meer dan een volledig functionerende 486. Niks co-processor! Tenminste, niet zoals de 80x87's van vóór die tijd.
Het bord waar we het nu over hebben is een gewoon 486 bordje met upgrade socket, heel gebruikelijk voordat de ZIF-socket werd geïntroduceerd. De originele 486SX zat vaak vastgesoldeerd (niet vervangbaar) of zat in een LIF-socket (met een beetje peuteren kon je de CPU er uit krijgen).
Ik heb zelf ook zo'n ding staan: 486SX zit er op gesoldeerd, maar er zit wél een aparte socket naast die je kunt gebruiken voor een andere CPU. Wat je er in stopt maakt veelal niet uit: ik heb er een doodgewone 486DX2/66 in gehad die er probleemloos mee werkte. Momenteel heb ik deze vervangen door een P24T/83 (een Pentium Overdrive op 83 MHz, speciaal voor 486 borden).
Dat je 8 simmetjes kunt plaatsen is ook niet echt bijzonder, sterker nog: da's heel normaal. 10 tegen 1 dat het 30 pins simms moeten zijn. Deze dienen (in een 486) per vier geplaatst te worden, oftewel: je hebt 2 banken van ieder 4 simms. In een 486 bevatten deze vaak 1 MB simms, welke je echter kunt vervangen door 4 MB simms. In de gloriedagen van de 486(SX) was 4 MB, later 8 MB, een fikse hoeveelheid geheugen. Je hebt ook nog grotere en kleinere (qua capaciteit) 30p simms, maar die zie je zelden in 486's.
Mijn 'oudje' draait momenteel met 32 MB en kan daar nog acceptabel Win95 mee draaien. Ok, snel is anders, maar het is zeker nog bruikbaar.
Je hebt uiteraard ook 'modernere' 486 bordjes met 72 pins simms en PCI sloten, maar da's weer een heel ander verhaal...
Oh ja, en zo'n Weitek FPU is eigenlijk niet meer dan een 'verbeterde' 80x87 variant. Sommige versies passen in een standaard FPU socket, andere hadden een eigen ontwerp socket nodig. Voordeel was dat de Weiteks over het algemeen stukken sneller waren dan de 80x87's van Intel.
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Bij mij zitten er volgensmij 2 LIF Sockets. Het zijn iig van die zwarte sockets zonder hendeltje.Op woensdag 19 juni 2002 09:05 schreef Jiffy een lang stuk tekst
[..]
Zo'n voltage convertor, is dat een speciaal ding voor tussen de CPU en socket of moet ik gewoon een weerstandje ergens op het mobo solderen die van 5v 3,3v maakt? En wat de FSB betreft, ik weet niet of de 40MHz bus ondersteund word want ik kan helemaal geen jumpers/dipswitches/whatever vinden waar je de bus mee kan veranderen. en een DX2 66 is 2x33, is een DX4 120 dan geen 4x 30? en een AMD 133MHz 5x33Op woensdag 19 juni 2002 03:27 schreef Femme het volgende:
De DX4's draaien volgens mij allemaal op een spanning vna 3,3V. De oudere 486 mobo's ondersteunen dit niet, zodat je een voltage converter nodig hebt. Het ontbreken van officiële support op de moederplank zou geen probleem moeten zijn. Ik heb wel eens een DX2 op een plank gestopt die niet wist van een DX2 was en dat werkte allemaal prima. Als je een plank hebt die 40MHz bus ondersteund (voor de AMD DX/40, DX2/80 en DX4/120) kun je ook proberen om te overclocken (120MHz voor de DX4/100 of 160MHz voor de AMD DX5/133).
Ja, duh! De Athlon XP waar ik nu achter zit is nog veel sneller maar daar gaat het niet om, die 486 is gewoon om een beetje mee te prutsen.Op woensdag 19 juni 2002 07:46 schreef hefaistos het volgende:
dual 486 zou wel mogelijk moeten zijn..
of zie ik dat verkeerd
Ik heb er nu een DX33 in zitten dus daar zit de coprocessor al in maar is zo'n Weitek Processor sneller dan een Intel coprocessor? En waar zijn die nog te vinden?Op woensdag 19 juni 2002 07:55 schreef algabra het volgende:
487 = een coprocessor
cpu-wiskunde
Welke dan? DX4? Overdrive? Hoe snel zijn die overdrives eigenlijk?Op woensdag 19 juni 2002 07:57 schreef limoentje het volgende:
[..]
Niet allemaal, die van AMD en Cyrix/IBM wel maar volgens mij zijn er nog Intel's die wel op 5V draaien...
Hangt ervan af. Er zijn zeker socket adapters geweest die tussen CPU en socket ingeprikt worden (denk aan de Powerleap dingen waarmee je op een oude So5 bord een K6-2 400 kun zetten, maar dan voor 486), maar veel mobo's hebben zo'n circuit geintegreerd- alleen vrees ik dat deze net iets te oud is om dat te hopen.Op woensdag 19 juni 2002 09:41 schreef Erik1 het volgende:
[..]
