Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC voeding voor in de auto, interesse??

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 528 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• scsirob
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 18:07
Is er onder de dames en heren Tweakers interesse in een PC voeding speciaal voor gebruik in de auto? Ik ben van plan zelf zo'n voeding te ontwerpen nadat zoeken op internet weinig producten en belachelijke prijzen gaf. Als er voldoende interesse voor is wil ik het ook wel beschikbaar maken voor de buitentweakers onder ons.

Mocht dit interessant zijn, dan hoor ik graag waar het aan moet voldoen. Reken er op dat dit voor kleinere systemen wordt, dus geen 450W spul... Ik denk zelf aan een 80 - 100W bij ingangs spanningen van 9 tot 18VDC.

To terminate or not to terminate, that's the question...

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

Ik weet, dat het niet de echte tweaker gedachte is, maar een inverter 12V -> 220V is toch ook een mooie oplossing ?

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Op maandag 27 mei 2002 13:59 schreef Cobra_Lup het volgende:
Ik weet, dat het niet de echte tweaker gedachte is, maar een inverter 12V -> 220V is toch ook een mooie oplossing ?
Idd, je betaalt er misschien nog wel veel voor (dacht ik) maar dan heb je ook wat. Tenminste wel zo veiliger dan zelf bouwen

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Zo maar even een paar prijsjes van inverters, kosten vallen nog wel mee. Ik denk haast dat een zelf gebouwde gestabilliseerde geschakelde voeding van 150W duurder is.

inverter 12 -> 220 volt 150 watt 64.95

inverter 12-> 220 volt 300 watt 79.95

inverter 12-> 220 volt 600 watt 169.95

inverter 12-> 220 volt 1000 watt 299.95

inverter 12-> 220 volt 1500 watt 599.95

inverter 12-> 220 volt 2500 watt 949.00

Maar net wat ik al zij het is natuurlijk niet conform de tweaker gedachte om zelf lekker te knutsellen, maar wel een goed alternatief.

Prijzen in Euro's

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-11 13:41
De voeding in een PC is toch ook 12 Volt naat het omgevormd is. Dan kun je alles toch rechtsreeks daarop aansluiten?

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Op maandag 27 mei 2002 14:06 schreef Bigfoot het volgende:
De voeding in een PC is toch ook 12 Volt naat het omgevormd is. Dan kun je alles toch rechtsreeks daarop aansluiten?
Was het maar zo makkelijk, dit kan niet. Vraag mij niet waarom zal wel wat te maken hebben, dat de 12V van de auto niet echt stabiel is en toch veel dipjes heeft.

Verwijderd

Ik denk dat zelf die voeding maken goedkoper is. Als je een 12V - 220V omzetter gebruikt dan moet je ook nog een extra PC voeding hebben. Tevens trekt dit lekker veul uit de accu van de auto. Zo'n ding trekt toch wel al gauw zo'n 25 Ampere voor 300 Watt

Ik vind zo'n 'auto' voeding wel interessant.

• GGS_206
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Op maandag 27 mei 2002 14:05 schreef Cobra_Lup het volgende:
Zo maar even een paar prijsjes van inverters, kosten vallen nog wel mee. Ik denk haast dat een zelf gebouwde gestabilliseerde geschakelde voeding van 150W duurder is.

inverter 12 -> 220 volt 150 watt 64.95

inverter 12-> 220 volt 300 watt 79.95

inverter 12-> 220 volt 600 watt 169.95

inverter 12-> 220 volt 1000 watt 299.95

inverter 12-> 220 volt 1500 watt 599.95

inverter 12-> 220 volt 2500 watt 949.00

Maar net wat ik al zij het is natuurlijk niet conform de tweaker gedachte om zelf lekker te knutsellen, maar wel een goed alternatief.

Prijzen in Euro's
Je kon beter ff neerzetten waar je dat weg hebt :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• scsirob
Op maandag 27 mei 2002 14:06 schreef Bigfoot het volgende:
Nee dat gaat niet. In een auto is de 12V spanning erg vervuild, en varieert tussen een volt of 8 (by starten) tot pieken van 16V. Daar wordt je mamma plankje en harddisk niet vrolijk van >:)

Voor de mensen die omvormers voorstellen, dat kan natuurlijk wel, maar het lijkt me dat als je net een mooi klein VIA Eden bordje gekocht hebt voor je mobiele MP3/DVD/UT systeem, dat je dan niet een grote omvormer EN een gewone ATX voeding erbij wilt hebben. Kan je net zogoed een bigtower in de achterbak leggen *D

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Op maandag 27 mei 2002 14:11 schreef GGS_VR6 het volgende:

[..]

Je kon beter ff neerzetten waar je dat weg hebt :)
Voor de liefhebber,

http://www.profi.nl/html/voedingen.html

• Alnitak
  • Laatst online: 20-12-2021
je zou toch doormiddel van condesatoren een stabiel signaal kunnen maken vanaf de accu.
dan krijg je een "soort" ups systeem want die veveiligen ook tegen stroom pieken enzo

Little known fact about Middle Earth: The Hobbits had a very sophisticated computer network! It was a Tolkien Ring...

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-11 19:48
Misschien leuk als begin punt ?

http://www.sproggy.com/

of eind punt want het is een complete voeding... Ik kon alleen in nederland niet alle onderdelen krijgen.... daar kwam ik achter NADAT ik het printje had laten maken |:(

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-11 16:13
Op maandag 27 mei 2002 14:38 schreef Alnitak het volgende:
je zou toch doormiddel van condesatoren een stabiel signaal kunnen maken vanaf de accu.
dan krijg je een "soort" ups systeem want die veveiligen ook tegen stroom pieken enzo
dan heb je echt biggass condensatoren nodig hoor

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• scsirob
Op maandag 27 mei 2002 14:44 schreef Dr.DNA het volgende:

http://www.sproggy.com/

of eind punt want het is een complete voeding... Ik kon alleen in nederland niet alle onderdelen krijgen.... daar kwam ik achter NADAT ik het printje had laten maken |:(
He Dr DNA, dat ziet er aardig uit... De MAX787 had ik ook in gedachten, ik heb er hier twee liggen. Welke onderdelen kan jij niet vinden??

