Bidirectioneel printen met linux mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• MinddiggerNL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 15:17
Hoi allemaal,
Ik heb zojuist eens op bidirectioneel e.d. gezocht maar niks nuttigs gevonden. Het volgende is het geval:

Enige tijd geleden had ik een HP710c printer die ik via mijn SME linux (soort redhat) heb aangesloten. Deze printer kon geen bidirectioneel dataverkeer aan in een netwerk en dus heb ik indertijd een niet bidirectionele printerkabel gekocht voor dat ding.

Nu heb ik sinds een aantal weken een HP960c en die kan zover ik weet wel bidirectioneel verkeer aan en in een netwerk werken. Ik heb deze ipv de oude printer aan de server gehangen. Nu duurde het printen nogal lang van grote bestanden omdat hij niet bidirectioneel verkeer aankan via deze kabel...er moet dus met printen gewacht worden totdat alles in de wachtrij is geplaatst

Nu heb ik vandaag een lange bidirectionele printerkabel gekocht en de printer daarmee aangsloten op de linux server. Ik gebruik overigens ten allen tijde Axis LPR printdriver onder windows om de printer aan te sturen.
Nu heb ik aangevinkt dat ie mag beginnen met printen zodra de eerste pagina in de wachtrij staat (waardoor hij dus tussentijds de printstatus moet kunnen doorgeven en dus sneller moet kunnen beginnen met printen en sneller klaar moet zijn).
Ik heb echter het idee dat dit helemaal niet werkt...bij een Word doc van 14 pagina's begint ie pas te printen zodra de hele opdracht in de wachtrij staat en de opdracht verzonden is

Ook kan ik nog niet zien hoeveel inkt er in de cartridges zit want hij geeft aan dat er geen tweerichtingsverkeer mogelijk is.

Heeft iemand een idee hoe dat komt? De printer kan tweerichtingsverkeer (bi-directioneel verkeer) aan, de kabel ook maar ligt dat aan de linux server of aan dat axis tooltje (ook al heb ik het daar goed aangevinkt)???

Iemand die me kan helpen? heb ik die kabel nog voor nop gekocht?

Ik heb ditzelfde probleem ook in dit topic beschreven, maar daar reageert niemand meer op :( Bios van server is in elk geval goed ingesteld.

Nog iemand een idee waar het aan kan liggen dat ik niet bidirectioneel kan printen?

Verwijderd

heb je de support pagina van hp al geprobeerd?

• MinddiggerNL
Op woensdag 29 mei 2002 19:55 schreef compukid het volgende:
heb je de support pagina van hp al geprobeerd?
Heb ik zojuist op gekeken maar daar kan ik niks zinnigs vinden. Ik denk dat ik de printer van het weekend eens aansluit op een windows desktop pc en als het met die kabel dan wel lukt, weet ik dat het aan de linux server ligt.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Biredirectioneel wil zeggen, dat de printer info terug kan sturen naar de computer, iets wat weinig met je netwerk heeft te maken dus ;)
Op woensdag 29 mei 2002 20:04 schreef timotheebastin het volgende:
Ik denk dat ik de printer van het weekend eens aansluit op een windows desktop pc en als het met die kabel dan wel lukt, weet ik dat het aan de linux server ligt.
Ik geloof niet dat lpr of Cups een mogelijkheid hebben om op te vragen hoeveel inkt er nog in de cartridge zit.
En /als/ ze dat wel ondersteunen, dan wil dat nog niet zeggen dat automatisch je client daarvan op de hoogte wordt gesteld, het zal hoogstens in een logfile o.i.d. zijn te vinden..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• MinddiggerNL
Op woensdag 29 mei 2002 20:11 schreef moto-moi het volgende:
Biredirectioneel wil zeggen, dat de printer info terug kan sturen naar de computer, iets wat weinig met je netwerk heeft te maken dus ;)
[..]

Ik geloof niet dat lpr of Cups een mogelijkheid hebben om op te vragen hoeveel inkt er nog in de cartridge zit.
En /als/ ze dat wel ondersteunen, dan wil dat nog niet zeggen dat automatisch je client daarvan op de hoogte wordt gesteld, het zal hoogstens in een logfile o.i.d. zijn te vinden..
Op zich vind ik het nog niet zo erg dat ie de hoeveelheid inkt niet weergeeft...dat had ik leuk gevonden maar is niet echt belangrijk.

