[3d]waarom gebruikt bijna niemand maya

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:11

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
terwijl t toch een rete goed programma is?! Men zegt dat maya o zo moeilijk aan te leren is, maar dat is echter niet zo! polygon based modellen is net zo'n eitje zoniet makkelijker dan andere pakketten, en nurbs / subdivisions zijn ok redelijk makkelijk aan te leren! ok, renderengine van maya suckt een beetje, maar dan zoek je gwoon toch ff naar mentalray for maya (zoiets als brazil voor 3dmax)?!

Ik vind t jammer dat het pakket maya veel mensen afschikt vanwege de moeilijkheidsgraad, maar dat valt echt wel mee!

-damn, dit lijkt verdomd veel op spam-

ben ik de enige hier die maya gebruikt ?!

traktor scratch!

• Niakmo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02-2024
ik gebruik het ook alleen ik ben het net aan het leren en het vordert niet echt snel het voelt wel natuurlijk aan maar sommige dinge waarvna je verwacht dat ze standaart gaan zijn wat ingewikkelder ik zelf vind het niet zo een heel erg ingewikkelt progje. Ik zoek wel nogsteeds iets om vanuit maya naar max bestadnen te kunnen exporteren of converteren.

Verwijderd

Flauw(( Je hebt wel een icoon die met Lightwave is gemaakt :P ))

Het is een duur pakket vandaar denk ik! :?

Verwijderd

dat geloof ik nie! dat bijna niemand maya gebruikt!
Zelfs op de TU Delft faculteit Bouwkunde gebruiken ze Maya!

ik denk dat het lijkt alsof iedereen max gebruikt omdat vooral mensen die beginnen met knutselen in 3d ooit gehoord heeft van max, en dat een spiraal is.

maya zou eigenlijk veel meer moeten worden gebruikt dan max (het illegale circuit meegenomen dan uiteraard) want maya draait niet alleen op Winwrakken maar ook op Mac's

• DeWaanzin
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:38

DeWaanzin

Ja dat zeggen ze allemaal

Mmmmm je hebt Maya vast orgineel gekocht denk ik.........

Maar goed als je het dus orgineel moet kopen is het dus gewoon een beetje te duur.

Ik ben zelf pas met Rhinoceros aan de slag gegaan, en dat pakketje bevalt me prima. Goede interface met Cad (dwg, dxf), maar ook met 3dsmax.

Maya ga ik vast ook nog eens proberen

XBL: theArthurrrr

• ZOMERZON
  • Laatst online: 13-03 11:45

ZOMERZON

Voor Geen Cent Gaat De Zon Op

Maya user reports

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-08 18:41

Tim Schuhmacher

abasios

Prijs kan niet de reden zijn, omdat het gros hier geen geld heeft voor welk proffesioneel 3d pakket.

Ik denk dat het gewoon komt doordat er meer ondersteuning (tutorials, sites etc) voor 3d studio max is.

Verwijderd

Maya is momenteel goedkoper dan max...

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 22:42 schreef A-TOMIC het volgende:
Maya is momenteel goedkoper dan max...
ehm... echt?

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 22:43 schreef SFie het volgende:

[..]

ehm... echt?
Mischien de simpelste versie maar maya unlimited is toch echt niet goedkoper dan max :)

• wcduck
  • Niet online
Op zondag 09 juni 2002 22:46 schreef Liquidus het volgende:

[..]

Mischien de simpelste versie maar maya unlimited is toch echt niet goedkoper dan max :)
Nope, ze hebben de prijzen drastisch verlaagd. Op de site kan je nu ook een leer versie downen. Er staan daar ook super veel tuts. Volgens mij kost het nu 1999 USD(eerst 7500 USD).

Ze(en ik ook) gebruiken Maya trouwens best vaak. De hele TU Delft(alleen de faculteiten waar ze het gebruiken) is 3 jaar geleden overgestapt van 3dmax naar Maya. Afgelopen maand zijn ze geupgrade van versie 3.0 naar 4.0.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Verwijderd

3d Max 4 Full is 3500 dollar, en Maya complete 2000... dus.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Op zondag 09 juni 2002 23:07 schreef A-TOMIC het volgende:
3d Max 4 Full is 3500 dollar, en Maya complete 2000... dus.
Maya Unlimited $ 6999,-

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 22:52 schreef wcduck het volgende:

[..]

Nope, ze hebben de prijzen drastisch verlaagd. Op de site kan je nu ook een leer versie downen. Er staan daar ook super veel tuts. Volgens mij kost het nu 1999 USD(eerst 7500 USD).

Ze(en ik ook) gebruiken Maya trouwens best vaak. De hele TU Delft(alleen de faculteiten waar ze het gebruiken) is 3 jaar geleden overgestapt van 3dmax naar Maya. Afgelopen maand zijn ze geupgrade van versie 3.0 naar 4.0.
ben jij student @ TU dan?
ik was r tijdens de voorlichtingsdagen, toen had BK een workshopje maya aangeboden :)

Verwijderd

Jaja, unlimited. Maar Complete staat al gelijk aan Max 4.

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
hm.. nja, de prijs zal t wel niet zijn, want 99 % van de usertjes hier heeft t illegaal. Ik vind dat als je er geld mee verdient, dat je dan zo'n pakket moet kopen. Maar ik weet niet of iemand die supergoeie tutorials weet van maya 1. (die zat opde cdrom). tutor kan ik mailen. :) maar wat moeten ze met maya op de tu ?! dynamics simulation / motion tracking etc?!

ps, ja ik gebruik ook lightwave :) vind t een super goeie render engine hebben.. maar maya met mental ray is zeker niet verkeerd!

traktor scratch!

Verwijderd

Ik ben onderhand ook al een half jaar aan het kloten met poly's in maya. Maar ik vat nog steeds niet helemaal hoe je textures importeert en goed op de poly's ramt. Of doen jullie dat soms met deeppaint3d :?

• XangadiX
  • Laatst online: 11:48

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

Op de HKU gebruikt ook bijna iedereen maya,

Ik denk dat het idd support is, maar vergeet niet dat MAX nog steeds het beste systeem is om low-poly (voor games en ja ook voor internet) mee te werken.

Maya gebruik je eigenlijk alleen maar terecht voor de entertainment industrie (video, tv) en de meeste hier zitten toch echt in de computer/internet/gaming sector waarin max grote voordelen heeft nog steeds.

Daarnaast is de leercurve van Maya veul steiler dan die van max (met max maak je na een week een ruimtescheepje, met maya na 3 weken pas) dat zal er ook mee te maken hebben.