Ik mis twee dingen in je ontwerp. Ten eerste geen +3.3V voor ATX (kan met een MAX788), ten tweede werkt je +12V niet als de accuspanning onder 13.6V komt (starten, groot licht aan, dikke bassen uit de boxen). Ik ben daarvoor op zoek naar een LT1170 SEPIC controller van Linear Technology. Die kan overweg met spanningen onder en boven de uitgangsspanning.

Samenwerken?

• Atmoz
  • Laatst online: 28-11 15:59

Atmoz

Techno!!

Zelf maken is vet ruig!!!
Ik ben er ook aan het denken om dat te doen.

• scsirob
Op maandag 27 mei 2002 15:08 schreef scsirob het volgende:

[..]

He Dr DNA, dat ziet er aardig uit... De MAX787 had ik ook in gedachten, ik heb er hier twee liggen. Welke onderdelen kan jij niet vinden??

Ik mis twee dingen in je ontwerp. Ten eerste geen +3.3V voor ATX (kan met een MAX788), ten tweede werkt je +12V niet als de accuspanning onder 13.6V komt (starten, groot licht aan, dikke bassen uit de boxen). Ik ben daarvoor op zoek naar een LT1170 SEPIC controller van Linear Technology. Die kan overweg met spanningen onder en boven de uitgangsspanning.

Samenwerken?
OOpppsss... Me and my big mouth... :o Ik zat bij MK2 te kijken, zo te zien heb je bij MK2.5 het al een stuk beter voor elkaar...

• Dr. Bean
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Een broer van mij heeft dat zelf maken al eens geprobeerd...er zijn sites genoeg over.

Dan kom je er dus achter dat je alles kan krijgen...op 2 onderdelen na dus. Dat schiet echt niet op. :(

Maar misschien kun je het met andere onderdelen wel voor elkaar krijgen...eerst kijken of je alles krijgen kunt (verschillende onderdelen moeten uit Amerika of Azië komen, en eer dat je bericht krijgt van "het leveren gaat niet lukken" zit het ding al zowat in elkaar)

• VO-Zephyr
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 28-03-2024
ik heb er wel interesse voor, zelfbouw of bestellen maakt niet uit ;)

Verwijderd

Gewoon een standaard car-audio condensator gebruiken om de accuspanning constant te houden....

Had er zelf ook 1 voor mijn 1000 Watt continu versterker zitten...

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:26
Ik heb misschien wel interesse, hangt van de prijs af...
Ik heb hier nml. nog een Pentium 100 die ik in mijn auto wilde bouwen... Ik weet niet of dat mogelijk is, ivm. condensatie, schokken en dat soort natuurverschijnselen... :P

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Hmmmm.... interessant,
M'n tweede Via Eden bordje moet aan m'n carstereo, en daar is idd een stabiele ATX voor nodig.
Dus ja, er is zeker interesse, maar is een voeding zelf ontwerpen niet het wiel uitvinden?
Kan die tip van DNA niet aangepast worden met onderdelen die wel verkrijgbaar zijn?

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

• VO-Zephyr
kunnen die onderdelen niet uit een normale voeding worden gesoldeerd? of inkoopactie houden ?
of inkoopactie voor die 12v auto voedingen?
hoe bloeit vast wel wat uit voort :)

• Screec
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-07 14:27
mja, die +5, +12V +3.3V zijn allemaal niet zo moeilijk om te maken, daar bestaan genoeg componenten voor. die -5V daarentegen is iets moeilijker...

Verwijderd

Ik heb zekers interesse!!!!

Maar ligt wel aan de afmeting en de prijs.

Vooral de afmeting want hoe kleiner hoe beter!!!!

• VO-Zephyr
kan je voor -15 en -12 niet gewoon de polen omdraaien?
of zit dat heel anders in elkaar
dan je dan +12 op de verkeerde onderdelen krijgt

Verwijderd

negatieve voltages kun je toch gewoon met een 7905 en een 7912 krijgen?? :?

heb het hier al voor elkaar, met een AM7812 en een AM7805.
Alleen booten gaat, zodra je iets zwaars laat doen dan klaptie in :(
Iemand oplossing hiervoor??

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-11 19:48
Op maandag 27 mei 2002 15:08 schreef scsirob het volgende:

[..]

He Dr DNA, dat ziet er aardig uit... Samenwerken?
Wow.. sorry, misschien niet duidelijk geweest, maar dit is NIET van mij...
Helaas. Van analoge elec. heb ik geen kaas gegeten.

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-11 11:16

TMoose

Mooooooose !!

Als je er een voeding van maakt met uitgangen van:

0 - 7 - 12 - 17 - 24, dan kun je de 12V als 0 gebruiken, en heb je dus -12, -5, 0, 5 en 12 V. Je moet er dan natuurlijk wel voor zorgen dat je geen sluiting krijgt met de massa van de auto..

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06:39
Is zeker zeer interresant ik heb ook al diverse geprobeerd te maken van oid engelse site maar meestal zit je an vast op 1 of 2 onderdelen :(

Tis natuurlijk wel zo dat als het wat wordt het wel goedkoper moet zijn als een 300/500 Watt omvormer anders heeft het geen nut

Verwijderd

Voor diegenen die het hebben geprobeerd:

Welke onderdelen zijn niet te krijgen?

spoelen
2 x 47uF [luidsprekerspoel?]
2 x 10uH [triac spoel?]

