[Mandrake 8.2] Segmentale fout ?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 264 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 12:38

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Ok, een tijdje niet meer gerageerd en een tijdje helaas verder moeten leven met crashes.

Ik heb het met alleen die 128 MB RAM reep geprobeerd en alleen met die 512. Ook in verschillende bankjes.

Het probleem blijft aanhouden. Af en toe crashed de zaak gewoon. Welk programma dan ook, het is altijd een Signal 11

Nou ben ik iemand die echt door zet met Linux en dus niet terug wil naar Windows maar ik moet zeggen dat dit wel gaar is.

(verder ben ik zeeeeeeeer tevreden en echt leuk al die vrijheid e.d.)

Hebben jullie misschien nog een tip voor mij? Echt irritant als ik bijvoorbeeld Quake 3 speel en hij een nieuw leven gaat laden. Als het loading schermpje dan wegspringt, springt ie niet de game in maar PATS zo op me Desktop.. :?

Welke guru heeft een tip? Ook al is het maar een heeeeeel kleintje ;(

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:18

deadinspace

The what goes where now?

Je hebt het dus geprobeerd met alleen die 128 MB reep erin, en toen crashten programma's nog.
Je hebt je CPU teruggeclockt, en toen crashten programma's nog.

Right?

Probeer het eens met één van die 256 MB reepjes (misschien is die van 128 niet helemaal lekker), terwijl alles op clock-snelheid draait waar het voor bedoeld/verkocht is.

Iets anders: zijn het echt veel apps die crashen of blijft het beperkt tot 1 of 2? Wat voor apps crashen er precies (iig Q3A en galeon dus)?

En (in de hele thread nog niet gezien): wat voor CPU/mobo chipset is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Thnx dat je reageert :)

Het is die 1 Ghz Aldi PC. Asus Micro mobo (verder onbekend) met via chipset.

Er zat standaard 128 MB RAM in en daar heb ik 512 noname el cheapo bijgeprikt omdat het geheugen een tijdje terug zo zwaar goedkoop was.

Ik weet nog van vroeger dat die 128 altijd op 143 Mhz draaide en toen ik die 512 erbij prikte me pc niet meer bootte omdat 143 Mhz te snel was voor die 512 module. Ik heb nu alles op Cas 3-3-3 draaien en op 125 MHz. Die 512 kan wel meer aan maar dit is meer voor deze test. En met deze settings crashde er nog steeds evenveel programma's.

Het zijn Quake 3, Galeon en Ark ( :? ) die het meeste crashen. (zie screenie een paar posts hierboven).
Verder crashen er veel meer programma's maar niet zo vaak. Kleine programma's draaien wel gewoon lekker zoals IRC X-Chat enzo.

Ik ben er gister achter gekomen dat toen ik een proces wilde killen met het commando "top" dat ik zag dat er maar 20K van me swapspace was gebruikt en dat van me geheugen wel bijna 512MB was gebruikt en er van me geheugen nog maar 1 MB over was ofzo (ik draaide ff alleen met die 512 module).

Het lijkt er dus op dat Mandrake mijn geheugen niet cleared. Weet jij wat ik hier aan kan doen?

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Ik werd net uit quake gegooid.. ik heb em gestart vanuit console. Hier paste ik ff de laatste paar regels:

Loading vm file vm/ui.qvm.
VM file ui compiled to 932614 bytes of code
30 arenas parsed
32 bots parsed
Loading dll file cgame.
Failed to load dll, looking for qvm.
Loading vm file vm/cgame.qvm.
VM file cgame compiled to 899481 bytes of code
...loaded 9564 faces, 254 meshes, 88 trisurfs, 242 flares
trying models/players/bug/icon_blue.TGA...
^3Couldn't find image for shader models/players/bug/icon_blue.tga
Failed to load model file models/players/bug/lower.md3
CL_InitCGame: 12.95 seconds
4 msec to draw all images
Com_TouchMemory: 10 msec
----- CL_Shutdown -----
RE_Shutdown( 1 )
-----------------------
----- CL_Shutdown -----
-----------------------
Error: Z_Free: freed a freed pointer
[megalodon@demon megalodon]$

Toch weer iets met geheugen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 04 juli 2002 16:37 schreef DeMoN het volgende:
Het is die 1 Ghz Aldi PC. Asus Micro mobo (verder onbekend) met via chipset.
Een Athlon Tbird? Er was iets met de 'nopentium' bootflag, maar ik weet niet of dat ook voor de tbirds gold...
Ik heb nu alles op Cas 3-3-3 draaien en op 125 MHz. Die 512 kan wel meer aan maar dit is meer voor deze test. En met deze settings crashde er nog steeds evenveel programma's.
En alles kan 133 MHz aan (dus: die 125 MHz is lager dan officieel)?
Als het crashen van programma's dan niet minder is kun je er nogal zeker van zijn dat dat niet van invloed is.
Het zijn Quake 3, Galeon en Ark ( :? ) die het meeste crashen. (zie screenie een paar posts hierboven).
Verder crashen er veel meer programma's maar niet zo vaak. Kleine programma's draaien wel gewoon lekker zoals IRC X-Chat enzo.
Ark op het moment dat je iets uitpakt? Of alsie staat te niksen?
Ik ben er gister achter gekomen dat toen ik een proces wilde killen met het commando "top" dat ik zag dat er maar 20K van me swapspace was gebruikt en dat van me geheugen wel bijna 512MB was gebruikt en er van me geheugen nog maar 1 MB over was ofzo (ik draaide ff alleen met die 512 module).

Het lijkt er dus op dat Mandrake mijn geheugen niet cleared. Weet jij wat ik hier aan kan doen?
Waarschijnlijk is dat gewoon normaal gedrag. De kernel gebruikt al het geheugen dat niet door programma's gebruikt wordt namelijk om de i/o van block devices (voornamelijk HD, cdroms en floppies, waarbij HD het belangrijkst is) te cachen en bufferen, wat erg prettig is voor de performance.
Post eens de output van 'free -m'. Free geeft zowel het totaal aan gebruikte geheugen als het totaal door applicaties gebruikte geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Op donderdag 04 juli 2002 19:44 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Een Athlon Tbird? Er was iets met de 'nopentium' bootflag, maar ik weet niet of dat ook voor de tbirds gold...
[..]

|:( Sorry.. waarom vergeet ik nou te melden dat het hier om een Pentium 3 gaat :)

En alles kan 133 MHz aan (dus: die 125 MHz is lager dan officieel)?
Als het crashen van programma's dan niet minder is kun je er nogal zeker van zijn dat dat niet van invloed is.
[..]

Het grappige is dat ik in mijn BIOS alleen kan kiezen voor 125 Mhz of 143 Mhz,..

Ark op het moment dat je iets uitpakt? Of alsie staat te niksen?
[..]

Als ik wat heb uitgepakt en ik wil ark afsluiten. (meestal na iets groots van 100 MB ofzo crashed die)

Waarschijnlijk is dat gewoon normaal gedrag. De kernel gebruikt al het geheugen dat niet door programma's gebruikt wordt namelijk om de i/o van block devices (voornamelijk HD, cdroms en floppies, waarbij HD het belangrijkst is) te cachen en bufferen, wat erg prettig is voor de performance.
Post eens de output van 'free -m'. Free geeft zowel het totaal aan gebruikte geheugen als het totaal door applicaties gebruikte geheugen.
Ok, zal ik is doen. Zit nou op me Win98SE bak op me werk. :{ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Ok, zit nou op me Linux bakkie ( tsja.. je moet toch wat om 5 uur s'nachts als je net thuiskomt :P ).

Dit is het resultaat van free -m:
code:
1
2
3
4
5
6
[root@demon megalodon]# free -m
         total   used    free     shared    buffers     cached
Mem:         155      148       7       0       6      60
-/+ buffers/cache:     81      73
Swap:       188    52     135
[root@demon megalodon]#

Kan je er wat mee?

edit: ik heb er nu voor de grap een reepje van 128 (zelfde reepje) en een reepje van 32 inzitten. Dit omdat ik 'maar' 128 wel leek te merken, en ik gewoon aan het testen ben e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 06 juli 2002 04:57 schreef DeMoN het volgende:
Ok, zit nou op me Linux bakkie ( tsja.. je moet toch wat om 5 uur s'nachts als je net thuiskomt :P ).
Yup :Y)
Dit is het resultaat van free -m:
code:
1
2
3
4
5
6
[root@demon megalodon]# free -m
         total   used    free     shared    buffers     cached
Mem:         155      148       7       0       6      60
-/+ buffers/cache:     81      73
Swap:       188    52     135
[root@demon megalodon]#
Vrij standaard lijkt mij. Van je 155 MB (128 + 32 - kernel mem en BIOS reserved zooi enzo) is 81 MB in gebruik door applicaties. Dat in totaal 148 MB ram in gebruik is komt door de 6 MB buffers en 60 MB cache.
Dit is niks om je zorgen over te maken. Als applicaties meer ram nodig hebben, dan verkleint de kernel de caches en buffers wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Thx,.. maar ARF!!

Hmmm kan het misschien met mijn geluidskaart te maken hebben dat ik deze problemen heb?

Ik heb onboard sound maar heb een tijdje me SBLive hierin gehad maar omdat dat ding onder linux zoveel problemen gaf heb ik em er nou maar uitgehaald. Ik had is wat gelezen daarover.

Weet iemand van de NOS'sers of je geluidskaart ook problemen zoals dit kan veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Niemand wat over gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Dat je geluidskaart er de oorzaak van is lijkt me vrij sterk.

Welke kernel draai je btw? (uname -a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Op woensdag 10 juli 2002 01:38 schreef deadinspace het volgende:
Dat je geluidskaart er de oorzaak van is lijkt me vrij sterk.

Welke kernel draai je btw? (uname -a)
Ik zal is kijken als ik thuis ben.

Nog wat info:

Volgens mij crashed gewoon ALLES en niet alleen bepaalde programma's. Het ligt er gewoon aan hoe crashgevoellig de programma's zijn die ik draai.

Voorbeeldjes uit de laatste week:

XMMS een uurtje laten draaien met zo'n grafische plugin dat je allemaal mooie kleurtjes enzo ziet (geforce heette die plugin). Na een uurtje leek het wel of die gewoon stil was gaan staan. De muziek draaide door en die plugin stond stil.
Ik had zoiets van --> :? Dus ik knal XMMS netjes uit d.m.v. het kruisje te drukken en daarna kon ik niet eens meer Quake opstarten ofzo. Dan bleef ie gewoon hangen op een zwart scherm. Ik kreeg zwaar de indruk dat ie er gewoon simpelweg geen geheugen meer voor over had.

Verder had ik toen ik gisternacht voor de gein een spelletje zat te doen die in Mandrake zit (met een vliegtuiggie ofzo) dat ik er ook in 1 keer uit werd gegooid zonder melding of wat.
Ik was bijna een uurtje bezig en was nog nooit zover geweest (level 5 :P 8-) )... ik game verder en opeens FLOEP,... --> :? <-- huh? zit ik op me Desktop. Tsja.. toen was het meteen maar shutdown now -h want ik moest toch pitten.. en was zwaar pissed off dat me high-score er nu niet in stond. :(

Raar eh? Maar als ik thuis ben post ik ff me Kernel versie hierbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 10 juli 2002 09:18 schreef DeMoN het volgende:
Volgens mij crashed gewoon ALLES en niet alleen bepaalde programma's. Het ligt er gewoon aan hoe crashgevoellig de programma's zijn die ik draai.
Mja, of de crashrate hangt af van hoeveel CPU en/of RAM het programma gebruikt... Dat zou bij overgeclockte CPU of brak ram namelijk zulke resultaten geven...
Dus ik knal XMMS netjes uit d.m.v. het kruisje te drukken en daarna kon ik niet eens meer Quake opstarten ofzo. Dan bleef ie gewoon hangen op een zwart scherm. Ik kreeg zwaar de indruk dat ie er gewoon simpelweg geen geheugen meer voor over had.
Bleven er niet wat XMMS processes hangen? Kijk eens in een terminal met 'ps auxf' (of 'ps auxf | grep xmms', dan haal je meteen de entries met xmms eruit). Als er nog draaien, kun je met 'killall xmms' proberen die af te sluiten. Als dat niet helpt, moet je 'killall -KILL xmms' doen, en dan hebben ze weinig keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Op woensdag 10 juli 2002 14:47 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Mja, of de crashrate hangt af van hoeveel CPU en/of RAM het programma gebruikt... Dat zou bij overgeclockte CPU of brak ram namelijk zulke resultaten geven...
[..]

Bleven er niet wat XMMS processes hangen? Kijk eens in een terminal met 'ps auxf' (of 'ps auxf | grep xmms', dan haal je meteen de entries met xmms eruit). Als er nog draaien, kun je met 'killall xmms' proberen die af te sluiten. Als dat niet helpt, moet je 'killall -KILL xmms' doen, en dan hebben ze weinig keuze.
thx voor die ps tip :)

Wat ik me dan afvraag is, waarom ps en geen top? Komt toch op hetzelfde neer of niet?

BTW is dit de output van uname -a:
code:
1
2
3
[megalodon@demon megalodon]$ uname -a
Linux demon 2.4.18-6mdk #1 Fri Mar 15 02:59:08 CET 2002 i686 unknown

Ik heb aan mijn computer ook helemaal niks geklocked ofzo.. kan niet eens met deze Aldi machine..
Wat me wel opvalt aan dit mobo is dat er 2 DIMM sloten op zitten. Alleen heten die slot "DIMM2" en "DIMM3" Als je daar dan naast op het mobo kijkt zie je nog ruimte voor een DIMM slot en er staat ook "DIMM1" bij. Alleen zie je dan van die zilvere pennetje op je mobo zitten.. er is dus gewoon nog plek om er een 3e DIMM slot bij te zetten.

Kan dit er niet mee te maken hebben? Die computer is namelijk ontworpen voor Windows ME :P Misschien dat die er anders mee om gaat als slot DIMM1 er niet is.

Overigens denk ik dat dit er niks mee te maken heeft en alle software die 2 DIMM sloten gewoon als 1 en 2 zien i.p.v. DIMM 2 en 3. Maar goed ik ben helemaal einde raad en haal van alles in mijn hoofd :)

Weet jij/jullie nog wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 11 juli 2002 11:11 schreef DeMoN het volgende:
Wat ik me dan afvraag is, waarom ps en geen top? Komt toch op hetzelfde neer of niet?
Nouja, ze hebben ieder zo hun voor- en nadelen. Het nadeel van top is dat niet alle processes op het scherm passen als je veel processes hebt draaien. Met ps kun je terugscrollen in je terminal. Ook vind ik dat je met 'ps auxf' snel een prettig overzicht krijgt (omdat hij sorteerd op pid, maar wel mooi parent-child relaties laat zien met wat eenvoudige ascii-art).

Het grote voordeel van top is dat die telkens refresht en kan sorteren op een hoop eigenschappen (zoals CPU usage of RAM usage). Ideaal om snel te zien wat er nou zoveel CPU of RAM gebruikt.
BTW is dit de output van uname -a:
code:
1
2
3
[megalodon@demon megalodon]$ uname -a
Hmm, 2.4.18 dus. Dat is de nieuwste 2.4 kernel. Misschien dat er iets niet helemaal lekker zat met de driver voor je chipset ofzo, dat zou bij een oudere 2.4 kernel nog wel kunnen, maar met 2.4.18 lijkt die kans me kleiner (en ik kan niet zeggen: probeer eens te upgraden naar de nieuwste, want dat is 2.4.18 al, al zal het niet lang meer duren voor 2.4.19 er is).
Ik heb aan mijn computer ook helemaal niks geklocked ofzo.. kan niet eens met deze Aldi machine..
Was het dan puur de geheugensnelheid waar je het eerder over had?
Kan dit er niet mee te maken hebben? Die computer is namelijk ontworpen voor Windows ME :P Misschien dat die er anders mee om gaat als slot DIMM1 er niet is.

Overigens denk ik dat dit er niks mee te maken heeft en alle software die 2 DIMM sloten gewoon als 1 en 2 zien i.p.v. DIMM 2 en 3.
De geheugen controller van je chipset heeft als taak om de geheugenbanks te beheren en het geheugen als één addresseerbaar geheel aan de CPU te presenteren. Dus dat zou er niks mee te maken moeten hebben nee :)
Maar goed ik ben helemaal einde raad en haal van alles in mijn hoofd :)

Weet jij/jullie nog wat?
Nou nee, ik begin goed door mijn ideëen heen te raken.

Het kan ook nog altijd aan de software liggen. Als er iets fout zit in je kernel of je libc dan kan dat ook invloed hebben op alle programma's.
Je zou eens een distro die vanaf CD boot en draait kunnen downen en proberen. Die kun je als het goed is draaien zonder dat er iets op je HD aangepast wordt. Als die wel goed werkt, dan ligt het dus waarschijnlijk aan de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Op vrijdag 12 juli 2002 05:22 schreef deadinspace het volgende:
Nouja, ze hebben ieder zo hun voor- en nadelen. Het nadeel van top is dat niet alle processes op het scherm passen als je veel processes hebt draaien. Met ps kun je terugscrollen in je terminal. Ook vind ik dat je met 'ps auxf' snel een prettig overzicht krijgt (omdat hij sorteerd op pid, maar wel mooi parent-child relaties laat zien met wat eenvoudige ascii-art).

Het grote voordeel van top is dat die telkens refresht en kan sorteren op een hoop eigenschappen (zoals CPU usage of RAM usage). Ideaal om snel te zien wat er nou zoveel CPU of RAM gebruikt.
Ohhww.. ok, handig ;)
Hmm, 2.4.18 dus. Dat is de nieuwste 2.4 kernel. Misschien dat er iets niet helemaal lekker zat met de driver voor je chipset ofzo, dat zou bij een oudere 2.4 kernel nog wel kunnen, maar met 2.4.18 lijkt die kans me kleiner (en ik kan niet zeggen: probeer eens te upgraden naar de nieuwste, want dat is 2.4.18 al, al zal het niet lang meer duren voor 2.4.19 er is).
Hmmm jep. Weet jij misschien wanneer die nieuwe kernel er is? (ongeveer) Dan zal ik dat gewoon proberen, misschien dat dit heeel toevallig een nieuwe bug is, en in een upgrade is gefixed. (ook al weet ik niet hoe je je kernel moet upgraden maar google zal vast uitkomst bieden oid.)
Was het dan puur de geheugensnelheid waar je het eerder over had?
Jep,.. verder niks gecloacked.
De geheugen controller van je chipset heeft als taak om de geheugenbanks te beheren en het geheugen als één addresseerbaar geheel aan de CPU te presenteren. Dus dat zou er niks mee te maken moeten hebben nee :)
Klopt, daar heb je gelijk in :)
Nou nee, ik begin goed door mijn ideëen heen te raken.