Bij mij zitten er volgensmij 2 LIF Sockets. Het zijn iig van die zwarte sockets zonder hendeltje.
[..]
Zo'n voltage convertor, is dat een speciaal ding voor tussen de CPU en socket of moet ik gewoon een weerstandje ergens op het mobo solderen die van 5v 3,3v maakt? En wat de FSB betreft, ik weet niet of de 40MHz bus ondersteund word want ik kan helemaal geen jumpers/dipswitches/whatever vinden waar je de bus mee kan veranderen. en een DX2 66 is 2x33, is een DX4 120 dan geen 4x 30? en een AMD 133MHz 5x33
Groot gelijk heb je, we zijn niet voor niets Tweakers[..]
Ja, duh! De Athlon XP waar ik nu achter zit is nog veel sneller maar daar gaat het niet om, die 486 is gewoon om een beetje mee te prutsen.
Schaam, schaam[..]
Ik heb er nu een DX33 in zitten dus daar zit de coprocessor al in maar is zo'n Weitek Processor sneller dan een Intel coprocessor? En waar zijn die nog te vinden?
Vrijwel precies even snel als de gewone DX4, de bussnelheid is hetzelfde en de core ook, alleen is de pinout anders (leve Intel's overdrive mafia[..]
Welke dan? DX4? Overdrive? Hoe snel zijn die overdrives eigenlijk?
Oslik blyat! Oslik!
En dan nu, PICS!!!
Het zijn er misschien een b-tje veel maar beter te veel dan te weinig
Het hele mobo
De 2 Processors in socket (gaat waarschijnlijk niet werken)
De lege sockets, zie ook dat er 1 "pin gaatje" mist bij de 1e socket (rechtsonder)
De 1e socket
De 2e socket
Jumpers om te kiezen uit SX of DX/DX2
Jumper (JP16), waar hij voor dient??? Ik weet het niet
Nog een Jumper waarvan ik het nut niet weet (naast onderse ISA), er zwerven nog wel veel meer onbekende jumpers rond
DTK staat er tussen de ISA slots, Merk???
Tevens zit er nog een jumper (naast het rooie ding)
Eindelijk een jumper waar iets bij staat! Mono/color, Zal wel met het beeldscherm te maken hebben.
Het geheugen
Achterkant geheugen
Het geheugen moet per 4 geplaatst worden, er zijn 2 banks
???
1e Chip van Chipset
2e Chip van Chipset
Nog een keer het merkje DTK, ernaast staat iets doorgestreept met watervaste stift !?!?!!
Een aantal letters en cijfers, de eerste letter moet een P zijn
BIOS, RTC en Keyboard BIOS/Buffer
Cache, 64KB??
De 2 Procs
Het zijn er misschien een b-tje veel maar beter te veel dan te weinig
Het hele mobo
De 2 Processors in socket (gaat waarschijnlijk niet werken)
De lege sockets, zie ook dat er 1 "pin gaatje" mist bij de 1e socket (rechtsonder)
De 1e socket
De 2e socket
Jumpers om te kiezen uit SX of DX/DX2
Jumper (JP16), waar hij voor dient??? Ik weet het niet
Nog een Jumper waarvan ik het nut niet weet (naast onderse ISA), er zwerven nog wel veel meer onbekende jumpers rond
DTK staat er tussen de ISA slots, Merk???
Tevens zit er nog een jumper (naast het rooie ding)
Eindelijk een jumper waar iets bij staat! Mono/color, Zal wel met het beeldscherm te maken hebben.
Het geheugen
Achterkant geheugen
Het geheugen moet per 4 geplaatst worden, er zijn 2 banks
???
1e Chip van Chipset
2e Chip van Chipset
Nog een keer het merkje DTK, ernaast staat iets doorgestreept met watervaste stift !?!?!!
Een aantal letters en cijfers, de eerste letter moet een P zijn
BIOS, RTC en Keyboard BIOS/Buffer
Cache, 64KB??
De 2 Procs
[ Voor 38% gewijzigd door Erik1 op 14-10-2012 20:16 ]
Mooie 486 mobo, enorm veel ISA sloten (workstation plank ofzo, lijkt me), het valt me tegen dat er geen EISA slots op zitten.
Maar het is duidelijk single-CPU, er is gewoon niet genoeg chipset voor dual operation, daarnaast is die 2e een overdrive CPU socket.
Maar het is duidelijk single-CPU, er is gewoon niet genoeg chipset voor dual operation, daarnaast is die 2e een overdrive CPU socket.
edit:
bij nader inzien misschien geen workstation- de memory capacity is te beperkt (2 banks van 4 30p SIMMs, max 16MB/bank oftewel max 32MB)
bij nader inzien misschien geen workstation- de memory capacity is te beperkt (2 banks van 4 30p SIMMs, max 16MB/bank oftewel max 32MB)
Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
Chip 1 en Chip 2 zijn samen 1 chipSET, anders zou men dat geen chipSET noemen.
