Toon posts:

Hardnekkig hostingprobleem, VPS redding?

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Ik zit met een hardnekkig hostingprobleem voor m'n eigen digitaal trapveldje. Ik heb een website met 30.000 unieke bezoekers per maand en wil graag een server met root access. Waarom? Mijn concierge staat mij niet toe dat ik het behang van mijn webhotel verander:

- voor mijn doelgroep (vooral journalisten) wil ik een uitgebreidere whois op de server, maar dat mag niet van mijn host

- ik wil mod_perl kunnen draaien

enzovoort.

Een dedicated server lijkt mij overkill.

Ik zou graag jullie willen vragen kritisch te kijken naar een nieuwe vorm van hosting, (althans voor mij) waarbij ik me direct zou aanmelden als proefkonijn / klant. Het gaat om de Virtual Private Server - de naam wordt voor van alles gebruikt, dus laat me uitleggen wat ik eronder versta...

Cohosting en Dedicated Servers zijn doorgaans te duur voor het MKB of detailhandel (of voor iemand met een digitaal trapveldje, zoals ik). In Duitsland en de USA is de Virtual Private Server steeds populairder aan het worden.

Hoe werkt het? De webhost kan pakweg 20-25 klanten op een standaard Linux-machine zetten, waarbij een ieder 5% bezit van de schijf en de rest van hardware krijgt. De klanten hebben hun eigen root-access: ze kunnen hun mod-perl compilen (om maar iets te noemen) en anderszins het behangetje van hun webhotel wijzigen. Elke klant is baas in zijn eigen deel van de VPS. Bv: ieder heeft een eigen Apache lopen (de software is dus niet shared). De populairste aanbieder van de host-software is www.ensim.com.

De licentiekosten zijn niet hoog, de kosten voor een exchange-server wel. De provider maakt drastisch minder kosten, de webeigenaar ook. Ik heb een paar tests kunnen draaien als gebruiker van VPS-websites en ik vond dat het goed liep.

In Nederland biedt alleen Dutchwebhosting dit spul aan, maar zij zijn in mijn optiek niet serieus te nemen (zelfs volgens de eigen helpdesk hebben ze een slechte service)

Ik zou dolgraag een betrouwbare host in Nederland hebben die Ensim of een variant wil draaien. Ik heb de moed bijna opgegeven, maar misschien weten jullie hoe ik mijn probleem betaalbaar oplos. Meer over VPS (Ensim-oplossing):

www.remarkablehosting.com/psdetails.php

De userinterface is volledig in te zien op:

www.ensim.com/products/webppliance/linux/3_1/demos/lhindex.html

Nogmaals, een dedicated server (voor 30.000 unieke bezoekers per maand) is voor mijn situatie denk ik overkill. Maar met virtual hosting zit ik nu aan mijn tax. Ik heb root acces nodig. Ik zit tussen tafellaken en servet.

Ik zoek me suf, maar providers snappen OF niet wat ik bedoel, OF ze zijn niet betrouwbaar. Is er dan niemand die eens Ensim of soortgelijke VPS''en wil proberen? Of die voor mij een kleine Linux-computer dedicated maakt? Meer dan 75 MB heb ik niet nodig. :? Of maak ik een vreselijke denkfout en zijn er simpeler oplossingen?

Alvast bedankt voor het meedenken..

Henk van Ess
http://www.voelspriet.nl

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-07 16:55

jep

Jezus, ga je het hele internet hier nou mee volpleuren? Ik kom je verhaal overal tegen.
Wat kost zoiets bij een ISP? Scheelt vast niet veel met het colo'n van een 1U machientje waar je helemaal de controle over hebt en waarop je geen last hebt van vetragende troep.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Volgens mij heb jij aan een wat beter hostingbedrijf ook wel gewoon genoeg hoor. 30.000 bezoekers is niks en er zijn genoeg hosts die mod_perl draaien (vaak willen ze ook nog wel bepaalde modules voor je installeren) en waar je een hoop zelf in kunt stellen (root access heb je vrij weinig aan hoor, kun je alleen maar een hoop mee kapot maken).

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie dat je zelf webhosting doet vanuit Didam op de Amsix. Ongetwijfeld heb je veel verstand van hosting, maar ik begrijp je niet. Was is colo'n? Wat is een 1U machientje?

Wat adviseer je me tegen welke prijs? Wat vind je van Ensim? Heb je dat al eens goed bekeken? Of Hisphere? Graag je mening/advies.

• Bigs
  • Niet online
Volgens mij weet jij gewoon niet waar je het over hebt, maar nu heb je 2 interessante woordjes gehoord en nu klem je je daar op vast.
Da's dom :)

Verwijderd

Topicstarter
Maak me wijzer. Wat vind jij van Ensim of andere VPS? Zie je de voordelen die ik noemde: goedkoper + eigen servertje? Zijn er nadelen te verwachten? Probeer even op de vraag zelf in te gaan, niet op mijn dommigheid.

• Bigs
  • Niet online
Volgens mij heb je toch flink wat servercapaciteit nodig en je hebt 25x zoveel onderhoud bij 25 servers. Voor sommige dingen is het misschien wel handig, maar ik denk dat voor de meeste hostingtoepassingen gewone virtual hosting ook wel voldoet.
Je kunt een hoop bereiken zonder helemaal een (evt. virtuele) server voor jezelf te hebben.