Ik ben zelf trouwens een max gebruiker en ben nog nooit aan maya toegekomen, maar het is alweer eeuwen geleden dat ik modelde ;)

Stoer; Marduq

• _Richard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11-2021

_Richard

want?

Op zondag 09 juni 2002 22:08 schreef zirus het volgende:
Ik zoek wel nogsteeds iets om vanuit maya naar max bestadnen te kunnen exporteren of converteren.
obj export gebruiken.. (zit standaar bij maya, de max OBJ inport/exporter ken je gewoon downloaden,.. ff zoeke bij google of zo..
Op maandag 10 juni 2002 02:14 schreef XangadiX het volgende:

Ik denk dat het idd support is, maar vergeet niet dat MAX nog steeds het beste systeem is om low-poly (voor games en ja ook voor internet) mee te werken.

Maya gebruik je eigenlijk alleen maar terecht voor de entertainment industrie (video, tv) en de meeste hier zitten toch echt in de computer/internet/gaming sector waarin max grote voordelen heeft nog steeds.
Veel games bedrijven stappen de laaste tijd ook over naar maya.. want om nou te zeggen dat max het "beste" systeem voor lowpoly is.. nee niet echt(persoonlijke mening dan. he!)

He who drop shit in toilet, have shitty time

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Sowieso geldt dat MAYA en MAX allebei complete pakketten zijn die eigenlijk alles kunnen, eventueel met wat plug-ins (Brazil of iets dergelijks is alleen bij MAX hard nodig, maar ik denk dat ze allebei wel een goede rook-plug-in nodig hebben zoals Afterburn).

Ik lees hier vaak dat MAX zoveel slechter is dan MAYA, maar ik kan zo ongeveer alles dat ik wil maken ook gewoon maken in MAX. En als iets niet lukt, ligt dat eigenlijk bijna nooit aan MAX, maar gewoon aan mijn eigen skills.

Daarom is het voor MAYA moeilijk om door de bekendheid van MAX heen te breken: iedereen heeft weleens van MAX gehoord, er zijn enorm veel communities van, overal tutorials te vinden. En MAYA biedt nou eenmaal niet zóveel meer: ik ben een ervaren MAXer en ik zou eigenlijk niet weten waarom ik nou over zou moeten stappen.

Dus MAYA is misschien wel beter, maar niet genoeg beter.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 23:13 schreef Akira het volgende:

[..]

ben jij student @ TU dan?
ik was r tijdens de voorlichtingsdagen, toen had BK een workshopje maya aangeboden :)
Ze proberen mij daar anders al 3 jaar aan de maya te krijgen :(
Maar zolang het niet compatible is met acad, weiger ik!!!

• Kris
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:46
Maya is vrij prijzig :)

En overal hoorde ik dat Maya moeilijker is om te leren, maar ben het zeker nog wel van plan om onder de knie te krijgen..

• ddtommie
  • Laatst online: 22-01 12:03
ik hoorde laatst dat bouwkunde autocad uit de opleiding wil schrappen en alleen maar maya wil aanbieden, in het eerste jaar moeten ze nu al bij sommige projecten hun ontwerp in maya zetten.... ziek!!! maya is zo onnauwkeurig als de pest

bij industrieel ontwerpen is autocad er 2 jaar geleden al uit gegaan daar gebruiken ze nu solidworks, ook kut

maargoed beetje offtopic dit

• _Richard
  • Laatst online: 26-11-2021

_Richard

want?

Op maandag 10 juni 2002 10:58 schreef Oogst het volgende:
Sowieso geldt dat MAYA en MAX allebei complete pakketten zijn die eigenlijk alles kunnen, eventueel met wat plug-ins (Brazil of iets dergelijks is alleen bij MAX hard nodig, maar ik denk dat ze allebei wel een goede rook-plug-in nodig hebben zoals Afterburn).

Ik lees hier vaak dat MAX zoveel slechter is dan MAYA, maar ik kan zo ongeveer alles dat ik wil maken ook gewoon maken in MAX. En als iets niet lukt, ligt dat eigenlijk bijna nooit aan MAX, maar gewoon aan mijn eigen skills.

Daarom is het voor MAYA moeilijk om door de bekendheid van MAX heen te breken: iedereen heeft weleens van MAX gehoord, er zijn enorm veel communities van, overal tutorials te vinden. En MAYA biedt nou eenmaal niet zóveel meer: ik ben een ervaren MAXer en ik zou eigenlijk niet weten waarom ik nou over zou moeten stappen.

Dus MAYA is misschien wel beter, maar niet genoeg beter.
je heb gelijk, met maya kan je hetzelfde als met max, en anders om.. precies wat je zegt het ligt gewoon aan je skills..

maar voor bedrijven(games/films whatever) is maya een makkelijkere werkomgeving aangezien je heel makkelijk scripts/plugins en andere zooi kan ontwikkelen voor maya waardoor je workflow aardig verbeterd kan worden..

He who drop shit in toilet, have shitty time

• ZOMERZON
  • Laatst online: 13-03 11:45

ZOMERZON

Voor Geen Cent Gaat De Zon Op

Op maandag 10 juni 2002 02:14 schreef XangadiX het volgende:

Daarnaast is de leercurve van Maya veul steiler dan die van max (met max maak je na een week een ruimtescheepje, met maya na 3 weken pas) dat zal er ook mee te maken hebben.
Maya is weliswaar mijn eerste 3d pakket, maar ik deed er zo'n 2 a 3 dagen over om een ruimtescheepje te maken.
Oftewel, ik begon van scratch !

Volgens mij zit de diepte van de 3d pakket in de breedte waarop men de tools kan gebruiken.
Het gaat een stuk verder dan 'effe' iets maken en renderen...
Aspecten als het licht goed stellen, de renderer goed instellen , en het verfijnen van de animaties komen er ook allemaal bij.
Mensen verwachten dat zo'n 3d pakket net zoiets is als flash, je maakt wat en het resultaat zal er ook zo uitzien.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op maandag 10 juni 2002 11:39 schreef ddtommie het volgende:
ik hoorde laatst dat bouwkunde autocad uit de opleiding wil schrappen en alleen maar maya wil aanbieden, in het eerste jaar moeten ze nu al bij sommige projecten hun ontwerp in maya zetten.... ziek!!! maya is zo onnauwkeurig als de pest

bij industrieel ontwerpen is autocad er 2 jaar geleden al uit gegaan daar gebruiken ze nu solidworks, ook kut

En daar heb je dus het grootste probleem...

