Op maandag 10 juni 2002 11:39 schreef ddtommie het volgende:
ik hoorde laatst dat bouwkunde autocad uit de opleiding wil schrappen en alleen maar maya wil aanbieden, in het eerste jaar moeten ze nu al bij sommige projecten hun ontwerp in maya zetten.... ziek!!! maya is zo onnauwkeurig als de pest
bij industrieel ontwerpen is autocad er 2 jaar geleden al uit gegaan daar gebruiken ze nu solidworks, ook kut
maargoed beetje offtopic dit
En daar heb je dus het grootste probleem...
Ik ben momenteel aan het afstuderen en werk alleen maar 3d. Ik gebruik nu echt alles door elkaar, MAYA voor de dynamics en de renderings, MAX voor de snelle interface en de nauwkeurigheid (TRANSFORM TYPE-IN!!!!), Rhino voor de NURBS, Viz voor belichting / trappen en bomen (niet helemaal waar, gewoon wat dll's naar MAX gegooit

). Iedere applicatie heeft zijn sterke en zwakke kanten. Het is onzin om je te beperken tot 1 applicatie. Maya rocks ja, zeker, maar als je een prettige snap functie nodig hebt, of je wil goed op schaal kunnen werken dan pak ik liever max. Als ik een scripting language wil hebben waarin ik bijna alle vrijheden heb dan ga ik weer voor MEL in Maya. Moet ik lastige NURBS vormen maken dan staat Rhino weer aan. Moet daarna alles nog uitgetekend worden dan grijp ik helaas weer terug op AutoCAD om het spul 2d op papier te krijgen (als het niet hoeft zal ik het zeker niet doen

)
Ik zal eens ff een paar kleine screenies posten:
korte toelichting: studeer af aan de TU Eindhoven, richtingen Architectonisch Ontwerpen en Bouwinformatica.
Ontwerp gaat wat ver om hier helemaal uit te leggen maar het is een massa in een verlaten metrostation onder Times Square (New York). Deze massa maak ik niet direct, maar indirect door middel van computer aided architectural design. Ik maar dus mijn eigen ontwerptools om tot een gebouw te komen.
Allereerst in MAX de omgeving maken, i.v.m. de aanslagen van 11-september moest dit geheel aan de hand van foto's...
(render is in Maya gemaakt, model is 3ds import)
MAYA: met scripting een ontwerptool gemaakt waarmee je door middel van sliders een massa-ontwerp geheel aan kan passen.
render vanuit MAYA in het ontwerp.
De ontstane vorm omzetten naar NURBS in Rhino:
Daarna de NURBS curves naar max omzetten en nauwkeurig verder (uit)werken aan/van het object.
De rest komt nog