• Bigs
  • Niet online
Btw. je komt sommige mensen bekend voor:

[topic=519064/1/100]

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij praten we echt even langs elkaar heen. Misschien helpt het als ik laat zien wat de aanleiding was van mijn vraag (waaruit de speurtocht voortkwam waarbij ik tegen Ensim aanliep)

Ik wil graag een util draaien voor het opzoeken van domeinnamen (een whois), maar ik kan bij de huidige provider de installatie niet zomaar zelf kan doen. Het is geen gewone whois, maar eentje die vernuftig allerlei databases combineert en diverse entries ook nog eens clickable maakt.

http://whois.bw.org/dist/whois-current.tar

Voor een zoekscript heb ik een mod_perl nodig van de laatste versie, maar ook dat staat de concierge van het huidige webhotel niet toe. Ik ben nu veel te veel tijd kwijt aan technisch gesoebat en daarom ben ik gaan zoeken naar een eigen webhotel. Wat zou je in mijn situatie adviseren? Welke provider? Tegen welke maandlast? Heb je Ensim of Hisphere al eens bekeken? Wat vind je ervan? Is het wat? De eerste recensies in de bladen zijn heel enthousiast, maar misschien alleen maar om de financiële voordelen? Make me wiser.

• jep

jep

Op zondag 09 juni 2002 01:05 schreef spy1212 het volgende:
Ik zie dat je zelf webhosting doet vanuit Didam op de
Amsix.
Haha, ja :) er gebeurende meest onmogelijke dingen als je visualroute oid. gebruikt ;).
Ongetwijfeld heb je veel verstand van hosting, maar ik begrijp je niet. Was is colo'n? Wat is een 1U machientje?
Laten we het zo zeggen: Het plaatsen van een machine (jou machine) in een ruimte in bijv. Amsterdam. 1U is een pizzadoos waar je je hardware in kunt verstoppen, zoietS:

Afbeeldingslocatie: http://www.procase.nl/new/1u006.jpg
Wat adviseer je me tegen welke prijs? Wat vind je van Ensim? Heb je dat al eens goed bekeken? Of Hisphere? Graag je mening/advies.
Zoiets zal je rond de 75 euro kosten, eigen beheer, niemand anders op je server, helemaal naar jou wens dus.

Ik heb niet gekeken naar Ensim of Hisphere maar ik snap het nut van het idee niet. Als je veel bezoekers hebt lijkt 't me niet bevorderlijk voor de snelheid als iedereen alles zelf gaat draaien, shared hosting lijkt me dan sneller met het zelfde aantal users op 1 machine..

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik het nu lees en gezien heb, is het nut dat je tegen een laag bedrag je eigen behangetje in het webhotel kan ophangen en de stoelen kunt verschuiven. Ze garanderen 5% van de resources van de machine. Denk je dat dit te weinig is? Ensim sites die ik gezien heb, vond ik niet traag.

En dan nog iets. Ik heb inmiddels dankzij deze thread een interessant bericht gehad van een host die met FreeBSD draait - ook al zo'n VPS. Heb je daar wel eens naar gekeken?

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 00:21 schreef Bigs het volgende:
Volgens mij heb jij aan een wat beter hostingbedrijf ook wel gewoon genoeg hoor. 30.000 bezoekers is niks en er zijn genoeg hosts die mod_perl draaien (vaak willen ze ook nog wel bepaalde modules voor je installeren) en waar je een hoop zelf in kunt stellen (root access heb je vrij weinig aan hoor, kun je alleen maar een hoop mee kapot maken).
amen, bij de webhosts die niet gaan voor massa's klanten, installeren meestal elke module die je nodig hebt zolang het geen last is voor de andere virtual accounts...

Zelfs widexs deed dat nog in vroegere tijden

• Bigs
  • Niet online
Op zondag 09 juni 2002 12:37 schreef spy1212 het volgende:
En dan nog iets. Ik heb inmiddels dankzij deze thread een interessant bericht gehad van een host die met FreeBSD draait - ook al zo'n VPS. Heb je daar wel eens naar gekeken?
FreeBSD is geen VPS hoor..

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 12:37 schreef spy1212 het volgende:
probeer je anders is iets meer te verdiepen alvorens met dit soort dingen te komen... je praat in elke post nogal onzin, ook hier. FreeBSD is een unix variant een besturingssysteem dus, geen VPS software

Verwijderd

Topicstarter
Ik tikte even te snel. Het gaat wel degelijk om een VPS-aanbieder, eentje die onder Free BSD draait en zowaar nog op Amsix zit ook.

Nog wat meer achtergrond van m'n zoektocht. Elke keer draai ik in hetzelfde cirkeltje: ik leg mijn
probleem uit aan een host, ik krijg soms een snelle reactie, ik word nadrukkelijk verwezen naar virtual hosting met de opmerking: zeg maar wat je wilt, we komen er vast uit en ALS ik dan zeg wat ik wil, krijg ik de mededeling 'dat doen we niet' of "dat script van u lijkt ons overbodig". Ik HOEF helemaal niet zonodig root access, als ik maar niet gedwarsboomd wordt door allerlei technisch geneuzel. Momenteel kost het onderhandelen met de webhost zoveel tijd, dat het ten koste gaat van mijn creativiteit. En dat vind ik zonde. Daarom ben ik liever baasje in eigen webhotel. Dat hoeft geen viersterrenhotel te zijn (dedicated hosting) of een eigen bouwplaats (cohosting), maar mag best een motel zijn (vps).

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 13:23 schreef spy1212 het volgende:
Ik tikte even te snel. Het gaat wel degelijk om een VPS-aanbieder, eentje die onder Free BSD draait en zowaar nog op Amsix zit ook.

