Subwoofer op normale versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 250 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bonkdoos
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Ik wil dan toch maar die rode kijkshop woofer voor mijn kamer kopen, om mijn setje net dat beetje extra bass te geven:
Afbeeldingslocatie: http://www.kijkshop.nl/online/images/catalog/KS87681g.gif
Ik wil hem graag aansluiten op een oude Yamaha 240 Watt versterker. Deze ondersteunt speakers vanaf 4 Ohm. Kan ik nu gewoon beide speakeruitgangen gebruiken en doorlinken naar de ene ingang van de subwoofer?

En nog iets: moet ik een filter tussen de versterker en de sub zetten of niet? Ik heb geen idee wat een filtertje kost en hoe ik 'em precies moet aansluiten en instellen....graag tips!

zeg niet altijd wat je weet, maar weet altijd wat je zegt

• Neomess
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:22

Neomess

neomess.nl

hoeveel wat per kanaal?? maar in princiepe als je +- 100 wat per kanaal heb moet t lukken als je er een subwoofer filtertje tussen zet

Intel Core i5-6400 | Gigabyte GA-B150M-D3H | Gigabyte GV-R939G1 GAMING-8GD | Codegen 4U-500 | Scythe Mugen 2 Rev. B | Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA | Cooler Master GM G550M | Crucial M500 2,5" 240GB

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 15:07
Staat het achterop die yamaha, die 240 Watt? (da's meestal bij oude amp en nieuwe trouwens ook). Dan is het namelijk de voeding, niet het uitgangsvermogen. Maakt verder niet veel uit, 240W heb je toch lang niet nodig, en ik denk ook niet dat deze sub zoiets aankan. Heb je 'm wel al ergens kunnen beluisteren? (bij de kijkshop mag dat niet namelijk).

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

die sub kan 400 watt aan op 4 ohm ofzo (heb er ook naar staan kijken)

correct me if I'm wrong :)

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:46
Aansluiten op je versterker zal niet zo'n probleem zijn, echter ik heb mijn twijfels over het te behalen resultaat. Die sub is ontworpen voor toepassing in een auto, daar kan hij "druk" opbouwen en als gevolg daarvan een krachtig laag weergeven. Ik herinner me nog de Bazooka die ik in mij auto heb gehad en die presteerde het beste als de luidspreker zijde tegen een vast deel van de auto gericht werd (stond zelfa in de manual). Verder mocht je het toch willen proberen, zet er dan een filter tussen die alle midden en hoge tonen wegfilterd, klinkt een stuk aangenamer.

"If it ain't broke, don't fix it!"

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:32

JeroenT

hoi!

Op donderdag 06 juni 2002 19:45 schreef Jojk het volgende:
die sub kan 400 watt aan op 4 ohm ofzo (heb er ook naar staan kijken)

correct me if I'm wrong :)
Whehe ik zou er maar niet echt 400watt rms aahangen als ik jou was :+

hint de conussen vliegen je om de oren

• Bonkdoos
Op donderdag 06 juni 2002 19:40 schreef ShittyOldMan het volgende:
Staat het achterop die yamaha, die 240 Watt? (da's meestal bij oude amp en nieuwe trouwens ook). Dan is het namelijk de voeding, niet het uitgangsvermogen. Maakt verder niet veel uit, 240W heb je toch lang niet nodig, en ik denk ook niet dat deze sub zoiets aankan. Heb je 'm wel al ergens kunnen beluisteren? (bij de kijkshop mag dat niet namelijk).
Inderdaad, het is waarschijnlijk de voeding...maar 240 Watt voeding staat toch een beetje in verhouding met het uitgangsvermogen? Maarja misschien ook niet. De VU-meters gaan in ieder geval tot 50 Watt per kanaal / 8 Ohm.

Verwijderd

Op donderdag 06 juni 2002 20:08 schreef Klubbheads het volgende:

[..]

