[SuSE] xconsole en KDM kleurtjes?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb 2 vraagjes...

SuSE start standaard xconsole op zodra x (+kdm) opstart... alleen die kleur is lelijk :r - iemand een idee waar ik die kleur kan wijzigen? (in de man page staat niet veel)... of hoe ik dat ding gewoon helemaal uit kan schakelen?

en... kdm... bijna alles is goed: de fonts, de achtergrond... alleen de kleuren van dat inlog venster nog. Kan ik die kleuren wijzigen en zo ja, waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
In je KDE start menu heb je een control center.
In de rubriek login manager kun je ongeveer alles veranderen wat met het login scherm te maken heeft.
Met de standaard X console bedoel je vast het desktop scherm. Dat kun je ook in het control center helemaal opleuken in de categorie look&feel.
Maak er wat moois van :)

[edit]
Sorry Ceyene,
ik heb allebei je vragen domweg verkeerd gelezen en begrepen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja niet dus.... de xconsole is een klein programmaatje dat gebruikt maakt van de Athena Text widget om meldingen weer te geven die normaal in een terminal (tty1 bijvoorbeeld) zouden verschijnen, zodat je niet elke keer naar een console hoeft om foutmeldingen te zien bijvoorbeeld. Dit programma wordt standaard opgestart met SuSE en die wil ik dus als het even kan gewoon WEG hebben...

En betreffende dat Control Center: die ken ik inmiddels ook van top tot teen, en je kan de kleuren van dat login scherm dus niet wijzigen in het Control Center, alleen de achtergrond, fonts, tekst etc... nu is dus mijn vraag: is er een configuratiebestand van kdm waarin ik dat kan wijzigen?

/me heeft er een beetje boel hekel aan als mensen reageren terwijl ze het eigenlijk gewoon niet weten...

iemand? :? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de xconsole is weg !! (eindelijk)... :P

opstarten gebeurt dus in /usr/lib/X11/xdm/Xsetup... nou kdm nog bijwerken... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sommige mensen moeten gewoon beter lezen (inclusief moi :7 )

Ik had tot 5 minuten geleden ook last van die xconsole en heb em weg gekregen door een # te zetten voor de regel die deze console start in het script wat je kan vinden in /usr/lib/X11/xdm/Xsetup (bij mijn mandraak heet dit bestandje trouwens Xsetup_0)
(btw. ja dat lees je goed: xdm en niet kdm)

Nu nog 'n bitmap op de achtergrond van dat loginscherm zien te krijgen..
(lukt niet via controlcenter)

edit:

Argh, waarom typ ik zo langzaam :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hehe... te langzaam, had de oplossing voor de xconsole al gevonden via de SuSE Support Database...

De achtergrond voor kdm moet je toch wel kunnen wijzigen in het Control Center? Zo niet, dan kun je die wijzigen in ~kdedir/share/config/kdm/kdmrc (/opt/kde2/share/config/kdm/kdmrc in mijn geval)... in dat bestandje moet je een regel plaatsen (of wijzigen):
code:
1
Wallpaper=plaatje.jpg

ik heb in dat bestand alleen nog niet de kleuren config van dat venster kunnen vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat staat er al in, maar toch krijg ik geen plaatje op de achtergrond (alleen dat standaard blauw)
Misschien komt 't omdat ik KDE 3.0 gebruik :?

Voor 't veranderen van die kleuren ben ik zelf op dit moment ook hard aan 't zoeken want die style die ik gebruik ziet er echt niet uit met dat standaard grijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hehe... same here... ziet er bij mij ook niet uit... ik gebruik alleen KDE 2.2... KDE3 schijnt beetje raar te doen icm SuSE 7.3... ik ga ook nog ff zoeken...

iemand nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog niet veel gevonden voor het veranderen van de kleuren behalve dit: http://bugs.kde.org/db/39/39873.html

Verder is er echt helemaal niets over te vinden (Google, dot@kde, bugs@kde, mailinglists, etc.)