Trafo 5:6:6 [zelf wikkelen?]

Diodes
2 x MBR745 schottky [alternatieve schottky?]
SA28A 31,1 volt [zener?]
MUR120 ultrafast [alternatieve ultrafast diode]
MBR340
1N5819

IC's
2 x MAX787 [geen alternatief]
LM2587-12T [ ,, ,, ]

Heeft iemand ervaring met die 'samples'? Dus kun je als particulier (met een fake bedrijf) gratis samples bestellen?
Ik kan het gewoon niet geloven.
Die LM2587 kost 4,1 dollar per stuk bij 1000 stuks, dus ongeveer 13 gulden incl. btw. Als de andere onderdelen ook in die richting gaan wordt het een duur voedinkje!

Verwijderd

Even een speciale vraag:
Hoe belangrijk is die +12Volt?

Welke dingen hebben 12 Volt nodig? Motoren?
Zou het ook met 11 volt (of nog lager) kunnen?

Want dan zou je gewoon met een lowdrop spanningsregelaar kunnen werken. Sommigen doen het al met 0,1 Volt verschil.
Met een BD140 tor bouw je een 1 Ampère lowdrop.
Dan hoef je geen stepup regelaars te gebruiken (dan heb je nl. die moeilijke spoelen en diodes nodig).

Verwijderd

Als je gebruik maakt van een laptop harddisk (5 volt only) is de 12 volt niet echt belangrijk meer. Is misschien alleen nodig voor de com poorten en die gebruik je toch niet... In sommige gevallen is het nodig voor de geluidskaart. Misschien dat een moederbord met 3.3 volt en 5 volt al werkt!

Verwijderd

helaas heeft je mobo echt de +12V nodig.... de negatieve voltages kun je echter wel weg laten; deze zijn alleen voor de comm-poorten e.d.

• scsirob
Op dinsdag 28 mei 2002 12:51 schreef augustus het volgende:
Voor diegenen die het hebben geprobeerd:

Welke onderdelen zijn niet te krijgen?

IC's
2 x MAX787 [geen alternatief]
LM2587-12T [ ,, ,, ]

Heeft iemand ervaring met die 'samples'? Dus kun je als particulier (met een fake bedrijf) gratis samples bestellen?
Ik kan het gewoon niet geloven.
Die LM2587 kost 4,1 dollar per stuk bij 1000 stuks, dus ongeveer 13 gulden incl. btw. Als de andere onderdelen ook in die richting gaan wordt het een duur voedinkje!
Ik heb even bij Farnell gekeken. MBR745 is op voorraad, kost 0,98 Euro per stuk. Die LM2587 is reteduur (bijna 14 Euro..) maar ook op voorraad. De hele voeding zal zeker niet spotgoedkoop worden, maar vergelijkbaar met een goede ATX voeding.

Spoelen en trafo zijn bij Coilcraft te krijgen, alleen hebben ze daar een minimum afname van 50 stuks :'(

Overigens heb ik van Maxim keurig gratis samples van de MAX787 en MAX788 gekregen, twee van elk. Dat werkt echt. Ook andere bedrijven geven gratis samples, als het binnen redelijkheid gebeurt. Met een eigen bedrijf (KvK nummer en zo) is het wel een stuk makkelijker. Het wordt dan aannemelijker dat je er 5000+ gaat afnemen ;)

• scsirob
Op dinsdag 28 mei 2002 10:56 schreef DaFoX het volgende:
negatieve voltages kun je toch gewoon met een 7905 en een 7912 krijgen?? :?

heb het hier al voor elkaar, met een AM7812 en een AM7805.
Alleen booten gaat, zodra je iets zwaars laat doen dan klaptie in :(
Iemand oplossing hiervoor??
7905 en 7912 moeten ook een negatieve ingangsspanning hebben. Het is niet zo dat je er +12V instopt en dat er dan -5V uitkomt of zo.

Een 7805/7812 kan wel, alleen wordt je niet vrolijk van de verstookte warmte. Als je 5V bij 4A trekt, dan wordt er (13.8 - 5) * 4 = 35 Watt opgestookt.. Mag een best koelertje op dus.

Verwijderd

Waar gebruikt een moederbord de 12 volt dan voor als ik vragen mag?

• Kr3Kr
  • Laatst online: 27-11 18:29

Kr3Kr

Melpomene

Op maandag 27 mei 2002 13:59 schreef Cobra_Lup het volgende:
lekker ineconomisch met je stroom omgaan! :+

Gregor van Egdom Krekr

• Kr3Kr
  • Laatst online: 27-11 18:29

Kr3Kr

Melpomene

Op donderdag 06 juni 2002 16:27 schreef cornholio het volgende:
Waar gebruikt een moederbord de 12 volt dan voor als ik vragen mag?
fannetjes, misschien?

en waarschijnlijk ook wel voor andere dingen...

Gregor van Egdom Krekr

• redguy
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Ik zit nogsteeds met die trafo in mijn maag, Coilcraft is ook niet gek en heeft echt wel door dat elke tweaker dat ding wil hebben. Dus helaas geen samples meer.

Iemand al een bedrijf gevonden dat deze trafo kan leveren ?

Ze hebben het zelf over $5 per stuk + $20 verzendkosten. misschien een inkoop actie ?

Dan het relais ? Is daar al een type nummer van bekend die op de print past ?

IP Rocks

Verwijderd

:D

Waarom niet gewoon een inkoopactie voor de kastjes van procase. Die hebben namelijk een voeding voor 12 V.

