Het maken van cracks is niet illegaal, het verspreiden hiervan wel. De topic wordt dus niet gesloten.
Floris
Floris
Bericht hierboven
Verwijderd
Idd..het is een vraag. Over het te weten komen van hoe software in mekaar zit. Ik denk niet dat iemand hem uit gaat leggen hoe het moet...;)
Het is geen directe vraag voor ee crack dus geen illigale bezigheid..
Het is geen directe vraag voor ee crack dus geen illigale bezigheid..
en toch is ie dicht...
ik zie althans een slotje
ik zie althans een slotje
I’m not like the OTTERS
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Het maken van cracks is niet illegaal,[/quote]Zeker wel. Je mag software namelijk niet reverse engineeren, disassembleren of wat dan ook. En dat is absoluut noodzakelijk voor het maken van een crack.
Onno, we kunnen hier lang over discussieren, maar IMO komt het op het volgende neer:
(Stukje uit de wet op auteursrechten nog maar eens nagelezen)
Je mag intellectueel eigendom niet toe-eigenen, gebruiken zonder toestemming of in gewijzigde vorm verspreiden (waaronder cracks ook vallen).
Het gaat hier dus voornamelijk om het verspreiden. In de Nederlandse wet staat niet dat je niet voor educatieve doeleinden mag proberen uit te vinden hoe je een programma kraakt. Daarom is het dus niet verboden, het is wel verboden als je de crack daadwerkelijk wilt gaan gebruiken en wil gaan distribueren, dat is IMO niet de bedoeling van "Da Borg" en daarom is het IMO niet "ali-illegali". Op het moment dat er wel sprake is van persoonlijk gewin en distributie (met of zonder persoonlijk gewin) is het dus ook meteen illegaal.
Ik ben er van overtuigd dat Da Borg zijn crack niet gaat gebruiken voor distributie (er zijn immers zat andere cracks te vinden, dus waarom zou je? En ik ging er eigenlijk ook van uit dat hij niet de crack zal gebruiken op een programma dat hij zal blijven gebruiken, maar op tijdelijke basis en om te kijken of het hem lukt of niet.
(Stukje uit de wet op auteursrechten nog maar eens nagelezen)
Je mag intellectueel eigendom niet toe-eigenen, gebruiken zonder toestemming of in gewijzigde vorm verspreiden (waaronder cracks ook vallen).
Het gaat hier dus voornamelijk om het verspreiden. In de Nederlandse wet staat niet dat je niet voor educatieve doeleinden mag proberen uit te vinden hoe je een programma kraakt. Daarom is het dus niet verboden, het is wel verboden als je de crack daadwerkelijk wilt gaan gebruiken en wil gaan distribueren, dat is IMO niet de bedoeling van "Da Borg" en daarom is het IMO niet "ali-illegali". Op het moment dat er wel sprake is van persoonlijk gewin en distributie (met of zonder persoonlijk gewin) is het dus ook meteen illegaal.
Ik ben er van overtuigd dat Da Borg zijn crack niet gaat gebruiken voor distributie (er zijn immers zat andere cracks te vinden, dus waarom zou je? En ik ging er eigenlijk ook van uit dat hij niet de crack zal gebruiken op een programma dat hij zal blijven gebruiken, maar op tijdelijke basis en om te kijken of het hem lukt of niet.
Bericht hierboven
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>In de Nederlandse wet staat niet dat je niet voor educatieve doeleinden mag proberen uit te vinden hoe je een programma kraakt.[/quote]Nee, dat staat in de licentievoorwaarden van dat programma. Niet alles is bij wet geregeld Floris...
Tsjah laat ik daar nu net niet naar gekeken hebben. Ik ga er van uit dat je daarin gelijk hebt en dat ik dus niet volledig ben geweest met mijn info.
Sorry mensen.
(Ik heb geen legale pakketten zo ff hier liggen om het te bekijken, niet dat ik ze niet heb, ik heb ze wel, maar ik kan er niet bij blablablaat)
Sorry mensen.
(Ik heb geen legale pakketten zo ff hier liggen om het te bekijken, niet dat ik ze niet heb, ik heb ze wel, maar ik kan er niet bij blablablaat)
Bericht hierboven
Verwijderd
Was er laats niet ee gezeik over hackers?? Dat ze zo goed waren omdat ze fouten melden aan de systeembeheerders??? Dat mag ook niet das puur inbreken.:)
Maar het maken van een crack is aan de ene kant wel en andere kant niet illigaal. Het is gewoon maar wat je met je vergaarde kennis doet. Of je maakt je crack openbaar of je mailt de maker van dit en dat zit er fout. Maar om achter die info te komen moet je een illigalen handeling verrichten. Dus het mag niet.:)
Maar het maken van een crack is aan de ene kant wel en andere kant niet illigaal. Het is gewoon maar wat je met je vergaarde kennis doet. Of je maakt je crack openbaar of je mailt de maker van dit en dat zit er fout. Maar om achter die info te komen moet je een illigalen handeling verrichten. Dus het mag niet.:)
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ik heb geen legale pakketten zo ff hier liggen om het te bekijken[/quote]Hier kun je wel een stukje uit de voorwaarden van UT lezen... 