Wat ik echter wel belangrijk vind, is dat ie begint te printen zodra de 1e pagina in de wachtrij staat en dan dus tussentijds terugstuurt hoever ie is. Dat zou ie nu eigenlijk moeten doen. Echter als ik een word doc print van 14 pagina's dan gaat ie pas printen op het moment dat alle pagina's in de wachtrij staan en de printopdracht verdwenen is. Dat was voorheen ook dus deze kabel heeft niks veranderd :?

Met zo'n word documentje maakt het niet veel uit, maar wel als je 20 A4's in kleur gaat printen! Dan gaat ie dus eerst een paar gig in de wachtrij zetten en zit je dus gerust een uur of langer te wachten voordat alles klaar is!

Verwijderd

Bidirectioneel support is geloof ik een optie in de kernel. Die aanzetten, hercompileren en dan zou het dus moeten werken...

• MinddiggerNL
Op woensdag 29 mei 2002 20:20 schreef beelzebubu het volgende:
Bidirectioneel support is geloof ik een optie in de kernel. Die aanzetten, hercompileren en dan zou het dus moeten werken...
Oh...als dat zo is dan blijft die optie alleen nog maar over...

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:07

MadEgg

Tux is lievvv

Heeft nix met bidirectioneel te maken. Dat geeft alleen maar onzinnige zooi terug, dat schakel ik dus ook altijd uit.
Gezien de code van je printer neem ik aan dat het een inkjet / deskjet is, die hebben geen ingebouwde wachtrij, maar krijgen de informatie rechtstreeks van de computer.
Laserjets laden het hele document voordat ze beginnen met printen.
Gevolg is dus dat het al dan niet beginnen met printen na de eerste pagina afhangt van de print-server en niet van de printer of communicatie met de printer.
Wat CUPS doet is wachten tot het hele af te drukken bestand overgeladen is, en begint het dan pas naar de printer te sturen. Daar zou je naar moeten kijken of dat te veranderen is...

Tja

• MinddiggerNL
Op woensdag 29 mei 2002 21:50 schreef MadEgg het volgende:
Heeft nix met bidirectioneel te maken. Dat geeft alleen maar onzinnige zooi terug, dat schakel ik dus ook altijd uit.
Gezien de code van je printer neem ik aan dat het een inkjet / deskjet is, die hebben geen ingebouwde wachtrij, maar krijgen de informatie rechtstreeks van de computer.
Laserjets laden het hele document voordat ze beginnen met printen.
Gevolg is dus dat het al dan niet beginnen met printen na de eerste pagina afhangt van de print-server en niet van de printer of communicatie met de printer.
Wat CUPS doet is wachten tot het hele af te drukken bestand overgeladen is, en begint het dan pas naar de printer te sturen. Daar zou je naar moeten kijken of dat te veranderen is...
Ah zo...dus het ligt hier helemaal aan de linux server? Ik gebruik SME server (soort RedHat) en die gebruikt zover ik weet LPR. Althans...ik gebruik Axis LPR printtool in windows en daarmee werkt het printen.

Wat kan ik nu nog doen dan?

Verwijderd

Heeft dat niet met de kernel te maken??

Met de nieuste 2.4.x kernel zit daar ondersteuning voor in

• MinddiggerNL
Op woensdag 29 mei 2002 22:04 schreef Markiedam het volgende:
Heeft dat niet met de kernel te maken??

Met de nieuste 2.4.x kernel zit daar ondersteuning voor in
SME wat ik gebruik heeft kernel 2.2.19-7.0

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Op woensdag 29 mei 2002 22:03 schreef timotheebastin het volgende:

[..]

Ah zo...dus het ligt hier helemaal aan de linux server? Ik gebruik SME server (soort RedHat) en die gebruikt zover ik weet LPR. Althans...ik gebruik Axis LPR printtool in windows en daarmee werkt het printen.

Wat kan ik nu nog doen dan?
Tsja, ik heb me verder niet zo heel erg verdiept in de printserver business, ik ben blij dat CUPS werkt :7
Maar als je LPR gebruikt zou ik in ieder geval eens overwegen om up te graden naar CUPS, heeft meer mogelijkheden, overzichtelijker en IMHO wat sneller.