Ok ok, nou die 12 V van de oto nog stabiel krijgen, maar dat moet toch kunnen met zo'n chop schakeling en dan een paar 78l12's oid

Het is nog iets te vroeg, en te weinig koffie om hier iets helders over te zeggen, maar het moet kunnen.

Ik neem volgende week wel even contact op met procase.
( en bestel een via bordje, lijkt me ook wel essentieel )

• w00Dy
  • Laatst online: 28-11 21:08

w00Dy

Make soap, not war

Ik ben ook aan een voeding bezig voor in m'n auto mijn problemen:

10 uH inductor (te krijgen bij coilcraft, minimale afname 50 stuks, 1 euro per stuk)
Spoel aan 66uH en ratio van 1:1.2:1.2 (te krijgen bij coilcraft, minimale afname 50 stuks, 5 euro per stuk)

@ augustus
[url="http://www.farnell.com"]www.farnell.com[/url] vind je al veel hoor, die diodes vind je er allemaal, een LM 2587 ook. Maar dan omdat je de spoel mist kan je het niet bouwen.

Ik wil echt wel zo'n voeding hebben, ik heb een epia gekocht met de bedoeling hem in de auto te gaan bouwen. En omdat ik niet aan alle onderdelen kan geraken, ben ik bezig met zelf een voeding te ontwerpen. Morgen ofzo zal ik het schema eens posten. Met een MAX765CPE kan je -12 trekken van de 5 volt lijn en dan heb je ook dadelijk je -5. En 3.3v is ook al geen probleem, dankzij de samples van maxim. Maar hoe de voeding uiteindelijk gaat presteren is koffiedik kijken.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:45

Epsilon

dit is idd behoorlijk interressant!!

Maar zo'n grote audio potmeter (1 farrad meestal) zijn ongelooflijk duur (300 euro oid :().

Maybe kan ik aan grote condensatoren (0,3 F) komen voor een relatief (30 euro) lage prijs.

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

ok ff een update, ik heb besloten toch maar de MK2.5 van www.sproggy.com
te gaan maken

Op dit moment mis ik gewoon nog een 10µH inductor maar als ik hem niet vind maak ik hem zelf wel :Y)

Die transformator heb ik gevonden, en het bedrijf had nog één exemplaar in stock. Misschien sturen ze zelfs een sample op :P Misschien kunnen we een inkoopactie houden, ze maken op bestelling maar hebben geen minimum ordering quantity van 50 stuks :)

• Bart_Banaan

Bart_Banaan

Ik kwam deze ook nog tegen : http://www.timeline-inc.com/arrival.html

Werk vanuit een 12V lood accu :)

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

dat is een ups :?

niet waar we hier over bezig zijn

• Bart_Banaan

Bart_Banaan

Die UPS schakeling werkt wel vanaf een 12V loodaccu, die heb ik ook in mijn auto.
Kijk, voor 29 dollar heb je een powersupply met ingebouwde loodsaccu, effe tweaker, ff modden, en je hebt een accu los en een printplaat waarop je een 12V ingang hebt en een ATX-powersupply uitgang (8>

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-11 18:41

klaaz

it's me!

Dr.DNA schreef op 27 mei 2002 @ 14:44:

[url="http://www.sproggy.com/"]http://www.sproggy.com/[/url]

quote site: Please make sure that you are able to obtain all the required parts for this project before beginning construction.

Maar wel vervelend inderdaad.

• Corn
  • Laatst online: 25-11 10:02

Corn

Raar jongetje

VO-Zephyr schreef op 28 mei 2002 @ 09:54:
kan je voor -15 en -12 niet gewoon de polen omdraaien?
of zit dat heel anders in elkaar
dan je dan +12 op de verkeerde onderdelen krijgt
Nee, -12 is iets compleet anders... Zie de 12 en -12 uitgang samen als 24v... Dan krijg je ongeveer dit:
[code]
-----------------------12v + (24v)
)12v
-----------------------0v (12v)
)12v
-----------------------12v - (0v)
[code]
Je hebt dus 2x 12v, maar de 0v dient als de + voor de -12v. Deze grappen zijn eigenlijk alleen maar bedacht om UARTS van seriele poorten te laten werken, want die gebruiken hele rare spanningen.... (Stamt nog af van de telex rotzooi) Je geluidskaart gebruikt ook -12 en -5 om de DA's en de opamps te laten werken

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Bart_Banaan schreef op 01 augustus 2002 @ 22:28:
Die UPS schakeling werkt wel vanaf een 12V loodaccu, die heb ik ook in mijn auto.
Kijk, voor 29 dollar heb je een powersupply met ingebouwde loodsaccu, effe tweaker, ff modden, en je hebt een accu los en een printplaat waarop je een 12V ingang hebt en een ATX-powersupply uitgang (8>
vanaf die site=The outputs are +5 VDC @ 6.5 A, + 3.3 VDC @ 2.5 A, +12 VDC @ .8 A, - 12 VDC @ .5 A, and a battery charging output of 12 VDC @ 10 A.

Ik zou zo zeggen, steeds de auto laten draaien :P

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-11 10:32
De Bart-Banaan oplossing klinkt erg simpel en goedkoop, waarom zou dit niet kunnen werken? De maximale spanning is hoog genoeg, de vraag is alleen of de accu van de auto het haalt. Maar goed, er zit een extra accu in dat ding. Nu maar hopen dat de dynamo voldoende stroom kan leveren!

