[CM] fanbus 5, 7 en 12 V

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Freekdernatuur
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-12-2025

Freekdernatuur

Kracht door Eenvoud

Topicstarter
Ik ben nu bezig een fanbus te maken (voor aanfankelijk 5 fans). De bedoeling is dat ik de fans hiermee op 5, 7 en 12 volt ga laten lopen. Tevens stuur ik een 3 kleuren-led aan (groen-geel-rood).
Nu vraag ik me af: vind men het over het algemeen nodig om ook de mogelijkheid te hebben om de de fans ook Uit te zetten..?

Verwijderd

jah voor geluidsoverlast zeer handig dat je dat uit kan zetten

• Freekdernatuur

Freekdernatuur

Kracht door Eenvoud

Topicstarter
bij 5 volt valt het geluidsniveau toch wel mee?

Verwijderd

jah maar bij 12 en soms 7 niet en trouwens
misschien doet je fan niet op 5 v
tenminste ik had het op 5 v en moest eerst een tikje geven voor hij ging draaien

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 20:45 schreef Freekdernatuur het volgende:
bij 5 volt valt het geluidsniveau toch wel mee?
Ik heb mijn BayBus, die ik nog moet inbouwen. Die op 7 en 12 volt kan lopen en 7 volt is best wel stil. Anders moet je het gewoon ff uitproberen met een fan....

• jbcyber
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-02 12:57
Denkl dat het wel handig is als je ze uit kan zetten. Maar dan heb je al een 4 standen schakelaar nodig en ik weet niet of die bestaan??

Als je iets hebt verzonnen is een schema wel leuk om te weten.

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 20:48 schreef jbcyber het volgende:
Denkl dat het wel handig is als je ze uit kan zetten. Maar dan heb je al een 4 standen schakelaar nodig en ik weet niet of die bestaan??

waarom 4 standen??????

• Freekdernatuur

Freekdernatuur

Kracht door Eenvoud

Topicstarter
Op zondag 09 juni 2002 20:48 schreef jbcyber het volgende:

ik denk dat ik een stappenschakelaar ga gebruiekn (3 contacten en 4 schakelstanden)... (wel groot, maar wel handig denk ik). ik stuur met 1 schakelaar dan 1 fan aan en 1 drie-kleuren-led... (nr 709760 op de conrad site)..

• Freekdernatuur

Freekdernatuur

Kracht door Eenvoud

Topicstarter
Op zondag 09 juni 2002 20:52 schreef fuxxe het volgende:

[..]

waarom 4 standen??????
0 v = 1
5 v = 2
7 v = 3
12v = 4

• jbcyber
  • Laatst online: 11-02 12:57
Op zondag 09 juni 2002 20:52 schreef fuxxe het volgende:

[..]

waarom 4 standen??????
Stand 1 voor 12 volt
Stand 2 voor 7 volt
stand 3 voor 5 volt
Stand 4 voor uit

Of ligt dat dan aan mij?

[edit]
Je was me voor inderdaad :)

Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/709/M1/709743M1.JPG

Bedoel je deze schakelaar wissel je dan tussen de stappen door rond te draaien of zie ik dat verkeerd??

• Koenzie
  • Laatst online: 07-02 00:29

Koenzie

Never leave, just go

5 volt is een beetje zinloos denk ik.... veel fans doen het dan niet

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

Verwijderd

Dan moet je wel 4 kleuren doen he :) anders i het een beetje laf >:) kun je ook nog blauwe leds doen dan heb je geel/rood/groen/blauw das pas mooi

Verwijderd

Ik heb gekozen voor een eenvoudige tuimelschakelaar met 3 standen : 7v-uit-12v

Dit omdat mijn ultra-high-speed Sunon fan heerlijk koelt, maar ook wel ultra-high-sound geeft op 12v.

Met actief gebruik gaat ie op 12v, normaal gebruik op 7v en 's nachts gaat ie lekker uit.

