tja wie heeft er nu schuld??

Pagina: 1
Acties:

• Diaboluzzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04-2025

Diaboluzzz

Dreikwarter !

Topicstarter
Hé tweakerds!

Ok weer ellende ;)
Situatie: Soms zijn we niet bereikbaar : telefonisch.

We hebben 2 partijen,
1) de man die de centrales bij ons onderhoudt/aangelegd heeft.
2) de kpn en hun isdn netwerk.

Wij hebben 3 verschillende telefooncentrales:
1x een samsung
1x een elmeg
1x ??? <- kan ik ff niet opkomen.

Soms is het zo dat we dus telefonisch niet bereikbaar zijn, hij gaat niet over maar je krijgt naar een tijdje gewoon tuut tuut tuut.

De man die de centrales onderhoudt heeft dit standpunt:
"Kijk ik heb 3 verschillende centrales en alle drie hebben soms geen verbinding met het netwerk van de KPN dus het is net even een te groot toeval dat we drie kappote centrales hebben daarbij komt dat ik er net, 2 week geleden, een nieuwe in heb gehangen en die heeft direct ook het probleem gehad. De fout zit dus bij het netwerk van de KPN."

Mijn vader heeft dus, toen de lijn er weer es uit lag de KPN gebeld (mobiel)

De tweede partij: De KPN zegt.
"Wij hebben toen gekeken via onze monitoren tot hoever we kwamen, dat is dus tot aan de telefooncentrale en niet verder, De fout zit dus bij jullie in de CentraleS."

Kortom a geeft b de schuld en b geeft a de schuld, wij als leek zitten er tussen in, maar het is wel zwaar klote want we zijn telefonisch, steeds vaker, niet bereikbaar.
En dat is lastig.
Verdere constateringen vanuit onze kant zijn:
We hebben een router (draytek) die af en toe meldt dat het D kanaal down is. als het D kanaal down is is verdere verbinding met internet niet mogelijk, misschien dat een van jullie dit iets zegt :)

Bij wie ligt nu de schuld/wat zouden we kunnen onder nemen om het iemand aansprakelijk te stellen???

Alvast bedankt mensen :)

http://www.NUiPhone.nl/

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

We hebben het hier over ISDN dus?
We hangen dus niet 3 centrale's tegelijk aan de ISDN?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Verwijderd

hoeveel apparaten hangen er weer aan die centrales? tis een bekend probleem met isdn dat je niet onbeperkt aantal telefoons en apparaten aan een isdn lijn kunt hangen. Probeer dus is als er weer storing is een paar apparaten te unpluggen en kijk is of het dan weer gaat werken

• Diaboluzzz

Diaboluzzz

Dreikwarter !

Topicstarter
ow das het probleem niet, we hebben 3 centrales, iets van 33 nummers en maar 8 a 10 telefoons dus dat is imo niet het probleem.

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik vermoed dat de KPN niet gaat liegen of een lijn wel/niet werkt (daar winnen ze niet veel mee). Daarom vermoed ik dat het toch echt 'somewhere' in die centrales zit. Maar goed: het is makkelijk lullen op afstand ... ;)

|| Unprompted (AI-blog) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:28

Crusader

Arc Nature

Heb je al eens gekeken naar de termination van het (de) NT-1 kastje(s)?
Er staat me iets bij dat een ISDN lijn ook netjes geterminate moet worden, al heb ik nog nooit problemen meegemaakt als je dat niet doet. Maar misschien dat je in jullie (wat extremere situatie van de gemiddelde huis-tuin-en-keuken ISDN aansluiting) hier wel problemen mee hebben.
Misschien dat die KPN monteur dat eens kan nameten ofzo?

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:15
Het telefoonnet van KPN is normaal heel stabiel, ik heb nog helemaal nooit problemen gehad met ISDN behalve 1 keer toen iemand 3 huizen verder de kabel opgegraven had wat ze netjes de volgende dag kwamen repareren. Waarschijnlijk is er iets fout aangesloten, termination, te veel toestellen op de lijn etc. Het beste wat je kan doen is na werktijd alles afkoppelen en 1 telefoontoestel op de nt1 aan te sluiten, dan kijken of het probleem er nog steeds is. Als het dan opgelost is weet je dat je het probleem bij jezelf moet zoeken, anders is het KPN.

