[KDM] Gesplitst?

Pagina: 1
Acties:

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Ik heb onze familie-bak dus omgebouwd van WinXP naar Linux.

Om het gebruiksgemak van de rest van de familie wat te vergroten heb ik KDM geactiveerd om standaard tevoorschijn te komen bij het opstarten.
Werkt prima.

Maar als ik inlog kom ik liever gewoon in bash terecht, niet in X...
Nou weet ik dat ik ctrl+alt+f1 etc kan doen om op zo'n console terecht kom, maar is het niet mogelijk om als ik bij KDM mijn account open, dat hij dan de GUI sluit, en als ik uitlog die weer opstart?
Ik heb hier en op de KDE website gezocht maar hier niets over kunnen vinden. Iemand een trucje hiervoor?

Tja

Verwijderd

Dat kan helaas nog niet, kdm is nogal gammel je kunt bijvoorbeeld ook de kleuren niet instellen. (In kdm 3.x.x)

Verwijderd

dat kan helaas nog niet, kdm is nogal gammel je kunt bijvoorbeeld ook de kleuren niet instellen.
kdm gammel? hoezo? kleuren kun je idd nog niet instellen, maar daar wordt aan gewerkt schijnt het... :9~
maar het is idd nog niet mogelijk om na het inloggen in kdm naar een console te switchen voor zover ik weet... (of je moet zelf een beetje gaan spelen met commands in je .xinitrc of zo)...

/edit: het wijzigen van de kleurtjes is wel mogelijk... kijk maar eens in dit draadje...

• MadEgg
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
En bijvoorbeeld met GDM dan? Of is dat hetzelfde verhaal?

Tja

Verwijderd

zelfde verhaal... je kunt in kdm echter wel een shutdown knopje laten zetten met daarin de optie 'console'... dan log je niet in maar switch je naar een login prompt op een console (kdm en X worden dan dus afgesloten); - dat is denk ik je enige optie... (maar dat kun je ook handmatig doen, net zo eenvoudig: ctrl+alt+f1-f6))

• MadEgg
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Op zaterdag 01 juni 2002 18:52 schreef areana het volgende:
zelfde verhaal... je kunt in kdm echter wel een shutdown knopje laten zetten met daarin de optie 'console'... dan log je niet in maar switch je naar een login prompt op een console (kdm en X worden dan dus afgesloten); - dat is denk ik je enige optie... (maar dat kun je ook handmatig doen, net zo eenvoudig: ctrl+alt+f1-f6))
Dat schreef ik dus al in mn post. Maar ik wil wel grafisch in loggen en dan naar een niet-grafische console gaan :9~

edit:
Maar daar zal ik het dan maar mee moeten doen.. Hoe doe je dat, dat knopje laten zien? Naja, kan ik vast zelf ook wel uitvogelen :)

Tja

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-08 23:01

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zaterdag 01 juni 2002 18:56 schreef MadEgg het volgende:
edit:
Maar daar zal ik het dan maar mee moeten doen.. Hoe doe je dat, dat knopje laten zien? Naja, kan ik vast zelf ook wel uitvogelen :)
Gewoon Alt+n drukken is genoeg :). Ik gebruik het zelf dagelijks omdat mijn KDE3 niet tussen de sessietypes van KDM staat, waardoor ik hem handmatig (vanaf de console) wil starten.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Op zaterdag 01 juni 2002 18:26 schreef MadEgg het volgende:

Maar als ik inlog kom ik liever gewoon in bash terecht, niet in X...
hmm, dan heb je kdm dus ook niet nodig ;)
Je kunt vanuit kdm naar bash gaan, via de optie 'afsluiten'. Hier kun je kiezen uit (uit mijn hoofd) 'afsluiten' 'herstarten' 'console-modus' 'ander OS starten->Windows'
Nou weet ik dat ik ctrl+alt+f1 etc kan doen om op zo'n console terecht kom, maar is het niet mogelijk om als ik bij KDM mijn account open, dat hij dan de GUI sluit, en als ik uitlog die weer opstart?
Vanuit KDM kun je wel bij het console komen, maar als je uitlogt kom je niet bij de gui terecht.
Dat kan via een omweg wel, door niet uit te loggen, maar het commando
init 5
op te geven.
KDM wordt dan weer gestart.
Ik heb hier en op de KDE website gezocht maar hier niets over kunnen vinden. Iemand een trucje hiervoor?
Ik hoop dat je dit bedoelt.
En verder: kde3 behoort gewoon in de kdm-lijst te staan.
Gebruik je SuSE 7.x? Dan klopt het dat kde3 er niet tussen staat.
slordigheidje van suusje :o
Als je idd suse gebruikt, reageer dan even, dan zoek ik even uit welke bestanden je ook alweer moet bewerken om kde3 er in te krijgen.

