One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas
Verwijderd
/me is van mening dat er hier veel te veel gekwijld wordt
Verwijderd
Ik wil een vergelijking maken tussen OLED en LCD, en dan dmv een analyzer oid te filmen. Verschil in ghosting, dat soort dingen.
Specs: Abit NF7-S, AMD Athlon XP 2500+@3200+, ZalMan CNPS 6000Cu, Corsair 2x 256MB dual channel DRR RAM, ASUS Geforce 2TI64 MB DDRAM.
Verwijderd
Denk het niet.. helaas. Het is voornamelijk een kwestie van contacten en als developer bezig zijn. En de module die ik nu krijg, is nog niet in de handel leverbaar en de specs e.d. zijn nog confidential. Ik mag er dus ook geen details over vrijgeven zonder toestemming. Al met al is de kans dat je er aan kunt komen eigenlijk 0 op het moment.w00Dy schreef op 28 september 2002 @ 15:47:
mmm, als wij dat vragen ligt er dan ook eentje voor ons klaar ?
Een fototje in een pdf file. Ziet er leuk uitVerwijderd schreef op 28 september 2002 @ 16:30:
Heeft iemand al eens een kleuren-OLED gezien?
Schijnt héél mooi te zijn.
Verwijderd
Kortom, ben errug benieuwd naar de toekomst van die dingen
fuck it, niet gezien dat "we" 5 pagina's verder waren
Verwijderd
gewoon méé behangen zullen we maar zeggen
zou wel ideaal zijn zeg
Verwijderd
IddVerwijderd schreef op 28 september 2002 @ 20:44:
dus over 5 jaar hebben we allemaal een oled op de muur
gewoon méé behangen zullen we maar zeggen
zou wel ideaal zijn zeg
Zag er wel kicke uit toen op Discovery
Ook dat je tv kijkt op je mouw waar een stukje boled zit
Ik heb ook zo mijn manierenVerwijderd schreef op 28 september 2002 @ 18:12:
[...]
Denk het niet.. helaas. Het is voornamelijk een kwestie van contacten en als developer bezig zijn. En de module die ik nu krijg, is nog niet in de handel leverbaar en de specs e.d. zijn nog confidential. Ik mag er dus ook geen details over vrijgeven zonder toestemming. Al met al is de kans dat je er aan kunt komen eigenlijk 0 op het moment.
Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....
Verwijderd
Moet het wel wasmiddel bestendig zijn. Anders stop je je trui/blouse/whatever in de was en weg is je beeldVerwijderd schreef op 28 september 2002 @ 20:46:
Ook dat je tv kijkt op je mouw waar een stukje boled zit
Maar ik denk niet dat het in zo'n vaart zal lopen. Kijk maar eens naar plasma tv, dat is al jaren bezig met oprukken, maar het schiet niet echt op. Nou is dat op zich niet met OLED te vergelijken, maar de gedachte is duidelijk. Er zijn hooguit een paar labs ter wereld welke op dit moment met full color OLED bezig zijn. Van lab tot consument duurt echt wel langer als de 5 jaar die hierboven als voorbeeld genoemd werd. Maar dat maakt het des te interresanter, want als het eenmaal 'klaar' is, is er niks meer aan
edit:
Aan het eind van het jaar zullen al wel de eerste handhelds of telefoons met OLED komen (voor de consument, want in het bedrijfsleven is het al leverbaar). Kleinere formaten zijn namelijk al wel goed te maken, maar dat wisten jullie al.
edit2:
Aan de andere kant kan het natuurlijk ook veel sneller gaan. Het dwaalde nog wat rond in m'n hoofd en OLED gaat een hele grote rol spelen geven imho. Kijk maar eens waar je allemaal wel geen LCD in vind. Van horloge en AB tot de laatste TFT schermen. En OLED kan, en zal, dat allemaal gaan vervangen omdat het gewoon een aantal sterke verbeteringen heeft vergeleken met LCD. Iets wat zover doorgedrongen is in allerlij apparaten vervangen, daar zit een huge markt achter, en dus zal er ongetwijfeld een heleboel geld in OLED research gestoken zijn/worden. En dan gaat het hard! Laten we zeggen 2004 dat we OLED dagelijks gaan tegekomen.
