wat is er kapot?

Pagina: 1
Acties:

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
De laatste tijd loopt de computer regelmatig vast (freeze) op willekeurige momenten. Aangezien ik eerst dacht dat het aan drivers lag (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/510208) heb ik eerst een vraag gepost in een Windows forum.

Maar een paar dagen terug 'hing' de computer ook al direct bij het zwart/grijze gedeelte van het opstarten van Windows, een moment dat volgens mij nog geen drivers geladen zijn. Bovendien zijn sommige blauwe scherm niet leesbaar, omdat het beeld maar half de tekens leesbaar afdrukt en de andere helft totaal onleesbaar is (heel wazig/scheef).

Dit doet me denken aan een kapot hardware onderdeel. Jullie ook?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

grijs zwart gedeelte?

post je systeem nog wel gewoon of niet? En start hij het OS wel of niet op. boot eens naar dos en kijk of dat lukt.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Of je OS is geheel gaar aan het worden of anders klinkt het toch dat je videokaart kapot is imho.

Een kapotte Voodoo3 kaart gaf ook hele vage problemen.

Misschien een oude/reserve-kaart om het eens te proberen?

Senile! Senile Oekaki

• Inge801
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

Ff in de systemlog kijken, misschien staat daar wat de error veroorzaakt

你还记得吗 记忆的炎夏

• TromboneFreakus
Op zondag 02 juni 2002 12:15 schreef Terw_Dan het volgende:
grijs zwart gedeelte?

post je systeem nog wel gewoon of niet? En start hij het OS wel of niet op. boot eens naar dos en kijk of dat lukt.
Het gaat om Windows 2000, dat - zoals je misschien weet - anders start dan Windows 9x en bovendien geen mogelijkheid heeft te booten naar Dos. Slechts een recovery console kan gestart worden.
Op zondag 02 juni 2002 21:44 schreef _bas_ het volgende:
Of je OS is geheel gaar aan het worden of anders klinkt het toch dat je videokaart kapot is imho.

Een kapotte Voodoo3 kaart gaf ook hele vage problemen.

Misschien een oude/reserve-kaart om het eens te proberen?
Hoe kan ik - anders dan omwisselen - testen of de videokaart kapot is of dat het aan het OS ligt? De hele boel opnieuw installeren en dan hopen dat het probleem verdwenen is?

• weerdo
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Meer info gevraagd:
Merk moederbord/PC, Type moederbord, hoeveelheid geheugen, operatingsysteem, de hele rimram!

• TromboneFreakus
Op woensdag 05 juni 2002 11:12 schreef weerdo het volgende:
Meer info gevraagd:
Merk moederbord/PC, Type moederbord, hoeveelheid geheugen, operatingsysteem, de hele rimram!
Ok, gaan we:

Pentium III 733 Mhz
192 MB RAM
20 GB HD
Nvidia Geforce 256 32 MB RAM
SB Live Value
Moederbord: MS-6309 (volgens Sysinfo van W2K, het is een NEC computer dus mogelijk een iets aangepast mobo)
Op USB een HP Scanjet 5370, op PS2 de muis (MS Optical) en keyboard (NEC), op LPT1 HP Laserjet 6P

Nog meer weten? *D

• TromboneFreakus
Ter extra informatie:

Het vastlopen is op dit moment op de volgende momenten gebeurd:

- direct na het eerste begin van het opstarten van Windows 2000 (dan is het scherm dus nog wit/zwart)
- bij het opstarten van Windows op het moment dat er nog niet ingelogd kan worden
- tijdens het intypen van de username
- direct na het inloggen (dus na enter na het typen van de username)
- tijdens het laden van de programma's van de gebruiker
- na een zwaar programma afgesloten te hebben

Heeft iemand naar aanleiding van deze informatie een idee of je kunt uitsluiten of het soft- of hardwarematig is?

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-08 17:33

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Op donderdag 06 juni 2002 14:55 schreef TromboneFreakus het volgende:
Ter extra informatie:
Geheugen brak. CPU te ver getweaked cq defect of mainboard dood.

Ik gok zelf op het geheugen.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• TheDataDude
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Probeer eens b.v. het geheugen te vervangen, om te kijken of ie t dan wel doet.

• TromboneFreakus
Op donderdag 06 juni 2002 15:46 schreef EE-tweaker het volgende:
Probeer eens b.v. het geheugen te vervangen, om te kijken of ie t dan wel doet.
Kun je op een of andere manier zien aankomen dat geheugen aan het kapot gaan is? Of is geheugen of kapot of heel? Ik vind het nl. zo vreemd dat het systeem opeens zo instabiel is...

• TromboneFreakus
Hoe kan het trouwens verklaard worden dat de pc wel bruikbaar is, als deze eenmaal opgestart is? Dat kan toch niet verklaard worden door kapot geheugen?
Pagina: 1