[RAM] PC133 en dan loopt het vast

Pagina: 1
Acties:

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

MaNdM

1000-dingen-doekje

Topicstarter
Ik heb nog een Athlon Classic @ 600 en die zit op een Epox bordje (7KXA) met 384 Mb RAM PC133. Maar het probleem is heel eenvoudig, nl dat wanneer ik de bios zo instel dat mijn ram op 133 Mhz draait, dan lopen spellen en 3DMark iedere keer weer vast :?

In de bios (de nieuwste) is een optie dat het ram

"HOSTCLOCK + 33 MHZ"

krijgt, kortom 133 Mhz

En alles geeft ook aan dat het dan ook daadwerkelijk op 133 Mhz aan het draaien is (proggies en bios etc.)

Nu kan ik alleen maar 3D doen als ik mn RAM op 100 Mhz gooi, maar dat wil ik niet, ik wil 133 Mhz kunnen |:(

Wie o wie kan mij helpen :'(

* MaNdM heeft in de search gekeken, maar tevergeefs

To be determined...

• Bomberman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 15:31
Heb je zelf de snelste geheugentimings ingesteld of staat het op SPD? Als het eerste het geval is zou het kunnen dat het geheugen het niet aan kan, probeer dan SPD eens (als de modules identiek zijn of de 'slechtse' in Slot1 zit zou dat altijd moeten werken.

PC Specs

• MaNdM
  • Nu online

MaNdM

1000-dingen-doekje

Topicstarter
Op maandag 03 juni 2002 01:23 schreef Bomberman het volgende:
Heb je zelf de snelste geheugentimings ingesteld of staat het op SPD? Als het eerste het geval is zou het kunnen dat het geheugen het niet aan kan, probeer dan SPD eens (als de modules identiek zijn of de 'slechtse' in Slot1 zit zou dat altijd moeten werken.
Ik heb elke timing reeds geprobeerd, maar hielp niets :?

beide modules zijn perfect in orde, er is geen sprake van een slechte module, daarom is het dus zo vaag allemaal

To be determined...

• Bomberman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 15:31
Vreemd ja .. met de slechtse module bedoelde ik trouwens niet een kapotte module maar een module die het slechts met strakkere geheugentimings om kan gaan ;) .

PC Specs

Verwijderd

Misschien een voor de hand liggende vraag, maar zijn alle sdram modules wel PC133? Het kan zijn dat er een PC100 module tussen zit die niet op 133MHz werkt.

• MaNdM
  • Nu online

MaNdM

1000-dingen-doekje

Topicstarter
Op maandag 03 juni 2002 01:28 schreef Bomberman het volgende:
Vreemd ja .. met de slechtse module bedoelde ik trouwens niet een kapotte module maar een module die het slechts met strakkere geheugentimings om kan gaan ;) .
Ze hebben beide dezelfde timings 2-2-2 dus dat mag niets uitmaken, denk ook niet dat het echt uit te testen valt of ze goed of slecht met die timings om kunnen gaan
Op maandag 03 juni 2002 01:30 schreef Crichton het volgende:
Misschien een voor de hand liggende vraag, maar zijn alle sdram modules wel PC133? Het kan zijn dat er een PC100 module tussen zit die niet op 133MHz werkt.
Het zijn echte PC133 modules, zijn zgan namelijk dus er zit geen PC100 module tussen gelukkig, of misschien wel jammer, dan wist ik tenminste wat er mis was :D

To be determined...

Verwijderd

Op maandag 03 juni 2002 01:30 schreef MaNdM het volgende:

[..]

Ze hebben beide dezelfde timings 2-2-2 dus dat mag niets uitmaken, denk ook niet dat het echt uit te testen valt of ze goed of slecht met die timings om kunnen gaan
Dus je hebt de modules op 133MHz en cas2 ingesteld? Dan zou ik ook nog even controleren of die dimms wel op cas2 kunnen draaien op die snelheid. Goedkoop geheugen is over het algemeen 133MHz cas3 en weigert te werken of werkt niet goed op cas2.

• MaNdM
  • Nu online

MaNdM

1000-dingen-doekje

Topicstarter
Op maandag 03 juni 2002 01:32 schreef Crichton het volgende:
Dus je hebt de modules op 133MHz en cas2 ingesteld? Dan zou ik ook nog even controleren of die dimms wel op cas2 kunnen draaien op die snelheid. Goedkoop geheugen is over het algemeen 133MHz cas3 en weigert te werken of werkt niet goed op cas2.
Ja ik quote mijzelf maar even voor de duidelijkheid, maar dat kan het dus niet zijn dacht ik
Op maandag 03 juni 2002 01:26 schreef MaNdM het volgende:
Ik heb elke timing reeds geprobeerd, maar hielp niets :?

To be determined...

Verwijderd

Op maandag 03 juni 2002 01:34 schreef MaNdM het volgende:

[..]