Ik ben momenteel aan het afstuderen en werk alleen maar 3d. Ik gebruik nu echt alles door elkaar, MAYA voor de dynamics en de renderings, MAX voor de snelle interface en de nauwkeurigheid (TRANSFORM TYPE-IN!!!!), Rhino voor de NURBS, Viz voor belichting / trappen en bomen (niet helemaal waar, gewoon wat dll's naar MAX gegooit :P ). Iedere applicatie heeft zijn sterke en zwakke kanten. Het is onzin om je te beperken tot 1 applicatie. Maya rocks ja, zeker, maar als je een prettige snap functie nodig hebt, of je wil goed op schaal kunnen werken dan pak ik liever max. Als ik een scripting language wil hebben waarin ik bijna alle vrijheden heb dan ga ik weer voor MEL in Maya. Moet ik lastige NURBS vormen maken dan staat Rhino weer aan. Moet daarna alles nog uitgetekend worden dan grijp ik helaas weer terug op AutoCAD om het spul 2d op papier te krijgen (als het niet hoeft zal ik het zeker niet doen :P )

Ik zal eens ff een paar kleine screenies posten:

korte toelichting: studeer af aan de TU Eindhoven, richtingen Architectonisch Ontwerpen en Bouwinformatica.
Ontwerp gaat wat ver om hier helemaal uit te leggen maar het is een massa in een verlaten metrostation onder Times Square (New York). Deze massa maak ik niet direct, maar indirect door middel van computer aided architectural design. Ik maar dus mijn eigen ontwerptools om tot een gebouw te komen.

Afbeeldingslocatie: http://131.155.226.54/TUE/afstuderen/006/03.jpg

Afbeeldingslocatie: http://131.155.226.54/TUE/afstuderen/006/09.jpg

Afbeeldingslocatie: http://131.155.226.54/TUE/afstuderen/Pictures/graphy/index.php?displaypic=temp%2Frenders%2F008.jpg

Afbeeldingslocatie: http://131.155.226.54/TUE/afstuderen/Pictures/graphy/index.php?displaypic=temp%2Frenders%2Fmaya%2F114.jpg

Allereerst in MAX de omgeving maken, i.v.m. de aanslagen van 11-september moest dit geheel aan de hand van foto's...

(render is in Maya gemaakt, model is 3ds import)

Afbeeldingslocatie: http://131.155.226.54/TUE/afstuderen/017/metablob400.jpg

MAYA: met scripting een ontwerptool gemaakt waarmee je door middel van sliders een massa-ontwerp geheel aan kan passen.

Afbeeldingslocatie: http://131.155.226.54/TUE/afstuderen/Pictures/graphy/index.php?displaypic=temp%2Frenders%2Fmaya%2F006.jpg

render vanuit MAYA in het ontwerp.

Afbeeldingslocatie: http://131.155.226.54/TUE/afstuderen/Pictures/graphy/index.php?displaypic=temp%2Frenders%2Fcaptures%2FImage-0074.jpg

De ontstane vorm omzetten naar NURBS in Rhino:

Afbeeldingslocatie: http://131.155.226.54/TUE/afstuderen/Pictures/graphy/index.php?displaypic=temp%2Frenders%2Fcaptures%2FImage-0070.jpg

Afbeeldingslocatie: http://131.155.226.54/TUE/afstuderen/Pictures/graphy/index.php?displaypic=temp%2Frenders%2Fcaptures%2FImage-0073.jpg

Daarna de NURBS curves naar max omzetten en nauwkeurig verder (uit)werken aan/van het object.

De rest komt nog :P

de betaler vervuilt

Verwijderd

Ik gebruik Maya en ik gebruik het zeer intensief.

Het feit dat er weinig mensen in NL zijn die Maya gebruiken komt omdat we hier 10 jaar achterlopen op de rest vd westerse wereld.
Er is hier bijna tot geen markt voor 3D Computer Graphics.
En er zijn hier bijna tot geen opleidingen die het onderwijzen.

En als ze het onderwijzen dan gebeurt dat zeer beperkt.
Toen ik op de opendag vd HKU was lieten ze Shrek zien.
Toen ik vroeg of ze ook op zulk niveau onderwezen zei de leraar: Je krijgt hier alleen de basis, meer zul je toch nooit nodig hebben.

Zucht.......tsjah als je zo denkt zullen er in NL nooit gave films en games vd grond komen.
En het komt deels ook door EndeMol, ik heb een keer een documantaire gezien over Joop Van Den Ende, die man heeft slechts basisschool gehad.
Als je aan hem probeert iets over 3D graphics probeert uit te leggen zal hij dat waarscheinlijk niet begrijpen en daarom verwerpen.

Maarja, Joop Van Den Ende heeft er wel voor gezorgd dat een superproductie van 30 a 40 jaar geleden terug komt op de TV.

Coming this summer......Pipo de Clown en Mammalou.
The remake....
(Dit is geen grap....deze serie komt terug)
Thanks Joop.......*kots*

Zucht, we zijn gedoemd......

Verwijderd

Bij Multimedia in Enschede gebruiken ze ook Maya en ik moet daar ook wat opdrachten voor maken.

Weten jullie nog goede Maya boeken? Ik heb bij Amazon en de plaatselijke computer boeken boer gekeken, maar niet iets gevonden wat me beviel.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Afbeeldingslocatie: http://www.sybex.com/cov_b.nsf/4055.gif?OpenImageResource

Afbeeldingslocatie: http://www.sybex.com/cov_b.nsf/2835.gif?OpenImageResource

Aanklikbaar :+

Heb zelf de onderste, is een ERG goed boek. Heb de mijne ooit bij BOL UK besteld. Meeste internet winkels hebben hem wel.

de betaler vervuilt

• Oogst
Op zich heeft GA!S gelijk dat een combinatie van allerlei paketten handig is, omdat je dan de voordelen van allemaal kunt gebruiken.

Maar ik denk dat je wel zo enorm veel tijd erin moet steken voor je al die programma's onder de knie hebt, dat het niet echt praktisch is. Sowieso, GA!S, ken jij al die programma's die je gebruikt door en door? Ook bones en zo? In dit geval zwaar respect voor jou, maar hoe krijg je het voor elkaar om ze allemaal onder de knie te krijgen?!?! 's Nachts doorwerken?