Verwijderd

En ik zou het allemaal wel ff op printplaatje maken ik heb zelf 12/7/0 met drie ledjes en het is me een party draden. vandaar dat het ook niet werkt nog. mja binnekort zomervakantie >> MODDEN

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
en het verschil tussen 5 en 7 volt zal ook miniem zijn

• Freekdernatuur

Freekdernatuur

Kracht door Eenvoud

Topicstarter
ik heb nu 1 led voor 3 kleuren. opzich is dan nog 1 extra led er bij voor de uit stand een beetje ruk (om het zo maar eens te zeggen)
Het komt idd op een printje. Ik zit eigenlijk aan 2 te denken. Eentje met daarom de schakelaars en leds. Dan eentje haaks daarop met de in- en output connectoren.
Het idee was ook om eigenlijk 2 fans per draaischakelaar aan te kunnen sluiten. Of is dat niet handig. Ik heb uitgerekend dat er niet meer dan 5 draaischakelaars in 1 5 1/4 bay kunnen...

Verwijderd

man tussen 5 en 7 is geen verschil jah misschien doet je fan het niet op 5 v
en wel op 7 v
kijk maar ik zou 3 standen doen
maare suc6 ermee!!!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:56

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Op zondag 09 juni 2002 21:00 schreef Catch22 het volgende:
Nah, ook echt iedereen denkt hetzelfde hier he ;)

Inclusief ik :( :(

denk ik es iets te kunnen posten, neehoor ;)

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Freekdernatuur

Freekdernatuur

Kracht door Eenvoud

Topicstarter
Op zondag 09 juni 2002 20:55 schreef jbcyber het volgende:

[..]

Stand 1 voor 12 volt
Stand 2 voor 7 volt
stand 3 voor 5 volt
Stand 4 voor uit

Of ligt dat dan aan mij?

[edit]
Je was me voor inderdaad :)

[afbeelding]

Bedoel je deze schakelaar wissel je dan tussen de stappen door rond te draaien of zie ik dat verkeerd??
Ja deze bedoelde ik idd. ik heb er thuis eentje van 1 x 12. Die zou dus 12 standen moeten hebben, maar ik kom maar tot 11... (ik moet hem maar even los solderen en wat meten denk ik)

Die ik bedoel heeft 4 uitgangen, en elke uitgang heeft 3 ingangen. op de uitgangen komen dan de 2 ingangen van de Fan te staan en op de andere 2 de 3-kl-led...

Verwijderd

jij zegt 11 maar ben je de uit stand niet vergeten ? :9

• Snurp
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-03-2025

Snurp

aka NICO

toen der tijd dat het fanbus idee net uit kwam heb ik zo'n 5,7,12v bus gebouwd met twee fans en twee drie kleuren leds.
ik zal ff kijken of ik dat schema nog heb. Het probleem van die 5v had ik ook. de fan wilde niet vanzelf opstarten.
dus een andere weerstand gebruikt. Nu staat die op 5,6v en start die wel. Probleem opgelost.
Maar elke fan heeft een ander vermogen en heeft een andere weerstand nodig.

Veni,Vidi, Et carpe ceruesi. (Ik kwam, zag en pakt een biertje) nDus

Verwijderd

kan je niet gewoon 1 schakelaar met 2 standen, die de fans uitschakeld, en dan de andere schakelaars met 3 standen. Dan zijn je ledjes uit als de fans uit zijn :o en kun jij je 3 standen houden. :+

Verwijderd

klopt had ik ook zo gedaan met een andere weerstand soms is het maar een halve volt en hij draait wel vanzelf

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Al mijn coolers (3 case fans, PSU fan, Coolermaster CPU cooler) draaien op 5 volt. Lekker stil (7 volt is teveel lawaai). HD maakt het meeste lawaai, maar die wordt later vervangen (die ligt nu op een matje onderin de kast).

• Freekdernatuur

Freekdernatuur

Kracht door Eenvoud

Topicstarter
Op zondag 09 juni 2002 21:09 schreef fuxxe het volgende:
jij zegt 11 maar ben je de uit stand niet vergeten ? :9
hij 'klikt' maar 10 keer...
dan wordt het dus 11 standen, als je het mij vraagt..