Het kan ook nog altijd aan de software liggen. Als er iets fout zit in je kernel of je libc dan kan dat ook invloed hebben op alle programma's.
Je zou eens een distro die vanaf CD boot en draait kunnen downen en proberen. Die kun je als het goed is draaien zonder dat er iets op je HD aangepast wordt. Als die wel goed werkt, dan ligt het dus waarschijnlijk aan de software.
libc is die libary dir? Zeg maar een soort dir met alle dll's (als je met Windows vergelijt). Tsja.. zou kunnen :Y)

Dat van CD booten en draaien zonder je HD aan te passen, is dat nou zo slim idee? Ik bedoel als ik dat doe moet ik wel Nvidia ondersteuning e.d. hebben om te kunnen testen. Kan dat dan nog steeds door hem alleen van CD te draaien?

Ik heb er trouwens totaal geen ervaring mee om een linux distro van Cd te draaien en ik heb ook nog is een dual boot tussen Windows XP en Mandrake dus als ie maar ff mijn MBR aanpast ben ik de sigaar :7 Ik weet niet of dat dus zo slim idee is :o

Ik denk dat w88 op een kernel-upgrade de beste optie is tot nu toe. Ik hoop dat dat mijn probleem zal oplossen.

Zijn er BTW geen via 4 in 1 drivers voor linux? Ik heb een Via chipset.. het is algemeen bekend dat deze pas lekker draait met de ondersteuning van de juiste drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 12 juli 2002 09:06 schreef DeMoN het volgende:
Hmmm jep. Weet jij misschien wanneer die nieuwe kernel er is? (ongeveer) Dan zal ik dat gewoon proberen, misschien dat dit heeel toevallig een nieuwe bug is, en in een upgrade is gefixed. (ook al weet ik niet hoe je je kernel moet upgraden maar google zal vast uitkomst bieden oid.)
[topic=422667/1/25] volgen :)
Maar ik denk dat het nog een paar weekjes duurt oid, en of het jouw probleem oplost? Geen idee (aangezien we de oorzaak niet weten). Ik zou er niet te hard op rekenen.
libc is die libary dir? Zeg maar een soort dir met alle dll's (als je met Windows vergelijt). Tsja.. zou kunnen :Y)
Nee, libc is één van de libraries op je systeem. Maar libc biedt een hoop basisfuncties aan die elk programma gebruikt. Elk programma op je HD maakt gebruik van libc (nouja, er zijn uitzonderingen, maar heel weinig). Als er dus iets fout zit in libc dan ga je dat merken ja.
Dat van CD booten en draaien zonder je HD aan te passen, is dat nou zo slim idee? Ik bedoel als ik dat doe moet ik wel Nvidia ondersteuning e.d. hebben om te kunnen testen. Kan dat dan nog steeds door hem alleen van CD te draaien?
Hmm. De nVidia drivers worden nog lastig.
Probleem is dat ze van nVidia niet in kant-en-klare (gecompilede) vorm verspreid mogen worden (daarom heb je die drivers ook handmatig moeten installen). En ze compilen en installen terwijl je van CD draait is wat lastig.
Ik heb er trouwens totaal geen ervaring mee om een linux distro van Cd te draaien en ik heb ook nog is een dual boot tussen Windows XP en Mandrake dus als ie maar ff mijn MBR aanpast ben ik de sigaar :7 Ik weet niet of dat dus zo slim idee is :o
Mja, ik bedoelde dus een distro die bedoeld is om van CD te runnen enzo... Die zitten als het goed is niet onnodig aan je HD.
Zijn er BTW geen via 4 in 1 drivers voor linux? Ik heb een Via chipset.. het is algemeen bekend dat deze pas lekker draait met de ondersteuning van de juiste drivers.
Die zitten in de kernel. Wat dat betreft zou een kernel upgrade uit kunnen maken, maar OTOH, 2.4.18 zou op zich goed genoeg moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Ok, heel erg bedankt... weer veel geleerd ook :)

Ik denk dat wel allebij wel dik door onze ideeen heen zijn.

Ik wacht gewoon op die Kernel upgrade en als er iets crashed ofzo of iets geeft een andere beschrijving aan dit probleem dan kick ik dit topic wel omhoog :)

iig nogmaals bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 13 juli 2002 03:18 schreef DeMoN het volgende:
Ok, heel erg bedankt... weer veel geleerd ook :)
Das dan iig weer iets :Y)
Ik wacht gewoon op die Kernel upgrade en als er iets crashed ofzo of iets geeft een andere beschrijving aan dit probleem dan kick ik dit topic wel omhoog :)
Sgoed...
iig nogmaals bedankt :)
Ik kan het gewoon niet hebben dat er geen aanwijsbare oorzaak is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RgR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-09 15:38

RgR

Ik vind het gek dat je je geheugen alleen op 125 of op 143 kan zetten. In beide gevallen ben je namelijk je FSB behoorlijk aan het overclocken (hoewel dit afhankelijk van de divider is, maar ik neem aan dat 125 een overclock van 100 is en 143 van 133). Kan je daar nog eens naar kijken, of je het echt niet op de standaardwaarden van 100 of 133 kan zetten? Doe anders eens in de BIOS de RETURN TO SYSTEM DEFAULTS of zelfs FAIL-SAFE-DEFAULTS. Ik heb het idee dat hier best wel eens de oorzaak kan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
  • Laatst online: 17-09 09:27
Welke versie van KDE draai je? Ik had hier ook altijd last van met de KDE 2.2.x series. Sinds KDE 3.x heb ik geen problemen meer. Momenteel draai ik kernel 2.4.19-rc3 zonder problemen dus die zou je ook nog eens kunnen proberen.

Als je het mij vraagt heb je rare waarden voor je geheugen snelheid. Op je mobo moet je eens een bios reset doen (check handleiding van je mobo). Verder kun je nog een bios update doen.

suc6 i.i.g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Thx gasten dat jullie toch nog reply'en ;)

Ik zal me BIOS is een keer goed resetten dan.. ik had dat al gedaan en alles stond op defaults en hielp toen ook niet maar ja... :{

Ik zei al eerder dat het aan mijn geluidskaart lag, maar volgens deadinspace leek dat hem erg sterk...
Ik heb nu mijn Soundblaster Live weer is geinstalleerd en raad is wat ik krijg als ik Quake 3 wil opstarten?? (ik heb niks veranderd.. alleen de sblive geinstalleerd) Ik krijg dit:

[megalodon@demon megalodon]$ quake3
Q3 1.16h linux-i386 Feb 17 2000
----- FS_Startup -----
Current search path:
/home/megalodon/.q3a/baseq3
./baseq3/pak2.pk3 (29 files)
./baseq3/pak1.pk3 (26 files)
./baseq3/pak0.pk3 (3539 files)
./baseq3

----------------------
execing default.cfg
execing q3config.cfg
couldn't exec autoexec.cfg
----- Client Initialization -----
----- Initializing Renderer ----
-------------------------------
----- Client Initialization Complete -----
--- Common Initialization Complete ---
Opening IP socket: localhost:27960
Hostname: demon
IP: 192.168.0.2
----- R_Init -----
...loading libGL.so: Initializing OpenGL display
...setting mode 6: 1024 768
Using XFree86-VidModeExtension Version 2.1
XF86DGA Mouse (Version 2.0) initialized
XFree86-VidModeExtension Activated at 1024x768
Using 4/4/4 Color bits, 16 depth, 0 stencil display.
Initializing OpenGL extensions
...using GL_S3_s3tc
...using GL_EXT_texture_env_add
...using GL_ARB_multitexture
...using GL_EXT_compiled_vertex_array

GL_VENDOR: NVIDIA Corporation
GL_RENDERER: GeForce2 GTS/AGP/SSE
GL_VERSION: 1.3.1 NVIDIA 28.80
GL_EXTENSIONS: GL_ARB_imaging GL_ARB_multitexture GL_ARB_texture_compression GL_ARB_texture_cube_map GL_ARB_texture_env_add GL_ARB_texture_env_combine GL_ARB_texture_env_dot3 GL_ARB_transpose_matrix GL_S3_s3tc GL_EXT_abgr GL_EXT_bgra GL_EXT_blend_color GL_EXT_blend_minmax GL_EXT_blend_subtract GL_EXT_clip_volume_hint GL_EXT_compiled_vertex_array GL_EXT_draw_range_elements GL_EXT_fog_coord GL_EXT_multi_draw_arrays GL_EXT_packed_pixels GL_EXT_paletted_texture GL_EXT_point_parameters GL_EXT_rescale_normal GL_EXT_secondary_color GL_EXT_separate_specular_color GL_EXT_shared_texture_palette GL_EXT_stencil_wrap GL_EXT_texture_compression_s3tc GL_EXT_texture_edge_clamp GL_EXT_texture_env_add GL_EXT_texture_env_combine GL_EXT_texture_env_dot3 GL_EXT_texture_cube_map GL_EXT_texture_filter_anisotropic GL_EXT_texture_lod GL_EXT_texture_lod_bias GL_EXT_texture_object GL_EXT_vertex_array GL_EXT_vertex_weighting GL_IBM_texture_mirrored_repeat GL_KTX_buffer_region GL_NV_blend_square GL_NV_evaluators GL_NV_fence GL_NV_fog_distance GL_NV_li
GL_MAX_TEXTURE_SIZE: 2048
GL_MAX_ACTIVE_TEXTURES_ARB: 2

PIXELFORMAT: color(16-bits) Z(16-bit) stencil(0-bits)
MODE: 6, 1024 x 768 fullscreen hz:N/A
GAMMA: software w/ 0 overbright bits
CPU:
rendering primitives: single glDrawElements
texturemode: GL_LINEAR_MIPMAP_NEAREST
picmip: 3
texture bits: 16
multitexture: enabled
compiled vertex arrays: enabled
texenv add: enabled
compressed textures: enabled
HACK: using vertex lightmap approximation
Initializing Shaders
...loading 'scripts/base.shader'
...loading 'scripts/base_button.shader'
...loading 'scripts/base_floor.shader'
...loading 'scripts/base_light.shader'
...loading 'scripts/base_object.shader'
...loading 'scripts/base_support.shader'
...loading 'scripts/base_trim.shader'
...loading 'scripts/base_wall.shader'
...loading 'scripts/common.shader'
...loading 'scripts/ctf.shader'
...loading 'scripts/eerie.shader'
...loading 'scripts/gfx.shader'
...loading 'scripts/gothic_block.shader'
...loading 'scripts/gothic_floor.shader'
...loading 'scripts/gothic_light.shader'
...loading 'scripts/gothic_trim.shader'
...loading 'scripts/gothic_wall.shader'
...loading 'scripts/hell.shader'
...loading 'scripts/liquid.shader'
...loading 'scripts/menu.shader'
...loading 'scripts/models.shader'
...loading 'scripts/organics.shader'
...loading 'scripts/sfx.shader'
...loading 'scripts/shrine.shader'
...loading 'scripts/skin.shader'
...loading 'scripts/sky.shader'
...loading 'scripts/test.shader'
----- finished R_Init -----

------- sound initialization -------
------------------------------------
Received signal 11, exiting...

:? :? :? :? :? najaaa schiet mij maar lek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Ok, net een BIOS update gedraaid... had ik een keer van een tweaker gehad.

De nieuwste BIOS voor de Aldi PC 1 Ghz is nomaal versie 1008. Die had ik er ook op staan. Omdat hij zo aardig was mij die gewoon een keer te mailen zonder dat ik er naar vroeg (samen met het gesprek van de lifetec medewerker) kon ik em nou toch updaten naar het zeker foutloze zeldzame 1009.

De problemen zijn nog steeds gebleven.. ik kan opeens niet meer Quaken.. dit komt dus doordat ik nou die SBlive erin heb gehangen,.. maar het gekke is dat die dus exit met WEER die Signal 11.... ik tik dit nu als root.

BIOS dus geupdate, Alles default, Als root inloggen en nog steeds bovenstaande melding krijgen.

Ik was van plan om zo snel mogelijk een kernel update te doen maar KDE 3 helpt dus misschien ook volgens LinuxUser.... is dit een beetje makkelijk? Zou namelijk niet weten hoe dat voor elkaar te krijgen :)

Tips? Ik wordt niet goed van dat brakke probleem maar blijf net zolang door gaan tot het is opgelost want ik ben niet van plan Linux op te geven.. klaar,...

edit: heb howto's gelezen, ga nu KDE 3 PROBEREN te installeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
update:

KDE 3 is running 8-)

Ziet er wel mooier uit :9~

Ok, ik blij dat dat is gelukt en hier is nu de melding als ik quake3 aanroep:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
[megalodon@demon megalodon]$ quake3
Q3 1.16h linux-i386 Feb 17 2000
----- FS_Startup -----
Current search path:
/home/megalodon/.q3a/baseq3
./baseq3/pak2.pk3 (29 files)
./baseq3/pak1.pk3 (26 files)
./baseq3/pak0.pk3 (3539 files)
./baseq3

----------------------
execing default.cfg
execing q3config.cfg
couldn't exec autoexec.cfg
----- Client Initialization -----
----- Initializing Renderer ----
-------------------------------
----- Client Initialization Complete -----
--- Common Initialization Complete ---
Opening IP socket: localhost:27960
Hostname: demon
IP: 192.168.0.2
----- R_Init -----
...loading libGL.so: Initializing OpenGL display
...setting mode 6: 1024 768
Using XFree86-VidModeExtension Version 2.1
XF86DGA Mouse (Version 2.0) initialized
XFree86-VidModeExtension Activated at 1024x768
Using 4/4/4 Color bits, 16 depth, 0 stencil display.
Error: Could not open /dev/nvidiactl because the permissions
are too resticitive.  Please see the FREQUENTLY ASKED QUESTIONS
section of /usr/share/doc/NVIDIA_GLX-1.0/README for steps
to correct.

Plz help me!!! :'( ik doe er alles voor om het werkend te krijgen!! (op computer gebied dan he :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Op zaterdag 27 juli 2002 13:44 schreef DeMoN het volgende:

Error: Could not open /dev/nvidiactl because the permissions
are too resticitive. Please see the FREQUENTLY ASKED QUESTIONS
section of /usr/share/doc/NVIDIA_GLX-1.0/README for steps
to correct.
Je hebt toch engels gehad op school? Read The Fucking Manual. The bloody thing even tells you *what* to read.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
/dev/nvidiactl because the permissions
are too resticitive.
De rechten op /dev/nvidiactl staat dus niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Op zaterdag 27 juli 2002 13:49 schreef Burne het volgende:

[..]

Je hebt toch engels gehad op school? Read The Fucking Manual. The bloody thing even tells you *what* to read.
het kan ook wat vriendelijker misschien,.. ik bedoel hier eigenlijk algemeen mee, HOE kan dit opeens? Tsja.. door KDE 3 dus.. dat ik de FAQ moet lezen OK. Snap ik ook wel.

Ik wil gewoon weten waarom Quake nu niet meer werkt en Tuxracer bijvoorbeeld ook niet.. ik install de Nvidia drivers wel opnieuw.
Op zaterdag 27 juli 2002 13:50 schreef bite het volgende:

[..]

De rechten op /dev/nvidiactl staat dus niet goed.
K thx, weet jij mischien ook hoe ik in kan stellen dat als ik modprobe emu10k1 doe dat gene dat geladen wordt ook wordt geowned door root?

als ik nu linux boot zie ik dat er iets van modprobe ../../../heel path/emu10k1 is now owned by root.

Hoe krijg ik root ook tot die groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Op zaterdag 27 juli 2002 14:27 schreef DeMoN het volgende:

K thx, weet jij mischien ook hoe ik in kan stellen dat als ik modprobe emu10k1 doe dat gene dat geladen wordt ook wordt geowned door root?
Waar is dat voor nodig?
als ik nu linux boot zie ik dat er iets van modprobe ../../../heel path/emu10k1 is now owned by root.

Hoe krijg ik root ook tot die groep?
Groepen kun je volgens mij wel veranderen met userdrake oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 27 juli 2002 14:27 schreef DeMoN het volgende:
:?... Volgens mij is 'chmod 777 /dev/nvidiactl' genoeg hoor. :).

shit, nou heb ik het toch voorgezegd. :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Op zaterdag 27 juli 2002 16:19 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

:?... Volgens mij is 'chmod 777 /dev/nvidiactl' genoeg hoor. :).

shit, nou heb ik het toch voorgezegd. :X.
ja dat had ik dus ook al gedaan ;)

Hallo,.. ik ben n00b maar zo erg.. nee :X :P

Ik zal wel te snel hebben gedaan.. ik check nog een keer.. thx :)

edit: nog een keer gechecked... kijg nu dit weer (is alleen laatste stukje):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16

En BTW in me vorige post stond een typo:
als ik nu linux boot zie ik dat er iets van modprobe ../../../heel path/emu10k1 is nowt owned by root.
;)

edit: Leuk... ik restart X ff:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0702/DAMNIT.jpg

gvd... :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Op zaterdag 27 juli 2002 18:24 schreef DeMoN het volgende:

[..]

ja dat had ik dus ook al gedaan ;)

Hallo,.. ik ben n00b maar zo erg.. nee :X :P

Ik zal wel te snel hebben gedaan.. ik check nog een keer.. thx :)

edit: nog een keer gechecked... kijg nu dit weer (is alleen laatste stukje):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16

En BTW in me vorige post stond een typo:
[..]