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op maandag 10 juni 2002 12:36 schreef Oogst het volgende:
Sowieso, GA!S, ken jij al die programma's die je gebruikt door en door? Ook bones en zo? In dit geval zwaar respect voor jou, maar hoe krijg je het voor elkaar om ze allemaal onder de knie te krijgen?!?! 's Nachts doorwerken?
Max en Viz kan ik dromen, zijn wel een paar dingen waarvan ik wat minder weet natuurlijk, dingen die ik voor wat ik met de applicaties doe niet belangrijk zijn, maar over het algemeen ben ik erg goed thuis in max / viz. Gebruik ze nu vanaf MAX 1.2 (en een beetje 3ds4...). Max is de rode draad in mijn ontwerp. Gebruik het voorlopig als hoofd-applicatie. Combinatie van Max 3.1, 4.2 en Viz 3 en 4.

Maya begint te komen, vooral veel aandacht besteed aan scripting en dynamics de laatste tijd. Nog vrij weinig gedaan op het gebied van rendering en texturering, maar dat komt nog wel. Maar na ruim 2 jaar MAYA kan ik zeggen dat ik redelijk mijn weg in het pakket weet te vinden.

Rhino, tja, NURBS meer niet. Is een erg fijne tool om lastige NURBS vormen mee te expirimenteren. Vaak zoek ik in Rhino ff snel wat uit om het vervolgens in Max toe te passen. Ook het converteren van de meest rare polygon modellen naar NURBS werkt het beste in Rhino. Daarna eventueel met een paar essentiele curves verder werken in Max.

CATIA: tja, ik kan een werkblad opzetten :P (voor iedereen die denkt dat Maya hard-to-get is). Ben wel van plan om hier nog eens flink voor te gaan zitten omdat het programma echt technisch GOED in elkaar zit. Simmulaties en kracht-berekeningen zijn hiermee te maken. Lijkt me wel bruikbaar.

Dan zijn er nog een aantal applicaties die ik vroeger nog wel eens gebruikt heb maar de laatste tijd bijna niet meer omdat de functionaliteit steeds meer terug te vinden in de bovenstaande applicaties. Denk aan: blender, lightscape, lightwave, Autocad, form-z en een heeeeeele berg plugins.

Alles zelfstudie en vooral veel proberen en doen. Inderdaad nachten achtereen achter die kl#te computer doorbrengen :P

de betaler vervuilt

Verwijderd

Op maandag 10 juni 2002 13:08 schreef GA!S het volgende:

[..]

Alles zelfstudie en vooral veel proberen en doen. Inderdaad nachten achtereen achter die kl#te computer doorbrengen :P
Fijn te zien dat er meer zijn van ons soort.....:P

Maya en Max door zelfstudie leren betekent offeren, offeren en nog eens opofferen.
Het zou een stuk makkelijker zijn als een leraar dit soort dingen in NL kon uitleggen.....maar die zijn er helaas niet.

Verwijderd

Op maandag 10 juni 2002 12:25 schreef GA!S het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]

Aanklikbaar :+

Heb zelf de onderste, is een ERG goed boek. Heb de mijne ooit bij BOL UK besteld. Meeste internet winkels hebben hem wel.
Jammer dat er geen Mastering Maya 4 boek is of maakt dat weinig uit?

Verwijderd

OK.... Ik weet dat dit over Maya gaat maar, ik mis in uw lijst dames en heren en superieur 3D-pakket, namelijk lightwave: Voorbeelden, daarnaast is het een makkelijke pakket om te leren en heeft alle tools die je ooit nodig zal hebben.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~amhao000/01.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~amhao000/02.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~amhao000/03.jpg

/me Telefoongids vind het wel jammer eigelijk |:(

Verwijderd

zokan ik nog wel een paar pakketen noemen.. nutteloos.
Softimage, Nendo/Mirai, Haudini, Messiah, etc..

(alhoewel ik wel interesse heb om in Softimage XSI te duiken, zodra 2,5 uit is.)

• ddtommie
ik heb 2 jaar met lightwave 5 gewerkt, erg makkelijk om te leren (als je de non-windows userinterface snel doorhebt)

toen overgestapt op max 3, nou ik kan je vertellen dat dat een stuk gebruiksvriendelijker was en het werkt gewoon allemaal een stukkie sneller...

op gegeven moment lightwave6 geprobeerd :? dat was echt een drama want die userinterface was dus nog steeds net zo onlogisch (en ik was het weer verleerd) en dan krijg je af en toe een menu waar je uit 86 functies kan kiezen, niet leuk dus

en toen kwam max4 en die heerste nog meer dan max3! en toen kwam lightwave7 met coole features als radiosity, jippie! Ik heb de renderings ook gezien, erg mooi, maar ik hou lightwave voor gezien...

ben ik de enigste met een lightwave trauma? is 7 misschien toch iets verbeterd?

oja en hebben ze nu ook al es veranderd dat het modelerdeel en het animatiedeel 1 programma is geworden?

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op maandag 10 juni 2002 13:18 schreef TheRademaker het volgende:

[..]

Maya en Max door zelfstudie leren betekent offeren, offeren en nog eens opofferen.
Het zou een stuk makkelijker zijn als een leraar dit soort dingen in NL kon uitleggen.....maar die zijn er helaas niet.
Daar zijn de opleidingen te beperkt en de applicaties te uitgebreid voor. Ik geef zelf ook instructies bij 3d studio (viz) aan 2e jaars bouwkunde studenten aan de TU/e, maar ik kan je zeggen dat het heel moeilijk is om fatsoenlijk onderwijs te geven daarin. Om goed om te gaan met 3d studio moet je eerst een heel andere manier van denken over 3d modellen aanleren. Daarna diep ingaan op face- en mesh-modeling en pas dan kun je Viz fatsoenlijk inzetten als ONTWERP-tool. Helaas is daar gewoon de tijd niet voor. Mensen leren nu solid-modelling aan (autocad restant |:( ) in Viz. Dat gaat eventjes goed totdat je aan de grenzen van Viz zit (en met solid modelling zit je dat snel, ga maar eens booleans stapelen). Daarna moet je met veel kunst- en vliegwerk proberen die brakke modellen weer op het goede spoor te krijgen. Velen haken dan af en "I can't blame them"... Sommigen zetten door en leren zich de trucjes en later de mogelijkheden van het pakket aan door zelfstudie. Dat is toch echt de enige manier waarop je een dergelijk pakket onder de knie kan krijgen.
3d applicaties zijn nou eenmaal hulpmiddelen en geen doel op zich, daarom zal het bijna nooit mogelijk zijn om er goed onderwijs in op te zetten. De eisen van de gebruikers zijn te specifiek en de applicatie te uitgebreid. Vaak zijn het ontwerpers die een dergelijke applicatie gebruiken voor hun specifieke vakgebied, om te ontwerpen / visualiseren wat voor hen belangrijk is. Voor die mensen is het onzin om de applicatie van A tot Z te beheersen. Onderwijs zal zich in dat geval altijd beperken tot het gebied dat de onderwijsinstelling nodig acht.
De markt voor iemand die een dergelijk pakket van A tot Z beheerst is op dit moment nog zo klein in Nederland dat onderwijs niet rendabel is.

de betaler vervuilt

Verwijderd

Ik begin net met MAYA 4 en ik heb nog nooit een ander 3D programma gebruikt dan ulead cool 3D (simpel).

