Eclipse 2.0 is goed!

Pagina: 1
Acties:
  • 87 views sinds 30-01-2008

• misfire
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-07 20:56
Ik heb net even de nieuwe Eclipse gedownload en hij is errug lekker! Niet alleen zijn ongeveer alle irritante onvolkomendheden uit 1.0 er uit, maar is hij ook nog eens bloedjesnel, en biedt een hoop leuke features, zoals:

* Muiswiel ondersteuning!
* "spell checking" real time compile error detectie.
* Handige "slimme" wizards die automatisch suggesties doen om bijvoorbeeld methodes of variabelen aan te maken.
* Templating is bij code completition ingevoegd en is veel krachtiger.
* Een fatsoenlijke basis formatter, die ook real-time formatting nu goed doet.

* Volledige code completition in JavaDoc!
* Real-time hovers met fatsoenlijk geformatteerde JavaDoc, zowel van de JDK (als sourcepath goed is ingesteld) als van je eigen JavaDoc.
* External JavaDoc support, met Shift-F2 meteen naar de docs!

* Hot code replacement! Als je aan het debuggen bent kun je on the fly methodes aanpassen. Als je de aanpassingen saved en opnieuw de methode aanroept wordt deze code meteen uitgevoerd, _zonder dat je applicatie hoeft te herstarten_! Dat is echt een enorme timesaver!
* Assertion support! (Zorg wel dat de compiler setting op 1.4 staat en -enableassertions als VM argument is meegegeven)

En natuurlijk zijn de sterke punten van Eclipse 1.0 in stand gebleven:

* CVS support is subliem! Als je geen CVS hebt bekijk dan eens de "local history", hij houdt automatisch de 20 laatste saves van je source bij, zodat je wijzigingen achteraf kunt bekijken en terugdraaien. De vergelijkingsview is mooi!
* Multi monitor editing is geweldig, ieder venster wordt _real time_ bijgewerkt met iedere aanpassing en gebeurtenis in de workspace, je hoeft dus niet te saven of andere kunstgrepen uit te halen! De omgeving is duidelijk opgezet voor multimonitor goodness.
* Handige indeling in perspectives en views zorgen voor een volledig configureerbare en flexibele view van je ide.

En dan heb ik het nog niet eens over de vele plugins die voor Eclipse beschikbaar zijn...:

eclipse-plugins.2y.net/eclipse/index.jsp

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 11:25

D2k

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

En ik doe hem weer open :)

Eclipse is zeker een goed project, dit is ook niet echt spam, alhoewel het wel een gigantisch reclame praatje is :P

Ik hoop alleen dat de eclipse modules ook eindelijk beschikbaar beginnen te komen, niet iedereen code elke dag in java/c/c++ :)

• misfire
Ik kan er niks aan doen, het zijn gewoon veel nieuwe features die ontzettend leuk en nuttig zijn. Misschien had ik een wat meer discussie achtig onderwerp moeten kiezen, maar ik dacht dat het gewoon leuk was om even te lezen, en even los op te reageren.

Wat bedoel je precies met Eclipse modules? Er zijn ook al initiatieven voor C# en Python in Eclipse heb ik gezien. Helaas zijn die omgevingen nog bij lange na niet af.

• CyberSnooP
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-03 16:47

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Het is alleen jammer dat je niet meteen vermeld wat Eclipse is.
Eclipse is a kind of universal tool platform - an open extensible IDE for anything and nothing in particular.
Arrogant: +1 behulpzaam ;)

|_____vakje______|

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11-2025
CyberSnooP: Arrogant: +1 behulpzaam ;)
Maak daar maar +2 van ;) . Juist dit is het unieke aspect van Eclipse waar eigenlijk alle voordelen uit voort vloeien.

Eclipse (verduistering) zal naar mijn mening alle monolithisch opgezette ontwikkelomgevingen overschaduwen omdat een component gebaseerd systeem nu eenmaal volledig superieur is aan een systeem wat zich slechts als 1 geheel kan verbeteren. Maar goed: dat heb ik al zeker 20x beweerd hier, dus ik zal dat suffe verhaal niet weer herhalen ;) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• misfire
Helaas kreeg ik die kans niet CyberSnoop. Mijn opsomming werd gezien als "verkooppraatje" en met een slotje beloond, voordat hier een inhoudelijke discussie over gestart kon worden. Heel jammer, want juist over initiatieven als Eclipse wordt imho hier veel te weinig gesproken. Ik weet nu dus ook waarom...

• misfire
Op zondag 09 juni 2002 20:53 schreef mbravenboer het volgende:

[..]

