Toon posts:

TFT: ja of nee

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 613 views sinds 30-01-2008

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 21:33

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Over de levensduur is niets bekend, een TFT van vijf jaar geleden lijkt kwa productieproces weinig meer op een moderne, dus het valt lastig te zeggen. Maar laptops van vijf jaar terug geven nog best goed beeld, als er voorzichtig mee omgegaan is.

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Verwijderd

ik heb deze dus besteld

Afbeeldingslocatie: http://www.thinkgeek.com/images/products/front/181t.jpg

kwam als een van de beste uit de test, lijkt me persoonlijk fijner dan een CRT alleen hij is wel €1399,-

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 23:07 schreef JeeDee het volgende:
Wat me nog wel een belangrijk punt lijkt is de levensduur. Als je een TFT van iig > €500,- koopt hoop je toch dat ie wel minstens 5 jaar mee kan.

Wat is hierover bekend (objectieve info)?
Op zaterdag 22 juni 2002 23:38 schreef Basdoorn het volgende:
Over de levensduur is niets bekend, een TFT van vijf jaar geleden lijkt kwa productieproces weinig meer op een moderne, dus het valt lastig te zeggen. Maar laptops van vijf jaar terug geven nog best goed beeld, als er voorzichtig mee omgegaan is.
De levensduur van een lcd scherm hangt van zijn backlights af. Je mag rekenen dat die ongeveer bij de 20.000 uren ligt (kan tegenwoordig al meer zijn) en dan staan ze op 50%.

Dus even rekenen:
20.000 / 8 (8 uren per dag aan) = 2500 dagen
2500 / 365 (aantal dagen in een jaar dus) = 6,8 jaren

Dus je kan ongeveer 7 jaar met je lcd werken voor de lampen op 50% staan.
Op zaterdag 22 juni 2002 23:14 schreef El_Capone het volgende:
Als je een TFT zoekt die tevens geschikt is voor gamen dan is de Belinea 10 17 40 (17") en de Belinea 10 19 10 (19"). Deze maken gebruik van een nieuwe technilogie en hebben een response time van 15 to 20 m/s.
Deze schermen maken gewoon gebruik van de MVA technologie van Fujitsu die je ook bij ander schermen vind. Wat niet wil zeggen dat hun reactietijd niet laag is:
Belinea 10 17 40 : 15/10 => dus 25 ms
Belinea 10 19 10 : 15/10 => dus 25 ms

• plakbandrol
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 12:36
nog een vraagje, als je die DVI aansluit, werkt ie dan meteen of moet je eerst bij de videokaart of monitor allerlei instellingen veranderen?

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Alleen had ik gehoord dat TFT's slecht van resolutie konden wisselen en als ze dat konden dat de andere reso's dan diegene die aanbevolen waren een stuk minder mooi waren.

De CID ( :P ) van deze week schreef er ook over en daar kwamen ze met de conclusie dat TFT toch nog best wel erg duur is en zichzelf nog niet echt terugverdient op CRT.

Maar is wel moooooooi :9

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

Voor een project heb ik 5 stuks TFT 20" en 21" geplaatst op 12 V trokken die plm 4.5A = dus tussen 50 en 60 W. De CRT's ernaast tussen de 200 en 350W. En de TFT's waren in de volle zon zeer goed bruikbaar en CRT niet.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:22

Wildfire

Joy to the world!

Op donderdag 13 juni 2002 22:09 schreef masteroni het volgende:

Voordelen CRT/Nadelen TFT:

-CRT heeft geen gezeur met dooie pixels of weet ik veel wat
Helaas kan dat dus wel... m'n oom heeft een Philips 109S en een pixel blijft altijd rood. En m'n vader heeft een Philips 107T met twee dode pixels (altijd zwart). Godzijdank is m'n eigen Philips 109S perfect... :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• plakbandrol
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 12:36
Op woensdag 24 juli 2002 03:43 schreef plakbandrol het volgende:
nog een vraagje, als je die DVI aansluit, werkt ie dan meteen of moet je eerst bij de videokaart of monitor allerlei instellingen veranderen?
hmm weet iemand dit?

-edit- laat maar hij doet het al *D *D

Verwijderd

Waarom TFT:
ruimtebesparing, stroombesparing, en meestal de looks. Veel huidige TFT schermen hebben prachtige designs.

Waarom geen TFT:
Onscherper als CRT, Kleurechtheid tov CRT is belabberd (helaas maar waar, zelfs met het Apple Studio Display), voor beetje lage response tijden en een redelijke resolutie moet je bakken met geld neerleggen.

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:50
Belangrijkste voor mij... kan ik 1600x1200 draaien op een TFT, of op zijn minst 1280x1024. Nou waarschijnlijk niet op een 17", dus voor mij wordt het dan een 19".....
Laat maar ik hou me Samsung Syncmaster 900NF wel... die produceert tenminste een haarscherp beeld op 1600x1200@85hz, en is nog te betalen in tegenstelling tot een 19" TFT!!!

• ErikRo
  • Laatst online: 04-08 15:18
Op donderdag 25 juli 2002 15:17 schreef Schmoove het volgende:
Belangrijkste voor mij... kan ik 1600x1200 draaien op een TFT, of op zijn minst 1280x1024. Nou waarschijnlijk niet op een 17", dus voor mij wordt het dan een 19".....
Laat maar ik hou me Samsung Syncmaster 900NF wel... die produceert tenminste een haarscherp beeld op 1600x1200@85hz, en is nog te betalen in tegenstelling tot een 19" TFT!!!
1. Alle 17 inch tft zijn 1280x1024
2. 19inch tft belinea ¤1450 is dat echt zoveel meer dan een 19inch crt?

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Verwijderd

Op donderdag 25 juli 2002 21:39 schreef ErikRo het volgende:
2. 19inch tft belinea ¤1450 is dat echt zoveel meer dan een 19inch crt?
Dat is als het vergelijken van een Eizo CRT monitor met een Trust TFT scherm. En dan nog betaal je teveel voor de TFT versie

• Sine
  • Laatst online: 12:46
Op donderdag 30 mei 2002 01:26 schreef LiquidSilver het volgende:

[..]

Niet echt. Kijk zelf maar, tenminste mijne is veel breder.
Daarom hebben veel TFT's ook pivot functie (90 graden je beeld draaien) zodat je meer tekst in beeld krijgt.

[url="http://www.pcstats.com/articleimages/samsung171b_rotate1.jpg"][afbeelding][/url]
[url="http://www.pcstats.com/articleimages/samsung171b_rotate2.jpg"][afbeelding][/url]

Meeste CRT's zijn toch wat vierkanter. Verhoudingen weet ik niet precies eigenlijk.
Woeii

Daar staan er op het werk 2 van

Maar mij krijg je er echt niet achter ,ze hebben naar mijn mening een "akelig" plaatje
vraag me niet wat het precies is maar mooi beeld hebben ze imho niet

en dit ding is erg slecht met grijs overgangen
als je in een balk een kleurverloop van licht naar donkergrijs hebt is het net alsof het stormt in die balk
erg irritant

ook het plaatje wat je krijgt als je bij win9x op afsluiten drukt (50% van het beeld grijs) krijg je een heel onstabiel bijna ruisend beeld .. net een sneeuwstorm

* Sine blijft fijn bij z'n platte crt

Repareren doe je zo.

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-08 21:03
Op mijn werk hebben we 18inch TFT's van Eizo en ik moet zeggen de beeldkwaliteit op een resolutie van 1280 is geweldig. Maar dan ook alleen op die resolutie. Als je een andere resolutie bijv. 1024 pakt is het beeld wat minder.

• Tranquility
  • Laatst online: 13:18
Belinea 10 17 40 : 15/10 => dus 25 ms
Belinea 10 19 10 : 15/10 => dus 25 ms
Dit is natuurlijk onzin. 15/10 wil zeggen 15ms rise time (oplichten van een pixel) en 10ms fall time (uitdoven van een pixel), dus je moet het niet bij elkaar gaan optellen... In het uiterste geval kun je dus spreken van een responsetijd van 15ms.

• ErikRo
Stel je eens voor. Er beweegt heel snel iets donkers door een lichtere achtergrond (bv een dvd) dan zal een groep pixels eerst van licht naar donker gaan (10ms) om vervolgens weer lichter te worden (15ms). Twee handelingen die zichtbaarder worden naarmate het object sneller beweegt. Je moet ze dus wel degelijk optellen (helaas).

