Toon posts:

Win2k advanced server als router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik zal me eerst ff voorstellen, want ik ben nieuw op dit forum. Ik ben een tweede jaars student infomatica en ben net begonnen aan mijn eerste stage.

had ik een vraagje:

Ik hier op mijn stage bezig met het op gang krijgen van een 2k server. Gaat vrij aardig, maar nu heb ik iets waar ik niet uitkom.
Om het ff simpel te houden ga ik uit van een test omgeving van 3 computers.

1. Server (win2k AS, met 2 NIC's. DHCP, DNS, WINS, ROUTER)
2. Client (windows 98 OSR2, ip 192.168.13.x, DHCP van server op losse hub)
3. Client (windows 98 OSR2, ip 192.168.14.x, DHCP van server op losse hub)

Nou heb ik op de server een scope gemaakt voor zowel de 13 als de 14 kant. Alles wordt netjes toegewezen, Gateway en DNS.
Nu dient de server als router voor 13 naar 14 en andersom.
Dit werkt helemaal, pingen werkt, zoeken op ip ook, maar ik kan vanaf 3 bijvoorbeeld niet op Naam zoeken naar 2.
Zocht ik op IP adres, dan werkt het wel. Dus dacht ik, maak ik van 1 een Wins server. En jawel, woderbaarlijk ik kon ook op naam zoeken.
Nu heb ik alleen nog het probleem dat 2 niet automatisch verschijnt in het netwerk locaties venster van 3. andersom werkt dit ook niet. Op 1 kan ik wel alle computers in dezelfde omgeving zien. Zoek ik een computer op naam of ip op 2 of 3 dan vindt ie ze wel, maar geeft ze niet weer in de netwerkomgeving.
Iemand een suggestie?

BVD,

Gijs

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:04

Predator

Suffers from split brain

[forum=24] -> [forum=19]

Welkom op GOT :)
Je ziet hier wel beetje verkeerd want dit soort zaken moeten in [forum=19]
Lees dus altijd de sticky links (Afbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/8.gif) vanboven in de topiclijst.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
THNX, sorry voor het ongemak :)

• schwarzenegger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-08 11:15
misschien heb je wat aan deze FAQ internet delen Of anders middels de search Als je dan zoekt op win2k internet delen vind je legio draadjes die dit al behandeld hebben. :+

• The Eagle
  • Laatst online: 13:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Komt me enigszins bekend voor. Moest indertijd voor mijn stage iets soortgelijks doen met een NT SBS 4.5 server. Kennis is wel een beetje roestig hier hoor ;) Maar enfin.

Zou het kunnen dat je in je DNS je arpa-items niet hebt gedefinieerd (t.b.v. omgekeerde name-resolving)? Zou ik ff nazoeken op MS Knowledge Base en TechNet. Is trouwens ook voor andere problemen een goede bron van info.
Wat ik je verder kan aanraden is om je vragen in een specifieke Win2K nieuwsgroep te posten. Zitten vaak veel meer mensen met specifieke kennis dan hier (of jaag ik nu mensen tegen me in het harnas?). Zeg gewoon dat je student bent, de meeste helpen je dan graag.

<font size="1" color="FF0000">Modbreak</font><hr color="FF0000"size="1"><font size="1">Flamen doen we hier niet. Het is normaal dat je voor zulke calls moet betalen</font><hr color="FF0000" size="1">

Suc6

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de suggesties zover, maar ik ben nog niet echt verder gekomen. Misschien toch eens in het service contract van microsoft gaan lezen. :)

edited by Koffie

• The Eagle
  • Laatst online: 13:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

/off-topic
Excuses voor het flamen. Ben pas een aantal dagen actief hier. Maar dat je voor die calls moest betalen wist ik toen nog niet. Vandaar mijn reactie. Heb overigens inmiddels begrepen dat HP (UNIX-machines) nog duurder is.

/off-topic end

On topic:

Je kunt MS (NL) ook gewoon bellen, vragen of en hoeveel gratis support calls je nog op je software hebt. WIllen ze wel ff de serial hebben. Maar aangezien het je stage is zullen ze die wel gewoon bij je bedrijf hebben....

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:04

Predator

Suffers from split brain

Zou het kunnen dat je in je DNS je arpa-items niet hebt gedefinieerd (t.b.v. omgekeerde name-resolving)?
WINS is eigenlijk een alternatief voor DNS en heeft daar dus niets mee te zien.
Zelfs zonder DNS moet dit werken.

Je hebt op je clients toch wel de WINS server meegegeven via DHCP ?
Kijk eens met ipconfig /all naar het broadcast type van die clients.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
Ehm, de netwerk omgeving wordt naar mijn idee nog altijd via de Netbios gegevens weergegeven, misschien moet je eens kijken of nummer drie wel de juiste instellingen heeft met betrekking tot Netbios.

Ook zou je de instellingen van Nummer 2 eens kunnen controleren m.b.t de local security settings van Win2K en dan bij IP security eens kijken...
Daar worden veelal de respond & request instellingen geregeld.

Sorry, is een win98 client. |:(

Zijn ze gescheiden doormiddel van een subnet?

En nog een gedachte: als er een router tussen zit is je broadcast domain verkleind en daarmee ook je netbios broadcast, dus wat dat betreft is het niet verwonderlijk dat je de ander niet ziet. via de broadcast grapperij..
Je netwerk omgeving wordt tenslotte niet op basis van de Wins server gemaakt maar op Netbios naming.
Pagina: 1