[Mandrake 8.2] Segmentale fout ?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 263 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 12:38

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Oke, thx :)

Ik draai nu trouwens ff met Enlightment. Shit, das mooi man.
Beter dan KDE vind ik alleen is het SUPER wennen. Werkt heel moeilijk in het begin (nu nog)
Ik zal is kijken of ik hier ook SIGSEGV probs krijg. Zo nee, dan weet ik het ook niet meer en zo ja, ik ga binnenkort wel weer ff een heledag gotten met KDE 3 en dan die swap command van jou draaiend houden in console :)

Ik post eerst ff een screenie van me desktop in "hoe ziet jouw NOS desktop eruit" :P

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:18

deadinspace

The what goes where now?

E roels :) (al ga ik zelf voor een wat eenvoudiger theme)

Maar hoeveel programma's crashen er nou eigenlijk, en hoe voorspelbaar crashen die?

En wat ging er met Knoppix precies fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
deadinspace schreef op 29 augustus 2002 @ 22:42:
E roels :) (al ga ik zelf voor een wat eenvoudiger theme)

Maar hoeveel programma's crashen er nou eigenlijk, en hoe voorspelbaar crashen die?

En wat ging er met Knoppix precies fout?
Ben ondertussen van E af en draai op Gnome 1.4 hehe nu weet ik iig dat Gnome de meest geschikte wm voor mij is. Alleen heb ik nu een probleem dat hij niet wil othouden wat mijn icons op mijn desktop zijn. in /home/megalodon/gnome-desktop staan gewoon alle bestanden met een chmod 777 maar op mijn desktop zie ik maar 3 icoontjes.. supervaag waarom hij ze niet gewoon op me desktop laat zien en ik heb al veel zitten proberen.

Over die SIGSEGV's tot nu toe gaat het al een heel stuk beter. Xchat crashed niet in Gnome en E maar in KDE3 wel... zelfs met Knoppix... dus dat lijkt wel een KDE3 probleempje.

Misschien dat iemand hier die ook KDE3 heeft en op 1280x1024 draait ook ff Xchat kan starten en dan maximaliseren voor me? Misschien is het wel een bug :)

Verder denk ik dat door mijn newbie gehalte (waar ik hard aan werk) ook veel segmentatie fouten kwamen. Bijvoorbeeld Xine werkte niet meer... Heb het er helemaal afgegooid en zelf de nieuwste tar.gz gedownload en gecompiled.. nu werkt ie weer , dus geen sigsegv meer bij xine.. zelf divx werkt probleemloos en asf files met geluid is ook een kwestie van libs downloaden voor /win32 map in je LIBDIR.

Ik begin steeds meer te snappen. Hoe meer ik snap hoe minder probs ik krijg. _/-\o_

Ik weet nu bijvoorbeeld wel hoe ik het een en ander moet dan maar hoe een make file werkt zou ik niet weten. En Xine moet je compileren met "make all install" waarom nou weer die "all" bijvoorbeeld.. zulke dingen vind ik gewoon nog niet logisch. Net zoals wat nu pcies een hardlink is enzo,... :) Ik zie weinig verschil tussen een "ln" en een "ln -s" :P

Maar ja.. ik kom er wel.. ben iig over het punt heen dat ik zeg dat ik naar windows terug wil.

Ik heb Knoppix ook gedraaid op een andere PC van me.. een P1 166@200 met 64 MB geheugen. Konqueror SIGSEGV'de toen ook opeens na 10 minuten surfen.
Mischien zeur ik dus gwoon te snel over meldingen in linux. Maar het blijft natuurlijk vreemd dat X in KDE opeens crashed na een paar uur computeren o.i.d.