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• remotehost
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Mijn vriendin heeft de 17" IIyama AS4314UT TFT monitor, ik heb daar echt geprobeerd om Quake 3 op te spelen maar ergerde me al snel vreselijk aan dat nagloei effect (ghosting). Maybe dat het voor "slome" games en voor minder "kritische" kijkers geen probleem is maar voor snelle actie games zit ik toch echt 10 x liever achter mijn eigen monitor hoor.

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 11:19

PromWarMachine

Forsaken Archer

'k Heb ook voor die keuze gestaan. Als je weinig ruimte hebt moet je de TFT nemen, maar omdat je nu al een 19" hebt zou ik dat geld aan iets anders uitgeven.

De maximale resoluties scheelden nogal een beetje teveel voor mij, in combinatie met de refreshrates is het voor mij de 19" CRT geworden. Ook omdat 17" TFT toch een stuk duurder was.

Puur voor het gamen zou ik je 19" houden. Je kan natuurlijk altijd dual monitor nemen :9~

Als je echter het geld van je 19" monitor nodig hebt en hem daarom verkoopt zou ik je 19" houden, voor het gamen is dat echt lekkerder.

Dividend for Starters

• ErikRo
Kun je nagaan en dat zou een 25ms scherm moeten zijn. Maar iiyama is goed in de verkeerde cijfers geven heb ik gemerkt.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ik heb ook lang getwijfeld tussen TFT en CRT. Maar na veel uitgeprobeer en onderzoek ga ik nu zeker voor de CRT.

Ik ga voor de sony E430 19". Iemand hier ervaringen mee?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• QuestGamer
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-05 22:58

QuestGamer

Questje

Mijn ervaring met TFT is dat het PERFECT is voor lezen (word/internet etc...), maar zo gauw je een spel speelt gaat het 'vegen'. Beweging is niet goed voor TFT dus.

Ik snap niet waarom je een 17" TFT zou willen kopen als je een 19" iiyama hebt.
Ga dan voor flatscreen, of heb je dat al?

Ik heb een 17" flatscreen CRT van iiyama, PERFECT strak beeld gewoon.

Noem mij een voordeel van TFT t.o.v. CRT in verband met gamen? Nog vrij duur die dingen ook...

Ik stream Poker, Retro Games & Good Vibes op Twitch.tv/Questje :-)

• MUSTIS
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-11-2024

MUSTIS

ads by Google

bij norrod is die samsung 181t te koop. deze ziet er erg goed uit. wat mij nog steeds niet duidelijk is, is die ghosting.

bv op deze site:

http://www.deviantpc.com/reviews/181T/index.shtml

staat dat je wel kan gamen, maar niet als je echt supersnel beweegt (heel snel achterom kijken in cs bv) maar hoe moet ik dat nou zien: dat je echt nog het vorige beeld ziet als je je om hebt omgedraaid of dat je tijdens het omdraaien een waas/blurred effect krijgt maar dat het beeld praktisch meteen stabiel is na omdraaien

dat laatste is op zich niet erg, dat is irl ook zo. maar ik wil niet als ik in cs van achteren word beschoten, dat ik me langzaam moet omdraaien, en moet intikken "nicht so schnell, ich habe ein tft"

Specs | Skeptic's Annotated Bible | Zeitgeist

Verwijderd

norrod heeft deze week de lite-on tft..is dat wat?

• MUSTIS

MUSTIS

ads by Google

ja die zomeraanbieding

maar om nou een 15" te kopen omdat ie wel erg betaalbaar is lijk me niet slim. ik bedoel, et maakt dan niks uit of ie erg goed is, hij is gewoon erg klein

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
QuestGamer schreef op 01 augustus 2002 @ 23:39:
Mijn ervaring met TFT is dat het PERFECT is voor lezen (word/internet etc...), maar zo gauw je een spel speelt gaat het 'vegen'. Beweging is niet goed voor TFT dus.

Ik snap niet waarom je een 17" TFT zou willen kopen als je een 19" iiyama hebt.
Ga dan voor flatscreen, of heb je dat al?

Ik heb een 17" flatscreen CRT van iiyama, PERFECT strak beeld gewoon.

Noem mij een voordeel van TFT t.o.v. CRT in verband met gamen? Nog vrij duur die dingen ook...
Ook bij gamen is het beeld veel rustiger? Ik ben zelf met een 15" TFT naar een LAN geweest, en ik had tenminste na 2 dagen geen brandende ogen zoals de rest.
En het vegen is bij een beetje goede TFT van tegenwoordig ook al wel opgelost (nee, niet die budgetdingen van de Aldi ofzo ;))

• Marcj
  • Nu online
MUSTIS schreef op 02 augustus 2002 @ 00:12:
bij norrod is die samsung 181t te koop. deze ziet er erg goed uit. wat mij nog steeds niet duidelijk is, is die ghosting.

bv op deze site:

http://www.deviantpc.com/reviews/181T/index.shtml

staat dat je wel kan gamen, maar niet als je echt supersnel beweegt (heel snel achterom kijken in cs bv) maar hoe moet ik dat nou zien: dat je echt nog het vorige beeld ziet als je je om hebt omgedraaid of dat je tijdens het omdraaien een waas/blurred effect krijgt maar dat het beeld praktisch meteen stabiel is na omdraaien

dat laatste is op zich niet erg, dat is irl ook zo. maar ik wil niet als ik in cs van achteren word beschoten, dat ik me langzaam moet omdraaien, en moet intikken "nicht so schnell, ich habe ein tft"
Stel dat je een TFT met een reactietijd van 60ms hebt. Op het moment dat je snel draait zie een waas achter je beeld aan. Maar op het moment dat je stil kijkt is het vorige beeld binnen die 60ms weg.

btw, er is dus ook nog een rising time en een falling time: dwz de tijd dat een pixel er over doet om aan te gaan, en de tijd dat een pixel er over doet om uit te gaan.

• MUSTIS

MUSTIS

ads by Google

Marcj schreef op 02 augustus 2002 @ 10:59:
[...]

Stel dat je een TFT met een reactietijd van 60ms hebt. Op het moment dat je snel draait zie een waas achter je beeld aan. Maar op het moment dat je stil kijkt is het vorige beeld binnen die 60ms weg.

btw, er is dus ook nog een rising time en een falling time: dwz de tijd dat een pixel er over doet om aan te gaan, en de tijd dat een pixel er over doet om uit te gaan.
ja ik heb dat stuk gelezen van die rise time enzo, maar ik denk dat ik in de winkel zelf even ga kijken of ik em mag zien. ben vaste klant bij norrod

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:08

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Plaatjes etc. zien er op TFT zo korrelachtig uit :r Echt daar knap je vreselijk op af als je dat vergelijkt met een 19 ich die ik nu heb.

/dev/null

Verwijderd

ik heb de samsung 181t tft scherm. Met games speelt het super en voor de rest lekker rustig voor me oogjes :)

• Tranquility
I_Stealth_I schreef op 02 augustus 2002 @ 17:19:
Plaatjes etc. zien er op TFT zo korrelachtig uit :r Echt daar knap je vreselijk op af als je dat vergelijkt met een 19 ich die ik nu heb.
Tja, de absolute scherpte van een TFT (zeker met DVI) verraadt alle onvolkomenheden van een plaatje die een CRT verbloemt in wazigheid B)

• Tranquility
Verwijderd schreef op 25 juli 2002 @ 14:38:
Waarom TFT:
ruimtebesparing, stroombesparing, en meestal de looks. Veel huidige TFT schermen hebben prachtige designs.

Waarom geen TFT:
Onscherper als CRT, Kleurechtheid tov CRT is belabberd (helaas maar waar, zelfs met het Apple Studio Display), voor beetje lage response tijden en een redelijke resolutie moet je bakken met geld neerleggen.
Ahum, een TFT panel is véél scherper (zeker met DVI) dan CRT hoor, door de afwezigheid van misconvergentie- en andere typische fouten die inherent zijn aan de CRT-techniek. En de kleurechtheid is bij de tegenwoordige generatie TFT panels dik in orde, al vergt het soms een wat nauwkeurige cailbratie. B) Dat ze duur zijn is helaas inderdaad nog steeds een feit, maar dat gaat ook steeds meer de goede kant op.