Heeft er iemand een tutorial site voor mij?

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op maandag 10 juni 2002 16:27 schreef brixx het volgende:
Ik begin net met MAYA 4 en ik heb nog nooit een ander 3D programma gebruikt dan ulead cool 3D (simpel).

Heeft er iemand een tutorial site voor mij?
koop een boek...

Anders: www.aliaswavefront.com

Om te beginnen zou ik altijd een fatsoenlijk boek erbij pakken, later kun je eventueel aanvullende tutorials via internet zoeken. De basis staat bijna nergens zo goed uitgelegd als in de "mastering" series van Sybex.

de betaler vervuilt

• wcduck
  • Niet online
Op maandag 10 juni 2002 11:39 schreef ddtommie het volgende:

Je zal dat eerste wel fout hebben gehoord denk ik.

Waarom vind je Solidworks kut? Wat zou jij dan nemen? Autocad heb ik ook in gewerkt, maar dat vond ik echt een stuk minder dan Solidworks.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• Oogst
Op maandag 10 juni 2002 13:18 schreef TheRademaker het volgende:

[..]

Inderdaad heb ook ik MAX geleerd met enorm veel ermee aan kloten, ervaring opdoen (ik ben al vijf jaar bezig met MAX, begonnen met MAX2).

Maar ik denk niet dat het waar is dat je een leraar in het Nederlands nodig hebt. Inderdaad leer je dan snel de technieken en waar de knopjes zitten. Ook heel belangrijk, maar veel belangrijker is de manier van ruimtelijk denken die je je moet aanleren en vooral ook de ervaring met verschillende instellingen. Om dingen écht goed en mooi toe te passen moet je niet alleen weten wat de knopjes doen, je moet ook ervaring hebben met hoe je ze in moet stellen.
Op maandag 10 juni 2002 15:29 schreef Telefoongids het volgende:
OK.... Ik weet dat dit over Maya gaat maar, ik mis in uw lijst dames en heren en superieur 3D-pakket, namelijk lightwave: Voorbeelden, daarnaast is het een makkelijke pakket om te leren en heeft alle tools die je ooit nodig zal hebben.
Lightwave schijnt idd wel goed te zijn, maar de animatie-tools schijnen echt brak te zijn en het zal wel niet voor niks zijn dat ik nog nooit heb gehoord van een grote productie met Lightwave. Met MAX en met MAYA zijn bergen films en spellen gemaakt, maar van Lightwave hoor je dat zelden. Dat zal wel een reden hebben, denk ik dan. Al heb ik zelf geen ervaring met Lightwave.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• ddtommie
Ja ok ik weet dat ik loop te zeiken op solidworks, je kan er heel veel mee en het is een erg mooi programma, maar er zijn ook een hoop dingen waar je echt niet goed van wordt...

in pro engineer heb ik dat niet, daar krijg ik alles voor elkaar, ok het kost wat moeite om dat onder de knie te krijgen maar dan heb je ook wat.

en wat ik gehoord had over bouwkunde, er woont een 5e jaars bouwko bij mij in huis en die zei dat er een discussie over gaande was... zal nog es navragen

Verwijderd

Dit boek : 'Mastering Maya 3"

Dat is voor Maya3, maar kan ik het ook gebruiken als ik maya 4 heb? Of is maya 4 eccht heel anders?

Verwijderd

Op maandag 10 juni 2002 17:38 schreef Oogst het volgende:

Lightwave schijnt idd wel goed te zijn, maar de animatie-tools schijnen echt brak te zijn en het zal wel niet voor niks zijn dat ik nog nooit heb gehoord van een grote productie met Lightwave. Met MAX en met MAYA zijn bergen films en spellen gemaakt, maar van Lightwave hoor je dat zelden. Dat zal wel een reden hebben, denk ik dan. Al heb ik zelf geen ervaring met Lightwave.
Ik zou zeggen kijkt u hier effe Hoppa, :) Link

Verwijderd

Op maandag 10 juni 2002 18:57 schreef Telefoongids het volgende:

[..]

idd!!
en t zijn toch wel bekende dingen hoor :)
(misschien willen ze eigenlijk niet toegeven dat ze Lightwave gebruiken :P )

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op maandag 10 juni 2002 17:55 schreef brixx het volgende:
Dit boek : 'Mastering Maya 3"

Dat is voor Maya3, maar kan ik het ook gebruiken als ik maya 4 heb? Of is maya 4 eccht heel anders?
Nee, valt wel mee. Zeker als je net begint zul je nog VEEL plezier hebben van een boek. Dan boeien die kleine verschillen tussen 3 en 4 niet zo gek veel, de basis blijft hetzelfde. Je kan ff kijken of er al ergens een 4 boek te koop is dat bij de basis begint, maar anders zou ik gewoon Mastering Maya 3 bestellen en via internet zoeken naar de verschillen tussen 3 en 4.

de betaler vervuilt

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 12:12

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Tegenwoordig liggen bijna alle mainstream 3D-pakketten kwa functionaliteit dicht bij elkaar. Ik vind zelf Lightwave wel prettig, maar da's misschien wel een overblijfsel van mijn Amiga tijd. Uit het blote hoofd weet ik dat Lightwave is gebruikt voor o.a. Star Trek TNG (oude afleveringen), Babylon 5 en Seaquest DSV. Kijk anders ook ff op http://www.newtek.com

Hey ... maar dan heb je ook wat!

Verwijderd

Maya gebruiker meld zich :)

Ik ben over gestapt van 3dsmax naar Maya en heb nooit meer teruggekeken.
Maya werkt naar mijn mening een stuk soepeler dan 3dsmax, verder is de functionaliteit erg goed uit te breiden met (overigens gratis) scripts.
En het is op animatie gebied ook erg sterk :9

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:06

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Zelf zou ik graag eens willen beginnen met Maya, omdat het zo geschikt is voor animeren -en ik dat erg leuk blijk te vinden :P.

Maar nu werk ik met Cinema4D en dat wil ik eerst goed onder de knie krijgen, ik mis vooral de snelheid. Eer ik sommige dingen heb zoals ik ze hebben wil ben ik weer een halve dag verder :z.