Verwijderd

isa sloten werken ook met de -12 en de -15

tenminste mijn isa geluiskaart en isa video kaart (zijn oude beestjes om mee te testen voor me mp3kastje wak aan het maken ben)

Verwijderd

kheb ff beetje zitten denken (ja ik schrok er zelf ook van)
maar kan je niet met een 555 imer een blokgolf maken daze kan je dan weer een triac oid aan laten sturen zodat je een sterke stroom kan schakelen deze stroom gaat dan door een trafo heen met windingen 1:3 ofzo dan gelijk richten en aflakken dan heb je een de gelijkspanning verhoogt naar ongeveer de 30 a 40 volt en vanaf deze ga je dan de andere waardes maken dus 12v als 0, 24 als 12, 17 als 5, 7 als -5, 0 als -12

in theorie is dit mogelijk maar of het ook werkt :?

het is geen nette manier om de spaning zo te verhogen en ik zou het ook in trappen doen en niet in een keer met 1 triac en transistor maar paar transistors en dan een tic 226m triac

volgens mij moet het zo te doen zijn als je er dan bij het einde een paar flinke condensatoren aan hangt zodat je geen spanningsval krijgt en daarna gaat verlagen naar de 24 v toe

sorry is een lang en onduidelijk verhaal (kan nooit een iets goed duidelijk uitleggen) maar volgens mij moet dit werken

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-11 10:32
Ook ik heb zitten denken :) en het probleem met zo'n UPS is waarschijnlijk dat het wegvangen van zo'n spanningspiek al in het 220V gedeelte (dus voor de accu) gebeurt. Het opvangen van lagere spanningen (minder dan 12v) gebeurt met de accu en werkt dus nog wel :?

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

op een normale autobatterij gaat het nooit die wattages kunnen trekken. denk ik het zou straf zijn als het lukt. Dan heb ik de oplossing voor mijn probleem al de hele tijd naast mijn voeten staan. Anywayz ik heb mijn onderdelen als ik terug ben van vakantie soldeer ik het wel in mekaar

Verwijderd

een normale auto accu??
wat is normaal je hebt zoveel verschillende

van 36 Ah tot 150 Ah dus dat hangt ver maar van af

en zoveel amps trekt de pc ook weer niet om mp3's enzo af te spelen hoor
je versterker in een auto trekt meer waarschijnlijk (als je tenminste een power versterker hebt :P >:)

Verwijderd

Op mp3car.com zijn er al vele bezig met dit onderwerp.
op de volgende link wordt zelfs een kit aangeboden maar daar zitten dus een aantal onderdelen niet bij de rest is makkelijk verkrijgbaar lijkt me.

http://www.mp3car.com/vbu...read.php?s=&threadid=9575

Ook was er een inkoop actie van de volgende onderdelen:
T-6, 47uH Inductor, 10uh Inductor

http://www.mp3car.com/vbu...read.php?s=&threadid=9398

Misschien kunnen we hier wat mee.
Eigenlijk zoeken we dus nog naar een alternatief voor de volgende:

MAX787CCK (MAXIM)
MAX788CCK (MAXIM)
LM2587-12T (NATIONAL)

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

maxim stuurt samples op
lm2587 is te krijgen

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

let even op je dynamo !

deze levert tenslotte het vermogen om alles op gang te houden

Als je dus meer vermogen trekt dan gelevert krijgt staat je auto dus stil op een gegeven moment. of met een beetje pech oververhit de gelijkrichter in de dynamo o.i.d
8)7 8)7 8)7 8)7

Je hebt ook van die auto's die de hele buurt van muziek voorzien deze hebben ook altijd wel een 220 stekkerje aan boord. Anders kunnen ze niet meer starten.
Nou ja met een 2e accu mischien
:Y) :Y) :Y) :Y)

Iperf

Verwijderd

Woody wat is de website van maxim?

voor de max787 kun je een LT1074CT gebruiken je hebt dan wel 2 extra weerstanden nodig met een tolerantie van 1% hier is een link naar dit onderwerp en er staat ook een link op naar de datasheet.
http://www.mp3car.com/vbu...adid=9626&highlight=maxim

Voor wie direct naar de datasheet wil:
http://www.linear.com/prod/datasheet.html?datasheet=5

Verwijderd

Laat maar woody heb de pagina voor het aanvragen van de sample's al gevonden

Eens zien of ik ook de sample's krijg. >:)

hier is de link:
http://www.maxim-ic.com/samplescart.cfm?Action=ViewCart

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
edit:

Had alleen de eerste 25 posts gelezen

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Ik heb net wat zitten doorlezen op dat mp3car forum, nu blijkt dat de sproggy powersupply problemen heeft met de -12, als je deze aansluit krijg je bij momenten -22 en meer en dat kan niet te bedoeling zijn. Ik heb net een MAX765CPA sample aangevraagd, deze maakt -12 van de 5 volt lijn.

Verwijderd

2de accu nemen :) die wel bij laad maar niet voeding geeft aan de onderdelen de auto :p

• Martien
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-06 14:11
Misschien een stomme vraag, maar wat is het algehele nut van een pc in je auto?

@iMartien

Verwijderd

Diepvrieskip: wat dacht je van mp3's afspelen , videoclips kijken (voor kinderen op de achterbank) ,speletjes, speelfilms (dvd) ,gps routeplanners of wat je maar kunt bedenken. })
Vooral mp3's kun je je hele verzameling van cd's overzetten en die in de auto luisteren,heb je voor elke stemming de juiste muziek. >:)

Verwijderd

Op een duitse site kwam ik ook een zelfbouw voeding tegen, en wel op:

http://www.richterfelix.de/netzteil/

Ik had al zitten kijken of het in mijn buurt was maar 5,5 uur heen rijden is me iets te veel ,moet ook weer terug en dat is ook nog eens zo lang. :X

Dus als de sample's niet komen zal ik denk ik deze weg maar eens gaan volgen :*)

• FireFly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-11-2024
De meeste geschakelde voeding werken ook op 110V ... misschien scheelt dit in ontwerp e.d.
:)

