Toon posts:

Half werkend netwerk, internet niet toegangkelijk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eerst even mijn thuisnetwerk uittekenen , zodat iedereen weet wat er allemaal staat :
- Router ( edimax 6004+ , IP 192.168.168.230 , verbonden met: @home com21 modem, pc en laptop)
- Laptop ( p3 800 , winME , 10/100 Mbit netwerk , IP wordt toegewezen mbv DHCP , meestal 192.168.168.254, verbonden met router )
- PC (P4 2.2 , win2000 pro , 10/100 Mbit netwerk , IP idem , *.*.*.253, verbonden met router )

Tot een paar weken terug heeft dit allemaal goed gewerkt , op zowel de laptop als de pc had ik internet toegang , had ik toegang tot gedeelde mappen op het netwerk. Maar sinds vorige week maandag heb ik een probleem , de pc kan geen connectie meer krijgen met het internet ( althans zo lijkt het ) als ik vanaf de pc de router wil pingen krijg ik timeout bij opdracht idem voor andere adressen buiten het netwerk. Maar als ik vanaf de pc mijn laptop wil pingen gaat dat moeiteloos , ping replies onder de 10ms , niks aan de hand. Ik kan zelfs op de pc shoutcast server draaien en op laptop meeluisteren. Wat eigenlijk via een verbinding met de (onbereikbare) router gebeurt
Op hetzelfde moment kan ik vanaf mijn laptop gewoon internetten , kan ik de router pingen en kan ik de pc pingen; dat gaat vanzelf.
Als ik echter de router even uitzet en daarna weer aanzet heeft de pc na een reboot ook weer internet , dit is echter na een uur niet gebruiken van de internetverbinding of uitschakelen / opnieuw opstarten van de pc weer afgelopen. Ofwel , telkens moet ik de router opnieuw opstarten, wat ten eerste onhandig is , ten tweede moet mijn laptop ook helemaal gedisconnect worden. Niet de bedoeling.

Nu heb ik dus geprobeerd IP adressen toe te wijzen in plaats van DHCP te gebruiken , dit had geen effect, tenzij ik aan de pc het IP *.*.*.254 toewees , toen was het probleem omgedraaid , laptop internetloos en pc draaiend en wel geen enkel probleem.
Ik heb zowel in de laptop als in de pc de netwerkkaart vervangen , geen resultaat. Ook heb ik geprobeerd de UTP stekkers in andere poorten van de router te steken, en weer maar een halve netwerkverbinding.

Wie heeft er een idee wat ik over het hoofd zie / wat ik nog zou moeten proberen om het geheel weer als vanouds draaiend te krijgen ?

Verwijderd

primary dns bij cliens 192.168.168.230 invoeren?

Verwijderd

Topicstarter
nee , dat staat er bij allebei al in , en zou volgens mij ook niet verklaren waarom ik mijn router dan niet kan pingen ?

nog een extra experimentje , als ik geen internetverbinding heb , en ik geef bij een ping naar mn laptop de route weer die ie aflegt gaat het signaal WEL langs 192.168.168.230 . alleen direct er naar toe loopt dus fout.

Verwijderd

oei...da's inderdaad lastig....

en je router en 1 pc? kzou eerst proberen gewoon alleen die router aan een pc te hangen en dan pas de tweede pc/laptop eraan koppelen

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 20:02
Kan je wel bij de router webinterface komen. Wat staat er bij 'About System' Daar kan je zien of de router een IP
krijgt of heeft.

Knippert het ledje van EWAN ?

Heb je wel verbinding als je rechtstreeks op het modem aansluit (com-poort) ?

Overweeg evt. een reset van je firmare.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan vanaf mijn laptop , dus met verbinding , wel bij de webinterface komen . vanaf mijn pc gaat het niet . en hij heeft wel een IP , want dat moet ik invoeren om aan de webinterface te komen :+

het ledje van mn ewan knippert als gewoonlijk , heb t nooit anders zien doen eigenlijk , is dit niet goed dan ?

en als ik de pc rechtstreeks aansluit op de modem van @home gaat het vaneiges .

en de firmware reset is net gedaan .. wel een leuke tip , goed voor een uurtje configuratie plezier :9 , maar ook niet echt de oplossing .. het probleem blijft.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

wat zijn je subnetmaskers die je overal hebt

Verwijderd

Topicstarter
subnetmask is overal 255.255.255.0
als ik het op een ander iets probeer te configureren moet ik router resetten , want dan krijg ik totaal geen connectie meer :(.