Nog wat meer achtergrond van m'n zoektocht. Elke keer draai ik in hetzelfde cirkeltje: ik leg mijn
probleem uit aan een host, ik krijg soms een snelle reactie, ik word nadrukkelijk verwezen naar virtual hosting met de opmerking: zeg maar wat je wilt, we komen er vast uit en ALS ik dan zeg wat ik wil, krijg ik de mededeling 'dat doen we niet' of "dat script van u lijkt ons overbodig". Ik HOEF helemaal niet zonodig root access, als ik maar niet gedwarsboomd wordt door allerlei technisch geneuzel. Momenteel kost het onderhandelen met de webhost zoveel tijd, dat het ten koste gaat van mijn creativiteit. En dat vind ik zonde. Daarom ben ik liever baasje in eigen webhotel. Dat hoeft geen viersterrenhotel te zijn (dedicated hosting) of een eigen bouwplaats (cohosting), maar mag best een motel zijn (vps).
zolang jij geen gekke dingen geinstalleerd wilt hebben, kan ik me bijan niet voorstellen dat een webhost daar problemen over maakt.

Als je wel gekke dingen wilt, neem je een colocated server, voor rond de 100 euro/maand kun je al heeeeel prima colocaten bij een van de betere webhosts

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 09 juni 2002 13:27 schreef Kertje het volgende:

[..]

zolang jij geen gekke dingen geinstalleerd wilt hebben, kan ik me bijan niet voorstellen dat een webhost daar problemen over maakt.

Als je wel gekke dingen wilt, neem je een colocated server, voor rond de 100 euro/maand kun je al heeeeel prima colocaten bij een van de betere webhosts
Snap ik, maar dat is nou net te duur. Ik verdien niks met mijn site. Vandaar mijn oog op VPS viel. Bekijk anders Ensim eens en laat me je mening weten... ik denk dat het over een half jaar behoorlijk in populariteit zal stijgen. Of zijn er technische bezwaren?

• RobbertC
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:41
Op zondag 09 juni 2002 13:32 schreef spy1212 het volgende:
Snap ik, maar dat is nou net te duur. Ik verdien niks met mijn site. Vandaar mijn oog op VPS viel. Bekijk anders Ensim eens en laat me je mening weten... ik denk dat het over een half jaar behoorlijk in populariteit zal stijgen. Of zijn er technische bezwaren?
Ja, het vergt veel meer van de server dan een shared hosting account, wat in 99% van de gevallen ook voldoet.

Ik weet zeker dat er genoeg webhosters zijn die aan jouw eisen voldoen. Zoek eens op webhosters.nl met je eisen, en stuur dan eens wat mailtjes. Doe het dan niet naar de goedkoopste in de lijst, want serieuze hosting en luisteren naar je klanten kost geld.

• jep

jep

Technische bezwaren zijn er nergens, mits er maar genoeg geld over de balk komt.. misschien wel net zoveel geld als jij kwijt bent als je een machine gaat colocaten :z.

• Bigs
  • Niet online
Op zondag 09 juni 2002 13:37 schreef jep het volgende:
Technische bezwaren zijn er nergens, mits er maar genoeg geld over de balk komt.. misschien wel net zoveel geld als jij kwijt bent als je een machine gaat colocaten :z.
Daar zal het inderdaad wel op neerkomen ja :)

Misschien moet je anders gewoon je scriptjes wat efficienter schrijven, dat je al die rotzooi niet nodig hebt,FreeBSD heeft iig standaard al een uitgebreid whois commando, lijkt me niet dat je dan nog andere speciale software nodig hebt, moet ook op te lossen zijn met wat zelfgeschreven scriptjes.

Verwijderd

Topicstarter
Zelf een script schrijven? Ik kom niet verder dan

$| = 1;
$q = $ENV{QUERY_STRING};
$q = join('', grep(/^q=/, split(/&/, $q)));
$q =~ s/^q=//;
print "hello"

Natuurlijk, ik ken vele andere scripts, maar ik wil
juist deze draaien vanwege de extra researchmogelijkeden voor journalisten.

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Op zondag 09 juni 2002 14:11 schreef spy1212 het volgende:
deze
Welke scripts hebben we het over, want het klinkt als een bult grote onzin.

Er zijn in NL ook wel providers die deze VPS rommel aanbieden. Als je enentjes zoekt, zal je hier op GoT ook nog wel wat vinden. Iig een spammer die het nodig vond om klanten op GoT te werven en ook VPS heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 09 juni 2002 14:38 schreef HGM het volgende:

[..]

Welke scripts hebben we het over, want het klinkt als een bult grote onzin.

--> heb ik al genoemd, zie boven (modperl en de bijzondere whois)

Er zijn in NL ook wel providers die deze VPS rommel aanbieden. Als je enentjes zoekt, zal je hier op GoT ook nog wel wat vinden. Iig een spammer die het nodig vond om klanten op GoT te werven en ook VPS heeft.

--> waarom vind je het rommel? Wat zijn je technische bezwaren? Heb je Ensim of Hisphere zelf getest?

• HGM
  • Niet online

HGM

Geef die bijzondere :? whois dan eens. Mod_perl is iig niets bijzonders aan.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 09 juni 2002 14:49 schreef HGM het volgende:
Geef die bijzondere :? whois dan eens. Mod_perl is iig niets bijzonders aan.
HGM, hij staat in de thread. Geen zin in scrollen? Enfin, hier komt-ie nog een keer:

http://whois.bw.org/dist/whois-current.tar

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:54

Kettrick

Rantmeister!

Op zondag 09 juni 2002 12:58 schreef Kertje het volgende:
FreeBSD is een unix variant een besturingssysteem dus, geen VPS software
Nee, maar FreeBSD heeft een erg goede jail functie.