Whehe ik zou er maar niet echt 400watt rms aahangen als ik jou was :+

hint de conussen vliegen je om de oren
Allemaal figuurlijk die waardes. Je kan er eigenlijk heel weinig mee. Je moet je ook zeker niet blindstaren op de specs. Gewoon proberen zou ik zeggen. Trouwens wel een oerlelijk ding zeg :{

• Bonkdoos
Op donderdag 06 juni 2002 20:04 schreef KlereBak het volgende:
Aansluiten op je versterker zal niet zo'n probleem zijn, echter ik heb mijn twijfels over het te behalen resultaat. Die sub is ontworpen voor toepassing in een auto, daar kan hij "druk" opbouwen en als gevolg daarvan een krachtig laag weergeven. Ik herinner me nog de Bazooka die ik in mij auto heb gehad en die presteerde het beste als de luidspreker zijde tegen een vast deel van de auto gericht werd (stond zelfa in de manual). Verder mocht je het toch willen proberen, zet er dan een filter tussen die alle midden en hoge tonen wegfilterd, klinkt een stuk aangenamer.
Hmm ik laat me graag adviseren...is het een slim plan of niet? Ik heb gewoon geen zin om honderden euro's uit te geven voor een basspeaker.

Weet je misschien hoe ik zo goedkoop mogelijk aan een filter kom? Goedkoop, omdat ik in het geval dat het niet werkt niet teveel geld heb willen uitgeven :+

• Bonkdoos
Op donderdag 06 juni 2002 19:40 schreef ShittyOldMan het volgende:
Heb je 'm wel al ergens kunnen beluisteren? (bij de kijkshop mag dat niet namelijk).
Nee ik heb hem niet beluisterd, maar gezien de prijs van 59 euro en dit topic:
[topic=501829/1/50]
....is het misschien wel de moeite waard om te proberen, al dan niet in de auto....niet?

Verwijderd

Luidspreker uitgangen van "normale" versterkers direkt aansluiten op de line ingang van een sub gaat niet. Je versterker moet dan een line-out hebben en het liefst een LF out. Wat je nog als alternatief kunt overwegen: de Mivoc aktieve sub. Heb ik zelf ook als aanvulling op mijn hoofdspeakers en geven net dat beetje (of heel veel afhankelijk van de instelling) meer "oumph". De Mivoc kun je wel aansluiten op de luidsprekeruitgangen van zo'n versterker dus da's geen probleem. Hij is (of was) te koop bij Conrad. Ook kun je de Mivoc rechtstreeks bestellen: www.mivoc.com. Heb zelf de SW 3800A. Er is nu ook een groter type met een zwaardere versterker. Een nadeel: de subs hebben klemconnectoren ipv schroef...

• Gerritjuh
  • Laatst online: 00:46
Op donderdag 06 juni 2002 20:15 schreef Bonkdoos het volgende:

[..]

Hmm ik laat me graag adviseren...is het een slim plan of niet? Ik heb gewoon geen zin om honderden euro's uit te geven voor een basspeaker.

Weet je misschien hoe ik zo goedkoop mogelijk aan een filter kom? Goedkoop, omdat ik in het geval dat het niet werkt niet teveel geld heb willen uitgeven :+
Filters kun je in diverse smaken kopen bij de meeste winkels waar ze autoradio's verkopen. Je kunt eerst eens beginnen om de hoge tonen regelaar op je versterker helemaal terug te draaien, die regelt op zo'n 10Khz, is wel vrij hoog maar scheelt waarschijnlijk zo'n 10dB.

Maar nogmaals, ik "denk" dat het niet lekker werkt. Je kunt dan beter een "normale" sub halen, staan ook vaak te koop voor onder de € 100,00 bij de diverse bouwmarkten. Deze hebben een normale klankkast met één of twee woofers die aan de voorzijde gemonteerd zijn. In sommige gevallen zitten er ook nog hoge tonen speakers in, op die manier kunnen ze het volledige frequentie bereik weergeven.

De beste oplossing is natuurlijk een echte home-sub ofwel kant en klaar kopen of zelf bouwen. Kijk bijvoorbeeld eens op www.speakerland.nl daar staan diverse mogelijkheden.

"If it ain't broke, don't fix it!"

• Bonkdoos
Op donderdag 06 juni 2002 20:23 schreef KlereBak het volgende:

[..]
Maar nogmaals, ik "denk" dat het niet lekker werkt. Je kunt dan beter een "normale" sub halen, staan ook vaak te koop voor onder de € 100,00 bij de diverse bouwmarkten. Deze hebben een normale klankkast met één of twee woofers die aan de voorzijde gemonteerd zijn. In sommige gevallen zitten er ook nog hoge tonen speakers in, op die manier kunnen ze het volledige frequentie bereik weergeven.
Hmm je doelt zeker op de gamma boombox? Dat schijnt nog grotere rotzooi te zijn dan die red alert. Nee, als ik al een goedkope speaker koop, dan niet 1 die én bas én hoge tonen weergeeft. De bas tonen zijn niet zo kwaliteitseisend als de midden- en hoogtonen. En trouwens, waarom zoup dit niet werken? Als ik nou het luchtgat tegen de muur richt?

