Vai schreef op 04 september 2002 @ 08:46:
Quote:
Misschien wel om principiële redenen - Microsoft heeft over te veel dingen controle en macht, legaal of niet legaal.
Dit heeft niets met hun (evt.) monopolypositie te maken maar met bescherming van hun product, jij kiest er zelf voor om Windows illegaal op je systeem te zetten om welke reden dan ook, dan denk ik dat MS het recht heeft om het jou zo moeilijk mogenlijk te maken om het te blijven gebruiken imho.
En ja, ik weet ook wel dat als MS de prijzen drastisch verlaagt dat er meerdere gebruikers overstappen op legale windows maar daar gaat het even niet over.
Ik rechtvaardig mijn huidig gebruik met Windows versies met het feit dat ik tot 4 keer toe verplicht Windows moest aanschaffen bij aankoop van een nieuwe computer, en met ongeveer 1200 piek uitgegeven aan Microsoft-software vind ik dat zij voldoende aan mij verdiend hebben.
Ook het feit dat systeembouwers nu geen computers zonder besturingssysteem mogen verkopen, schiet bij mij het verkeerde keelgat in. Er is namelijk geen alternatief in de praktijk: Linux voorinstalleren is geen optie, omdat elke klant díe linux zou willen, zijn eigen voorkeur qua distributie/instellingen etc. wil hebben. Zoiets doe je dus zelf. Dus wat overblijft is Windows.
Met andere woorden: van Microsoft moet er Windows op nieuwe computers geïnstalleerd worden, of ze leveren
geen Microsoft-software meer aan de systeembouwer/OEM.
Kun je begrijpen dat ik vind dat Microsoft te veel macht c.q. inspraak krijgt in dingen?
Verder treft het nieuwe Product Activation ook de legale gebruikers, zij moeten meer moeite doen en meer privacy prijsgeven. Ik ken daarom genoeg mensen die legaal een Windows XP licentie hebben, maar toch hun windows niet hebben geactiveerd. Dat Microsoft een database bijhoudt met serial keys vind ik niet erg, maar dat je hen om 'toestemming' moet vragen om er nieuwe hardware in te zetten vind ik
te ver gaan!
Nadat dit bekend werd is dit al behoorlijk afgezwakt, gebruikers hadden meer ruimte hardware te veranderen. Maar toch, dit geeft het begin aan, welke richting het in de toekomst naartoe gaat. Als deze nieuwe weg van Microsoft niet afgestrafd wordt, zal het alleen maar erger worden.
Overigens heb ik nergens gezegd dat ik Windows XP illegaal gebruik.