Er is bijna altijd een nord-bridge en een south-bridge.
Eh, volgens mij snap je niet helemaal wat ik bedoelde- destijds bestonden chipsets uit 3, 4 of meer chips. Deze is voor een 1992 plank erg uitzonderlijk dat het maar 2 grote chips heeft, de chip onder de 486DX in de co-pro socket is klaarblijkelijk een ISA controller, de andere (rechtsonder) is een memory controller. Mogelijkerwijs is de 3e chip die iets kleiner is dan de andere twee (midden geheel rechts) een cache controller. Maar goed, een SMP northbridge heeft dus 2x zoveel paden nodig als een single-CPU geval. Dat zou destijds echt niet in één chip gepast hebben, er zou een soort 'switch' chip nodig zijn die minstens even groot zou zijn als de mem controller. Die is er niet, ergo dit is geen SMP plank.Op woensdag 19 juni 2002 23:17 schreef algabra het volgende:
Chip 1 en Chip 2 zijn samen 1 chipSET, anders zou men dat geen chipSET noemen.
Oslik blyat! Oslik!
Ik denk dat het zo is, dat kleine chipje naast die andere twee staat ook symphony op, dus die kan ook onderdeel zijn van de chipset. Die bijvoorbeeld de 64Kb aan cachechips zou kunnen besturen (gisteren zei iemand van die cache chips: Hee, baby biosjes!Op woensdag 19 juni 2002 23:27 schreef dion_b het volgende:
[..]
Eh, volgens mij snap je niet helemaal wat ik bedoelde- destijds bestonden chipsets uit 3, 4 of meer chips. Deze is voor een 1992 plank erg uitzonderlijk dat het maar 2 grote chips heeft, de chip onder de 486DX in de co-pro socket is klaarblijkelijk een ISA controller, de andere (rechtsonder) is een memory controller. Mogelijkerwijs is de 3e chip die iets kleiner is dan de andere twee (midden geheel rechts) een cache controller. Maar goed, een SMP northbridge heeft dus 2x zoveel paden nodig als een single-CPU geval. Dat zou destijds echt niet in één chip gepast hebben, er zou een soort 'switch' chip nodig zijn die minstens even groot zou zijn als de mem controller. Die is er niet, ergo dit is geen SMP plank.
Plaatje een beetje verkloot:
De chipset zou dan dus uit 3 chips bestaan. Dat kan heel goed want ik heb andere 386/486 borden gezien met nog meer (!!!) chips in een chipset. Het bord in de PC waar ik nu achter zit heeft maar 1 chip dus je kunt het eigenlijk geen chipset noemen
[ Voor 3% gewijzigd door Erik1 op 14-10-2012 20:17 ]
Kan het kloppen dat een 486 niet meer dan 64MB kan adresseren?
Ik had laatst een 486DX4-100 van iemand thuisstaan, met daarin 1x32MB EDO, 2x4MB FastPage en nog eens 4x1MB 30 pins rommel.
Ik had hier nog een heleboel 30 pins 16MB SIMMs liggen die je echt nergens in kwijt kan, dus wat ik doe: hele zwikke eruit en 4x16MB in die 30 pins slots. Ikke computer opstarten: 64MB. Mooi, ikke 4x16MB kwijt, die 486 weer lekker wat geheugen.
Gooi ik vervolgens die 32MB EDO SIMM er weer in: ziet ie nog steeds 64MB. Plaats ik die 2x4MB ernaast: ook nog steeds 64MB.
Kan ik hier uit opmaken dat een 486 niet meer dan 64MB aankan?
Ik had laatst een 486DX4-100 van iemand thuisstaan, met daarin 1x32MB EDO, 2x4MB FastPage en nog eens 4x1MB 30 pins rommel.
Ik had hier nog een heleboel 30 pins 16MB SIMMs liggen die je echt nergens in kwijt kan, dus wat ik doe: hele zwikke eruit en 4x16MB in die 30 pins slots. Ikke computer opstarten: 64MB. Mooi, ikke 4x16MB kwijt, die 486 weer lekker wat geheugen.
Gooi ik vervolgens die 32MB EDO SIMM er weer in: ziet ie nog steeds 64MB. Plaats ik die 2x4MB ernaast: ook nog steeds 64MB.
30 pins 16MB Simms? waar haal je die van daan? het hoogste aantal wat ik tegen ben gekomen is 4MB! Ik heb ook een andere 486 (mijn router/DCHP/firewall bak) met 4 30p sloten en 2 72p sloten. de 30p sloten zijn gevuld met 4x4MB en De 72p met 2x8MB (chips aan alle 2 kanten) maar hij vind die 2x8 als 2x4Op donderdag 20 juni 2002 09:48 schreef _JGC_ het volgende:
Gokje: het lag aan de chipsetOp donderdag 20 juni 2002 09:48 schreef _JGC_ het volgende:
Vanaf de 386DX is het in theorie mogelijk om 4GB te addresseren met de CPU, daar zal het niet aan liggen.