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Idee: als je gebeld wordt, terwijl je geen enkel toestel over hoort gaan, zie je dan op de centrale dat er een gesprek binnenkomt? Zo ja: weet je zeker dat het in (een van) de centrales zit.

|| Unprompted (AI-blog) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

als je nou eens alle centrales disabled en de zooi direct op een telefoon aansluit, kijken of het dan ook nog zo is, dan weet je zeker dat het aan KPN ligt. (hoewel er dan natuurlijk altijd nog een kans is dat je brakke telefoonkabels hebt, maar die kun je doormeten).

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Diaboluzzz

Diaboluzzz

Dreikwarter !

Topicstarter
ok, laat ik een paar van bovenstaande testen eens gaan uitvoeren.

Toch denk ik dat die testen wel moeilijk gaan worden omdat de lijn er vaak maar heel even uitligt, soms 5 minuten soms en kwartier maar dat is wel het maxium, vaak hebben we het pas doo na een minuut of 10, het is echt bij toeval dat we zien dat de lijn dood is.
Misschien nog een leuk detail, soms kunnen we geen buitenlijn krijgen, zegt dit iets?

En uit het telefoon gesprek van de KPN is of de lijn goed was of niet, niet helemaal duidelijk geworden.
zo weten we niet of het laatste punt van reactie is gemeten IN onze centrale of voor onze centrale.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 14:56
Is er niet ergens een pc verbonden met isdn? (heel toevallig een teles kaartje? :P ). Ik heb hier zelf wat problemen gehad met een teles isdn adapter welke er soms voor zorgde dat de isdn lijn eruit lag. Ook gewoon onbereikbaar en een vreemde toon als je wilt bellen.
Kan zijn dat het zoiets is, geen idee, maar je weet maar nooit.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Redleg
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-07 09:25
Ik moet zeggen ik heb niet echt veel kaas gegeten van isdn, wel is een quattrovox aan gesloten enzo... verder wat ervaringen gehad in de inbraak beveileging...
Maar jou probleem, enkele tips die ik zo snel weet. Heb je alle apparaten wel van point to point zitten ? Gebruik je wel een afsluit weerstand ? Staan de switches in je nt-1 kastje wel goed ?
En nog even iets je hebt 3 centrales, ik neem aan ook meer nt-1 kastjes :?

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-08 19:21
ALS JE ER GEENVERSTAND VAN HEBT ZEG DAN NIETS!!!

Je mag maximaal 8 telefoontoestellen DIRECT op je ISDN-Kastje (NT-1) aansluiten (wel de stekker van de NT1 in het stopcontact doen). En achter je centrale net zoveel telefoons als je zelf wilt want die worden door de centrale gevoed! Maar in dit geval ligt het ingewikkelder want hier hangen volgens mij meerdere NT1's die op de centrales zijn aangesloten.

Wie er fout zit weet ik niet, je kunt kijken of de buren hier ook last van hebben. Veel succes!

Ohwja! Dit afsluit weerstand ligt er maar net aan hoe de centrales aan de NT1's gekoppeld zijn. Heb je een centrale direct op de NT1 dan hoef je niets te wijzigen. Maar dat zal het onderhoudsmannetje wel weten.

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:28

Crusader

Arc Nature

Op maandag 03 juni 2002 10:15 schreef jongentje het volgende:
tsssss :Z

ben jij effe lekker sociaal bezig zeg, die mensen zitten hier wel met hun goede bedoelingen te antwoorden hoor! Om elkaar te helpen dus! En wie ben jij om dat af te kraken?
Je komt net om de hoek kijken op GoT en dan dit...

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• Telco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08-2024

Telco

Biertje?

Wanneer het een structureel probleem lijkt: Nodig beide partijen uit en laat ze niet weggaan voordat er een oplossing is gevonden. Desnoods in de vorm van een plan van aanpak. Vooral niet zelf gaan rommelen.

Vandaag geen signature

• Diaboluzzz

Diaboluzzz

Dreikwarter !

Topicstarter
Wij hebben idd twee teles isdn modempjes, die zorgen voor de verbindingen met de Bank.
Maar soms zijn we een halve dag niet bereikbaar, dit wist ik dus ook niet maar hoorde het van mijn vader, kan het echt zo zijn dat die teles de lijn er uit gooit? en zolang?

>>Jongetje> zulke reacties zijn niet gewenst.. ik ben een leek dus elke suggestie is welkom. :X

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 14:56
Op maandag 03 juni 2002 15:58 schreef Diaboluzzz het volgende:
Wij hebben idd twee teles isdn modempjes, die zorgen voor de verbindingen met de Bank.
Maar soms zijn we een halve dag niet bereikbaar, dit wist ik dus ook niet maar hoorde het van mijn vader, kan het echt zo zijn dat die teles de lijn er uit gooit? en zolang?

