bidirectioneel printverkeer icm win + linux

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

• MinddiggerNL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 15:17
Hoi allemaal,

Ik heb zojuist eens op bidirectioneel e.d. gezocht maar niks nuttigs gevonden. Het volgende is het geval:

Enige tijd geleden had ik een HP710c printer die ik via mijn SME linux (soort redhat) heb aangesloten. Deze printer kon geen bidirectioneel dataverkeer aan in een netwerk en dus heb ik indertijd een niet bidirectionele printerkabel gekocht voor dat ding.

Nu heb ik sinds een aantal weken een HP960c en die kan zover ik weet wel bidirectioneel verkeer aan en in een netwerk werken. Ik heb deze ipv de oude printer aan de server gehangen. Nu duurde het printen nogal lang van grote bestanden omdat hij niet bidirectioneel verkeer aankan via deze kabel...er moet dus met printen gewacht worden totdat alles in de wachtrij is geplaatst :(

Nu heb ik vandaag een lange bidirectionele printerkabel gekocht en de printer daarmee aangsloten op de linux server. Ik gebruik overigens ten allen tijde Axis LPR printdriver onder windows om de printer aan te sturen.
Nu heb ik aangevinkt dat ie mag beginnen met printen zodra de eerste pagina in de wachtrij staat (waardoor hij dus tussentijds de printstatus moet kunnen doorgeven en dus sneller moet kunnen beginnen met printen en sneller klaar moet zijn).
Ik heb echter het idee dat dit helemaal niet werkt...bij een Word doc van 14 pagina's begint ie pas te printen zodra de hele opdracht in de wachtrij staat en de opdracht verzonden is :?

Ook kan ik nog niet zien hoeveel inkt er in de cartridges zit want hij geeft aan dat er geen tweerichtingsverkeer mogelijk is.

Heeft iemand een idee hoe dat komt? De printer kan tweerichtingsverkeer (bi-directioneel verkeer) aan, de kabel ook maar ligt dat aan de linux server of aan dat axis tooltje (ook al heb ik het daar goed aangevinkt)???

Iemand die me kan helpen? heb ik die kabel nog voor nop gekocht?

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:00

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Heb je je poort-instellingen in de Bios al nagekeken en op ECP/EPP gezet?

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• MinddiggerNL
Euhm...op de server bedoel je? Euhm...nee niet op gelet maar volgens mij staat dat goed.

Ik zal het nog wel even nakijken, maar stel dat staat goed...kan het dan nog ergens anders aan liggen (aan linux bijv.)? Of moet dit het gewoon zijn?

• DeBolle

DeBolle

Ja, dit moet het zijn. Problemen met moderne printers op dit vlak hebben naar mijn ervaringen twee oorzaken: 1. de Bios instellingen (het beste is lpt1: op address 278, irq 7, dma 3, ECP/EPP) en 2. de kabel.
Over punt 2 valt alleen te vertellen dat het een volledig bedrade kabel _moet_ zijn. Als je de DB-25 (de connector aan de computer-zijde)openmaakt en bekijkt mag er geen enkel pinnetje zijn doorverbonden met een andere. Zodra dat het geval is heb je een El Cheapo die niet bruikbaar is voor bi-directioneel enz.
Verder blijkt mij regelmatig dat de ground van de connector niet doorverbonden mag zijn met een van de ground aansluitingen in de kabel.

• MinddiggerNL
Oh...dan ga ik dat op de server zo ff nakijken!

Die kabel heb ik gekocht als 25 polige parallelle kabel van 7 meter...voor 9 euro....zover ik weet moet ie bidirectioneel zijn.

• MinddiggerNL
Hmm..heb de bios net nagekeken en dat staat allemaal zoals je zegt dat het moet staan...dat is dus goed. (Iemand)nog een idee?

• MinddiggerNL
Niemand verder een idee? Moet ik deze vraag in een andere categorie stellen (bijv. NOS)?

• DeBolle

DeBolle

Er van uitgaande dat jouw config verder in orde is, blijf ik bij de kabel als probleem.

• DR
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

DR

Moet ik deze vraag in een andere categorie stellen (bijv. NOS)?
Volgende keer kun je ook gewoon een move aanvragen ipv gewoon een andere te openen ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.