Bovendien worden idd 16MB 30p SIMMs niet altijd als 16MB gepikt (4MB is vaak de max voor 30p) en lusten maar heel weinig 486 chipsets EDO. Maar ik weet iig dat de i420TX (Intel's enige echt bekende 486 chipset) max 64MB aankon. Zelf heb ik hier wel een rare mitsubishi/apricot custom chipset in een van hun servers dat 192MB ondersteunt, dus de CPU heeft zeker geen hard limiet bij een 486.
Oslik blyat! Oslik!
Ik heb nu ontdekt dat er een pinnetje van de 486SX verbogen is, is dit erg? zou hij nog kunnen werken zonder dit pinnetje? Ik kan hem niet meer recht buigen 

Dat aashima stikkertje heeft waarschijnlijk de bouwer erop geplakt
aashima was(maybe is) een distributeur(however je dat spelt) en de datum za dan wel aankoopdatum vna het bord zijn
aashima was(maybe is) een distributeur(however je dat spelt) en de datum za dan wel aankoopdatum vna het bord zijn
Weitek CoCPU was groter dan de standaard 487. Gebruikte andere pinnen... (liet de binnenste ring open).
Ik heb thuis nog een 386 met een 387 CoCPU staan, best wel een grappig iets.
Ik heb thuis nog een 386 met een 387 CoCPU staan, best wel een grappig iets.
Forget your fears...
...and want to know more...
vroeger had je twee types van de 486 de dx en de sx, ik heb zelf ook een 486 mobo liggen. Heb ook geprobeerd naast elkaar werkt nie, Dus gewoon of de een of het ander. Ik zou als ik jou was je sx of de dx koelen, koelblok is genoeg. Had vroeger een dx @66 mhz , draaide elke keer zijn nek om. Te heet dus.
Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+
Als ik weer naar een computerbeurs ga dan ga ik eens zo'n weitek processor proberen te vinden en kijken wat het uithaalt tov een intel coprocessor die nu bij de 486DX33 zit ingebakken. Maar kan ik die 486XS met 1 missend pinnetje nog gebruiken?
Volgens mij zit dat pinnetje er nog wel maar is platgebogen. Misschien valt er nog iets te redden...Op donderdag 20 juni 2002 12:26 schreef Erik1 het volgende:
Als ik weer naar een computerbeurs ga dan ga ik eens zo'n weitek processor proberen te vinden en kijken wat het uithaalt tov een intel coprocessor die nu bij de 486DX33 zit ingebakken. Maar kan ik die 486XS met 1 missend pinnetje nog gebruiken?
In geval van nood denk ik overigens dat een andere 486SX snel en goedkoop genoeg te vinden moet zijn
Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
nee
promeer heb met ene fijn schoeven draaiertje om hoog te wippen en dan met een punt tangetje recht te knijpen
/me heb nog een DX2 66
compleet ofzo
promeer heb met ene fijn schoeven draaiertje om hoog te wippen en dan met een punt tangetje recht te knijpen
/me heb nog een DX2 66
Ik heb er zojuist een sleutelhanger bij gekregen, het pinnetje is afgebroken toen ik het probeerde recht te buigen
, hij was ook wel erg krom. Nouja, zo erg is het nou ook weer niet, ik had hem toch over. Er zit nu een DX33 in.
Weet iemand misschien hoe ik dat koperen plaatje aan de onderkant weg krijk zonder het hele ding in 3 stukken te breken? als je dat ding eraf haalt kun je volgens mij mooi de core zien
is het toevallig deze mobo?
http://www.eztechstuff.com/archives/th99/m/txt/31042.txt
dit is de beschrijving van de DTK PKM-0031Y.. het scheelt niet zoveel met dat typennummer uit het plaatje (PKM-2531Y) en ze hebben allebei J13 als mono/color select
leuk man.. beetje rondgooglen naar antieke moederborden
http://www.eztechstuff.com/archives/th99/m/txt/31042.txt
dit is de beschrijving van de DTK PKM-0031Y.. het scheelt niet zoveel met dat typennummer uit het plaatje (PKM-2531Y) en ze hebben allebei J13 als mono/color select
leuk man.. beetje rondgooglen naar antieke moederborden
do not underestimate the power of a sharp mz-700
THX! Nu weet ik in ieder geval waar al die jumpers voor zijn. Het klopt allemaal precies ook wat jumpers over snelheid betreft. voor alle snelheden behalve 50Mhz zijn de settings het zelfde, voor 50Mhz dus anders, misschien krijg in mijn DX33 wel op 50MHz met een mooi P1 KoelblokjeOp donderdag 20 juni 2002 13:23 schreef drogoul het volgende:
is het toevallig deze mobo?