Overigens is C4D ook bij een aantal grote producties gebruikt zoals 'Gladiator', 'Pearl Harbor' en 'Planet of The Apes' :7.

• Oogst
Op maandag 10 juni 2002 18:57 schreef Telefoongids het volgende:

[..]

Idd zijn er heel wat projecten met Lightwave, ik wist dat niet: het zijn er veel meer dan ik dacht. Maar maak voor de fun eens zo'n lijst met MAYA en die is al ongeveer 10x zo lang en maak hem vervolgens met MAX en hij zal nogeens 10x zo lang worden.

Overigens: bij Dungeons & Dragons is ook veel MAX gebruikt (Discreet maakt daar reclame bij). Grappig dat die dus bij allebei staat.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• Sander0105
  • Laatst online: 25-08 13:57
Hier nog een MAYA gebruiker (en wel eentje van TU Delft Bouwkunde) Het is inderdaad zo dat we eerst met MAYA gaan werken en daarna pas autocad, is ook erg irritant, maar als je een beetje handig bent heb je al snel een link gelegd tussen die 2 en maak je gebruik van je DWGtjes in MAYA. Maya werkt erg makkelijk met polygonen, nurbs zal je toch wat langer over doen om et volledig te snappen. Het is inderdaad wel zo dat MAX makkelijker lijkt dan MAYA. Maar dit is volgens mij ook gewoon doordat max bekender is. voor maya is het heel moeilijk of echt goeie basic tuts en plugins te vinden. Maar wie zoekt zal vinden!! Verder vind ik de standaard renderen van maya heel erg mooi renderen, alleen jammer dat brazil niet werkt onder maya.
MAYA wordt wel veel gebruikt, alleen wordt er niet zoveel over "geschreven" als van MAX (bijvoorbeeld hier op GOT)

KnowYourBeans

Verwijderd

Ik ben benieuwd of er ergens een lijstje bestaat met marktaandeel van de verschillende 3D programma's.
Ik heb wel eens zoiets gezien maar weet niet meer waar.

Verder, de MAX of MAYA kwestie lijkt mij iets te veel op Mercedes/BMW, AJAX/Feyenoord en dergelijke. Je eigen emoties spelen sterk mee dus. (voor de veiligheid, gebruik beide programma's niet (Rhino en MDE/Inventor), rij peugeot en alfa en voetbal heb ik nog nooit leuk gevonden, basketbal wel!!)

Verwijderd

Op maandag 10 juni 2002 22:46 schreef Oogst het volgende:

[..]

Idd zijn er heel wat projecten met Lightwave, ik wist dat niet: het zijn er veel meer dan ik dacht. Maar maak voor de fun eens zo'n lijst met MAYA en die is al ongeveer 10x zo lang en maak hem vervolgens met MAX en hij zal nogeens 10x zo lang worden.

Overigens: bij Dungeons & Dragons is ook veel MAX gebruikt (Discreet maakt daar reclame bij). Grappig dat die dus bij allebei staat.
Al het modeleren gebeurt in lightwave!
Inport/export is Max de enige koning zonder twijfels, vooral voor Games!

Animatie is lightwave 7 echt heel goed! Het ligt inderdaad meer aan de gebruiker, zoals bij veel dingen het geval is!

Melscript is echt geweldig(van horen zeggen), Lightwave heeft ook een redelijk scripting mogelijkheden!
(er komt binnenkort een update uit en die schijnt echt te gaan heersen)

Modulair interface kan je niet om maya heen, maar lightwave is ook makkelijk naar je smaak om te toveren.

Workflow....tjah, dat is totaal afhankelijk van de situatie en de gebruiker :P

Als een bedrijf maya gaat gebruiken, dan kopen ze maya voor iedereen! zo hoef je minder zorgen aan je kop te hebben qua in/export van objecten en scenes!

Dat is wat ik denk tenminste ;)

Edit: Animatie i.p.v Annimatie |:(

Verwijderd

Bij bijv. filmstudios is budget vaak niet zo'n probleem, dus ze gebruiken gewoon div. pakketten door elkaar.

-bijv. Maya of Softimage voor animatie + dynamics + scriptability (is dit een woord ;) )
-Renderman en soms Mental ray voor het renderen.
-Houdini voor deeltjes/explosies.
-Shake voor het compositen. (Het samenvoegen van alle elementen)

Op die manier heb je een aardig filmstudiootje bij elkaar *D

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Lightwave wordt wonderbaarlijk veel gebruikt. Ik ben nu zelf een tijdje bezig met 3d en ben voornamelijk (eigenlijk helemaal) met lightwave bezig. Leren gaat subliem snel, sneller dan met de meeste andere grafische programma's.

Ik denk dat Max erg populair is in de internet community en het daardoor lijkt alsof het 't meest gebruikte pakket is. Maya is echt het meest gebruikte in de media wereld en lightwave zit daar ook erg sterk in. Max wordt inderdaad veel gebruikt bij games.

Ik vind het erg vreemd dat Maya zo aan het stunten is, aangezien ze daar echt niet veel opwinnen qua marktsector.

|{ brrr }] |

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op maandag 10 juni 2002 23:40 schreef Yellow het volgende:

Ik vind het erg vreemd dat Maya zo aan het stunten is, aangezien ze daar echt niet veel opwinnen qua marktsector.
Hoezo dat dan? Een reden dat Maya lang niet zo algemeen is als max is onderandere de veel te hoge prijs voor het onderwijs. Een aantal jaar terug kocht je een licentie alleen bij een SGI workstation + onderhoudscontract en dat dan alleen per 6. Na 2 jaar verliep zowel je contract als licentie. Niet echt consumentgericht zullen we maar zeggen...

Lijkt me juist erg logisch dat Maya zich wil profileren in een ander marktsegment dat eerst onbereikbaar was gezien de veel te hoge prijs per licentie. Pas nu wordt het voor instellingen interessant om Maya in het onderwijs op te nemen. 45.000 gulden per licentie is dan toch echt veel te gortig. En iedere student met kennis van Maya is een potentiele klant. Heb je geen voet aan de grond in het onderwijs en maakt die student zich een andere applicatie eigen dan is het dus een potentiele klant van de concurent :+

de betaler vervuilt

• Oogst
Op maandag 10 juni 2002 23:40 schreef Yellow het volgende:Ik denk dat Max erg populair is in de internet community en het daardoor lijkt alsof het 't meest gebruikte pakket is. Maya is echt het meest gebruikte in de media wereld en lightwave zit daar ook erg sterk in. Max wordt inderdaad veel gebruikt bij games.
Nee hoor, niet helemaal waar. Een paar dagen geleden stond er hier op Tweakers nog een review van videokaarten en daar stond in dat uitgebreid met MAX werd getest, omdat dat met grote afstand de meest gebruikte 3d-applicatie is.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
ik vind t beetje onlogisch dat maya boven autocad wordt gekozen bij hogescholen / universiteiten.. waarom dat dan?!

traktor scratch!