Ja ik quote mijzelf maar even voor de duidelijkheid, maar dat kan het dus niet zijn dacht ik
[..]
Dan blijft er maar 1 optie over, en dat is dat 1 of meerdere dimms niet op 133 kunnen werken. Probeer eerst met de nieuwste dimm (grotere kans op pc133 geheugen) op te starten en te testen. Werkt dat wel goed, dan weet je dus dat de andere (of anderen) niet lekker werken op die snelheid.

• MaNdM
  • Nu online

MaNdM

1000-dingen-doekje

Topicstarter
Op maandag 03 juni 2002 01:37 schreef Crichton het volgende:
Dan blijft er maar 1 optie over, en dat is dat 1 of meerdere dimms niet op 133 kunnen werken. Probeer eerst met de nieuwste dimm (grotere kans op pc133 geheugen) op te starten en te testen. Werkt dat wel goed, dan weet je dus dat de andere (of anderen) niet lekker werken op die snelheid.
Nou beide modules zijn PC-133, dus die MOETEN erop werken, simpel, als ik er eentje uit haal, geen verschil what so ever. Als ik het nu met PC-100 wilde proberen dan heb je gelijk, maar ik wil gewoon mijn PC-133 ram (dat nu 2 weken oud is) op 133 laten draaien

To be determined...

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-08 22:23

Sick Nick

Drop the top!

Op maandag 03 juni 2002 01:40 schreef MaNdM het volgende:

[..]

Nou beide modules zijn PC-133, dus die MOETEN erop werken, simpel, als ik er eentje uit haal, geen verschil what so ever. Als ik het nu met PC-100 wilde proberen dan heb je gelijk, maar ik wil gewoon mijn PC-133 ram (dat nu 2 weken oud is) op 133 laten draaien
Lekker eigenwijs weer |:(

Is toch het eerste wat je doet als er iets met hardware niet werkt, met zo min mogelijk onderdelen proberen en steeds wat bij zetten. Zodra ie het dan niet meer doet weet je wat het probleem is.

Probeer nu maar eens gewoon met 1 reepje, daarna met het andere reepje. Kom je er vanzelf achter of de boel wel goed werkt op 133 mhz.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

[..]

dan klok je tog heel je systeem over... 133>133mhz.. :)

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

Verwijderd

[..]

Ok, dan zou het inderdaad moeten werken, simpel. Mijn tip is: ga terug naar je winkel en probeer een ander merk geheugen. Ik heb het zelf ook wel eens gehad, dimm van merk a werkt niet lekker op mijn moederbord, dimm van merk b na omruil wel, dus het kan zijn dat je een dimm hebt die niet lekker met je moederbord overweg kan. Heel misschien kan een bios update een oplossing bieden, maar die kans acht ik klein.

• MaNdM
  • Nu online

MaNdM

1000-dingen-doekje

Topicstarter
Op maandag 03 juni 2002 01:42 schreef Sick Nick het volgende:

[..]

Lekker eigenwijs weer |:(

Is toch het eerste wat je doet als er iets met hardware niet werkt, met zo min mogelijk onderdelen proberen en steeds wat bij zetten. Zodra ie het dan niet meer doet weet je wat het probleem is.

Probeer nu maar eens gewoon met 1 reepje, daarna met het andere reepje. Kom je er vanzelf achter of de boel wel goed werkt op 133 mhz.
Had je beter moeten lezen denk ik, dat heb ik dus al lang gedaan. Ben ook al weer een tijdje bezig met dit soort zaken hoor...
Op maandag 03 juni 2002 01:43 schreef ThaNetRunner het volgende:
dan klok je tog heel je systeem over... 133>133mhz.. :)
Met een Athlon Classic kan dat niet zomaar, moet je een GFD voor hebben namelijk... Of ff zelf een maken (wat ik ga doen dus) maar dat is een beetje tijdrovend, tijd heb ik niet, dus das het volgende probleem :D
Op maandag 03 juni 2002 01:44 schreef Crichton het volgende:
Ok, dan zou het inderdaad moeten werken, simpel. Mijn tip is: ga terug naar je winkel en probeer een ander merk geheugen. Ik heb het zelf ook wel eens gehad, dimm van merk a werkt niet lekker op mijn moederbord, dimm van merk b na omruil wel, dus het kan zijn dat je een dimm hebt die niet lekker met je moederbord overweg kan. Heel misschien kan een bios update een oplossing bieden, maar die kans acht ik klein.
De bios is de nieuwste die er is, dus dat is helaas niet het probleem :( en die modules werken wel op 100 Mhz, gewoon perfect stabiel, het lijken mij eerder R/W fouten die optreden ofzo :?

To be determined...

