Toon posts:

[Debian] Paar vraagje om verder te komen...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Hier komt ff een lang verhaal hopelijk haakt de 1337 linux'er niet af om me in de goede richting te sturen. Ik ga morgen wat nieuwe onderdelen bestellen voor me mijn pc en dan ga ik een server in elkaar zetten waar linux op moet gaan draaien. Ik zal alvast even de specs geven.
code:
1
2
3
4
5
6
7
MSI K7T266 Pro
AMD Athlon 1333 AYHJA
3 keer 512 Mb PC2100 Dane-Elec
Intel Intel 8460B/C
2 keer IBM Deskstar GXP60 40 Gig MirrorPromise on-board
431 Watt Enermax Voeding
Extra 80mm koelertje.

Ik heb de FAQ en al enkele andere linux sites bezocht om te kijken wat er allemaal nodig is voor mijn doel. Maar ik zou toch nog graag antwoord van jullie willen hebben op een aantal vragen. De bedoeling is dat er het volgende op komt te draaien. WWW- / FTP- / Mail server. En een 2 counterstrike public servers.

Ik heb verder zero linux ervaring maar ik heb wel redelijk hoge eisen aan het eind resultaat dat wordt nog hard werken :). Er komen een drietal of meer site op te draaien. Ik heb al ervaring met Apache, PHP en MySQL onder windows en ben dus wel enigzins bekend met het configureren daarvan. Maar ik wil natuurlijk veel meer.

Op dit moment host ik mijn site (http://www.dutchgeforce.nl) bij WideXS met een Virual-Host. Ik wil daar denk ik wel de domein registratie houden kan zelf de DNS aanpassen. Maar als ik strx mijn eigen server heb wil ik graag een aantal zaken ook zo hebben als WideXS het heeft.

Belangrijkste is denk ik wel de manier waarop ik daar bijvoorbeeld backup's kan maken van mijn MySQL database. Ik kan inloggen met putty (SSH2) en heb dan zo toegang tot mijn Virtual-Host ik kan hier een boel dingen meedoen bij WideXS o.a. via mysqldump backup's maken van mijn database enzo. Dit wil ik strx dus ook kunnen. Is dit moeilijk te realiseren en hoe werkt dat precies met verschillende users.

Ook kan ik via FTP inloggen op de pop accounts die ik heb aangemaakt en daar een .forward file inzetten waarin je zoiets kunt zetten. popnaam, +31234567890@gin.nl om zo email te forwarden naar mobiel telefoon. Werkt dit met qmail bijvoorbeeld?

Tevens wil ik de mogelijkheid hebben om traffic per gehoste website te kunnen zien. Weer kan ik bij WideXS naar een directory waar stats aangemaakt worden voor mijn website. Met welk programma kan ik dit doen? Voor elke website apart dan hè.

Dit zijn zo'n wel de belangrijkste dingen... ik moet nog wel bijvoorbeed voor elkar domeinnaam/website een public ftp hebben. Dus als je naar ftp.dutchgeforce.nl gaat dan je dan onze ftp ziet en driver e.d. kunt downloaden.

Voor de counterstrike server heb ik al wat hulp gevonden dus daar kom ik hopelijk wel uit. Ik hoop dat jullie een beetje een idee hebben van wat ik wil en of dit erg moeilijk wordt en alleen veel werk betreft?

BTW ik heb gekozen voor Debian 2.2 REV6

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-08 23:01

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je lijkt goed voorbereid, dus ik denk zeker dat het te doen is. Het wordt wel een aardig karwei. Aangezien ik nu weinig tijd heb kan ik niet alle verschillende onderdelen uitleggen (en ik weet ze ook niet allemaal zo direct), maar ik raad in ieder geval aan om eens hier te kijken, daar staat *heel* veel nuttige informatie over de meeste dingen die jij wilt gaan doen. Als je maar genoeg leest dan is het zeker te doen.
Over je softwarekeuze: Debian is een bijzonder goede keus, maar ik raad af om nog lang Potato te blijven draaien. Als het goed is komt Woody binnen zeer korte tijd uit en enige tijd daarna zullen de security-updates voor Potato worden stopgezet. Upgraden van Potato naar Woody is overigens simpel, dus je kunt best eerst Potato installeren en dan later overstappen :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu de install manual aan het lezen van debian. Ik ga graag goed voorbereid het slagveld in :P.