Hm, dat wordt dus zoeken in de source om te kijken of 't uberhaupt wel mogelijk is..
(kan ik meteen kijken of en hoe 't mogelijk zou zijn om gebruik te maken van KHTML voor dat login scherm zodat je een webpagina oid kan gebruiken ipv dat niet-zo-mooie-dialoogje)

En nog ff dit voor de mensen die dit topic ooit vinden via de search oid:

Dat er geen plaatjes geladen worden met kdm van KDE3 komt door een bug in Qt 3.0.3, zie de volgende link voor meer info en een oplossing: http://bugs.kde.org/db/39/39660.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkaXakA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-12-2021

AkaXakA

Just Kidding...

Op dinsdag 16 april 2002 13:17 schreef Ceyene het volgende:
hehe... same here... ziet er bij mij ook niet uit... ik gebruik alleen KDE 2.2... KDE3 schijnt beetje raar te doen icm SuSE 7.3... ik ga ook nog ff zoeken...

iemand nog suggesties?
Je weet niet hoe waar dit is...leve debian!

http://www.akaxaka.tk/ - "Knowledge is power. Power corrupts. Study hard, be evil." - 4 Jaar GoT en nog steeds niet evil: er moet een verband zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 16 april 2002 15:00 schreef theJKid het volgende:

[..]

Je weet niet hoe waar dit is...
hehe... je zou idd geen kde2 apps kunnen draaien, geen font antialiasing enzo... mag toch hopen dat dat is opgelost in SuSE 8.0 (die overigens donderdag a.s. uitkomt) :? - ben namelijk wel van plan m te gaan halen... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bah, ik had dus gelijk, het is gewoon helemaal niet mogelijk :{
(of 't zou misschien kunnen via die Qt zooi maar dat zal wel niet omdat er op het moment van inloggen nog geen user actief is (ook geen root))

Voor de mensen die me niet geloven, check 't zelf maar:
http://webcvs.kde.org/cgi-bin/cvsweb.cgi/kdebase/kdm/

Hm, toch maar ff die hele source downloaden.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog ff wat rondgekeken door de code van kdm, en het op het eerste gezicht lijkt het heel erg simpel te zijn om wat opties toe te voegen zodat je een setje met custom kleurtjes kan gebruiken..
(en dat kan zelfs zonder te gaan hacken :P )

Hier ga ik over een paar uur mee aan de slag, want ik kan die lelijke standaard zut echt niet aanzien :)

Eerst nog ff wat Qt en KDE documentjes doorlezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hehe... als het lukt laat je het wel FF weten natuurlijk he? :? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, ik ga dit natuurlijk niet alleen voor mezelf zitten doen.. ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M'n inlogvenstertje is nu groen! :Y)

Ik heb wel een klein 'probleempje' gevonden; die icoontjes (van mijn Mandraak iig) hebben een witte achtergrond ipv een transparante achtergrond en dat ziet er niet echt mooi uit..
(kan worden opgelost door ze te bewerken in de GIMP en 'n alpha layer toe te voegen)

Meer info over 'n paar uur..

btw. Weet iemand toevallig hoe je een screenshot kan maken van dat loginscherm? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat maar, ik weet al hoe ik een screenshot kan maken..
(VMWare rulez! :P)

Het gaat toch ff langer duren dan ik gedacht had.. debuggen gaat nl wat minder makkelijk met zo'n programma als dit :{

Gelukkig is Linux echt heel erg veilig want na 5x opnieuw starten van kdm (ik was vergeten 'n executable te copieren waardoor een nieuwe functie in 'n class niet gevonden kon worden (ie. corrupte vtable), dit zorgde ervoor dat ie steeds opnieuw bleef starten, dom dom dom |:( ) kon ik via init 3 naar text modus en de backups terugzetten :)

Linux rulez! :P

Kleuren kunnen op dit moment overigens alleen nog maar via kdmrc worden ingesteld (ie. ColorActiveBackground, Colordit, Colordat) net zoals in kdeglobals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kleuren kunnen nu ook worden ingesteld via 't control center.
(kan kiezen uit alle color schemes net zoals bij de color-sectie onder 'LookNFeel')

Het schiet al aardig op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
eeej... kewl :9~ - heb je zelf een plugin voor het Control Center geprogrammeerd of heb je de Login manager gewoon uitgebreid (of misschien nog iets anders?) :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij de Login Manager heb ik op de Appearance tab een extra comboboxje gezet waarmee je een color scheme kan kiezen.