Verwijderd

Topicstarter
Klein bescheiden schopje om nog even om aandacht te vragen :)
En om even te zeggen dat ik ondertussen door 2 mensen ben benaderd die hetzelfde restart-de-router-ritueel moeten doormaken. Die wachten natuurlijk ook op een oplossing.

• Hexley
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Kun je niet een paar screenshots maken, van je router?

Voor als je niet weet hoe: print screen knop op je toetsen bord. Dan plakken in b.v. Photoshop.

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

Verwijderd

Topicstarter
uh ... intro , ik zie niet helemaal wat je bedoelt met een screenshot van mijn router maken ???
leg even uit wat je nou wilt zien ?

• Hexley
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Eh...
Je logt dus met Internet Explorer (opera, netscape of weet ik veel) in op je router. Dan maak je een screenshot van wat er op je scherm staat. Kunnen we zelf zie wat je ingesteld hebt. In mijn andere post staat ongeveer hoe het moet. Hopelijk weet dan iemand het antwoord.

Oja, je moet natuurlijk weten hoe je de pics hier krijgt :)
Dat staat in de FAQ hiero.

<edit> dikke fout weg gehaald :Z </edit>

Verwijderd

Topicstarter
Met dank aan de FAQ en intro , dan bij deze mijn screenshots :)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/kestha/router1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/kestha/router2.jpg

Verwijderd

Topicstarter
bij deze ga ik dit onderwerpje nog 1 keer omhoogschoppen ...
en nog sorry voor de verneukte layout door me screenies

Verwijderd

Heb je je kabels al gecontroleerd?
Dit lijkt me namelijk de boosdoener

Verwijderd

Topicstarter
ow ... vergeten te vermelden in beginpost , dat is eigenluk het eerste geweest wat ik heb geprobeerd , alle kabels vervangen / doormeten . Hier zat het probleem niet in

edit:
wel nederlands blijven tiepen hier

• Hexley
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Waarom staat er bij IP Adress Assignment - High 254?
het loopt toch tot 255.

Verwijderd

.255 wordt gebruikt voor Broadcast.
Tevens is .0 geen geldig ip nummer.

Verwijderd

KHeb het verhaal doorgelezen,

Mijn gok is: Je netwerk zit perfect in elkaar! maar, misschien heb je toch een DNS probleem.

Je hebt de router keurig ingesteld met de DNS van @Home.
Gebruiken je clients ook '@Home DNS'? Of gebruik je DNS-forwarding? (Client DNS = ip Router)

Ik kan me ooit eens zo'n probleem herinneren bij een van mijn klanten thuis. Ik zou zeggen: probeer het eens! :+

Verwijderd

Topicstarter
TheRaven bedankt , ik heb t verschil in settings gevonden , de laptop ( goed werkend ) gebruikt het IP van de router als DNS en de pc niet . Ze staan nu allebei op IP van de router ingesteld en het werkt ( voor zover ik nu heb zitten prutsen ) perfect :D

Bij deze ook alle anderen die geholpen/geprobeerd hebben te helpen hartelijk bedankt :*

Verwijderd

Op vrijdag 21 juni 2002 21:53 schreef Kestha het volgende:
TheRaven bedankt ,
:Y) Pleasure is all mine

• Hexley
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Op vrijdag 21 juni 2002 20:54 schreef TheRaven het volgende:
Dacht ik ook, maar proberen kan geen kwaad.
Vrijdagavond en nog steeds geen internet. ;(
Maar hij is weer online :)

<edit> Volgens mij had The1 dit ook al voorgesteld, toch? Of haal ik hier iets door elkaar? </edit>

Verwijderd

Topicstarter
Nou, en na een avondje uitgaan [edit]( = internet verbinding tijdje niet gebruiken ){/edit] was het probleem dus terug :( , geen oplossing dus.. alleen een beetje vreemd dat de internetverbinding net een herstart van de pc overleefde :? , wat ik niet gewend was.
En inderdaad was het nakijken van client DNS al gesuggereerd intro , maar dit hielp toen ook al niet .. nu ik er over nadenk , heb ik zelf de DNS van pc naar die van @home gezet om de kabel-modem rechtstreeks met de pc te verbinden .

mini-samenvatting: probleem blijft
ik heb net even terwijl internet op pc het niet deed ipconfig op beide pc's bekeken, de standaardgateway is bij alletwee *.*.*.230
en na deze post ga ik router rebooten :(

