Toon posts:

8 ohm 200watt op 4 ohm 160 watt, kan dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik geef binnenkort ter gelegenheid van het slagen voor m'n examen een tuinfeestje voor wat mensen. Daar is natuurlijk ook wat muziek bij, maar in verband met de buren ga ik geen dj inhuren of wat dan ook, maar zelf wat opzetten. Ik heb 2 Dap mc-10 boxen (geen commentaar..) met een maximale belastbaarheid van 200W en een impedantie (of hoe heet dat) van 8 ohm.
Nu wil ik de dolby receiver van m'n ouders gebruiken voor 't feestje. Maar nu effe een vraagje, want ik heb geen zin om m'n boxen of papa's receiver te mollen.
De receiver (Sony STR-DE315) heeft volgens het boekje een vermogen bij stereoweergave (DIN, bij 1kHz, 4 ohm) van 80W + 80W. Ik heb dus totaal geen verstand van al die shit, maar kan 't kwaad om die 8ohm boxen (max input vermogen 200W) daarop aan te sluiten?
(is ongetwijfeld een zeer domme vraag, maar ik wou 't graag even zeker weten..)

Verwijderd

Ik ga er voor de zekerheid niet op reageren want ik heb het vielleicht fout.. maar kijk ff in de FAQ hoe dat ook al weer zit met ohm en watt

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Whehehehe, niks aan de hand gewoon aansluiten zolang het vermogen van de speakers hoger is dan de reciever is er niks aan de hand. Maar als je bijvoorbeeld 8 ohm versterker op 4 ohm speakers zet dan krijg je een knalfeest >:)

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 28 mei 2002 14:46 schreef Niels99 het volgende:
Whehehehe, niks aan de hand gewoon aansluiten zolang het vermogen van de speakers hoger is dan de reciever is er niks aan de hand. Maar als je bijvoorbeeld 8 ohm versterker op 4 ohm speakers zet dan krijg je een knalfeest >:)
thnx, dit moest ik effe heeel zeker weten :D

Verwijderd

echte nederlanders gaan altijd eerst proberen en daarna lezen hoe het moet ! B-)

Verwijderd

Anders vraag je een kleine entree prijs.. van 5 euro persoon en koop je zo'n 1 keer gebruiken beuk versterker..

Want zo'n slap sony dingetje zal niet echt helpen in zo'n tuin denk ik..

• Asclepius
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 07:08
Je moet wel oppassen dat je de versterker niet te lang en te hard aan laat staan. De meeste versterkers vinden dat niet leuk. Let er dus op dat het geluid niet gaat vervormen of iets dergelijke, want dan ben je of je versterker of je speakers aan het slopen.

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op dinsdag 28 mei 2002 14:46 schreef Niels99 het volgende:
Voor jou ook erg noodzakelijk om de faq eens te lezen.

Impendantie en vermogen zijn nl. 2 heel verschillende dingen, en je haalt het gewoon door elkaar.

Om even op de vraag van de topicstarter terug te komen. De rating van je versterker zegt alleen maar dat de versterker in theorie 80 watt per kanaal zou moeten kunnen leveren als er speakers met een nominale impendantie van 4 ohm aanhangen. Dat betekent dus absoluut niet dat je er geen speakers met een hogere of lagere impendantie aan mag hangen. Het enige is dat speakers met imp. dippen nog wel eens zwaar kunnen zijn voor de voeding van je amp. Ten eerste omdat een lage impendantie bijna kortsluiting lijkt voor je amp. Ten tweede omdat de amp meer vermogen kan leveren aan de transistorkant bij lagere impendanties en de voeding is hier vaak niet op berekend. Nou ken ik die lagere series van Sony wel vrij aardig. En het zijn niet echt versterkers die ik in een disco omgeving zou willen gebruiken. Maar als je hem gewoon met beleid gebruikt, en er voor zorgt dat het geluid niet vervomd klinkt, dan komt het allemaal best wel goed. Zet de tone regeling uit bij die amp trouwens (of de knoppen op de neutrale positie). Want de eq. regeling die erin zit is zo slecht dat hij heel erg snel gaat vervormen als je de bass of de treble wat boost.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Hmmm,

Een versterker van 80W aan 4 ohm levert slechts 40W aan 8 ohm, dus een echt beukgeluid zal d'r wel niet inzitten.