Edit: Deze lijkt er meer op:
http://www.eztechstuff.com/archives/th99/m/txt/31050.txt Dit typenummer staat ook tussen 2 ISA sloten maar is doorgestreept met watervaste stift.
weird man.. misschien heb je wel een extreem collector's item te pakken!
do not underestimate the power of a sharp mz-700
Dat kun je er niet helemaal uit opmaken: de meeste 486's met zowel 72 als 30 pins SIMM-slotjes op het MoBo werken niet goed als beide types zijn ingebouwd. Het is óf 72 pins gebruiken, óf 30 pins... Uitzonderingen daargelaten, uiteraard, maar in 90% van de gevallen gaat dit wel op.Op donderdag 20 juni 2002 09:48 schreef _JGC_ het volgende:
<<KNIP>>
Leuk trouwens, 16 MB 30p simms, nog nooit eentje live gezien. Ouwe server gesloopt? Als ik er ooit nog es aan kan komen wil ik toch gaan kijken of ze in m'n ouwe 486 werken...
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Tis zo vreselijk simpel, op de tweede socket staat oa 487, dat is dus de code voor een 486 coprocessor (fpu), nu zit er mischien in de volle socket een dx 486, maarrr er kan in dat moederbord ook een 486sx en dan kun je dus in die 2e socket een 487 doen en er een DX van maken..
Daar was ik zo onderhand ook al achter gekomen. 1e socket is voor een 486 sx/dx en in geval van een sx kun je in socket 2 een intel coprocessor of een weitek coprocessor doen, er kan ook een Intel Overdrive processor in die de originele 486 uitschakeld en eigenlijk een volledige DX4 is die op 5V kan werken.Op donderdag 20 juni 2002 15:18 schreef remsie het volgende:
Tis zo vreselijk simpel, op de tweede socket staat oa 487, dat is dus de code voor een 486 coprocessor (fpu), nu zit er mischien in de volle socket een dx 486, maarrr er kan in dat moederbord ook een 486sx en dan kun je dus in die 2e socket een 487 doen en er een DX van maken..
Ik heb een hele berg van die dingen liggen (12 stuks). Eentje gebruik ik als sleutelhanger en een andere hangt als versiering aan mijn scouting uniform. De rest werkt als het goed is nog. 1mb 60ns chips 30 pins. Als je ze wil hebben stuur me dan ff een e-mail dan stuur ik ze wel naar je op in een enveloppeOp donderdag 20 juni 2002 14:56 schreef Jiffy het volgende:
Leuk trouwens, 16 MB 30p simms, nog nooit eentje live gezien. Ouwe server gesloopt? Als ik er ooit nog es aan kan komen wil ik toch gaan kijken of ze in m'n ouwe 486 werken...
Je hebt mailOp donderdag 20 juni 2002 16:14 schreef Sailorman het volgende:
[..]
Ik heb een hele berg van die dingen liggen (12 stuks). Eentje gebruik ik als sleutelhanger en een andere hangt als versiering aan mijn scouting uniform. De rest werkt als het goed is nog. 1mb 60ns chips 30 pins. Als je ze wil hebben stuur me dan ff een e-mail dan stuur ik ze wel naar je op in een enveloppe
Net een mailtje naar je gestuurd...Op donderdag 20 juni 2002 16:14 schreef Sailorman het volgende:
[..]
Ik heb een hele berg van die dingen liggen (12 stuks). Eentje gebruik ik als sleutelhanger en een andere hangt als versiering aan mijn scouting uniform. De rest werkt als het goed is nog. 1mb 60ns chips 30 pins. Als je ze wil hebben stuur me dan ff een e-mail dan stuur ik ze wel naar je op in een enveloppe
Zoals ik mailde: 4 stuks zou mooi zijn.
Precies een bankje vol. Het is maar voor een ouwe 486 en ik weet niet eens of-t-ie dat lust.
???Op donderdag 20 juni 2002 16:14 schreef Sailorman het volgende:
[..]
Ik heb een hele berg van die dingen liggen (12 stuks). 1mb 60ns chips 30 pins.
Ik dacht dat je het over 16MB had?!? Achja foutje moet kunnen...
Kijk zo ziet nou de daadwerkelijke core van een 486SX er uit:
In het echt ziet het er nog beter uit maar mijn uber-goedkope-webcam-voor-25gulden-op-de-hccbeurs, nouja die is een beetje brak
[ Voor 13% gewijzigd door Erik1 op 14-10-2012 20:21 ]
Heb zelf een Dual 386 gehad, 2x IDE onbord, 8x IDE op extra EISA plankje, Windows 95 met office draaide als een zonnetje.Op dinsdag 18 juni 2002 21:12 schreef Notehouteladekast het volgende:
Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?