• Tranquility
ErikRo schreef op 01 augustus 2002 @ 21:07:
Stel je eens voor. Er beweegt heel snel iets donkers door een lichtere achtergrond (bv een dvd) dan zal een groep pixels eerst van licht naar donker gaan (10ms) om vervolgens weer lichter te worden (15ms). Twee handelingen die zichtbaarder worden naarmate het object sneller beweegt. Je moet ze dus wel degelijk optellen (helaas).
Dan kun je je terecht afvragen hoe de verschillende fabrikanten hun responsetijd vermelden. Belinea doet het dus met het vermelden van rise en fall time apart, maar de meeste andere merken (bijv. Samsung en iiyama) vermelden gewoon een enkele responsetijd in hun specs. Maar de vraag is welke is dat? Is het de rise-time? de fall-time? of beide? Zo wordt vergelijken een stuk lastiger. Omdat de meeste winkels geen 18" of groter TFT op voorraad hebben, kun je ze niet uitproberen. Dus in feite moet je maar afwachten wat de kwaliteit is als je er eentje bestelt. Jammer dat er bijna geen reviews zijn van 18" schermen. |:(

• XthinkZ
  • Laatst online: 13-04 01:45

XthinkZ

+3 Geniaal. :p

Ok nog even over de kleuren.

Een TFT heeft een weergave van ongeveer 16 bits kleuren (staat op bijna elke website van de fabrikant), vandaar dat af en toe nogal wat aan de kleurechtheid is op te merken. Maar met kalibratie kom je toch dicht in de buurt van een CRT.

Overigens is het zeker vaak wel mooier om je videokaart op 32 bit in te stellen.

Ik heb hier ook een zwarte Dell 15" TFT staan en een 17" DIamondtron.

En ik heb een hele tijd van die TFT genoten, maar toch haalt hij het niet bij m'n Diamondtron beeldbuis op 100Hertz.

Dus voor de mensen die hun oude CRT afkraken, ik denk dat je nooit en goede CRT in handen hebt gehad, anders zou je zoiets nooit zeggen.

• Marcj
  • Nu online
XthinkZ schreef op 03 augustus 2002 @ 14:30:
Ok nog even over de kleuren.

Een TFT heeft een weergave van ongeveer 16 bits kleuren (staat op bijna elke website van de fabrikant), vandaar dat af en toe nogal wat aan de kleurechtheid is op te merken. Maar met kalibratie kom je toch dicht in de buurt van een CRT.

Overigens is het zeker vaak wel mooier om je videokaart op 32 bit in te stellen.

Ik heb hier ook een zwarte Dell 15" TFT staan en een 17" DIamondtron.

En ik heb een hele tijd van die TFT genoten, maar toch haalt hij het niet bij m'n Diamondtron beeldbuis op 100Hertz.

Dus voor de mensen die hun oude CRT afkraken, ik denk dat je nooit en goede CRT in handen hebt gehad, anders zou je zoiets nooit zeggen.
Dat geld niet voor elke TFT. Het is waar dat nog steeds veel 15" TFT's 16 bits zijn, maar ook steeds meer zijn echt 24 bits. Vooral de grotere schermen. Persoonlijk vindt ik een CRT wel nog steeds wat voller qua kleuren, maar dat trekt met de nieuwere generaties ook steeds meer bij.
En ik heb thuis nog steeds een 17" ADI G710 monitor staan (CRT, vlakke beeldbuis, 100Hz), maar toch heb ik liever m'n TFT op het werk.

• XthinkZ

XthinkZ

Mijn Diamondtron is namelijk niet plat.
Hij is aan de zijkanten strak, en horizontaal een lichte bolling.
Hierdoor heb ik geen last van het holling effect.

En wat betreft de kleuren, als je bijvoorbeeld naar de website van samsung kijkt staat er zelfs bij de 24" schermen bij number of colors: 16,7M

Als er schermen zijn die 24 bits weergeven laat het me dan even weten.

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:21

Klippy

Still Game

Mensen die TFT niks vinden hebben nog nooit een goede bekeken :)

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• XthinkZ

XthinkZ

TFT is vet.
Laten we daar niet over discusieren.

Heb laatst nog een Samsung 171P (Porsche design) geinstaleerd en gecalibreerd.
Toch wel een van de beste.

Maar dat mensen hun CRT gaan afkraken, dan ligt het toch echt aan hun CRT.

• MUSTIS

MUSTIS

ads by Google

XthinkZ schreef op 03 augustus 2002 @ 14:52:

En wat betreft de kleuren, als je bijvoorbeeld naar de website van samsung kijkt staat er zelfs bij de 24" schermen bij number of colors: 16,7M

Als er schermen zijn die 24 bits weergeven laat het me dan even weten.
16 miljoen kleuren was toch altijd 32 bit?

• XthinkZ

XthinkZ

Nou je het zegt, het is 16,7M = 24 bit :D

• ErikRo
JazzySOB schreef op 03 augustus 2002 @ 14:05:
[...]

Dan kun je je terecht afvragen hoe de verschillende fabrikanten hun responsetijd vermelden. Belinea doet het dus met het vermelden van rise en fall time apart, maar de meeste andere merken (bijv. Samsung en iiyama) vermelden gewoon een enkele responsetijd in hun specs. Maar de vraag is welke is dat? Is het de rise-time? de fall-time? of beide? Zo wordt vergelijken een stuk lastiger. Omdat de meeste winkels geen 18" of groter TFT op voorraad hebben, kun je ze niet uitproberen. Dus in feite moet je maar afwachten wat de kwaliteit is als je er eentje bestelt. Jammer dat er bijna geen reviews zijn van 18" schermen. |:(
Het vervelende is dat als er één tijd staat, het idd soms alleen om de rise of the fall is. Een fabrikant die niet mee kan komen qua specs, probeert op die manier zichzelf aantrekkelijker te maken dan betere concurrent. De laatste tijd begint dat zelfs ook voor zaken als contast te gelden (viewsonic bv).

Idd vervelend, ik wil best een 18tft betalen, maar wil er idd ook wel eerst een potje op spelen en werken. Maar aangezien geen een zaak in adam ze naast elkaar heeft staan, hoe ik het voorlopig maar op mijn 17inch crt.

• ErikRo
I_Stealth_I schreef op 02 augustus 2002 @ 17:19:
Klopt, op mijn werk moest ik de eerste twee wennen aan die korrelige letters (18 inch eizo 6000 piek). Het is gewoon zo scherp dat nu elke pixel ziet.
Daarna zie je het niet meer en ben je gewend aan de extra scherpte.

Vervelend als je thuis weer achter je 17inch crt kruipt.

ps thuis krijg ik al moeie/pijnlijke ogen na een uurtje werken 100hz 1024x768 iiyama. Op mijn werk kan ik rustig 8 uur achter de tft werken.

• QuestGamer
  • Laatst online: 14-05 22:58

QuestGamer

Questje

Marcj schreef op 02 augustus 2002 @ 10:56:
[...]
Ook bij gamen is het beeld veel rustiger? Ik ben zelf met een 15" TFT naar een LAN geweest, en ik had tenminste na 2 dagen geen brandende ogen zoals de rest.
En het vegen is bij een beetje goede TFT van tegenwoordig ook al wel opgelost (nee, niet die budgetdingen van de Aldi ofzo ;))
Ik heb dus een 17" flatscreen van iiyama, ik hou vaak LAN's van een week en laatst zelfs 9 dagen. Echt nergens last van (ogen ofzo), geen hoofdpijn niks...
Geen reden om een TFT te kopen :D

Ik stream Poker, Retro Games & Good Vibes op Twitch.tv/Questje :-)

• Tranquility
ErikRo schreef op 03 augustus 2002 @ 23:58:
[...]
Het vervelende is dat als er één tijd staat, het idd soms alleen om de rise of the fall is. Een fabrikant die niet mee kan komen qua specs, probeert op die manier zichzelf aantrekkelijker te maken dan betere concurrent. De laatste tijd begint dat zelfs ook voor zaken als contast te gelden (viewsonic bv).

Idd vervelend, ik wil best een 18tft betalen, maar wil er idd ook wel eerst een potje op spelen en werken. Maar aangezien geen een zaak in adam ze naast elkaar heeft staan, hoe ik het voorlopig maar op mijn 17inch crt.
Dat van die Viewsonic is bekend. Het scherm had 1:500 als contrastwaarde vermeld, maar was in werkelijkheid iets van 1:300 of zo, ook omdat ze dat eerst wel vermeldden (bij hetzelfde type scherm) Dat is dus nogal dom en ongeloofwaardig van ze.