Verwijderd

De bios is de nieuwste die er is, dus dat is helaas niet het probleem :( en die modules werken wel op 100 Mhz, gewoon perfect stabiel, het lijken mij eerder R/W fouten die optreden ofzo :?
Dan blijft de optie over dat de dimms die je nu hebt allemaal (of 1 van beide of de combinatie) niet lekker werkt op jouw moederbord met de instelling 100+33, ongeacht welke timing je gebruikt. Het enige wat nog overblijft is een ander merk (of merken) geheugen proberen...

• MaNdM
  • Nu online

MaNdM

1000-dingen-doekje

Topicstarter
Dan zouden ze allebei brak zijn, maar dat lijkt me HEEL sterk, maar goed het blijft een PC en die dingen zijn nou eenmaal stelselmatig zo onlogisch als wat heh :D

Bovendien krijg ik as donderdag een dual celly 466 incl 512 mb ram dus dan kan ik die dimms nog even proberen (hopen dat die ook pc-133 zijn) en als die het ook al niet doen dan houdt het op, er is nog een andere optie en dat is het hele mobo OC'en naar 133 Mhz en dan zou alles wel eens stabieler kunnen zijn omdat er geen deviders meer gebruikt hoeven te worden (kan mn ram wel ineens op 166 Mhz >:)) en dat kan misschien schelen, who knows :?...

offtopic:
Zou een dual celly 466 met 512 (of 768) mb mijn Athlon 600 Classic met 384 Mb eruit trekken mbt uhmm ALLES???

To be determined...

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Misschien is het al genoemd, maar heb je al geprobeert om de modules individueel te testen op 133MHz :?

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• MaNdM
  • Nu online

MaNdM

1000-dingen-doekje

Topicstarter
Ja dat was al eerder genoemt, maar dat had ik dus idd al gedaan ja, ben er al een paar avonden mee aan het klooien maar het wil gewoon niet :(

* MaNdM raakt erg gefrustreerd |:(

To be determined...

• [TazZ]
  • Laatst online: 25-06-2025
meschien toch maar op 100 draaien?? meschien kan direct3d of opengl wel niet lekker overweg met een andere geheugen klok als de fsb klok :?

nofi :)

If it ain't broke, fix it till it is...

• MaNdM
  • Nu online

MaNdM

1000-dingen-doekje

Topicstarter
Heb nog eens geprobeerd, maar nu wil het allemaal al helemaal niet meer werken, ik kan windhoos niet eens meer fatsoenlijk opstarten als ik mn ram op 133 Mhz laat draaien :'(
Welke timing ik ook neem, welke instelling what so ever, nix meer, noppes, nada, memorydump en reboot :(
Op dinsdag 04 juni 2002 14:59 schreef -LoOneY- het volgende:
meschien toch maar op 100 draaien?? meschien kan direct3d of opengl wel niet lekker overweg met een andere geheugen klok als de fsb klok :?

nofi :)
Draait het nu dus allemaal op en dat wil ik nou juist niet :(

To be determined...

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
hoe zit het met die kx133 chipset? Is die wel helemaal stabiel met pc133 geheugen? Mij lijkt het een moederbord-probleem.

• MaNdM
  • Nu online

MaNdM

1000-dingen-doekje

Topicstarter
Ik weet het niet, maar ik ben ook bang dat dit het probleem zal zijn ja, steeds meer begint het er wel op te lijken namelijk...

Maar dan heb ik nog een andere vraag en wilde er eigenlijk niet een compleet nieuw topic voor openen

Is een dual celly 466 sneller dan een Athlon classic 600?

En kan een Abit BP6 die celly 1 Ghz aan op bijvoorbeeld alternate.nl

(lager kan je ze bijna niet meer krijgen namelijk)

To be determined...

• wagenveld
  • Niet online
voor het eerste: zonder multi-tasking lijkt mij dat de athlon sneller is. Dus onder Windows (ME toch?) is de athlon sneller.

voor het tweede:
benopzoek

• MaNdM
  • Nu online

MaNdM

1000-dingen-doekje

Topicstarter
ME!!!!! Arrrrrgggg >:)

Nee daar draai ik echt niet onder hoor, netjes win2k proff

NT 5 dus wel multiprocessor ondersteuning :Y)

ennuh....... tweede?

To be determined...

• wagenveld
  • Niet online
en het tweede die bp6 gaat maar tot 466, met nieuwe bios tot 533 Mhz

ennuuhh, ja ik kots ook op winME

• MaNdM
  • Nu online

MaNdM

1000-dingen-doekje

Topicstarter
Op dinsdag 04 juni 2002 16:09 schreef wagenveld het volgende:
en het tweede die bp6 gaat maar tot 466, met nieuwe bios tot 533 Mhz

ennuuhh, ja ik kots ook op winME
Nou de multiplier gaat tot 10....... en 10 x 100 = 1 Ghz

Maar zou het geheel nou sneller zijn onder win2k?

To be determined...

• MaNdM
  • Nu online

MaNdM

1000-dingen-doekje

Topicstarter
"Subtiel schopje" >:)

To be determined...

Pagina: 1