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 18:49 schreef Erikie het volgende:
ik vind t beetje onlogisch dat maya boven autocad wordt gekozen bij hogescholen / universiteiten.. waarom dat dan?!
niet bij bouwkunde enzo, maar wel bij bijvoorbeeld multimedia, omdat je met maya nouw eenmaal meer eye-candy kan maken dan met autocad...

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
Op maandag 10 juni 2002 22:55 schreef Sander0105 het volgende:
Hier nog een MAYA gebruiker (en wel eentje van TU Delft Bouwkunde) Het is inderdaad zo dat we eerst met MAYA gaan werken en daarna pas autocad, is ook erg irritant, maar als je een beetje handig bent heb je al snel een link gelegd tussen die 2 en maak je gebruik van je DWGtjes in MAYA.
en dit dan :)

traktor scratch!

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 18:54 schreef Erikie het volgende:

[..]

en dit dan :)
eh... :)

nej verbaast me wel...
lijkt me niet echt logisch...

Verwijderd

[ beetje rare vraag ]

Zou er iemand die goed kan Maya-en, en het leuk vindt, mij wat basis dingen kunnnen leren? Want als ik de basis heb, gaat de rest wel via tut-s, ik vind nl, totaal geen basics...

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
Op dinsdag 11 juni 2002 19:21 schreef brixx het volgende:
[ beetje rare vraag ]

Zou er iemand die goed kan Maya-en, en het leuk vindt, mij wat basis dingen kunnnen leren? Want als ik de basis heb, gaat de rest wel via tut-s, ik vind nl, totaal geen basics...
bij maya 1 zit een rete goede tutorial.. begint van scratch af aan.. Ik heb die tutor ff online gezet : http://62.163.108.235:667/mayatut/maya1.0/docs/en_US/html/Tutorials/index.html

je begint echt vanaf een simpel stuiterend balletje, tot aan het moddelen van een zeehond..

ik weet niet of dit mag,zo niet geef dan ff een seintje..

traktor scratch!

• MJC
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-05-2024

MJC

Ik ben net als Crazyhank van Max naar Maya gegaan en gebruik Max ook niet meer zo veel.
Lightwave heb ik ook geprobeerd, maar vond de modeler en layout gescheiden irritant.

Rhino schijnt goedkoop te zijn, maar Maya heeft dezelfde zo niet meer Nurbsfunctionaliteit. Het voordeel van Rhino is de exportmogelijkheden naar Max die in combinatie met Brazil of fR toch mooie plaatjes kan maken.
Maya exporteert wel naar OBJ files, alleen kan Max maar 1 object per OBJ file bevatten, en ik heb geen zin om duizenden objecten apart te exporten en importeren.
Btw, er blijkt een conversieproggie te zijn, helaas nog nergens voor download aangeboden :)

De laatste paar weken ben ik bezig met Softimage XSI2 en ik moet zeggen dat die ook wel lekker aanvoelt.

Verwijderd

Hej bedankt voor die tutorial! ik heb dan wel maya4, maar wle vet handig :D

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
naja,. ik heb de tutor ff online gezet :

http://members.rott.chello.nl/e.deboer5

ik weet niet of dit mag, want ik weet niet hoe t zit met handleidingen... ik hoor t wel..

ps.. hij's ff aan t uppen

traktor scratch!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op dinsdag 11 juni 2002 18:49 schreef Erikie het volgende:
Omdat Autocad totaal ongeschikt is als ONTWERP-tool. Om 3d te ontwerpen kun je veel beter Maya of Max gebruiken. Autocad is een digitale technische tekentafel, bedoeld om uit te werken en bouwtekeningen te maken. Absoluut niet geschikt om 3d mee te modellen. De 3d engine is kut, de VR omgeving is meer 2d dan 3d en de vrijheid en controle over een model is minimaal. Beetje solid modellen met geometrische primitieven, als je meer wil zit je snel aan de grenzen en zul je op Max / Viz / Maya e.d. over moeten stappen.
Daar zit het verschil dus, wil je technisch uitwerken gebruik je Autocad, wil je een 3d model opzetten en 3d ontwerpen gebruik je iets anders.

Zie ook mijn flame elders richting Autocad en 3d ontwerpen :+

de betaler vervuilt

Verwijderd

Ik heb je 'flame' gelezen, en ook al hoort het hier niet in het topic, ben het totaal niet met je eens.
Open eens een nieuw topic hierover, kan een leuke discussie worden...(als iedereen z'n fatsoen houdt tenminste)

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op dinsdag 11 juni 2002 22:37 schreef Hent het volgende:
Ik heb je 'flame' gelezen, en ook al hoort het hier niet in het topic, ben het totaal niet met je eens.
Open eens een nieuw topic hierover, kan een leuke discussie worden...(als iedereen z'n fatsoen houdt tenminste)
Volgens mij een kansloos onderwerp, te specifiek architectuur IMHO. Komt ie al snel in W&L terecht en ik denk niet dat er dan veel van over zal blijven.

de betaler vervuilt

• Sander0105
  • Laatst online: 25-08 13:57
Dit dus echt wel, ik vind het ook erg vreemd dat dit eerst gegeven wordt (op de hts kreeg ik alleen maar autocad nix 3d zooi). Ik heb laatst ook es aan een van die docent-dingen gevraagd waarom. Dat had te maken met het feit dat er op de TU Delft heel veel tijd wordt gestoken in het ruimtelijk denken en ontwerpen en ja daar is MAYA nu eenmaal beter voor. Ben nu met autocad aan het 3d-en... nou mooi dat ik een MAYA model importeer... damn was zuigt dat (niet moeilijk ofzo, maar wel tijdrovend in vergelijking tot maya)
Op dinsdag 11 juni 2002 18:52 schreef SFie het volgende:

[..]

niet bij bouwkunde enzo, maar wel bij bijvoorbeeld multimedia, omdat je met maya nouw eenmaal meer eye-candy kan maken dan met autocad...

KnowYourBeans

Verwijderd

Ik heb net uit nieuwsgierigheid Maya Personal Learning Edition gedownload...