Verwijderd

En nog meer:
http://www.kodak.com/US/i...pment/oled2002LumBaby.jpg
http://www.kodak.com/US/images/en/corp/display/bearSm.jpg
http://www.kodak.com/US/i...display/displayNavBG4.jpg
http://www.kodak.com/US/i.../display/moduleIntro3.jpg
http://www.kodak.com/US/images/en/corp/display/active4.jpg
http://www.kodak.com/US/images/en/corp/display/cheetah.jpg
http://www.kodak.com/US/images/en/corp/display/hand1.jpg
http://www.kodak.com/US/images/en/corp/display/license5.jpg
Dit zijn dus allemaal kleuren OLEDs, geen TFT oid !
Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....
Maar wat zit er dan op? Alleen draadjes? Misschien is met een AVR wel wat te bereiken ofzo... Is er een datasheet van die grafische dingen?!?Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 14:53:
*kuch*diegrafishehebbengeencontroller*kuch*
IA zou wel vettig zijn...
Klopt het dat eenmaal geschreven data op het display blijft staan totdat er nieuwe data is, of moet er continu gerefreshed worden (lijkt me niet)?!?
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Verwijderd

Helaas staat het font vast op 8x8, maar met een soldeerbout is dat probleem snel opgelost
edit:
meer bevindingen volgen in de komende dagen
Hmm, volgens mij lukt dat niet helemaal, ze stralen namelijk zelf licht uit, dus het is niet dat het een kleur filtert ofzo...Looki schreef op 29 september 2002 @ 21:51:
als je het goed doet kan je nu ook een LCD projector maken... voor heel goedkoop..je pakt een Scanner (zo'n een voor licht shows..) en je gaat daar voor de lens (of in een van de gobo's een TOLED maken.. heb je dus een projector voor zo'n €600
Wel vet dat die 128*64 werkt, maar wat doen die zwarte balken ertussen dan? En die streepjes in de bovenkant?
Zit er nou geheugen in de display (als je de kabel lostrekt van je PC, blijft de data dan staan)? Dan is het ook leuk icm. een AVR of PIC controller
* Punksmurf had de display van een laptop gemold (lees: de backlight er bewust afgemold)....
dan heb je ongeveer hetzelfde principe. K wou et ook in m'n case maken, leek me vet. maar helaas werd het beeld erdoorheen een beetje fuzzy, omdat er van die vage filters tussenzitten ofzo. Dat was wel jammer...met toled geen last meer van
met een hamer past alles
Verwijderd
Die streepjes zijn de 2 MSB van een byte. Het display staat vast op 8x8 ipv 6x8, en m'n plugin is zo netjes om maar 6 bits te sturen en de 2 betreffende 2 bits 'uit' te zetten. Hiervoor moet ik dus nog ff m'n soldeerbout gaan pakken om hem op 6x8 te krijgenBenadski schreef op 01 oktober 2002 @ 20:51:
Wel vet dat die 128*64 werkt, maar wat doen die zwarte balken ertussen dan? En die streepjes in de bovenkant?
Zit er nou geheugen in de display (als je de kabel lostrekt van je PC, blijft de data dan staan)? Dan is het ook leuk icm. een AVR of PIC controller
De controller is een T6963C met wat SRAM, dus beeld blijft staan als je niks meer stuurt of update.
Verwijderd
(De server is wat brak op het moment, dus als het het niet doet, probeer het straks nog eens...)

Ik heb ook een filmpje gemaakt, maar daarvoor moet ik eerst de driver van de camera vinden...
Verwijderd
Heel er cool!Verwijderd schreef op 04 oktober 2002 @ 20:21:
De 8x8 naar 6x8 operatie is voltooid, dus tijd voor wat foto's![]()
(De server is wat brak op het moment, dus als het het niet doet, probeer het straks nog eens...)
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb ook een filmpje gemaakt, maar daarvoor moet ik eerst de driver van de camera vinden...
Wat heb je nu precies allemaal gebruikt en gedaan?