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:03

Predator

Suffers from split brain

[mierenneukmode]
Dit is enkel waar in class A,B,C netwerken
[/mierenneukmode]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
schopje ... :9

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

jawel hoor als je tenminste ip subnetzero insteld

Verwijderd

Topicstarter
laatste schop - oplossing zou wel fijn zijn .. ik kan uit alle mierenneuk posts namelijk niet halen of / wat ik verkeerd doe

• DRvDijk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-02 15:52
[off-topic]Eij jou ken ik erges van :P De man die redelijk veel kan posten, alleen niet hier :Y)[/off-topic]

Waarom stel je alle clients in via DHPC? Je kan ze toch vaste IP's geven (192.168.0.* behalve dus dat IP wat je router gebruikt) en ze allemaal gewoon de DNS van @home laten gebruiken? Op het interne netwerk werkt alleen zoiets niet meer: "ping laptop". Maar je kunt er nog wel bij via filesharing ("\\laptop\" bijv). Is dat geen oplossing?

Verwijderd

Topicstarter
[off-topic]
Jah inderdaad , maar hier hou ik me ( door gebrek aan expertise ) stil , ik lees enzo :) - en inderdaad de man die dat kan :p gewoon een wasabi dissen , volges mij staat in een van me achterstevorenposts dat al uitgelegd :x , en ik sta overal ook goed geregistreerd enzo , dattie dat niet checkt is zn eige fout :)
[/off-topic]
en ik had al geprobeerd om de hele boel in te stellen met vast IP adressen zoals ik al aangegeven had in de openingspost , wat geen effect had . Op dit moment heb ik wel een oplossing , namelijk de pc's beide aan laten staan , en 1 van de twee constant een extern IP laten pingen , zodattie niet disconnect ivm inactiviteit :), werkt wel ... is alleen slecht voor de stroomrekening
edit:
Nederlands is moeilijk

• DRvDijk
offtopic:
Die nerovetsrethca post heb ik niet voorbij zien komen.. Wel mooi om die te 'plagen' inderdaad.. SoP.. doe normaal ;)

Sorry voor (weer) zo'n paar dagen omhoog-schop, maar ik kan nu pas weer reageren, omdat ik momenteel geen internet thuis heb (heb ik een thuis? :P)

Ik zal mijn thuissituatie uitleggen (zonder die router die jij ook hebt), en de situatie van de overbuurjongen (die wél zo'n router heeft). Wij zijn beide op @home aangesloten, en het werkt bij ons beide continu.

Mij-heid
Ik heb een Linux gateway, met 2 netwerkkaarten erin. 1tje aangesloten op het kabelmodem met het externe IP. Static ingesteld, dus IP vast, DNS'sen vast en gateway vast. De ándere netwerkkaart heeft van mij het IP 192.168.0.1 gekregen, met subnet mask 255.255.255.0 . Deze netwerkkaart is aangesloten op een 8-poorts 10/100Mbit Switching HUB. Op de andere 7 poorten zijn andere PC's aangesloten, mijn eigen, eentje van mijn zusje, van een zooi huisgenoten, maakt niet uit hoeveel. Deze PC's hebben ook een IP in de range 192.168.0.* en ook als subnet-mask 255.255.255.0 . De gateway die ingesteld is: 192.168.0.1 (de Linux PC aangesloten op @home en het interne netwerk). Als DNS wordt gewoon het IP van de DNS-servers van @home ingesteld.
Wat doet de Linux-gateway? Die krijgt van een van de clients pakketjes binnen met als doel een computer op het internet (met extern IP dus). De Linux-gateway kijkt dan of de computer die het verstuurde een IP in de range 192.168.0.* heeft, en zo ja, stuurt ie het door naar het internet, naar het door het pakketje ipgegeven doel-IP. Dat werkt :D

Overbuurjongen-heid
De overbuurjongen heeft eenzelfde apparaat als jij, waarin je gewoon de netwerkkabel van @home inpropt, en de netwerkkabels van de computers die internet moeten krijgen. Dit apparaatje is een combinatie van de Linux-gateway en de 10/100MBit Switching HUB zoals ik net beschreef in mijn thuis-situatie. Samen in 1 klein doosje. Mooi hè? Daarom worden ze ook zo verkocht ;)
Je kan via een van de clients of via internet instellen hoe dat ding moet werken (zoals je ook al postte in de screenshots). Je kunt instellen hoe die met het internet verbonden moet worden (dat heb je goed ingesteld volgens de screendumps): DCHP, hostname (CC-nummer), etc. Dat werkt aardig, de verbinding met internet staat. Nu het interne netwerk: Als IP ook 192.168.0.1 en de clients een vast IP, ook in de range 192.168.0.* . Op die clients wordt hetzelfde ingesteld als ik net beschreef: gateway 192.168.0.1, DNS-sen van @home. Proberen: Dat werkt! :D

• DRvDijk
Snel wir reagir! Wat ik zie is dat jij de range 192.168.168.* gebruikt.. Dat is NIET een interne range! Er zijn computers op het internet die die range gebruiken..

