Ik stem voor Grand Prix 4. Ik heb 't afgelopen jaar alleen maar F1 2001 en F1 2002 gespeeld, en ik heb erg veel plezier gehad van deze spellen. Maar sinds deze week speel ik alleen nog maar Grand Prix 4. Waarom?
1. Snelheid in het spel, vergeleken met de werkelijkheid.
F1 2001 en F1 2002 zijn beide leuke racesims, waar je ongenadig hard mee over de circuits kan boenderen. Met de juiste setup (Greger Huttu's, bijvoorbeeld) haal je echt de meest waanzinnige tijden. Te waanzinnig, naar mijn idee. Niet echt representatief voor de werkelijkheid.
Grand Prix 4 zit dichter in de buurt van wat vandaag de dag mogelijk is. Er zijn uiteraard nog geen setup's te krijgen via Internet, maar met een beetje getweak hier en daar kun je al heel dicht in de buurt komen van de poletijden van dit jaar. Alleen op Canada is me dat nog niet gelukt.
2. Graphics.
F1 2001 en F1 2002. Ze zien er beide erg goed uit, vooral na de seizoen 2002 update van de verschillende "klussers" op internet. En toch: Het blijft -voor mij althans- me op de een of andere manier net niet realistisch overkomen. Te smalle auto's, banden vind ik niet echt mooi, wielophanging is ook maar zo zo
Hoe anders Grand Prix 4! Met alle grafische opties (m.u.v. reflections) op volledig ingesteld, kun je bijna niet anders zeggen dat dit F1 2002 toch wel aan alle kanten voorbij rent! Details aan de auto's kunnen beter, maar zeker op het gebied van "trackside options" is het m.i. echt om te

. En dan heb ik het nog niet eens over de regen gehad...
3. Gameplay.
Is mijns inziens tweeledig. In F1 2001 en F1 2002 reed ik altijd "achter de auto" (swingman) omdat ik op die manier de baan beter kon overzien. Dat kwam mooi uit, want op die manier vond ik het spel ook het mooist. Maar liever reed ik met het T-cam view, echter, dat vond ik niet fijn in die spellen. Heel vaak nam ik een bocht voor mijn gevoel echt perfect, en dan brak de achterkant toch weer uit, of ik kreeg ineens enorm veel onderstuur, waardoor de auto de bocht uitvloog. Goed voorbeeld is de langzame bocht na de eerste bocht op Canada. In F1 2002 kun je die bocht gewoon niet snel nemen, echter, de afgelopen GP op Canada liet hele andere dingen zien vanuit de auto's van de coureurs. En in Grand Prix 4 kan dat ook!
Grand Prix 4 is ECHT heel erg lelijk en ongeloofwaardig in "swingman" view. Heel erg jammer, maar daar hebben ze enorm in gefaald, mijns inziens. Maar juist de T-cam view is zo ongelofelijk goed in Grand Prix 4! Is helemaal top! Ook het gevoel tijdens het rijden is enorm verbeterd t.o.v. de voorgaande versie's. Neem het voorbeeld van het circuit Gilles Villeneuve. Niet de chicane voor start-finish, maar de bocht daarvoor (voordat je het rechte stuk opgaat). Neem die eens zoals ze die in Canada reden, een paar weken terug. In GP4 kan het, bijna volgas vanaf de apex, forget it in F1 2002!
4. AI.
Hm. F1 2001 en F1 2002:
Grand Prix 4: Super! Ze verdedigen de lijn als je ernaast zit, en remmen tenminste niet spontaan lekker even af op een recht stuk, zoals in F1 2002
5. Setup opties in het spel.
F1 2001 en F1 2002 zijn in mijn ogen goed ontwikkeld wat dat betreft, de 2002 versie nog net effe beter. Wat dat betreft heet EA het goed voor elkaar.
Grand Prix 4: Mwoh. Je kunt een heleboel instellen, maar om nou te zeggen dat het erg logisch in elkaar zit: Nee.
6. Internet-LAN play.
F1 2001 en F1 2002: Tsja. De opties zitten erin, maar om nou te zeggen dat het feilloos werkt: Nope. Helaas.
Grand Prix 4:

. Echt drama dat er geen Internet play in zit. LAN heb ik nog niet geprobeerd. Ik ga ervan uit dat dat wel gewoon goed werkt.
Dat was het wel zo'n beetje. En dat is voor mij reden genoeg om helemaal over te gaan op Grand Prix 4. Ongeacht wat heel veel tegenstanders van het spel ervan zeggen, Geoff: Bedankt! Je hebt weer een superspel neergezet!