;)

edit: Leuk... ik restart X ff:

[url="http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0702/DAMNIT.jpg"][afbeelding][/url]

gvd... :{
vaag :?
Misschien staat er nog iets in de logging van Xfree waar je nog iets mee kan.
Of probeer eens een andere window-manager te starten, misschien dat die wel werkt...
btw heb je al eens een andere distro geprobeerd?
Ik vind suse 8 erg goed :), is gratis te installeren via ftp (fr2.rpmfind.net).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Op zondag 28 juli 2002 05:32 schreef bite het volgende:

[..]

vaag :?
Misschien staat er nog iets in de logging van Xfree waar je nog iets mee kan.
Of probeer eens een andere window-manager te starten, misschien dat die wel werkt...
btw heb je al eens een andere distro geprobeerd?
Ik vind suse 8 erg goed :), is gratis te installeren via ftp (fr2.rpmfind.net).
Hmmm Suse 8... ik denk dat ik beter nog eerst ff wat meer ervaring opdoe met Mandrake ;)
Enne ik wacht denk ik eerst op een kernel upgrade van Mandrake.. als dat niet helpt dan zal ik SuSe of iets anders proberen :)

Ik ga BTW nu ff in Gnome spelen.. kijken of er verschil is :)

edit: Gnome hetzelfde probleem,... het is nu dus 100% zeker dat het niet aan de windowmanager ligt aangezien ik ook van KDE 2.x naar 3.02 ben gegaan...

:? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Whooohoooo ik kan Quake 3 weer draaien MET geluid... ik heb HEEEL veel zitten googlen e.d. maar het ligt toch echt aan die brakke emu10k1!!!!

Ik draai nu met de OSS driver en nu werkt het wel!!

2 problemen heb ik nu nog:

Bij het opstarten van linux wordt nog steeds gezegd:
code:
1
 modprobe /lib/modules/2.4.18-6mdk/kernel/drivers/sound/emu10k1 is not owned by root

En nog een modprobe met een path naar /lib/modules/2.4.18-6mdk/alsa ofzo maar dat is hetzelfde probleem. Hoe krijg ik dit goed?

En de andere vraag:

Ik heb nu alleen geen geluid in KDE zelf... alleen in Quake :+ Wel jammer.. nu kan ik geen mp3 luisteren.. volgens mij is dit een simpele instelling... iemand? Ik zoek ondertussen ook zelf ;)

edit:

modules.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
[root@demon etc]# cat modules.conf
#### Modified by oss-install ####

# Note! OSS/Linux doesn't use this file. All kernel sound
# services have just been disabled during oss installation.

alias char-major-14 off
alias sound off
alias midi off
alias sound-slot-0 off
alias sound-service-0-0 off
alias sound-service-0-1 off
alias sound-service-0-3 off
alias sound-service-0-8 off
alias sound-service-0-11 off
alias sound-service-0-12 off
alias sound-slot-1 off
alias sound-service-1-0 off
alias sound-service-1-1 off
alias sound-service-1-3 off
alias sound-service-1-8 off
alias sound-service-1-11 off
alias sound-service-1-12 off
alias sound-slot-2 off
alias sound-service-2-0 off
alias sound-service-2-1 off
alias sound-service-2-3 off
alias sound-service-2-8 off
alias sound-service-2-11 off
alias sound-service-2-12 off
alias sound-slot-3 off
alias sound-service-3-0 off
alias sound-service-3-1 off
alias sound-service-3-3 off
alias sound-service-3-8 off
alias sound-service-3-11 off
alias sound-service-3-12 off
alias char-major-116 off
alias snd-card-0 off
alias snd-card-1 off
alias snd-card-2 off
alias snd-card-3 off
alias snd-card-4 off
#### Modified by oss-install ####

# Note! OSS/Linux doesn't use this file. All kernel sound
# services have just been disabled during oss installation.

alias char-major-116 off

alias usb-interface usb-uhci
probeall scsi_hostadapter ide-scsi
alias eth0 eepro100
alias /dev/nvidia*   NVdriver
[root@demon etc]#

Errrggg lang en slordig.. zal die OSS wel hebben gedaan.. staat hier misschien iets fout wat de geluiden in de desktopomgeving zelf remt?

edit:

Weer fixxed :+

Was gewoon een instellingin XMMS !! :) Hij stond nog op Arts moet naturlich op OSS :9

LINUX ROELS :) Ik krijg er meer zin in.. je moet echt doorzetten..

Ermmm alleen dat modprobe probleem nog bij de startup.. hij modprobed emu10k1 map dus maar ik vraag me af of dit nodig is omdat ik nu OSS gebruik.. naja iemand? :+

* DeMoN is blijjjj en bedankt alvast alle mensen die me toch onlangs het lange langradige topic bleven helpen!! echte tweakers :) :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Ok dan dus alles werkt nu?

----
Heb je al geprobeerd xfree opnieuw te configureren?, misschien zit er iets fout in je config.

btw suse is niet moeilijker dan mandrake imo.
Ik had met mandrake altijd het idee het wat traag was.
Het opstarten duurde ook altijd langer omdat mandrake alle services starte die geinstalleerd waren, (zoals ftp, apache, mysql ed.) bij suse is dat niet zo.(kan wel maar dan moet je dat zelf aangeven - kan grafisch met yast)

Redhat heb ik ook geprobeerd, werkt goed maar er wordt niet zoveel software bijgeleverd.

Ik kan het je aanraden om ook eens een andere distro te proberen en dan te kijken welke je het beste vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Bij het opstarten van linux wordt nog steeds gezegd:
code: modprobe /lib/modules/2.4.18-6mdk/kernel/drivers/sound/emu10k1 is not owned by rootEn nog een modprobe met een path naar /lib/modules/2.4.18-6mdk/alsa ofzo maar dat is hetzelfde probleem. Hoe krijg ik dit goed?
code:
1
chown root:root /lib/modules/2.4.18-6mdk/kernel/drivers/sound/emu10k1

Dat leer je met de [url="http://www.linux.org/de lessons/"]linux lessons[/url] op linux.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
bite schreef op 28 juli 2002 @ 21:40:
[...]

code:
1
chown root:root /lib/modules/2.4.18-6mdk/kernel/drivers/sound/emu10k1

Dat leer je met de [url="http://www.linux.org/de lessons/"]linux lessons[/url] op linux.org
Thnx man!!!!

Maar helaas zijn de problemen terug gekomen.. ik heb geloof ik zo beetje ALLES geprobeerd...

Signal 11 zie ik VAAK.. Quake crashed vaak met probs van geheugen enzo..

Heb wel 4 verschillende ram reepjes geprobeerd en alle settings in BIOS qua dat RAM.. sjezus..

Het laaste wat ik denk dat het is: Corrupte download. Ik heb 3 ISO's van Mandrake gedownload en die staan hier nu op..

Ik denk dus dat ik zeker je tip van SuSe 8.0 ga opvolgen.. thx *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Misschien zorgt dit voor opheldering:

Ik ben van 1024x786 naar 1280x1024 gegaan... Als ik nu Xchat runde (irc) ging dat goed maar als ik dan het venster groter sleepte of maximaliseerde crashte die met de error:

code:
1
Segmentatie fout

Wijst dit dus op een probleem met iets in de trend van de video kaart dan? Al die meldingen?

Ik draai nu weer op 1024 x 768 en nu kan ik wel gewoon zoals vroeger maximaliseren...

Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Hmm, misschien de driver... Ik zie dat je een nVidia kaart hebt, er waren wel eens problemen dat die nVidia drivers kernelmemory corrupten.

Edit /etc/X11/XF86Config (-4) eens, en vervang in de video-device sectie
code:
1
Driver    "nvidia"

in
code:
1
Driver    "vesa"

Edit dan /etc/modules, en zet een # voor de regel "NVdriver" (kan zijn dat die er niet bij staat, dan hoef je niks te doen).

Dan rebooten (als de NVdriver module de oorzaak is is unloaden waarschijnlijk niet genoeg).

Als je dan "lsmod" doet in een terminal, zou daar geen "NVdriver" bij moeten staan. Je gebruikt dan de nVidia drivers (zowel kernel als X) als het goed is helemaal niet.

Kijk dan eens of programma's nog dat gedrag vertonen...
De vesa driver is trouwens waarschijnlijk wel merkbaar trager, en Q3A (en andere 3D dingen) zijn no-go.

• Rockster
  • Laatst online: 18:30
Ik heb zelf ook problemen gehad die verdacht veel op jou problemen lijken (nee geen aldi pc, wel norrod geheugen 8)7 )

Probeer memtest86 eens te draaien, iets van 3 keer alle tests, duurt wel lang, maar als dat goed gaat, dan weet je redelijk zeker dat je geheugen goed is. Let vooral op bij test 5 (block moves oid), bij mij ging alles goed, behalve bij die test!

Een tweede optie is opnieuw een kernel bakken, met de support voor alle mobo's aan (aangezien je niet weet wat voor mobo je hebt?), misschien dat er iets verkeerd staat in je kernelconfig?

Na veel gezoek kwam ik erachter dat mijn probleem (veel sig11, crashes etc.) werd veroorzaakt door mijn mobo, bij het ene reepje geheugen van 256 mb waren er geen problemen, bij het andere ook niet, maar als ik ze er tegelijkertijd in doe, dan geeft memtest bij test 5 allemaal fouten, en kan ik in linux niet eens een kernel compilen.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt :) succes!

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
deadinspace en Rockster, zeer handige tips! ;)

Als het toch blijkt te werken met die vesa driver dan is het alsnog klote want ikl ben een die-hard quaker... Maar goed :P Alleen voor de test dan he :) Ik post het later.

Rockster, ook goeie tip. Dit mobo wat hier inzit is namelijk een speciale uitgave van ASUS. Je kan hem ook nergens op internet vinden. Eigenlijk bestaat ie niet eens. ASUS heeft dit ding ontworpen voor Medion om te verkopen bij de Aldi :P 8)7 DUs heel misschien ligt het daaraan.

Ik ga ook memtest draaien alleen heb ik gelezen in de beroemde sig11 faq, dat dat niks moet uitmaken. Ook al zegt memtest dat je geheugen goed is kan het nog steeds kapot zijn. Maar goed.. beter dan niks :)

Jullie horen het wel.. thx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
UPDATE!!!!!!!! ;)

Ik heb gisteren ff Knoppix gedraaid (LiveCD dus)

ff dit --> Oh - My - God... het is niet te geloven dat dat allemaal van CD werkt!! Hier zitten echt slimme gasten achter... degene die dit hebben gemaakt "weten wel wat van linux enzo" :)

Ik dus geboot met de optie screen=1280x1024 iig in de bootregel en KDE 3 gebruikt.

Ik Xchat zoeken... venstermaximaliseren ennnnn.............. STABIEL!!!!! geen segmentatie fout.. dat gebeurd dus wel onder Mandrake als ik het Xchat venster maximaliseer als ik op 1280x1024 draai!

Ik kan geen Quake draaien op Knoppix... ik wil eigenlijk even goed testen of de zooi nu met Knoppix wel segmentatie fout vrijer is.

Hoe kan ik mijn systeem zo stressen dat er in een hoop gevallen een SIGSEGV uitkomt?

Ik wil gewoon ff weten of het hier dus wel mee werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

DeMoN schreef op 16 augustus 2002 @ 09:49:
ff dit --> Oh - My - God... het is niet te geloven dat dat allemaal van CD werkt!! Hier zitten echt slimme gasten achter... degene die dit hebben gemaakt "weten wel wat van linux enzo" :)
Knoppix is wel gaaf ja :)
Ik kan geen Quake draaien op Knoppix... ik wil eigenlijk even goed testen of de zooi nu met Knoppix wel segmentatie fout vrijer is.
Quake draaien zou wel moeten lukken. Dan moet je eerst je Mandrake partitie mounten (mkdir /mnt/mandrake; mount /dev/whatever /mnt/mandrake) en dan maar proberen het te starten.

Het zou alleen wel eens kunnen dat je geen nVidia drivers hebt... Das dan lastiger, maar je kunt ook proberen om die te installen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
deadinspace schreef op 16 augustus 2002 @ 14:56:
[...]

Knoppix is wel gaaf ja :)

[...]

Quake draaien zou wel moeten lukken. Dan moet je eerst je Mandrake partitie mounten (mkdir /mnt/mandrake; mount /dev/whatever /mnt/mandrake) en dan maar proberen het te starten.

Het zou alleen wel eens kunnen dat je geen nVidia drivers hebt... Das dan lastiger, maar je kunt ook proberen om die te installen.
Ja oke.. maar als ik die nvidia drivers wil draaien dan moet ik aanpassingen maken in XF86Config.. dat is klote want ik denk dat die die XF86Config van de CD leest,...

Hoe kan ik er voor zorgen dat daar dus nvidia komt te staan en load glx? Je weet vast wel wat ik bedoel... of is hier een andere oplossing voor?

offtopic:
deadinspace woon jij btw in delft? die install handleiding uit je sig is gehost bij de tu-delft.. vandaar.. :) (hoeft natuurlijk niet)

edit:
whehehe ik zit op internet met Knoppix nu 8) Ik benn u namelijk thuis.. ff kutten met Quake dan maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
OMFG muhahah :P

Heb ff Quake gedraaid.. gewoon ff /mnt/hdd1/usr/local/games/quake3 en toen de executable gerund... omg.... echt wat je al zei NO-GO met deze drivers... je mag HEEL blij zijn als je je muiscursor kan bewegen in het hoofdmenu ZO schokkerig gaat het. Ik heb maar niet geprobeerd een game te laden :P :P

Ik kan alleen nog geen root worden.. op de knoppix site staat en link hierover maar die is dood dus weet ik niet hoe ik SU wordt.. :/ Ik moet gewoon ff die Nvidia drivers aan de praat krijgen ofzo.. Ik wil weten of me systeem nog SIGSEGV'ed ...

Hmmm ff heeeel goed nadenken wat er altijd crashte..

edit: Quake aan de praat gekregen met me eigen config files :P

FPS record: 0 LOL hij haalt de 1 FPS niet eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

DeMoN schreef op 16 augustus 2002 @ 17:30:
Ja oke.. maar als ik die nvidia drivers wil draaien dan moet ik aanpassingen maken in XF86Config.. dat is klote want ik denk dat die die XF86Config van de CD leest...
Ja, maar je kunt ook in bijvoorbeeld je homedir schrijven.
Ik heb ooit een bootcd gemaakt, en daar kon je verschillende delen van het filesystem (waaronder /home en /etc) op een ramdisk mounten. Knoppix deed het volgensmij anders... Volgensmij is /etc zo al read-write.
offtopic:
deadinspace woon jij btw in delft? die install handleiding uit je sig is gehost bij de tu-delft.. vandaar.. :) (hoeft natuurlijk niet)
Nope, die handleiding is gehost door de schrijfster ervan :)
* deadinspace woont in de buurt van Eindhoven
DeMoN schreef op 16 augustus 2002 @ 18:33:
OMFG muhahah :P

Heb ff Quake gedraaid.. gewoon ff /mnt/hdd1/usr/local/games/quake3 en toen de executable gerund... omg.... echt wat je al zei NO-GO met deze drivers... je mag HEEL blij zijn als je je muiscursor kan bewegen in het hoofdmenu ZO schokkerig gaat het. Ik heb maar niet geprobeerd een game te laden :P :P
>:)
Je hebt geen DRI, en DRI is nodig om OpenGL door de hardware te laten renderen. Zonder DRI gaat hij OpenGL dus in software (op je CPU) lopen berekenen en renderen, en dat is traaaag.
Ik kan alleen nog geen root worden.
Probeer eens "sudo su"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Dat sudo su werkte... wat het is dunno maar goed het werkt :P

Nu de Nvidia drivers.... Wel kuttig want nu kom ik natuurlijk hiero vast te zitten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
root@ttyp0[knoppix]# tar xvzf NVIDIA_GLX-1.0-2960.tar.gz
NVIDIA_GLX-1.0-2960/
NVIDIA_GLX-1.0-2960/usr/
NVIDIA_GLX-1.0-2960/usr/lib/
NVIDIA_GLX-1.0-2960/usr/lib/libGLcore.so.1.0.2960
NVIDIA_GLX-1.0-2960/usr/lib/libGL.so.1.0.2960
NVIDIA_GLX-1.0-2960/usr/X11R6/
NVIDIA_GLX-1.0-2960/usr/X11R6/lib/
NVIDIA_GLX-1.0-2960/usr/X11R6/lib/modules/
NVIDIA_GLX-1.0-2960/usr/X11R6/lib/modules/extensions/
NVIDIA_GLX-1.0-2960/usr/X11R6/lib/modules/extensions/libglx.so.1.0.2960
NVIDIA_GLX-1.0-2960/usr/X11R6/lib/modules/drivers/
NVIDIA_GLX-1.0-2960/usr/X11R6/lib/modules/drivers/nvidia_drv.o
NVIDIA_GLX-1.0-2960/usr/X11R6/lib/libXvMCNVIDIA.a
NVIDIA_GLX-1.0-2960/usr/X11R6/lib/libXvMCNVIDIA.so.1.0.2960
NVIDIA_GLX-1.0-2960/usr/include/
NVIDIA_GLX-1.0-2960/usr/include/GL/
NVIDIA_GLX-1.0-2960/usr/include/GL/gl.h
NVIDIA_GLX-1.0-2960/usr/include/GL/glx.h
NVIDIA_GLX-1.0-2960/usr/include/GL/glxtokens.h
NVIDIA_GLX-1.0-2960/usr/share/
NVIDIA_GLX-1.0-2960/usr/share/doc/
NVIDIA_GLX-1.0-2960/usr/share/doc/NVIDIA_Changelog
NVIDIA_GLX-1.0-2960/usr/share/doc/XF86Config.sample
NVIDIA_GLX-1.0-2960/usr/share/doc/README
NVIDIA_GLX-1.0-2960/usr/share/doc/README.DE
NVIDIA_GLX-1.0-2960/usr/share/doc/license.txt
NVIDIA_GLX-1.0-2960/Makefile
root@ttyp0[knoppix]# tar xvzf NVIDIA_kernel-1.0-2960.tar.gz
NVIDIA_kernel-1.0-2960/
NVIDIA_kernel-1.0-2960/Makefile
NVIDIA_kernel-1.0-2960/README
NVIDIA_kernel-1.0-2960/makedevices.sh
NVIDIA_kernel-1.0-2960/nv.c
NVIDIA_kernel-1.0-2960/nv.h
NVIDIA_kernel-1.0-2960/nv_ref.h
NVIDIA_kernel-1.0-2960/nvrm.h
NVIDIA_kernel-1.0-2960/nvtypes.h
NVIDIA_kernel-1.0-2960/nv-linux.h
NVIDIA_kernel-1.0-2960/os-interface.h
NVIDIA_kernel-1.0-2960/os-interface.c
NVIDIA_kernel-1.0-2960/os-registry.c
NVIDIA_kernel-1.0-2960/nv-ids.h
NVIDIA_kernel-1.0-2960/Module-nvkernel
root@ttyp0[knoppix]# cd NVIDIA_GLX-1.0-2960/
root@ttyp0[NVIDIA_GLX-1.0-2960]# make &amp;&amp; make install
Removing all old and conflicting files!
      rm -f     //usr/lib/libGL.*
rm: cannot unlink `//usr/lib/libGL.a': Read-only file system
rm: cannot unlink `//usr/lib/libGL.so': Read-only file system
rm: cannot unlink `//usr/lib/libGL.so.1': Read-only file system
rm: cannot unlink `//usr/lib/libGL.so.1.2': Read-only file system
make: *** [default] Error 1
root@ttyp0[NVIDIA_GLX-1.0-2960]#