Ehm, hoeveel MHz was die 386?Op donderdag 20 juni 2002 19:38 schreef intro het volgende:
[..]
Heb zelf een Dual 386 gehad, 2x IDE onbord, 8x IDE op extra EISA plankje, Windows 95 met office draaide als een zonnetje.
Want windows 95 ondersteund namelijk geen SMP, en windows op een 386?...
Ik geloof dit verhaal niet helemaal. Of helemaal niet.
Dit was een oude server voor weinig gekocht (toen).Op donderdag 20 juni 2002 19:44 schreef Vlabakje90 het volgende:
Ehm, hoeveel MHz was die 386?
Ik geloof dit verhaal niet helemaal. Of helemaal niet.
Zonder HD`s, wilde er eerst 3.11 op zetten. Maar voor de gein windows 95 (eerste versie) geprobeerd. En het liep.
Weet ook niet waarom. Weet niet meer hoeveel MHz. Heb hem een paar jaar geleden weggegeven. Alleen die IDE kaar heb ik nooit aan de praat gekregen. Heb de helpdesk van Compaq gebeld voor de Windows 95 drivers. Die wilde het ook al niet geloven.
Maar heb er helemaal geen probleem mee dat je het niet gelooft.
Zal dan wel 33MHz geweest zijnOp donderdag 20 juni 2002 19:59 schreef intro het volgende:
[..]
Dit was een oude server voor weinig gekocht (toen).
Zonder HD`s, wilde er eerst 3.11 op zetten. Maar voor de gein windows 95 (eerste versie) geprobeerd. En het liep.
Weet ook niet waarom. Weet niet meer hoeveel MHz. Heb hem een paar jaar geleden weggegeven. Alleen die IDE kaar heb ik nooit aan de praat gekregen. Heb de helpdesk van Compaq gebeld voor de Windows 95 drivers. Die wilde het ook al niet geloven.
Maar heb er helemaal geen probleem mee dat je het niet gelooft.
Die hadden ze bij mij op de basisschool ook
(ben nog niet zo oud)
Met een of andere oude DOS-tool kon je de snelheid van je CPU meten, dacht dat hij rond de 66MHz zat. Dat is dus 2x 33MHz. Het meest vreemde was het meet-progje, MS-DOS ondersteund toch maar een CPU. Maar wat maakt het uit heb het ding toch niet meerOp donderdag 20 juni 2002 20:01 schreef Vlabakje90 het volgende:
[..]
Zal dan wel 33MHz geweest zijn
Die hadden ze bij mij op de basisschool ook(met 95 erop)
(ben nog niet zo oud)
Alles onder de 200MHz gaat bij mij de vuilnisbak in.
Ik heb zojuist het bord weer aangesloten, het werkt nog!
Nu heb ik dus volgens de settings op http://www.eztechstuff.com/archives/th99/m/txt/31042.txt De DX33 op 50Mhz gezet en ik heb er een So7 koelblok opgeplakt, hij boot nog prima enz, maar hoe kan ik zien of hij nu echt 50Mhz is? Er staat DOS 6.22 op en WIndows 3.1, ik had een progje gevonden hier op GoT waarmee je de snelheid in dos kon zien, maar die komt niet verder dan i486DX met SL optimalisering oid, dan loopt de pc vast.
Edit: Het koelblok word wel heet, bijna even heet als de proc. op 33 zonder blok.
Edit: Het koelblok word wel heet, bijna even heet als de proc. op 33 zonder blok.
Verwijderd
Wij hebben wel Windows 98 gedraaid op een 386DX40 met 4MB ram. Draait goed, niet echt snel natuurlijk. Gewoon instaleren op een andere PC en dan de HD omzetten. 386 processors zijn gewoon heel stabiel, is ook wel nodig bij win 98
Je had toen nog altijd de Windows NT, BeOS, OS/2 en natuurlijk Unix/LinuxOp donderdag 20 juni 2002 19:44 schreef Vlabakje90 het volgende:
Ehm, hoeveel MHz was die 386?
Niemand een dos proggie waar je de snelheid mee kunt meten?Op donderdag 20 juni 2002 20:26 schreef Erik1 het volgende:
Ik heb zojuist het bord weer aangesloten, het werkt nog!Nu heb ik dus volgens de settings op http://www.eztechstuff.com/archives/th99/m/txt/31042.txt De DX33 op 50Mhz gezet en ik heb er een So7 koelblok opgeplakt, hij boot nog prima enz, maar hoe kan ik zien of hij nu echt 50Mhz is? Er staat DOS 6.22 op en WIndows 3.1, ik had een progje gevonden hier op GoT waarmee je de snelheid in dos kon zien, maar die komt niet verder dan i486DX met SL optimalisering oid, dan loopt de pc vast.