• Bonkdoos
kut verkeerde knopje (nee niet als omhoog kick bedoelt!!!)

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:39
hoe ik altijd denk , Hoe meer membraan hoe dieper en harder het bonkt :) . Heb zelfbtw ook een auto sub op mijn kamer liggen en dat ding dreunt echt wel. Ik heb hem in een hoekje gezetondermijn schuine dak :) het bonkt echt vreselijk :) . [ staat op een aprarte versterker ]<edit > Je moet het basgat natuurlijk niet tegen de muur richten maar je kamer in :) ]

• Bonkdoos
Op donderdag 06 juni 2002 21:56 schreef Galaxis het volgende:
hoe ik altijd denk , Hoe meer membraan hoe dieper en harder het bonkt :) . Heb zelfbtw ook een auto sub op mijn kamer liggen en dat ding dreunt echt wel. Ik heb hem in een hoekje gezetondermijn schuine dak :) het bonkt echt vreselijk :) . [ staat op een aprarte versterker ]<edit > Je moet het basgat natuurlijk niet tegen de muur richten maar je kamer in :) ]
Hmm heb je een filter ertussen en zoja hoe kom ik eraan?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 15:07
Op donderdag 06 juni 2002 20:12 schreef Bonkdoos het volgende:

[..]

Inderdaad, het is waarschijnlijk de voeding...maar 240 Watt voeding staat toch een beetje in verhouding met het uitgangsvermogen? Maarja misschien ook niet. De VU-meters gaan in ieder geval tot 50 Watt per kanaal / 8 Ohm.
Nee, staat zeker niet altijd in verhouding. M'n eigen amp heeft een iets van 600W voeding en 80W uitgangsvermogen (@ 8ohm). Maar kennelijk is het dus +/- 50W. Maar leun er maar niet teveel op, tegen de tijd dat het vermogen tekosrt gaat schieten is het geluid denk ik toch al zo vervormd door de sub dat je er toch niks aan hebt.

Ik denk trouwens dat er al een filter in zit. Maar dit hoeft niet altijd. Ik heb ook wel eens meegemaakt dat er helemaal geen filter in zit, en anders alleen een enkel spoeltje ofzo. Mocht het nodig zijn dan kun je zelf nog een spoel er tussen hangen of anders een wat uitgebreider filter maken. (kep de boeken op zolder liggen dus een schema moet je zelf ff zoeken)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• -Nexus
  • Laatst online: 11-06 21:14

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Heeft een Marathon woofer van 600 wat op zijn 80 watt versterkertje aangesloten.
Verder een crossover filtertje voor diepere bass idd.

En je zal het niet geloven: er komt nog best geluid uit.
Niet meer zoals eerst maar de douche cel trilt nog mee :)

Suc6 iniedergeval!

(mijn versteker is dus gaar, maar hij verhuist denk ik naar de auto >:) >

• Munchkin
  • Laatst online: 14-08 03:53
Op donderdag 06 juni 2002 18:24 schreef Bonkdoos het volgende:
Kan ik nu gewoon beide speakeruitgangen gebruiken en doorlinken naar de ene ingang van de subwoofer?
Dat niemand hier nog wat van gezegd heeft! NEE, DAT KAN DUS NIET!!! dan moet er toch echt een schakelingtje tussen om kortsluiting te voorkomen.

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Probeer het gewoon. Het is gewoon goed mogelijk. Of de kwaliteit goed genoeg is, zul je alleen kunnen beoordelen door het uit te proberen.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op vrijdag 07 juni 2002 07:37 schreef Prince_of_Darkness het volgende:

[..]