>>Jongetje> zulke reacties zijn niet gewenst.. ik ben een leek dus elke suggestie is welkom. :X
Tja, nou laat ik het zo zeggen, bij mij is dit meerdere malen gebeurd. Dat kan ook wat over mij zeggen, niet perse over teles kaarten of isdn adapters in het algemeen.

Als dit probleem er was moest ik ff rebooten en dan deed de telefoon het weer.
Mocht het probleem zich weer voordoen, kijk dan eens bij die teles isdn monitor wat daar staat. Daarna ff rebooten en checken of je dan telefonisch weer bereikbaar bent.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Diaboluzzz

Diaboluzzz

Dreikwarter !

Topicstarter
thnx ga ik morgen even proberen.

Verwijderd

:{

Bij KPN het D-kanaal laten resetten, tevens even andere NT-1 kastjes ophangen. Ook al brandt het groene lampje...het kan toch kutkastjes zijn. Kastjes zijn trouwens gratis (lever wel je oude in ivm statiegeld).
KPN meet normaal gesproken tot en met de NT-1 over het B-kanaal. Vandaar even het D-kanaal (signaleringskanaal) laten resetten. Succes!

• Diaboluzzz

Diaboluzzz

Dreikwarter !

Topicstarter
Op dinsdag 04 juni 2002 00:10 schreef Robbel het volgende:

[..]

:{

Bij KPN het D-kanaal laten resetten, tevens even andere NT-1 kastjes ophangen. Ook al brandt het groene lampje...het kan toch kutkastjes zijn. Kastjes zijn trouwens gratis (lever wel je oude in ivm statiegeld).
KPN meet normaal gesproken tot en met de NT-1 over het B-kanaal. Vandaar even het D-kanaal (signaleringskanaal) laten resetten. Succes!
IDD dit zou goed mogelijk zijn! want wij kunnen aan de draytek regelmatig zien dat de D-LINK down is!
dat hoort toch niet te mogen?

• Diaboluzzz

Diaboluzzz

Dreikwarter !

Topicstarter
tja we zijn weer ff verder, nt1 kast gereset en dat heeft niks geholpen dus nu gaan we het zo doen:

KPN vanmiddag weer gebeld, zij hebben toegezegd een diepere lijnmeting te doen en ons per telefoon/e-mail van dat resultaat opde hoogte te brengen, hierna zal een analist binnen de KPN bepalen wat er het best kan gebeuren.

Er komt dus aan de hand van die uitslag een monteur naar ons toe die het probleem gaat oplossen, waarbij we de afspraak hebben gemaakt dat degene die fout zit voor de totale kosten opdraait.

Ik vond dit best redelijk van de KPN, en ze waren nog eens vriendelijk ook :) +1 voor de KPN.

• Diaboluzzz

Diaboluzzz

Dreikwarter !

Topicstarter
Weer een update: De KPN is gister langsgeweest, was een aardige man die 2,5 uur aan het werk geweest is, constant meten, meten en nog eens meten.
Probleem was dat de fout natuurlijk nergens te bekennen was.. :(

Daar kwam na 4 uur verandering in, het was weer ouderwets mis we hadden helemaal niks meer, inkomende telefoontjes werden door de centrale gekilled, een buitenlijn kiezen was niet mogelijk omdat de lijn gewoon dood was.
ZELFS als we een toestel parallel aan het net hingen maar op een aparte poort, deed het toestel niks, beter nog het display begon niet eens te branden.
Kortsluiting dus dachten wij, snel geregeld centrale vervangen en het probleem is weg maar 10 minuten later was de storing als sneeuw voor de zon weer verdwenen. :/

Conlcusie na 2,5 uur stoeien hadden we de daadwerkelijke oplossing niet gevonden,, wel geconstateerd dat het waarschijnlijk in de centrale lag.
de man heeft zijn toestelletje laten staan wij moeten nu een week of twee bijhouden wanneer dat telefoon toestel van hem (wat voor de centrale hangt) wel overgaat en onze eigen toestellen (achter de centrale) niet.
Waarschijnlijk gaan ze aan de hand daarvan de lijn een maand tracen, komt dr zo'n apparaat te staan die constant die lijn meet.

*zucht* ;(

Pagina: 1