Tsja... ik weet dat je een held bent dus hoe kan ik dit dan weer oplossen heheh ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

DeMoN schreef op 16 augustus 2002 @ 20:20:
Dat sudo su werkte... wat het is dunno maar goed het werkt :P
sudo is een commando waarmee je bepaalde users bepaalde commando's als bepaalde users kunt laten uitvoeren. Bijvoorbeeld user knoppix mag met behulp van sudo alle commando's als root uitvoeren, ook su. Ik had hetzelfde probleem als jij - ik kon geen root worden. Dit was het eerste wat in me opkwam toen, en het werkte.

su zelf werkt waarschijnlijk niet omdat PAM een leeg password voor root niet zo lief vind ofzo... Zou ik niet gek vinden iig.
Nu de Nvidia drivers.... Wel kuttig want nu kom ik natuurlijk hiero vast te zitten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
root@ttyp0[NVIDIA_GLX-1.0-2960]# make && make install
Removing all old and conflicting files!
      rm -f     //usr/lib/libGL.*
rm: cannot unlink `//usr/lib/libGL.a': Read-only file system
rm: cannot unlink `//usr/lib/libGL.so': Read-only file system
rm: cannot unlink `//usr/lib/libGL.so.1': Read-only file system
rm: cannot unlink `//usr/lib/libGL.so.1.2': Read-only file system
make: *** [default] Error 1
root@ttyp0[NVIDIA_GLX-1.0-2960]#

Tsja... ik weet dat je een held bent dus hoe kan ik dit dan weer oplossen heheh ;)
Kheb ff Knoppix geboot en ik zie alweer hoe ze het hebben gedaan:
/ is een read-write ramdrive met daarin belangrijke dirs als dev, etc, home en proc. Deze dirs zijn dus allemaal read-write (op de ramdisk).
De andere dirs zijn symlinks naar /KNOPPIX/dir (dus /bin -> /KNOPPIX/bin enz). In /KNOPPIX staat - read only - de rest van het systeem (vanaf CDROM). Dirs als /bin en /usr zijn dus read-only.

Er is wel omheen te komen, maar dan moet je je Knoppix ehm... "install" wel ff verbouwen (hier is Knoppix eigenlijk niet voor bedoeld). Je moet root zijn, en dan de volgende dingen doen (het is het handigst als je in / staat):

In je /usr as it is kun je niet schrijven. Om daar iets aan te doen gaan we /usr weggooien en opnieuw bouwen. rm -f /usr Nu heb je geen /usr meer, waar ongeveer 95% van je systeem op staat. Probeer nu dus maar geen konqueror te starten :P

mkdir /usr Zo, nu heb je weer een /usr... Beetje leeg, maar ok.
ln -s /KNOPPIX/usr/* /usr/ Nu heb je in /usr allemaal symlinks naar de juiste directories in /KNOPPIX/usr. In principe heb je weer een werkende /usr.
rm -f /usr/lib Nu halen we de /usr/lib symlink weer weg. mkdir /usr/lib En maken er een directory voor in de plaats aan.
Nu doen we hetzelfde voor /usr/lib als we net voor /usr deden: ln -s /KNOPPIX/usr/lib* /usr/lib. Nu heb je in /usr/lib een berg symlinks naar de juiste dirs en files in /KNOPPIX/usr/lib.
Wat schiet je daarmee op? Nou, deze symlinks staan in een dir die op een read-write fs staat. Je kunt de symlinks dus weggooien en er andere -nVidia- libs neerpleuren (of laten pleuren door het install script).

Met glxgears kun je trouwens meestal aan de hand van de fps wel bepalen of je 3D accel hebt of niet. Is wat makkelijker dan Q3A opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
deadinspace schreef op 16 augustus 2002 @ 22:23:
[...]

sudo is een commando waarmee je bepaalde users bepaalde commando's als bepaalde users kunt laten uitvoeren. Bijvoorbeeld user knoppix mag met behulp van sudo alle commando's als root uitvoeren, ook su. Ik had hetzelfde probleem als jij - ik kon geen root worden. Dit was het eerste wat in me opkwam toen, en het werkte.

su zelf werkt waarschijnlijk niet omdat PAM een leeg password voor root niet zo lief vind ofzo... Zou ik niet gek vinden iig.

[...]

Kheb ff Knoppix geboot en ik zie alweer hoe ze het hebben gedaan:
/ is een read-write ramdrive met daarin belangrijke dirs als dev, etc, home en proc. Deze dirs zijn dus allemaal read-write (op de ramdisk).
De andere dirs zijn symlinks naar /KNOPPIX/dir (dus /bin -> /KNOPPIX/bin enz). In /KNOPPIX staat - read only - de rest van het systeem (vanaf CDROM). Dirs als /bin en /usr zijn dus read-only.

Er is wel omheen te komen, maar dan moet je je Knoppix ehm... "install" wel ff verbouwen (hier is Knoppix eigenlijk niet voor bedoeld). Je moet root zijn, en dan de volgende dingen doen (het is het handigst als je in / staat):

In je /usr as it is kun je niet schrijven. Om daar iets aan te doen gaan we /usr weggooien en opnieuw bouwen. rm -f /usr Nu heb je geen /usr meer, waar ongeveer 95% van je systeem op staat. Probeer nu dus maar geen konqueror te starten :P

mkdir /usr Zo, nu heb je weer een /usr... Beetje leeg, maar ok.
ln -s /KNOPPIX/usr/* /usr/ Nu heb je in /usr allemaal symlinks naar de juiste directories in /KNOPPIX/usr. In principe heb je weer een werkende /usr.
rm -f /usr/lib Nu halen we de /usr/lib symlink weer weg. mkdir /usr/lib En maken er een directory voor in de plaats aan.
Nu doen we hetzelfde voor /usr/lib als we net voor /usr deden: ln -s /KNOPPIX/usr/lib* /usr/lib. Nu heb je in /usr/lib een berg symlinks naar de juiste dirs en files in /KNOPPIX/usr/lib.
Wat schiet je daarmee op? Nou, deze symlinks staan in een dir die op een read-write fs staat. Je kunt de symlinks dus weggooien en er andere -nVidia- libs neerpleuren (of laten pleuren door het install script).

Met glxgears kun je trouwens meestal aan de hand van de fps wel bepalen of je 3D accel hebt of niet. Is wat makkelijker dan Q3A opstarten.
Ok, ik heb alles opgevold zoals je zei... helaas kreeg ik net voordat ik wilde beginnen een melding dat programma unknow was gecrashed met een signal 11 (SIGSEGV)...

Ik kon wel janken ;(

Desondanks ben ik verder gegaan met je handleiding. Toen ik klaar was werkte niks meer.. terwijl de mappen enzo gewoon goed opnieuw waren aangemaakt e.d. Hij had ff een reboot nodig ofzo maar dat kon natuurlijk niet... mjah :/

Ik kon niks anders dan het systeem uitloggen :(
Toen was ik boos... bootte Mandrake maar weer op... zie ik al bij het inlogscherm dat er tussendoor ff en programma crashed met een segmentatie fout.. stond ergens in /etc/rc.5/ ofzo iets. :(

Wat heb ik nu allemaal gedaan!!! Ik wordt niet goed... wtf kan het zijn.. is het dan toch het mobo wat niet wordt ondersteund!! ??

omg.. maar ja.. ik zal nog ff memtest downe als ik em kan vinden want ik vind overal dooie links :(

- Heb alle instellingen in BIOS zowat gebrobeerd qua geheugen e.d.

- Heb BIOS op system default gezet (en fail save)

- Heb BIOS maar ff geflashed

- 3 Verschillende reepjes geheugen uitgeprobeerd en ook verschillende combo's

- ff naar KDE 3.02 geupgrade

- Nieuwste Nvidia drivers gedownload

- Totaal andere Distro geprobeerd (Debian dan van Knoppix)

wtf kan ik nog meer proberen ;( Ik denk namelijk dat SuSe 8.0 ook probs krijgt met SIGSEGV en dat dit dus hardwarematig ligt.

Wat kan ik nog doen in MIJN ogen:

- memtester draaien vannacht.

- Nieuwe kernel installeren (heb ik totaal geen ervaring mee)

Weet jij al of er een nieuwere (update ofzo) kernel aanwezig is voor me? Hier nogmaals de output van uname -a:

code:
1
2
3
[root@demon home]# uname -a
[root@demon home]#

Wat ik ook niet snap is dat mandrake als ie is opgestart eerst een halfuur moet laden voordat ik is normaal kan werken. Hij start namelijk msec_find en slocate op volgens top... ik kill ze altijd allbei want daar heb ik geen zin in. Kan dit btw kwaad? Ik weet niet waar die 2 voor zijn.. slocate zal wel zijn database updaten om nieuwe bestanden aan toe te voegen waar je dan weer met locate naar kan zoeken ofzo.. :?

edit:
ik ben je wel onwijs dankbaar dat je dit allemaal voor me probeert te regelen enzo... die reboot die ik moest doen neem ik je ook helemaal niet kwalijk, zal wel een fout van mij zijn geweest ofzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

DeMoN schreef op 16 augustus 2002 @ 23:10:
Ok, ik heb alles opgevold zoals je zei... helaas kreeg ik net voordat ik wilde beginnen een melding dat programma unknow was gecrashed met een signal 11 (SIGSEGV)...
Hmm :{
omg.. maar ja.. ik zal nog ff memtest downe als ik em kan vinden want ik vind overal dooie links :(
http://www.memtest86.com/ ?
wtf kan ik nog meer proberen ;( Ik denk namelijk dat SuSe 8.0 ook probs krijgt met SIGSEGV en dat dit dus hardwarematig ligt.
Ja, echt hoopgevend is dit niet nee...
Weet jij al of er een nieuwere (update ofzo) kernel aanwezig is voor me?
Verwijderd in "Linux kernel 2.4.19 en voorgangers ...."

Het kan zijn dat dat mobo niet helemaal lekker ondersteund werd/wordt, of dat er een bug in de kernelcode zit/zat. In dat geval zou een kernel upgrade kunnen helpen. 2.4.19 bevat vrij veel veranderingen (bijna 6 meg patchfile)... Kzou zeggen: worth a shot.

Het kan ook zijn dat het iets raars is met je hardware waar Windows toevallig geen last van heeft en GNU/Linux wel... In dat geval ben je minder blij.
Wat ik ook niet snap is dat mandrake als ie is opgestart eerst een halfuur moet laden voordat ik is normaal kan werken. Hij start namelijk msec_find en slocate op volgens top... ik kill ze altijd allbei want daar heb ik geen zin in. Kan dit btw kwaad? Ik weet niet waar die 2 voor zijn.. slocate zal wel zijn database updaten om nieuwe bestanden aan toe te voegen waar je dan weer met locate naar kan zoeken ofzo.. :?
Daar is slocate inderdaad voor. msec_find ken ik niet, maar het find in de naam suggereert dat het ook iets met files zoeken is.

Is het echt een half uur, of is dat overdreven? Echt een half uur is namelijk een beetje... ehm... aan de lange kant.
die reboot die ik moest doen neem ik je ook helemaal niet kwalijk, zal wel een fout van mij zijn geweest ofzo ;)
Reboot zou niet nodig moeten zijn... Het kan misschien gerelateerd zijn aan die segfault die je kreeg voor je wilde beginnen (ik neem aan dat je bedoelde dat je de segv kreeg *voor* je aan het /usr gebeuren begon? ).
Je zou het opnieuw kunnen proberen... Das het voordeel van een bootCD: je molt nix :)

[ Voor 0% gewijzigd door deadinspace op 16-08-2002 23:47 . Reden: Verkeerde URL ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
ff snel een reply.. ik tik die ff beneden af op Win2K.. ik wad net een bericht aan het reply'en hierop van een kleine 8 minuten tikken en toen SIGSEGV'de konqueror ff.. DAMN brb

edit: :(

Zit ik hier op Win2K,... crashed explorer.exe ze moeten me wel hebben darn...

Daar gaat ie:
My words exactly,...
Found it,... staat al op flop en werkt,.. gaat vannacht draaien.
Ja, echt hoopgevend is dit niet nee...
Nope,.. :/
janjanjansen in "Linux kernel 2.4.19 en voorgangers ...."

Het kan zijn dat dat mobo niet helemaal lekker ondersteund werd/wordt, of dat er een bug in de kernelcode zit/zat. In dat geval zou een kernel upgrade kunnen helpen. 2.4.19 bevat vrij veel veranderingen (bijna 6 meg patchfile)... Kzou zeggen: worth a shot.
Kernel updaten, Kernel compilen,.. klinkt allemaal ingewikkeld... ik zal er wel ff een goeie FAQ over zoeken ofzo. Ik ga het iig proberen. :)
Het kan ook zijn dat het iets raars is met je hardware waar Windows toevallig geen last van heeft en GNU/Linux wel... In dat geval ben je minder blij.
Jep, dat wordt dan een nieuwe PC kopen :( maar ja..
Daar is slocate inderdaad voor.
Yes, ik heb wat goed :)
msec_find ken ik niet, maar het find in de naam suggereert dat het ook iets met files zoeken is.
Ok :)
Is het echt een half uur, of is dat overdreven? Echt een half uur is namelijk een beetje... ehm... aan de lange kant.
Als KDE volledig is geladen gaat ie opeen een minuutje later eerst msec_find opstarten en als ik die kill of w8 tot ie voorbij is komt ie met slocate. Het duurt in totaal zeker wel minimaal 12 min. ofzo :/
Reboot zou niet nodig moeten zijn... Het kan misschien gerelateerd zijn aan die segfault die je kreeg voor je wilde beginnen (ik neem aan dat je bedoelde dat je de segv kreeg *voor* je aan het /usr gebeuren begon? ).
Je zou het opnieuw kunnen proberen... Das het voordeel van een bootCD: je molt nix :)
Ok. het was er idd *voor*.
Ik baalde net een beetje en ga er dus misschien morgen mee verder,.. Knoppix dan,.. dan heb ik weer ff een frisse kop. Maar ik ben morgen wel jarig maar ja :P

Ohw w8 ff het is twaalf uur geweest :Y) * DeMoN felicteert zichzelf :P

Nog tips? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Ik ga slapen... heb ik eindelijk gevonden wat het patch commando is krijg ik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[root@demon src]# zcat patch-2.4.19.gz | patch -p0 -N
can't find file to patch at input line 4
Perhaps you used the wrong -p or --strip option?
The text leading up to this was:
--------------------------
|diff -urN linux-2.4.18/COPYING linux-2.4.19/COPYING
|--- linux-2.4.18/COPYING       Tue Oct  9 15:00:06 2001
|+++ linux-2.4.19/COPYING       Fri Aug  2 17:39:42 2002
File to patch:

:z

Hoe moet ik nou weer weten welke file ik moet opgeven?

Damn.. linux.. je blijft maar nieuwe dingen tegen het lijf lopen. Ja ik ben een newbie maar dan nog.. het is zeer uitgebreid pfff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

DeMoN schreef op 16 augustus 2002 @ 23:57:
ff snel een reply.. ik tik die ff beneden af op Win2K.. ik wad net een bericht aan het reply'en hierop van een kleine 8 minuten tikken en toen SIGSEGV'de konqueror ff.. DAMN brb
...
Zit ik hier op Win2K,... crashed explorer.exe ze moeten me wel hebben darn...
Leuk he, computers :P
Kernel updaten, Kernel compilen,.. klinkt allemaal ingewikkeld...
"Valt wel mee" wil ik zeggen, maarja... Als je iets al een paar jaar doet valt alles mee :)
Maar er zijn iig genoeg HOWTOs enzo over te vinden als het goed is.
Jep, dat wordt dan een nieuwe PC kopen :( maar ja..
Mja, of alleen het onderdeel in kwestie (waarbij moederbord redelijke kandidaat is... wel beetje lullig onderdeel)... Of ontdekken wat de bug is en het aankaarten bij de kernel-devvers, zodat er een workaround gemaakt kan worden (mits het een "gewone" bug in de hardware is en niet gewoon iets kapots).
Maarja, als we niet weten wat het is schiet je met zulk soort oplossingen ook niet zo heel veel op...
Yes, ik heb wat goed :)
Woei! :D
Het duurt in totaal zeker wel minimaal 12 min. ofzo :/
Das te lang vind ik.... Heeft dat altijd zo lang geduurd?
Maar ik ben morgen wel jarig maar ja :P

Ohw w8 ff het is twaalf uur geweest :Y) * DeMoN felicteert zichzelf :P
Van harte :)
Nog tips? :+
Ja, als je je kernel configged, neem dan of de Mandrake config over, of loop alles zelf goed na... Als je bijvoorbeeld vergeet IDE disk support aan te zetten... dat schiet niet op bij het booten enzo :P
DeMoN schreef op 17 augustus 2002 @ 01:10:
Ik ga slapen... heb ik eindelijk gevonden wat het patch commando is krijg ik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[root@demon src]# zcat patch-2.4.19.gz | patch -p0 -N
File to patch:

:z

Hoe moet ik nou weer weten welke file ik moet opgeven?