En naar de Samsung 181T heb ik ook gekeken, maar die heeft verticaal een wat mindere kijkhoek (170-85 i.p.v. 170-170) wat toch te zien was in de winkel waar ik hem bekeek. Wel een prachtig slank design, maar ik denk dat ik toch voor de 19" Belinea 101910 ga met schitterende specs: kijkhoeken van 170-170, contrast van 1:500 en een responsetijd van 10/15 en een kleurenweergave van 16.7 milj kleuren (dus 24 bits) en het scherm is gewoon ongegeneerd heerlijk groot :)
Ik heb het scherm al mogen aanschouwen met het afspelen van een DVD, en dat zag er errug goed uit! (welliswaar aangesloten op een brakke GF2 met standaard analoge VGA kabel, dus met DVI-D kabel op mijn GF4Ti-4200 wordt dat alleen nog maar beter :9~

Verwijderd

Waar ik mee zit, is dat ik een TFT wil kopen (IIyama AS4332UT of Samsung171P), maar ik heb nog nooit met een 17" TFT gewerkt. Denk wel dat het voor mij geschikt is. (Speel geen spellen; wel surfen, beetje PSP, Acad, Solidworks, Div-x/dvd en office.)

Wat ik graag zou willen, is dat ik in de winkel even met de TFT kan werken, en degene die ik koop eerst op dode pixels kan checken. Verder zou een niet goed/tevreden -> geld terug - garantie ook zeer welkom zijn.

Iemand een idee?

Verwijderd

TFT's zijn tegenwoordig wel geschikt voor games en DVD. Modellen als de Sony X52 en X82 zijn nieuwe TFT speciaal voor games en DVD. De Belinea 10 17 40 (werk ik zelf mee) ik ook geschikt dankzij de 15 m/s. Voor de grotere schermen kan je ook kijken naar de Samsung 181T en 191T. De Sony en de Belinea hebben een kijkhoek van 170-170. Nec-Mitsubishi heeft net 2 nieuwe modellen de LCD1700NX en de LCD1920NX beide met DVI. De Nec hebben ook een hoog contrast wat het beeld ook erg mooi maakt. En als je echt genoeg geld hebt dan neem je een Eizo L565.

Verwijderd

LiquidSilver schreef op 03 augustus 2002 @ 17:09:
Mensen die TFT niks vinden hebben nog nooit een goede bekeken :)
|:( :+ nofi maar ik vind TFT niks, en toch heb ik ervaring met de beste en duurste TFT schermen die beschikbaar zijn :) TFT haalt het gewoon niet bij CRT ... punt :)

• Funk414
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01-2022
Verwijderd schreef op 04 augustus 2002 @ 14:27:
De Belinea 10 17 40 (werk ik zelf mee) ik ook geschikt dankzij de 15 m/s.
Die 15 ms is alleen de "rise time", daarbij komt ook nog een fall time van 10 ms, maar dat neemt niet weg dat dit scherm daarmee inderdaad prima geschikt is om op te gamen.

Verwijderd

Ik ga morgen die Samsung 181T kopen, heb dr enorm veel goeie reacties over gehoord

• Duncan_R
  • Laatst online: 13-02 10:04

Duncan_R

www.motor-forum.nl

Ik ga voor de Hercules 920, kwam goed uit de test bij tomshardware dus...

• ErikRo
JazzySOB schreef op 04 augustus 2002 @ 03:08:
[...]
En naar de Samsung 181T heb ik ook gekeken, maar die heeft verticaal een wat mindere kijkhoek (170-85 i.p.v. 170-170) wat toch te zien was in de winkel waar ik hem bekeek. Wel een prachtig slank design, maar ik denk dat ik toch voor de 19" Belinea 101910 ga met schitterende specs: kijkhoeken van 170-170, contrast van 1:500 en een responsetijd van 10/15 en een kleurenweergave van 16.7 milj kleuren (dus 24 bits) en het scherm is gewoon ongegeneerd heerlijk groot :)
Ik heb het scherm al mogen aanschouwen met het afspelen van een DVD, en dat zag er errug goed uit! (welliswaar aangesloten op een brakke GF2 met standaard analoge VGA kabel, dus met DVI-D kabel op mijn GF4Ti-4200 wordt dat alleen nog maar beter :9~
Die kijkhoek is eigenlijk alleen maar belangrijk als je met meerdere mensen tegelijk naar wilt kijken. Als je er meestal alleen achter zit, jouw hoofd blijft praktisch altijd op dezelfde hoogte, dus je stelt hem 1 keer goed in en klaar.

Waar heb jij die belinea gezien, Amsterdam? Dat stelletje boeren van Belinea NL weigert namelijk informatie te verstrekken over waar hun producten te koop zijn.

DVD is 1 ding, maar heb je er ook eens een spelletje quake achter gespeeld? Een beetje geofficed? Hoe vond je de ghosting and trailing?

ps specs worden gemaakt door marketing }) , niet door technici O-) dus....

• ErikRo
Verwijderd schreef op 04 augustus 2002 @ 13:25:
Waar ik mee zit, is dat ik een TFT wil kopen (IIyama AS4332UT of Samsung171P), maar ik heb nog nooit met een 17" TFT gewerkt. Denk wel dat het voor mij geschikt is. (Speel geen spellen; wel surfen, beetje PSP, Acad, Solidworks, Div-x/dvd en office.)

Wat ik graag zou willen, is dat ik in de winkel even met de TFT kan werken, en degene die ik koop eerst op dode pixels kan checken. Verder zou een niet goed/tevreden -> geld terug - garantie ook zeer welkom zijn.

Iemand een idee?
wehkamp?
Op dode pixels chercken kan bijna overal gewoon zeggen dat je hem koopt mits hij in goede staat is ( noem wat jij onder goede staat verstaat) en natuurlijk zoek een rustige tijd uit NIET OP ZATERDAGMIDDAG >:)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 augustus 2002 @ 16:33:
[...]

|:( :+ nofi maar ik vind TFT niks, en toch heb ik ervaring met de beste en duurste TFT schermen die beschikbaar zijn :) TFT haalt het gewoon niet bij CRT ... punt :)
Een zeer beargumenteerde mening. Maar oke, als jij hoofdpijn en brandende ogen iets positiefs vindt: computer dan maar met een CRT. Overigens, een TFT is jùist scherper dan een CRT |:(...

• Tranquility
ErikRo schreef op 04 augustus 2002 @ 23:28:
[...]

Die kijkhoek is eigenlijk alleen maar belangrijk als je met meerdere mensen tegelijk naar wilt kijken. Als je er meestal alleen achter zit, jouw hoofd blijft praktisch altijd op dezelfde hoogte, dus je stelt hem 1 keer goed in en klaar.

Waar heb jij die belinea gezien, Amsterdam? Dat stelletje boeren van Belinea NL weigert namelijk informatie te verstrekken over waar hun producten te koop zijn.

DVD is 1 ding, maar heb je er ook eens een spelletje quake achter gespeeld? Een beetje geofficed? Hoe vond je de ghosting and trailing?

ps specs worden gemaakt door marketing }) , niet door technici O-) dus....
Die Samsung 181T had dus verticaal een mindere kijkhoek wat -althans bij mij- resulteerde in een zichtbaar contrastverschil bij een zwart vlak wat in dit geval aan de boven- en onderkant lichter was dan in het midden. Volgens mij heeft dit dus te maken met de wat beperktere kijkhoek verticaal. Bij panels met 170-170 kijkhoeken heb ik dat verschijnsel niet waargenomen en zijn zwarte vlakken homogeen.

En wat de Belinea 101910 betreft het volgende: Ghosting heb ik niet waargenomen, daar zijn MVA-panels ook veel minder gevoelig voor dan IPS-varianten zoals die gebruikt worden door o.a. Samsung en iiyama. En trailing zag je wel heel licht als ik echt heel erg heftig de muis bewoog, maar uiteindelijk viel dat reuze mee. De beste manier om dat te bekijken is een windows venster rond te draaien, maar dan moet wel "de inhoud van het venster weergeven tijdens slepen" aanstaan. Ik heb er een DVD film op bekeken, en dat ging in ieder geval perfect en zonder veegeffecten, ook bij aktiescènes.