Verder zal de versterker het echt niet leuk vinden om lange tijd harder dan hard te spelen, en gaattie clippen tegen de klippen op. Dit kan dan weer je luidsprekers opblazen. Of de versterker stopt d'r om de haverklap mee. Kortom: allemaal ellende.

Mijn advies: ga ff naar een verhuurbedrijf en pik een versterker mee van 2x200-250W an 8 ohm. Dat kost je echt de kop niet (20 euro ofzo), en voorkomt een hele hoop ellende.

Zie het als een verzekering: als je pa z'n versterker d'r aan gaat of je luidspreker kost het in inder geval meer dan die 20 euro.

Specs? Zie ondertitel...

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 13:55
Op dinsdag 28 mei 2002 18:49 schreef DaDaJoker het volgende:
Hmmm,

Een versterker van 80W aan 4 ohm levert slechts 40W aan 8 ohm, dus een echt beukgeluid zal d'r wel niet inzitten.
40 watt is meer dan je denkt :)

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

Verwijderd

Topicstarter
Och 'n beukgeluid hoeft ook helemaal niet :)
iedereen houdt altijd van die examenfeesten harde muziek enzo. op zich ook wel leuk, maar ik wil dus een gezellig feest bouwen, waar je rustig nog wat kunt praten enzo, met wat muziek op de achtergrond. De speakers worden zo goed als rondom het zitgedeelte van de tuin opgesteld, dus zo hard hoeft 't allemaal niet. Maargoed, allemaal bedankt voor de informatie, ik weet genoeg. Ik ga es testen wat voor geluid de receiver geeft met die boxen, en als dat toch te weinig is heb genoeg dj-vrienden met versterkers waarvan ik 'r vast wel eentje mag lenen :z ;)

Verwijderd

gewoon niet te hard zetten .... ennuh waar was dat feest?? ;)

Verwijderd

topictitel aangepast:
"newbie vraagje >> "8 ohm 200watt op 4 ohm 160 watt, kan dat?"

• FFF
  • Laatst online: 23:09

FFF

house party gaat er niet mee lukken, maar een achtergrond muziekje is goed te doen. Je haald er niet uit wat je net beschreef.

Verwijderd

http://www.wehkamp.nl/winkelen/p_produkt.asp?FromOverzicht=Y&BC=&Page=WIN&HGC=BEG&SC=N05&GC=N57&FamilieID=25531&ArtikelNummer=797384&AantalArt=8

Kijk.. heb ik ff voor je opgezocht.. gewoon ff wat geld bijelkaar leggen en je hebt een prima wehkamp versterker :P

Verwijderd

Een vriend van mij hield een keer een examen feestje, met zijn eigen stereo. Maar doordat het in het hele huis werd gehouden had hij niet genoeg speakers. Toen heb ik mijn 8 Ohms speakers erbij gezet, ik weet het vermogen niet, wel redelijk veel. En na een paar uur was zijn versterker kapot, dus of het helemaal zonder risico kan: Ik denk het NIET.

• Zeepoog
Op dinsdag 28 mei 2002 22:30 schreef Pauluz het volgende:
http://www.wehkamp.nl/winkelen/p_produkt.asp?FromOverzicht=Y&BC=&Page=WIN&HGC=BEG&SC=N05&GC=N57&FamilieID=25531&ArtikelNummer=797384&AantalArt=8

Kijk.. heb ik ff voor je opgezocht.. gewoon ff wat geld bijelkaar leggen en je hebt een prima wehkamp versterker :P
Lachen, het verhaal over die continue weergave met 'n link naar het begrip over een cassetterecorder :D

Verwijderd

Heb toen een Sansui versterker opgeblazen met zo'n soort feestje, daarna een cheapo akai neergezet, daar een flinke fan bovenop gezet en luidsprekers aangesloten, dat ging perfect :) (tegenwoordig pak ik gewoon voor en eindversterker voor dat soort dingen, dat is er meer op berekend)

Verwijderd

met een lichte versterker kan je je speakers van veel vermogen kapôt helpen!