(en dergelijke bepalingen staan er eigenlijk altijd in)
(en dergelijke bepalingen staan er eigenlijk altijd in)
Verwijderd
bewijs dat niemand de license agreement leest:
Unless enforcement is prohibited by
applicable law, you may not modify, decompile, or reverse engineer Software.
You acknowledge that Software is not designed, licensed or intended for use
in the design, construction, operation or maintenance of any nuclear
facility.
dus het is eigenlijk verboten om een programma te reverse engineeren..
en dat niet alleen, maar dat kan jezelf ook lezen
Unless enforcement is prohibited by
applicable law, you may not modify, decompile, or reverse engineer Software.
You acknowledge that Software is not designed, licensed or intended for use
in the design, construction, operation or maintenance of any nuclear
facility.
dus het is eigenlijk verboten om een programma te reverse engineeren..
en dat niet alleen, maar dat kan jezelf ook lezen
Een crack coden is niet illegaal, een crack uitvoeren wel. Je hoeft niet altijd te reverse engineren om een crack te bouwen, een debugger is al genoeg en dat wordt in de licentie niet verboden om te draaien.
Vandaar ook dat veel software eerst checken of er zoiets draait als softice, zodra dat wordt gedetecteerd word er door het proggie verzocht of je deze uit wil schakelen ander draait het programma niet verder.
Maargoed, een crack bouwen is dus niet illegaal, het enige wat er immers gebouwd wordt is een programma dat wat waardes wijzigt in een bestand, daar is op zich niks mis mee, maar zodra het als een programma wordt gebruikt om software te kraken, is het wel illegaal....
Vandaar ook dat veel software eerst checken of er zoiets draait als softice, zodra dat wordt gedetecteerd word er door het proggie verzocht of je deze uit wil schakelen ander draait het programma niet verder.
Maargoed, een crack bouwen is dus niet illegaal, het enige wat er immers gebouwd wordt is een programma dat wat waardes wijzigt in een bestand, daar is op zich niks mis mee, maar zodra het als een programma wordt gebruikt om software te kraken, is het wel illegaal....
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>een debugger is al genoeg en dat wordt in de licentie niet verboden om te draaien.[/quote]Jawel, want een debugger disassemblet. En dat mag niet.
En als je een debugger gebruikt ben je dus aan het kijken wat een programma hoe doet: je bent aan het reverse engineeren. Mag ook niet.
En als je een debugger gebruikt ben je dus aan het kijken wat een programma hoe doet: je bent aan het reverse engineeren. Mag ook niet.
Dus er wordt mij verboden om te kijken welke instructies er door mijn systeem heen gaan?!
Maargoed, dan nog, je kan er over twisten of het bouwen er van al dan niet illegaal is, ik zeg van niet, jij zegt van wel, maakt voor de rest niet uit, daar komen we toch niet uit.
Feit blijft dat geen hond het merkt als jij zelf een crack bouwt en ook geen hond er zich voor zal interreseren als jij dat doet.
Totdat je die dingen gaat verspreiden en laat gebruiken door andere mensen, daar worden veel meer mensen niet blij van...
Maargoed, dan nog, je kan er over twisten of het bouwen er van al dan niet illegaal is, ik zeg van niet, jij zegt van wel, maakt voor de rest niet uit, daar komen we toch niet uit.
Feit blijft dat geen hond het merkt als jij zelf een crack bouwt en ook geen hond er zich voor zal interreseren als jij dat doet.
Totdat je die dingen gaat verspreiden en laat gebruiken door andere mensen, daar worden veel meer mensen niet blij van...
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Dus er wordt mij verboden om te kijken welke instructies er door mijn systeem heen gaan?![/quote]Jep, dat heb je goed begrepen. Alleen onder die conditie mag jij het programma gebruiken.
Verwijderd
Ik heb er niet veel verstand van maar vraag me af of je zo'n domme regel er juridisch doorkrijgt.
Het komt er op neer dat je de software niet mag veranderen/disassembleren.
Als ik de software heb gekocht mag ik er toch mee doen wat ik wil? Het is mijn eigendom.
Ik mag de motorkap van mijn auto toch ook openmaken de motor uit elkaar sleutelen er beton instoppen weer in elkaar zetten en dan kijken of ie ut misschien nog doet?
Het komt er op neer dat je de software niet mag veranderen/disassembleren.
Als ik de software heb gekocht mag ik er toch mee doen wat ik wil? Het is mijn eigendom.
Ik mag de motorkap van mijn auto toch ook openmaken de motor uit elkaar sleutelen er beton instoppen weer in elkaar zetten en dan kijken of ie ut misschien nog doet?
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Als ik de software heb gekocht mag ik er toch mee doen wat ik wil? Het is mijn eigendom[/quote]NEE! Je koopt de software niet, je koopt het recht om de software te mogen gebruiken.
(zolang je tenminste aan de voorwaarden voldoet)
(zolang je tenminste aan de voorwaarden voldoet)
semi off-topic:
Vandaar dat er vele cracks uit Rusland komen, aangezien daar reverse engeneering legaal gedaan kan worden volgens de wet. Deze kunnen daarna ook voor educatieve doeleinde getoont worden.
Vandaar dat er vele cracks uit Rusland komen, aangezien daar reverse engeneering legaal gedaan kan worden volgens de wet. Deze kunnen daarna ook voor educatieve doeleinde getoont worden.
Pagina: 1