• Interstice
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03-2025

Interstice

Hallo?

Op zondag 09 juni 2002 21:00 schreef Catch22 het volgende:
Loopt het aantal cfm en volts dan linear (8> ?

Ik weet namelijk dat de luchtverplaatsing van een 80 mm fan bij 5 volt minimaal is. Het geluidsniveau is dan ook verwaarloosbaar. Maar ik heb al 3 standen schakelaars. aan-uit-aan. En die willen we zo goed mogelijk benutten.

Dus door bijv 9 volt te creeren. Dan maakt de fan minder lawaai maar koelt ook nog een beetje. Dan kunnen we hem alsnog het zwijgen opleggen door de schakelaar op uit te zetten.

Dus is het dan niet slimmer om ipv

5volt - Nihiele luchtverplaatsing - amper geluid
12volt - maximale luchtverplaatsing - veel geluid
uit

dit te doen:

9 volt - redelijke luchtverplaatsing - redelijk geluid
12 volt - maximale luchtsverplaatsing - veel geluid
uit

Tis maar een idee en ik denk dat ik het maar zo aan ga pakken.

Proud member of Tacopsclan [CLS]

Verwijderd

hij wil denk ik zijn fans apart uit/5v/7v/12v kunnen schakelen

• Freekdernatuur

Freekdernatuur

Kracht door Eenvoud

Topicstarter
Op zondag 09 juni 2002 21:13 schreef fuxxe het volgende:
hij wil denk ik zijn fans apart uit/5v/7v/12v kunnen schakelen
het idee was idd 12/7/5 (en evt uit)
7 volt omdat die makkelijk te krijgen is door 12 en 5 wat te 'mixen'...
negen volt kan opzich wel, maar dan moet ik weer gaan rekenen en opamps, weerstanden, etc gaan toevoegen... dat kan wel, maar dan doe ik het gelijk met NTC (of PTC, maar dat is me net ff te veel werk...)

Liever lui dan moe (voorlopig)

• Snurp

Snurp

aka NICO

Als je liever lui dan moe bent neem je toch gewoon vermogens weerstanden. neem 12v zet een 9watt 30ohm (verschilt per fan)weerstand in serie met je fan en je hebt
een mooie xV spanning (ik heb geen zin om te rekenen)zet daar parallel een ledje met een weerstand er over en klaar is kees doe dat voor de gewenste voltages en je hebt de meest envoudinge fanbus die je maar kunt bedenken.

• Freekdernatuur

Freekdernatuur

Kracht door Eenvoud

Topicstarter
Op zondag 09 juni 2002 21:24 schreef Snurp het volgende:
Als je liever lui dan moe bent neem je toch gewoon vermogens weerstanden. neem 12v zet een 9watt 30ohm (verschilt per fan)weerstand in serie met je fan en je hebt
een mooie xV spanning (ik heb geen zin om te rekenen)zet daar parallel een ledje met een weerstand er over en klaar is kees doe dat voor de gewenste voltages en je hebt de meest envoudinge fanbus die je maar kunt bedenken.
Haha, ik moet zeggen ik dacht er net aan. Maar dat is wel erg erg. Beetje mijn case laten opwarmen met weerstanden...
Zo erg is het ook weer niet, dan laat ik het maar bij 0,7,12 volt... dat zal wel goed zijn.. dan (hoewel ik al een tijdje case 3 fans op 5 volt heb draaien...)

• Snurp

Snurp

aka NICO

Moet je opbichten, zo heb ik hem gemaakt en qua warmte valt echtwel mee. Ik heb dus die 9watt weerstanden gebruikt de zwaarste van heeft een vermogen van iets meer dan 6watt wordt nauwelijks warm eerder lauw. De andere fan in 2.8 watt en met een 9watt weerstand is die gewoon koud. Heb een beetje met wat weerstanden geklooid en een drie kleuren led er parallel erover gegooid en geeft een leuk effect
5v is groen, 7v is blauw, 12v is rood. op een enkel tuimel schakelaartje. ben op zoek naar een schema, moet ik ergens hebben liggen.