Dat komt op hetzelfde neer, alleen heb je geen mooie webinterface.

• HGM
  • Niet online

HGM

Nouja, als je zelf de moeite had gedaan om even te zoeken: www.secondreality.nl

Verder snap ik nogsteeds je probleem niet. Maargoed.
Die whois module kan je gewoon installeren, mod_perl draait toch bij redelijk wat hosters lijkt me zo. Dus waarom allemaal zo moeilijk gaan doen :?

Verwijderd

Topicstarter
(verwijderd door schrijver zelf)

Verwijderd

En bedankt voor de spam :(

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 10 juni 2002 00:01 schreef Merlijn het volgende:
En bedankt voor de spam :(
}:O Hoezo?

Verwijderd

Heej Henk,

Jij zit overal lekker te spammen he ?

Je bericht heb ik nu al 3x over de mail gekregen en heb nog zat andere hosters gesproken die JOUW spam een beetje zat zijn.

ps doe wat aan je Nederlands, ik ken nog wel een goede leraar voor je ...

Verwijderd

Topicstarter
Lees het bericht van Jasper (Webselect) goed. Dan zie je staan:

----------------------------------------
Doordat onderstaand aanbod voor u als hostingprovider wellicht interessant kan zijn is deze eenmalig op de mailinglist gezet. Het kan zijn dat Henk u met dit verzoek al rechtstreeks heeft bereikt

Jasper deed deze mededeling op mijn verzoek:

"Ik heb zelf al een paar providers een soortgelijk bericht gestuurd, ik hoop nu niet dat ze denken dat het om spam gaat als je dit bericht in een rondschrijven zet. Misschien kun je een ps-je erbij zetten 'Het
kan zijn dat u dit verzoek al rechtstreeks heeft bereikt' of zoiets."

Zullen we nu ophouden over spam? Negeer me maar, dat is veel effectiever.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 10 juni 2002 00:47 schreef Bzrk007 het volgende:
Heej Henk,

Je bericht heb ik nu al 3x over de mail gekregen en heb nog zat andere hosters gesproken die JOUW spam een beetje zat zijn.

Het is niet JOUW spam, maar JOU spam.

• Bigs
  • Niet online
Als je nou eens niet zo de nadruk op 'Jasper van Webselect' legt.. 'een bedrijf' voldoet ook wel, mensen mailen je dan wel als ze willen weten welk dat is.

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Op maandag 10 juni 2002 07:09 schreef Bigs het volgende:
Als je nou eens niet zo de nadruk op 'Jasper van Webselect' legt.. 'een bedrijf' voldoet ook wel, mensen mailen je dan wel als ze willen weten welk dat is.
Webselect is een pagina waar allemaal hosters te vinden zijn, met vergelijkings materiaal als ik me niet vergis. Daarom staat deze ook in de Faq aangegeven, dus dat is niet bepaald spammen.

• HGM
  • Niet online

HGM

Wat een Spam :r

Als je nu ook nogeens een juiste mailing had geschreven, zoals ik in bovenstaande post al heb laten zien is er sowiezo nog een aanbieder.
En dan ook nog een halve flame plaatsen richting een ander hostingbedrijf (of dat al of niet terecht is boeit niet).

Dat webselect zich hiervoor laat lenen, is ook zwaar triest. Dat pretendeert dan 'objectief' te zijn :(

Hier de volledige spammessage:
-----Original Message-----
From: webmaster@webselect.nl [mailto:webmaster@webselect.nl]
Sent: zondag 9 juni 2002 23:18
To: XXXXXXXXXXXX
Subject: Ingekomen vraag www.webselect.nl m.b.t. hosting

Doordat onderstaand aanbod voor u als hostingprovider wellicht interessant
kan zijn is deze eenmalig op de mailinglist gezet.
Het kan zijn dat Henk u met dit verzoek al rechtstreeks heeft bereikt
Geachte XXXXXXXXXXXXXXXXx,

Ik wil je graag interesseren voor een nieuwe vorm van hosting, waarbij
ik me direct zou aanmelden als proefkonijn / klant. Het gaat om de
Virtual Private Server - de naam wordt voor van alles gebruikt, dus
laat me even uitleggen wat ik bedoel.

Cohosting en Dedicated Servers zijn doorgaans te duur voor het MKB of
detailhandel (of voor iemand met een digitaal trapveldje, zoals ik).
In Duitsland en de USA is de Virtual Private Server steeds populairder
aan het worden. De webhost kan pakweg 20-25 klanten op een standaard
Linux-machine zetten, waarbij een ieder 5% bezit van de schijf en de
rest van hardware krijgt. De klanten hebben hun eigen root-access: ze
kunnen hun mod-perl compilen (om maar iets te noemen) en anderszins
het behangetje van hun webhotel wijzigen. Elke klant heeft is baas in
zijn eigen deel van de VPS. Bv: ieder heeft een eigen Apache lopen (de
software is dus niet shared). De populairste aanbieder van de
host-software is www.ensim.com. De licentiekosten zijn niet hoog, de
kosten voor een exchange-server wel.

In Nederland biedt alleen Dutchwebhosting dit spul aan, maar zij zijn
in mijn optiek niet serieus te nemen (wel een goede neus voor nieuw
spul, maar zelfs volgen de eigen helpdesk een slechte service).

Ik zou dolgraag een betrouwbare host in Nederland hebben die Ensim of
een variant wil draaien. Misschien is het iets voor jou/U? Ik bied me
graag als proefkonijn aan.