De interne ranges (zover ik ff weet, misschien zijn er meer):
192.168.0.*
10.0.*.* (misschien 10.*.*.*?)

Hier zou je probleem wel eens erg goed mee te verklaren zijn denk ik...

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22

ripexx

bibs

Zie [forum=19] [topic=152460]

De volgende ranges zijn dus beschikbaar voor "lokaal gebruik" :

10.x.x.x / 255.0.0.0 - Voor (hele) grote netwerken, veel adresseringsruimte.

172.16.x.x / 255.255.0.0 tot en met 172.31.x.x / 255.255.0.0 - Ook een range voornamelijk door bedrijven gebruikt, in verband met grote adresseringsruimte.

192.168.x.x / 255.255.255.0 - De range voor thuisgebruik, kleinere netwerken. Deze zie je dus ook het meeste. Dit is dus de aangewezen range om te gaan gebruiken als je een klein lannetje gaat maken. (Standaard begint men gemiddeld met 192.168.0.1 / 255.255.255.0, en dan omhoog.)

Dan heb je nog de volgende ranges :

127.0.0.0 / 255.0.0.0 - Dit is je loopback adres voor je interne netwerk. Een IP in deze range kun je dus nooit toewijzen. Op het moment dat je TCP/IP stack operationeel is, kun je dit IP-adres pingen, dan ping je dus je eigen PC, en zo kun je zien ofdat je TCP/IP stack goed werkt.

169.254.x.x / 255.255.0.0 (Automatic Private IP Adress) - In deze range krijgt een NIC die op DHCP staat een IP toegekend, als er geen DHCP-server beschikbaar is.

buit is binnen sukkel

• DRvDijk
Op maandag 08 juli 2002 12:10 schreef ripexx het volgende:
[..]
192.168.x.x / 255.255.255.0 - De range voor thuisgebruik, kleinere netwerken. Deze zie je dus ook het meeste. Dit is dus de aangewezen range om te gaan gebruiken als je een klein lannetje gaat maken. (Standaard begint men gemiddeld met 192.168.0.1 / 255.255.255.0, en dan omhoog.)
[..]
Zeker?? Ik had gehoord dat je alleen 192.168.0.* mocht gebruiken, en niet zomaar 192.168.*.* .. In de FAQ staat het inderdaad zoals je zegt (heu, het is een kopie van de FAQ), maar is die FAQ wel goed? ff gegoogled maar niet zo snel gevonden..

Is dit echt zo? Dat je dus 192.168.*.* mag gebruiken?

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22

ripexx

bibs

Waarschijnlijk is de faq wel correct >:) , nog even een linkje voor je: RFC1918 (BTW het is hoofdstuk 3 *D )

Oke deze kwam dus rechtstreeks van www.iana.org, dus zat info te vinden met google.

BTW ben liever lui dan moe, maar voor de zekerheid maar even copy paste gedaan. :?

buit is binnen sukkel

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 09:36 schreef Predator het volgende:

[..]

[mierenneukmode]
Dit is enkel waar in class A,B,C netwerken
[/mierenneukmode]
nog mierenneukeriger... alleen waar bij klasse C
bij klasse B is het .255.255 en .0.0
bij A .255.255.255 en .0.0.0 :)

• DRvDijk
Hmmm wazig... Ik geloof je, absoluut. Ik kon het even zo snel niet vinden op google, maar inderdaad: beter zoeken ;) Ik ga die gast die me vertelde dat je alleen 192.168.0.* mocht gebruiken eventjes hard dissen, die mister "I know networks".. Uhuh :9

Verwijderd

Op maandag 08 juli 2002 12:10 schreef ripexx het volgende:

169.254.x.x / 255.255.0.0 (Automatic Private IP Adress) - In deze range krijgt een NIC die op DHCP staat een IP toegekend, als er geen DHCP-server beschikbaar is.
let op deze reeks wordt in prinicpe gewoon over internet gerouteerd in tegenstelling tot de private ranges...

(edit: idd de faq is correct...)
Pagina: 1