• Freekdernatuur

Freekdernatuur

Kracht door Eenvoud

Topicstarter
Op zondag 09 juni 2002 21:34 schreef Snurp het volgende:
Moet je opbichten, zo heb ik hem gemaakt en qua warmte valt echtwel mee. Ik heb dus die 9watt weerstanden gebruikt de zwaarste van heeft een vermogen van iets meer dan 6watt wordt nauwelijks warm eerder lauw. De andere fan in 2.8 watt en met een 9watt weerstand is die gewoon koud. Heb een beetje met wat weerstanden geklooid en een drie kleuren led er parallel erover gegooid en geeft een leuk effect
5v is groen, 7v is blauw, 12v is rood. op een enkel tuimel schakelaartje. ben op zoek naar een schema, moet ik ergens hebben liggen.
Laat maar eens zien ik ben benieuwd...
ik voelde net eens even achter mijn output fans (ff checken of ze het echt wel doen...) ik heb voor-onder 1 en dan achter-boven 2 (80x80) en dan nog 2x 2hdd coolers.
Maar.. de lucht die er achter-boven uitkomt is niet echt warm ofzo, gewoon rustig windje, terwijl uit de voeding gewoon een warme zwoele mid-zomer-komt! misschien moet ik die koeler onder-voorin wat harder zetten. (12V ipv 5)..

Wat ik me eigenlijk ook af vroeg. Aan de zijkant van de kast ter hoogte van de cpu een fan plaatsen, is dat echt zinvol?

Verwijderd

of je bent slim koopt een beetje een duurdere fan maar met minder db en laat hem op 12 v draaien dan heb je alleen een aan/uit schakelaar nodig en wat geld :}

• Freekdernatuur

Freekdernatuur

Kracht door Eenvoud

Topicstarter
Op zondag 09 juni 2002 21:44 schreef fuxxe het volgende:
of je bent slim koopt een beetje een duurdere fan maar met minder db en laat hem op 12 v draaien dan heb je alleen een aan/uit schakelaar nodig en wat geld :}
dat is waar, maar zelf iets maken wat er goed uitziet en goed werkt èn functioneel is geeft meer voldoening. een dure fan kan iedereen kopen...

• Snurp

Snurp

aka NICO

Helpt bij mij.
Heb een fan aan de zijkant net onder het agp slot. En blaast in de kast zodat er een lucht stroming in de kast ontstaat. En blaast ook over de videokaart om de ergste warmte af te voeren. Deze fan kan ik dus sturen op 5,7,12v. Dan zit er nog een kleine fan voor in de kast draait op 7v en blaast naar buiten. Zodat de warmt voorin, die van de harddisks afkomen afgevoerd word. Maar de eigenschap van warme lucht is dat deze opstijgt. Dus een flinke 120mm fan boven in de kast. Deze pakt de warme lucht vanuit de kast die de zij fan opwaait. Effect een koele kast met drie 10k scsi schijven erin en een p3 550. gebruikt als server.

• Snurp

Snurp

aka NICO

Nu voor een simpel schema
Afbeeldingslocatie: http://217.125.88.228/upload/images/1340.jpg

• Freekdernatuur

Freekdernatuur

Kracht door Eenvoud

Topicstarter
inderdaad, eenvoudig.
Maar ik denk dat ik het toch liever zonder de weerstanden doe. Ik ga het denk ik maar eens digitaal proberen. Met tiptoetsen en wat digitale bouwstenen. Dat heb ik al eens eerder geprobeerd, maar toen liep ik vast bij het aansturen van een display (voor de temp).

Maar goed, bedankt iig.

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-11-2024

martijn12345

Geen inspiratie

Ik weet dat dit een oud topic is. Maar aangezien hier staat wat ik wil, en er zelf een schema was. Zou iemand zo'n schema kunnen posten.
Het gaat dus om een schema om fans te schakelen op 5/7/12 volt.
En dit zonder gebruik te maken van weerstanden.
Dit moet toch mogelijk zijn met een schakelaar met connecties?