Details vind je o.m hier:

http://www.remarkablehosting.com/psdetails.php

De userinterface is volledig in te zien op:

http://www.ensim.com/products/webppliance/linux/3_1/demos/lhindex.html

Henk van Ess
webmaster http://www.voelspriet.

Ook met vriendelijke groet.

Jasper van Kordelaar
Webmaster www.webselect.nl

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-08 14:33

McMiGHtY

- burp -

Op maandag 10 juni 2002 00:47 schreef Bzrk007 het volgende:
Heej Henk,

Jij zit overal lekker te spammen he ?

eeuhm..je denkt toch nie waar ik nu aan denk he bzrk?

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-08 14:33

McMiGHtY

- burp -

Op maandag 10 juni 2002 01:13 schreef spy1212 het volgende:

[..]

Het is niet JOUW spam, maar JOU spam.
Aaaarrggg!!! die van jou dus he!

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
Ik zit dit verhaaltje zo een beetje door te lezen en het enige wat mij verbaast is dat je continu in metaforen praat. Dit is wellicht voor een leek begrijpelijk maar ik vind ze tamelijk verwarrend.

Je zegt niks te verdienen aan je site. Heb je al geprobeerd een sponsor te vinden?

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

Verwijderd

<font size color=red></h4>Mensen gaarne gewoon ontopic verder gaan</h4></font>

Verwijderd

Topicstarter
Dit levendige forum heeft hosts aan het denken gezet.

Inmiddels heb ik buiten deze thread om twaalf bruikbare reacties gekregen. Ik kreeg nogal wat alternatieven op Ensim voorgeschoteld, zoals de 'Jail' van FreeBSD, C-Panel en nog een paar namen die ik niet kende, maar ook is er een aantal hosts die met de VPS van Ensim wil gaan experimenteren. Kortom, er gaat opeens een wereld van mogelijkheden open. (Eerlijk gezegd had ik zaterdag al bijna de moed opgegeven.)

:D Iedereen die een serieuze reactie heeft gegeven: bedankt!

• The Source
  • Laatst online: 05-08 20:16
-----Original Message-----
From: webmaster@webselect.nl [mailto:webmaster@webselect.nl]
Sent: maandag 10 juni 2002 20:47
To: xxxxxxx
Subject: Open excuus + rectificatie

Geachte xxxxx,

Na een externe aanvraag gisteren (09-06-2002) van Dhr. v. Ess (mogelijkheden VPS systeem) had ik eenmalig
deze via de interne mailinglist verstuurd naar alle providers met het idee dat hier voor beide partijen positieve
kanten aan zouden zitten.

Helaas heb ik een zeer grove fout begaan door de ingestuurde tekst van Dhr. v Ess, zonder over de gevolgen na te denken, te versturen.
In deze tekst staat uitdrukkelijk de mening vermeld van Dhr. v. Ess over het bedrijf Dutchwebhosting. Door het overnemen
van deze tekst in de mailing zou er gesuggereerd worden dat Webselect partij trekt voor Dhr. v.Ess en opzichtelijk schade toe wilt brengen
aan het bedrijf Dutchwebhosting door een dergelijke negatieve ervaring te vermelden, wat uiteraard absoluut
niet mijn bedoeling was.

Hierbij biedt ik dan ook openlijk mijn excuses aan aan Dutchwebhosting voor het onjuist verzenden van deze mailing.
Ik hoop dat deze vervelende fout nooit meer voor zal komen en dat u geen vertrouwen verliest in de onafhankelijkheid van Webselect.

Deze rectificatie is gestuurd naar alle ontvangers van de mail van gisteren + een plaatsing onder ons kopje nieuws.
Met vriendelijke groet,

Jasper van Kordelaar
Webmaster www.webselect.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook nog een rectificatie:

Ik ben een vervelende, drammerige eenling die een geweldig bedrijf heeft bekritiseert. Kijk maar eens wat de directeur schrijft:

"Last but not least kan ondergetekende u nog melden dat wij zowel Ensim als hun verwante parijen op de hoogte zullen stellen van uw visie om op de juiste wijze zaken te doen en schade te doen toekomen aan bedrijven die op een uitermate zwarte wijze worden afgeschilderd door een eenling die niet op zijn manier zijn zin kan krijgen, die echter nu totaal is verkeken."

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 11:53 schreef spy1212 het volgende:

Ik ben een vervelende, drammerige eenling die een geweldig bedrijf heeft bekritiseert. Kijk maar eens wat de directeur schrijft:

"Last but not least kan ondergetekende u nog melden dat wij zowel Ensim als hun verwante parijen op de hoogte zullen stellen van uw visie om op de juiste wijze zaken te doen en schade te doen toekomen aan bedrijven die op een uitermate zwarte wijze worden afgeschilderd door een eenling die niet op zijn manier zijn zin kan krijgen, die echter nu totaal is verkeken."
beetje kinderachtige reply van hun maar geheel begrijpelijk aangezien jou zeurende bericht op elk forum terug te vinden is |:(

• HGM
  • Niet online

HGM

Op dinsdag 11 juni 2002 11:53 schreef spy1212 het volgende:

En wat verbaast je hier nu aan? Als jij zonder argumenten gewoon bedrijven loopt zwart te maken?
Uiteindelijk is het natuurlijk webselect die een domme fout heeft gemaakt, maar je moet hier nu niet de vermoorde onschuld gaan uithangen.

Verwijderd

Topicstarter
HGM, je kent de achtergronden niet, bv. de helpdeskmedewerker is op staande voet ontslagen. Maar genoeg hierover, het gaat mij niet om bedrijf X of bedrijf Y.

De winst van deze discussie is dat nu meer dan vijftien webhosts VPS gaan onderzoeken. En daar ben ik blij om.