Eens kijken of Gnome beter werkt ;)

edit: dat van die icons op me desktop in gnome is opgelost. Ik had .gnome-desktop gerenamed naar gnome-desktop (dus niet meer verborgen gemaakt). Gnome had toen zelf een nieuwe .gnome-desktop aangemaakt terwijl ik gnome-desktop de hele tijd zat aan te passen :P |:(

Lekker achterlijk dus :P

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

DeMoN schreef op 31 augustus 2002 @ 15:01:
Over die SIGSEGV's tot nu toe gaat het al een heel stuk beter. Xchat crashed niet in Gnome en E maar in KDE3 wel... zelfs met Knoppix... dus dat lijkt wel een KDE3 probleempje.
Hmm, was het dan misschien toch een software probleem?
Ik begin steeds meer te snappen. Hoe meer ik snap hoe minder probs ik krijg. _/-\o_
:Y)
Ik weet nu bijvoorbeeld wel hoe ik het een en ander moet dan maar hoe een make file werkt zou ik niet weten. En Xine moet je compileren met "make all install" waarom nou weer die "all" bijvoorbeeld.. zulke dingen vind ik gewoon nog niet logisch.
Mjaa, Makefiles snappen hikt al wat tegen programmeren aan... Dat hoeft nou ook weer niet persé (mag wel natuurlijk).
Meestal volstaat "./configure; make; make install" voor een source tarballetje.
Net zoals wat nu pcies een hardlink is enzo,... :) Ik zie weinig verschil tussen een "ln" en een "ln -s" :P
Mja, bij een hardlink heb je in principe 2 (of meer) filenames die naar dezelfde file-data wijzen, terwijl een symlink (of softlink) een verwijzing is naar een andere filename.
Hardlinks zijn meestal onoverzichelijk en onhandiger (er zijn uitzonderingen natuurlijk).
En met ls -l of ls --color kun je iig makkelijk zien of iets een symlink is of niet.
Ik heb Knoppix ook gedraaid op een andere PC van me.. een P1 166@200 met 64 MB geheugen. Konqueror SIGSEGV'de toen ook opeens na 10 minuten surfen.
Had je swap? Het kan zijn dat hij RAM tekort kwam (vergeet niet dat je ook nog een ramdisk gebruikt, dat kost ook nog wat RAM).
Mischien zeur ik dus gwoon te snel over meldingen in linux.
Mwoch, ik vond anders dat je best veel problemen had.
Sure, af en toe crasht een app (sommigen nooit, sommigen wat vaker), maar jij had wel erg veel crashes...
Maar het blijft natuurlijk vreemd dat X in KDE opeens crashed na een paar uur computeren o.i.d.
Eens kijken of Gnome beter werkt ;)
Het zou kunnen zijn dat het niet X was die crashte maar KDE. Als KDE helemaal weg is zal X afsluiten namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
deadinspace schreef op 01 september 2002 @ 05:47:

Hmm, was het dan misschien toch een software probleem?
Kunnen we eigenlijk pas zeggen als ik dalijk een tijdje met Gnome werk :)
Mjaa, Makefiles snappen hikt al wat tegen programmeren aan... Dat hoeft nou ook weer niet persé (mag wel natuurlijk).
Meestal volstaat "./configure; make; make install" voor een source tarballetje.
Wil ik leren,.. ben bezig met basiscursus C++ al op bladzijde 10 wehehe.. eerst nog ff voor school leren :Y)
Mja, bij een hardlink heb je in principe 2 (of meer) filenames die naar dezelfde file-data wijzen, terwijl een symlink (of softlink) een verwijzing is naar een andere filename.
Hardlinks zijn meestal onoverzichelijk en onhandiger (er zijn uitzonderingen natuurlijk).
En met ls -l of ls --color kun je iig makkelijk zien of iets een symlink is of niet.
Aha, thx :)
Had je swap? Het kan zijn dat hij RAM tekort kwam (vergeet niet dat je ook nog een ramdisk gebruikt, dat kost ook nog wat RAM).
Juh, Knoppix zei van te voren als ik KDE wilde draaien dat hij dan swap nodig had omdat mijn machine het anders niet zo lekker zou trekken. Dus toen kreeg ik een wizard en had ik een swapfile van 128 MB aan laten maken. Lijkt me genoeg.
Mwoch, ik vond anders dat je best veel problemen had.
Sure, af en toe crasht een app (sommigen nooit, sommigen wat vaker), maar jij had wel erg veel crashes...
Het blijft een wazig probleem. Ik heb bijvoorbeeld het prgramma aviplayer he,.. ik wilde die libs updaten om ander soort divx te kunnen kijken o.i.d. Setup zij op een gegeven moment dat ik eerst nog andere libs nodig had (blaat conflicts with --> blaat, ofzo). Na een rpm -ivh --force blaat.rpm Kreeg is dus elke keer een segmentatie fout als ik hem wilde opstarten.

