Bassboxen op boutversterkertje

Pagina: 1
Acties:

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 09:16
Ik mijn highscreen boxen een beetje gemod. Uit deze dingen komt normaal een boutgeluid dus heb ik oude autobassboxen van 160 Watt/4 Ohm >:) geregeld. De orginele boxen zijn gedegradeerd tot tweaters. Het geluid is nu echt zwaar vet :P! Alleen de versterker wordt nu gruwelijk heet! Ook bij de beats gaan de ledjes iets zachter schijnen.
Is dit schadelijk voor de versterker of maakt het niks uit? :?

tvw

Verwijderd

Komt waarschijnlijk doordat je zowel de 4 ohm speaker samen met je pc-speakertje op 1 versterkeruitgang hebt geklust, zodat het geheel <4 ohm is. Een versterker kan daar niet zo goed tegen en wordt dus warm.

edit: dus als je pc-speakers 8 ohm zijn wordt de vervangingsweerstand 1/4+1/8=1/Rv => Rv = 2,7 ohm, voor een versterker zijn deze lage waardes net kortsluiting :P

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 16:34 schreef joshuasioso het volgende:
Ik mijn highscreen boxen een beetje gemod. Uit deze dingen komt normaal een boutgeluid dus heb ik oude autobassboxen van 160 Watt/4 Ohm >:) geregeld. De orginele boxen zijn gedegradeerd tot tweaters. Het geluid is nu echt zwaar vet :P! Alleen de versterker wordt nu gruwelijk heet! Ook bij de beats gaan de ledjes iets zachter schijnen.
Is dit schadelijk voor de versterker of maakt het niks uit? :?
Ik denk dat dit een duidelijk geval is van overbelasting.. zeker aangezien de amp niet eens voldoende kracht overhoud om de ledjes volledig te laten branden..

Ik zou dit (Als je tenminste je versterker/boxen nog wilt houden) NIET doen, de kans is groot dat je (Mischien niet vandaag) maar dan morgen het hele zooitje opblaast.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 15:07
Het is schadelijk voor de versterker als deze teveel vermogen moet gaan leveren aan de speakers. Mits er geen beveiliging in zit.

Het is schadelijk voor de speakers als de versterker te weinig vermogen kan leveren. Dan krijg je een blokgolf (niet alleen tweeters hebben hier last van, alleen bij de andere units merk je het minder). Kep er zelf ook wel eens een speakers mee gesloopt, vervangen door een ander er vervolgens de versterker gesloopt.

Overigens lijkt mij highscreen boxjes als tweeters nog steeds een boutgeluid geven, maar dat terzijde :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• iets
Op dinsdag 11 juni 2002 16:40 schreef Shakespeer het volgende:

[..]

Ik denk dat dit een duidelijk geval is van overbelasting.. zeker aangezien de amp niet eens voldoende kracht overhoud om de ledjes volledig te laten branden..

Ik zou dit (Als je tenminste je versterker/boxen nog wilt houden) NIET doen, de kans is groot dat je (Mischien niet vandaag) maar dan morgen het hele zooitje opblaast.
Maar ik hoor geen vervormingen, alleen als ik em te hard zet.
Op dinsdag 11 juni 2002 16:42 schreef ShittyOldMan het volgende:
Het is schadelijk voor de versterker als deze teveel vermogen moet gaan leveren aan de speakers. Mits er geen beveiliging in zit.

Het is schadelijk voor de speakers als de versterker te weinig vermogen kan leveren. Dan krijg je een blokgolf (niet alleen tweeters hebben hier last van, alleen bij de andere units merk je het minder). Kep er zelf ook wel eens een speakers mee gesloopt, vervangen door een ander er vervolgens de versterker gesloopt.

Overigens lijkt mij highscreen boxjes als tweeters nog steeds een boutgeluid geven, maar dat terzijde :)
Nou deze dingen zijn echt cheapass dus er zal wel geen beveiliging op zitten.