Maak daar maar +2 van ;) . Juist dit is het unieke aspect van Eclipse waar eigenlijk alle voordelen uit voort vloeien.
Zoals gewoonlijk heb je helemaal gelijk mbravenboer. Het is voor de eindgebruiker alleen ook makkelijk om te weten wat voor coole Java snufjes er in zitten. Een universeel ontwikkelplatform is nodig en een goed streven, maar features als hot-code replace spreekt de échte doelgroep, de proggers, veel meer aan denk ik.
Eclipse (verduistering) zal naar mijn mening alle monolithisch opgezette ontwikkelomgevingen overschaduwen
Het is eigenlijk gewoon een woordgrapje op concurrent Sun. Sun... Eclipse... Snap je? :)

• CyberSnooP
  • Laatst online: 31-03 16:47

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Op zondag 09 juni 2002 20:53 schreef misfire het volgende:
Ik weet nu dus ook waarom...
Niet zo snel op je teentjes getrapt zijn ajb. D2K staat gewoon bekend als eikel ;)

Ik ben persoonlijk een groot fan van dit soort Tip-topics want soms zie je iets geweldigs gewoon over het hoofd totdat iemand je het verteld.

|_____vakje______|

• misfire
Op zondag 09 juni 2002 21:05 schreef CyberSnooP het volgende:
Niet zo snel op je teentjes getrapt zijn ajb. D2K staat gewoon bekend als eikel ;)
Ssst, dadelijk moet ie weer dicht wegens het beledigen van een mod in functie lol ;)
Ik ben persoonlijk een groot fan van dit soort Tip-topics want soms zie je iets geweldigs gewoon over het hoofd totdat iemand je het verteld.
Dat is dus precies waarom ik dit soort dingen ook graag lees. Van mij mocht het forum vol staan met allerlei inhoudelijke opsommingen van leuke nieuwe technieken en producten.

<geenspam>
Punt van kritiek: openen van JavaDoc geeft een script error in de embedded IE 6 control van Eclipse. Er zit namelijk een scriptje in bedoeld om de titel aan te passen van het hoofdframe, en dat mag dus niet in Eclipse. Ik heb ook een oplossing hiervoor: gewoon de JavaDoc find-replacen om dat scriptje te commenten of weg te halen. Heeft iemand al ervaring met Mozilla of Netscape in combinatie met Eclipse?
</geenspam>

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11-2025
misfire: Het is eigenlijk gewoon een woordgrapje op concurrent Sun. Sun... Eclipse... Snap je? :)
Ik bedoelde eigenlijk niet dat dit de betekenis van de naam Eclipse is :o . Zie het maar als een wanhopige poging om poetisch te zijn ;) .

Overigens is het jammer dat een beoordeling van Eclipse vaak vooral een beoordeling van SWT is. Dat hebben ze eigelijk ook wel een beetje over zich afgeroepen, maar toch is het vervelend: ben je tegen SWT, dan hoor je kennelijk ook tegen Eclipse te zijn... Helaas noem ik SWT nu dus ook :o .

Ik wil eigenlijk nog eens goed bekijken in hoeverre Eclipse het nu eigenlijk eenvoudig maakt om tools en plugins te ontwikkelen zonder allerlei zaken opnieuw te doen qua parsing, gui's, pretty-printing en dergelijke. Helaas ben ik daar nog niet aan toegekomen...

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zondag 09 juni 2002 20:43 schreef misfire het volgende:
Wat bedoel je precies met Eclipse modules?
Eclipse is (of zou moeten zijn!) een universele IDE.
Leuk, geweldig :)

Maar de enige 2 talen die je er mee kan proggen (met een stabiele versie enzo) zijn Java en C(++) (excuses voor het feit dat ik dat 1 taal noem :) ).

Dat noem ik toch niet echt universeel.
Perl, php, python, VB, VBscript, SS JavaScript, C# zijn voorbeelden van veel gebruikte talen die er (nog) niet door ondersteund worden.
Het hangt uiteraard wel af van je uitleg van universele IDE, maar het framework zelf is, bij mijn weten, taal/etc onafhankelijk :)

Uiteraard is eclipse nog maar een net begonnen project, maar ik geloof dat ze al een (half) jaar (?) lang net begonnen zijn :) op 7 November was versie 1.0 er al.
Sindsdien is er nog geen enkel project bijgekomen op de project site/pagina?

Dat is wel erg jammer voor een universele IDE...

• Bobco
  • Laatst online: 30-10-2023

Bobco

I used to dream about Verona.

