beide harddisks bad sectors. toeval?

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Overspeed
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:33
Ik heb twee harddisks in m'n comp zitten: Quantum Fireball 12.7GB en een Maxtor 10GB. Nu was precies een week terug opeens 30MB aan bad sectors op de Quantum gevonden! Geen garantie meer, dus maar een nieuwe 30GB IBM besteld. Maar vandaag is er ook opeens 23MB aan bad sectors gevonden op de Maxtor! Gewoon pech, of kan 't ook aan het moederbod ofzo liggen? En hoe check ik dat? (bij de Quantum waren in 't afgelopen jaar al een paar keer wat bad sectors gevonden, maar niet zo groot als 30MB. En op de Maxtor heb ik verder nooit bad sectors gevonden, behalve nu dan gelijk 23MB!)(mobo is Asus P2B)

Overspeed

Er is in Nederland niets beter beveiligd dan de snelwegen m.b.v. mobiele flitsteams, flitspalen, (on)opvallende surveillance-auto's, etc. Als er in mijn huis wordt ingebroken, dan kan ik beter de A2 oprennen dan 112 bellen.

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:49
Is idd een beetje vreemd. Niet toevallig je busspeed te hoog staan? Dan wil die nog wel eens fouten krijgen. Controleer ook je IDE aansluiting ed. Check anders de harddisks is in een andere PC met andere controller en check hem dan ook weer helemaal. Lijkt me sterk dat ie zoveel bad sectors heb. Mijn 20?jaar oude 40 MB schijf heb er nog geen 1. Zelfs een oude 20 MB uit een IBM XT doet het nog probleemloos.

• Overspeed
Busspeed staat op 100MHz en de IDE kabels zitten goed vast.
Ik heb de harddisks nog niet getest in een andere pc, zal ff kijken of dat wat uitmaakt. (denk 't helaas niet :()

Overspeed

Er is in Nederland niets beter beveiligd dan de snelwegen m.b.v. mobiele flitsteams, flitspalen, (on)opvallende surveillance-auto's, etc. Als er in mijn huis wordt ingebroken, dan kan ik beter de A2 oprennen dan 112 bellen.

• Overspeed
Ik denk toch dat 't moederbord kapot is, want al een paar keer (5 of 6) restartte de computer uit zichzelf terwijl ik gewoon aan het internetten was. Een aangezien opstarten+afsluiten via het moederbord gaat...

Iemand anders nog ideeën?

Overspeed

Verwijderd

Als je bad sectors hebt, hoef je niet direct een nieuwe HD te kopen. Als je hem formateert schakelt hij als het ware gewoon de bad sectors uit zodat daar nooit data naartoe geschreven kan worden. Je kunt een wel een keer een low level format uitvoeren, helpt ook goed tegen bad sectors.

• Overspeed
Low level format: hoe doe je dat eigenlijk? En ik dacht eigenlijk dat je dat nooit moet doen bij IDE harddisks...

Maaruh, jullie verdenken ook 't moederbord ervan dat ie de harddisks kapot maakt?

En Asus moederborden hebben toch 3 jaar garantie? Ga namelijk maandag ff terug naar winkel waar ik mobo gekocht heb.

Greetz,
Overspeed

Verwijderd

draai je op windows me?

werk je firmware van je h.d,s dan bij

andere hardware werkt ook beter met nieuwe drivers toch?

je hebt grote kans dat daarna je "bad sectors"weer verdwenen zijn

ciao

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 22:38
Je kunt bij format een optie aangeven dat ie bad sectors retest. Doe dit maar eens en kijk of 'tie nog zoveel slechte sectoren aangeeft.

Kan me heel moeilijk voorstellen dat je 2 hd's te pakken hebt met zoveel slechte sectoren. 30MB, belachelijk. Test het maar eens op een ander mobo. Verdenk je IDE controller dat ie niet goed leest/schrijft nl.

Bad sectors worden veroorzaakt door een zwakte in het magnitisch veld van de platters. Is dus puur hardwarematig...kweet niet of je mobo dat wel kan veroorzaken. Kan wel dat ie het gewoon verkeerd rapporteert. Gooi je oude hd nog maar niet weg!

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 14:29
Low Level format : NIET DOEN, schijf is dan niet meer bruikbaar

enne na formatteren zijn ze wel onzichtbaar, maar aangezien Bad Clusters net afbladderende verf zijn krijg je ze vanzelf weer terug

• Overspeed
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 29 september 2000 22:10 schreef InnerSelf het volgende:
draai je op windows me?
werk je firmware van je h.d,s dan bij
andere hardware werkt ook beter met nieuwe drivers toch?
je hebt grote kans dat daarna je "bad sectors"weer verdwenen zijn[/quote]Ik draai nog Win98. Firmware updaten van harddisks? Uhmmm, daar heb ik nog nooit van gehoord, maar dat kan aan mij liggen. Kan wel ff bios flashen van mobo.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 29 september 2000 22:24 schreef farlane het volgende:
Kan me heel moeilijk voorstellen dat je 2 hd's te pakken hebt met zoveel slechte sectoren. 30MB, belachelijk. Test het maar eens op een ander mobo. Verdenk je IDE controller dat ie niet goed leest/schrijft nl.

Bad sectors worden veroorzaakt door een zwakte in het magnitisch veld van de platters. Is dus puur hardwarematig...kweet niet of je mobo dat wel kan veroorzaken. Kan wel dat ie het gewoon verkeerd rapporteert. Gooi je oude hd nog maar niet weg![/quote]Precies, dat dacht ik ook!<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 29 september 2000 22:26 schreef _-= Erikje =-_ het volgende:
Low Level format : NIET DOEN, schijf is dan niet meer bruikbaar

enne na formatteren zijn ze wel onzichtbaar, maar aangezien Bad Clusters net afbladderende verf zijn krijg je ze vanzelf weer terug[/quote]Low Level format was ik al niet echt van plan, dus bedankt voor de bevestiging.

En die bad sectors krijg ik dus vanzelf weer terug. :( Maarja, als 't zich maar niet uitbreid. (dat doet 't nu soms wel: weer 8MB op de Maxtor minder :()

Overspeed

Verwijderd

ga naar de site van b.v. quantum en zie dat er een firmware zit in harde schijven

ongelovige

• Overspeed
OK, ik geloof je. :)

Zal dan maar ff updaten.

edit:

www.maxtor.com werkt ff niet :( en op www.quantum.com kan ik 't niet echt vinden...

had daar trouwens al gekeken voordat ik die reply hierboven maakte :)

Verwijderd

ik hoop dat het je probleem oplost

grt Inner

• Overspeed
Maar wat denken jullie van dit:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ik denk toch dat 't moederbord kapot is, want al een paar keer (5 of 6) restartte de computer uit zichzelf terwijl ik gewoon aan het internetten was. Een aangezien opstarten+afsluiten via het moederbord gaat...[/quote]En over die firmware updates: die kan ik niet echt vinden op de websites, en ik denk ook niet dat dat wat zal uitmaken....

Greetz,
Overspeed

• R Kuipers
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14-08 08:27
Ik heb ook ooit ergens gehoord over virussen die zichzelf wegschrijven op de harde schijf en vervolgend die gedeeltes markeren als zijnde bad-sector. Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben?

• Overspeed
Net gescanned met Norton Antivirus 2000 met nieuwste virus definitions, en niks gevonden....

Pagina: 1