Toon posts:

directe waterkoeling cpu-cooled.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb es gemailed naar de maker van die waterkoelelementen om te vragen hoe hun koelsysteempje werkt. Schijnbaar is het geheel gemaakt van plastic ter voorkoming van corrosie en betere koude/warmte isolerende eigenschappen ter voorkoming van condensatie. In het plastic zit een waterkamer die over de kern of op een heatspreader word geplaatst waardoor de warmte direct word afgenomen zodat de thermische weerstand van een koperen koelelement word geelimieerd. De afdichting geschied door een o-ring die door genoeg druk vanuit de clip de boel afdicht. de opgenomen warmte kan door de massa zijn warmte kwijt aan de omgevingstemperatuur. De RVS beschermplaat is van zeewaterbestendige kwaliteit .50mm dik en beschermt de core drager tegen vochtinwerking. Dit lijkt me een beetje overbodig maar ja als je het doet doe het dan goed :). Schijnbaar halen ze er goede resultaten mee. het testsysteem celeron coppermine 733 draait in idle en asussoftware cooling aan op 27graden en het testsysteem van de tualatin draait op 1300mhz in idle en softwarekoeling 34graden, dit komt door de heatspreader die weer een barriere is. De test omgevingstemp is 20graden en watertemperatuur dat 20graden is dus roomtemperature :). Het pompje is gemaakt voor 24/7 gebruik verbruikt 5watt en is stil.

Ziet er wel goed uit.

mzzl

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:28

Felyrion

goodgoan!

klinkt goed.. eens afwachten tot iemand hier met verhalen komt :)

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-02 23:41
Tja, ik weet niet over welk systeem je het hebt maar ik heb zoiets al eens enkele jaren terug gezien. Iemand die z'n AMD K6 zo heeft gekoeld. Die kerel had dat volledig zelf gemaakt met een PVC-deksel die precies de grootte was van z'n CPU. Ik weet niet meer precies hoe hij dat vast gemaakt heeft, maar het werkte.
Ik heb dan trouwens enkele weken later een foto gezien van iemand anders die het ook zo had gedaan. Er was echter een leiding losgekomen en dat plastiek deksel was aan z'n CPU gesmolten! :)

Verwijderd

Hmmm, is dat eigenlijk een slim idee? Gewoon plastic direct op je cpu. Ik bedoel, ik heb zo'n plastic dingetje (teflon d8 ik?) met in het midden een silicium core, maar die core wordt dus echt wel mooi 50 graden of meer. Smelt er dan nix?

Maar je zit ons hier wel lekker te maken, maar vertel eens ff wat meer. Welk pompje was dat, waar kan je die zooi kopen en hoeveel kost het? Ik was trouwens zelf van plan om met wat standaard gamma zooi een K6-2 te gaan watercoolen (gewoon om iets te doen te hebben) Maar wat voor (el-cheapo) pomp moet ik kopen?

Verwijderd

hmmm.. linkje naar een artikel, of plaatjes van iets zouden het verhaal wel verduidelijken....
Op maandag 10 juni 2002 01:07 schreef Thorry het volgende:
Hmmm, is dat eigenlijk een slim idee? Gewoon plastic direct op je cpu. Ik bedoel, ik heb zo'n plastic dingetje (teflon d8 ik?) met in het midden een silicium core, maar die core wordt dus echt wel mooi 50 graden of meer. Smelt er dan nix?
voor zover ik het begrijp komt er geen plastic op de core, maar maak je een soort plastic kapje over de core heen, zodat 't water rechtstreeks op de core zit...

Verwijderd

Jah dat snap ik, maar ik bedoelde, de core wordt 50 graden, dan wordt de rest toch ook lekker warm of niet?

• D-Three
Op maandag 10 juni 2002 01:14 schreef _AscII_ het volgende:
hmmm.. linkje naar een artikel, of plaatjes van iets zouden het verhaal wel verduidelijken....
Ik zou ook wel ff een linkje willen van snurkie, dan weet ik tenminste waarover het gaat :)
Ik zal trouwens ff proberen die pagina terug te vinden waarover ik het net had. Maar ik ga nu eerst wel maffen! :)
Op maandag 10 juni 2002 01:28 schreef Thorry het volgende:
Jah dat snap ik, maar ik bedoelde, de core wordt 50 graden, dan wordt de rest toch ook lekker warm of niet?
Ja, maar het water dat in contact komt met de core wordt toch ook geen 50°? Het is de bedoeling dat de boel netjes koel blijft, dus als je de processor kan koelen tot enkele graden boven kamertemperatuur, dan krijgt die kap toch ook maar zo warm? (dacht ik zo :))

edit:

Spellingsfouten door extreme vermoeidheid... Slaapwel!

Verwijderd

plastic smelt nog niet bij 50 graden ook nog niet bij 100 graden hoor

offtopic, wist je trouwens dat je in een papieren bakje water kan koken ;)

• D-Three
Als ik mij niet vergis, denk ik dus dat het hier over gaat:
http://www.cpu-cooled.com/
Dat was toch in dit topic te lezen.
Waarom post je dan niet verder in dat topic, snurkie?

BTW, de site waar ik het over had, is waarschijnlijk http://www.agaweb.com/coolcpu/, maar om één of andere reden werkt deze site dus niet meer.

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Die site (agaweb) is met google te vinden en uit de cache te bekijken. Helaas de plaatjes niet.
Een paar weken geleden heb ik de maker gemaild, maar niets terug gekregen. Dus waarschijnlijk heeft hij geen zin meer om er iets aan te doen.

Verwijderd

Ik ben es wezen kijken op die site,maar als ik het goed begrijp dan warmt de core net op tot boven kamertemperatuur en geeft het water de opgenomen warmte af aan de omgevingstemperatuur. Als je naar de FAQ kijkt dan kun je het best kiezen uit plastic en glas. glas hiervan geleid het best warmte en zal daardoor het snelst de opgenomen warmte weer afkunnen staan aan de buitentemperatuur welke lijdt tot koeler water welke lijdt tot koelere core. lijkt me wel een doordacht systeempje, corrosievrij geen thermische weerstand te overbruggen en een stille werking.
Pagina: 1