Op zondag 09 juni 2002 20:53 schreef mbravenboer het volgende:

[..]
Eclipse (verduistering) zal naar mijn mening alle monolithisch opgezette ontwikkelomgevingen overschaduwen omdat een component gebaseerd systeem nu eenmaal volledig superieur is aan een systeem wat zich slechts als 1 geheel kan verbeteren.
Is Forte niet te vergelijken met Eclipse? Het is in ieder geval behoorlijk modulair opgezet en als ik mag afgaan op en advertentie van een pagina of 8 in een oude Dr Dobbs verwacht(te?) Sun hier behoorlijk wat van.

With the light in our eyes, it's hard to see.

• misfire
Op zondag 09 juni 2002 21:34 schreef mbravenboer het volgende:
Ik bedoelde eigenlijk niet dat dit de betekenis van de naam Eclipse is :o . Zie het maar als een wanhopige poging om poetisch te zijn ;) .
Wanneer komt je eerste dichtbundel uit? :+
Overigens is het jammer dat een beoordeling van Eclipse vaak vooral een beoordeling van SWT is. Dat hebben ze eigelijk ook wel een beetje over zich afgeroepen, maar toch is het vervelend: ben je tegen SWT, dan hoor je kennelijk ook tegen Eclipse te zijn... Helaas noem ik SWT nu dus ook :o.
Het SWT gebeuren is idd nogal controversieel, en van mij had IBM beter een mooie Swing implementatie neer kunnen zetten, al was het alleen maar om de Java puristen tevreden te houden. Met die Swing implementatie hadden veel meer mensen leuke dingen kunnen doen en hadden ze veel lof gekregen denk ik. Met SWT hebben ze nu weer zelf het wiel uit zitten vinden, en daar is terecht kritiek op. Als iedere grote Java jongen een eigen Windowing Toolkit in mekaar zet dan is het einde zoek.

Aan de andere kant: SWT werkt ontzettend snel en het ziet er strak uit. Inmiddels werkt het op Windows/Linux en wat IBM OS bouwsels, dus, alhoewel niet in de JDK zit, is het met een beetje goede wil wel redelijk cross-platform te krijgen. Ik zou er niks zelf mee bouwen, maar het is wel ontzettend lekker werken vind ik.
Ik wil eigenlijk nog eens goed bekijken in hoeverre Eclipse het nu eigenlijk eenvoudig maakt om tools en plugins te ontwikkelen zonder allerlei zaken opnieuw te doen qua parsing, gui's, pretty-printing en dergelijke. Helaas ben ik daar nog niet aan toegekomen...
Dat zou ik ook interessant vinden. Het grappige is dat de Help een heel technisch uitgebreide verhandeling heeft van bijv. de JDT (java ontwikkel omgeving). Voor plugin bouwers is de handleiding best ok volgens mij. Als ze er ook nog iets in zouden zetten voor gebruikers dan zou ik helemaal blij zijn >:). Maar blijkbaar vinden ze (terecht) de plugin bouwers nu net even belangrijker. Wat ik ervan gezien heb lijkt het er op dat veel dingen wel herbruikbaar zijn als je een nieuwe ontwikkel omgeving plugin zou willen bouwen. Maar ja, hoe goed het écht werkt weet je pas echt als het zelf gemaakt hebt, en zover wil ik ook niet gaan in mijn kortstondige Eclipse fanatisme. :)

• misfire
Op zondag 09 juni 2002 23:25 schreef ACM het volgende:
Eclipse is (of zou moeten zijn!) een universele IDE.
Leuk, geweldig :)

Maar de enige 2 talen die je er mee kan proggen (met een stabiele versie enzo) zijn Java en C(++) (excuses voor het feit dat ik dat 1 taal noem :) ).

Dat noem ik toch niet echt universeel.
Perl, php, python, VB, VBscript, SS JavaScript, C# zijn voorbeelden van veel gebruikte talen die er (nog) niet door ondersteund worden.
Het hangt uiteraard wel af van je uitleg van universele IDE, maar het framework zelf is, bij mijn weten, taal/etc onafhankelijk :)
Dat is waar, maar zoals ik bovenin al aangaf, er zijn inmiddels wel initiatieven gestart om C# en Python ondersteuning in Eclipse te krijgen. IBM zit daar zelf niet achter, waarschijnlijk omdat ze liever Java dan C# pushen, bijvoorbeeld.
Uiteraard is eclipse nog maar een net begonnen project, maar ik geloof dat ze al een (half) jaar (?) lang net begonnen zijn :) op 7 November was versie 1.0 er al.
Sindsdien is er nog geen enkel project bijgekomen op de project site/pagina?
7 november is net een half jaar geleden. Hoe snel denk jij dat die lui kunnen typen bij IBM?? :+ En er is wel een nieuw project bijgekomen inmiddels: GEF (module om snel grafische ontwikkeltools mee op te zetten), dat door IBM zelf ontwikkeld wordt. Een goede toevoeging aan een ontwikkelomgeving denk ik.