Dat niemand hier nog wat van gezegd heeft! NEE, DAT KAN DUS NIET!!! dan moet er toch echt een schakelingtje tussen om kortsluiting te voorkomen.
Nee het is gewoon niet slim omdat te doen. Ook niet met een schakelingetje or whatever. Gewoon 1 kanaal van de versterker gebruiken dus.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Neomess
  • Laatst online: 20:22

Neomess

neomess.nl

en dat filter moet je gewoon halen bij een lokale elektroboer. de meine was 12 euro ofzo voor een 100 watt rms kenwood subwoofer die eigenlijk voor de auto bedoeld was. ik heb er dan wel een hele goeie versterker voorhangen (een technics met 5 versterkers die allen 100 watt rms produceren)

Intel Core i5-6400 | Gigabyte GA-B150M-D3H | Gigabyte GV-R939G1 GAMING-8GD | Codegen 4U-500 | Scythe Mugen 2 Rev. B | Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA | Cooler Master GM G550M | Crucial M500 2,5" 240GB

Verwijderd

He die versterker heb ik ook! Volgens mij is die 240 watt idd de voeding. Ik ben al tijden op zoek naar wat meer info over deze versterker, maar kan niet echt iets vinden.
Ik heb wel kunnen vinden dat er in de Stero Review van 1978 een review staat van dit ding. Zou oud is ie dus ook al..
Maar ja hij werkt en klinkt lekker dus ik ben zekers tevreden.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:01

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Op vrijdag 07 juni 2002 11:43 schreef ThomasH het volgende:
He die versterker heb ik ook! Volgens mij is die 240 watt idd de voeding. Ik ben al tijden op zoek naar wat meer info over deze versterker, maar kan niet echt iets vinden.
Ik heb wel kunnen vinden dat er in de Stero Review van 1978 een review staat van dit ding. Zou oud is ie dus ook al..
Maar ja hij werkt en klinkt lekker dus ik ben zekers tevreden.
Laat me ff rekenen voor je:
240 Watt is idd het vermogen van de voeding.
De versterker trekt dit vermogen als hij op volle kracht draait.

Zo'n oude versterker heeft een rendement van, natte vinger, 50% (andere stroomverbruikers zoals lampjes en voorversterker in de versterker meegerekend)

Dus blijft er 120Watt over voor je "eindtrap".
Zo'n eindtrap heeft weer een rendement van 80% dus blijft er 96 Watt over voor je speakers, het is stereo dus: 48 Watt per kanaal.
Maar dat is wel PEAK vermogen.
RMS Vermogen per kanaal is: (ongeveer 70% van 48 Watt) 33 Watt, op volle kracht.
Je kan het altijd nog gaan meten met een vermogensmeter.
Een en ander is natuurlijk afhankelijk van de impedantie van je speakers en filters enzo... Maar je hebt nu een richtlijn.

Alles kan stuk.

Verwijderd

He tnxs! Dat 50 watt piek per kanaal kan wel kloppen want de Vu metertjes gaan ook tot 50 Watt per kanaal.
Ik zet hem nu altijd 10% open (Loudness ook aan) en dan met mn mixer regel ik verder het volume. Als ik mn mixer vol open zet (uiteraard niet in het rood) gaan het echt hard, dan gaan mn buren ongeveer klagen.
Maar nog bedankt!
En als iemand dat tijschrift nog heeft liggen (denk t niet, in 78 waren jullie of nog niet geboren, of nog klein grut, maar ja je weet t nooit :)

Verwijderd

Op vrijdag 07 juni 2002 07:37 schreef Prince_of_Darkness het volgende:

[..]

Hmm niemand heeft mijn posting gelezen zeker :+

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:00

Jag

Ik gok dat deze sub geen passievefilter heeft, omdat de meeste autoversterkers al low level crossovers hebben. Maar het zou kunnen van wel.

Een "normale" geintegreerde versterker hiervoor gebruiken is heel goed mogelijk, je zit alleen met het probleem dat je een crossoverfilter moet gaan maken. Het beste kan je dit filter voor de versterker maken, da's goedkoper en beter.
Over de twee kanalen gebruiken, dat kan in theorie wel, maar wel heel anders dan jij voorstelde. Als je de twee fase aansluitingen van beide kanalen (de plus zeg maar) bij elkaar in de sub doet, dan gaat niet alleen je versterker kapot, je schiet er ook nog eens niks mee op :).
Wat je zou moeten doen om het wel te laten werken, is een mono signaal naar beide kanalen sturen, alleen naar het ene kanaal 180 graden uit fase. En dan moet je de sub aansluiten op de twee fase aansluitingen van de versterker. Maar ik zou hier niet aan beginnen.
Pagina: 1