Anders zet ik er wel win95 op, maar de hdd is een beetje krap voor win95 (100MB)
'Meten' is een groot woord- performance kan ook aan andere onderdelen (RAM, chipset) liggen, waardoor ik niet een bench zou vertrouwen die beweerde precies de CPU type en snelheid weer te geven.Op vrijdag 21 juni 2002 08:48 schreef Erik1 het volgende:
[..]
Niemand een dos proggie waar je de snelheid mee kunt meten?
Anders zet ik er wel win95 op, maar de hdd is een beetje krap voor win95 (100MB)
Beter idee: klok dat ding terug naar 33, draai iets dat een meetbare tijdsduur heeft en waar de CPU de bottleneck is (voor mijn part een Wolfenstein 3D demo ofzo, lekker oud DOS spel), dan opvoeren naar 50 en weer meten. Als de tijdsduur met een derde verminderd is, dan draait hij op 50MHz.
Oslik blyat! Oslik!
Ik heb er dus nu meer geheugen in gedaan, er zat 8x1MB in en ik heb 4 1MB simmen er uit gehaald en daar 4 4MB simmen in de plaats gezet. Die 4MB simmen kwamen uit mijn router/DCHP/enz bak, waar 30p (deze) en ook 72p simmen in konden (2) Dus ik denk: ik haal die 4x4MB 30p eruit, en doe er 2x 16MB 72p in want daar heb ik er toch nog een hele zooi van liggen. Dus ik zet de 16MB simms erin. Resultaat: boot niet, ik krijg niet eens beeld! dus ik doe er nog 4 30p simmen in van 1MB, en hij boot. Nouja, uncompressing the kernel, INIT Booting enz... geeft ie ineens een fout melding. (iets van could not handle iets) Met 2x4MB 72p werkt het prima maar met 2x16 Niet. Alle 2 enkel zijdig. Als ik er 2x8MB dubbel zijdig in doe wordt het gedetecteerd als 2x4MB maar werkt wel gewoon ggoed. De 2x16MB worden wel goed gedetecteerd. Ik heb het met 8 16MB simms geprobeerd, steeds 2 de zelfde. (4 paren van 2x16MB)
Puur uit de losse pols gegrepen hier- maar dit klinkt als twee afzonderlijke issues.Op vrijdag 21 juni 2002 19:24 schreef Erik1 het volgende:
Ik heb er dus nu meer geheugen in gedaan, er zat 8x1MB in en ik heb 4 1MB simmen er uit gehaald en daar 4 4MB simmen in de plaats gezet. Die 4MB simmen kwamen uit mijn router/DCHP/enz bak, waar 30p (deze) en ook 72p simmen in konden (2) Dus ik denk: ik haal die 4x4MB 30p eruit, en doe er 2x 16MB 72p in want daar heb ik er toch nog een hele zooi van liggen. Dus ik zet de 16MB simms erin. Resultaat: boot niet, ik krijg niet eens beeld! dus ik doe er nog 4 30p simmen in van 1MB, en hij boot. Nouja, uncompressing the kernel, INIT Booting enz... geeft ie ineens een fout melding. (iets van could not handle iets) Met 2x4MB 72p werkt het prima maar met 2x16 Niet. Alle 2 enkel zijdig. Als ik er 2x8MB dubbel zijdig in doe wordt het gedetecteerd als 2x4MB maar werkt wel gewoon ggoed. De 2x16MB worden wel goed gedetecteerd. Ik heb het met 8 16MB simms geprobeerd, steeds 2 de zelfde. (4 paren van 2x16MB)
Enerzijds moeite om dubbelzijdige SIMMs te herkennen (2MB, 8MB en voorzover van toepassing 32MB), komt wel vaker voor.
Anderzijds moet je bij 486 CPUs 30p SIMMs per 4, niet per 2 plaatsen- een 30p SIMM is 8b, de bus is 32b. En allicht dat 16MB 30p SIMMs gewoon niet geslikt worden- 4x16 staat gelijk aan één 64MB 72p SIMM, wat misschien te hoog gegrepen is.
Oslik blyat! Oslik!
30p simms heb ik er idd ook 4 van in zitten, (4x1MB) maar die 16MB simmen zijn 72p. Deze kunnen toch per 2 geplaatst worden, dit kan bij een pentium ook dus bij de 486 zou het helemaal wel moeten kunnen. Ik heb er dus 4x1MB 30 pins in en 2x 16MB 72 pins. Daarmee zijn alle sloten vol.Op zaterdag 22 juni 2002 13:17 schreef dion_b het volgende:
Anderzijds moet je bij 486 CPUs 30p SIMMs per 4, niet per 2 plaatsen- een 30p SIMM is 8b, de bus is 32b. En allicht dat 16MB 30p SIMMs gewoon niet geslikt worden- 4x16 staat gelijk aan één 64MB 72p SIMM, wat misschien te hoog gegrepen is.
code:
1
2
3
4
5
6
| ----- : 1MB : 30p ----- : 1MB : 30p ----- : 1MB : 30p ----- : 1MB : 30p -------- : 16MB : 72p -------- : 16MB : 72p |
Ah, sorry, er lopen zoveel 30p/72p 16MB SIMM verhalen door elkaar dat ik door het bos de bomen niet meer zag.Op zaterdag 22 juni 2002 14:53 schreef Erik1 het volgende:
[..]