Damn.. linux.. je blijft maar nieuwe dingen tegen het lijf lopen. Ja ik ben een newbie maar dan nog.. het is zeer uitgebreid pfff
Probeer het eens met -p1. Wat voor patch gooi je ertegenaan btw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk in
/var/log/dmesg
of je chipset herkend wordt;
als er geen rare dingen instaan, lijkt het me dat je chipset (en dus je mobo) goed herkend wordt, en dus ligt het daar niet aan. Misschien dat er wel het een en ander brak is aan je componenten. (Dat denk ook ik in elk geval)
Heb je al geprobeerd er alles uit te slopen wat niet strikt noodzakelijk is?
Misschien dat er ergens iets voor corruptie zorgt op je pci bus oid (ik roep maar wat, geen flauw idee wat er allemaal mis kan gaan); misschien dat het uiteindelijk uitmaakt welke kaart je in welk slot hebt. (kaartendansje?)
Of misschien heb je geen kaarten, alles onboard, misschien kan je dan je audio etc uitzetten ofzo?

Voor nieuw kernel etc: er komt vrij binnenkort een nieuwe versie uit van Mandrake, ze zijn bij beta3 van 9.0, ... voor als je niet van distro wilt veranderen (ik vind zelf Mdk top).
Die beta heeft natuurlijk ook al een andere kernel. (Ik denk niet dat het daaraan ligt, maar goed, tussen mij en deadinspace zou ik naar deadinspace luisteren ;) )

Nog gefeliciteerd overigens!
En heel veel succes gewenst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Nou, reuze :P
"Valt wel mee" wil ik zeggen, maarja... Als je iets al een paar jaar doet valt alles mee :)
Maar er zijn iig genoeg HOWTOs enzo over te vinden als het goed is.
Ok, ik zal is kijken.
Mja, of alleen het onderdeel in kwestie (waarbij moederbord redelijke kandidaat is... wel beetje lullig onderdeel)... Of ontdekken wat de bug is en het aankaarten bij de kernel-devvers, zodat er een workaround gemaakt kan worden (mits het een "gewone" bug in de hardware is en niet gewoon iets kapots).
Maarja, als we niet weten wat het is schiet je met zulk soort oplossingen ook niet zo heel veel op...
We zien wel :)
Woei! :D
:7
Das te lang vind ik.... Heeft dat altijd zo lang geduurd?
Heb het ff gemeten. Was een beetje overdreven. het duurt dus 6 tot 7 minuten. ;)
Van harte :)
Dankjewel :P
Ja, als je je kernel configged, neem dan of de Mandrake config over, of loop alles zelf goed na... Als je bijvoorbeeld vergeet IDE disk support aan te zetten... dat schiet niet op bij het booten enzo :P
hehe ok, ik zal er op letten.
Probeer het eens met -p1. Wat voor patch gooi je ertegenaan btw?
[/q]
Ga ik ff proberen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[root@demon src]# zcat patch-2.4.19.gz | patch -p1
File to patch:

:/

Werkt dus niet. :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
Linux version 2.4.18-6mdk (quintela@bi.mandrakesoft.com) (gcc version 2.96 20000731 (Mandrake Linux 8.2 2.96-0.76mdk)) #1 Fri Mar 15 02:59:08 CET 2002
BIOS-provided physical RAM map:
 BIOS-e820: 0000000000000000 - 000000000009fc00 (usable)
 BIOS-e820: 000000000009fc00 - 00000000000a0000 (reserved)
 BIOS-e820: 00000000000f0000 - 0000000000100000 (reserved)
 BIOS-e820: 0000000000100000 - 0000000007ffc000 (usable)
 BIOS-e820: 0000000007ffc000 - 0000000007fff000 (ACPI data)
 BIOS-e820: 0000000007fff000 - 0000000008000000 (ACPI NVS)
 BIOS-e820: 00000000ffff0000 - 0000000100000000 (reserved)
hm, page 07ffc000 reserved twice.
On node 0 totalpages: 32764
zone(0): 4096 pages.
zone(1): 28668 pages.
zone(2): 0 pages.
Kernel command line: BOOT_IMAGE=LiNuX ro root=1641 quiet devfs=mount hdc=ide-scsi
ide_setup: hdc=ide-scsi
Local APIC disabled by BIOS -- reenabling.
Found and enabled local APIC!
Initializing CPU#0
Detected 997.493 MHz processor.
Console: colour dummy device 80x25
Calibrating delay loop... 1985.74 BogoMIPS
Memory: 126472k/131056k available (1170k kernel code, 4196k reserved, 332k data, 260k init, 0k highmem)
Dentry-cache hash table entries: 16384 (order: 5, 131072 bytes)
Inode-cache hash table entries: 8192 (order: 4, 65536 bytes)
Mount-cache hash table entries: 2048 (order: 2, 16384 bytes)
Buffer-cache hash table entries: 4096 (order: 2, 16384 bytes)
Page-cache hash table entries: 32768 (order: 5, 131072 bytes)
CPU: Before vendor init, caps: 0383fbff 00000000 00000000, vendor = 0
CPU: L1 I cache: 16K, L1 D cache: 16K
CPU: L2 cache: 256K
CPU: After vendor init, caps: 0383fbff 00000000 00000000 00000000
Intel machine check architecture supported.
Intel machine check reporting enabled on CPU#0.
CPU:     After generic, caps: 0383fbff 00000000 00000000 00000000
CPU:             Common caps: 0383fbff 00000000 00000000 00000000
CPU: Intel Pentium III (Coppermine) stepping 06
Enabling fast FPU save and restore... done.
Enabling unmasked SIMD FPU exception support... done.
Checking 'hlt' instruction... OK.
POSIX conformance testing by UNIFIX
mtrr: v1.40 (20010327) Richard Gooch (rgooch@atnf.csiro.au)
mtrr: detected mtrr type: Intel
PCI: PCI BIOS revision 2.10 entry at 0xf0900, last bus=1
PCI: Using configuration type 1
PCI: Probing PCI hardware
Unknown bridge resource 0: assuming transparent
PCI: Using IRQ router VIA [1106/0686] at 00:04.0
PCI: Disabling Via external APIC routing
isapnp: Scanning for PnP cards...
isapnp: No Plug &amp; Play device found
Linux NET4.0 for Linux 2.4
Based upon Swansea University Computer Society NET3.039
Initializing RT netlink socket
apm: BIOS version 1.2 Flags 0x03 (Driver version 1.16)
Starting kswapd
VFS: Diskquotas version dquot_6.5.0 initialized
devfs: v1.10 (20020120) Richard Gooch (rgooch@atnf.csiro.au)
devfs: boot_options: 0x1
vesafb: framebuffer at 0xe8000000, mapped to 0xc8800000, size 32768k
vesafb: mode is 800x600x16, linelength=1600, pages=3
vesafb: protected mode interface info at c000:0f03
vesafb: scrolling: redraw
vesafb: directcolor: size=0:5:6:5, shift=0:11:5:0
Looking for splash picture.... found (800x600, 53754 bytes).
Console: switching to colour frame buffer device 80x16
fb0: VESA VGA frame buffer device
pty: 256 Unix98 ptys configured
Serial driver version 5.05c (2001-07-08) with HUB-6 MANY_PORTS MULTIPORT SHARE_IRQ SERIAL_PCI ISAPNP enabled
ttyS00 at 0x03f8 (irq = 4) is a 16550A
ttyS01 at 0x02f8 (irq = 3) is a 16550A
block: 128 slots per queue, batch=32
RAMDISK driver initialized: 16 RAM disks of 32000K size 1024 blocksize
Uniform Multi-Platform E-IDE driver Revision: 6.31
ide: Assuming 33MHz system bus speed for PIO modes; override with idebus=xx
VP_IDE: IDE controller on PCI bus 00 dev 21
VP_IDE: chipset revision 16
VP_IDE: not 100% native mode: will probe irqs later
VP_IDE: VIA vt82c686a (rev 22) IDE UDMA66 controller on pci00:04.1
    ide0: BM-DMA at 0xd800-0xd807, BIOS settings: hda:DMA, hdb:DMA
    ide1: BM-DMA at 0xd808-0xd80f, BIOS settings: hdc:DMA, hdd:DMA
hda: ST340823A, ATA DISK drive
hdb: LITEON DVD-ROM LTD122, ATAPI CD/DVD-ROM drive
hdc: R/RW 8x4x32, ATAPI CD/DVD-ROM drive
hdd: ST320413A, ATA DISK drive
ide0 at 0x1f0-0x1f7,0x3f6 on irq 14
ide1 at 0x170-0x177,0x376 on irq 15
hda: 78165360 sectors (40021 MB) w/1024KiB Cache, CHS=4865/255/63, UDMA(33)
hdd: 39102336 sectors (20020 MB) w/512KiB Cache, CHS=38792/16/63, UDMA(33)
hdb: ATAPI 40X DVD-ROM drive, 512kB Cache, UDMA(33)
Uniform CD-ROM driver Revision: 3.12
Partition check:
 /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0: p1 p2 &lt; p5 &gt;
 /dev/ide/host0/bus1/target1/lun0: [PTBL] [2434/255/63] p1 p2 &lt; p5 &gt;
Floppy drive(s): fd0 is 1.44M
FDC 0 is a post-1991 82077
md: md driver 0.90.0 MAX_MD_DEVS=256, MD_SB_DISKS=27
md: Autodetecting RAID arrays.
md: autorun ...
md: ... autorun DONE.
NET4: Linux TCP/IP 1.0 for NET4.0
IP Protocols: ICMP, UDP, TCP, IGMP
IP: routing cache hash table of 512 buckets, 4Kbytes
TCP: Hash tables configured (established 8192 bind 8192)
Linux IP multicast router 0.06 plus PIM-SM
NET4: Unix domain sockets 1.0/SMP for Linux NET4.0.
RAMDISK: Compressed image found at block 0
Uncompressing....done.
Freeing initrd memory: 73k freed
VFS: Mounted root (ext2 filesystem).
Mounted devfs on /dev
Freeing unused kernel memory: 260k freed
Real Time Clock Driver v1.10e
Adding Swap: 192744k swap-space (priority -1)
SCSI subsystem driver Revision: 1.00
scsi0 : SCSI host adapter emulation for IDE ATAPI devices
  Vendor: IDE-CD    Model: R/RW 8x4x32       Rev:  1.5
  Type:   CD-ROM                             ANSI SCSI revision: 02
MSDOS FS: IO charset iso8859-15
MSDOS FS: Using codepage 850
MSDOS FS: IO charset iso8859-15
MSDOS FS: Using codepage 850
eepro100.c:v1.09j-t 9/29/99 Donald Becker http://www.scyld.com/network/eepro100.html
eepro100.c: $Revision: 1.36 $ 2000/11/17 Modified by Andrey V. Savochkin &lt;saw@saw.sw.com.sg&gt; and others
PCI: Found IRQ 10 for device 00:09.0
eth0: Intel Corp. 82557 [Ethernet Pro 100], 00:A0:C9:A3:EF:CD, I/O at 0xb800, IRQ 10.
  Receiver lock-up bug exists -- enabling work-around.
  Board assembly 668081-004, Physical connectors present: RJ45
  Primary interface chip i82555 PHY #1.
  General self-test: passed.
  Serial sub-system self-test: passed.
  Internal registers self-test: passed.
  ROM checksum self-test: passed (0x3c15c8f1).
  Receiver lock-up workaround activated.

En, ziet dit er goed uit?
of je chipset herkend wordt;
als er geen rare dingen instaan, lijkt het me dat je chipset (en dus je mobo) goed herkend wordt, en dus ligt het daar niet aan. Misschien dat er wel het een en ander brak is aan je componenten. (Dat denk ook ik in elk geval)
Heb je al geprobeerd er alles uit te slopen wat niet strikt noodzakelijk is?
Misschien dat er ergens iets voor corruptie zorgt op je pci bus oid (ik roep maar wat, geen flauw idee wat er allemaal mis kan gaan); misschien dat het uiteindelijk uitmaakt welke kaart je in welk slot hebt. (kaartendansje?)
Of misschien heb je geen kaarten, alles onboard, misschien kan je dan je audio etc uitzetten ofzo?

Voor nieuw kernel etc: er komt vrij binnenkort een nieuwe versie uit van Mandrake, ze zijn bij beta3 van 9.0, ... voor als je niet van distro wilt veranderen (ik vind zelf Mdk top).
Die beta heeft natuurlijk ook al een andere kernel. (Ik denk niet dat het daaraan ligt, maar goed, tussen mij en deadinspace zou ik naar deadinspace luisteren ;) )

Nog gefeliciteerd overigens!
En heel veel succes gewenst!
Ik wilde misschien SuSe 8.0 gaan draaien. En ik heb memtest86 gedraaid.. ik post ff een nieuwe reply voor de output daarvan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Ik heb alleen met die 512 MB RAM reep gedraaid.. output is niet echt goed denk ik :P

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/no1/memtezt86.jpg

Volgens mij was de test nog niet helemaal klaar maar duidelijk is dus dat er veel errors zaten in die 512 module. Ik draai nu met die 128 module en ook hiermee crashed Xchat en ook met die 32 MB module.

Ik zal die ook is ff testen eerst ff deze 128 mb vannacht testen.

Pffff was wel ff veel tikken die output van dat ram.. eerst overschrijven en dan hier posten.. damn het leven van een tweaker gaat niet over rozen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

DeMoN schreef op 17 augustus 2002 @ 18:27:
Heb het ff gemeten. Was een beetje overdreven. het duurt dus 6 tot 7 minuten. ;)
Mja, is nog lang.
Ik snap sowieso niet helemaal wrom hij dat doet bij het booten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[root@demon src]# zcat patch-2.4.19.gz | patch -p1
File to patch:
Ow, ga eens in de kernel-source-dir zelf staan en doe dan eens zcat ../patch-2.4.19.gz | patch -p0 (of -p1... kweet nooit welke).
En, ziet dit er goed uit?
Mja, kzie niks verkeerds. Wat is de output van "lspci -v" btw?
Ik wilde misschien SuSe 8.0 gaan draaien.
Ik denk dat je er tamelijk zeker van kunt zijn dat dat het niet oplost. Zelfde voor nieuwe kernelversie. Je kunt het uiteraard altijd nog proberen, maar zowel Mandrake, Knoppix en memtest86 vinden het niet lief... Dat geeft al wat aan.
DeMoN schreef op 17 augustus 2002 @ 18:40:
Ik heb alleen met die 512 MB RAM reep gedraaid.. output is niet echt goed denk ik :P
afbeelding
Volgens mij was de test nog niet helemaal klaar maar duidelijk is dus dat er veel errors zaten in die 512 module. Ik draai nu met die 128 module en ook hiermee crashed Xchat en ook met die 32 MB module.

Merk op dat memtest86 impliciet ook je moederbord en je CPU test. Om het geheugen te lezen en schrijven voor de tests moeten de CPU en het moederbord (northbridge vnl) ook het een en het ander doen.

Heb je nog garantie? Zo ja, dan moet je eens kijken of je voor Windows een memtest-progje kunt vinden en of dat ook deze resultaten geeft (kun je sowieso wel doen trouwens... hoe meer inzicht hoe beter).
Meestal is het krijgen van garantie makkelijker als het in Windows ook fout gaat nml.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meestal is het krijgen van garantie makkelijker als het in Windows ook fout gaat nml.
Deadinspace, het is wel waar, maar daar zou ik niet eens perse over beginnen.
Ik bedoel, hij heeft die compu hardware gekocht zonder te ondertekenen dat hij het alleen met Windows zou gebruiken.
Dat moeten ze maar leren in de winkel; dit is duidelijk geen driverprobleem (inderdaad, je chipset wordt goed herkend), en dan mag je volgens mij terugvallen op de hardwaregarantie.

Je kan altijd zeggen dat met linux problemen eerder aan het licht komen omdat linux meer uit je systeem haalt/probeert te halen, en dat het een kwestie van tijd is voordat dit soort 'malfunctions' ook gaat optreden in Windows (is een beetje poker spelen, weetik), beetje meer slijtage/veroudering en ook daar gaat het mis...

Er is nergens gezegd dat je geen linux zou gebruiken op die pc, en dat lijkt er na 2 verschillende distro's niet op te kunnen; verschillende specialisten (nouja, deadinspace in elk geval ;) ) hebben zich erover gebogen en zijn tot de conclusie gekomen dat het hoogstwaarschijnlijk aan je hardware ligt... etcetcetc
(Geef daarbij ook aan dat velen geen probleem hebben met die distro's, dus dat normaal gesproken, afgezien van driverondersteuning, linux niet een probleem is op de pc)

Argumenten genoeg zou ik zeggen.

Verder: kan je proberen je fsb en geheugenbus langzamer te laten lopen in het bios? En dan nog een keertje memtest draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
deadinspace schreef op 17 augustus 2002 @ 23:33:
Mja, is nog lang.
Ik snap sowieso niet helemaal wrom hij dat doet bij het booten.
Ik ook niet,... mjah.. das een tweede probleem...
Ow, ga eens in de kernel-source-dir zelf staan en doe dan eens zcat ../patch-2.4.19.gz | patch -p0 (of -p1... kweet nooit welke).
Ik zit nu beneden, mijn linux compie boven is nog aan het memtesten met die 128 MB reep nu. Daar SIGSEGV'ed Xchat ook mee op 1280 x 1024 dus laten we kijken of deze reep wel goed is.. als ie hier nou geen fouten in vind maar wel crashed als ik dus Xchat maximaliseer dan is dat raar... hij draait nu al 20 uur (!) en heeft nog geen fout gevonden!! :)
Mja, kzie niks verkeerds. Wat is de output van "lspci -v" btw?
Weet ik niet.. ik w8 ff op die memtest :)
Ik denk dat je er tamelijk zeker van kunt zijn dat dat het niet oplost. Zelfde voor nieuwe kernelversie. Je kunt het uiteraard altijd nog proberen, maar zowel Mandrake, Knoppix en memtest86 vinden het niet lief... Dat geeft al wat aan.
Ja klopt :(
Merk op dat memtest86 impliciet ook je moederbord en je CPU test. Om het geheugen te lezen en schrijven voor de tests moeten de CPU en het moederbord (northbridge vnl) ook het een en het ander doen.