Color schemes zelf moet je onder 'LookNFeel -> Colors' aanmaken omdat je anders alles dubbel moet opslaan en dat is niet echt efficient :)

Ik heb geen nieuwe plugin geschreven omdat:

1) het veel meer werk is :Y)
2) ik heb gelezen dat ze (de KDE lui) dat control center zo simpel mogelijk willen houden (maw. niet voor iedere optie een compleet nieuwe plugin toevoegen)
3) ik hoop dat dit wordt opgenomen in de cvs-versie zodat iedereen z'n kdm-kleurtjes kan veranderen naar eigen smaak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Update:

Ik ga straks (kan nog een paar uur duren) een patch maken, opsturen naar de kdm maintainer, en online zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ow: ik lees m nu pas (ben lekker uit eten geweest, mams is jarig :Y) )... leeeeuuuk!! (en dan heb ik ut over je werk, niet over het eten :P) - ik wacht met spanning af... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hm, wat minder leuk is, is dat ik eigenlijk helemaal niet weet hoe dat patch gedoe allemaal werkt..
(/me * ..en dat voor iemand die bijna perfect de taal C++ beheerst :P)

Maar 't is niet zo veel dus als ik iets niet goed heb gedaan kan 't ook met de hand worden worden gepatched :)
en degene die me verder kan helpen met die patch zooi zou ik heel erg dankbaar zijn

Klik!

Er zijn trouwens nog 2 dingen die gedaan moeten worden:

1) Standaard kleuren gebruiken voor als er geen kleur aanwezig is in de color scheme (tijdens 't lezen van config).
2) Ervoor zorgen dat color schemes van andere users ook kunnen worden gebruikt.

en nog wat overbodige dingetjes weghalen..

Maar dit is niet zo heel erg belangrijk, vandaar dat ik 'm nu al heb geupload.. (wordt dit weekend gefixed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 20 april 2002 04:05 schreef paasklaas het volgende:
Er zijn trouwens nog 2 dingen die gedaan moeten worden:

1) Standaard kleuren gebruiken voor als er geen kleur aanwezig is in de color scheme (tijdens 't lezen van config).
2) Ervoor zorgen dat color schemes van andere users ook kunnen worden gebruikt.

en nog wat overbodige dingetjes weghalen..

Maar dit is niet zo heel erg belangrijk, vandaar dat ik 'm nu al heb geupload.. (wordt dit weekend gefixed)
eeej... thnx! ga m volgende week ff proberen (heb nog geen kde3 :P) :9~

ow: ik denk persoonlijk dat vooral punt 2 (bovenstaand) belangrijk is. Configureren van kdm doe je namelijk onder de root account. Persoonlijk gebruik ik als root nooit een grafische desktop. Color schemes configureer ik dus alleen als normale gebruiker... ik denk in dat geval dat vooral punt idd erg makkelijk zou zijn...