Is een Segmentatiefout veel voorkomend in Linux? Ik bedoel als jij nou is een keer een foutje makt met compilen ofzo, resulteert dit dan ook vaak in Segmentatie fouten?
Het zou kunnen zijn dat het niet X was die crashte maar KDE. Als KDE helemaal weg is zal X afsluiten namelijk.
Ja, had ik niet aan gedacht... naja ik wacht af. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

[nohtml]
DeMoN schreef op 01 september 2002 @ 13:54:
Het blijft een wazig probleem. Ik heb bijvoorbeeld het prgramma aviplayer he,.. ik wilde die libs updaten om ander soort divx te kunnen kijken o.i.d. Setup zij op een gegeven moment dat ik eerst nog andere libs nodig had (blaat conflicts with --> blaat, ofzo). Na een rpm -ivh --force blaat.rpm Kreeg is dus elke keer een segmentatie fout als ik hem wilde opstarten.
Dat zou kunnen komen doordat de versie van een van die packages fout was (wat ook die dependancy conflict zou verklaren)... Als aviplayer libs krijgt van een compleet andere versie dan hij verwacht, dan kan dat goed fout gaan (omdat die libs te zeer veranderd zijn ten opzichte van de vorige versies).
Is een Segmentatiefout veel voorkomend in Linux? Ik bedoel als jij nou is een keer een foutje makt met compilen ofzo, resulteert dit dan ook vaak in Segmentatie fouten?
Een segv is een van de meest voorkomende oorzaken van programma-crashes ja. En als ik zelf prog dan regent het soms segvs :P
Maar de meeste versies van de meeste programma's die niet verschrikkelijk beta zijn zouden toch niet veel mogen crashen. Bij crashen gabber en licq heel zelden (minder dan een keer per maand) en Galeon ietsje vaker (ook hoogstens 1 keer per week), maar dan heb je het ernstigste gehad.

Een segmentation fault gebeurt overigens als een programma geheugen probeert te accessen waar het niet aan mag komen. Als ik bijvoorbeeld in een C progje een array maak met 10 elementen, en dan lees ik 12 elementen uit dat array, dan lees ik dus voorbij het einde van dat array. Als dat stukje geheugen na de array niet van mij is krijgt mijn prog dus een segv.
Maar als je brakke hardware hebt, bijvoorbeeld brak ram, dan kan het zijn dat je een pointer hebt (een adres van een ander stukje geheugen), en dat deze pointer vanwege de brakke hardware verandert (of fout is opgeslagen of uitgelezen). Als je dan die foutieve pointer volgt kom je waarschijnlijk uit bij geheugen dat niet van jou is -> segv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Ja, khad er dus al veel naar gezocht dus ik wist hoe zo beetje werkte :) Maar thx voor de opheldering :)

Nogmaals, het enige wat ik kan doen is gewoon zoveel mogelijk dingen vanuit console runnen in gnome en als het crashed kijken of het een segv was. Als dat dus weer vaak voor gaat komen dan zal ik is serieus aan een ander mobo+kast gaan denken.

We wachten af.