De winkel waar ik hem bekeek was overigens Overseas in Amsterdam. De verkoper/technicus daar had er trouwens weinig kaas van gegeten, want hij wou het scherm elke keer op 85 Hz of hoger zetten. "geeft een wat rustiger beeld voor de ogen" zegt 'ie... Ik kon hem niet echt uitleggen dat dat bij een TFT niet nodig is omdat die geen refreshrate heeft. Bovendien vond hij het na een half uurtje genoeg geweest en wou er een eind aan breien. Tja, als je zulke haastige arrogantie krijgt wanneer je van plan bent een niet goedkoop product van 1400 Euro (toch zo'n dikke drieduizend ouderwetse guldens) te kopen, hoeft het van mij niet meer :( . En er waren op dat moment niet eens andere klanten in de winkel! Mij zien ze dus nooit meer terug bij Overseas :r

De Belinea 101910 is trouwens bar slecht leverbaar op dit moment. Zelfs Maxdata Nederland (de importeur) moet ze op dit moment uit Duitsland halen. ik wil ook wel een ViewSonic VX900 halen met hetzelfde mooie 19" Fujitsu panel, en heeft bovendien een veel mooiere behuizing. Maar ViewSonic schijnt in Nederland niet eens vertegenwoordigd te worden..! :? Als beide niet binnen een redelijke termijn leverbaar zijn, ga ik waarschijnlijk een HP-L1820 halen met eveneens een MVA-panel, en het scherm is ook nog eens lekker goedkoop (onder de 1000 Euro). IPS-panels hoef ik niet vanwege de veel meer aanwezige ghosting en langzamere responsetijden.

Verwijderd

TimMer schreef op 29 mei 2002 @ 20:35:
TFT
Voordelen: ruimtebesparend, mooi uiterlijk.
Nadelen: duur, minder scherp dan CRT, vreet stroom, vaste resolutie, "veeg"-effecten.

Ik zou lekker een grotere CRT kopen als ik jou was. Ik heb maandag een 22" Iiyama CRT gehaald, de Vision Master Pro 512. Beestachtig beeld gewoon. >:)
Helemaal mee eens!! We hebben nu op ons werk 17"EIZO TFT's gekregen. Ze zien er inderdaad leuk uit maar zijn minder scherp dan een CRT, vooral in verschillende resoluties van die veeg effecten.

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:39
JazzySOB schreef op 05 augustus 2002 @ 00:47:
[...]

..... maar ViewSonic schijnt in Nederland helemaal niet vertegenwoordigd te worden.. :? Als beide niet binnen een redelijke termijn leverbaar zijn, ga ik waarschijnlijk een HP L1820 halen met eveneens een MVA-panel. IPS-panels hoef ik niet vanwege de veel meer aanwezige ghosting en langzamere responsetijden.
ViewSonic wordt wel degelijk verkocht in NL; laat ik het anders zeggen: ik kan hem je leveren, voor € 1325.00 excl BTW. Indien je interesse hebt: mail ff naar jeroen@vdh-it.nl .

Geef mij maar een Warsteiner.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 00:57:
[...]
Helemaal mee eens!! We hebben nu op ons werk 17"EIZO TFT's gekregen. Ze zien er inderdaad leuk uit maar zijn minder scherp dan een CRT, vooral in verschillende resoluties van die veeg effecten.
Sluit ze eens via een digitale DVI aansluiting aan en stuur ze aan in de resulutie waar ze voor bedoeld zijn (vermoedelijk 1280x1024). Dan zou de onscherpte volledig verdwenen moeten zijn en zijn ze vele malen scherper dan een CRT.

• Klippy
  • Laatst online: 00:21

Klippy

Still Game

Verwijderd schreef op 04 augustus 2002 @ 16:33:
[...]

Ach ik heb in 't begin van dit topic al genoeg argumenten aangevoerd waarom 't wel zo is, dus als jij dat vind moet jij weten :)

Ik ben iig blij met m'n TFT en ik heb nog niemand die hier was horen zeggen dat ze 't niks vonden dus oke :)

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Tranquility
Hmm, zie net dat de ViewSonic VX900 € 1379,- incl. BTW kost bij www.computeruniverse.net. Zelfde prijs dus als de Belinea 101910 momenteel bij pricewatch...

• Tranquility
LiquidSilver, laat die CRT-adepten toch lekker. Jij, ik en vele anderen weten het nagelscherpe beeld van een TFT echt wel te waarderen :*) Ik ben hardstikke tevreden met mijn 19" iiyama A901HT VisionMaster Pro 450 met Diamontron CRT, maar een TFT met DVI is toch echt mooier en een stuk scherper, en staat echt wel op mijn buro binnen een maand (hoop ik)... :P

• XthinkZ

XthinkZ

lol. je oordeelt terwijl je er nog geen op je bureau hebt staan?

Heb laatst nog een topic van dani filth gezien, waar hij toch wel een aantal nadelen ondervond.

Ik hoop dat je blij zult zijn, en ik hoor graag van je ervaringen.

• Drogo
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16-08 20:31
TFT's zijn inderdaad vlijmscherp, daarom vindt ik het erg jammer dat de desktop modellen maar tot 1024x768 of 1280x960 gaan. Dat is eigenlijk te weinig.

Ik heb hier een Dell laptop met 15" scherm op 1600x1200, echt uitstekend te lezen, terwijl ik dat niet op een 19" Visionmaster Pro CRT hoef te proberen.
Zit echt te wachten op een 1600x1200 desktop model :/

[edit]
Ik weet niet hoe het met lagere resolutie TFT's zit, maar ik vind m'n Dell 15" 1600x1200 TFT beter dan m'n 19" Vision Master Pro 450

• ErikRo
JazzySOB schreef op 05 augustus 2002 @ 00:47:
[...]
De winkel waar ik hem bekeek was overigens Overseas in Amsterdam. De verkoper/technicus daar had er trouwens weinig kaas van gegeten, want hij wou het scherm elke keer op 85 Hz of hoger zetten. "geeft een wat rustiger beeld voor de ogen" zegt 'ie... Ik kon hem niet echt uitleggen dat dat bij een TFT niet nodig is omdat die geen refreshrate heeft.

De Belinea 101910 is trouwens bar slecht leverbaar op dit moment. Zelfs Maxdata Nederland (de importeur) moet ze op dit moment uit Duitsland halen. ik wil ook wel een ViewSonic VX900 halen met hetzelfde mooie 19" Fujitsu panel, en heeft bovendien een veel mooiere behuizing. Maar ViewSonic schijnt in Nederland niet eens vertegenwoordigd te worden..! :? Als beide niet binnen een redelijke termijn leverbaar zijn, ga ik waarschijnlijk een HP-L1820 halen met eveneens een MVA-panel, en het scherm is ook nog eens lekker goedkoop (onder de 1000 Euro). IPS-panels hoef ik niet vanwege de veel meer aanwezige ghosting en langzamere responsetijden.
Overseas ken ik, de eigenaar is best een aardige vent, maar er loopt ook zo'n klein blank mannetje rond, jaar of 40, de meest domme computerverkoper in NL en totaal niet klantgericht. Ik vermoed hij ook degene is die jou heeft geholpen.

Jammer dat ze zo slecht leverbaar zijn. Die Belinea had overigens zo te zien geen portrait mode en dat is wel erg handig voor internet/office.

Viewsonic vertrouw ik niet meer na hun laatste geintje (opvoeren specs). Die HP ken ik niet is dat wat?

• Tranquility
XthinkZ schreef op 05 augustus 2002 @ 01:29:
lol. je oordeelt terwijl je er nog geen op je bureau hebt staan?

Heb laatst nog een topic van dani filth gezien, waar hij toch wel een aantal nadelen ondervond.

Ik hoop dat je blij zult zijn, en ik hoor graag van je ervaringen.
Dat ik er nog geen een op mijn bureau heb staan, wil niet zeggen dat ik er geen ervaring mee heb... :/
Als er wel een staat zal ik het hier wel laten weten :)

• Tranquility
ErikRo schreef op 05 augustus 2002 @ 01:46:
[...]
Overseas ken ik, de eigenaar is best een aardige vent, maar er loopt ook zo'n klein blank mannetje rond, jaar of 40, de meest domme computerverkoper in NL en totaal niet klantgericht. Ik vermoed hij ook degene is die jou heeft geholpen.

Jammer dat ze zo slecht leverbaar zijn. Die Belinea had overigens zo te zien geen portrait mode en dat is wel erg handig voor internet/office.