Dit heeft te maken dat de verterker gaat clippen en een gelijkspanning gaat afgeven!
Deze gelijkspanning doet de spreekspoel van de speakers smelten!

Maar met die reciever denk ik dat je safe zit , want 90% kans is er een beveiiging op!

Verwijderd

1 ding: koeling

Want als je een consumenten budget versterker gaat inzetten als PA/Party versterker, dan kun je al snel de eindtrap aan de onderkant van je versterker opvangen in een afdruipbakje (of in de zoveeltste topic vragen of je die kan doormeten/vervangen)...

Overigens is het optimale geluid meestal berekend tot aan de helft van je volumeknop (daarboven neemt de vervorming exponenteel toe - tot aan 3/4 open waarbij vervorming de weergavedrempel gaat overschrijden) - en is het aantal Watt wat je buiten nodig hebt sterk afhankelijk van je omgeving: heel open zonder schuttingen etc. - veel Watt nodig - of rondom gesloten afrastering: minder Watt nodig, maar altijd meer als binnen omdat je geen reflectie van je plafond/muren/vloeren hebt.

NB: koeling wel geisoleerd, en niet met bier, zoals hieronder wordt voorgesteld, anders heb je niet alleen een kater de andere dag, maar ook een punkkapsel...

Verwijderd

Op woensdag 29 mei 2002 02:43 schreef euss het volgende:
1 ding: koeling
ja zorg zeker voor koeling !

Warm of lauw bier , is als kattep*s.

Verwijderd

Ja troublegum.. koop dat wehkamp geval gewoon.. als eind versterker en je sony receiver als voorversterker... voor de zekerheid een fan d'r op.. (er zit volgens mij een fan in de eindversterker) en gaan met die banaan.. moet het vast wel mee lukken...

Ik houd elk jaar met vrienden een feest in een huis met tuin aan het water... maargoed dat is dus ook niet helemaal lekker afgelopen met de speakers omdat we niet zo slim waren en er nog is een boombox tussen te hangen.. die b&w speakers hielden het dus niet meer en waren dood op het eind van de avond.

Verwijderd

Topicstarter
hmmz als ik dit allemaal zo hoor ga ik toch maar es proberen of ik niet 'n PA-eindversterkertje van een maat kan lenen (nouja, zal wel huren worden, want die ik-ben-de-beste-dj-maar-ik-mag-nooit-ergens-draaien-behalve-op-'t-feest-van-oma types moeten toch ook hun set terug verdienen he ;))
In ieder geval bedankt voor de reacties!

Verwijderd

wat is 160 euro nou.. dat ding kan je prima gebruiken voor volgende feesten of na het feest verkopen

• Zeepoog
Op woensdag 29 mei 2002 10:26 schreef Pauluz het volgende:
wat is 160 euro nou.. dat ding kan je prima gebruiken voor volgende feesten of na het feest verkopen
verkopen is dan natuurlijk dom. Je krijgt nog maar de helft ervoor en volgend jaar heb je 'm misschien weer nodig

Verwijderd

Op woensdag 29 mei 2002 11:23 schreef Zeepoog het volgende:

[..]

verkopen is dan natuurlijk dom. Je krijgt nog maar de helft ervoor en volgend jaar heb je 'm misschien weer nodig
Psies.. kopen hup en klaar

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:02

Jag

AIM Music NL
Concordiastr 6
6269GB Margraten

meel
Waarom typ je niet eens een mailtje naar die gasten, leg de situatie uit en kijk of zij nog een klein setje hebben staan voor een zachte prijs. Dat is zoveel verstandiger dan HiFi gebruiken als PA.
Pagina: 1