IBM heeft veel commitment: het project kost ze meer dan 40 miljoen $ per jaar, met een ontwikkelteam van bijna 100 man dat er fulltime mee bezig is. Maar als je het hebt over snel een brede support voor al de talen die je noemt, dan denk ik dat hiervoor de community zal moeten zorgen. Dat zie je ook wel: er zijn al ontwikkelplugins voor bijvoorbeeld Struts, Tapestry en andere techniekjes/taaltjes die ontwikkeld zijn door Jakarta.

Het blijft natuurlijk geen kleine klus om bijvoorbeeld een ontwikkelomgeving voor VB op te zetten. IBM zou daar zelf ook weinig zin in hebben denk ik, VB is immers een product van de concurrent. Ik denk dat veel mensen even 2.0 uit de boom kijken, en als het stof een beetje neergedaald is, komen de plugins vanzelf... (poëtisch he ;))

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De website van eclipse (http://eclipse.org/) is wel wazig. Bij de download sectie staat niet echt welke versie je zou moeten nemen, er staan geen system requirements bij. Ik moet goed zoeken om te kijken of er ergens een plugin is voor taal x. Na goed zoeken vind je voor een taal als Ruby bv wel een plugin.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• misfire
De site is inderdaad nogal primitief. Eerst stond er helemaal niets op behalve een plan en de downloads, nu proberen ze wat meer content te plaatsen, maar er zit bijna geen structuur in. Systeemeisen en feature lijsten zijn erg goed weggestopt. Van mij mogen ze wel een miljoentje tegen die site aangooien als ze toch bezig zijn... >:)

• misfire
Op maandag 10 juni 2002 09:52 schreef Bobco het volgende:
Is Forte niet te vergelijken met Eclipse? Het is in ieder geval behoorlijk modulair opgezet en als ik mag afgaan op en advertentie van een pagina of 8 in een oude Dr Dobbs verwacht(te?) Sun hier behoorlijk wat van.
Het heeft wel dezelfde doelstelling geloof ik, maar wat ik ervan gezien heb is het niet meer dan een samenraapsel van dingetjes. Ik vind Forte ook helemaal niet functioneel en gebruikersvriendelijk, en het is maar traag. Maar goed het is ook alweer een tijd geleden dat ik Forte gebruikt heb...

* misfire moet eens wat meer java editors gaan downen... ;)

Verwijderd

Ik heb Netbeans (Open source versie van Forte) een tijd gebruikt en het is inderdaad erg traag en het werkt naar mijn idee gewoon niet prettig. Je kunt er wel mooi GUIs mee bouwen, dat kan met Eclipse (nog?) niet. Nee, ik verkies Eclips absoluut boven Forte for java.

• RSD
  • Laatst online: 08-02-2017

RSD

Wat is eclipse??? En wat kun je ermee?? Ik gebruik homesite, is dat hetzelfde of zit ik er nu meters naast.. ??

btw als je wat post over iets, zet er dan een kleine inleiding neer wat het zo ongeveer doet etc.. is wel zo makkelijk, toch?

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op maandag 10 juni 2002 13:19 schreef RSD het volgende:
Wat is eclipse??? En wat kun je ermee?? Ik gebruik homesite, is dat hetzelfde of zit ik er nu meters naast.. ??

btw als je wat post over iets, zet er dan een kleine inleiding neer wat het zo ongeveer doet etc.. is wel zo makkelijk, toch?
Lees de topic es door?
www.eclipse.org

vooral de eerste reactie van cybersnoop.

• RSD
  • Laatst online: 08-02-2017

RSD

ja ok, maar dat zegt nog nix, 1 zinnetje dat het een toolkit is.. nou ik zie het woord java en C++ en heb al geen zin meer!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op maandag 10 juni 2002 13:24 schreef RSD het volgende:
ja ok, maar dat zegt nog nix, 1 zinnetje dat het een toolkit is..
Eclipse is a kind of universal tool platform - an open extensible IDE for anything and nothing in particular.
Zegt juist enorm veel :P

Combineer dat met de reclame-opening en de reacties van de vele anderen hier...