Heb je nog garantie? Zo ja, dan moet je eens kijken of je voor Windows een memtest-progje kunt vinden en of dat ook deze resultaten geeft (kun je sowieso wel doen trouwens... hoe meer inzicht hoe beter).
[/q]
Ok ik begrijp wat je bedoelt. Ik zal is kijken...
Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 09:39:
[...]

Ik bedoel, hij heeft die compu hardware gekocht zonder te ondertekenen dat hij het alleen met Windows zou gebruiken.
Dat moeten ze maar leren in de winkel; dit is duidelijk geen driverprobleem (inderdaad, je chipset wordt goed herkend), en dan mag je volgens mij terugvallen op de hardwaregarantie.

Je kan altijd zeggen dat met linux problemen eerder aan het licht komen omdat linux meer uit je systeem haalt/probeert te halen, en dat het een kwestie van tijd is voordat dit soort 'malfunctions' ook gaat optreden in Windows (is een beetje poker spelen, weetik), beetje meer slijtage/veroudering en ook daar gaat het mis...

Er is nergens gezegd dat je geen linux zou gebruiken op die pc, en dat lijkt er na 2 verschillende distro's niet op te kunnen; verschillende specialisten (nouja, deadinspace in elk geval ;) ) hebben zich erover gebogen en zijn tot de conclusie gekomen dat het hoogstwaarschijnlijk aan je hardware ligt... etcetcetc
(Geef daarbij ook aan dat velen geen probleem hebben met die distro's, dus dat normaal gesproken, afgezien van driverondersteuning, linux niet een probleem is op de pc)

Argumenten genoeg zou ik zeggen.

Verder: kan je proberen je fsb en geheugenbus langzamer te laten lopen in het bios? En dan nog een keertje memtest draaien.
Ik kan heel weinig in mijn BIOS instellen. Ik kan kiezen voor 125 Mhz of 143 Mhz geheugenbus. Hij staat nu op User Defined. Maar dan kan ik niet zien hoeveel de kloksnelheid is. Maar dan kan ik em wel weer op 3- 2 -2 zetten (dacht ik)

Maar goed.. maakt allemaal niet uit want ik heb alle kloksnelheden al geprobeerd ....

Verder over dat verhaal dat je zelf moet weten wat voor OS er op draait enzo. Er zit wel een sticker op mijn computer met: "Designed for Windows ME" :o

Het is die Aldi computer van vorig jaar Maart.. P !!! 1 Ghz bak. 128 MB RAM. Geforce 2 GTS..

Ik ben dus nu aan het testen met dat RAM wat er du standaard bij zat. Ik heb 2 jaar garantie op die hele computer zolang ik de doos en de bon nog had.... die heb ik ook nog :P

Misschien dat ik ze ff ga bellen.. ff interessant lullen en ff zeggen dat ZELFS de EXPERTS op GoT er NOG niet uitkomen... muhahah dan krijg ik PER DIRECT een nieuwe want dan weten ze meteen geen raad meer :P

Ik post hier btw later nog ff die output die deadinspace nog wil hebben en wat memtest gedaan heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 09:39:
Maar als ze moeilijk doen (en dat risico loop je) sta je een stuk sterker als het probleem zich in Windows ook voor doet.
Maar dat hangt dus een beetje van de redelijkheid van de fabrikant af. Het kan btw zijn dat in het koopcontract staat dat alleen werking met de geleverde software oid wordt gegarandeerd (kleine lettertjes enzo).

Ook zou het kunnen zijn dat het een bug in de chipset is (die dus in alle computers met die chipset zit) waar de Windows drivers een workaround voor hebben (net zo als de beruchte via 4in1 drivers). In dat geval gaat het in Windows waarschijnlijk niet fout.
Maar daarom is het interessant om de uitkomst van een memtest draaiende in Windows te zien.
DeMoN schreef op 19 augustus 2002 @ 12:32:
Ik kan heel weinig in mijn BIOS instellen. Ik kan kiezen voor 125 Mhz of 143 Mhz geheugenbus. Hij staat nu op User Defined. Maar dan kan ik niet zien hoeveel de kloksnelheid is. Maar dan kan ik em wel weer op 3- 2 -2 zetten (dacht ik)
Je kunt in Mandrake wel kijken in /proc/cpuinfo, daar staat in op hoeveel MHz je CPU draait (delen door 7.5 om de FSB snelheid te weten).
Het is die Aldi computer van vorig jaar Maart.. P !!! 1 Ghz bak. 128 MB RAM. Geforce 2 GTS..

Ik ben dus nu aan het testen met dat RAM wat er du standaard bij zat. Ik heb 2 jaar garantie op die hele computer zolang ik de doos en de bon nog had.... die heb ik ook nog :P
Ah mooi, nog garantie. Als het dus aantoonbaar aan de hardware ligt kun je ergens terecht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
deadinspace schreef op 20 augustus 2002 @ 00:11:
[...]

Maar als ze moeilijk doen (en dat risico loop je) sta je een stuk sterker als het probleem zich in Windows ook voor doet.
Maar dat hangt dus een beetje van de redelijkheid van de fabrikant af. Het kan btw zijn dat in het koopcontract staat dat alleen werking met de geleverde software oid wordt gegarandeerd (kleine lettertjes enzo).

Ook zou het kunnen zijn dat het een bug in de chipset is (die dus in alle computers met die chipset zit) waar de Windows drivers een workaround voor hebben (net zo als de beruchte via 4in1 drivers). In dat geval gaat het in Windows waarschijnlijk niet fout.

[...]

Maar daarom is het interessant om de uitkomst van een memtest draaiende in Windows te zien.

[...]

Je kunt in Mandrake wel kijken in /proc/cpuinfo, daar staat in op hoeveel MHz je CPU draait (delen door 7.5 om de FSB snelheid te weten).

[...]

Ah mooi, nog garantie. Als het dus aantoonbaar aan de hardware ligt kun je ergens terecht :)
Hier ff die output :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
[root@demon /]# lspci -v
00:00.0 Host bridge: VIA Technologies, Inc. VT82C693A/694x [Apollo PRO133x] (rev c4)
        Subsystem: Asustek Computer, Inc.: Unknown device 803a
        Flags: bus master, medium devsel, latency 0
        Memory at f8000000 (32-bit, prefetchable) [size=64M]
        Capabilities: [a0] AGP version 2.0
        Capabilities: [c0] Power Management version 2

00:01.0 PCI bridge: VIA Technologies, Inc. VT82C598/694x [Apollo MVP3/Pro133x AGP] (prog-if 00 [Normal decode])
        Flags: bus master, 66Mhz, medium devsel, latency 0
        Bus: primary=00, secondary=01, subordinate=01, sec-latency=0
        Memory behind bridge: e5000000-e6efffff
        Prefetchable memory behind bridge: e7f00000-f7ffffff
        Capabilities: [80] Power Management version 2

00:04.0 ISA bridge: VIA Technologies, Inc. VT82C686 [Apollo Super South] (rev 22)
        Flags: bus master, stepping, medium devsel, latency 0

00:04.1 IDE interface: VIA Technologies, Inc. Bus Master IDE (rev 10) (prog-if 8a [Master SecP PriP])
        Flags: bus master, stepping, medium devsel, latency 32
        I/O ports at d800 [size=16]
        Capabilities: [c0] Power Management version 2

00:04.2 USB Controller: VIA Technologies, Inc. UHCI USB (rev 10) (prog-if 00 [UHCI])
        Subsystem: Unknown device 0925:1234
        Flags: bus master, medium devsel, latency 32, IRQ 11
        I/O ports at d400 [size=32]

00:04.3 USB Controller: VIA Technologies, Inc. UHCI USB (rev 10) (prog-if 00 [UHCI])
        Subsystem: Unknown device 0925:1234
        I/O ports at d000 [size=32]

00:04.4 Host bridge: VIA Technologies, Inc. VT82C686 [Apollo Super ACPI] (rev 30)
        Flags: medium devsel
        Capabilities: [68] Power Management version 2

00:09.0 Ethernet controller: Intel Corp. 82557 [Ethernet Pro 100] (rev 04)
        Subsystem: Intel Corp. EtherExpress PRO/100+
        Flags: bus master, medium devsel, latency 32, IRQ 10
        Memory at e7000000 (32-bit, prefetchable) [size=4K]
        I/O ports at b800 [size=32]
        Memory at e4800000 (32-bit, non-prefetchable) [size=1M]
        Expansion ROM at &lt;unassigned&gt; [disabled] [size=1M]
        Capabilities: [dc] Power Management version 1

00:0a.0 Multimedia audio controller: Creative Labs SB Live! EMU10k1 (rev 08)
        Subsystem: Creative Labs CT4832 SBLive! Value
        I/O ports at b400 [size=32]

00:0a.1 Input device controller: Creative Labs SB Live! (rev 08)
        Subsystem: Creative Labs Gameport Joystick
        Flags: bus master, medium devsel, latency 32
        I/O ports at b000 [size=8]

01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV15 (GeForce2 Pro) (rev a3) (prog-if 00 [VGA])
        Subsystem: Asustek Computer, Inc.: Unknown device 402a
        Flags: bus master, 66Mhz, medium devsel, latency 248, IRQ 5
        Memory at e5000000 (32-bit, non-prefetchable) [size=16M]
        Memory at e8000000 (32-bit, prefetchable) [size=128M]
        Expansion ROM at e7ff0000 [disabled] [size=64K]
        Capabilities: [60] Power Management version 1
        Capabilities: [44] AGP version 2.0

[root@demon /]#

Ohja en dit:

/proc/cpuinfo

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
[root@demon /]# cd proc
[root@demon proc]# cat cpuinfo
processor       : 0
vendor_id       : GenuineIntel
cpu family      : 6
model           : 8
model name      : Pentium III (Coppermine)
stepping        : 6
cpu MHz         : 997.488
cache size      : 256 KB
fdiv_bug        : no
hlt_bug         : no
f00f_bug        : no
coma_bug        : no
fpu             : yes
fpu_exception   : yes
cpuid level     : 2
wp              : yes
flags           : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 mmx fxsr sse
bogomips        : 1985.74

[root@demon proc]#

997.488 : 7.5 = 132.9984

Hmmm..

Ik heb btw die 128 MB RAM reep 31 uur laten testen!!!

Pass 129 en helemaal geen errors... maar wel SIGSEGV's als ik hiermee werk.
Weet iemand toevallig ook wanneer zo'n memtest klaar is?? Damn.. 31 man en volgens mij was ie dus nog niet klaar.. lekker vaag.. ik heb wel ALLE TESTS laten lopen.. misschien duurt het daarom zo lang :)

?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

DeMoN schreef op 20 augustus 2002 @ 18:30:
Hier ff die output :)
code:
1
2
3
[root@demon /]# lspci -v
00:00.0 Host bridge: VIA Technologies, Inc. VT82C693A/694x [Apollo PRO133x] (rev c4)
00:01.0 PCI bridge: VIA Technologies, Inc. VT82C598/694x [Apollo MVP3/Pro133x AGP]
Das exact dezelfde north- en southbridge als in mijn desktop, een vrij bekende chipset. Aan de support van de chipset zou het dus niet moeten liggen.
code:
1
cpu MHz         : 997.488

997.488 : 7.5 = 132.9984
Iemand zei dat de Apollo Pro133x maar tot 100 MHz FSB gaat, in dat geval zou je multiplier 10 zijn. Hoe dan ook, je bussnelheid is of 100 of 133 MHz, maar beiden zijn normaal en niet overgeclockt.
Pass 129 en helemaal geen errors... maar wel SIGSEGV's als ik hiermee werk.
Hmm, das dus weird.
Het gaat hier om de 128 MB reep? Wat als je met dit geheugen, dat goed door memtest86 heenkomt, Knoppixt? Of was dit het geheugen dat erin zat toen je ook in Knoppix problemen kreeg?
Weet iemand toevallig ook wanneer zo'n memtest klaar is?? Damn.. 31 man en volgens mij was ie dus nog niet klaar.. lekker vaag.. ik heb wel ALLE TESTS laten lopen.. misschien duurt het daarom zo lang :)
Volgensmij bestaat een pass uit allerlei tests, en blijft hij gewoon oneindig doorgaan met passes. Na een aantal passes kun je er wel redelijk vanuit gaan dat het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had memtest gedaan toen ik vrijdagavond deze discussie aan het lezen was, en ik had aangegeven dat hij 5 passes moest doen. Weet ff niet welke optie; man memtest zou ik zeggen, of memtest -help ofzo; het duurde in elk geval een minuut of 10 a 15, toen zag ik opeens de load weer terugvallen naar de 1%, en was hij klaar.

Als ik het goed zie, heb je niet geprobeerd alle kaarten eruit te halen (sb-live is berucht door conflicten die die veroorzaakt); dat zou je misschien nog kunnen proberen.
(en dan 1 voor 1 die kaarten terug als het zonder extra kaarten goed werkt, evt kaartendans?)

Nog iets anders: je zegt dat hij in windows prima werkt, maar heb je ook verschillende versies van windows geprobeerd? Bv: win98se (95, me), winNT(2000) en winXP?
(Uit curiositeit, niet dat je nou fervent allerlei windows versies gaat proberen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
deadinspace schreef op 21 augustus 2002 @ 00:03:
Das exact dezelfde north- en southbridge als in mijn desktop, een vrij bekende chipset. Aan de support van de chipset zou het dus niet moeten liggen.
Of het komt doordat ik een n00b ben en jij een expert :? :+
Iemand zei dat de Apollo Pro133x maar tot 100 MHz FSB gaat, in dat geval zou je multiplier 10 zijn. Hoe dan ook, je bussnelheid is of 100 of 133 MHz, maar beiden zijn normaal en niet overgeclockt.
Het staat zelfs op de doos, 133 FSB heeft ie.. ik weet zeker dat ie daar op moet lopen ;) Ik heb ook een keer een pdf'je gelezen over mij chipset. Dus echt 133 :)
Hmm, das dus weird.
Het gaat hier om de 128 MB reep? Wat als je met dit geheugen, dat goed door memtest86 heenkomt, Knoppixt? Of was dit het geheugen dat erin zat toen je ook in Knoppix problemen kreeg?
In Knoppix crashde iig Xchat niet als ik maximaliseerde.. maakt niet uit met welk geheugen. Hier in Mandrake crashed Xchat alleen als ik op 1280x1024 draai.
Volgensmij bestaat een pass uit allerlei tests, en blijft hij gewoon oneindig doorgaan met passes. Na een aantal passes kun je er wel redelijk vanuit gaan dat het goed is.
Ohw ok.. dan was het nu dus duidelijk dat die 128 RAM reep geen fouten bevat. :)
Verwijderd schreef op 21 augustus 2002 @ 09:25:
Ik had memtest gedaan toen ik vrijdagavond deze discussie aan het lezen was, en ik had aangegeven dat hij 5 passes moest doen. Weet ff niet welke optie; man memtest zou ik zeggen, of memtest -help ofzo; het duurde in elk geval een minuut of 10 a 15, toen zag ik opeens de load weer terugvallen naar de 1%, en was hij klaar.

Als ik het goed zie, heb je niet geprobeerd alle kaarten eruit te halen (sb-live is berucht door conflicten die die veroorzaakt); dat zou je misschien nog kunnen proberen.
(en dan 1 voor 1 die kaarten terug als het zonder extra kaarten goed werkt, evt kaartendans?)

Nog iets anders: je zegt dat hij in windows prima werkt, maar heb je ook verschillende versies van windows geprobeerd? Bv: win98se (95, me), winNT(2000) en winXP?
(Uit curiositeit, niet dat je nou fervent allerlei windows versies gaat proberen ;) )
Ik heb Windows 98, Windows ME, Windows 2000 en Windows XP op deze bak gehad :) Allemaal zonder problemen :/

Hoewel ik laast alleen met die 512 MB RAM reep ff XP bootte voor DVD te kijken en toen kreeg ik ook explorer fouten,... normaal draai ik in XP met die 128 mb EN die 512 MB.. misschien dat ie dan niet bij die 512 MB reep komt omdat ie eerst die 128 reep gebruikt, maar later als ie meer nodig heeft fouten gaat vertonen.

Dat van die SBLive! ga ik ff proberen,... ff met onboard sound draaien.. ik heb ook het gevoel dat dat ding voor veel conflicten zorgt.. Als ik met de emu10k1 drivers draai kan ik niet quaken (received signal 11, exiting...) en als ik met de OSS drivers werk kan ik wel quaken.
Met onboard sound heb ik nergens last van. Ga ik dus ff proberen :) Nu ff niet.. me vriendin zit al de hele tijd op me te wachten en wordt niet goed van dat computergezeik waar ik het de hele tijd over heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Hmm heb lopen kloten om xine te updaten.. nieuwe plugins enzo voor DivX.. is alleen niet echt goed gegaan. Xine deed het voorheen altijd maar nu zegt ie dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
root@demon megalodon]# xine
This is xine (X11 gui) - a free video player v0.9.8
(c) 2000, 2001 by G. Bartsch and the xine project team.
Built with xine library 0.9.8 [Die 22 Jan 2002 06:30:08]-[gcc version 2.96 20000731 (Mandrake Linux 8.2 2.96-0.71mdk)]-[Linux 2.4.16-6mdksmp i686].
Found xine library version: 0.9.8 (0.9.8).
Segmentatie fout
[root@demon megalodon]#

Kan dit komen door het verkeerd installeren van een rpm? Hoe kan ik HEEL Xine van me PC afgooien zodat ik hem weer ff opnieuw download en installeer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon van www.freshrpms.net de laatste versie (0.9.13 dacht ik) downen, front en backend, en met

rpm -ivh --force xine*.0.9.13.rpm

ofzo installeren (evt man rpm doen voor de juiste option).
Ik heb daar nog nooit problemen mee gehad in elk geval; commentaar graag als dat een slecht idee is zo te installeren... (ben ook maar een gebruiker, geen guru)

Haal overigens van dezelfde server 'mplayer', kan je ook divx mee kijken, en een hoop van die .wmf filetjes die je weleens via mail krijgt enzo. Moet je wel ergens het decoderpack vandaan zien te vissen/googelen.