Kan ik dan een soort tussenversterker kopen of zo. Want hij moet natuurlijk wel hard kunnen >:)

tvw

• Asclepius
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 07:08
Heb je nu je gewone speakertjes van je pc-setje en die autoboxen beide op dat versterkertje aangesloten dat eerst in die pc-speakertjes zat?

Dan kan het idd namelijk wel eens zo zijn dat je versterker overbelast wordt. Een oplossing is o voor die autoboxen een wat zwaardere versterker te nemen, die wat meer vermogen levert.

Verwijderd

Wat je ook nog kan proberen is de speakers en de basboxen in serie te zetten, dan belast je met 4 + 8 = 12 Ohm. Iets minder geluid, maar veel vriendelijker voor je versterker.

Maar 't beste is toch een aparte versterker te nemen.

• iets
Op dinsdag 11 juni 2002 16:53 schreef Asclepius het volgende:
Heb je nu je gewone speakertjes van je pc-setje en die autoboxen beide op dat versterkertje aangesloten dat eerst in die pc-speakertjes zat?
Ja en het werkt ook nog!
Op dinsdag 11 juni 2002 16:53 schreef Asclepius het volgende:
Dan kan het idd namelijk wel eens zo zijn dat je versterker overbelast wordt. Een oplossing is o voor die autoboxen een wat zwaardere versterker te nemen, die wat meer vermogen levert.
Hoe duur is zoiets? Want ik heb geen zin om daar >30 Euro aan uit te geven.

tvw

• iets
Serie :?
Is dat zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: http://pics.shellz.nl/Schema.gif
Zo staat het nu.

tvw

• ShittyOldMan
Afbeeldingslocatie: http://www.gaborverhoeven.nl/got/serie.gif

Dat ik ooit nog paint shop pro zou gebruiken :)

/edit
Overigens kun je wellicht ergens een tweedehands versterkertje vandaan halen, 2x40W ofzo, en dan twee kleine speakertjes kopen boekenplank model, ipv. die highscreen dingen (zijn dat trouwens geen actieve speakers? Dus met minijack (aka koptelefoon) aansluiting voor in de PC? Ik ken highscreen alleen als Vobis pc merk eigenlijk.)

• iets
OK maar ik heb zo'n donkerbruin gevoel dat als ik die boxen in serie zet de tweater in verhouding te veel stroom krijgt en ik dus te veel hoge tonen hoor. Of denk ik dan verkeerd?

[edit]
Maar ff geprobeert en klinkt ietsje hoger. Alleen ze gaan nu idd een stuk zachter dus moet ik het volume verder open draaien. Heeft dat alles dan nog wel nut :?.

[edit2]
Op dinsdag 11 juni 2002 17:26 schreef ShittyOldMan het volgende:

Overigens kun je wellicht ergens een tweedehands versterkertje vandaan halen, 2x40W ofzo, en dan twee kleine speakertjes kopen boekenplank model, ipv. die highscreen dingen (zijn dat trouwens geen actieve speakers? Dus met minijack (aka koptelefoon) aansluiting voor in de PC? Ik ken highscreen alleen als Vobis pc merk eigenlijk.)
Actief, wasda? Maar ze zijn idd van de Vobis :r. Je hebt geloof ik ook van die splitters die zo'n minijack in 2en split naar 2 minijacks zodat ze in de versterker passen (of hb ik het nu helemaal fout?) Ik ga 'ns ff zoeken naar een goede versterker.

tvw

• Asclepius
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 07:08
Op dinsdag 11 juni 2002 17:32 schreef joshuasioso het volgende:

Actief, wasda? Maar ze zijn idd van de Vobis :r. Je hebt geloof ik ook van die splitters die zo'n minijack in 2en split naar 2 minijacks zodat ze in de versterker passen (of hb ik het nu helemaal fout?) Ik ga 'ns ff zoeken naar een goede versterker.
Actieve boxen hebben meestal een eigen ingebouwde eindversterker. Je hoeft er dus geen aparte eindversterker meer op aan te sluiten.
Passiefe boxen hebben geen eigen ingebouwde eindversterker. Je hebt daar dus nog een losse versterker voor nodig. De meeste pc speakersetjes zijn actieve speakers.