• HGM
  • Niet online

HGM

Op dinsdag 11 juni 2002 14:43 schreef spy1212 het volgende:
HGM, je kent de achtergronden niet. De helpdeskmedewerker is op staande voet ontslagen.
En wat wil je nu zeggen?

Verwijderd

Topicstarter
Niets meer. Einde thread.

• Bigs
  • Niet online
Waar GAAT dit over zeg? :?

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 14:43 schreef spy1212 het volgende:
...
De winst van deze discussie is dat nu meer dan vijftien webhosts VPS gaan onderzoeken. En daar ben ik blij om.
Dat is mooi, misschien krijgt het VPS idee dan eindelijk een eigen plaatsje op bijvoorbeeld webhosters.nl, naast virtual en dedicated hosting :)

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een betrouwbaar lijstje heb met VPS-aanbieders, dan zal ik deze hier posten.

Verwijderd

Weet je dan inmiddels al wat een VPS is? Want naar mijn id is dit niet het geval.

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 15:19 schreef -=] T_E_O [=- het volgende:

[..]

Dat is mooi, misschien krijgt het VPS idee dan eindelijk een eigen plaatsje op bijvoorbeeld webhosters.nl, naast virtual en dedicated hosting :)
Waarom zou je VPS willen aanbieden als hoster?

Het enige dat je dan krijgt zijn mensen zonder enige ervaring die dan wat in hun eigen VPS gaan rond prutsen. Vervolgens niks snappen en de helpdesk overspeolen met domme vragen.

Verder lijk VPS me eventueel alleen interessant voor een webdesigner ofzo. Maar dan vraag ik me af waarom VPS en het niet "professioneler" aanpakken met dedicated/colocated server?!

Naar mijn id, is VPS dus echt helemaal niks.

Verwijderd

Mijn ervaringen met VPS wijzen wat anders uit dan je hierboven beschrijft. De meeste klanten zijn zelf inderdaad wel webdesigners, maar ook vaak schrijvers van web applicaties die daarom vaak veel vrijheid nodig hebben wat betreft de configuratie van de webserver en eventueel de achterliggende database.
Vaak zijn programmeurs van webapplicaties toch voldoende thuis in linux en/of freebsd om een en ander zelf te configureren en te installeren.

En natuurlijk kan het ook interessant zijn om als designer als een soort van reseller verschillende sites van klanten op een VPS onder te brengen.

En op je laatste vraag kan ik een eenvoudig antwoord geven: het prijsverschil. Een VPS hoeft niet meer dan 40 euro in de maand te kosten en voor die prijs is het lastig een goede dedicated server te krijgen en een VPS biedt haast dezelfde mogelijkheden.

• HGM
  • Niet online

HGM

Op dinsdag 11 juni 2002 17:04 schreef -=] T_E_O [=- het volgende:
Mijn ervaringen met VPS wijzen wat anders uit dan je hierboven beschrijft.
Joh, anders ga je het ook niet zelf aanbieden :X
Voor jou is het iig te hopen ja, hoef je niet meer sneaky op GoT te gaan spammen. Zie ook: spammer de spam
En op je laatste vraag kan ik een eenvoudig antwoord geven: het prijsverschil. Een VPS hoeft niet meer dan 40 euro in de maand te kosten en voor die prijs is het lastig een goede dedicated server te krijgen en een VPS biedt haast dezelfde mogelijkheden.
40 euro incl. hoeveel traffic 20Gig? En waarom constant praten over dedicated? Een colocated machine kost je ook bijna niets meer tegenwoordig. Daarbij brengt het vertrouwen op een VPS systeem ook weer extra risico met zich mee. Je bent en blijft sterk afhankelijk van een derde partij.

• RobbertC
Op dinsdag 11 juni 2002 17:09 schreef HGM het volgende:
Een colocated machine kost je ook bijna niets meer tegenwoordig.
Ik ben ook niet echt een fan van 'VPS', maar hou er wel even rekening mee dat een colocated machine hoge startkosten met zich meebrengt, je hebt immers een server nodig...

• HGM
  • Niet online

HGM

Op dinsdag 11 juni 2002 17:15 schreef RobbertC het volgende:

[..]

Ik ben ook niet echt een fan van 'VPS', maar hou er wel even rekening mee dat een colocated machine hoge startkosten met zich meebrengt, je hebt immers een server nodig...
Ach, als je dezelfde mogelijkheden wilt hebben als een VPS oplossing is een simpel systeempje meer dan genoeg. Als performance en/of security een issue zijn, dan zal nooit VPS in overweging genomen worden IMO.

Verwijderd

Mijn ervaringen met VPS wijzen wat anders uit dan je hierboven beschrijft. De meeste klanten zijn zelf inderdaad wel webdesigners, maar ook vaak schrijvers van web applicaties die daarom vaak veel vrijheid nodig hebben wat betreft de configuratie van de webserver en eventueel de achterliggende database.
Vaak zijn programmeurs van webapplicaties toch voldoende thuis in linux en/of freebsd om een en ander zelf te configureren en te installeren.
Wanneer het ontwikkelaars e.d. zijn hebben deze ook "thuis" of op de werkomgeving een server ter beschikking om naar hartelust mee te testen. Dus waarom online testen.
Verder zijn de meeste standaard opties reeds aanwezig bij een geinstaleerde bak.
En anders is het met een paar commando's te instaleren. En dara doen de meeste echt niet moeilijk om.
En natuurlijk kan het ook interessant zijn om als designer als een soort van reseller verschillende sites van klanten op een VPS onder te brengen.
Wat betreft de designers, ik vraag me af hoe serieus hun het "hosten" dan nemen. Aangezien ze enorm afhankelijk zijn van de gene die de VPS aanbiedt. Ze hebben eigenlijk nog steeds geen controle. Het is daarom gewoon een veredelde reseller. Die zelf eventueel ext'ra programma's kan instaleren.
Prijs verschil is er inderdaad, maar voor die 40 Euro heb ik dus eig. niks. Wat ruimte en wat dataverkeer. Dat is ook hetgeen ik heb bij een "standaard" virtual hosting account. En alle programmeertalen zijn in de meeste gevallen toch wel aanwezig.