Oh ja: laat ff weten als de handel goed werkt zonder je sblive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 augustus 2002 @ 18:13:
Gewoon van www.freshrpms.net de laatste versie (0.9.13 dacht ik) downen, front en backend, en met

rpm -ivh --force xine*.0.9.13.rpm

ofzo installeren (evt man rpm doen voor de juiste option).
Ik heb daar nog nooit problemen mee gehad in elk geval; commentaar graag als dat een slecht idee is zo te installeren... (ben ook maar een gebruiker, geen guru)

Haal overigens van dezelfde server 'mplayer', kan je ook divx mee kijken, en een hoop van die .wmf filetjes die je weleens via mail krijgt enzo. Moet je wel ergens het decoderpack vandaan zien te vissen/googelen.

Oh ja: laat ff weten als de handel goed werkt zonder je sblive.
Thx!! Ik ga dat ff proberen ;) Ik bedacht me dat ik oko nog aviplay had.. ff getest.. wel geluid geen beeld maar goed.. opeens FLOEP weg... segmentatie fout!

Ik begin een beetje simpel te worden van dit probleem ik ga ff me SBLive eruit donderen (2x, ben er al een keertje helemaal niet goed van geworden :( ) Wat een klote kaart zeg :r

Je hoort het wel als het de meest problemen oplost.. ik ga het NU METEEN doen :P

shutdown now -h

*KRAAKKK DAG KL*TE KAART!!!*

ohja: had ik al een keertje geopend: pff,. sorry kan dat topic ff nietm eer vinden.. komt omdat het nu parse is :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook eens een mobo gehad met die chipset in combinatie met sblive en 3com nic. Die kon ik na 3 overleden disken toch nog voordelig van de hand doen >:) Sinds die tijd een BXje en dat werkt geweldig, ook de sblive dus. Dus save je sblive en donder die via plank maar weg zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Dat zal het zijn :7
In Knoppix crashde iig Xchat niet als ik maximaliseerde.. maakt niet uit met welk geheugen. Hier in Mandrake crashed Xchat alleen als ik op 1280x1024 draai.
Mja, maar dat het bij Mandrake hier en bij Knoppix daar fout gaat kan net worden veroorzaakt door verschillende versies oid. Als er iets brak is (of dat nou de hardware, de kernel of de drivers is) dan kun je meestal niet goed voorspellen waar het fout gaat.

Bovendien kan het op zich ook nog zijn dat er iets in je Mandrake install foutzit EN dat (bijvoorbeeld) die 512 reep brak is... In zo'n geval kom je er dus minder makkelijk achter of het over is.

Magoed, probeer maar eens wat met knoppix/mandrake, verschillende repen ram en met/zonder sblive :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Ok, ik ga nog ff testen enzo... ik vind mijn onboard geluid btw nog mooier dan mijn Sblive klinken... echt vaag man... Die linux drivers voor de Live zijn echt brak... deadinspace,.. maak jij is ff betere drivers heheh :+ , lijkt namelijk wel of jij zo goed als bijna alles weet van linux.. Ik had begrepen dat jij ook echt met linux bent opgegroeid inj tegenstellig tot bijna alle mensen die met Windows zijn opgegroeid toch?

Ik ga nu ff XIne opnieuw installeren, en verder kloten met testen.. kijken wanneer die stabiel loopt... en janjanjansen, heeft hij gelijk?? Ik bedoel deadinspace zei net dat hij pcies dezelfde via zooi in zijn compie had zitten :)

Kan iemand mij misschien ook even het volgende uitleggen, als je in linux wat installeerd.. zoals Xine of OSS driver ofzo en je wilt het er later helemaal van je bak afhebben.. hoe gooi je het weg?? Er blijft altijd zooi achter.. Windows zoekt zelf alle mappen door e.d. en zout alles weg incl. regkeys enzo.. Hoe doe je zoiets in linux? Ik heb veel zooi dat ik niet meer wil gebruiken omdat het niet deugt maar dat nog wel rondzwerft.. edonkey, ook zo'n voorbeeld.. hoe krijg ik dat helemaal van me bak af :?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

DeMoN schreef op 21 augustus 2002 @ 21:04:
Ok, ik ga nog ff testen enzo... ik vind mijn onboard geluid btw nog mooier dan mijn Sblive klinken... echt vaag man... Die linux drivers voor de Live zijn echt brak...
Hmm, ik wilde juist een SBlive kopen... Twee computers op de TU hebben SBlives, en ik kan niet echt klagen over de geluidskwaliteit (nouja, van eentje wel, maar die heeft brakke boxen).
Maar die compus hebben nooit Windows geen zien, dus kheb geen vergelijkingsmateriaal.
deadinspace,.. maak jij is ff betere drivers heheh :+
Sure, "ff" :P
lijkt namelijk wel of jij zo goed als bijna alles weet van linux.. Ik had begrepen dat jij ook echt met linux bent opgegroeid inj tegenstellig tot bijna alle mensen die met Windows zijn opgegroeid toch?
* deadinspace is opgegroeid met MS-DOS en later MS Windows.
Ik gebruik pas 2.5 jaar GNU/Linux, das korter dan een aantal anderen hier ;)
en janjanjansen, heeft hij gelijk?? Ik bedoel deadinspace zei net dat hij pcies dezelfde via zooi in zijn compie had zitten :)
Maar ik heb geen SBlive.
Ik heb trouwens met VIA chipsets voor Intel CPUs nooit zo'n mot (geen ervaring met P4 chipsets). Met VIA chipsets voor AMD CPUs beetje gemengde resultaten.
Kan iemand mij misschien ook even het volgende uitleggen, als je in linux wat installeerd.. zoals Xine of OSS driver ofzo en je wilt het er later helemaal van je bak afhebben.. hoe gooi je het weg??
Hangt er vanaf hoe je het installeert.

De meeste distro's hebben een package manager (rpm in jouw geval). Als je de package manager gebruikt om een package te installeren kun je die package ook via de package manager weer verwijderen. De package manager zorgt er dan voor dat dat installeren en verwijderen goed verloopt.

Als je het zelf compilet en installeert met "make install", dan wordt het gewoon op de verschillende plaatsen neergepleurd. Misschien biedt de makefile ook een "make uninstall", die die zooi dan weer weg zou moeten halen, maar misschien ook niet.

Als je iets handmatig installeert (al dan niet via "make install"), dan is het handig om het OF helemaal handmatig te doen: dus zelf de files in kwestie neerzetten, maar dit is alleen handig als het maar om heel weinig files gaat, zoals bijvoorbeeld één executable, OF om het in een directory te doen waar je het makkelijk kunt opruimen (zoals in je homedir of in /usr/local).

Voordeel van het zelf doen is dat je extreme controle hebt over wat er neergepleurd wordt, en als je in je homedir installt (of in /usr/local, als je die writable voor jezelf maakt) als user dan kun je de rest van je systeem ook niet "bevuilen" (user heeft geen schrijfrechten in /usr/bin bijvoorbeeld).

Verwijderd

Ik heb ooit eens op de tweakers.net frontpage een artikeltje zien verschijnen dat VIA ook heeft toegegeven dat het lag aan een missende 'feature' bij bepaalde chipsets die Intel en anderen wel ondersteunt op hun boards. Ik heb nog zo'n kreng hier (Jetway 993AN oid) en die heeft ook een aantal probleempjes tot kernel 2.4.19. Maar daar hangt en komt dus geen SBlive of 3c905 in.
Met het AOpen board wat ik heb gehad heb ik vanaf het eerste moment (Windows/Linux) problemen gehad. Vooral gingen er nogal wat (nieuwe) disks kapot. Allemaal wel garantiewerk maar een pc waar vrij regelmatig om onverklaarbare redenen de boel crashed is zwaar irritant, vooral als daar dan ook nog eens dataverlies bij optreedt. Ik heb toen een ander board gekocht (BX133) en de onderdelen dus weer net zo aangesloten. En sinds die tijd is het over met hardware problemen op die pc. SBLive speelt als een zonnetje, 3com is ook goede kaart gebleken en mijn disks blijven eens heel.

Over AMD processoren en VIA chippies durf ik niks te zeggen: mijn laatste AMD was een 80386DX40 :)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Ehm ja, dat klopt (dat missing features gebeuren). Maar nu ik erover nadenk: van die SBlives hangt er één in een pure VIA bak (PM133), en een in een via/amd hybrid. Die laatste is zo ongeveer een keer per maand spontaan dood, maar voor de rest werken ze allebei prima...

Verwijderd

Ehm kijk naar mijn sig en je ziet waar ik thuis mee werk/speel....

Via heeft de spec van de pci-bus nogal nauw genomen, intel en anderen hebben daar dingen bij gedaan/ aan toegevoegd, waardoor zij geen problemen hebben.

Voor alle duidelijkheid: het is de SBLive die de pci specificatie niet goed respecteert!!
Dat is dus wel pech voor VIA en hun reputatie; het is dus niet hun fout. Maar nu roept wel iedereen met problemen k$t via chipsets! En dat is dus onterecht...
Helaas zijn er geen linux-drivers voor de Philips geluidskaarten; die schijnen nl erg goed te klinken, vooral voor home cinema enzo.

Overigens, ik herinner me dat er bepaalde opties voor timing van de pci-latency (oid) in het/mijn bios zitten (die staan nog altijd op default, 32, overigens), daar zou je ook mee kunnen spelen.

Verder heb ik zoals gezegd geen problemen met mijn kt333 bordje en mijn sblive (onder linux dan); prima 4.0 geluid (heb geen midden of sub, ook niet nodig, is een echte hifi set), niks te klagen. Wat niet wil zeggen dat het niet beter kan, nooit echt geprobeerd of vergeleken, met de onboard sound van de a7v333 krijg je geen echte rear-channels, die zijn gewoon de front kanalen gespiegeld...

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
deadinspace, janjanjansen en ARTee bedankt voor de nutiige reply's :)

Ik ga nog ff met wat BIOS settings spelen.. aRTee, ik weet namelijk dat ik die latency optie heb in me BIOS. Ga er is goed informatie over zoeken. Als ik vooruitgang boek o.i.d. Dan meld ik het!! Thx m8's!!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Pfffffffff hehe, heb vandaag de Medion helpdesk gebeld (die gasten van me PC) enne die konden me niks vertellen enzo... "Ja meneer, misschien moet u eens kijken of er via drivers zijn te downloaden voor linux"

|:(

Oke,...

Maar goed.. ook moest ik aan mijn AGP 4x sleutelen.. die ff op 2x zetten en FastWrite op manual enzo.. kreeg ik weer extra opties drbij in mijn BIOS. Vraag ik wat het is.. weet ie het niet en van tweakers.net had hij enigzins van gehoord :P

Ik voreg hem er dus wel ff nadrukkelijk naar of er problemen bekend zijn met mijn computer op hardware gebied en hij zij wel dat ie wist dat deze via chipset timing problemen had... verder wist ie er ook niks van. Ik begon toen over mijn PCI Latency die op 32 staat in mijn BIOS maar hij wist daar ook niks vanaf enzo :P

Ok,.. ik heb em dus nu op 2x gezet en AGP FastWrite uitgezet maar dat heeft em "de trick"ook niet gedaan. Ik zit nu niet thuis maar een verslaafde Gotter vind overal wel een PC met internet.. :) Als ik thuis ben ga ik nog ff met die latency timer kutten van die PCI bussen e.d.

/update :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sloop nou effe die sblive eruit, en kijk dan hoe het gaat...
Lijkt me nog altijd de meest voor de hand liggende actie.

Als je de AGP van problemen verdenkt zou je 't ook kunnen proberen met een andere grafische kaart. (agp of pci etcetc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 augustus 2002 @ 00:03:
Sloop nou effe die sblive eruit, en kijk dan hoe het gaat...
Lijkt me nog altijd de meest voor de hand liggende actie.

Als je de AGP van problemen verdenkt zou je 't ook kunnen proberen met een andere grafische kaart. (agp of pci etcetc).
SbLive is er nu al 2 dagen uit. Xchat crashed nog steeds :/ Veel instellingen verandered enzo.. misschien probeer ik het ff met een PCI videokaartje. Die heb ik nog wel ergens liggen!

Ik post de resultaten hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry, had ik ff niet meegekregen dat je sblive er al uit lag.
Al het andere onnodige er ook al uitgehaald (NIC) of uitgezet op het mobo (jumpers of via bios) (onboard audio enzo) hoop ik?
Ik lees straks wel weer of er verandering/schot in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Ok, alle kaarten eruit gehad behalve mijn Geforce 2 GTSje.

Xchat blijft crashen bij het maximaliseren met een Segmentatie fout op 1280x1024 en draait zover ik heb getest wel stabiel bij het maximaliseren op 800x600 en 1024x786.

Nu rest mij dus ff een andere AGP kaart van iemand te lenen met NVidia chipset erop. Ik ga niet met PCI kaarten lopen klootviolen omdat ik dan teveel moet aanpassen en ik later toch gewoon met NVidia wil blijven werken. Daarom lijkt het mij nuttig om ff ergens een TNT2 ofzo vandaan te lenen.. an hoef ik namelijk niks aan te passen imho en boot ie gewoon zondder probs KDE in of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

DeMoN schreef op 27 augustus 2002 @ 14:57:
Ok, alle kaarten eruit gehad behalve mijn Geforce 2 GTSje.

Xchat blijft crashen bij het maximaliseren met een Segmentatie fout op 1280x1024 en draait zover ik heb getest wel stabiel bij het maximaliseren op 800x600 en 1024x786.
Is het probleem alleen nog maar met Xchat of nog met meer?
Nu rest mij dus ff een andere AGP kaart van iemand te lenen met NVidia chipset erop. Ik ga niet met PCI kaarten lopen klootviolen omdat ik dan teveel moet aanpassen en ik later toch gewoon met NVidia wil blijven werken. Daarom lijkt het mij nuttig om ff ergens een TNT2 ofzo vandaan te lenen.. an hoef ik namelijk niks aan te passen imho en boot ie gewoon zondder probs KDE in of niet?
Als het een nVidia chipset op een AGP kaart is zou het gewoon in één keer moeten werken.
Een andere (al dan niet PCI) kaart vereist veranderingen in /etc/X11/XF86Config (-4).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
deadinspace schreef op 28 augustus 2002 @ 03:43:
[...]

Is het probleem alleen nog maar met Xchat of nog met meer?
Xine wil ook niet meer starten, zelfde melding. alleen was dat gekomen nadat ik zelf zeer achterlijk xine heb zitten updaten dus ja :/ :Y)

Wat zo gek was en ook vaker gebeurd, gister was ik aan het gotten met iets van 5 konqueror vensters open en mijn computer stond al zo'n 5 uurtjes aan zonder problemen :)
Ik zie zo een link en wil em openen in een nieuw venster... gaat dat ding denken, denken, denken... krrrkkkk krkkkk ik denk ook van wtf?

Na 5 min. kraken zie ik het beeld langzaam wegtrekken voor mijn neus en zit ik weer tegen het Mandrake 8.2 inlogscherm van X te kijken. Heel X crashed gewoon als ik een tijd bezig ben met mjin computer. Lijkt wel zoals ik al een hele tijd eerder zei alsof ie opeens zjin geheugen niet kan vrijmaken, HEEL erg gaat swappen en X er gewoon uit gooit zonder enige melding.

Nu wil ik weten waar ik precies moet kijken na zo'n gebeurtenis voor een log van die error die dus ondertussen is geweest. Ergens in /var/logs ofzo was het? En welk bestand is het dan?

Want als ik dat dan kan checken zijn we misschien weer wat verder :)
Als het een nVidia chipset op een AGP kaart is zou het gewoon in één keer moeten werken.
Een andere (al dan niet PCI) kaart vereist veranderingen in /etc/X11/XF86Config (-4).
Ok, dan had ik het goed gezien :)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

DeMoN schreef op 28 augustus 2002 @ 09:23:
Wat zo gek was en ook vaker gebeurd, gister was ik aan het gotten met iets van 5 konqueror vensters open en mijn computer stond al zo'n 5 uurtjes aan zonder problemen :)
Ik zie zo een link en wil em openen in een nieuw venster... gaat dat ding denken, denken, denken... krrrkkkk krkkkk ik denk ook van wtf?

Na 5 min. kraken zie ik het beeld langzaam wegtrekken voor mijn neus en zit ik weer tegen het Mandrake 8.2 inlogscherm van X te kijken. Heel X crashed gewoon als ik een tijd bezig ben met mjin computer. Lijkt wel zoals ik al een hele tijd eerder zei alsof ie opeens zjin geheugen niet kan vrijmaken, HEEL erg gaat swappen en X er gewoon uit gooit zonder enige melding.
Hmm, kun je het geheugen en swap-gebruik in de gaten houden? Kun je bijvoorbeeld doen door in een terminal
code:
1
echo -e "\nRAM used\tSWAP used"; while true; do echo -e $(free -m | grep '/+' | awk '{print $3}') "\t\t" $(free -m | grep Swap | awk '{print $3}'); sleep 2; done

In te typen (nouja, te copy-pasten). Er zijn ook grafische progjes voor. Gkrellm laat het iig zien, maar puur hiervoor gkrellm installeren en draaien is misschien wat overkill. Misschien dat KDE er zelf iets voor heeft.
Nu wil ik weten waar ik precies moet kijken na zo'n gebeurtenis voor een log van die error die dus ondertussen is geweest. Ergens in /var/logs ofzo was het? En welk bestand is het dan?
In /var/log/ staan verscheidene logfiles. /var/log/XFree86.0.log of iets dat daar op lijkt is waarschijnlijk het interessantst. Je kunt ook nog in /var/log/messages kijken of daar iets boeiends instaat.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Oke, thx :)

Ik draai nu trouwens ff met Enlightment. Shit, das mooi man.
Beter dan KDE vind ik alleen is het SUPER wennen. Werkt heel moeilijk in het begin (nu nog)
Ik zal is kijken of ik hier ook SIGSEGV probs krijg. Zo nee, dan weet ik het ook niet meer en zo ja, ik ga binnenkort wel weer ff een heledag gotten met KDE 3 en dan die swap command van jou draaiend houden in console :)

Ik post eerst ff een screenie van me desktop in "hoe ziet jouw NOS desktop eruit" :P

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

E roels :) (al ga ik zelf voor een wat eenvoudiger theme)

Maar hoeveel programma's crashen er nou eigenlijk, en hoe voorspelbaar crashen die?