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Verwijderd schreef op 04 augustus 2002 @ 12:12:
Op een duitse site kwam ik ook een zelfbouw voeding tegen, en wel op:

http://www.richterfelix.de/netzteil/

Ik had al zitten kijken of het in mijn buurt was maar 5,5 uur heen rijden is me iets te veel ,moet ook weer terug en dat is ook nog eens zo lang. :X

Dus als de sample's niet komen zal ik denk ik deze weg maar eens gaan volgen :*)
En waar is de 3.3v ? 8)

Verwijderd

Eeeeeeeh ja? Heb dus niet verder gekeken dan mijn neus lang is :'( , maar dit is dan ook mijn 2de optie voor een voeding. >:)
Volgens mij kun je van de 12 of 5 volt lijn 3.3v trekken door een LD-2517 V 33 te gebruiken.
Door tussen de ingang en massa een condensator te zetten van 100nF en de uitgang en massa 10uF . dit geeft dan een uitgangs constante van 1% met max 800mA.
Deze kun je kopen bij conrad voor 2.02 Euro . :)
Had je niet nog een spoeltje nodig(10uH) ?

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

idd voor dat sproggy geval

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
http://www.hape.nl/batterijen/nv67.html

Da's ook een leuk ding, die krikt je 12V op naar een voltje of 24 max... Kost 32 EUR.. Dan kun je iig stabiel 12V genereren enzo..
12V vanuit autoaccu moet ook wel lukken lijkt mij, een lowdrop regelaar moet net gaan.. idd wel met beste buffferelco's om startstromen tegen te gaan.

Wat betreft die elco's: Op marktplaats worden er atm een aantal aangeboden:
650000 uF 6,3V voor 35 EUR
51000 uF 40V voor 15 EUR
75000 uF 40V voor 15 EUR
Misschien is daar ook wel wat mee te doen.... 6.3V is alleen nix voor accu, maar wel voor je 5V

Die negatieve spanningen moet met z'n MAXding ook wel lukken, hoeveel A is er nodig voor een moederbord? (negatief)?

Overigens ga ik zelf een laptop in de auto bouwen, is iets makkelijker ivm voeding, en TFT scherm is ook wel zo handig..
Ik heb het enorme geluk om een P2-400 laptop te KRIJGEN, was gevallen.. hd, cdrom en fdd en behuizing verrot, maar mobo en scherm nog werkend hehehehee

Ik ga zelf een paar elco's gebruiken als buffer om mn startmotor op te vangen..... Wel een diode ertussen, anders trekt de startmotor vrolijk je elco's mee leeg denk ik.
Moet alleen ff kijken of het goed lukt, laptopaccu is 14 V, ik wil daar dus de autoaccu ophangen....

Verder issut wel stoer om tevens navigatie in je pc te stoppen,
http://www.lact.de/

die verkopen seriele GPS units voor 99 EUR.. inkoopactie??

Software als bv Route66 ondersteunt de meeste GPS units !

Verwijderd

DJSmiley schreef op 04 augustus 2002 @ 22:07:
http://www.hape.nl/batterijen/nv67.html

Da's ook een leuk ding, die krikt je 12V op naar een voltje of 24 max... Kost 32 EUR.. Dan kun je iig stabiel 12V genereren enzo..
12V vanuit autoaccu moet ook wel lukken lijkt mij, een lowdrop regelaar moet net gaan.. idd wel met beste buffferelco's om startstromen tegen te gaan.
Volgens mij als ik het goed bekijk is er een ingangs spanning tussen de 110 en 240 Volt nodig voor dit. :(
Dus voor in de auto geen optie , je hebt dan een omvormer nodig die van 12V- 230V maakt, dan kun je net zo goed een gewone voeding in je comp laten zitten.
Geeft misschien iets meer brom/ gezoem maar met een goede massa is dat goed te verhelpen(ik spreek uit ervaring) . :) Alleen is dit dus dubbel op en niet effectief.
:'(

• DJSmiley
Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 19:03:
[...]
Volgens mij als ik het goed bekijk is er een ingangs spanning tussen de 110 en 240 Volt nodig voor dit. :(
Dus voor in de auto geen optie , je hebt dan een omvormer nodig die van 12V- 230V maakt, dan kun je net zo goed een gewone voeding in je comp laten zitten.
Geeft misschien iets meer brom/ gezoem maar met een goede massa is dat goed te verhelpen(ik spreek uit ervaring) . :) Alleen is dit dus dubbel op en niet effectief.
:'(
Idd, had de verkeerde url neergepleurd :)

Ik bedoelde:
http://www.hape.nl/batterijen/av67.html

sorry, mijn fout :)

• OgWok
  • Laatst online: 27-11 18:06

OgWok

U.N.C.L.E.

Heb interesse !! Wanneer begin je ??

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Verwijderd

Bij Farnell kun je de LM2587-T12 bestellen hij kost wel 13 Euro. :(

dit stond er op hun site :

Order Code (SKU) Description Manufacturer Code Unit Price In Stock
596863 IC-5A 12V SWITCHING REGULATOR LM2587T-12 € 13,00 Yes

Verwijderd

Dan nog even een monitortje in je desktop tweaken >:)

Verwijderd

Nou de sample's van maxim zijn binnen nu nog opzoek naar de andere onderdelen :)

Heb net een 4" sharp lcd schermpje gekregen en daar een beetje op lopen solderen zodat ze nu video in pakt (is wel ntsc maar dat kan de video kaart wel aan) is te klein om de tekst goed op te lezen maar voor video werkt het wel goed.