Verder als je op een VPS zit en een programmeur is iets aan het testen. En het programma is zo brak als wat, vreet al het geheugen op en CPU. Wat dan? Dan ben je zwaar de %^&^*( omdat iedereen de dupe is. Uiteraard is dit ook het geval wanneer je een normaal hosting account hebt. Alleen zul je dan minder mensen hebben die zulke handelingen zullen proberen. Dus als je geen VPS nodig hebt (snap zelf niet wanneer wel), dan zou ik het zeker niet aanraden.

CPU en mem usage is uiteraard wel te limiteren. Maar dan loop je dus tegen een bottleneck aan. Ga je mysql compilen of nieuwe php, ben je lekker lang bezig :) Of te wle heb je der nog niks aan.

Verwijderd

Topicstarter
Zelf run ik een zoeksite waarop ik speciale scripts wil draaien. Dat kan niet bij veel hosts - althans op de virtuele hosts. Ik snap dat best, daar niet van.

Co-location en dedicated servers zijn voor een particulier, een stichting en ook kleine ondernemers vaak te duur. Een website met relatief weinig traffic en toch speciale wensen heeft dan baat bij VPS. Ja - je zit je nog met z'n allen op dezelfde server, maar ik kies liever een kamer met eigen opgang dan een virtuele host waar je steeds om de sleutel moet vragen.

Ik zou VPS dan ook niet met dedicated/co-location willen vergelijken, maar met virtual hosting. De voordelen zijn voor mij legio. Eindelijk kan ik m'n favoriete (maar exotische) cgi-tje's draaien en bovendien is het ook nog mogelijk snel een nieuwe site toe te voegen (als ik daar behoefte aan zou hebben). Geef een kind z'n lolly en hij is blij :)

Het doet me goed dat zoveel webhosts in Nederland gaan kijken naar VPS. Ik kreeg een telefoontje van een bedrijf dat iets wil gaan doen op Sun, anderen zijn aan het stoeien met C-Panel en weer iemand is bezig met een systeem dat op Free BSD draait. Anderen lieten me weten er al zes maanden mee bezig te zijn, maar lieten door drukte het project weer los.

Ik weet ook wel dat de techniek al veel langer bestaat, maar breng die dan ook eens op Nederlandse markt tegen een leuke prijsstelling. Volgens mij heeft het weinig zin om hetzelfde bedrag te vragen als voor co-hosting of dedicated servers. Wat zou dan nog de zin zijn van VPS?

Ik snap de nachtmerrie voor een webhost: jan met de modem die root access krijgt (in een compartiment)? Dat is vragen om problemen. Tegen een lage prijs kan dan iedereen zijn webhotel helemaal overhoop halen met alle problemen van dien. Mijn tegenvraag is: pardon, waarm snuffelt de huurbaas in het huis van een ander? Het is de zaak van de huurder om de boel netjes op orde te houden. Als deze de voordeur wegsmijt en de ramen sloopt (=de usr/bin deleten) en gaat klagen over tocht, dan zeg je toch als host: "Meneer, u maakt uw kamer maar zelf op orde''.

Besef ook dat er voldoende intelligente gebruikers zijn die er geen potje van maken. Ik ken genoeg collega's die graag een beetje meer willen dan virtual hosting, maar tussen tafellaken en servet vallen.

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 17:36 schreef spy1212 het volgende:
Zelf run ik een zoeksite waarop ik speciale scripts wil draaien. Dat kan niet bij veel hosts - althans op de virtuele hosts. Ik snap dat best, daar niet van.
Zelfs exotische scripts zijn bij webhosts draaiende te krijgen. Zoals al eerder genoemd, willen (vooral de kleinere) maar al te graag de klant helpen bij iets. En vind het dan ook geen enkele moeite om eventuele extra modules / programma's te instaleren.
Ik weet ook wel dat de techniek al veel langer bestaat, maar breng die dan ook eens op Nederlandse markt tegen een leuke prijsstelling. Volgens mij heeft het weinig zin om hetzelfde bedrag te vragen als voor co-hosting of dedicated servers. Wat zou dan nog de zin zijn van VPS?
Naar mijn inziens helemaal niets. Het heeft geen toegevoegde waarde, je krijgt alleen mensen (IMO) die zich gaan voordoen als bedrijf e.d. En zeggen dat ze server runnen.
Ik snap de nachtmerrie voor een webhost: jan met de modem die root access krijgt (in een compartiment)? Dat is vragen om problemen. Tegen een lage prijs kan dan iedereen zijn webhotel helemaal overhoop halen met alle problemen van dien. Mijn tegenvraag is: pardon, waarm snuffelt de huurbaas in het huis van een ander? Het is de zaak van de huurder om de boel netjes op orde te houden. Als deze de voordeur wegsmijt en de ramen sloopt (=de usr/bin deleten) en gaat klagen over tocht, dan zeg je toch als host: "Meneer, u maakt uw kamer maar zelf op orde''.
En vervolgens ben je als host zo slecht als wat omdat je geen service leverd. Geloof me deze verhalen krijg je dan weer.
Besef ook dat er voldoende intelligente gebruikers zijn die er geen potje van maken. Ik ken genoeg collega's die graag een beetje meer willen dan virtual hosting, maar tussen tafellaken en servet vallen.
Dat is zo, maar deze worden dan ook de dupe van de eventuele minder systeem beheerders. Maar wat ik me vooral af vraag wat zijn naar jou inziens de "grote" voordelen van VPS tegenover een fatsoenlijk virtual hosting pakket.