En wat ging er met Knoppix precies fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
deadinspace schreef op 29 augustus 2002 @ 22:42:
E roels :) (al ga ik zelf voor een wat eenvoudiger theme)

Maar hoeveel programma's crashen er nou eigenlijk, en hoe voorspelbaar crashen die?

En wat ging er met Knoppix precies fout?
Ben ondertussen van E af en draai op Gnome 1.4 hehe nu weet ik iig dat Gnome de meest geschikte wm voor mij is. Alleen heb ik nu een probleem dat hij niet wil othouden wat mijn icons op mijn desktop zijn. in /home/megalodon/gnome-desktop staan gewoon alle bestanden met een chmod 777 maar op mijn desktop zie ik maar 3 icoontjes.. supervaag waarom hij ze niet gewoon op me desktop laat zien en ik heb al veel zitten proberen.

Over die SIGSEGV's tot nu toe gaat het al een heel stuk beter. Xchat crashed niet in Gnome en E maar in KDE3 wel... zelfs met Knoppix... dus dat lijkt wel een KDE3 probleempje.

Misschien dat iemand hier die ook KDE3 heeft en op 1280x1024 draait ook ff Xchat kan starten en dan maximaliseren voor me? Misschien is het wel een bug :)

Verder denk ik dat door mijn newbie gehalte (waar ik hard aan werk) ook veel segmentatie fouten kwamen. Bijvoorbeeld Xine werkte niet meer... Heb het er helemaal afgegooid en zelf de nieuwste tar.gz gedownload en gecompiled.. nu werkt ie weer , dus geen sigsegv meer bij xine.. zelf divx werkt probleemloos en asf files met geluid is ook een kwestie van libs downloaden voor /win32 map in je LIBDIR.

Ik begin steeds meer te snappen. Hoe meer ik snap hoe minder probs ik krijg. _/-\o_

Ik weet nu bijvoorbeeld wel hoe ik het een en ander moet dan maar hoe een make file werkt zou ik niet weten. En Xine moet je compileren met "make all install" waarom nou weer die "all" bijvoorbeeld.. zulke dingen vind ik gewoon nog niet logisch. Net zoals wat nu pcies een hardlink is enzo,... :) Ik zie weinig verschil tussen een "ln" en een "ln -s" :P

Maar ja.. ik kom er wel.. ben iig over het punt heen dat ik zeg dat ik naar windows terug wil.

Ik heb Knoppix ook gedraaid op een andere PC van me.. een P1 166@200 met 64 MB geheugen. Konqueror SIGSEGV'de toen ook opeens na 10 minuten surfen.
Mischien zeur ik dus gwoon te snel over meldingen in linux. Maar het blijft natuurlijk vreemd dat X in KDE opeens crashed na een paar uur computeren o.i.d.

Eens kijken of Gnome beter werkt ;)

edit: dat van die icons op me desktop in gnome is opgelost. Ik had .gnome-desktop gerenamed naar gnome-desktop (dus niet meer verborgen gemaakt). Gnome had toen zelf een nieuwe .gnome-desktop aangemaakt terwijl ik gnome-desktop de hele tijd zat aan te passen :P |:(

Lekker achterlijk dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

DeMoN schreef op 31 augustus 2002 @ 15:01:
Over die SIGSEGV's tot nu toe gaat het al een heel stuk beter. Xchat crashed niet in Gnome en E maar in KDE3 wel... zelfs met Knoppix... dus dat lijkt wel een KDE3 probleempje.
Hmm, was het dan misschien toch een software probleem?
Ik begin steeds meer te snappen. Hoe meer ik snap hoe minder probs ik krijg. _/-\o_
:Y)
Ik weet nu bijvoorbeeld wel hoe ik het een en ander moet dan maar hoe een make file werkt zou ik niet weten. En Xine moet je compileren met "make all install" waarom nou weer die "all" bijvoorbeeld.. zulke dingen vind ik gewoon nog niet logisch.
Mjaa, Makefiles snappen hikt al wat tegen programmeren aan... Dat hoeft nou ook weer niet persé (mag wel natuurlijk).
Meestal volstaat "./configure; make; make install" voor een source tarballetje.
Net zoals wat nu pcies een hardlink is enzo,... :) Ik zie weinig verschil tussen een "ln" en een "ln -s" :P
Mja, bij een hardlink heb je in principe 2 (of meer) filenames die naar dezelfde file-data wijzen, terwijl een symlink (of softlink) een verwijzing is naar een andere filename.
Hardlinks zijn meestal onoverzichelijk en onhandiger (er zijn uitzonderingen natuurlijk).
En met ls -l of ls --color kun je iig makkelijk zien of iets een symlink is of niet.
Ik heb Knoppix ook gedraaid op een andere PC van me.. een P1 166@200 met 64 MB geheugen. Konqueror SIGSEGV'de toen ook opeens na 10 minuten surfen.
Had je swap? Het kan zijn dat hij RAM tekort kwam (vergeet niet dat je ook nog een ramdisk gebruikt, dat kost ook nog wat RAM).
Mischien zeur ik dus gwoon te snel over meldingen in linux.
Mwoch, ik vond anders dat je best veel problemen had.
Sure, af en toe crasht een app (sommigen nooit, sommigen wat vaker), maar jij had wel erg veel crashes...
Maar het blijft natuurlijk vreemd dat X in KDE opeens crashed na een paar uur computeren o.i.d.
Eens kijken of Gnome beter werkt ;)
Het zou kunnen zijn dat het niet X was die crashte maar KDE. Als KDE helemaal weg is zal X afsluiten namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
deadinspace schreef op 01 september 2002 @ 05:47:

Hmm, was het dan misschien toch een software probleem?
Kunnen we eigenlijk pas zeggen als ik dalijk een tijdje met Gnome werk :)
Mjaa, Makefiles snappen hikt al wat tegen programmeren aan... Dat hoeft nou ook weer niet persé (mag wel natuurlijk).
Meestal volstaat "./configure; make; make install" voor een source tarballetje.
Wil ik leren,.. ben bezig met basiscursus C++ al op bladzijde 10 wehehe.. eerst nog ff voor school leren :Y)
Mja, bij een hardlink heb je in principe 2 (of meer) filenames die naar dezelfde file-data wijzen, terwijl een symlink (of softlink) een verwijzing is naar een andere filename.
Hardlinks zijn meestal onoverzichelijk en onhandiger (er zijn uitzonderingen natuurlijk).
En met ls -l of ls --color kun je iig makkelijk zien of iets een symlink is of niet.
Aha, thx :)
Had je swap? Het kan zijn dat hij RAM tekort kwam (vergeet niet dat je ook nog een ramdisk gebruikt, dat kost ook nog wat RAM).
Juh, Knoppix zei van te voren als ik KDE wilde draaien dat hij dan swap nodig had omdat mijn machine het anders niet zo lekker zou trekken. Dus toen kreeg ik een wizard en had ik een swapfile van 128 MB aan laten maken. Lijkt me genoeg.
Mwoch, ik vond anders dat je best veel problemen had.
Sure, af en toe crasht een app (sommigen nooit, sommigen wat vaker), maar jij had wel erg veel crashes...
Het blijft een wazig probleem. Ik heb bijvoorbeeld het prgramma aviplayer he,.. ik wilde die libs updaten om ander soort divx te kunnen kijken o.i.d. Setup zij op een gegeven moment dat ik eerst nog andere libs nodig had (blaat conflicts with --> blaat, ofzo). Na een rpm -ivh --force blaat.rpm Kreeg is dus elke keer een segmentatie fout als ik hem wilde opstarten.

Is een Segmentatiefout veel voorkomend in Linux? Ik bedoel als jij nou is een keer een foutje makt met compilen ofzo, resulteert dit dan ook vaak in Segmentatie fouten?
Het zou kunnen zijn dat het niet X was die crashte maar KDE. Als KDE helemaal weg is zal X afsluiten namelijk.
Ja, had ik niet aan gedacht... naja ik wacht af. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

[nohtml]
DeMoN schreef op 01 september 2002 @ 13:54:
Het blijft een wazig probleem. Ik heb bijvoorbeeld het prgramma aviplayer he,.. ik wilde die libs updaten om ander soort divx te kunnen kijken o.i.d. Setup zij op een gegeven moment dat ik eerst nog andere libs nodig had (blaat conflicts with --> blaat, ofzo). Na een rpm -ivh --force blaat.rpm Kreeg is dus elke keer een segmentatie fout als ik hem wilde opstarten.
Dat zou kunnen komen doordat de versie van een van die packages fout was (wat ook die dependancy conflict zou verklaren)... Als aviplayer libs krijgt van een compleet andere versie dan hij verwacht, dan kan dat goed fout gaan (omdat die libs te zeer veranderd zijn ten opzichte van de vorige versies).
Is een Segmentatiefout veel voorkomend in Linux? Ik bedoel als jij nou is een keer een foutje makt met compilen ofzo, resulteert dit dan ook vaak in Segmentatie fouten?
Een segv is een van de meest voorkomende oorzaken van programma-crashes ja. En als ik zelf prog dan regent het soms segvs :P
Maar de meeste versies van de meeste programma's die niet verschrikkelijk beta zijn zouden toch niet veel mogen crashen. Bij crashen gabber en licq heel zelden (minder dan een keer per maand) en Galeon ietsje vaker (ook hoogstens 1 keer per week), maar dan heb je het ernstigste gehad.

Een segmentation fault gebeurt overigens als een programma geheugen probeert te accessen waar het niet aan mag komen. Als ik bijvoorbeeld in een C progje een array maak met 10 elementen, en dan lees ik 12 elementen uit dat array, dan lees ik dus voorbij het einde van dat array. Als dat stukje geheugen na de array niet van mij is krijgt mijn prog dus een segv.
Maar als je brakke hardware hebt, bijvoorbeeld brak ram, dan kan het zijn dat je een pointer hebt (een adres van een ander stukje geheugen), en dat deze pointer vanwege de brakke hardware verandert (of fout is opgeslagen of uitgelezen). Als je dan die foutieve pointer volgt kom je waarschijnlijk uit bij geheugen dat niet van jou is -> segv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Ja, khad er dus al veel naar gezocht dus ik wist hoe zo beetje werkte :) Maar thx voor de opheldering :)

Nogmaals, het enige wat ik kan doen is gewoon zoveel mogelijk dingen vanuit console runnen in gnome en als het crashed kijken of het een segv was. Als dat dus weer vaak voor gaat komen dan zal ik is serieus aan een ander mobo+kast gaan denken.

We wachten af.

Een nieuw mobo kopen heb ik wel voor linux over,.. tux is liev :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Maar dan is het natuurlijk wel handig als we zeker weten dat het aan je mobo ligt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
deadinspace schreef op 01 september 2002 @ 23:28:
Maar dan is het natuurlijk wel handig als we zeker weten dat het aan je mobo ligt ;)
Ja oke,... ermmm hier weet ik verder ook weinig op te zeggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
echo -e "\nRAM used\tSWAP used"; while true; do echo -e $(free -m | grep '/+' | awk '{print $3}') "\t\t" $(free -m | grep Swap | awk '{print $3}'); sleep 2; done

Die regel heb ik net laten draaien toen ik aan het quaken was :)

Hij ging een nieuw level laden en toen hij klaar was met laden kwam ik nog niet in de game maar op me desktop... zoals vaak.

Die was de output van quake:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
30 arenas parsed
32 bots parsed
Loading dll file cgame.
...loaded 2073 faces, 26 meshes, 16 trisurfs, 16 flares
trying models/players/q4hybrid-low/icon_red.TGA...
^3Couldn't find image for shader models/players/q4hybrid-low/icon_red.tga
CL_InitCGame:  5.27 seconds
1 msec to draw all images
Com_TouchMemory: 5 msec
----- CL_Shutdown -----
RE_Shutdown( 1 )
-----------------------
----- CL_Shutdown -----
-----------------------

// (laatste stukkie)

Dit zijn de laatste paar regels van dat RAM/SWAP commando:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
85       30
85       30
85       30
85       30
85       30
85       30
85       30
85       30
85       30
85       30
85       30
85       30
85       30
85       30
85       30
84       30
84       30
84       30
50       30    // ik denk dat hier quake eruit knalde
50       30
50       30
50       30

Lijkt me weinig boeiends he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

DeMoN schreef op 09 september 2002 @ 21:37:
code:
1
Hmm... Hij free()d een pointer twee keer (en heeft daar detectie voor blijkbaar?).
Dat kan een programmeerfout zijn... En ik vraag me af of dit door hardware veroorzaakt kan worden (nouja, het kan altijd, maar hoe groot is die kans?).
Heb je die melding van Q3A vaker gehad, of is het telkens iets anders?
Welke point release draai je eigenlijk? Een recente of een oude?
Idd... 30 MB swap in use en 85 MB ram is niet echt iets om van te schrikken; vrij normaal zou ik zelfs zeggen.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
deadinspace schreef op 10 September 2002 @ 02:36:
[...]

Hmm... Hij free()d een pointer twee keer (en heeft daar detectie voor blijkbaar?).
Dat kan een programmeerfout zijn... En ik vraag me af of dit door hardware veroorzaakt kan worden (nouja, het kan altijd, maar hoe groot is die kans?).
Heb je die melding van Q3A vaker gehad, of is het telkens iets anders?
Welke point release draai je eigenlijk? Een recente of een oude?

[...]

Idd... 30 MB swap in use en 85 MB ram is niet echt iets om van te schrikken; vrij normaal zou ik zelfs zeggen.
OMG ben is scheel.. ik dacht dat er nog niemand had gereageerd,.. naja whatever :)

Ik draai een oude release,.. 1.16(h of n) om precies te zijn.
Dit omdat ik hier dus al dagelijks op bepaalde servers kom en dat al meer dan een jaar.. ben dus niet van plan om te upgraden naar de nieuwste versie want die vind ik persoonlijk sucken. :)

Als hij eruit knalt is het BTW altijd deze Z_Free melding.. nooit wat anders gezien.

Er zijn meerdere 1.16 versies n,h en j geloof ik. Die wil ik dus wel proberen alleen zijn ze ZEER moeilijk te vinden.. allemaal dooie links enzo. Ik was echt superblij toen ik deze PR binnen had :)

Ze staan zelfs niet meer onder de old files van de idsoftware ftp ofzo :/

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Nouja, je zou eens een nieuwe (1.31g of wat de nieuwste is ofzo) kunnen installen naast deze, kijken of het dan over is...

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Kan ik dan gewoon quake eerst installen in /usr/local/quake3NEWPR bijvoorbeeld?

Enne dan bij die nieuwe PR aangeven dat die die dir moet hebben?

Dus dan draaien er 2 Quake's met verschillende PR's naast elkaar. In WinXP had ik dit wel iig :)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Ik zie geen reden dat je er geen twee naast elkaar kunt installen. Ik zou die nieuwe gewoon als user installen, en dan als target dir /home/megalodon/quake3newpr oid opgeven.
Als de quake3 die je nu geinstalled hebt de juiste permissies heeft (alleen writable voor root, leesbaar en uitvoerbaar voor de rest) dan is het als user niet eens mogelijk om je huidige quake3 install te verneuken (behalve dan je config, die in /home/megalodon/.q3a oid staat. Die wil je misschien backuppen, just in case).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Ik heb gister eerst ff mijn q3config.cfg gebackupped :)

En heb het gewoon perfect zo draaien:

/usr/local/games/quake3

/usr/local/games/quake3NEWPR

Bij de install vroeg hij om de sbin dir.. zodat je vanuit console dus gewoon quake3 kon intikken. Als ik dit zou opgeven dan zou hij me bestaande quake3 commando (ln) overschijven dus heb ik als path directory /home/megalodon opgegeven. Toen die 1.31 was geinstalleerd kijk ik in mijn home dir en zag ik een bestand quake3 staan. Die heb ik gerenamed naar quake3newpr en gepaste in /usr/sbin.

Nu start ik me oude pr vanuit console met quake3 commando
En me nieuwe pr met quake3newpr commando :)

Dus dat werkt perfect en ze gebruiken allebei dezelfde config :) (/home/megalodon/.q3a)

Nu alleen een leuke server vinden waar ik een dagje op kan gamen met een goede ping voor de test. Dit is dus de reden dat ik nog steeds de oude PR speel omdat ik geen goeie servers kan vinden op 1.31... veels te druk en onwijze rotzooi :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeMoN schreef op 09 september 2002 @ 21:37:

Dit was de output van quake:

30 arenas parsed
32 bots parsed
Loading dll file cgame.
...loaded 2073 faces, 26 meshes, 16 trisurfs, 16 flares
trying models/players/q4hybrid-low/icon_red.TGA...
^3Couldn't find image for shader models/players/q4hybrid-low/icon_red.tga

Ik heb niet de hele draad gelezen maar alleen een paar bladzijde(was wel interessant want kheb zelf ook vaak last van seg-problemen). Maar komt dat quake probleem niet doordat hij deze 2 files niet ziet. Ik heb verder geen ervaring met quake maar ze vielen mij zo op toen ik dat stukje las.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 september 2002 @ 20:01:
[...]

Ik heb niet de hele draad gelezen maar alleen een paar bladzijde(was wel interessant want kheb zelf ook vaak last van seg-problemen). Maar komt dat quake probleem niet doordat hij deze 2 files niet ziet. Ik heb verder geen ervaring met quake maar ze vielen mij zo op toen ik dat stukje las.
Volgens mij moet dit geen probleem zijn.. maar dat weet ik ook niet zeker.. het lijkt mij iig onwaarschijnlijk.

Pagina: 1 2 Laatste