Ik was zelf net op zoek naar het omgekeerde.. naja, niet helemaal. Maar ik wil dat CUPS de pagina's in omgekeerde volgorde afdrukt zodat ze in de goeie volgorde netjes op een stapeltje uit de printer komen... Kzal nog eens naar de config van CUPS kijken.

Tja

Verwijderd

tja... dat is dus de 2.2.x tree...

Probeer eens kernel 2.4.18 te compilen... en kijk of het dan wel wil

• MinddiggerNL
Op woensdag 29 mei 2002 22:08 schreef MadEgg het volgende:

[..]

Tsja, ik heb me verder niet zo heel erg verdiept in de printserver business, ik ben blij dat CUPS werkt :7
Maar als je LPR gebruikt zou ik in ieder geval eens overwegen om up te graden naar CUPS, heeft meer mogelijkheden, overzichtelijker en IMHO wat sneller.
Daar zal ik eens naar gaan kijken...zo handig ben ik in dat soort dingen nog niet...gebruik niet voor niets deze distro die al kant-en-klaar is :) Nou ja..niet helemaal kant en klaar maar ik heb hem nog nooit zodanig hoeven modden om aan mijn wensen te voldoen.
Ik was zelf net op zoek naar het omgekeerde.. naja, niet helemaal. Maar ik wil dat CUPS de pagina's in omgekeerde volgorde afdrukt zodat ze in de goeie volgorde netjes op een stapeltje uit de printer komen... Kzal nog eens naar de config van CUPS kijken.
Dat kan toch gewoon via je printerdriver in windows? Of gebruik je ook linux op je desktop?

Oh ja...wat betreft het overgaan op kernel 2.4 Dat is geen optie in SME....dat heeft met heel veel dingen te maken die ik hier niet allemaal uit kan gaan leggen, maar kort gezegd komt het er dan op neer dat de SME distro dan zijn gateway functionaliteit mist en dat is nu net waar het hierbij om gaat :)

Verwijderd

[b]Op woensdag 29 mei 2002 22:12 schreef

Oh ja...wat betreft het overgaan op kernel 2.4 Dat is geen optie in SME....dat heeft met heel veel dingen te maken die ik hier niet allemaal uit kan gaan leggen, maar kort gezegd komt het er dan op neer dat de SME distro dan zijn gateway functionaliteit mist en dat is nu net waar het hierbij om gaat :)
leg toch maar eens uit.... :)

Dat is wel vreemd als je niet kunt overstappen

• MinddiggerNL
Op woensdag 29 mei 2002 22:15 schreef Markiedam het volgende:

[..]

leg toch maar eens uit.... :)

Dat is wel vreemd als je niet kunt overstappen
Moet dat? Dat is echt een heel verhaal...zou zeggen zoek in dit devinfo mailarchief maar eens naar kernel 2.4 upgrade of iets in die geest...dan weet je genoeg :)
http://www.mail-archive.com/devinfo@lists.e-smith.org/

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Op woensdag 29 mei 2002 22:12 schreef timotheebastin het volgende:

Dat kan toch gewoon via je printerdriver in windows? Of gebruik je ook linux op je desktop?
Ik wel(Linux dus), m'n zus niet, en die wil ook printen...

Maar hoe kan je dat dan in Windows instellen? Ze heb XP erop, maar bij de printersettings zijn vrijwel alle tabbladen disabled, op Services na...
Eigenlijk hoort dit niet op dit forum, maar als we 't er toch over hebben :)

Tja

• MinddiggerNL
Op woensdag 29 mei 2002 22:31 schreef MadEgg het volgende:

[..]

Ik wel(Linux dus), m'n zus niet, en die wil ook printen...

Maar hoe kan je dat dan in Windows instellen? Ze heb XP erop, maar bij de printersettings zijn vrijwel alle tabbladen disabled, op Services na...
Eigenlijk hoort dit niet op dit forum, maar als we 't er toch over hebben :)
Ik kan dat gewoon in de printerinstellingen van mijn hp960c instellen maar volgens mij kon dat ook bij die oude 710c van me...anders kan het in elk geval in bijv. MS Word...bij printerinstellingen gewoon aangeven dat ie bij het laatste blaadje begint :)
Pagina: 1