Geen inspiratie

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

t!mP

is inflatie gevoelig

Ik zal je een feit geven. Als de fans uitstaan is het stiller dan als ze op 5 volt draaien :o

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Ja, maar mijn CPU fan uit is geen goed idee. Terwijl het verschil tussen 5 en 7 volt goed hoorbaar is bij een delta HP. Hij draait ook gewoon op 5 volt, dus geen probleem daarmee
Ik heb een schema. Ik ga nu proberen het hier te posten, moeten jullie maar ff zeggen of het klopt. Met dat schema kan ik de fan ook uitschakelen.

picture hier lukt niet. Dus doe maar ff zo.

http://members.home.nl/martijn12345/Schema.JPG

[ Voor 63% gewijzigd door martijn12345 op 08-05-2003 14:20 ]

Geen inspiratie

Verwijderd

Koenzie schreef op 09 juni 2002 @ 20:56:
5 volt is een beetje zinloos denk ik.... veel fans doen het dan niet
Als ze al draaien blijven ze op 5 volt meestal wel draaien...
maar ik moet zeggen dat ik er ook niet op zou vertrouwen :X

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Hij draait, dat weet ik zeker. Mijn vraag is alleen klopt het schema.

Geen inspiratie

Verwijderd

Dit schema heb ik laatst gepost in een ander topic van mij

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.broerse1/3keuzeschakeling.jpg

Even een uitleg:

------

Als je de eerste schakelaar nr 1 (dubbelpolig) laat staan zoals hij nu staat, en je laat schakelaar 2 (enkelpolig) ook staan zoals hij nu staat, dan loopt de stroom van de +5 van de molex via S1 naar de + van de Fan. En van de - van de Fan via S2 naar de GRND van de molex.

Nu draait hij op 5 Volt

------

Als je de eerste schakelaar nr 1 (dubbelpolig) in de andere stand zet, en je laat schakelaar 2 (enkelpolig) ook staan zoals hij nu staat, dan loopt de stroom van de +12 van de molex via S1 naar de + van de Fan. En van de - van de Fan via S1 EN S2 naar de GRND van de molex.

Nu draait hij op 12 Volt

------

Als je de eerste schakelaar nr 1 (dubbelpolig) laat staan zoals hij dan staat, en je zet schakelaar 2 (enkelpolig) in de andere stand, dan loopt de stroom van de +12 van de molex via S1 naar de + van de Fan. En van de - van de Fan via S1 EN S2 naar de +5 van de molex.

Nu draait hij op 7 Volt

------

Als je de eerste schakelaar nr 1 (dubbelpolig) terug zet, en je laat schakelaar 2 (enkelpolig) ook staan zoals hij dan staat, dan loopt de stroom van de +5 van de molex via S1 naar de + van de Fan. En van de - van de Fan via S2 naar de GRND van de molex.

Nu draait hij weer op 5 Volt

------

Kortom, met schakelaar 1 kan je de fan op 5 volt laten draaien, zet je hem in de andere stand, dan kan je met schakelaar 2 kiezen tussen 12 volt en 7 volt

_/-\o_

(correct me if i'm wrong...)

• brouwerpower
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 19:22
Waarom gebruik je geen draaipot meter? daarmee kan je alle mogelijke voltages halen en het ziet er ook nog eens vet uit.

Het schema is vrij onhandig omdat er 2 schakelaars gebruikt worden, en tevens gaat het niet werken omdat de ground van de fan rechtstreeks is aangesloten op de ground van de voeding. Aangezien er geen 7 v lijn is is het niet mogelijk een spanningsverschil van 7 volt te creeëren.