• misfire
Op maandag 10 juni 2002 13:19 schreef RSD het volgende:
De post was meer bedoeld om aandacht te geven aan de nieuwe features van de Java editor van Eclipse, en had als doelgroep mensen die met Java bezig zijn (ik heb dit gecopypaste van een java forum waar ik dit eerst geplaatst heb).

Het is geen vertaling van een feature list oid (want die is er nauwelijks) maar meer een opsomming van de leukste nieuwe dingetjes die ik in 2 uur proberen kon vinden. De bedoeling was om mensen hiervan op de hoogte te stellen, en een discussie te starten over Eclipse en andere ontwikkelomgevingen met vergelijkbare features.

Ik merk dat het gebrek aan kennis over Eclipse hier meer aanwezig is, ik zal in het vervolg rekening houden met het gemiddelde aan voorkennis als ik hier ooit nog een keer topic start. Maar je kunt ook niet verwachten dat ik bij iedere topic mijn doelstelling apart specifeer en uitgebreide achtergrondinformatie geef. Dat kost allemaal veel te veel tijd en de informatie die ik wél wil geven wordt dan vertroebeld en niet meer gelezen.

Voor de mensen die het nu nog steeds niet snappen

Eclipse is een ontwikkelplatform, opgezet in Java, dat voorziet een flexibel, plugin based systeem waardoor er in een willekeurige taal kan worden ontwikkeld, en er legio van andere opties kunnen worden opgenomen, mits deze als plugin beschikbaar zijn voor Eclipse.

Standaard wordt de Java plugin meegeleverd (zie reclamepraatje), maar er is ook ondersteuning (in de maak) voor andere talen: C(++), C#, Python en Ruby heb ik zo even gauw voorbij zien gaan. Eclipse wordt ook als basis gebruikt voor commerciële producten van o.a. IBM en Rational.

Verwijderd

Wow..

[reclame-riedeltje]

Ik ben normaal gesproken harstikke anti-Java (oa vanwege de geheugen eisen en snelheid) maar Eclipse is écht geweldig! :)

En het neemt ook nog 'ns minder geheugen in beslag dan VC7 (.NET) en het werkt ook nog 'ns onder Linux (GTK+ 2.0 versie :9~ ) iets waar ik echt HEEL erg blij mee ben omdat ik sinds een paar maanden voor een groot deel ben overgestapt op Linux (KDevelop is niet mooi als je GNOME2 gebruikt, Anjuta is te lelijk en vi is niet echt geschikt voor grote projecten).

Wel jammer dat de code completion nog niet werkt (bij mij iig) voor de C++ plugins :/
of doe ik misschien iets verkeerd?

En ik heb ook nog nergens een optie kunnen vinden om de gebruikte compiler/make tools in te stellen :?
zou erg handig wezen om te kunnen switchen tussen de gratis Borland C++ Compiler, VC6, VC7 en GCC 3.1

En de CVS en team ondersteuning zijn ook erg goed bruikbaar.

/me is het dus eens met [betreffende topicstarter]
Downloaden die zooi!

Ongelofelijk eigenlijk dat zo'n goede IDE gratis is te downloaden terwijl je voor MSVC dubbel moet liggen om de professionele versie te kunnen betalen..

[/reclame-riedeltje]

I O+ IBM

hm, volgens mij ben ik weer eens een beetje té enthousiast..

Verwijderd

Op zondag 21 juli 2002 12:30 schreef paasklaas het volgende:
hm, volgens mij ben ik weer eens een beetje té enthousiast..
idd een topic van 9 juni omhoog knallen om ons even te melden dat eclipse zo geweldig is....

• Mithrandir
  • Laatst online: 16-08 12:50
Om dit topic maar even leuk omhoog te houden ;)
Die site is ruk, maar heeft iemand iets kunnen vinden over PHP implantatie?

Verbouwing

Verwijderd

Op zondag 21 juli 2002 14:35 schreef Mithrandir het volgende:
Die site is ruk
Understatement van de maand :)

Verwijderd

Dit haakt er mooi op in:
Miljardenovername Rational door IBM

• Glimi
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Je schopt hier een discussie uit Juli voor omhoog, om wat oud frontpage nieuws te melden :) Ik heb het idee dat veel mensen daar geen behoefte aan hebben en zich er aan gaan ergeren.
Verder is dit topic al helemaal niet relevant meer :)
Daarom doe ik hem dus maar op slot

[ Voor 71% gewijzigd door Glimi op 09-12-2002 10:57 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.