spontane reboots... Mobo of voeding?

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Overspeed
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:33
Ik heb sinds een tijdje last van spontane reboots. De computer reboot dan gewoon terwijl ik zit te internetten of een gamepje zit te spelen. Dan komt eigenlijk ook altijd dat DOS-scandisk scherm, en vindt ie ook altijd wat. Dit laat ik soms opslaan, en soms ook niet (neemt namelijk alleen maar ruimte in). Maar die .chk bestanden, is dat nou info uit de bad-sectors, of niet goed afgesloten bestanden?

En ligt dat rebooten aan het moederbord of aan de voeding? (ik heb namelijk al wat probs met het mobo denk ik, zie ook deze thread: beide harddisks bad sectors. toeval?) Of zou dat ook aan een brak Windows kunnen liggen? (een virus is 't waarschijnlijk niet, want ik heb met NAV2000 niks gevonden)

De computer is trouwens niet overgeclocked, en deed het tot 3 weken terug goed. (dwz. geen spontane reboots...) Ik heb ook geen nieuwe hardware ofzo erbij gezet...

Tnx,
Overspeed

Er is in Nederland niets beter beveiligd dan de snelwegen m.b.v. mobiele flitsteams, flitspalen, (on)opvallende surveillance-auto's, etc. Als er in mijn huis wordt ingebroken, dan kan ik beter de A2 oprennen dan 112 bellen.

Verwijderd

Hoogstwaarschijnlijk de voeding. Ook slecht geheugen veroorzaakt vaak dit soort problemen. Zet eerst je geheugen in een ander systeem en kijk of het stabiel blijft.

• Liquid
  • Niet online
laat me raden... WinME? ;)

• Overspeed
bos: Het geheugen heb ik al 1,5 jaar, en dat kan toch niet opeens "slecht" worden... (toch?)

Liquid: helaas verkeerd gegokt: Win98 nog :)

Er is in Nederland niets beter beveiligd dan de snelwegen m.b.v. mobiele flitsteams, flitspalen, (on)opvallende surveillance-auto's, etc. Als er in mijn huis wordt ingebroken, dan kan ik beter de A2 oprennen dan 112 bellen.

Verwijderd

het lijkt er inderdaad op dat het je voeding is ...
ik heb zelf ook problemen gehad met een voeding en dat leverde inderdaad bad sectors op.
als je die voeding al heel lang heb kan stof een storing veroorzaken net als bij je tv of monitor..

• Overspeed
Flamez: wat had je toen gedaan: alleen nieuwe voeding of gelijk hele nieuwe kast? (Of kwam het bij jou door stof?)

Is dat eigenlijk makkelijk, de voeding vervangen, en hoeveel kost dat eigenlijk? (300 Watt)

Overspeed

• Drogo
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-08 22:29
Liquid:
Met Win98 had ik spontane reboots, die met WinME over zijn...
Win98 bleef ook niet stabiel op als ik m'n Athlon 800 via FSB op >840MHz zet. WinME staat op dit moment op 864.

• PaulX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-08 15:55

PaulX

The Master of Masters

Het kan zo zijn dat je last hebt van onderspanning dat het uitvallen/rebooten van de PC veroorzaakt!
Als dit zo is, raad ik je aan om een
SPS of UPS aan te schaffen!
* SPS=Standby Power Supply
* UPS=Uninterruptible Power Supply
Dit is een hardwarematige oplossing voor
onderspanning. Deze dingen zorgen voor een
constante spanning.

;-)

Ik laat overal sporen van vernieuwing achter

Verwijderd

Ik heb zelf ook last van die spontane reboots, vooral als ik half-life CS wil afsluiten en op ESC toets druk krijg ik een spontane reboot. ook als ik internet opstart wil die nog wel eens rar doen met reboots. ik weet wel dat er wat probs zijn in mijn hardware power supply, ik kan ze echter niet oplossen :(

Verwijderd

voeding

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
toch geen 820 chipset met sdram he?

• Overspeed
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 08 oktober 2000 18:08 schreef PaulX het volgende:
Het kan zo zijn dat je last hebt van onderspanning dat het uitvallen/rebooten van de PC veroorzaakt!
Als dit zo is, raad ik je aan om een
SPS of UPS aan te schaffen!
* SPS=Standby Power Supply
* UPS=Uninterruptible Power Supply
Dit is een hardwarematige oplossing voor
onderspanning. Deze dingen zorgen voor een
constante spanning.[/quote]Ik had wel van dit soort apparaten gehoord, en ik zal er eens naar kijken. Wat is eigenlijk beter: SPS of UPS?<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 08 oktober 2000 19:08 schreef thefirstikke het volgende:
toch geen 820 chipset met sdram he?[/quote]Nope, 440BX met SDram. :)

Overspeed

Verwijderd

ligt gegarandeerd aan je mobo niet aan je voeding in iedergeval

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-08 20:43

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Als je pc 'altijd' spontaan reboot (dus ook onder licht internetwerk ofzo) dan zou ik de schuld bij mobo gaan zoeken.

Ennuh ups en sps zijn voor gewone consumenten NIET nodig.. Nederland heeft het stabielste stroomnetwerk ter wereld.... ;)

Verwijderd

hmm, aan mijn nieuwe ASUS K7V kan het toch niet liggen? Ik krijg soms een melding bij het opstarten dat hardware monitor een fout heeft gevonden in het bios, en dat ik bij power options moet kijken. Zou het dan toch liggen aan het feit dat ik teveel apparaten op 1 stopcontact/stekkerblok heb zitten?

• Overspeed
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 08 oktober 2000 19:48 schreef IceStorm het volgende:
Als je pc 'altijd' spontaan reboot (dus ook onder licht internetwerk ofzo) dan zou ik de schuld bij mobo gaan zoeken. [/quote]FF een update op de situatie: de afgelopen 2 dagen heb ik geen reboots meer gehad bij gewoon internetten, alleen 1 keer bij een spel....

• PaulX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-08 15:55

PaulX

The Master of Masters

Overspeed! Om even op je vraag terug te komen: Een UPS is beter.
Een UPS werkt hetzelfde als een SPS, maar met 1 groot verschil....De UPS blijft stroom
leveren aan de computer (de computer maakt dan alleen gebruik van UPS dus niet de netspanning, waardoor de UPS ook als een filter fungeert) en de spanning blijft ononderbroken. Daarentegen schakelt de SPS pas in wanneer de sensoren in de SPS geen spanning meer meten.
Misschien heb je er wat aan!

Ik laat overal sporen van vernieuwing achter

• Overspeed
Tnx PaulX

Ga eerst ff morgen de voeding stofvrij maken, en kijken of dat wat helpt, is namelijk aardig stoffig....

Overspeed

Pagina: 1