Een nieuw mobo kopen heb ik wel voor linux over,.. tux is liev :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Maar dan is het natuurlijk wel handig als we zeker weten dat het aan je mobo ligt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
deadinspace schreef op 01 september 2002 @ 23:28:
Maar dan is het natuurlijk wel handig als we zeker weten dat het aan je mobo ligt ;)
Ja oke,... ermmm hier weet ik verder ook weinig op te zeggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
echo -e "\nRAM used\tSWAP used"; while true; do echo -e $(free -m | grep '/+' | awk '{print $3}') "\t\t" $(free -m | grep Swap | awk '{print $3}'); sleep 2; done

Die regel heb ik net laten draaien toen ik aan het quaken was :)

Hij ging een nieuw level laden en toen hij klaar was met laden kwam ik nog niet in de game maar op me desktop... zoals vaak.

Die was de output van quake:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
VM file ui compiled to 932614 bytes of code
30 arenas parsed
32 bots parsed
Loading dll file cgame.
Failed to load dll, looking for qvm.
Loading vm file vm/cgame.qvm.
VM file cgame compiled to 899481 bytes of code
...loaded 2073 faces, 26 meshes, 16 trisurfs, 16 flares
trying models/players/q4hybrid-low/icon_red.TGA...
^3Couldn't find image for shader models/players/q4hybrid-low/icon_red.tga
CL_InitCGame:  5.27 seconds
1 msec to draw all images
Com_TouchMemory: 5 msec
----- CL_Shutdown -----
RE_Shutdown( 1 )
-----------------------
----- CL_Shutdown -----
-----------------------
Error: Z_Free: freed a freed pointer
[megalodon@demon megalodon]$ 

// (laatste stukkie)

Dit zijn de laatste paar regels van dat RAM/SWAP commando:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
85       30
85       30
85       30
85       30
85       30
85       30
85       30
85       30
85       30
85       30
85       30
85       30
85       30
85       30
85       30
84       30
84       30
84       30
50       30    // ik denk dat hier quake eruit knalde
50       30
50       30
50       30

[megalodon@demon megalodon]$

Lijkt me weinig boeiends he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

DeMoN schreef op 09 september 2002 @ 21:37:
code:
1
Error: Z_Free: freed a freed pointer
Hmm... Hij free()d een pointer twee keer (en heeft daar detectie voor blijkbaar?).
Dat kan een programmeerfout zijn... En ik vraag me af of dit door hardware veroorzaakt kan worden (nouja, het kan altijd, maar hoe groot is die kans?).
Heb je die melding van Q3A vaker gehad, of is het telkens iets anders?
Welke point release draai je eigenlijk? Een recente of een oude?
Idd... 30 MB swap in use en 85 MB ram is niet echt iets om van te schrikken; vrij normaal zou ik zelfs zeggen.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
deadinspace schreef op 10 September 2002 @ 02:36:
[...]

Hmm... Hij free()d een pointer twee keer (en heeft daar detectie voor blijkbaar?).
Dat kan een programmeerfout zijn... En ik vraag me af of dit door hardware veroorzaakt kan worden (nouja, het kan altijd, maar hoe groot is die kans?).
Heb je die melding van Q3A vaker gehad, of is het telkens iets anders?
Welke point release draai je eigenlijk? Een recente of een oude?

[...]

Idd... 30 MB swap in use en 85 MB ram is niet echt iets om van te schrikken; vrij normaal zou ik zelfs zeggen.
OMG ben is scheel.. ik dacht dat er nog niemand had gereageerd,.. naja whatever :)

Ik draai een oude release,.. 1.16(h of n) om precies te zijn.
Dit omdat ik hier dus al dagelijks op bepaalde servers kom en dat al meer dan een jaar.. ben dus niet van plan om te upgraden naar de nieuwste versie want die vind ik persoonlijk sucken. :)

Als hij eruit knalt is het BTW altijd deze Z_Free melding.. nooit wat anders gezien.