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

http://www.rhombus-ind.com/

hier kan je een soortgelijke T6 vinden, meer bepaald de T-1408 ook 1:1.2:1.2 ze hebben me een sample opgestuurd, of hij werkt kan ik nog niet zeggen, nog niet alle onderdelen voor mijn voeding waren binnen. Peter-wendy, die conrad 10 µH spoeltjes zijn niet de juiste, ik ben ook nog steeds op zoek.

Verwijderd

Sorry wOODy het leek zo mooi mocht ik nog iets tegen komen laat ik het je weten :)

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Het enige waar ik nog aan denk zijn die 10µH inductors
zelf google heeft het ondervonden ;)
Er zijn 3 mogelijkheden.
1. Renco USA http://www.rencousa.com/ je kan samples bestellen 10uh RL-1256-1-10 of ze ook daadwerkelijk iets opsturen is een ander vraag.

2. Renco verstuurd ook componenten 10 (10 µH inductors) = $ 150 om ze hier te krijgen (België) inkoopactie misschien :Y)

3. Ik heb hier een oude AT voeding liggen, nu was ik de 5 volt lijn aan't volgen en wat staat er vóór de rode draad aansluitingen. Idd :D Aangezien ik nog niet alle componenten heb kan ik er nog niet mee testen maar wie weet :P

[/edit]
mogelijkheid numero 4
http://www.rs-components....stock&SearchText=308-8918
found it B)

Verwijderd

Leuk idee zo'n auto-2-PC-voeding :)

Ben zeker geïnteresseerd!!!
Vooral als ze goedkoper zijn dan zo'n auto-2-220V converter... *D

Kun je misschien een kostenraming geven? :+

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

onderdelen +/- € 85 onder voorbehoud ik heb nog niet alles
PCB € 12

• Bigs
  • Niet online
Ik ben ook wel geinteresseerd, aangezien de laptop die ik voorhanden had niet onder de voorstoel paste.. onderdelen + schematje ofzo (en een mooi geetst PCB :) ).
Als het zeker doorgaat laat ik wel weten of ik het wil of niet.

Verwijderd

Heb net even op de site van rencousa gekeken en een paar sample's aan gevraagd. Ben benieuwd wat het wordt.
@wOODy heb je voor de sproogy geen 2 x 10uH nodig?

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

idd 2

je kan ze uiteindelijk ook zelf maken maar dat zie ik niet zitten.

Verwijderd

Als alles goed gaat heb ik er misschien 2 over. ik weet dat pas over een week of 2 zeker.
maar dat hoor je nog wel.

• Ooyevaar
  • Laatst online: 08-07 22:36
Ik heb even vlug door dit draadje gelezen en heb een aantal opmerkingen :

- Bij www.National.com is het mogelijk om samples op te laten sturen tot 5 stuks per week. Heb al diverse 5 Volt (5Amp) geschakelde regelaars laten komen.
- Spoelen kun je zelf wikkelen. Proberen totdat je de juiste stroom uit je geschakelde regelaar hebt . (een LCR-meter is ook handig)
- Al die truucjes met UPS printplaten en invertors kost idd heel veel accustroom, geloof me ... dat wil je niet.
- Zet je configuratie in elkaar en kijk welke spanningen welke stromen nodig hebben. Ik heb voor elke benodigde spanning een apart klein printje gefreubelt (gewoon op gaatjesprint). En als in de toekomst er meer stroom nodig is dan maak ik voor die spanning een nieuwe. (Ik heb nu bijvoorbeeld nog geen 3,3 volt nodig ... spaar nog voor een epia bord)
- Heeft iemand een nederlands adres voor low-power stereo fm-zenders ? Ik weet alleen een adres in USA (JCWhitney.com)

En nu ga ik even kijken op de site van sproggy ...

Yamaha FZ1 :-)

• DJSmiley
Ooyevaar schreef op 16 augustus 2002 @ 20:41:

.....
- Heeft iemand een nederlands adres voor low-power stereo fm-zenders ? Ik weet alleen een adres in USA (JCWhitney.com)

En nu ga ik even kijken op de site van sproggy ...
Afbeeldingslocatie: http://www.destinator.nl/images/fmmodulator/fmmod.jpg

www.destinator.nl onder accessoires

76 EUR, en hij is stereo.....
Andere bijkomende toepassingen zijn:
Uw laptop/notebook wordt uw CD-speler in de auto, of u kunt een cassettespeler (walkman) of een andere CD-speler (diskman), een DVD-speler of een video-speler/recorder hierop aansluiten, indien uw autoradio daarover niet beschikt.
Met deze FM-modulator creëert u in een handomdraai een universele audio-ingang op uw bestaande audio-installatie in uw auto.

De inhoud van het te leveren pakket:
De FM-modulator met een male- en female autoradio-antenneplug aan korte antennekabels (zie foto).
Een dubbele 12-Voltstekker met korte kabeleindjes en twee (blauwe) scotchblokjes voor aansluiting van de +12V en -12 V op de autoradio.
Circa 80 cm stereo-audiokabel met vier male-tulppluggen voor koppeling van de modulator met de externe bron.
Een 3,5 mm stereo-verloopplug (koptelefoon-aansluiting) naar dubbel female tulpaansluiting.
Een aansluitschema met (engelstalige) toelichting.

