5.1 Geluid, zonder sub...Kan dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Quinny
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-06 14:09
Ik wil dus een home cinema set aanschaffen, maar ik wil liever geen subwoofer in mijn kamer zetten. Gewoon links, rechts, centre, en 2 rear... Kan dit?

Als versterker/receiver zat ik hierbij te denken aan de AVR2550 van Harman Kardon, samen met de DVD 20 of 25, ik twijfel nog of die 25 de meerprijs waard is...

Voor de links en rechts vind ik de Mission 702 wel mooi. De rest ben ik nog aan het uitzoeken, gebruik ik hem zolang wel gewoon in stereo... (heb niet zoveel geld in één keer, ik koop het in etappes...eerst receiver en 702's dan dvd en rest van de speakers dan TV...)

Het lijkt mij dus een beetje onnodig om bij deze speakers nog een sub neer te zetten... Behalve als het "moet" omdat de kanalen links en rechts geen lage tonen krijgen...

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

ja dat kan prima :). De decoder in een versterker kan ervoor zorgen dat de speakers die groot zijn de lage tonen weer gaan geven die je sub normaal had weergegeven... :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Dat kan niet!

Je krijgt dan namelijk gewoon 5.0. :+ duh
Je kan natuurlijk wel 5 speakers zonder subwoofer gebruiken, je moet dan inderdaad zorgen dat de versterker de lage tonen naar de grootste speakers stuurt.

• Quinny
Die functie om de lage tonen naar de speakers te sturen heeft iedere versterker?

Nog beter, heeft de AVR2550 dat? :P

Verwijderd

Op maandag 10 juni 2002 21:11 schreef marcell het volgende:
Dat kan niet!

Het kan natuurlijk wel 5 speakers zonder subwoofer gebruiken, je moet dan inderdaad zorgen dat de versterker de lage tonen naar de grootste speakers stuurt.
een beetje tegenstijdig uw verklaring...
----
maar als je 5 speakers hebt met een groot bereik , kan dat!

• Asclepius
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 07:08
Opzich moet het prima gaan zonder sub. Alleen is het dan wel belangrijk dat je gewone boxen genoeg bas kunnen geven, want helemaal zonder bas is er niks aan.
Ik heb zelf ook gewoon een 5.0 setje. Ik heb nu nog geen subwoofer, omdat ik het nu prima vindt klinken zonder en omdat ik een redelijk kleine kamer(12 vierkante meter) heb.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als je gewoon twee normale hifispeakers als frontspeakers hebt, kan dat helemaal prima. Er zijn zat mensen die met 4x een kleine boekenplank mission spelen zonder een sub en er ook van genieten.

Technisch is het al helemaal geen probleem. Ik zou met mijn groot uitgevallen boekenplankspeakers (b&w dm602s1) zelfs met heel veel gemak zonder sub en met een lekker portie laag kunnen spelen :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Quinny
Dat is mooi...

Ik bedoelde trouwens de 702e, niet de 702...

Die 702 lijkt me wel wat als rear...

Morgen nog maar een keer de stad in dan :)

Verwijderd

Psies, bij mijn receiver kan ik kiezen... (als ik geen sub gebruik) waar de lage tonen heen gaan ... de front speakers en bij welke freq..

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.audiofriends.nl/diverse/berlijn/img25.jpg

ik zou dit eraan hangen

• Quinny
Ik zou zelf ook graag nog de kamer in willen...

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 20:32

VisionMaster

Security!

Op dinsdag 11 juni 2002 01:24 schreef Anthrax het volgende:
[afbeelding]

ik zou dit eraan hangen
is dit 21 inch van A.D. (Audience Delight) ... ?

I've visited the Mothership @ Cupertino

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:19
die moet je als muts gebruiken tijdens een goede actiefilm.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 02:05 schreef P5ycho het volgende:
die moet je als muts gebruiken tijdens een goede actiefilm.
HAHAHA

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 12:56

JT

VETAK y0

Op maandag 10 juni 2002 22:50 schreef JvS het volgende:
Ik zou met mijn groot uitgevallen boekenplankspeakers (b&w dm602s1) zelfs met heel veel gemak zonder sub en met een lekker portie laag kunnen spelen :)
Ok, maar de dm602 zijn ERG groot voor een boekenplank luidspreker...

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

dat gaat dus méér dan prima! Zelf heb ik 5 KEF Q1 boxen om me heen staan, dingen gaan tot 45hz ongeveer. Het geluid wordt zelfs beter verdeeld, dvd's als star wars hebben nl. de bas ook in de normale kanalen opgenomen en niet het 0.1kanaal extra. maw de bas wordt ook gericht. je zou een sub niet behoren te kunnen plaatsen, maar je hoort altijd waar een sub staat.