eej, klein vraagje: is kde geschreven in C++ dan (omdat je ut daarover had)? :? - zou wel leuk zijn, ben namelijk ook C++ aan het leren nu... :9

ow: betreffende dat 'patch-gedoe'... zouden de makers van kde je daar niet mee kunnen helpen of zo? Zij hebben misschien ook voordeel van deze patch, en ook zij hebben wel door dat er genoeg gebruikers zijn die dit ook willen... misschien dat je de code op kunt sturen zodat zij er een officiele patch van maken of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 20 april 2002 12:30 schreef Ceyene het volgende:
ow: ik denk persoonlijk dat vooral punt 2 (bovenstaand) belangrijk is. Configureren van kdm doe je namelijk onder de root account. Persoonlijk gebruik ik als root nooit een grafische desktop. Color schemes configureer ik dus alleen als normale gebruiker... ik denk in dat geval dat vooral punt idd erg makkelijk zou zijn...
Ik start ook NOOIT als root..
Maar omdat je eerst moet switchen (lees: grafische su) naar 'n root account om die kleuren (+ GUI style, echo mode, etc) in te stellen pakt ie niet automatisch de color schemes van 't normale account waarmee je bent ingelogd mee.
Maar dat komt dit weekend wel goed :)
eej, klein vraagje: is kde geschreven in C++ dan (omdat je ut daarover had)? :? - zou wel leuk zijn, ben namelijk ook C++ aan het leren nu... .:9
Ja, KDE (en Qt) is helemaal geschreven in C++
maar bij sommige onderdelen zoals KDM worden er ook wat C bestandjes gebruikt (zijn geript van andere projecten zoals XFree enzo)

Suc6 met leren trouwens.. ;)
ow: betreffende dat 'patch-gedoe'... zouden de makers van kde je daar niet mee kunnen helpen of zo? Zij hebben misschien ook voordeel van deze patch, en ook zij hebben wel door dat er genoeg gebruikers zijn die dit ook willen... misschien dat je de code op kunt sturen zodat zij er een officiele patch van maken of zo?
Kan idd.. maar ik zoek eerst zelf nog ff verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-09 21:59

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ultra-korte HOWTO voor het maken van patches :):

diff -u oude_bestand nieuwe_bestand > kdm_color.patch

Vervolgens heb je een nette patch staan in kdm_color.patch. Leuk overigens om te zien dat er hier mensen zijn die dergelijk knutselwerk aan KDM kunnen verrichten...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 20 april 2002 13:13 schreef odysseus het volgende:
Ultra-korte HOWTO voor het maken van patches :):

diff -u oude_bestand nieuwe_bestand > kdm_color.patch
Zo had ik 't idd gedaan, maar dan met directories en de -r(ecursive) optie omdat het om meerdere bestanden gaat in meerdere directories :)

Maar 't is me nog niet echt gelukt om die bestanden weer te patchen (nu voel ik me echt vreselijk dom :P) :?
met patch -p0 naam.patch blijft ie de hele tijd 'hangen' (kan alleen stoppen met CTRL+C)
Leuk overigens om te zien dat er hier mensen zijn die dergelijk knutselwerk aan KDM kunnen verrichten...
Tnx :)
Ik denk er trouwens serieus over om meer van dit soort dingen te gaan doen..
dit is tenminste nuttig itt al die eigen progjes die je na 6 maanden weer weggooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oops, helemaal vergeten erbij te zeggen.. |:(
Deze patch is geschreven voor de stable versie van KDE 3.0 ( http://ftp.du.se/pub/mirrors/kde//stable/3.0/src/ )

Dus NIET de (nieuwste) cvs versie oid.
hoewel daar niet veel verschil in zit (2 woorden veranderd naar zinnen)

Oja, als je deze patch uitprobeerd, laat 't dan svp even weten als er iets mis is gegaan (zou niet moeten gebeuren :))

Mocht er toch iets grandioos misgaan waardoor kdm zichzelf bv blijft herstarten (kan gebeuren als er een regeltje verkeerd is gepatched) druk dan rustig op CTRL+ALT+DEL, type 'linux 3' wanneer je bij LILO bent aangekomen en zet de backup van kdm (alleen frontend) en (kcontrol/kdm) terug (die je natuurlijk eerst hebt gemaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zelf patchen? eeeh... keej.. ik zal wel even kijken... heb trouwens idd gewoon de stable versie van KDE... :9
Pagina: 1