Er zijn meerdere 1.16 versies n,h en j geloof ik. Die wil ik dus wel proberen alleen zijn ze ZEER moeilijk te vinden.. allemaal dooie links enzo. Ik was echt superblij toen ik deze PR binnen had :)

Ze staan zelfs niet meer onder de old files van de idsoftware ftp ofzo :/

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Nouja, je zou eens een nieuwe (1.31g of wat de nieuwste is ofzo) kunnen installen naast deze, kijken of het dan over is...

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Kan ik dan gewoon quake eerst installen in /usr/local/quake3NEWPR bijvoorbeeld?

Enne dan bij die nieuwe PR aangeven dat die die dir moet hebben?

Dus dan draaien er 2 Quake's met verschillende PR's naast elkaar. In WinXP had ik dit wel iig :)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Ik zie geen reden dat je er geen twee naast elkaar kunt installen. Ik zou die nieuwe gewoon als user installen, en dan als target dir /home/megalodon/quake3newpr oid opgeven.
Als de quake3 die je nu geinstalled hebt de juiste permissies heeft (alleen writable voor root, leesbaar en uitvoerbaar voor de rest) dan is het als user niet eens mogelijk om je huidige quake3 install te verneuken (behalve dan je config, die in /home/megalodon/.q3a oid staat. Die wil je misschien backuppen, just in case).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Ik heb gister eerst ff mijn q3config.cfg gebackupped :)

En heb het gewoon perfect zo draaien:

/usr/local/games/quake3

/usr/local/games/quake3NEWPR

Bij de install vroeg hij om de sbin dir.. zodat je vanuit console dus gewoon quake3 kon intikken. Als ik dit zou opgeven dan zou hij me bestaande quake3 commando (ln) overschijven dus heb ik als path directory /home/megalodon opgegeven. Toen die 1.31 was geinstalleerd kijk ik in mijn home dir en zag ik een bestand quake3 staan. Die heb ik gerenamed naar quake3newpr en gepaste in /usr/sbin.

Nu start ik me oude pr vanuit console met quake3 commando
En me nieuwe pr met quake3newpr commando :)

Dus dat werkt perfect en ze gebruiken allebei dezelfde config :) (/home/megalodon/.q3a)

Nu alleen een leuke server vinden waar ik een dagje op kan gamen met een goede ping voor de test. Dit is dus de reden dat ik nog steeds de oude PR speel omdat ik geen goeie servers kan vinden op 1.31... veels te druk en onwijze rotzooi :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeMoN schreef op 09 september 2002 @ 21:37:

Dit was de output van quake:

VM file ui compiled to 932614 bytes of code
30 arenas parsed
32 bots parsed
Loading dll file cgame.
Failed to load dll, looking for qvm.
Loading vm file vm/cgame.qvm.
VM file cgame compiled to 899481 bytes of code
...loaded 2073 faces, 26 meshes, 16 trisurfs, 16 flares
trying models/players/q4hybrid-low/icon_red.TGA...
^3Couldn't find image for shader models/players/q4hybrid-low/icon_red.tga

Ik heb niet de hele draad gelezen maar alleen een paar bladzijde(was wel interessant want kheb zelf ook vaak last van seg-problemen). Maar komt dat quake probleem niet doordat hij deze 2 files niet ziet. Ik heb verder geen ervaring met quake maar ze vielen mij zo op toen ik dat stukje las.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 september 2002 @ 20:01:
[...]

Ik heb niet de hele draad gelezen maar alleen een paar bladzijde(was wel interessant want kheb zelf ook vaak last van seg-problemen). Maar komt dat quake probleem niet doordat hij deze 2 files niet ziet. Ik heb verder geen ervaring met quake maar ze vielen mij zo op toen ik dat stukje las.
Volgens mij moet dit geen probleem zijn.. maar dat weet ik ook niet zeker.. het lijkt mij iig onwaarschijnlijk.

Pagina: 1 2 Laatste