Maar jammer genoeg voldoet mijn laptop niet aan de minimun eisen :'( Heb maar 256 MB ipv 512 MB.

Kan iemand mij een versie aanraden waaraan mijn werkgeheugen wel voldoet?

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op dinsdag 11 juni 2002 23:39 schreef Sabbie het volgende:
Ik heb net uit nieuwsgierigheid Maya Personal Learning Edition gedownload...

Maar jammer genoeg voldoet mijn laptop niet aan de minimun eisen :'( Heb maar 256 MB ipv 512 MB.

Kan iemand mij een versie aanraden waaraan mijn werkgeheugen wel voldoet?
Draai hier Maya 4 op een Pentium IV laptop met Ati Radeon 7500 64MB DDR en 256 MB DDR ram. Gewoon install drukken dus.

de betaler vervuilt

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 23:58 schreef GA!S het volgende:

[..]

Draai hier Maya 4 op een Pentium IV laptop met Ati Radeon 7500 64MB DDR en 256 MB DDR ram. Gewoon install drukken dus.
Heb maar P3 1,0 GHz, 256 SDRAM, GF2 32 MB... best wel weinig :( Toch wel doen? Anders wacht ik nog even hehe...

Trouwens, op de website waar je de Officiele versie van Maya kunt downloaden staat dat de versie die ik heb gedowned (Maya 4 Personal Educational Edition ), is hij gratis.

Misschien is het wel een limited edition, maar hij is wel gratis.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op woensdag 12 juni 2002 00:21 schreef Sabbie het volgende:

[..]

Heb maar P3 1,0 GHz, 256 SDRAM, GF2 32 MB... best wel weinig :( Toch wel doen? Anders wacht ik nog even hehe...

Trouwens, op de website waar je de Officiele versie van Maya kunt downloaden staat dat de versie die ik heb gedowned (Maya 4 Personal Educational Edition ), is hij gratis.

Misschien is het wel een limited edition, maar hij is wel gratis.
Yup, mag je testen. Zaten wel beperkingen aan, of 30 dagen of niet opslaan o.i.d.
Maar die laptop is meer dan genoeg hoor om Maya te draaien! Heb het zelfs aan de praat gehad op een Toshiba 300 CDT laptop (P166 MMX @ 80MB EDO en 2MB vga :P ). Vraag niet hoe, maar om wat te scripten en de tutorials te bekijken is het geinig.

Loopt "goed" op een Toshiba 4600 pro, Celeron 700 met Trident Cyberblade en 256 RAM. Goed als in: het werkt prima, zolang je niet al te gekke dingen met particles en dynamics wil gaan doen.

de betaler vervuilt

Verwijderd

Okay :) dank je wel voor je raad. Ik zal het morgen wel uitproberen.

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
ik heb maya 1 t/m 2.5 draaiend gekregen onder 128 mb ram / pII 266 mhz en een voodoo 3 kaart (16 bit opengl).. en 't draaide best vlot, zolang je maar genoeg fysiek geheugen hebt.. t pakket is idd iets lichter dan softimage (3.7 /3.9 / xsi).

ps.. d'r schreef iemand hier dat ie een geforce 2 (32 mb) heeft, dan kun je m tweaken naar een quadro MX.. scheelt heel veel in opengl, alleen direct x gaat iets trager daardoor..

traktor scratch!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op woensdag 12 juni 2002 00:38 schreef Erikie het volgende:
ik heb maya 1 t/m 2.5 draaiend gekregen onder 128 mb ram / pII 266 mhz en een voodoo 3 kaart (16 bit opengl).. en 't draaide best vlot, zolang je maar genoeg fysiek geheugen hebt.. t pakket is idd iets lichter dan softimage (3.7 /3.9 / xsi).

ps.. d'r schreef iemand hier dat ie een geforce 2 (32 mb) heeft, dan kun je m tweaken naar een quadro MX.. scheelt heel veel in opengl, alleen direct x gaat iets trager daardoor..
Is wel een GF2 go, de laptop variant. Tweaken is nog steeds mogelijk maar misschien minder aan te raden door de specifieke laptop mogelijkheden van de kaart die daarna misschien niet meer mogelijk zijn.

de betaler vervuilt

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:05

Sharky

Skamn Dippy!

Op maandag 10 juni 2002 15:35 schreef A-TOMIC het volgende:
zokan ik nog wel een paar pakketen noemen.. nutteloos.
Softimage, Nendo/Mirai, Haudini, Messiah, etc..

(alhoewel ik wel interesse heb om in Softimage XSI te duiken, zodra 2,5 uit is.)
houdini en messiah zijn geen 3D modeling paketten hoor, net zoals combustion, alhoewel dat bijvoorbeeld wel binnen dat wereldje valt en bij max hoort...

This too shall pass

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Ik ben begonnen in 3ds max omdat ik dat als enige 3d pakket kende (naast CAD en Blender), ben nog steeds een grote noob.
Maar het lukt wel aardig.

|>

• maratropa
  • Niet online
maya wordt heel veel gebruikt. Max was gewoon eerder makkelijk in warez vorm te vinden, en is daarom denk ik wat populairder onder het soort lui dat hier rondhangt, incluis mezelf. Maar dit hiero is geen representatieve groep voor de echte 3d gebruikers. Al heeft max wel een hogere markt penetratie dan maya en lw enzo.

al ben ik beniewd wat er gaat gebeuren met maya nu de prijzen zo omlaag gegaan zijn.

specs

Verwijderd

Sharky : Houdini en Messiah (studio) zijn wel degelijk volledige 3d paketten.
Combustion is een "compositing" pakket (voor het samenvoegen van losse elementen)

check hier :

http://www.sidefx.com/houdini/features.shtml
http://www.projectmessiah.com/

Verwijderd

FF een oud Maya topic gevonden, maar dan hoef ik geen nieuwe te beginnen voor mijn vraag ;)

Mijn vraagje over Maya, kun je daar ook, wanneer je models hebt gemaakt, die exporten naar bijvoorbeeld Half-Life??
Of heb je daar een ander proggie voor nodig?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2003 15:35 ]

• LiToKi
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-08 13:56
erhmz, daar mag je best een nieuw topicje voor openen :)

en daar zul je vast exporters voor hebben... gebruikt half-life geen standaard quake1/2 exporters?

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:20
Ehm, een oud topic kicken word -ondanks je goede bedoelingen- niet echt op prijs gesteld :)

Je vraag is dan ook specifiek over Maya, en niet over of het veel wordt gebruikt of niet.
Een nieuw topic openen is daarom ook geen probleem :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.