Succes, Rinse

Verwijderd

Op zaterdag 01 juni 2002 18:38 schreef areana het volgende:

/edit: het wijzigen van de kleurtjes is wel mogelijk... kijk maar eens in dit draadje...
is voor kdm 2

Verwijderd

Pieter:
is voor kdm 2
lezen is voor sommige mensen moeilijk |:( (no offense) ;) - degene die deze patch heeft geschreven (paasklaas) gebruikte op dat moment kde3... de patch is dan ook geschreven voor kdm3! jij bent waarschijnlijk afgegaan op de post van ceyene:
hehe... same here... ziet er bij mij ook niet uit... ik gebruik alleen KDE 2.2... KDE3 schijnt beetje raar te doen icm SuSE 7.3...
als je verder had gelezen had je dit zien staan:
Paasklaas:
Misschien komt 't omdat ik KDE 3.0 gebruik?
-- knip --
M'n inlogvenstertje is nu groen!
is dus voor kde3... :9~

• infirit
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-12-2022
Waarom zo moeilijk allemaal. Niet grafisch inloggen maar op de console -> ~/.baschrc aanpassen dat er meteen een xserver opstart (regel toevoegen "startx kde" of "startx gnome"). Kan jij gewoon op de console blijven en de familie naar kde of gnome. B-)

Verwijderd

Heb ik ooit gedaan, maar eigenlijk werd ik daar gek van, telkens als ik een terminal opende probeerde bash startx uit te voeren, wat uiteraard faalt.
In principe lijkt het me het handigst om gewoon zelf via
linux init 3
op te starten als je in console wilt werken, en je familieleden de pc normaal laten opstarten in init 5
Als je al in X zit en je wilt naar console, dan kun je natuurlijk via CTRL+ALT+F1 (F2, F3, F4, F5, F6) bij de console komen en KDM laten draaien op F7.
Moet X echt plat, dan als root init 3 uitvoeren op zo'n console.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-08 23:01

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zondag 02 juni 2002 15:20 schreef Rinse het volgende:
Heb ik ooit gedaan, maar eigenlijk werd ik daar gek van, telkens als ik een terminal opende probeerde bash startx uit te voeren, wat uiteraard faalt.
Je zorgt natuurlijk dat het alleen in je .bash_profile staat, niet in je .bashrc. Daarnaast kun je vrij eenvoudig nakijken of er al een desktop draait met iets als 'ps aux | grep -v grep | grep XFree86' of door naar lockfiles te kijken.

Zelf draai ik altijd na het opstarten iets als 'XFree86 && DISPLAY=:0 xhost + &' (X laat geen netwerkconnecties toe, dus de + is niet gevaarlijk), waarna ik een su doe naar mijn desktopgebruiker en daar iets als 'DISPLAY=:0 startkde &' draai. Werkt ook prima :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• MadEgg
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Op zondag 02 juni 2002 14:46 schreef infirit het volgende:
Waarom zo moeilijk allemaal. Niet grafisch inloggen maar op de console -> ~/.baschrc aanpassen dat er meteen een xserver opstart (regel toevoegen "startx kde" of "startx gnome"). Kan jij gewoon op de console blijven en de familie naar kde of gnome. B-)
Kijk, dat wil ik wel... maar de rest van mn familie is gewend aan de grafisch knopjes van XP waar je alleen op je username hoeft te klikken en je password hoeft in te typen. Nu is het wat teveel gevraagd om ook hun username weer in te gaan typen :)
Maar ik heb het KDM-afsluit knopje al tevoorschijn dus problem solved

Tja

Pagina: 1