Toon posts:

canon powershot S30 + macro functie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gehoord dat de macro functie van de canon powershot S30 niet geweldig goed is. 'k heb al gezocht op het forum maar kon er nix duidelijks over terugvinden. Zijn er misschien mensen die em hebben en mij d'r wat meer over kunnen vertellen uit eigen ervaring? En een paar macro voorbeelden van dit toestel zouden helemaal mooi zijn natuurlijk ;)

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-02 13:07
Je kan er wel macro's mee nemen, maar het is niet het meest ideale toestel daarvoor. Is toch vrij duidelijk?

In het insecten macro topic staat er wel wat over.

Verwijderd

Topicstarter
In die topic kan ik geen voorbeelden vinden van dit toestel. En die zou ik toch graag ff zien ;) Want ik ben dus benieuwd hoe goede macro's je nu wel kunt nemen. Wat dat speel toch mee in de aanschaf ;)

• pasajo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10-2021
volgens mij is de laatste foto in dat topic toch echt met een s30 gemaakt (verdomd mooie macro is dat trouwens)

over het algemeen is de macro niet echt super, maar ik vind het genoeg (s40 dan)

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Ik heb net de Canon S30 en de macro functie is niet zo goed. Het komt erop neer dat je de camera nog best ver van het object moet houden wil je een scherpe foto krijgen.

Ook heeft de S30 nog 1 nadeel, veel barrel distortion (een soort ton effect.) Hier zie je de barrel distortion. Net ff getest.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/qokozuna/hpbimg/barrel.jpg

Macro:

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/qokozuna/hpbimg/bloem1.jpg
Vanaf 45 cm oid.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/qokozuna/hpbimg/bloemmacro1.jpg
(witbalans stond niet helemaal goed)

Dicht bij mogelijk, ik geloof iets tussen de 20 en 15 cm er vandaan. Redelijk, maar niet optimaal voor kleine frutsbloempjes :) Ik vind het niet zo erg, maar het kan beter. Als je voor macro gaat moet je gewoon Een Nikon Finepix 995 nemen (macro vanaf 2cm). Voor overal performance is de Minolta S404 een perfect alternatief voor de S30. Goedkoper, 4.1mpix, 4x optische zoom, minder barrel distortion. Rond de prijs van 500-700 euro zijn de Nikon Finepix 995, de Minolta Camedia S404 en de Canon Powershot S30 zonder meer de beste keuzes.
s40 dan
Precies hetzelfde als de S30 hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Idd, de barrel distortion is best groot zo te zien. Bedankt voor de voorbeelden. Ik ga m'n camera niet special kopen voor de macro's, maar ik vind het wel gewoon een leuke optie die d'r bij zit om af en toe te gebruiken. Maar ik denk dat deze toch nog goed genoeg is voor mij hoor.
Ben je verder wel tevreden over de camera behalve de barrel distortion?

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13:02

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Op maandag 17 juni 2002 15:44 schreef Yokozuna het volgende:
Dicht bij mogelijk, ik geloof iets tussen de 20 en 15 cm er vandaan. Redelijk, maar niet optimaal voor kleine frutsbloempjes :) Ik vind het niet zo erg, maar het kan beter. Als je voor macro gaat moet je gewoon Een Nikon Finepix 995 nemen (macro vanaf 2cm). Voor overal performance is de Minolta S404 een perfect alternatief voor de S30. Goedkoper, 4.1mpix, 4x optische zoom, minder barrel distortion. Rond de prijs van 500-700 euro zijn de Nikon Finepix 995, de Minolta Camedia S404 en de Canon Powershot S30 zonder meer de beste keuzes.
[..]
*kuch*

Het is Coolpix, Nikon Coolpix.... :+ ;)
* Harmen heeft een Coolpix 885, mooie macro's maakt ie. :*

Whatever.

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-02 09:57

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Ik heb net een week een S30, en ben zeer tevreden over de macro's. Nou moet ik toegeven dat ik ongeveer 20 cm afstand nog steeds gebruik.. Dus kleiner zou inderdaad lelijk kunnen worden, maar ik heb nog niet een object gevonden wat zo klein was ;) Tot nu toe wat bloemen, en als je die totaal op de foto wilt hebben, tja, moet je toch wat afstand nemen.

Als je echt voor macro's gaat, neem em dan niet, maar als t net als voor mij, een leuke bijkomstigheid is, ga dan zeker voor de S30 :) of 40 natuurlijk.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• -TheNose-
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-01 09:01
De S30 is een prima toestel, echt 1 van de beteren in zijn klasse. Een aanrader! *D

Verwijderd

Topicstarter
Ok, tnx guys. 't wordt em toch maar dan denk ik ;)

• Yokozuna
Op maandag 17 juni 2002 18:04 schreef meendering het volgende:

[..]

*kuch*

Het is Coolpix, Nikon Coolpix.... :+ ;)
* Yokozuna heeft een Coolpix 885, mooie macro's maakt ie. :*
Eh ja, Coolpix :) Zit ff in de war met Fuji.
Ben je verder wel tevreden over de camera behalve de barrel distortion?
Zeer zeker! Maar die barrel distortion zie vooral bij 3x zoom. Bij 0x zoom (35mm) heb je bijna geen barrel distortion. Macro die maar tot 15-20cm komt is opzicht niet erg, dichterblij hoeft niet voor de meeste bloemen. En 2cm macro is echt geen noodzaak, dat is gewoon leuk voor de gein. Ooit weleens foto's proberen te maken vanaf die afstand tijdens bv. een wandeling op vakantie? Ik niet!

Verder heeft de S30 zeer weinig last van thermische ruis en is het de beste in hoge sluitertijd (samen met de S40) (handig @ donkere ruimtes of 's avonds/'s nachts zonder flitser). Hij heeft ook heel weinig last van chromatische vervorming, de S30/S40 heeft gewoon een heel goede CDD chip. Bij normale foto's zonder zoom zie je bijna geen barrel distortion. Van mij mag je ook de Coolpix 995/F100/S404 kopen, ik vind het allebei hele goede camera's.

Verwijderd

Topicstarter
't wordt toch de S30 :)
tnx, 'k ben er nu heel erg zeker van :)

• Mystikal
  • Laatst online: 16:59

Mystikal

It never hurts to help!

Op dinsdag 18 juni 2002 16:09 schreef Most_Master het volgende:
't wordt toch de S30 :)
tnx, 'k ben er nu heel erg zeker van :)
Fijn te horen dat er nog verstandige mensen zijn :)
S30 is gewoon top is zijn range. Ik ben al een 2 maanden trotse bezitter..

Mystikal moet nog steeds uitproberen hoe dit ding werkt, teveel mogelijkheden, gelukkig bestaat de 'auto' mod ook :Z

Basement Bios ---- Exo-S

Verwijderd

Ik heb sinds vrijdag ook de S30 maar er zit echt veel op! Ik ben gisteren even met de sluitertijd aant klooien geweest, 's avonds dus, maar tis echt een supercam in alle standen!

Just my 2 cents ;)

Verwijderd

Ik heb gisteren ook een S30 besteld *D
Ik krijg hem waarschijnlijk volgende week.

• Yokozuna
Die S30 gaat als warme broodjes over de toonbank :) Zo hot item, hij brand bijna aan.
S30 is gewoon top is zijn range.
Mwoa, de S404 had een betere prijs/kwalikwantiteit verhouding.

• Ermo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 18:08

Ermo

the syntax is painful...

zal er morgen ff een posten...
Pagina: 1