Toon posts:

AIX + ADSL

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wie kan helpen met de volgende opstelling aan het werken te krijgen?

Ik heb een RS/6000 met AIX 5L en ik heb een ADSL verbinding (met Alcatel ethernet modem).
De rest van het netwerk is een standaard 10/100 Mbit hub met Linux en W2K clients.

Situatie nu:
ADSL komt binnen op een W2K PC met 2 netwerkkaarten (extern & intern), deze PC fungeert als firewall en Sygate server voor de rest van de sygate clients.

Wat ik wil:
ADSL binnen laten komen op de AIX server, deze als firewall en webserver laten fungeren en de hub erachter hangen met de rest van het netwerk. AIX server heeft maar 1 netwerkkaart.

1) Wat zijn de instellingen om de AIX server een ADSL verbinding te laten maken met XS4ALL?
2) Welk progje kan Sygate vervangen of kan dat door de AIX server als goed in te stellen als gateway, proxy, DNS?

Verwijderd

imho de makkelijkste methode is om je modem te tweaken naar een router waarna je de defaultroute van die AIX doos naar je router laat wijzen. Daarna is het slechts een kwestie van de juiste software installen op die AIX doos.

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-04 19:54
Om verbinding te maken met de ADSL modem zou ik het modem tweaken en gebruik maken van de SIP-spoofing manier, die hier staat uitgelegd. Dat werkt het simpelste :)

Verwijderd

AIX ondersteund standaard geen NAT. Je kunt wel IP forwarding doen, maar werkt niet optimaal (niet zoals LINUX). Je moet het oplossen, of met SOCKS, of met een 3rd party product, bijv. SecureWay firewall van IBM zelf, maar dat is nogal wat werk. Makkelijker is de oplossing zoals hierboven al gemeld.

Verwijderd

Overigens, PPPoE is er ook (nog) niet voor AIX, al zou je het op 5L met enige inspanning wel aan de praat moeten krijgen (ombouwen LINUX source....).

Verwijderd

PPPoE hebje helemaal niet nodig. PPTP heb je niet nodig. VPN heb je niet nodig.

Wat je moet doen is je modem tweaken. Dan kun je gewoon je AIX bak gebruiken alsof ie aan ethernet hangt. Check SIP_SPOOF @ [rml][ ADSL/Alcatel] SIP Spoof, gebruikt de tweaker het?[/rml]

edit:
excuus, straat z'nreactie nietgelezen. Daarsluit ik mij dusbij aan; da's de makkelijkste manier
Pagina: 1