30p simms heb ik er idd ook 4 van in zitten, (4x1MB) maar die 16MB simmen zijn 72p. Deze kunnen toch per 2 geplaatst worden, dit kan bij een pentium ook dus bij de 486 zou het helemaal wel moeten kunnen. Ik heb er dus 4x1MB 30 pins in en 2x 16MB 72 pins. Daarmee zijn alle sloten vol.
code:
1 2 3 4 5 6 ----- : 1MB : 30p ----- : 1MB : 30p ----- : 1MB : 30p ----- : 1MB : 30p -------- : 16MB : 72p -------- : 16MB : 72p
Een 486 heeft dus een 32b geheugenbus, dat betekent dat een enkele 72p een bank vult, dus ze hoeven niet per 2 geplaatst te worden.
Maar als je dues een mobo hebt met 4x30p en 2x72p moet je oppassen- soms kun je beiden tegelijk gebruiken, soms helemaal niet en soms iets er tussenin. Ik heb een mobo met Opti chipset waar de 2e 72p en de 30p banks gelinked zijn, dus het is de een of het ander, niet beiden. Maar ik heb ook eentje met een ALi chipset die wel 2x72 en 4x30 aankan. Maar ik heb het idee dat dit een van de uitzonderingen is- meestal kun je dus niet tegelijk beide 72p slots en de 30p slots gebruiken.
Oslik blyat! Oslik!
Het heeft altijd goed gewerkt met alle 2 tegelijk, het is zelfs zo dat de pc niet eens wil booten met alleen 2x16MB in de 72p. Doe ik die 4x1MB in de 30p, boot hij wel, geeft ook wel aan dat er 36MB in zit, maar loopt vervolgens vast. (zie een paar posts hier voor)Op zaterdag 22 juni 2002 14:59 schreef dion_b het volgende:
Maar ik heb het idee dat dit een van de uitzonderingen is- meestal kun je dus niet tegelijk beide 72p slots en de 30p slots gebruiken.
Je kan in dat bord waarschijnlijk ook een dx4 proc prikken 
Issuh een 486 die op 100MHz(eigenlijk 99MHz) werkt en qua pinout en werking identiek is aan de DX2@66 toen dat bord gemaak is was die proc er nog niet dus daarom staat die er niet bij
Issuh een 486 die op 100MHz(eigenlijk 99MHz) werkt en qua pinout en werking identiek is aan de DX2@66 toen dat bord gemaak is was die proc er nog niet dus daarom staat die er niet bij
Powered bij meergranenbrood.
Dat wist ik alOp zaterdag 22 juni 2002 15:15 schreef picobyte het volgende:
Je kan in dat bord waarschijnlijk ook een dx4 proc prikken
Jammer dat het niet lagere voltages trekt- anders had ik hier wel een leuke AM568-PR75 (486DX5-133 dus) voor je.Op zaterdag 22 juni 2002 15:20 schreef Erik1 het volgende:
[..]
Dat wist ik alHet bord kan zelfs een 50Mhz bus, en een DX4 120 is 3x40Mhz dus dan zou ik hem evt ook kunnen overclocken naar 150Mhz. Ik ben ook van plan een mooie DX4 of overdrive te kopen als ik weer eens naar een computerbeurs ga. (ook nog een Weitek processor ervoor) Het enige probleem zou evt zijn dat het bord niet op 3.3v wil maar een Overdrive is 5v dus dat is in ieder geval geen probleem.
Ik moet bekennen geen fatsoenlijk antwoord op die RAM perikelen te hebben. Mogelijk is een van de 72p brak
Oslik blyat! Oslik!
ik heb 8 modules van 16MB 72p van 4 verschillende merken getest die allemaal goed werken in een andere PC. Met 4MB 72p simms werkt het wel goed, dus het slot zelf kan ook niet brak zijn.Op zaterdag 22 juni 2002 15:52 schreef dion_b het volgende:
Mogelijk is een van de 72p brak
Zijn verschillende versies van ik heb ook de socket3 versie, maar er is ook een 386-pin compatible versie. Deze presteeerd met coprocessor iets minder dan een 486SX op dezelfde snelheid. Wij hebben een 486BL gehad op een 386mobo die op 100Hhz liepOp dinsdag 18 juni 2002 23:15 schreef _JGC_ het volgende:
Blue Lightning een 386 proc? Ehm, ik heb hier eentje toch duidelijk uit een Socket3 gehaald, en in mn Digital server op dat 486 bordje zegt ie duidelijk dat het een 486DX3-50 is (ja, dat ding kent alleen intels)
Pagina: 1