Viewsonic vertrouw ik niet meer na hun laatste geintje (opvoeren specs). Die HP ken ik niet is dat wat?
Ja, dat kleine blanke mannetje was het! Alleen is hij wel wat ouder dan 40 volgens mij. Dat zou dan de technicus moeten zijn ofzo... De eigenaar had me daarvoor verder wel vriendelijk te woord gestaan.
Inderdaad is ViewSonic volgens mij niet helemaal eerlijk met de specs, want hoewel er hetzelfde Fujitsu-panel inzit als de Belinea, geven ze 600:1 op als contrastwaarde en Belinea 500:1, maar dat boeit me verder niet zo. Alles boven de 350:1 is goed genoeg. Belangrijker is de helderheid, en die is bij alle tegenwoordig wel boven de 250cdm. De behuizing vind ik wel mooier. Die HP-L1820 is nieuw en heeft goede specs en is vooral wel aantrekkelijk qua prijs. Het gekke is dat dit scherm in de States en Duitsland behoorlijk duurder is dan hier. Scheelt een paar honder Euro! Het gaat om dit scherm:
Afbeeldingslocatie: http://www.takeitnow.nl/img/684306.jpg

• Gé Brander
  • Laatst online: 15-06 23:37

Gé Brander

MS SQL Server

Wat mij opvalt is dat hier in dit topic niemand de combinatie legt tussen videokaart en tft. De beeldkwaliteit is heel afhankelijk van de kwaliteit van je videokaart. Ook viel het mij thuis op dat mijn TFT (Philips 105x) via de switchbox een erg vaag beeld gaf, en rechtstreeks wat beter. (dit was onder Windows XP). Later ben ik op mijn Windows 2000 server bezig (ook via de switchbox) en heb ik een dijk van een beeld. Superstrak en scherp. Dus zelfs je OS kan roet in het eten gooien. Enne... Ja ik had de juiste drivers in beide OS! Trek hier dus niet de conclusie uit dat XP de oorzaak is, maar dat of de driver niet optimaal is, of XP er vreemd mee omgaat. Ik denk persoonlijk dat het de driver is.

Maar wat de vraag betreft: Gaan voor TFT, mits je een goede koopt/kan kopen. Anders CRT. De nadelen die ik hier in dit topic zie staan zijn naar mijn idee dooddoeners/oude kost. Ik heb de TFT nu bijna een jaar en ben zeer blij er mee, ook al is het maar 1024x768. Dat is even wennen, maar dat duurt ook maar even. En het is zo heerlijk voor je ogen. Top

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

JazzySOB: Dat HP scherm (L1820) , is dat wel vertrouwbaar met die lage prijs (Ookal is het HP)

Ik bedoel, HP is duur merk, waarom is die monitor zo goedkoop voor een 18" ? :)

Jammer dat er zo weinig reviews nog van deze monitor online zijn.

Ik was eerst van plan om de Belinea 10 17 40 te kopen, maar die is even duur als de HP, dan ga ik denk ik liever voor de HP

• Rudi Vader
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-07 22:12
Even een tipje tussen door: In Beverwijk op de computermarkt hebben ze een 17" TFT 170b2 van Philips voor Eur 650,- staan met multimedia voet (kantelbaar en met boxen en microfoon). Een een 18" voor Eur 850,-. Ik heb er eentje en werkt perfect. Ook voor games.

Enne Marcj, over de Aldi TFTtjes.......die zijn gewoonweg goed. Helder beeld en 2 jaar garantie maar goed.... altijd weer die vooroordelen. |:( |:( |:(

Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 augustus 2002 @ 23:42:
[...]

Een zeer beargumenteerde mening. Maar oke, als jij hoofdpijn en brandende ogen iets positiefs vindt: computer dan maar met een CRT. Overigens, een TFT is jùist scherper dan een CRT |:(...
hoofdpijn en brandende ogen zijn niet te wijten aan de slechte CRT schermen, maar aan de gebruikers die de ballen verstand hebben van het instellen van de refreshrate.

Een TFT scherm is niet scherper dan een CRT scherm daar is het technisch gezien nog niet klaar voor. Als jij op een CRT 1600x1200 draait op een el-cheapo kaartje met slechte 2D filters sta je wel versteld van TFT scherpte. Doe er een Matrox in en ga dan vergelijken.

Probeer ook eens andere resoluties uit op je TFT scherm. Resoluties anders dan de aanbevolen resolutie zijn overduidelijk waziger, en los je niet op met een dure videokaart.

• Poltergeist
  • Laatst online: 13-08 19:18
Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 12:07:
[...]

Een TFT scherm is niet scherper dan een CRT scherm daar is het technisch gezien nog niet klaar voor. Als jij op een CRT 1600x1200 draait op een el-cheapo kaartje met slechte 2D filters sta je wel versteld van TFT scherpte. Doe er een Matrox in en ga dan vergelijken.

Probeer ook eens andere resoluties uit op je TFT scherm. Resoluties anders dan de aanbevolen resolutie zijn overduidelijk waziger, en los je niet op met een dure videokaart.
Een TFT (op de juiste resolutie) is wel degelijk scherper dan een CRT. Bij een TFT wordt elke subpixel apart aangestuurd. Bij een CRT wordt de kleur verkregen door kleuren te mengen. Dat gaat perfect in het midden van het scherm. Echter, aan de rand van het scherm zul je zien dat de rgb iets van elkaar gaat wijken, waardoor het beeld iets waziger wordt. En daar kan geen videokaart wat aan doen, omdat dit door het elektronenkanon icm het raster wordt geregeld.

En inderdaad, door die vaste resolutie van een TFT scherm is die minder geschikt om andere resoluties weer te geven. Da's een nadeel. Bovendien kun je wel een lagere resolutie weergeven (wat dan meestal wel lijdt tot een anti-aliasing effect, maar een hogere resolutie kun je echt vergeten.

Ook zijn de kleuren van een TFT iets minder 'vol' dan van een CRT. Een TFT wordt digitaal aangestuurd, waardoor er een beperkt aantal bits beschikbaar zijn (18 of 24 per pixel, (6 of 8 per subpixel), terwijl een CRT door de analoge aansturing meer variatie kan weergeven.

Het grote voordeel van een TFT is de ruimte die het (niet) inneemt t.o.v. een CRT. Echter, als je de ruimte hebt, zou ik persoonlijk niet de overstap van 19" CRT naar 17" TFT maken.

• Tranquility
Er is Gordijnstok gewoon niet aan het verstand te brengen dat een TFT altijd scherper is dan een CRT omdat een TFT simpelweg geen misconvergentieproblemen kent. Iedere pixel van een TFT wordt onafhankelijk aangestuurd in tegenstelling tot een CRT waar je maar moet afwachten of de electronenstraal hopelijk op de juiste fosforkleur terecht komt... Als je een TFT analoog gaat aansluiten op een brakke videokaart, kun je inderdaad een slechte beeldkwaliteit verwachten, maar op de natieve resolutie met een knappe videokaart (Matrox, GF4, ATi) of nog liever DVI is de scherpte absoluut en daar kan GEEN ENKELE CRT tegenop, never-nooit-niet. Bij andere resoluties krijg je interpolatie waardoor er zachte randen kunnen ontstaan (door de interpolatie dus) maar daar is een TFT ook niet voor gemaakt. Het is gewoon dom en zonde om een TFT niet op zijn natieve resolutie te gebruiken.

• Tranquility
RudiVader schreef op 05 augustus 2002 @ 11:53:
Even een tipje tussen door: In Beverwijk op de computermarkt hebben ze een 17" TFT 170b2 van Philips voor Eur 650,- staan met multimedia voet (kantelbaar en met boxen en microfoon). Een een 18" voor Eur 850,-. Ik heb er eentje en werkt perfect. Ook voor games.
Ik zou een TFT dus nooit op de Beverwijkse markt kopen. Safe garantie heb je dan niet echt lijkt me. Tot voor een paar jaar geleden was de computermarkt nog leuk en waren er allerlei computerbedrijven die hun waren voor (soms) leuke prijzen aanboden. Nu zijn het steeds meer turken die hun GSM-handel bedrijven en soms wat computerspullen verkopen bij gelegenheid... Nog even en de hele computerhal is één grote GSM-telefoon handel. Ik snap de organisatie van de beurs niet dat ze die GSM-pipo's toelaten op de computerbeurs. De computerbeurs had gewoon de computerbeurs moeten blijven zonder al die GSM-shit. De hele Beverwijkse Bazaar is al één grote GSM-hal. |:(

Verwijderd

JazzySOB: Is het niet verstandiger om voor TN + Film te kiezen ipv van MVA (Die HP en die Belinea waar jij geintereseerd in bent hebben die)

Volgens Toms Hardware hebben ze wellicht het einde van deze technologie bereikt en kan de MVA techniek zich niet meten wat betreft elegantie van kleur met TN + Film.