Verwijderd
Geen DiVX oid, gewoon mpg, dus een beetje lomp groot (5,5 MB), maar het werkt
Quanta costa? Senior niet weten
Er is op zich niks bijzonders mee gedaan, behalve de 8x8 naar 6x8 conversie. Er zit een standaard T6963C controller op, dus aansluiten volgens de gangbare schema's. Voor het 6x8 font heb ik FS1 losgehaald en aan 5V gehangen. De rest van de controller instellingen werkten standaard al voor 6x8, dus dat was mooi handig
damn, dat is echt geil, zijn die dingen al in nederland te krijgen? dan kan ik em in mijn versterker (die ik nu aant bouwen ben) zetten!Verwijderd schreef op 04 oktober 2002 @ 21:48:
filmpje
Geen DiVX oid, gewoon mpg, dus een beetje lomp groot (5,5 MB), maar het werkt
Quanta costa? Senior niet wetenDingetje is officieel nog niet te krijgen, dus ik weet ook geen prijs. Zodra daar meer over bekend is, geef ik wel ff een seintje. Meer kan ik op het moment niet doen.
Er is op zich niks bijzonders mee gedaan, behalve de 8x8 naar 6x8 conversie. Er zit een standaard T6963C controller op, dus aansluiten volgens de gangbare schema's. Voor het 6x8 font heb ik FS1 losgehaald en aan 5V gehangen. De rest van de controller instellingen werkten standaard al voor 6x8, dus dat was mooi handig
You are free to do as we tell you to
Helaas zijn je pics en je filmpje niet meer on-line.Verwijderd schreef op 29 september 2002 @ 11:05:
[...]
Maar ik denk niet dat het in zo'n vaart zal lopen. Kijk maar eens naar plasma tv, dat is al jaren bezig met oprukken, maar het schiet niet echt op. Nou is dat op zich niet met OLED te vergelijken, maar de gedachte is duidelijk. Er zijn hooguit een paar labs ter wereld welke op dit moment met full color OLED bezig zijn. Van lab tot consument duurt echt wel langer als de 5 jaar die hierboven als voorbeeld genoemd werd. Maar dat maakt het des te interresanter, want als het eenmaal 'klaar' is, is er niks meer aan
edit:
Aan het eind van het jaar zullen al wel de eerste handhelds of telefoons met OLED komen (voor de consument, want in het bedrijfsleven is het al leverbaar). Kleinere formaten zijn namelijk al wel goed te maken, maar dat wisten jullie al.
edit2:
Aan de andere kant kan het natuurlijk ook veel sneller gaan. Het dwaalde nog wat rond in m'n hoofd en OLED gaat een hele grote rol spelen geven imho. Kijk maar eens waar je allemaal wel geen LCD in vind. Van horloge en AB tot de laatste TFT schermen. En OLED kan, en zal, dat allemaal gaan vervangen omdat het gewoon een aantal sterke verbeteringen heeft vergeleken met LCD. Iets wat zover doorgedrongen is in allerlij apparaten vervangen, daar zit een huge markt achter, en dus zal er ongetwijfeld een heleboel geld in OLED research gestoken zijn/worden. En dan gaat het hard! Laten we zeggen 2004 dat we OLED dagelijks gaan tegekomen.
Hier nog een interessant bericht van CNN.com (Reuters) van maandag 28 oktober: Roll-up TV screens to hit living rooms.
Quote'je: "CDT Chief Executive David Fyfe said he expects that by 2005 the technology will be mature enough, and the price per display competitive enough, so that OLEDs will start replacing current LCD full-color flat screens, which recently started replacing 70-year old cathode ray tube technology."
Waarzo precies? En in welke kleuren zijn ze er? Zijn namelijk errugVerwijderd schreef op 07 June 2002 @ 10:33:
ok de prijzen dan
graphic oled display 64x16 29 euro
graphic oled display 64x64 40 euro
oled text display 2x16 28 euro
hoe het met de controller zit en zo ben ik al voor aan het kijken dus volg deze thread ff dan post ik het vanzelf
ik kan ze gewoon bestellen in nederland
Zijn de 128x64 displays er ook te krijgen?
Hierop wordt animaties weergeven een stuk vetter, OLEDs hebben een 100 - 1000 keer hogere refresh rate als een LCD!!!
Verwijderd
Ze staan nog wel online, alleen na een server verhuizing kloppen de links niet meer. Ze zijn te vinden op http://liquid-mp3.schijf.orgThermo man schreef op 02 November 2002 @ 15:31:
Helaas zijn je pics en je filmpje niet meer on-line.