Verwijderd schreef op 03 augustus 2002 @ 09:24:
Ik heb momenteel een Pentium 133 met 48 megabyte edo-ram. Ik wil monitor, toetsenbord, muis, floppydrive, cd-writer en speakers uit dit systeem gebruiken in een nieuw te kopen systeem. In principe wil ik maximaal 1000 euro uitgeven. Ik wil de volgende onderdelen aanschaffen :
# - systeemkast
# - moederbord
# - Pentium 4
# - processorkoeler
# - DDR geheugen
# - harde schijf
- geluidskaart (ik heb nu een isa kaart)
# - agp videokaart
- dvd-speler
- tv-kaart
Mja, dit lijkt een beetje op een nieuw-systeem vraag... maar toch zal ik hem een beetje behandelen
Ik wil graag een stille pc. Daarom kies ik voor een Pentium 4 i.p.v. een Athlon XP. Deze behoeft minder koeling. Ik denk aan minimaal 1,8 ghz. Ik ben niet van plan te gaan overclocken. Heeft iemand een tip wat betreft een stille processorkoeler ?
De standaard Intel koeling die erbij zit schijnt best stil te zijn.
Ik denk aan 256 megabyte DDR geheugen. Biedt 333 DDR geheugen wezenlijk voordeel t.o.v. 266 ?
Ik merk het verschil tussen DDR266 en DDR333 niet/amper, niet zoveel verschil dus.
Met de tv-kaart wil ik o.a. tv-programma's opnemen op de harde schijf om ze vervolgens in minimaal vcd-kwaliteit te kunnen branden. Ik denk aan een Pinnacle PCTV Pro kaart.
Ik heb hieer een PCTV Pro kaart, deze kan gewoon opnemen van de TV en het opslaam op de HD (dat heb ik wel eens gedaan met een progrramma). Dit gaat via een programma van Real.
Ik wil er het liefst één waarmee ik naar Canal Plus zonder geluid kan kijken (om af en toe naar spaans voetbal te kijken).
Koop er een abo. op Chanel + bij. Dit reken ik niet bij je budget.
Ik wil een stille harde schijf, zowel wat betreft het ratelen bij lezen en schrijven als wat betreft eventuele koeling i.v.m. warmte-ontwikkeling. Ik denk aan een 5400 rpm schijf omdat deze geen koeling behoeft.
Een 7200RPM kan ook prima zonder kooeling hoor. Een Seagate Barracuda IV hoort je _niet_.
Ik vraag me wel af of deze snel genoeg is voor harddiskrecording van video. Ik denk aan een schijf van 80 of 120 gigabyte omdat die schijven de laagste prijs per gigabyte hebben.
Het verschil tussen 5400RPM en 7200RPM merk je duidelijk. Het is dus zeker aangeraden voor bij het zware werk 7200RPM of hoger te hebben
Ik wil liever geen raid i.v.m. de kwetsbaarheid.
Er zijn meer soorten raid als Raid0 hoor.. Raid1 is bijvoorbeeld erg handig als je belangrijke data op je HD hebt... dan doe je dus mirroring, meer hierover kan je in de RAID FAQ (OM) vinden.
Ik wil geen SCSI i.v.m. de prijs.
True, ik heb net een 9,1GB 7200RPM gehaald voor een prijs van 80Euro (!), voor die prijs haal je een IDE schijf van +/- 60G.
Verder wil ik een schijf met een lage kans op uitval, een schijf die normaal gesproken zeker een jaar of drie zonder problemen 24 uur per dag kan draaien.
De Barracuda IV Is erg, heel erg goed. Ik zou geen maXtor aanraden, hier zijn al 3 MaXtor HD's gestorven en je hoort steeds meer dat mensen ontevreden zijn over MaXtor (en dan ook de nieuwe serie). De Barracuda IV wordt ook aangeraden in de Best Buy Guide, al is een Western digital kwalitatief gezien ook zeer goed.
M.b.t. de videokaart wil ik een goedkope kaart waarmee ik bij hogere resoluties 24 bit kleuren kan zien.
Ik raad een Matrox aan, die dingen zijn zeer goed in 2d
Ik heb een Samsung 750s 17" monitor. Ik wil een video out waarmee ik dvd's op mijn televisie kan bekijken via een scart aansluiting en ik wil een video in om beelden van mijn videorecorder op mijn harde schijf te kunnen zetten.
Video in zit al op je TV-kaart, dat is dus niet nodig op de videookaart. Op een Matrox zit de mooie Matrox-tv-out

Het spelen van moderne spellen vind ik niet belangrijk al zou het meegenomen zijn als ik ze op een lagere resolutie zou kunnen spelen Ik wil een stereo geluidskaart, in vijfskanaals geluid met dolby weetikveel en een subwoofer e.d. ben ik niet geïnteresseerd. Als ik bij mijn huidige pc aan de schuiven van de volume control kom levert dat negen van de tien keer een blauw scherm op. Ik weet niet of dat een software- of een hardwareprobleem is maar ik wil iets dergelijks niet op mijn nieuwe pc.
Klinkt als een softwareprobleem. Een simpele SoundBlaster Audigy is dus al goed zat. Hierop zit FireWire, als je dan in de toekomst gaat werken met externe FireWire HD's om data op te slaan hoef je geen extra kaart meer te kopen.
Ik ben van plan Windows XP, 2000 en/of ME te gaan draaien op de nieuwe pc. M.b.t. de dvd-speler wil ik er het liefst één die stil is en die niet gaat draaien zolang de schijf niet benaderd wordt voor een leesactie. Ik weet overigens niet of dat laatste een kwestie is van hardware of van software. M.b.t. het moederbord wil ik een aantal USB-aansluitingen en zeker vier PCI-aansluitingen. Ik wil een bord zonder kinderziektes. Ik wil een systeemkast met een stille 300 watt voeding. Is het i.v.m. koeling, geluidoverlast en uitbreidingsmogelijkheden zinnig om een bigtower te nemen i.p.v. een miditower ?
Je bent erg zeker over je spullen.. volgens mij kan je zelf wel een systeem opmaken

Maarja, ik zal een kleine schets voor je maken;
Asus P4T533-C (i850)
Pentium IV 1,8GHz boxed
Matrox Millenium G550 32MB DDR (retail)
2x 265MB PC800 Rambus DRAM
Seagate Barracuda IV 7200RPM 80GB
AOpen HQ08 Bigtower (PIV, 300watt)
[stop]
Je houdt nu nog een kleine 150 euro over... hiervan kan je een PCTV kaart kopen... maar dan houd je te weinig geld over voor een Geluidskaart en een DVD-speler... je budget is dus te krap voor je wensen.