• jordan2k
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-08 12:52
TimMer schreef op 29 mei 2002 @ 20:35:
TFT
Voordelen: ruimtebesparend, mooi uiterlijk.
Nadelen: duur, minder scherp dan CRT, vreet stroom, vaste resolutie, "veeg"-effecten.

Ik zou lekker een grotere CRT kopen als ik jou was. Ik heb maandag een 22" Iiyama CRT gehaald, de Vision Master Pro 512. Beestachtig beeld gewoon. >:)
:? en een CRT vreet minder stroom :? hmm geloof dat een CRT meer electronica bevat en vooral exstreem hoge spanningen. en gezelige stromen.
dan een TFT tft werkt al op een lagere spaning omdat het geen beeldbuiz meer heeft maar een grote hoevelheid led's. maar het zou dan toch niet zo veel uit maken. Veeg effecten heb je geen last van als je een goeie TFT koopt zijn ook wat duurder.

• Tranquility
Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 22:57:
JazzySOB: Is het niet verstandiger om voor TN + Film te kiezen ipv van MVA (Die HP en die Belinea waar jij geintereseerd in bent hebben die)

Volgens Toms Hardware hebben ze wellicht het einde van deze technologie bereikt en kan de MVA techniek zich niet meten wat betreft elegantie van kleur met TN + Film.
Bedoel je IPS (In Plaine Switching)?
Die technologie is juist minder aantrekkelijk dan MVA. IPS heeft meer last van ghosting en trailing door langere responsetijden dan MVA. Ik snap Tom dan ook niet waarom hij zijn voorkeur uitspreekt voor IPS, wat naar mijn mening alleen maar nadelen heeft t.o.v. MVA-techniek.

Verwijderd

Jups IPS ja :)

Ik zit zelf nog beetje te twijfelen wat ik zal kopen, of de Hercules Prophetview 920 (IPS) of de HP L1820 (MVA)

Voordeel van MVA zijn uiteraard de lagere responstijden en de grotere kijkhoek, maar ik heb bij meerdere reviews gelezen (oa Tom dus en CT) dat MVA wat betreft kleur en grijstinten niet al te sterk is.

Maakt de keus er niet al te makkelijk op :)
Ben benieuwd naar je beredenering waarom IPS alleen maar nadelen heeft in vergelijking van MVA. Misschien dat je me nog over de streep haalt ;)

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Tft is fantastisch in veel opzichten alleen vind ik fat ze één groot nadeel hebben en dat is het kleurbereik.
Daarmee bedoel ik dat als ik een kleur pallet open dat de donkere kleuren vaak teveel naar zwart neigen, maar verders zijn het hele mooie monitoren.
De voordelen van tft zijn legio, mits ze draaien in de aanbevolen resolutie en voor mensen die zeuren over de 'vaste' resolutie dat is eigenlijk vergelijkbaar met de ergonomische resolutie van de crt monitoren als je een 17" crt neemt is de ergonomische resolutie vaak 1024x768 op 85hz een 15" tft is ook 1024x768 een geeft altijd flikkervrij beeld. Spellen worden toch vaak in een resolutie gespeeld van tussen 1024x768 en 1280x1024 wat overeenkomt met 15 - 17" tft.

• XthinkZ

XthinkZ

Ik ben het wel gedeeltelijk eens met slaiter.
Wat ik wel minder vind bij TFT:

Ik ben bij CRT altijd gewend het contrast lekker hoogte zetten, vind ik altijd er goed uitzien, maar bij TFT hoef je dat niet te proberen, je bent dan gelijk je kleuren aan het verpesten.

Mischien is dat wel mijn grootste nadeel bij TFT.

• JF_
  • Laatst online: 13-08 17:11

JF_

JazzySOB schreef op 04 augustus 2002 @ 03:08:
[...]
En naar de Samsung 181T heb ik ook gekeken, maar die heeft verticaal een wat mindere kijkhoek (170-85 i.p.v. 170-170) wat toch te zien was in de winkel waar ik hem bekeek.
De Samsung 181T (en 191T) hebben een kijkhoek van 85 graden *elke kant op*, dus een totale hoek van 170 graden.

Verwijderd

XthinkZ schreef op 06 augustus 2002 @ 12:44:
Ik ben het wel gedeeltelijk eens met slaiter.
Wat ik wel minder vind bij TFT:

Ik ben bij CRT altijd gewend het contrast lekker hoogte zetten, vind ik altijd er goed uitzien, maar bij TFT hoef je dat niet te proberen, je bent dan gelijk je kleuren aan het verpesten.

Mischien is dat wel mijn grootste nadeel bij TFT.
Bij mijn oude CRT had ik Contrast op 100 en Helderheid op 0, nu heb ik contrast op 55 en helderheid op 50, en ik krijg bijna hetzelfde.

• XthinkZ

XthinkZ

Bijna?

Bijna is nog niet helemaal...

Verwijderd

Voor games is een gewoon scherm vaak beter, heb hier zelf een tft scherm van Hercules Prophetview 720
http://europe.hercules.com/showpage.php?p=32&b=1&f=1

Maar voor mijn games heb ik een gewoon scherm. :)

• Tranquility
JF_ schreef op 06 augustus 2002 @ 13:26:
[...]

De Samsung 181T (en 191T) hebben een kijkhoek van 85 graden *elke kant op*, dus een totale hoek van 170 graden.
Op hun homepage stond toch echt bij horizontale kijkhoek 170 graden en verticaal 85 graden. Stond, want ze hebben hun homepage veranderd (in www.samsung-it.nl voor hun computerproducten) en nu staat er inderdaad opeens onder 85 graden en boven 85 graden. Wel erg vreemd, want waarom zetten ze er dan niet meteen 85 graden links en 85 graden rechts bij om het verhaal helemaal compleet te maken? ik vind dat ze een beetje op ViewSonic gaan lijken (het ophemelen van specificaties)

Is er iemand in de zaal die een Samsung 181T heeft en even het boekje met de technische specificaties erbij wil pakken om dit misverstand de wereld uit te helpen? 8)7

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 17:13:
Voor games is een gewoon scherm vaak beter, heb hier zelf een tft scherm van Hercules Prophetview 720
http://europe.hercules.com/showpage.php?p=32&b=1&f=1

Maar voor mijn games heb ik een gewoon scherm. :)
Juist voor games is een TFT toch beter, omdat je dan geen hoofdpijn en brandende ogen krijgt?

• Tranquility
Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 08:41:
Jups IPS ja :)

Ik zit zelf nog beetje te twijfelen wat ik zal kopen, of de Hercules Prophetview 920 (IPS) of de HP L1820 (MVA)

Voordeel van MVA zijn uiteraard de lagere responstijden en de grotere kijkhoek, maar ik heb bij meerdere reviews gelezen (oa Tom dus en CT) dat MVA wat betreft kleur en grijstinten niet al te sterk is.

Maakt de keus er niet al te makkelijk op :)
Ben benieuwd naar je beredenering waarom IPS alleen maar nadelen heeft in vergelijking van MVA. Misschien dat je me nog over de streep haalt ;)
Wel, de voor- en nadelen van IPS en MVA heb ik al genoemd hier in het forum, met als aanvulling dat IPS ook een krachtiger backlicht vereist omdat het door een groter aantal transistoren per pixel minder licht doorlaat dan MVA. Maar als je meer wilt weten over deze technieken, kijk hier dan maar eens: http://www.pctechguide.com/07panels.htm.
Erg interessant leesvoer :)
En de door jouw genoemde kleur- en grijsverschillen heb ik tussen IPS en MVA nog niet kunnen ontdekken.

• Tranquility
Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 08:41:
Vergeet niet dat de Hercules Prophetview maar een 17" scherm is, dit in tegenstelling wat de typeaanduiding doet vermoeden. En voor een 17" vind ik hem behoorlijk duur. Een mooi design heeft 'ie echter wel, maar dat heeft de HP-L1820 ook maar de saaie "kantoorwitte" belinea 101910 daarentegen weer niet. Ik denk dat ik trouwens zowieso geen Belinea meer ga kopen, ik heb wederom geen antwoord gehad van Maxdata op meerdere mailtjes, ik vind hun houding niet bepaald motiveren tot aanschaf. :O Ik heb er nu echt mijn buik van vol...
Ze kunnen van mij dus de groeten krijgen en ik ga waarschijnlijk mooi voor de voordelige HP.

• ErikRo
JazzySOB schreef op 05 augustus 2002 @ 07:20:
[...]