Verwijderd

Topicstarter
Hmz ik ben eerste probleem al tegen gekomen. Ik wil dus graag met een RAID1 Mirror configuratie werken. Maar die versie ik op cd heb gekregen 2.2REV6 met Kernel 2.2.19 als ik me niet vergis heeft geen ondersteuning voor de onboard promise controller. Hoe is dit op te lossen?

• Master_Egg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 22:47

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

hoi, als ik jou was zou ik het volgende doen... btw dit geldt alleen als je een adsl/ kabel hebt of sneller :D Download de images rescue & root van deze locatie en zet ze met rawrite op diskette. Booten met de floppy's en vervolgens de installatie aflopen en kiezen voor een netwerk installatie en alles downloaden van ftp://ftp.nl.debian.org en voor hulp/ uitleg hierbij gebruik maken van deze uitleg op t.net. Je kan dan tevens de driver selecteren voor je raid controller... alles wijst zich vanzelf.. alleen dselect vergt wel enige tijd om het te doorgronden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus geen snelle verbinding. Dat wil dus niet. :( ik heb de laaste 2.2 REV6 kunnen bemachtigen.

• Master_Egg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 22:47

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Op donderdag 06 juni 2002 23:18 schreef Poephoofd het volgende:
Ik heb dus geen snelle verbinding. Dat wil dus niet. :( ik heb de laaste 2.2 REV6 kunnen bemachtigen.
ok... maar dan nog maakt het niet... tijdens de installatie moet je kunnen aangeven dat je een raidcontroller hebt, je kan dan ook direct de drivers installeren als het goed is.. tenminste als de drivers op de cd staan.

Verwijderd

Op donderdag 06 juni 2002 23:18 schreef Poephoofd het volgende:
Hoe wil je dan al die diensten gaan hosten???
Yeah.. cs-en met een ping van 300.. :P

Maar wat jij wilt is allemaal wel te doen... Kost alleen wat tijd.. :D

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 07 juni 2002 00:22 schreef Elkan het volgende:

[..]

Hoe wil je dan al die diensten gaan hosten???
Yeah.. cs-en met een ping van 300.. :P

Maar wat jij wilt is allemaal wel te doen... Kost alleen wat tijd.. :D
Co-Locaten maar ik moet natuurlijk thuis de boel klaar maken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een stapje verder bij een oplossing. Na 3 dagen heb ik met veel moeite eindelijk antwoord gekregen van de vriendelijke mensen in #linux op een vraag over raid support onder debian. En ik zag ook nog deze link staan in een andere topic. http://people.redhat.com/arjanv/pdcraid/ataraidhowto.html

Wat ik nu begrepen heb dat ik mensen de install disks van Woody kan beginnen en de cd van 2.2 REV6 gewoon kan gebruiken.

Die fpt is voor de n00b natuurlijk een beetje overweldigend. Maar volgens mij zit ik hier goed: ftp://ftp.debian.nl/debian/dists/woody/main/disks-i386/ wat moet ik vanaf hier doen.

Nu staat dit in de main readme file
code:
1
2
3
4
ide    ..... Specialized kernel for those who require the UDMA66
             IDE patch.  This may be needed if you have a
             Promise Ultra66 IDE controller, among others.
             See images-1.44/ide/README.txt

Alleen er is geen map IDE alleen maar IDEPCI wat moet ik hier nou weer mee?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-08 23:01

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik zie wel een Potato-directory met ondersteuning voor de Promise, zie hier voor de README en hier voor de bestanden. Bij gebrek aan een RAID-controller weet ik niet zeker of die variant werkt, maar het is het proberen waard :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Pagina: 1