Als ik jou was dan zou ik óf een draaipotmeter gebruiken óf de 5v laten varen omdat hij vrij loos is qua performance en op dezelfde manier als HLPDSK een baybus maken met 0, 7 & 12 V
Kijk hier maar eens:
[rml][ CM] Ik heeft ook een baybus [ pics] 8-)[/rml]

Verwijderd

brouwerpower schreef op 08 May 2003 @ 15:11:

Het schema is vrij onhandig omdat er 2 schakelaars gebruikt worden, en tevens gaat het niet werken omdat de ground van de fan rechtstreeks is aangesloten op de ground van de voeding. Aangezien er geen 7 v lijn is is het niet mogelijk een spanningsverschil van 7 volt te creeëren.
Als je de + van de fan aan de gele 12V hangt.. en de - van de fan aan de rode 5V hangt, dan zit er bij mij een verschil in van 12-5= 7V :)

• jeroendevries
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03-2025
Met een potmeter werk beter hoor!

Sex is like hacking. You get in, you get out, and you hope you didn't leave something behind that can be traced

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Tja, tis inderdaad omslachtig. Ik ga wel eens kijken voor een potmeter, waar moet ik op letten als ik zoiets haal ?

Geen inspiratie

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Zoals je zegt, om je fans optimaal te kunnen regelen is een potmeter de beste oplossing. Mijn eigen fanbus bevat ook potmeters, 5 in totaal. Deze zijn, inclusief 5 schakelaars en 5 dual-color LEDs ingebouwd in een vrij 5 1/2" slot. En ik heb al ruim 7 maanden van deze fanbus kunnen genieten, werkt perfect! :)

Waar je bij een potmeter moet letten is het volgende: om de fan(s) optimaal te kunnen regelen kan je het beste een potmeter met een weerstand van 50Ohm of 100Ohm kopen. Een ander belangrijk gegeven: de potmeter die jij zoekt is een vermogenspotmeter, of draadgewonden potmeter, anders niet. De potmeter moet namelijk het overtollige voltage kunnen verstoken: hij zet het dus om in warmte. Een draadgewonden potmeter met een vermogen van 5 Watt is over het algemeen genoeg om enkele fans te kunnen regelen. Sommige zeggen zelfs 3 Watt, maar denk maar zo: hoe hoger het wattage, hoe beter. Mijn potmeters kunnen zelfs 9 Watt verstoken... :p

Hier een sneak-peak van mijn bus:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=22408

Het volledige draadje: [CM] Mijn eerste electro-modje: Fanbus (18pics=790KB)

Use the Search Luke...

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03-2025

Tentacle1

60% Puur Sap!

Mjah... k ben zelf ook al een tijdje bezig met een 0/5/7/12V baybus (op 5V werken mijn fans nog wel). Maar t schiet niet erg op, geen tijd en zin telkens, terwijl het een heel leuk projectje is opzich.

Hier kan je er meer info over vinden :).

offtopic:
Oud topic ja :P

System specs

• Guvner
  • Laatst online: 05-04-2022
is het niet gewoon mooier om een potmeter te nemen.
je gaat met weerstanden proberen hoe groot de weerstand kan zijn voor je fan er mee stopt, en dan gebruik je dat als 0 punt, en het maximale is 12 V
op die manier is elke fan variabel te regelen.

Damn ik moet echt beter lezen 8)7 stond een paar posts boven mij al

[ Voor 13% gewijzigd door Guvner op 08-05-2003 23:40 ]

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Voor al die mensen die met potmeters willen spelen: die dingen nemen vermogen op en geven dus warmte af. Omdat je uit een voeding gemakkelijk 12V, 7V en 5V kan halen is dat zeer aantrekkelijk. Enige nadeel is de complexiteit als je tussen 12, 7 en 5V wilt schakelen. Heeft iemand daar een slimme oplossing voor?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:22
Ik wil dus ook een 3-stappen schakelaar monteren om mijn fans te schakelen tussen 0,7 en 12 volt. Ook wil ik nog een ledje erbij doen om het mooi duidelijk te maken......Weet iemand waar ik een simpel - voor niet-technici bestemd - schema kan vinden om dit aan te sluiten?

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

Pagina: 1