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Ooyevaar schreef op 16 augustus 2002 @ 20:41:

- Bij www.National.com is het mogelijk om samples op te laten sturen tot 5 stuks per week. Heb al diverse 5 Volt (5Amp) geschakelde regelaars laten komen.
National stuurde mij geen samples, reden: Veel te veel personen vragen samples aan om voedingen voor in de auto te maken...
- Spoelen kun je zelf wikkelen. Proberen totdat je de juiste stroom uit je geschakelde regelaar hebt . (een LCR-meter is ook handig)
Rhombus T-1408 does the trick + ze sturen samples op

Ik heb nu al mijn onderdelen, maar het printje is nog niet gereed |:( Toch ga ik vanmiddag eens een testopstelling in mekaar solderen. Specs en ervaringen deze avond misschien nog :P

• bitflusher
  • Laatst online: 28-11 16:11

bitflusher

flushed die *** pc

w00Dy schreef op 15 augustus 2002 @ 18:39:
onderdelen +/- € 85 onder voorbehoud ik heb nog niet alles
PCB € 12
dat is echt heel jammer een 100 watt voeding voor een krappe E 100 is me iets teveel.
een inverter van E 65 voor 150 watttoch goedkoper, ik heb verder wel veel respect dat je zoiets op wil zetten, als de prijzen gelijk of lager worden zal ik er zeker over nadenken.

oh en ik ben niet vergeten dat ik nog een echte voeding (230v) nodig heb maar ik heb er nog wat van liggen

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Voor ik verder ga, het is niet MIJN bedoeling geweest die dingen te gaan maken en te verkopen. Als je het draadje leest merk je wel dat ik hier gewoon ben om mezelf van een voeding te voorzien en tips aan andere doorgeef. Wil je voeding voor de auto vraag het dan maar aan de topicstarter. Ik maak 1 voeding en die is voor mezelf. Wil je schema's of tips, geen probleem je kan me altijd mailen.

Ik weet ook dat een inverter goedkoper is, maar dat is niet de tweaker gedachte. Zeker niet als je weet dat een inverter + voeding (12-220-220-12) een rendement heeft van 20% ofzo. Als je alles uittelt kom ik uiteindelijk goedkoper uit :Y). En zeg nu zelf (12-220-220-12) is een beetje belachelijk niet ?

[edit]
mijn voeding is 5cm breed 14lang en 5 hoog. En nu jouw inverter en voeding ? :P

• ebas
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-04-2017

ebas

Warning: Ik ben een totale elektronica leek, dus neem dit niet al te serieus :)

Maar in een normale voeding zit toch een trafo die de 220 omlaag krikt, en dan een paar diodes die er gelijkspanning van maken? Als je dan kijkt wat voor gelijkspanning er vanaf daar de schakeling in moet, kun je die toch proberen te fabriceren. Dan hoef je niet moeilijk te doen met je -12 -15 3.3 enz

• redguy
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Heeft iemand al een adres gevonden voor die Hape AV-67 ? Ik wil dat ding wel hebben voor aan m'n oude laptop..

prijs indicatie ?

IP Rocks

• DJSmiley
redguy schreef op 19 augustus 2002 @ 00:08:
Heeft iemand al een adres gevonden voor die Hape AV-67 ? Ik wil dat ding wel hebben voor aan m'n oude laptop..

prijs indicatie ?
www.hape.nl staan adviesprijzen, verkooppunten en de hele teringzooi :z :z

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 21:56

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

en als jullie nu enermax of een bedrijf dat voedingen maakt mailen voor onderdelen
die maken ze toch zelf dan hebben ze die onderdelen toch ook wel :? :? :? :? :?

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Verwijderd

De voeding uit de procase mini-ITX kastjes werkt zelfs nog op 11V met een stroom na opstarten van 1.9A.

http://www.procase.nl/new/cp2677.htm

Het enigste nadeel is dat je er geen normaal moederbord op kan voeden, en zeker geen 2e harde schijf.

Deze zat afgelopen vakantie in onze vakantiebus, en werkt feilloos. (icm cordless desktop)

• Ooyevaar
  • Laatst online: 08-07 22:36
w00Dy schreef op 17 augustus 2002 @ 14:45:
National stuurde mij geen samples, reden: Veel te veel personen vragen samples aan om voedingen voor in de auto te maken...
Hierbij het bewijs :

Hi Andre,

Thank you for your sample order from National Semiconductor
for the following device.

NSID: LM2678T-3.3
Quantity: 3

* Your reference order number is: *
* *
* nnnnnn *
* *
* This order has shipped from our warehouse in Singapore. *

Please expect the delivery window within 3-15 days after this
ship date depending on your destination.

En zo ook een setje 5Volt regelaars. :9

Yamaha FZ1 :-)

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-11 20:44
1 tip voor iedereen die een computer gaat maken in zijn/haar auto:
Zet de computer uit als je de auto uit doet >:)

Last.fm
Films!

• PeterL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 17:02
bitflusher schreef op 18 augustus 2002 @ 01:02:
[...]

dat is echt heel jammer een 100 watt voeding voor een krappe E 100 is me iets teveel.
een inverter van E 65 voor 150 watttoch goedkoper, ik heb verder wel veel respect dat je zoiets op wil zetten, als de prijzen gelijk of lager worden zal ik er zeker over nadenken.

oh en ik ben niet vergeten dat ik nog een echte voeding (230v) nodig heb maar ik heb er nog wat van liggen
Je hebt het waarschijnlijk over een inverter met een trapezium-vormig uitgangssignaal. Voor een computer voldoet dat (zover ik gelezen heb) niet. Daarvoor moet je een sinusomvormer van 150 watt hebben, die al gauw 150 euro kosten :(.

Nog een vraagje. Ik heb hier gekeken hoeveel Watt mijn pentium 166 hier trok, maar dat kwam toch al gauw over de 100 heen, dus is 100 niet een beetje weinig.

Ik wilde eerst zelf ook zo'n voeding bouwen, maar met mijn technische vaardigheden ;) Laat ik maar een inverter kopen denk ik.

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

printje binnen, alle onderdelen (buiten de 10µH inductors)
voedinkje gesoldeerd en 12 volt lijn getest.
en hij is stabiel :P
Als ik ergens een camera kan scoren, morgen pics :Y)
Pagina: 1 2 Laatste