Verwijderd

ik snap echt neit dat mensen nog met hem in discussie gaan, het is een enorme n00b en hij wil gewoon niet het licht zien...

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 11 juni 2002 17:42 schreef Rats het volgende:

[..]

Zelfs exotische scripts zijn bij webhosts draaiende te krijgen. Zoals al eerder genoemd, willen (vooral de kleinere) maar al te graag de klant helpen bij iets. En vind het dan ook geen enkele moeite om eventuele extra modules / programma's te instaleren.
[..]
En dat is nou net niet mijn ervaring. Dit is het ritueel:

Hallo, ik wil graag script X draaien, kan dat?

"Ja natuurlijk meneer, we hebben service hoog in het vaandel staan. Stuur het maar op, dan zullen we kijken wat we kunnen doen."

Als blijkt dat het cgi-script *.pm-tjes wil wijzigen of de whois overschrijft, dan is de welwillendheid weg.

"Meneer, dit doen we echt niet hoor. U kunt beter een eigen server plaatsen, dan kunt u doen wat u wilt''

Trust me, I've been there.

Dedicated hosting is voor mij te duur. VPS loopt al vanaf 10 Euro per maand. Ik vind de keuze dan snel gemaakt. In dit forum hoopte ik vooral inhoudelijke reacties te krijgen over de technische zin en onzin van VPS. Ik doe nog maar eens een poging:

- wat is het grote nadeel van VPS ten opzichte van virtual hosting?

- wat zijn de veiligheidsrisico's?

- wat zijn de performanceverschillen met virtual hosting.

Please.. reageer alleen als je al gewerkt hebt met de nieuwe generatie VPS-systemen. Wil je ze allemaal eens op een rijtje zien? Ga dan naar:

http://www.resellerreview.com/platform_info.html

Het gaat om (ik weet dat deze systemen ook voor virtual hosting worden gebruikt):

Plesk
Ensim
Alabanza
Cpanel
Sphera
Professo
pSoft
Webmin
SmartHostingTools

Heel aardig is ook:

http://www.hostingtech.com/hs/01_10_battle.html
(aanrader, onderlinge vergelijking van VPS-systemen)

• RobbertC
Op dinsdag 11 juni 2002 17:54 schreef spy1212 het volgende:
Het gaat om:

Plesk
Ensim
Alabanza
Cpanel
Sphera
Professo
pSoft
Webmin
SmartHostingTools
Van dat lijstje kun je Plesk, Cpanel en Webmin schrappen, dat zijn gewone controle panelen, zonder VPS mogelijkheden. Van die andere weet ik weinig van, alleen dat Ensim wel VPS mogelijkheden heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Kijk daar heb ik nou wat aan. Kun je uitleggen waarom Plesk, Cpanel en Webmin niet onder deze categorie vallen? Als ik de nieuwste versies bekijken, ben ik geneigd te denken dat ze inmiddels als VPS ingezet worden.

• RobbertC
Op dinsdag 11 juni 2002 18:06 schreef spy1212 het volgende:
Kijk daar heb ik nou wat aan. Kun je uitleggen waarom Plesk, Cpanel en Webmin niet onder deze categorie vallen? Als ik de nieuwste versies bekijken, ben ik geneigd te denken dat ze inmiddels als VPS ingezet worden.
Nee, ook de nieuwste versies kunnen dat niet.

Plesk en Cpanel zijn erg gebruiksvriendelijke controle panelen. Een serverbeheerder kan via het controle paneel nieuwe users aanmaken (shared hosting accounts dus) die dan ook een controle paneel krijgen, om bijv. e-mailadressen en databases aan te maken. Ook hebben ze de functionaliteit om reseller accounts aan te maken. Resellers kunnen dan zelf ook weer accounts aanmaken.

Webmin is niet zo gebruiksvriendelijk, en kan niet door users/klanten gebruikt worden, maar is er puur om het leven van de serverbeheerder wat makkelijker te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Robbert,

Zou je Ensim eens willen bekijken? In sommige bladen lees ik 'raving reviews' . En de virtual Free BSD-versie, waarvan me de naam is ontschoten, vind je dat wat?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 11 juni 2002 16:54 schreef Rats het volgende:
Weet je dan inmiddels al wat een VPS is? Want naar mijn id is dit niet het geval.
Vertel meer..

• RobbertC
Op dinsdag 11 juni 2002 18:20 schreef spy1212 het volgende:
Robbert,

Zou je Ensim eens willen bekijken? In sommige bladen lees ik 'raving reviews' . En de virtual Free BSD-versie, waarvan me de naam is ontschoten, vind je dat wat?
Ik weet niet veel over Ensim, heb er wel eens meegewerkt, maar niet echt genoeg om er een goed oordeel over te vellen.

Ik kan op dit moment alleen iets zeggen aan de hand van de demo, en niks over de snelheid enzo.

Over de VPS in FreeBSD variant kan ik helemaal niks zeggen helaas.

Verwijderd

Ik was hier ook naar het zoeken en ik ben er wel redelijk wat tegen gekomen, o.a.
http://www.freerider.nl
Pagina: 1