En zo heb je daar minder last van. Het kan prima(al hoewel neo toch aan een REL Strata III zit te denken voor nét wat meer impact.)

• b-gone
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-07 15:24
Ik vind het zelfs beter werken/klinken: de sub aan je main hangen: Ik heb zelf een REL Q50 active subwoofer en hierbij is de aanbevolen config: hang de +li en +re aan je main speakers ipv sub out.....
Ik heb um wel eens aan de sub out van m'n Yamaha DD versterker gehangen maar miste toch de dynamic.

"Still this is very personal"

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 14:06 schreef b-gone het volgende:
Ik vind het zelfs beter werken/klinken: de sub aan je main hangen: Ik heb zelf een REL Q50 active subwoofer en hierbij is de aanbevolen config: hang de +li en +re aan je main speakers ipv sub out.....
Ik heb um wel eens aan de sub out van m'n Yamaha DD versterker gehangen maar miste toch de dynamic.

"Still this is very personal"
das een neutrix connectie waar jij het over hebt?

• twopack
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-07 10:31
Op maandag 10 juni 2002 23:16 schreef Quinny het volgende:
Dat is mooi...

Ik bedoelde trouwens de 702e, niet de 702...

Die 702 lijkt me wel wat als rear...

Morgen nog maar een keer de stad in dan :)
Waar kan jij die nog krijgen in Nederland dan, en voor welke prijs??

specs

• Quinny
Die 702 weet ik niet, heb ik ook maar op internet gezien, die 702e staan bij...expert...

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 14-08 15:07
Technisch is het gewoon mogelijk om 5.1 af te spelen op 5.0 speakers. Qua geluid is het echter heel anders dan wanneer er wel eens sub aanwezig is, ik denk dat dit met de 702(e) ook zeker duidelijk zal zijn.
Echter heeft iedereen weer een ander beeld van voldoende laag en is de opstelling en apparatuur ook nog eens sterk van invloed. Zo kan ik zelf voor een film, op een laag volume, een overvloed aan laag krijgen uit m'n rearspeakers (wegens versterkercombinatie). Ga ik echter weer een stuk harder spelen (kep m'n geluid over het algemeen vrij hard staan) dan kunnen m'n rears de fronts dus flink niet meer bijhouden. Kortom, het is nogal sterk afhankelijk van je eigen eisen en je eigen opzet. Maar ik denk dat een subje hier niet verkeerd zal zijn.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Quinny
Hmmz...

Ik denk dat ik eerst zonder sub ga draaien, als het toch niet lekker klinkt kan ik er altijd nog een sub bijkopen...

Heeft er iemand misschien nog aanbevelingen van speakers, ongeveer in dezelfde prijsklasse als de 702e? (40/50 euro verschil is niet erg...)

Ik lees net in de handleiding van de receiver die ik wil kopen dat Harman Kardon speakers van JBL of Infinity aanbeveelt...

Verwijderd

sja die merken vallen allemaal onder dezelfde holding ofzo, dus dan valt al het geld bij hun in de la :P
Gewoon gaan luisteren wat jij het mooist vindt klinken :)

• ShittyOldMan
Ik lees net in de handleiding van de receiver die ik wil kopen dat Harman Kardon speakers van JBL of Infinity aanbeveelt...
Dat komt omdat JBL en Infinity onderdeel zijn van Harman. Maar het is echt niet speciaal erop afgestemd ofzo.

• b-gone
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-07 15:24
Op dinsdag 11 juni 2002 14:16 schreef neographikal het volgende:

[..]

das een neutrix connectie waar jij het over hebt?
:) Ik zou het echt niet weten :)

Verwijderd

Op woensdag 12 juni 2002 08:50 schreef b-gone het volgende:

[..]

:) Ik zou het echt niet weten :)
JvS, JaG, lampje of iemand anders...

noemt men dit een neutrix connectie of is dat weer wat anders?

• ShittyOldMan
Op woensdag 12 juni 2002 14:42 schreef neographikal het volgende:

[..]

JvS, JaG, lampje of iemand anders...

noemt men dit een neutrix connectie of is dat weer wat anders?
Tis neutrik, of XLR, of Speakon, volgens mij wordt hier dezelfde soort connectie mee bedoeld. De Q50 heeft er eentje opzitten, high level, dus ik denk hier inderdaad zo'n een wordt bedoeld.

Pagina: 1