• iets
Op dinsdag 11 juni 2002 17:57 schreef Asclepius het volgende:

Actieve boxen hebben meestal een eigen ingebouwde eindversterker. Je hoeft er dus geen aparte eindversterker meer op aan te sluiten.
Passiefe boxen hebben geen eigen ingebouwde eindversterker. Je hebt daar dus nog een losse versterker voor nodig. De meeste pc speakersetjes zijn actieve speakers.
Er zat wel een versterker in de case (hoe noem je zoiets :?) van de boxen. Die heb ik eruit gesloopt en los op mijn bureau gezet.

tvw

• ShittyOldMan
Ah zo, hehe, Shitty begint 'm ook te begrijpen :z (in het begin las ik al gemold in plaats van gemod). Je hebt de versterker uit die speakers gesloopt en daar die extra basboxen op aangesloten. Nou denk ik dat dat versterkertje een vermogen kan leveren van ongeveer 1W, da's voldoende voor die dingen, maar met een redelijke woofer erbij is dat teveel. Vandaar ook dattie zo warm wordt (8>

Denk dan toch dat je beter af bent met een stel goedkope boekenplankjes en een tweedehands versterker. Maar da's alleen niet gratis.

• iets
Shit, ik één bassding een beetje verkloot: Hij is afgescheurd bij de aansluiting tussen het metaal en het zachte spul dat zo trilt :'( :(. Eerst was ie dat al half, maar hij klonk een beetje krakend dus denk ik: ik scheur en wel helemaal af, misschien helpt dat. Nu klinkt ie helemaal voor geen meter meer :'(.
Nu wil ik de woefert in het midden hebben. Shitty, weet jij hoe je dat aan moet sluiten zodat de middelste mono blijft? (zodat ik niet meteen kortsluiting maak en ook nog een paar dagen helemaal zonder muziek moet zitten.)

tvw

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 18:35 schreef joshuasioso het volgende:
Shit, ik één bassding een beetje verkloot: Hij is afgescheurd bij de aansluiting tussen het metaal en het zachte spul dat zo trilt :'( :(. Eerst was ie dat al half, maar hij klonk een beetje krakend dus denk ik: ik scheur en wel helemaal af, misschien helpt dat. Nu klinkt ie helemaal voor geen meter meer :'(.
Nu wil ik de woefert in het midden hebben. Shitty, weet jij hoe je dat aan moet sluiten zodat de middelste mono blijft? (zodat ik niet meteen kortsluiting maak en ook nog een paar dagen helemaal zonder muziek moet zitten.)
Damn...kerel, ga eens wat lezen ofzo voor je met die soort dingen gaat kloten, nu heb je het resultaat, spullen kapot.. tis toch zonde ook..

Maar je hebt alleen jezelf er maar mee.

• ShittyOldMan
Nu wil ik de woefert in het midden hebben. Shitty, weet jij hoe je dat aan moet sluiten zodat de middelste mono blijft?
Dan heb je een woofer nodig met dubbele spreekspoel. Dat gaat dus niet lukken met deze. De allergoedkoopste (20cm) heb je al voor ca 30,- euro, maargoed, ik zou toch echt maar eens opzoek gaan naar normale speakers. Dit gaat gewoon snel kapot.

• iets
Op dinsdag 11 juni 2002 18:39 schreef Shakespeer het volgende:

[..]

Damn...kerel, ga eens wat lezen ofzo voor je met die soort dingen gaat kloten, nu heb je het resultaat, spullen kapot.. tis toch zonde ook..

Maar je hebt alleen jezelf er maar mee.
Nou ze waren niet echt veel waard hoor :P. Afdankertjes van mijn broer maar toch ze klonken mooi. En weer wat geleerd.

tvw

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 19:23 schreef joshuasioso het volgende:

[..]

Nou ze waren niet echt veel waard hoor :P. Afdankertjes van mijn broer maar toch ze klonken mooi. En weer wat geleerd.
goeie boxen = > 150 gulden (3 weg boxen, goei geluid)
Pagina: 1