Aan welke eisen moet een goed enqeute formulier voldoen en hoe zou de afhandeling moeten gaan zouden mensen een soort statestiek systeem moeten zien van zoveel procent van de ondervraagde antwoorde en dit en dit of.. moet het anders maar hoe dan?..
Verwijderd
Hangt nogal van de enquete af.
Enkele tips:
Stel de vragen zo dat ze maar op 1 manier te lezen zijn. Dus niet als: "Hoe bevalt u bank?" (kan immers geldbank en zitbank zijn)
Ook de verdeling van de antwoorden moet goed zijn. Als je 4 antwoordmogelijkheden hebt en een vraag zoals:
"hoe gaat het met u vandaag?"
a uitstekend
b zeer goed
c goed
d zeer slecht
Dat dwingt mensen die zich niet al te best voelen om zeer slecht te kiezen.
Beter is natuurlijk:
a zeer goed
b goed
c slecht
d zeer slecht
Een middencategorie is een twijfelgevalletje. Je kan een redelijk in het bovenstaande voorbeeld inbouwen. Het nadeel is alleen dat mensen geneigd zijn snel de midden categorie te pakken. Het is dan vrij moeilijk conclusies te trekken uit de gegevens.
Hoe de resultaten er uit moeten zien is sterk afhankelijk van de vragen en het doel van de vragen. Zo kun je een vraag naar leeftijd als een gemiddelde weergeven, terwijl een andere vraag zich meer leent voor een staaf of circeldiagram.
Overigens vraag ik me af wat dit in Webdesign & Graphics doet. Anyway: succes.
Enkele tips:
Stel de vragen zo dat ze maar op 1 manier te lezen zijn. Dus niet als: "Hoe bevalt u bank?" (kan immers geldbank en zitbank zijn)
Ook de verdeling van de antwoorden moet goed zijn. Als je 4 antwoordmogelijkheden hebt en een vraag zoals:
"hoe gaat het met u vandaag?"
a uitstekend
b zeer goed
c goed
d zeer slecht
Dat dwingt mensen die zich niet al te best voelen om zeer slecht te kiezen.
Beter is natuurlijk:
a zeer goed
b goed
c slecht
d zeer slecht
Een middencategorie is een twijfelgevalletje. Je kan een redelijk in het bovenstaande voorbeeld inbouwen. Het nadeel is alleen dat mensen geneigd zijn snel de midden categorie te pakken. Het is dan vrij moeilijk conclusies te trekken uit de gegevens.
Hoe de resultaten er uit moeten zien is sterk afhankelijk van de vragen en het doel van de vragen. Zo kun je een vraag naar leeftijd als een gemiddelde weergeven, terwijl een andere vraag zich meer leent voor een staaf of circeldiagram.
Wat ik eraan wil toevoegen: Nergens een vraag met een oneven getal... Anders kiest _iedereen_ de middelste...Op zondag 26 mei 2002 16:36 schreef diddel het volgende:
Hangt nogal van de enquete af.
[...]
Verwijderd
Wil ik nog even iets aan toevoegen. Ook al is het duidelijk dat het om een geldbank zou gaan... dan nog moet je met dergelijke vragen oppassen.Op zondag 26 mei 2002 16:36 schreef diddel het volgende:
Want de ene persoon bevalt het dat er een kantoor dichtbij is bijvoorbeeld en een andere bevalt het dat je kostenloos naar een telefoonnumer kan bellen.
Bij deze 2 ideeen ben je dus al hele andere dingen van tevredenheid aan het meten.
Dus als je tevredenheid van verschillende dingen wilt meten dan moet je voor al die verschillende dingen een vraag stellen. Het kan namelijk ook best zijn dat die persoon het heel fijn vindt dat er een kantoor dichtbij is,.. maar vreselijk gefrustreerd is over het feit dat het alleen maar elke dag van 10-15 open is... net op de tijd dat hij/zij aan het werk is en er niet naar toe kan.
Baken daarom goed af wat je precies wilt weten en waarom!! Vaak willen veel te veel dingen worden gemeten met een enquete, en de uitkomst is dat ze van alles slechts een globale indruk krijgen.
Hoop dat dit iets toelicht
p.s. en verder vond ik je vraag niet erg duidelijk gesteld. Bedoel je deze antwoorden wel allemaal?
wmb moet er bij een goede enquete ook een tekstvakje voorzien zijn voor opmerkingen. Het is wat tijdsrovender om de enquete te evalueren, maar je resultaten zullen een stuk waardevoller zijn.
Zorg er ook voor dat mensen blanco kunnen stemmen (of een antwoord als "daar heb ik geen ervaring mee").
en maak de enquete niet te lang anders geven te veel mensen al vroeg op.
Zorg er ook voor dat mensen blanco kunnen stemmen (of een antwoord als "daar heb ik geen ervaring mee").
en maak de enquete niet te lang anders geven te veel mensen al vroeg op.
Hail to the guardians of the watchtowers of the north
ik heb vorige week voor mijn studie aan de UvA nog moeten enqueteren, en in de aanloop daar naar een enquete moeten ontwerpen
http://www.vanderhurk.nl/mark/got/vragenlijst.ppt
dit was de instructie die we er o.a. bij kregen
als je wilt kan ik ook nog wel de enquete zelf inscannen
http://www.vanderhurk.nl/mark/got/vragenlijst.ppt
dit was de instructie die we er o.a. bij kregen
als je wilt kan ik ook nog wel de enquete zelf inscannen
edit:
sheet 7 t/m 11 zijn voorbeelde van FOUTE vragen/antwoorden
sheet 7 t/m 11 zijn voorbeelde van FOUTE vragen/antwoorden
Pagina: 1