Die HP-L1820 is nieuw en heeft goede specs en is vooral wel aantrekkelijk qua prijs. Het gekke is dat dit scherm in de States en Duitsland behoorlijk duurder is dan hier. Scheelt een paar honder Euro! Het gaat om dit scherm:
afbeelding
Ik heb hem al eens gezien maar vond hem zo lelijk als de pest en je moet er toch een paar jaar naar kijken.
Maar ik eens kijken of de specs cq inderdaad zo goed zijn. Misschien is het dan toch de moeite. Is deze wel te koop in de winkel :)

Verwijderd

Ik heb hier de Samsung 191T liggen.

Op de doos staat : Viewable Angle (V/H) : 170 graden / 170 graden

Het staat in het engels, maar je begrijpt hopelijk wel dat graden NL's is en dat er op de doos een gradenteken staat :)

Wat wilt men nog meer weten?

--- wordt voor sommige als spam gezien ---
Ik heb een eigen bedrijf. Een van de activiteiten is het verkopen van hard- en software. Gezien het feit dat we op dit moment 26 leveranciers hebben, kun je er vanuit gaan dat we zo'n beetje alle gangbare dingen leveren.

Email me maar als je ergens interesse in hebt. Zal ik dit voor je nagaan en naar je terugkoppelen.
Onze webshop is nog niet actief: Druk bezig met coden van php & sql-scripts.

Overigens waarom ik dit vertel is natuurlijk het feit dat wij geld verdienen, maar uiteraard krijg je daar gewoon voor terug dat je de spullen kunt komen ophalen als je het niet vertrouwt en we proberen de laagste prijs te hanteren, voor zover bekend (bij jullie of bij ons).

• Tranquility
ErikRo schreef op 06 augustus 2002 @ 19:30:
[...]
Ik heb hem al eens gezien maar vond hem zo lelijk als de pest en je moet er toch een paar jaar naar kijken.
Maar ik eens kijken of de specs cq inderdaad zo goed zijn. Misschien is het dan toch de moeite. Is deze wel te koop in de winkel :)
Interessant! Waar heb je hem gezien in de winkel? Ik wil hem ook liever eerst "live" bekijken voordat ik tot aanschaf over ga.

Is hij echt zo lelijk? Zo op de foto vind ik het wel een slank design.

• Tranquility
Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 19:33:
Ik heb hier de Samsung 191T liggen.

Op de doos staat : Viewable Angle (V/H) : 170 graden / 170 graden

Het staat in het engels, maar je begrijpt hopelijk wel dat graden NL's is en dat er op de doos een gradenteken staat :)

Wat wilt men nog meer weten?

Ik heb een eigen bedrijf. Een van de activiteiten is het verkopen van hard- en software. Gezien het feit dat we op dit moment 26 leveranciers hebben, kun je er vanuit gaan dat we zo'n beetje alle gangbare dingen leveren.

Email me maar als je ergens interesse in hebt. Zal ik dit voor je nagaan en naar je terugkoppelen.
Onze webshop is nog niet actief: Druk bezig met coden van php & sql-scripts.

Overigens waarom ik dit vertel is natuurlijk het feit dat wij geld verdienen, maar uiteraard krijg je daar gewoon voor terug dat je de spullen kunt komen ophalen als je het niet vertrouwt en we proberen de laagste prijs te hanteren, voor zover bekend (bij jullie of bij ons).
Voor deze gelegenheid zullen we het maar niet als spam beschouwen O-)
Het feit blijft dat ik de Samsung 181T/191T serie qua design het mooist vind.
Kun je een scherpe prijs maken voor het 19" model? >:)

Trouwens, jij als hardware verkoper heb dan natuurlijk ook heel wat TFT-schermen de revue zien passeren. Waar gaat jouw voorkeur naar uit? Gewoon uit curiosity :)

• ErikRo
Wil je aub deze thread niet voor reclame van je eigen winkel gaan gebruiken, jij weet best wel dat dat niet mag ;)
Dit is een hele leuke en informatieve thread voor iedereen hier en het zou jammer zijn als deze op slot ging.

• ErikRo
JazzySOB schreef op 06 augustus 2002 @ 19:58:
[...]

Interessant! Waar heb je hem gezien in de winkel? Ik wil hem ook liever eerst "live" bekijken voordat ik tot aanschaf over ga.

Is hij echt zo lelijk? Zo op de foto vind ik het wel een slank design.
Sorry was een review van de kleinere uitvoering ik dacht op op TH. Smaken verschillen natuurlijk, maar zwart en grijs en dan die voet eronder. Van de zijkant gaat het nog, maar de voorkant .....

• Tranquility
Oh, ik zat al stilletjes te hopen op een review van de 18" maar de 15" heeft een geheel ander panel, en is dus niet qua beeldkwaliteit te vergelijken met de 18".
En qua design vind ik hem best wel strak er uit zien hoor. Gewoon vierkant maar wel dun ;)

Verwijderd

JazzySOB schreef op 06 augustus 2002 @ 20:47:
Oh, ik zat al stilletjes te hopen op een review van de 18" maar de 15" heeft een geheel ander panel, en is dus niet qua beeldkwaliteit te vergelijken met de 18".
En qua design vind ik hem best wel strak er uit zien hoor. Gewoon vierkant maar wel dun ;)
Waar woon je?
Dit is echt een geweldig scherm. Ik ga altijd al voor samsung (qua tft):
A. omdat ze zo'n smalle rand hebben (de T serie dan)
B. extra helder
C. Lekker kantelbaar
D. Geen dode pixels (niet gevonden op de 191T)

Ik heb gewoon een erg goed gevoel bij deze schermen. Qua design zijn ze ook erg mooi vind ik.

Verwijderd

JazzySOB schreef op 06 augustus 2002 @ 20:07:
[...]
Kun je een scherpe prijs maken voor het 19" model? >:)

Trouwens, jij als hardware verkoper heb dan natuurlijk ook heel wat TFT-schermen de revue zien passeren. Waar gaat jouw voorkeur naar uit? Gewoon uit curiosity :)
Zoals ik net in het vorige bericht heb gezegd: Samsung. Die 170 graden is zo lekker :)

De Eizo lijken me ook mooie schermen, maar qua specs waren deze minder voor onze klant dan de Samsung.

Voor het scherm, mail me maar even dan. Ik vind niet dat ik hier dieper op in moet gaan hierro, want heb het ook al een keer met een IA gehad. Dan raak je er teveel bij betrokken.

Verwijderd

TFT is mij nog veelz te duur! Ik wacht wel tot die krengen 200 euro worden.
Ruimte genoeg (achter mijn monitor wonen geen mensen

Verwijderd

ErikRo schreef op 06 augustus 2002 @ 20:35:
Wil je aub deze thread niet voor reclame van je eigen winkel gaan gebruiken, jij weet best wel dat dat niet mag ;)
Dit is een hele leuke en informatieve thread voor iedereen hier en het zou jammer zijn als deze op slot ging.
True true. Voor de marge bij particulieren hoeven we het ook niet te doen.

• ErikRo
JazzySOB schreef op 06 augustus 2002 @ 20:47:
Ach op zich is een foto ook niet alles, misschien is hij live best wel grappig. Maar ja dan zou wel leuk zijn als we die dingen ergens in het echt konden zien.

Verwijderd

Ik lees steeds dat je perse GEEN goedkopere (budget) TFT monitor moet kopen, maar een hele goede dure.

Waar merk ik dat aan (behalve de prijs)? Wat zijn de essentiele verschillen? Kwaliteit, levensduur, prestatie, enz ??? Leg uit.

Krijgt een goedkoop TFT scherm dan heel gauw kappote pixels, of....?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 May 2003 @ 16:56:
Ik lees steeds dat je perse GEEN goedkopere (budget) TFT monitor moet kopen, maar een hele goede dure.

Waar merk ik dat aan (behalve de prijs)? Wat zijn de essentiele verschillen? Kwaliteit, levensduur, prestatie, enz ??? Leg uit.

Krijgt een goedkoop TFT scherm dan heel gauw kappote pixels, of....?
Niet echt een nuttige kick.

Voor je meeste vragen kun je hier terecht > TFT/Gamen - the final episode part 4.

En kapotte pixels heb je altijd kans op, let vooral op de garantie die je erbij krijgt.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ten eerste is dit topic al redelijk oud, de dingen die hier besproken worden zijn al achterhaald :)

Zie voor meer recente info: TFT/Gamen - the final episode part 4.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.